tv1, naispappien alttaripalvelus ja ehtoollistarjoilu

Petteri Poro

Sattumalta vilkaisin eilen televiota ykköskanavalta. Näin jotain mikä järkytti minua. Naispappien olemukset ja kasvot. silmät, suu ja posket erityisesti, kiinnittivät huomiotani, samoin äänenväri. Kasvojen ilmeetja elekielikin.

Katselin myös kun kirkkoon kokoontuneet nousivat penkeistä ja lähtivät ottamaan ehtoollista vastaan. Tässä vaiheessa tv-lähetys loppui.

20

120

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KTS (Ei kirj.)

"posket" ?

Minkäs sitä poskilleen mahtaa :D

• Kysytään että saako nainen jakaa sakramentteja ja saarnata on sama kysymys jos kysytään että saako alaikäinen ajaa autolla ylinopeutta

• *Faith*

Pistä valokuvia.

Katsotaan paistaako niistä kasvoista Jumalan valo vaiko saatanan pimeys.

• *Faith*

... tai pistänpä sittenkin itse

Jumalanpalvelus Ma 6.1.2014 klo 10.00 Yle TV1
        http://areena.yle.fi/tv/2099471

Naispappeja näyttää olleen vain yksi ja ihan asialliselta vaikuttaa.

• katsoinpa minäkin

Mitä jumalanpalvelusta mahdat tarkoittaa. Minä taas olin tyytyväinen, sillä ulkonäön perusteella pelkäsin että tulee hölynpöly-pappi, mutta hän puhui sitten ihan asiaakin. Jos puhut siis loppiaisjumalanpalveluksesta.

Sen sijaan muistaakseni jouluna oli joku kertakaikkisen kehno miespappi, joka oli jo puhujana huono ja sitten hän veti auktoriteeteikseen (koska tiesi jo itsekin olevansa huono puhuja, puhetyyli oli kertakaikkisen huono äänennuottia ja sointia myöten) Irja Askolan ja Jaakko Heinimäen. Ikään kuin pelokkaasti, että hän nyt kuuluu näihin. Onneksi palvelus oli muuten hyvä, saimme kuulla ihan perinteisiä joululauluja. Pappiparan saarnan tosin sai heittää ovesta ulos.Joskus liberaalien palvelukset ovat hyviäkin, juuri sen vuoksi, että mitään rockia ei ängetty palvelukseen, sillä heillä ei ole mitään sanomista Jumalasta, joten he joskus turvautuvat perinteisiin muotoihin. Mutta sillä saarnalla ei ollut mitään virkaa, ei sitten yhtään mitään, jos saan sanoa, siis tällä joulun saarnalla. Miesparka oli ilmiselvästi ryhtynyt väärään virkaan.

Näin itse mihinkään kuulumattomana, pidän kuitenkin keskilinjalaisten ja konservatiivien saarnoja ja muuta toimintaa sinänsä ehdottomasti parempana, jos jotain Jumalasta haluaa tietää.

• uskottavuus mennyt

Kun naispappi kertoo piipittävällä äänellään Jeesus-vauvasta ja itäisen maan tietäjistä, se ei kuulosta lainkaan uskottavalta, vaan pelkältä akkojen jutulta.

Ei ihme, että enää alle 30% suomalaisista uskoo kristinuskon mukaisesti.

• toisaalta taas

Mutta eihän tämä ollut varsinaisesti piipittäjä. Piipittäjä-naispappeja kyllä on, mutta tämä ei minusta kuulunut niihin.

Hänellä ei siis ollut varsinaisesti täydellisen tyttömäistä ääntä. Esim. jos menee lääkärille, ja nuori naislääkäri piipittää tyttömäisellä äänellä, jotenkin hätkähtää ja ajattelee, että tietääköhän tuo mistään mitään.

Sen sijaan mikkihiirikuorot ja sen, että lapset lukevat Raamatun kohtia, sen saisi jättää kokonaan. Erityisen omituista on, jos lapsi jotain Vanhan Testamentin tekstiä. Mitäköhän silläkin ajetaan takaa. Eihän lapsi siitä vielä mitään ymmärrä ja hänelle joulupukki ja Jumala ovat sama asia, eikä hän taatusti herätä kenessäkään uskoa. Sen lisäksi se on vielä loukkaavaakin, vanha ihminen kuuntelee ojennusta lapselta. Ei se sitä tarkoittanut kaiketi, "antakaa lasten tulla luokseni". Olisi siis ihan hyvä, jos lapsijumalanpalvelukset olisivat erikseen, eikä niin että tavallisessa jumalanpalveluksessa lapsi lukee Raamatun kohdan.

• kjhgfds
        toisaalta taas kirjoitti:

Mutta eihän tämä ollut varsinaisesti piipittäjä. Piipittäjä-naispappeja kyllä on, mutta tämä ei minusta kuulunut niihin.

Hänellä ei siis ollut varsinaisesti täydellisen tyttömäistä ääntä. Esim. jos menee lääkärille, ja nuori naislääkäri piipittää tyttömäisellä äänellä, jotenkin hätkähtää ja ajattelee, että tietääköhän tuo mistään mitään.

Sen sijaan mikkihiirikuorot ja sen, että lapset lukevat Raamatun kohtia, sen saisi jättää kokonaan. Erityisen omituista on, jos lapsi jotain Vanhan Testamentin tekstiä. Mitäköhän silläkin ajetaan takaa. Eihän lapsi siitä vielä mitään ymmärrä ja hänelle joulupukki ja Jumala ovat sama asia, eikä hän taatusti herätä kenessäkään uskoa. Sen lisäksi se on vielä loukkaavaakin, vanha ihminen kuuntelee ojennusta lapselta. Ei se sitä tarkoittanut kaiketi, "antakaa lasten tulla luokseni". Olisi siis ihan hyvä, jos lapsijumalanpalvelukset olisivat erikseen, eikä niin että tavallisessa jumalanpalveluksessa lapsi lukee Raamatun kohdan.

Lapsia ei tulisi viedä ollenkaan lapsiakin tappaneen, tapattaneen, raiskanneen jne rikollisuuden aktiviteetteihin. Missään kohtaa raamatussa ja evankeliumeissa ei määrätä, käsketä lapsia tällaiseksi pakolla kastaa, kouluttaa jne:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
        'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa.
        (mielenvikaisia ja/tai rikollisia ja/tai alempiarvoisia).'

HUOM! Lukekaa tarkkaan sivun nuoli > linkkien sivujen tiedotkin!
        Tuosta uskontunnustuksen kokonaisuudesta selviää, että ollakseen tosi uskovainen pitää kieltää Luojaltaan saamansa Jumalan Valtakunnan kaltaisuudensa sekä ihmisyydensä ja olla ymmärtämätön rikollinen mm. Jumalaa ymmärtämätön väärän todistuksen antajana jne.
        Nuo uskovaisten ominaisuudetahan ovat täällä keskusteluissakin esille tulleet.

• 1 + 17
        kjhgfds kirjoitti:

Lapsia ei tulisi viedä ollenkaan lapsiakin tappaneen, tapattaneen, raiskanneen jne rikollisuuden aktiviteetteihin. Missään kohtaa raamatussa ja evankeliumeissa ei määrätä, käsketä lapsia tällaiseksi pakolla kastaa, kouluttaa jne:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
        'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa.
        (mielenvikaisia ja/tai rikollisia ja/tai alempiarvoisia).'

HUOM! Lukekaa tarkkaan sivun nuoli > linkkien sivujen tiedotkin!
        Tuosta uskontunnustuksen kokonaisuudesta selviää, että ollakseen tosi uskovainen pitää kieltää Luojaltaan saamansa Jumalan Valtakunnan kaltaisuudensa sekä ihmisyydensä ja olla ymmärtämätön rikollinen mm. Jumalaa ymmärtämätön väärän todistuksen antajana jne.
        Nuo uskovaisten ominaisuudetahan ovat täällä keskusteluissakin esille tulleet.

Balttiksen demonitko ne siellä taas mölyävät?

• alan tuskastua
        1 + 17 kirjoitti:

Balttiksen demonitko ne siellä taas mölyävät?

Toivottavaa olisi, ettei Balttis nyt sekaantuisi tähän.

Missä muuten voisi keskustella rauhassa ilman balttis- ja ateistihörhöjä? En ole kiinnostunut menemään Facebookiin ja sitten taas mieluummin vain luen Usko ja elämä -palstaa, enkä viitsi sinne mennä keskusteluja huonontamaan huonon teologisen tietämykseni vuoksi.

Eikö siis todellakaan ole mitään palstaa, missä voisi keskustella rauhassa? silloin kun tämä aihe kiinnostaa ja haluaisi vaihtaa ajatuksia muiden kristityiden kanssa. Kuten tiedämme balttis- ja ateisti-hörhöjen kanssa siitä ei tule mitään.

• Mikä noin vaivaa?
        alan tuskastua kirjoitti:

Missä muuten voisi keskustella rauhassa ilman balttis- ja ateistihörhöjä? En ole kiinnostunut menemään Facebookiin ja sitten taas mieluummin vain luen Usko ja elämä -palstaa, enkä viitsi sinne mennä keskusteluja huonontamaan huonon teologisen tietämykseni vuoksi.

Eikö siis todellakaan ole mitään palstaa, missä voisi keskustella rauhassa? silloin kun tämä aihe kiinnostaa ja haluaisi vaihtaa ajatuksia muiden kristityiden kanssa. Kuten tiedämme balttis- ja ateisti-hörhöjen kanssa siitä ei tule mitään.

Jättikö Balttis sulle trauman?

• *Faith*
        alan tuskastua kirjoitti:

Kristityillä ei ole ollut koskaan, eikä tule olemaankaan, koko maallisen elämänsä aikana rauhan satamaa. Kristittyjä on aina vihattu ja vainottu - milloin milläkin tavalla. Jeesuksenkin piti mennä erämaahan tai vähintäänkin vaihtaa maisemia saadakseen olla rauhassa. Hyvin rauhaton oli myös Paavalin taival:

" Olen saanut raataa kovemmin kuin he, olen ollut enemmän vankeudessa, minua on ruoskittu ylen määrin, monesti olen ollut kuolemanvaarassa. 24 Olen juutalaisilta viisi kertaa saanut "yhtä vaille neljäkymmentä" ruoskaniskua, 25 kolmesti olen saanut raippoja, kerran minua on kivitetty, kolme kertaa olen joutunut haaksirikkoon, olen ajelehtinut meressä vuorokauden. 26 Olen yhtenään ollut matkoilla, olen ollut vaarassa hukkua jokiin ja joutua rosvojen käsiin, vaarassa niin maanmiesteni kuin vierasheimoisten joukossa, vaarassa kaupungissa ja autiomaassa, vaarassa merellä, vaarassa valeveljien parissa. 27 Olen raatanut ja nähnyt vaivaa, valvonut paljon, kärsinyt nälkää ja janoa, paastonnut usein, palellut vähissä vaatteissa. 28 Kaikkien näiden hankaluuksien lisäksi minua joka päivä painaa huoli kaikista seurakunnista. 29 Jos joku on heikko, niin minäkin olen heikko. Jos joku lankeaa, se polttaa minua. ...
        32 Damaskoksessa kuningas Aretaksen alainen päällikkö antoi vartioida kaupunkia pidättääkseen minut, 33 mutta minut laskettiin muurinaukosta korissa alas, ja niin pääsin pakenemaan hänen käsistään. "
        http://www.evl.fi/raamattu/1992/2Kor.11.html#o18

Me tämän päivän kristityt olemme pääseet tosi vähällä! :)

• Portonjäljet veriset
        *Faith* kirjoitti:

Kristityillä ei ole ollut koskaan, eikä tule olemaankaan, koko maallisen elämänsä aikana rauhan satamaa. Kristittyjä on aina vihattu ja vainottu - milloin milläkin tavalla. Jeesuksenkin piti mennä erämaahan tai vähintäänkin vaihtaa maisemia saadakseen olla rauhassa. Hyvin rauhaton oli myös Paavalin taival:

" Olen saanut raataa kovemmin kuin he, olen ollut enemmän vankeudessa, minua on ruoskittu ylen määrin, monesti olen ollut kuolemanvaarassa. 24 Olen juutalaisilta viisi kertaa saanut "yhtä vaille neljäkymmentä" ruoskaniskua, 25 kolmesti olen saanut raippoja, kerran minua on kivitetty, kolme kertaa olen joutunut haaksirikkoon, olen ajelehtinut meressä vuorokauden. 26 Olen yhtenään ollut matkoilla, olen ollut vaarassa hukkua jokiin ja joutua rosvojen käsiin, vaarassa niin maanmiesteni kuin vierasheimoisten joukossa, vaarassa kaupungissa ja autiomaassa, vaarassa merellä, vaarassa valeveljien parissa. 27 Olen raatanut ja nähnyt vaivaa, valvonut paljon, kärsinyt nälkää ja janoa, paastonnut usein, palellut vähissä vaatteissa. 28 Kaikkien näiden hankaluuksien lisäksi minua joka päivä painaa huoli kaikista seurakunnista. 29 Jos joku on heikko, niin minäkin olen heikko. Jos joku lankeaa, se polttaa minua. ...
        32 Damaskoksessa kuningas Aretaksen alainen päällikkö antoi vartioida kaupunkia pidättääkseen minut, 33 mutta minut laskettiin muurinaukosta korissa alas, ja niin pääsin pakenemaan hänen käsistään. "

Ja samaan aikaa maailmankirkot ovat kemuilleet valllassa yhdessä vallanpitäjien kanssa, uskonnollisesti huo-ra-ten ja joukkotuhoten kaikkia valtansa ulkopuolelle jättäytyneitä kristittyjä.

• alan tuskastua
        *Faith* kirjoitti:

Näillä palstoilla on lisäksi se vika, etteivät tänne pääse muutkaan keskustelemaan ja kuva kristityistä on todella kumma.

Siksi näillä käyvätkin ateistit, koska he etsivät todisteita Jumalan olemassa olemattomuudesta ja täällä he tulevat vakuutetuiksi.

Yleiset kajahtaneet riitelijät eivät mitenkään paranna jo maallisen median valmiiksi syöttämää kuvaa kristityistä. Se antaa vain kaikille tekosyyn pysyä poissa.

Tuskinpa täällä silti paljon muita käykään, muutama järkevä joukossa ja heillä yleensä on jo usko, joten ei se näistä heilahda. Mutta yleisiä palstoja nämä ovat ja jos haluaa nähdä huonoa käytöstä, täältä sitä todella löytyy.

En usko että Rooman aikaiset vainot johtuivat pelkästään siitä, että bimbo-päät antoivat väärän kuvan kristinuskosta ja kristityistä.

• uklskdskd

Mitäs väliä ihmisen ulkonäöllä on? Eikö kristinusko ole juuri sellainen uskonto jossa tärkeintä on se mitä ihmisen sisimmässä on eikä ulkomuoto?

• mietintttt

Onko papin sukupuolella väliä, miksei nainenkin voi julistaa?

• nimimerkki.

Naisen ei tule esiintyä pappina.

http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Tim.3.html

Luther ei koskaan edes puhunut aiheesta, koska asia on päivänselvä, mitä Raamatussa ilmoitetaan.

• 5 + 4

Entä kielsikö Jeesus naista toimimasta pappina?

• Mieti sitä

Jeesus ei ole asettanut ketään erityispapiksi, vaan teki kaikista uudestisyntyneistä kuninkaallisia pappeja.

• AOAOAOAOAOAOAO

Pappi on ensijaisesti seurakunnan/lauman paimen.

Evankeliumin julistajana taas voi olla kuka tahansa Jumalan asettama ihminen.

Ei pappinakaan voi toimia kuka tahansa mies. Jumala on ilmoittanut Raamatussa minkälainen tämän henkilön, miehen, tulee olla.

Ei pidä sekoittaa toisiinsa, eli pitää saman hengellisenä työtehtävänä, paimenen eli papin, ja esim. evankelistan "virkaa".

Jokainen Jumalan lapsi voi evankelioida, ja tulisikin. Rohkeutta saa vapaasti Jeesukselta pyytää. Tällainen pyyntö on Hänelle erityisen mieluinen.

Raamatussa Jeesus KEHOITTAA meitä ANOMAAN.

Matt.9:37-38 ja Luuk.10:2 sisältävät vielä erityisen anomispyynnön:

Ja hän sanoi heille: "Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän. Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseensa. ( Luukas.)

Silloin hän sanoi opetuslapsillensa: "Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän.
        Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseensa.

( Matteus )

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      91
      8358
    2. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      92
      6455
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      58
      6304
    4. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      4951
    5. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      45
      3341
    6. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      59
      3310
    7. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3285
    8. Sinulle J mies

Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      44
      2879
    9. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      51
      2826
    10. Mikä tarkoitus tällä kaikella

On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      53
      2817
    Aihe