Kielen kehitys ???

Miksi kielen heikentyminen kuitataan ammattikirjoittajien taholta niin usein vain kielen luonnolliseksi kehitykseksi ???

Joka ja kuka eivät ole synonyymejä.

Ja miten epäselväksi tämän "kehityksen" tuloksena kieli saisi muuttua, että ammattikirjoittajiakin alkaisi alkaisi haitata.

Hesarikin on nykyään kielellisesti ihan liian kelvoton.

Kustantaa ja maksaa eivät myöskään ole sama asia.

Ihan hiukan ärsyttää.

Sademetsien hävittäminenkin on ihan luonnollista kehitystä, eikä siitäkään ole syytä olla huolissaan.

20

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nam nam!

      Lehmän kieli on hyvää!

    • Ketä kiinnostaa!? Eiku, prkl... Kuka kiinnostaa!?

      • Ja "mikä kiinnostaa"-kysymykseen olisi vastauksena luonnollisesti täytekakku.


    • aIbatrossi

      Yx toimittajapissis teki minusta ison artikkelin lehteen haastattelemalla

      Aina kannattaa pyytää nähtwäx ennen julkaisua!!!111!!!

      Flikka oli pannu mun suuhun nykypissisten turunmurretta fyifan

      En minä sellaista puhu koskaan, vaa enemmän yleiskieltä murteel färitellen

      turunmurre on hankalaa luettavaa turkulaisellekki

    • Suomen kielen hallinta kieliopillisesti on sen verran puutteellista omalla kohdallani, etten kiinnitä ärtymykseen asti huomiota virheisiin esim. sanomalehdissä. Luulisi kuitenkin ammattilaisten vaalivan omaa erikoisosaamistaan ja panostavan oikeaoppisen tekstin tuottamiseen jo ammattiylpeydenkin takia.

      Itseäni ärsyttää kuitenkin se, että oma kielitaitoni heikkenee vuosi vuodelta. Kirjoitan välillä ihan miten sattuu... Eritoten yhdyssanoissa lipsahtaa helpolla virheitä, sanajärjestykset ovat välillä vähintäänkin outoja. Johtunee pitkälti siitä, että kirjoitan huomattavasti enemmän englanniksi kuin suomeksi ja käytän huomaamattani vieraan kielen logiikkaa myös omaa kieltä kirjoittaessa. Tuloksena joskus mitä tökeröintä tekstiä...

      Pitäisköhän mennä äikäntunnille? :)

      • Yhdyssanaongelmiin auttaa yleensä se kun sovittaa kyseessä olevien sanojen väliin adjektiivia.

        "Paketti suuri auto" on ilmaisuna järjetön, joten pakettiauto on yhdyssana.

        (minulla on muuten lievä lukihäiriö, joten joudun olemaan standardihenkilöä hiukan tarkempi kirjoituksissani (lähes täysin visuaalinen käyttöjärjestelmä))

        Jos luen paljon juttuja saksaksi, niin silloin itsellenikin tulee sanajärjestysongelmia.


      • buddy-love kirjoitti:

        Yhdyssanaongelmiin auttaa yleensä se kun sovittaa kyseessä olevien sanojen väliin adjektiivia.

        "Paketti suuri auto" on ilmaisuna järjetön, joten pakettiauto on yhdyssana.

        (minulla on muuten lievä lukihäiriö, joten joudun olemaan standardihenkilöä hiukan tarkempi kirjoituksissani (lähes täysin visuaalinen käyttöjärjestelmä))

        Jos luen paljon juttuja saksaksi, niin silloin itsellenikin tulee sanajärjestysongelmia.

        Kiitos vinkistä! Täytyypä kokeilla :)

        Sanajärjestys on joskus tosiaan ongelmallinen... Kirjoittaa ennen kuin ajattelee ja sanat vain lentelevät johonkin paikkaan. Jälkikäteen tekstiä lukiessa ei voi kuin ihmetellä itseään. Tilanteesta riippuen toki oikoluen tuottamani tekstin, mutta kiireessä joskus tulee hätiköityä.

        Toisaalta ei tämä sen suurempaa stressiä itselleni aiheuta, mutta olisi mahtavaa osata tuottaa myös kieliopillisesti pätevää tekstiä :)


      • buddy-love kirjoitti:

        Yhdyssanaongelmiin auttaa yleensä se kun sovittaa kyseessä olevien sanojen väliin adjektiivia.

        "Paketti suuri auto" on ilmaisuna järjetön, joten pakettiauto on yhdyssana.

        (minulla on muuten lievä lukihäiriö, joten joudun olemaan standardihenkilöä hiukan tarkempi kirjoituksissani (lähes täysin visuaalinen käyttöjärjestelmä))

        Jos luen paljon juttuja saksaksi, niin silloin itsellenikin tulee sanajärjestysongelmia.

        Toinen on kokeilla -kin päätettä sanojen väliin

        "Vaikeuksia ovat aiheuttaneet myös sellaiset säännöt, joilla on pyritty auttamaan vai­keuk­sis­sa. Monet tuntevat säännön, joka neuvoo kokeilemaan, voiko ensimmäisen sanan perään lisätä -kin-lopun. Jos voi, kyseessä on säännön mukaan sanaliitto, muutoin yhdys­sana. Tämä sääntö luultavasti tuottaa enemmän harmia kuin hyötyä, koska se antaa liian usein väärän vastauksen."

        Kolmas käyttää -kin tilalla -ksi päätettä.
        Maanlaajuinen - Maankin laajuinen (huomaa ristiriita)
        Maa(n)ksi laajuinen - selvä ristiriita

        Sanaliitot ovat asia erikseen


      • runontaja kirjoitti:

        Toinen on kokeilla -kin päätettä sanojen väliin

        "Vaikeuksia ovat aiheuttaneet myös sellaiset säännöt, joilla on pyritty auttamaan vai­keuk­sis­sa. Monet tuntevat säännön, joka neuvoo kokeilemaan, voiko ensimmäisen sanan perään lisätä -kin-lopun. Jos voi, kyseessä on säännön mukaan sanaliitto, muutoin yhdys­sana. Tämä sääntö luultavasti tuottaa enemmän harmia kuin hyötyä, koska se antaa liian usein väärän vastauksen."

        Kolmas käyttää -kin tilalla -ksi päätettä.
        Maanlaajuinen - Maankin laajuinen (huomaa ristiriita)
        Maa(n)ksi laajuinen - selvä ristiriita

        Sanaliitot ovat asia erikseen

        Kiitos! Täytyy kokeilla mikä sääntö toimis parhaiten omalla kohdallani.

        En halua liikaa kuitenkaan sääntöihin jumittua, ettei kirjoittamisesta tule liian aikaavievää tms. Tärkeintä kuitenkin on saada kohtuullisen ymmärrettävää tekstiä aikaiseksi. Kyllä sinne parit virheet mahtuu ;)


    • Viola.

      Lyhyeenkin tekstiin kykenen tekemään valtavan määrän huolimattomuusvirheitä.

      • Samoin.
        Ja kykenen kiusaantumaan niistä yhtä valtavasti.

        (ainakaan unissaan ei pitäisi kirjoittaa)

        Lehdillä ja muilla oikeilla julkaisuilla olisi kuitenkin syytä yhä olla oikolukija töissä, tai tämä kehitys menee edelleen heikompaan suuntaan.

        Tosin se ettei enää ole juuri merkitystä sillä miten pilkuttaa, helpottaa omien tekstieni väittämistä oikein laadituiksi.


      • aIbatrossi
        buddy-love kirjoitti:

        Samoin.
        Ja kykenen kiusaantumaan niistä yhtä valtavasti.

        (ainakaan unissaan ei pitäisi kirjoittaa)

        Lehdillä ja muilla oikeilla julkaisuilla olisi kuitenkin syytä yhä olla oikolukija töissä, tai tämä kehitys menee edelleen heikompaan suuntaan.

        Tosin se ettei enää ole juuri merkitystä sillä miten pilkuttaa, helpottaa omien tekstieni väittämistä oikein laadituiksi.

        Eri kielissä on omat pilkutus ja yhdyssanasäännöt sekä sanajärjestys

        tsadin udmurtit eniten unohtavat possessiivisuffixit ja (käyttää) käyttävät

        verbeissä passiivimuotoa.....

        Kun savolaxi muutta tsadiin vanhuudenpäivillänsä tsadiin EU:n maataloustukiasilla elelemään, tulee tsadista yx Baabelin torni, missä kielet sekoitti Taivaan pappa


    • Nasdaq

      Miksi sinä kyselet joutavia. Miksi et anna palaa - kielelläsi, vaan juutut sen synonyymeihin?


      (jonnin joutavaa ajanhukkaa)

    • Kiskisu

      Eihän tuo ole edes vakavaa. Mutta, pilkkuvirheet ovat ja ärsyttävät minua niin prkleesti. Voiko olla pahenpaa, kuin se?

    • Amen. Voitko kuvitella; possessiivisuffiksejakaan ei ole enää pakko käyttää! Minun auto on kieliopillisesti oikein nykyään.

      Asiatekstin uskottavuus katoaa hetkessä, jos kieli on huonoa. Ei voi luottaa sisältöönkään. Lauseenvastikkeella pataan rappion levittäjiä. Nenä poskelle dif-
      tongeilla. Haluatko ostaa vähän käytetyn ablatiivin?

      • aIbatrossi

        hmmm.....mixiköhän Baawo jättää pois possesiivisuffixit ja kaikki tavutas muodot

        nykyänsä puhuu, kuin turkkilainen mamu Oasis


      • Possessiivisuffiksittomuus sopii ainoastaan puhuttuun kieleen ja silloinkin jo se on muodossa "mun auto". Kaikki muu on ärsyttävää.

        Eivätkä ne edes tajua lukea omia tekstejään sillä silmällä, että monellako tavalla ne voi lukea väärin ja kuinka moni noista vääristä vaihtoehdoista johtuu kieliopin noudattamattomuudesta.

        Itse olen joutunut tilanteeseen, jossa aikataulu meni ihan pieleen siksi, ettei tekstiviestin lähettäjä ollut tajunnut viestillään itseasiassa tarkoittavansa kahta tuntia aiempaa aloitusaikaa, kuin mitä yritti kirjoittaa. Tilanteeseen liittyi myös maksullinen tilavaraus. No, odottelin sitten siellä ja ihmettelin.


      • allahtiivi=oasisgiäl
        buddy-love kirjoitti:

        Possessiivisuffiksittomuus sopii ainoastaan puhuttuun kieleen ja silloinkin jo se on muodossa "mun auto". Kaikki muu on ärsyttävää.

        Eivätkä ne edes tajua lukea omia tekstejään sillä silmällä, että monellako tavalla ne voi lukea väärin ja kuinka moni noista vääristä vaihtoehdoista johtuu kieliopin noudattamattomuudesta.

        Itse olen joutunut tilanteeseen, jossa aikataulu meni ihan pieleen siksi, ettei tekstiviestin lähettäjä ollut tajunnut viestillään itseasiassa tarkoittavansa kahta tuntia aiempaa aloitusaikaa, kuin mitä yritti kirjoittaa. Tilanteeseen liittyi myös maksullinen tilavaraus. No, odottelin sitten siellä ja ihmettelin.

        Yx guppe pahaan tilanteeseen hirttolavalla, kun viime hetkellä kesarilta tuli sähke
        ilman pilkkua

        Armoa ei hirteen


    • aIbatrossi

      Ammattilaine kirjailijatar/ilmaisutaidon maisteri--oikke viisas ämmäx
      pyys kattomaa julkaisualan firmansa saitit ja löysin kax kirotusvihrettä
      katastrohv inferno julkaisualalla

      Syyhytti korjata heti, mutku ei ollu FTP salasanaa........
      Skaipilla ku jutskattiin nih heti korjas itte

      Totesi ett ku on nii kirjotuxen "sisällä" ei huomaa itte

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1663
    2. 44
      1003
    3. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      62
      958
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      929
    5. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      60
      908
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      879
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      840
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      785
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      768
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      752
    Aihe