Minut irtisanottiin koeajalla

duunari3

Jos on ketään kohtalotovereita, niin vastailkaa aiheesta tänne. Tämä on mun kertomukseni, joka on valitettavasti totisinta totta. Se meni näin:

Sain uuden työpaikan, josta minut irtisanottiin jo koeajalla. En siis työskennellyt kuin muutaman kuukauden kyseisessä työpaikassa. Vaikka minulle tarjottiin pidempiaikaisempaa duunia, niin pomo ei halunnut jatkaa työsuhdettani vaan heitti minut pihalle. Mielestäni olin ahkera, tunnollinen sekä tulin toimeen työkavereideni ja tuon esimieheni kanssa. Totuus oli kuitenkin toinen, mutta ikinä minulle ei selvinnyt irtisanomiseni todellinen syy. Se pimitettiin, eikä sitä ole suostuttu kertomaan, vaikka rikos on vanhentunut jo aikaa sitten.

Olen irtisanomisen jälkeen toipunut pettymyksestäni. Mitä muutakaan siinä tilanteessa voi. Meni tosin pitkän aikaa, että onnistuin kasaamaan itseni ja etsimään uusia haasteita. Uutta työpaikkaa en saanut, koska tuo koeajalla tapahtunut työsuhteen purku vaikutti kaikkeen. Ehkä ne rekryihmiset soitti edelliseen työpaikkaan, jossa silloinen esimieheni teki kaikkensa, jotta sai haukkua minua suureen ääneen. Enkä näin ollen tullut palkatuksi minnekään muualle.

Miksi esimiehen ei tarvitse perustella irtisanomisia? Jos ne tapahtuvat koeajalla, niin on tosi tylyä jättää irtisanottu ilman mitään vastauksia. Minulle jäi erittäin petetty olo ja tuosta toiminnasta olen edelleen suutuksissat ex-pomolleni. Varmastikaan en vaihtaisi kuulumisia hänen kanssaan. Onneksi en ole törmäillyt häneen tai keneenkään toiseen ex-kollegaan siinä työpaikassa, josta jouduin lähtemään.

Jaksamisia vaan teille, jotka olette tulleet syystä tai toisesta irtisanotuiksi työstänne.

138

18057

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älj 09i jok 9 j

      Koeaika on koeaika. Kyseessä ei ole mitkään potkut tai irtisanominen tai työsuhteen purku. Kyse on vain päätöksestä olla jatkamatta yhteistyötä jonkin koeajalla olevan kanssa. Yleensä annetaan kyllä palautetta, ei aina. Työtodistus pitää pyydettäessä kirjoittaa ja siihen voi pyytää työsuhteen loppumisen vyyn. leisin kai tuotannollistekniset syyt, kuten kaikessa muussakin.

      Tottakai työntajat soittelevat työpaikkaa hakevien entisiin työpaikkoihin. Samaa tekevät työnhakijatkin, soittelevat tutuille jos tuntevat ja kysellevät työnantajasta taustatietoja. Aikanaan piti aina olla suosittelijoita, kun nysväili työhakemuksia. Niitä kannattaa pyytää nykyisinkin. Jos ei suosituksia ja kesken lopetettu koeaika, se kertookin jo paljon hakijasta.

      Tapahtuuhan noita. Helpointa päästä eroon menneisyyden munauksista on unohtaa ne. Elikkäs kuittaat lyhyet pätkätyöt nopeasti ja keskityt uuteen työpaikkaan hakemuksissa. Kun saa enenpi työkokemusta, eikä ole potkuja takana, voikin sitten rakentaa uutta ansioluetteloa ja jättää epäoleelliset työpaikat pois.

      • raato-reetu

        Lähiesimiehen kateus ja työtovereiden pelko oman työnsä säilymisestä on joskus todellinen syy. Tyypillisiä "syitä": ei tule toimeen muiden kanssa, ei sopeudu työyhteisöön..


      • Esimies15v

        Nämä sun "tyypilliset" syyt on vaan todellista totta työpaikoilla. Tälläsiä henkilöitä olen nähnyt paljon. Kuluttuvat työyhteisöä narsistisilla piirteillään eikä näe mitään vikaa itsessään. Ei ota palautetta vastaan tai opi virheistään. Ovat täydellisiä ja osaavat kaikki asiat paremmin kuin muut.


      • Anonyymi

        Suosittelijoiden puute kertoo yksistään siitä, että ei ole syntynyt oikeanlaiseen taustaan, jossa suhteet on olleet syntymästä lähtien kunnossa.

        Kaiken lisäksi, ymmärrätkö kuinka absurdia tuo logiikkasi oikein on? Tuollaistai hme catch-22-logiikkaa, joka tarkoittaa sitä, että ihmisen työttömyys on yksistään järjestelmän ja työnantajien syytä, ei työttömän. Työtön ei voi saada työpaikkaa suosittelijoiden puutteen takia, eikä hän voi saada suosittelijoita, koska hänellä ei ole työtä.


    • Tämän päivän henki

      Nykyaikana tuo on todella yleistä, houkutellaan töihin pitkillä soppareilla, teetetään kaikkein veemäisimmät hommat ja vuorot, sitten muutaman kuukauden päästä pihalle, vaikkapa koeajan vimppana päivänä. Tosiasia on se, ettei työntekijälle ollut todellisuudessa tarvetta pidemmäksi aikaa, mutta kyseisen firman on vaikeaa saada pätkätyöläisiä huonon kohtelun, huonon palkkauksen jne takia.. Älä ota itseesi, äläkä jää hautomaan tuota. Ekalla kerralla se tietysti hämmentää, mutta kun oivallat nämä pointit, niin tulevaisuudessa tuo ei hetkauta sua enää pätkääkään =)

      • Anonyymi

        Jut niin. Esimies voi valehdella suut korvat täyteen palkatessaan töihin että tämä on vakinainen työsuhde. Parin kuukauden päästä kun lafka hiljenee ja ei ole enää tarvetta ylimääräiselle käsiparille heitetään ulos koeajalla syytä kertomatta. Nin se menee nykyään.


    • on tullut kenkää

      Sain mäkin potkut koeajalla kuukauden verran töissä oltuani. Syynä muka huono palaute asiakkailta, yksikään ei kyllä mulle valittanut että olisin heitä huonosti palvellut ja kohdellut. Kauppias näytti jopa vaaleanpunaista kirjekuorta, sanoi siinä kirjeessä olleen jotain huonoa palautetta minusta. Jännä juttu sinänsä, mä satuin näkemään, kun kauppias haki sen kuoren palautelaatikosta jo heti ensimmäisinä päivinä mun töihin tulon jälkeen eli tuskin se kirje oli niiden potkujen syy. Oli se outo paikka muutenkin. Siellä olis pitänyt asiakkaiden ulkonäöstä päätellä ovatko he kaupan tiliasiakkaita ja mikä on sen heidän asiakastilinumerokin. Mistä mä ne olisin voinut tietää, kun en kyseisiä asiakkaita ollut palvellut. Kauppias veti herneet, kun en tiennyt niitä ja äyski asiasta siinä mun vieressä kassan luona. Muutenkin ketutti se tapa siellä kaupassa, ett omalla ajalla piti laskea kassa, kaupan mentyä kiinni. Ja muutakin kivaa siellä sattui. No, potkut saatuani menin liittoon ilmoittamaan ett työt loppui ja sattui toimitsija olemaan vaan siellä paikalla. Kun kerroin mitä oli tapahtunut ja myös sen ett työsopimus oli kirjoitettu vain muutamaa päivää ennen potkuja, niin toimitsija oli sitä mieltä, ett potkut oli laittomat. Kysyi haluanko viedä asiaa eteenpäin, niin sanoin etten halua. Mulla oli edellinenkin laiton irtisanominen kesken ja en jaksanut toista kertaa ruveta samanlaista asiaa käymään läpi. Eipä tuosta kuukaudesta edes työtodistusta kuulunut, enkä ruvennut sitä kerjäämäänkään. Eipä tuollaisesta paskasta paikasta ollut väliä sitä paperia saada. Ehkä olis pitänyt pistää se kauppias ahtaalle, mutt ei huvittanut, ihan riitti se paska mitä edellisessä jutussa oli saanut osakseni, kun asiaa selvitettiin entisen työnantajaosapuolen kanssa, en jaksanut ottaa lisää paskaa niskaan. Kannattaa aina kyseenalaistaa myös koeajalla tapahtuva irtisanominen eli onko perusteita potkuihin vai ei.

      • mikävoisolla

        Jännä miten samalle ihmiselle sattuu peräkkäin kaksi "laitonta" irtisanomista. Itse en tunne ketään, joka oltaisi laitettu koeajalla tai muuten laittomasti (tai "laittomasti") pihalle. Onkohan kyseessä sama ilmiö kuin siinä, että aina tietyt ihmiset tuntuvat saavan paskaa palvelua kaikkialla ;) Mikähän siinä on..


      • Anonyymi
        mikävoisolla kirjoitti:

        Jännä miten samalle ihmiselle sattuu peräkkäin kaksi "laitonta" irtisanomista. Itse en tunne ketään, joka oltaisi laitettu koeajalla tai muuten laittomasti (tai "laittomasti") pihalle. Onkohan kyseessä sama ilmiö kuin siinä, että aina tietyt ihmiset tuntuvat saavan paskaa palvelua kaikkialla ;) Mikähän siinä on..

        Tietty ihmisjoukko kiinnostuu vain tietyistä yksittäisistä ihmisistä... Tämä on heille koko elämä ja kohtalo..


    • -totuus-

      Valittakaa ammattiliitoonne niin tulisitte näkemään ettei liittonne tee teidän asianne hyväksi mitään koska työsuhteiden lopettaminen koeajalla on jo näemmä maantapa!

    • voi hölmöjä

      Hölmöt. Sitä varten koeaika on, että selvitetään, sopiiko työntekijä työhön. Koeajalla molemmat osapuolet voivat lopettaa työsuhteen ilman kummempia kommervenkkejä. Jos ei ole valmis tähän, ei alun perinkään kannata hyväksyä työsopimusta, jossa on koeaika, vaan pitää vaatia työsuhde ilman koeaikaa. Very simple!

      • useita syitä

        Kyse ei todellakana aina ole siitä, että työntekijä olisi epäsopiva kyseiseen työhön. Todellinen syy voi olla se, että ylempää on yhtäkkiä ilmoitettu, että nyt pitäis vähentää porukkaa, ei ole tarpeeksi rahaa pitää niin ja niin monta työntekijää tai sitten joku tuntematon asiakas saattaa vain mustamaalata uutta työntekijää tai vaikkapa edellisestä työpaikasta joku katkera/kateellinen (tai vaikkapa jonkun exä) mustamaalata työntekijää (jos edellisessä työpaikassa on lähtenyt viemään jotain laitonta prosessia eteenpäin tms.).. On myös mahdollista, että ihan hyvääkin työntekijää mustamaalataan ja hommataan sille potkut kun tilalle halutaankin jonkun tuttavan tuttu. Vanhat työntekijät voivat myös pelätä tehokasta ja ammattitaitoista työntekijää ja on sellainen pelko, että tuo vie minun työpaikkani tai vaikka mieheni (jos jonkun naisen mies on työpaikalla myös) (varsinkin jos työpaikkoja karsitaan tai työntekijät on palkattu samoista määrärahoista tms). On myös mahdollista, että kyseinen yritys ei saa ketään töihin jos ilmoittaa suoraan, että tarvitsemme ainoastaan tilapäisvoimaa pariksi viikoksi tai pariksi kuukaudeksi, joten he valehtelevat, että työtä on tarjolla vakituisesti. Joku saattaa luvata palkankorotusta koeajan jälkeen, vaikka todellisuudessa tarvitsevat sitä työvoimaa vain koeajan verran tai sitten ottavat uuden tilalle ja lupaavat tällekin palkankorotusta ja sitten hieman ennen koeajan päättymistä heittävät ulos ja taas sama uudestaan. Syitä on useita ja erilaisia.


      • suoraankoeajalle

        Tämän vuoksi ei tarvitakaan enää mitään työkokeiluja, että päästään palkkatöihin ja koeajalle. Koeaika itsessään on jo niin hyvä turva työnantajalle, että tuo ilmaistyön väliporras työkokeiluna ennen koeajalle pääsyä heikentää jo työntekijän taloudellista tilannetta ja oikeuksia aivan liikaa!


      • erkkipetterihannu
        suoraankoeajalle kirjoitti:

        Tämän vuoksi ei tarvitakaan enää mitään työkokeiluja, että päästään palkkatöihin ja koeajalle. Koeaika itsessään on jo niin hyvä turva työnantajalle, että tuo ilmaistyön väliporras työkokeiluna ennen koeajalle pääsyä heikentää jo työntekijän taloudellista tilannetta ja oikeuksia aivan liikaa!

        Okein! Työnantaja voi irtisanoa koeajalla ilman mitään seurauksia mielivaltaisesti jos työntekijä ei miellytä. Jos merkataan "koeajan purku" ei seurauksia työntekijälle, jos syy on työntekijässä, tulee karenssia työmarkkinatukeen. Jos työntekijä menee kokeilemaan työtä ja työ ei olekkaan sopiva - irtisanoo itsensä, niin karenssia paukkuu heti siitä että kävi kokeilemassa uutta työtä.

        Karenssia paukkuu siis melko usein ja mielivaltaisesti jos palkkatyöpaikkaan päätyy koeajalle. Se, että koeajalle pääsyynkin pitäisi ensin vielä käydä työkokeilussa joka voi kestää pidempään kuin itse palkkatyöpaikan koeaika, on järjen vastaista ja ei ainakaan tue ihmisten pääsyä kiinni vakituiseen työhön.


      • Anonyymi
        useita syitä kirjoitti:

        Kyse ei todellakana aina ole siitä, että työntekijä olisi epäsopiva kyseiseen työhön. Todellinen syy voi olla se, että ylempää on yhtäkkiä ilmoitettu, että nyt pitäis vähentää porukkaa, ei ole tarpeeksi rahaa pitää niin ja niin monta työntekijää tai sitten joku tuntematon asiakas saattaa vain mustamaalata uutta työntekijää tai vaikkapa edellisestä työpaikasta joku katkera/kateellinen (tai vaikkapa jonkun exä) mustamaalata työntekijää (jos edellisessä työpaikassa on lähtenyt viemään jotain laitonta prosessia eteenpäin tms.).. On myös mahdollista, että ihan hyvääkin työntekijää mustamaalataan ja hommataan sille potkut kun tilalle halutaankin jonkun tuttavan tuttu. Vanhat työntekijät voivat myös pelätä tehokasta ja ammattitaitoista työntekijää ja on sellainen pelko, että tuo vie minun työpaikkani tai vaikka mieheni (jos jonkun naisen mies on työpaikalla myös) (varsinkin jos työpaikkoja karsitaan tai työntekijät on palkattu samoista määrärahoista tms). On myös mahdollista, että kyseinen yritys ei saa ketään töihin jos ilmoittaa suoraan, että tarvitsemme ainoastaan tilapäisvoimaa pariksi viikoksi tai pariksi kuukaudeksi, joten he valehtelevat, että työtä on tarjolla vakituisesti. Joku saattaa luvata palkankorotusta koeajan jälkeen, vaikka todellisuudessa tarvitsevat sitä työvoimaa vain koeajan verran tai sitten ottavat uuden tilalle ja lupaavat tällekin palkankorotusta ja sitten hieman ennen koeajan päättymistä heittävät ulos ja taas sama uudestaan. Syitä on useita ja erilaisia.

        Siivousalalla esimerkiksi joku pomo saattaa savustaa hyvää työntekijää ulos, koska hyvä työntekijä tuo lisää asiakaskohteita ja sitä mukaa lisääntyy asiakaskohteet (ja yrityksen myynti sekä tuotto), mutta työntekijöiden ja esimiesten palkka ei lisäänny ollenkaan. Saatetaan jopa pyytää tahalleen siivoamaan huonosti, jotta asiakaskohteet menetettäisiin.

        Sitten on niitä esimiehiä ja työnantajia, jotka pitävät kynsin hampain kiinni hyvästä työntekijästä eivätkä anna millään edetä uralla tai mennä kilpailevalle yritykselle tai jopa ihan toiselle alalle. Tämmöiset sitten kirjoittelevat kirjeitä ja sähköposteja sekä soittelevat seuraaville työnantajille ja mustamaalaavat, jopa ”voitelevat” suoraan käteiselle tai muilla palveluilla yritystä tai yksittäisiä työntekijöitä. Takana voi olla jopa tietty ihmisjoukko/tiedustelupalvelu(/t), jotka tätä tekevät ihan ammatikseen rahaa vastaan.


    • soulsaver

      Toissa vuonna otin tietoisen riskin ja hyppäsin kohti tuntematonta. Etsin uuden työpaikan, pääsin haastatteluun ja olin yllättäen ainoa, joka valittiin. Hakijoita oli paljon, joten luotin itseeni ja uskoin siihen, että työt tulee jatkumaan koeajan jälkeen.

      Sitten tapasin uudet työkaverit. Huomasin, että porukkaan kuului eräs todella narsistinen henkilö, joka teki kaikkensa syrjäyttääkseen minut. Hän kävi päivittäin raportoimassa minusta esimiehellemme ja ei tietääkseni antanut mitään rakentavaa tai hyvää palautetta. Lopulta esimiehen pää ei kestänyt ja hän kyllästyi siihen, että tämä narsisti valitti asioista.

      Esimies ei tehnyt mitään parantaakseen työilmapiiriä. Siihen olen edelleen pettynyt, että hän ei halunnut tai uskaltanut sanoa, missä syyt olivat. Hänen vanhempi alaisensa, ja minua kokeneempi työntekijä, oli kaiken pahan alku ja juuri. Hän pilasi työyhteisön omalla toiminnallaan, eikä osannut hillitä itseään.

      Minä en tehnyt mitään väärin, eikä kaduta se, että vaihdoin alaa. En kuitenkaan olisi halunnut joutua itsekeskeisen ja katalan kieroilijan alistamaksi. Pari viimeistä viikkoa siinä talossa olivat suuntaa antavia. Tavallaan tiesin, että minut tullaan irtisanomaan, mutta oli se silti epämieluisa ylläri. Meni kaikki omat suunnitelmat ihan uusiksi, eikä mistään ollut tulla mitään.

      Mä oon kuitenkin selviytyjä, kestän melkein mitä vaan. Mutta en sitä, että mua nöyryytetään julkisesti tai kohdellaan loukkaavasti. Kenellekään en toivo mitään pahaa. En edes sille narsistille, joka oli vähällä pilata minun elämäni. Niin, mut tosiaan irtisanottiin koeajalla, eikä tietenkään perusteltu miksi näin tehtiin. Eikä tosiaan haittaa ollenkaan, koska nyt mun ei tarvii työskennellä rouva Narsistin kanssa. Olen vapaa ja uudet haasteet on alkamassa. Mun elämä hymyilee.

      • Kohtalontoveri

        Itselläni on tismalleen samallainen tarina takana kuin soulsaverin kanssa. Minut irtisanottiin koeajalla. Tiimsisä oli kylläkin kaksi narsistista juonittelevaa naikkosta, jotka kuiskivat jopa seurassa, välttelivät lounastamasta kanssani ja kävivät valittamassa minusta vuoronperään esimiehelle. Esimiehemme oli nuori nainen ja itsekin uusi talossa. Ei ollut resursseja, kokemusta ja tajua selvittää, mikä asian oikea laita oli. Tulin aivan poljetuksi ja lopulta esimieheni kyllästyi myös tähän valittamiseen ja kävi muutaman oudon keskustelun kanssani, miten minun mielestäni on mennyt ja että minun pitäisi ansaita tiimin luottamus, että hänkin kun minusta niin tykkää. Olin jotenkin niin häkeltynyt, että mitä on menossa ja aloin päivittäin kiinnittää kahden juonittelijan tekoihin huomiota, että eihän niitä töitä mukavaa ollut tehdä. Lopulta esimieheni vain päätti poistaa minut päivänjärjestyksestä ilmeisesti näiden kahden naikkosen painostuksesta. Muiden keskuudessa olin kyllä ihan pidetty jne. Sain vielä verokortin mukanakin muilta työntekijöiltä kirjeen, että oli ihana tutustua ja toivovat kaikkea hyvää. Tiimi ei minusta pitänyt ja tuntui että vielä vähemmin pitivät siitä, että esimiehemme piti minusta. Meissä oli paljon samaa. Mutta minä sain lähteä ja kyllä niin pahalta tuntui tulla päivittäin kun ei edes moikattu omassa tiimissä. Noh, esimiehen kanssa halattiin ja toivotettiin hyvät jatkot. Silti olen vähän ketkera hänelle, ettei suostunut asioiden oikeaa laitaa selvittämään vaan antoi kokeneemmill narsisteille periksi. Toisaalta olin todella helpottunut kun tieto tuli, etten enää srv:lla viikolla astuisi sinne :D Esimieskin sanoi, ettei minun tarvitse muita miettiä ja voin vain lähteä sanomatta mitään. En käynyt sanomassa sanaakaan näille juonittelijoille. Tyynen rauhallisesti pidin pokan loppuun asti ja kävelin ovesta. Ihanaa... :)


    • irtisanottu

      Selvisin potkuista ja niiden aiheuttamasta tuskasta, kun en syyllistänyt ketään. Jos tosiaan työpaikalla ei enää tarvittu minua, niin minkä mä sille voin. Olisin kyllä halunnut jatkaa, jos mun mielipidettä olisi kyselty. Onhan se niin, että hyvästä työpaikasta kannattaa pitää kiinni, koska seuraavan paikan etsiminen vie yleensä aikaa ja energiaa. Siitä olen samaa mieltä, kuin aiemmat kirjoittajat, että irtisanomiseen voi olla moniakin syitä. Mulle ei varmaan selviä ikinä, mitä mun potkujen taustalla oikeen oli, eikä se kyllä enää kiinnostakaan. Oli miten oli, se paikka on menetetty ja varmaan täytetty uudella työntekijällä. Enpä sinne enää palaisi, vaikka tarjoutuisi mahdollisuus. Sitä tuskin tulee.

      • eräs tarina potkuist

        Joskus irtisanomissyy saattaa jäädä epäselväksi. Itse sain aikoinaan potkut eräästä kaupasta noin reilut puoli vuotta liikkeen omistajavaihdoksen jälkeen ilman mitään ennakkovaroituksia, ihan tuli puskan takaa.
        Ehdin olla töissä siellä kaupassa kaikkiaan reilut kolmisen vuotta. Ensin potkujen syyksi työnantaja ilmoitti ettei riitä töitä, ei ole vara pitää. Tuo syy ei sitten pitänyt paikkansa, kun mulle selvisi, että työnantaja oli ottanut perhetuttunsa heti mun potkujen jälkeisenä päivänä mun tilalle töihin, kun soitin sinne kauppaan kysyäkseni työtodistuksen liittyvistä asioista.
        Mähän vein asiani liittoon, oli muutenkin pitänyt olla yhteyksissä liittoon irtisanomisajan pituuteen liittyvistä asioista. Työnantaja nimittäin yritti väittää että mun irtisanomisaika olisi muka lyhyempi eli 2 vkoa, koska olin siirtynyt heille vanhana työntekijänä. Sanoin ettei se mene niin vaan että se on pitempi eli 2 kk:ta, koska olin ollut kuitenkin jo kolmisen vuotta entisen työnantajan kirjoilla.
        Jos se mulle potkut antanut olisi hoitanut asiansa oikein, niin en välttämättä olisi saanut tietooni, että on ottanut mun tilalle heti uuden työntekijän. Sen työnantajan tietämättömyyden ja vaikean luonteen takia asiasta tuli tosi veemäinen juttu kaikkinensa. Hän soitti mulle muutamat kerrat jopa uhkailusoittoja kotia ja asianajopapereissa mua syyllistettiin vaikka ja mistä. Kuulema olisi mun huonojen työtapojen ja siitä tulleiden asiakaspalautteen takia heille tullut konkurssi, jos eivät olisi mua irtisanoneet. Mitenköhän sitten se aiempi pomo piti mua niin pitkään töissä, jos olin niin huono työssäni.
        Loppujen lopuksi, melkein parin vuoden väännön jälkeen, "voitin" tuon jutun eli työnantaja määrättiin maksamaan mulle korvauksia laittomasta irtisanomisesta. Asia ei kuitenkaan mennyt ihan putkeen, nimittäin se liike meni konkkaan ja multa jäi saamatta puolet korvauksista. Potkuista oli kulunut jotain kymmenen vuotta, kun sain loput saatavani.
        Vieläkään en oikeastaan tiedä potkujen lopullista syytä, ennen asian sopimista, se työnantaja oli liiton toimitsijalle sanonut että potkut perustui henkilökohtaiseen syyhyn eli sanoi jotain rumaa mun ulkonäöstäni sille toimitsijalle. Toimitsija oli jopa harkinnut kunnianloukkaussyytteen nostamistakin, mutta päätettiin se jättää väliin,koska asia oli jo venynyt muutenkin pitkään. Mulle itselleni uhkaussoiton yhteydessä se työnantaja sanoi, että mun ilmeeni oli kuulema kartoittanut asiakkaita sieltä kaupasta. Meinasin kysyä, että mitä asiakkaita, kun siellä sivukaupassa mihin mut oli siirretty pari kuukautta ennen potkuja, ei pahemmin asiakkaita käynyt.
        Ehkä potkujen syy tosiaan oli mun ruma naamani, koska eipä tuota oikein muutakaan syytä tullut missään vaiheessa ilmi. Ehkä se kauppias kuvitteli mun olevan tyhmäkin kaiken lisäksi, mutta luulenpa, että sai hänkin opetuksen siitä, että en ollut niin tyhmä kuin miltä näytin.


    • Koettu ja eletty

      Koeaikapotkuja ei todellakaan kannata ottaa itseensä, se on vaan nykyajan tyyli pyörittää jengiä töissä "sesonkiluonteisesti", kas kun koeaika voi olla 4kk ja koeaikalaisen saa pihalle samana päivänä tarpeen niin vaatiessa. Työttömiä puolestaan on nykyään niin paljon, että uuden tyypin saa tilalle samana päivänä, periaatteessa kolmella tyypillä pystyy hoitamaan vuoden verran yhden työtehtävän "ilman irtisanomisaikaa", eli tyyppi voidaan pistää pihalle vaikka tänään, jos iskee hiljaisempi viikko, tms.

    • juristi OTM

      Koeaikana irtisanominen täytyy myös perustua asialliseen perusteeseen.

      Jos luulet, että peruste ei ollut kohdallasi asiallinen, ota yhteyttä johonkin asianajotoimistoon!

      Irtisanominen koeaikana ei saa myös perustua kiellettyyn henkilökohtaiseen perusteeseen.

    • Loimaan pottia

      Koeaikana tehtävän irtisanomisen perusteena on käytettävä nimenomaisesti koeaikaa, eikä mitään muuta syytä tai perustetta saa sanoa. Silloin, ja vain silloin, irtisanominen on laillinen.

    • Huono juttu.

      No toi oli ihan hinaajasta. Mut hei, Suomessahan on työvoimapula.

    • 20+9

      Minutkin irtisanottiin joskus koeajan päättyessä. Se oli unelmien työpaikka, mutta kun koeaika oli lopuillaan, niin pari isoa tilausta meni sivu suun. Irtisanomisen jälkeen oli ihan hirveää. Sain kuitenkin uuden työpaikan muutaman kuukauden jälkeen, ja tänä päivänä olen sitä mieltä, että hyvä että sain ne loparit. Ei se työpaikka niin hyvä ollutkaan, paremmissa on tullut sen jälkeen oltua.

      Semmoinen ikävä vaiva siitä jäi, että nykyään pelkään aina koko koeajan, että saankohan jatkoa.

      Irtisanomiseen en saanut muuta syytä kuin koeaika, ja se ilmoitettiin heti "lähtiäisiksi" että muuta syytä ei tule. Inhottavaa se oli, mutta siitä voi selvitä.

    • kokematon xxx

      "Koeaika" ei millään riitä irtisanomisen syyksi koska joka työsuhteen alussa on koeaika eikä se mikään automaattinen syy ole !!

    • pip

      Itse sain kenkää 4 kuukauden koeajan toiseksi viimeisenä päivänä. Syyt olivat epämääräiset ja muuttuivat sitä mukaan kun niitä perusteluin kumosin. Lopulta vedottiin jo ulkonäköseikkoihinkin.

      Vaihtuvat ja epämääräiset syyt tekivät tilanteesta kurjan. Olisin hyväksynyt jos minulle olisi sanottu että olen tehnyt työni huonosti ja esitetty konkreettista palautetta asiakkailta.

      Tappelemaan on kuitenkin noissa tilanteissa turha ruveta ellei työnantaja räikeästi riko työsopimuslakeja...

    • Lähisairaanhoitaja

      "Koeaika" ei millään riitä irtisanomisen syyksi koska joka työsuhteen alussa on koeaika eikä se mikään automaattinen syy ole !!"

      Kyllä riittää. Koeaika riittää koeajalla tapahtuvan irtisanomisen perusteeksi.

    • kaukohoitaja

      Joo koeaika olisi riittävä peruste ainakin jos aloite tulee työntekijän puolelta.
      Jos työnantajan ei tarvitse mitenkään perustella työsuhteen lopettamista koeajallakaan niin työsuhteiden lopettaminen menisi ihan villiksi.
      Oletko "lähisairaanhoitaja" perehtynyt mitä vaikkapa työehtosopimuksessa sanotaan koeajasta?

      • ent yrittäjä

        Koeaika on olemassa juuri sen takia, että työsuhteen purkaminen onnistuu "kivuttomasti". Nimensä mukaisesti KOEajan aikana työnantaja kokeilee, onko uusi työntekijä soveltuvan kyseiseen tehtävään, työyhteisöön jne.

        Ohessa linkki työsopimuslakiin, josta alla suora lainaus. Tähän lakitekstiin pohjautuu myös TESseistä löytyvä koeajan määritelmä.

        https://www.tem.fi/files/26154/Tyosopimuslaki_25032013.pdf

        "Koeaika

        Tarkoitus:

        Koeajan tarkoituksena on antaa kummallekin työsopimuksen osapuolelle mahdollisuus selvittää, vastaako sopimus – puolin ja toisin – sille
        asetettuja edellytyksiä. Työnteon aloittamishetkestä alkavan koeajan
        kuluessa työnantaja voi selvittää työntekijän ammattitaidon ja soveltuvuuden työhön sekä työyhteisöön. Työntekijällä on koeaikana mahdollisuus arvioida, vastaavatko tarjotut työtehtävät ja työskentelyolosuhteet sopimuksessa sovittua. Jos työnantaja tai työntekijä koeajan kuluessa katsoo, että sopimus ei vastaa sopimukseen liittyneitä ennakko-odotuksia, sopimus on koeajan perusteella päätettävissä välittömin vaikutuksin ilman purku- tai irtisanomisperusteita.

        Sopimuksen päättäminen koeajan perusteella:

        Koeajan kuluessa niin työnantaja kuin työntekijäkin voivat laissa
        muutoin säädettyjä päättämisperusteita noudattamatta purkaa työ
        sopimuksen päättymään sen työpäivän tai -vuoron päättyessä, jonka
        kuluessa purkamisilmoitus on saatettu toisen sopijapuolen tietoon.
        Koeajan perusteella tapahtuva purkaminen ei saa perustua syrjiviin
        eikä koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisiin syihin.

        Työnantajan
        purkaessa sopimuksen perusteen tulee olla sellainen työntekijän hen
        kilöön ja hänen työsuoritukseensa liittyvä syy, jonka vuoksi työnantajalla on peruste katsoa, että tehty työsopimus ei vastaa työnantajan sille asettamia vaatimuksia"


    • Herkkoåå

      Minulle kävi niin, että sain fudit koeajalla... Uusi myymälä tuli kapunkiimme ja sain hyvän paikan... Olin enemän kuin innoissani työstä. Hoidin kaikki asiat moitteeomasti... Pikkuhiljaa aloin humata kunka ns. Johtaja alkoi käyttäytymään oudosti minua kohtaan. Olis suoraansanottuna v.mainen joka tilanteessa. Haukkui asiakkaita meille muille, ei hoitanut hommiaan, haukkui minulle muita työntekijöitä, ramppasi tupakalla jatkuvasti... Oikea hirviö. Pari kuukautta siellä ollessani sanoin muutamille ystävilleni että nyt haiskahtaa ja pahasti... Tuntuu siltä että mut yritetään savustaa pihalle... Ja niinhän siinä kävi. Pari päivää ennen koeajan päättymistä kaikki loppui... Syytä en saanut tietää... Mutta sen sain tietää että johtajan sukulaistyttö sai minun paikan kyseisessä paikassa... Ja porukka on vaihtunut tiuhaan siellä ja voi sitä pas.kanjauhannan määrää siellä. Nämä kaksi riivinrautaa johtavat liikettä yhä ja polkevat muita maan rakoon töissä... SÄÄLITTÄVÄÄ!!! Olen nyt onnellinen että sain potkut... Tai koeajan mikäsenytikinäolikaan...

    • ei kiitosta

      Yleensä ei selitellä, mutta aina voi pyytää työtodistuksen, johon esimies laittaa perustelut tai arvostelee työtaidon ja käytöksen. Itse tein näin ja en katsonut sitä korjattua työtodistusta kuin kolme sekuntia. Sen jälkeen meni silppuriin. Siitä voitte päätellä, että esimieheni ei antanut minulle hyvää työtodistusta. Olin täysin eri mieltä hänen kanssaan. Eipä siitä kannata riitaa haastaa, joten parempi vaan unohtaa, että olin joskus siinä työpaikassa.

      • Ilman arviointia

        KOeaikana kenkää saaneen ei kannata ottaa työtoikkariinsa mitään "arviointeja", koska ne ei tule ikinä olemaan kovinkaan mairittelevia. Ota jatkossa näissä tilanteissa vain pelkkä työtodistus ilman arviointia, niin työnantajakin välttyy kiusalliselta tilanteelta, kun ei tarvi keksiä mitään p*skaa...


    • 14+3

      jos ei saa vähintäinkin hyvää työtodistusta niin mitähän olisi tehtävissä.....olen aina saanut kiitettävän, ja se aina tarkoittaa 2 kertaa 40v aikana.

    • ei kiitosta

      Vaikka kysyin siltä ex-pomolta, että mistä syystä hän on minua irtisanomassa, niin eipä häneltä saanut mitään suoraa palautetta. Itse arvostan sitä, että ollaan avoimia ja rehellisiä. Ei se tehnyt minusta huonompaa työntekijää, vaikka siinä paikassa minut arvosteltiin ihan alakanttiin. Tiedän, että olen ammattitaitoinen ja osaava. Siitä kertoo mun kaikki aiemmat työtodistukset ja koulupaperit, jotka olen saanut. Niissä on pelkästään hyvää ja kiitettävää, joten aika helposti sain itseluottamuksen takaisin. Yksi huonommin sujunut työ ei haitannut uuden työpaikan saannissa.

    • zem

      Entä miltä tuntuu olla töissä, kun joku läheinen työkaveri on saanut kenkää?
      Ei ainakaan lisää työmotivaatiota, ennen kuin pomo kertoo siitä, että miksi hän irtisanoi työkaverin. Jos ei perusteluja kuulu, niin sitten on kai syytä katsoa jotain toista työpaikkaa. Itsellä menee ainakin luotto siihen esimieheen, jos hän ei keskustele muuttuneesta tilanteesta alaitensa kanssa.

      Näille irtisanotuille haluan vaan toivoa parasta, että saavat uuden työpaikan ja unohtavat sen, että edellinen työ päättyi ikävästi.

    • saumojahitsejäCNCtä

      "KOeaikana kenkää saaneen ei kannata ottaa työtoikkariinsa mitään "arviointeja", koska ne ei tule ikinä olemaan kovinkaan mairittelevia."

      Arviointeja ei todella kannata pyytää. Mutta voi pyytää selkeästi sellasen paperin, jossa kerrotaan, mitä työtehtäviä on tehny. Ei siis mitään pelkkää "harjoittelija" tai "toimistotyöntekijä" nimikettä, vaan selkeästi mitä kaikkija tehtäviä. Sellasesta paperista on paljon enemmän hyötyä.

      • Koeajalla pois

        Minut irtisanottiin koeajalla. Tiimsisä oli kaksi narsistista, negatiivista ja loppuunpalanutta juonittelevaa naikkosta, jotka kuiskivat seurassa, välttelivät lounastamasta kanssani ja kävivät valittamassa minusta vuoronperään esimiehelle. Esimiehemme oli nuori nainen ja itsekin uusi talossa. Ei ollut resursseja, kokemusta ja tajua selvittää, mikä asian oikea laita oli. Tulin aivan poljetuksi ja lopulta esimieheni kyllästyi myös tähän valittamiseen ja kävi muutaman oudon keskustelun kanssani, miten minun mielestäni on mennyt ja että minun pitäisi ansaita tiimin luottamus, että hänkin kun minusta niin tykkää. Olin jotenkin niin häkeltynyt, että mitä on menossa ja aloin päivittäin kiinnittää kahden juonittelijan tekoihin huomiota, että eihän niitä töitä mukavaa ollut tehdä. Lopulta esimieheni vain päätti poistaa minut päivänjärjestyksestä ilmeisesti näiden kahden naikkosen painostuksesta. Muiden keskuudessa olin kyllä ihan pidetty jne. Sain vielä verokortin mukanakin muilta työntekijöiltä kirjeen, että oli ihana tutustua ja toivovat kaikkea hyvää. Tiimi ei minusta pitänyt ja tuntui että vielä vähemmin pitivät siitä, että esimiehemme piti minusta. Meissä oli paljon samaa. Mutta minä sain lähteä ja kyllä niin pahalta tuntui tulla päivittäin kun ei edes moikattu omassa tiimissä. Noh, esimiehen kanssa halattiin ja toivotettiin hyvät jatkot. Silti olen vähän ketkera hänelle, ettei suostunut asioiden oikeaa laitaa selvittämään vaan antoi kokeneemmill narsisteille periksi. Toisaalta olin todella helpottunut kun tieto tuli, etten enää srv:lla viikolla astuisi sinne :D Esimieskin sanoi, ettei minun tarvitse muita miettiä ja voin vain lähteä sanomatta mitään. En käynyt sanomassa sanaakaan näille juonittelijoille. Tyynen rauhallisesti pidin pokan loppuun asti ja kävelin ovesta. Ihanaa... :)


    • 12+14

      Laitoin toppia hommaan (puolen vuoden jälkeen), koska se oli tauotonta "hosumista" s-marketin kamojen kanssa. Rullakkojen kanssa oli pakko mennä kieli vyön alla ja silti tuli valitusta, että nopeemmin. Koitin keskustell asiasta hänen kanssaan, mutta väsynyt mies sekoli ja antoi potkut lopulta. Olin itsekkin ihan poikki niistä 12h öistä.

      1500e jätti maksamatta loppupalkkaa, mutta pääsi onneksi pois sieltä Karárenssolle.

    • eduard2

      "Miksi esimiehen ei tarvitse perustella irtisanomisia? "

      Minut irtisanottiin koeajalla töistä. Ihan hyvässä hengessä. Pomon mukaan nykyisen lain mukaan pitää merkitä työsuhteen purun peruste. Tämä työsuhteen purkuperusteen merkintä toki saattaa olla huonokin juttu jos samoihin töihin eksyy. Esim. että päässyt tiettyihin firman asettamiin tulosmääriin jne. Eli työtodistus määrittelee sinut helposti huonoksi työntekijäksi vaikka saman alan hommassa voisitkin olla huippuduunari, hieman eri tehtävässä.

      Duunari3: turha oikeastaan jäädä märehtimään mennyttä. Täytyy mennä rohkeasti eteenpäin. Jos tiedät olevasi hyvä työntekijä haet vain uusia haasteita tukka putkella.

      • duunari3

        Aikani etsin uutta työpaikkaa ja sitten laitoin hakemuksia eri kouluihin. Lopulta sain kirjeen, jossa kerrottiin, että pääsen opiskelemaan. Nykyisin tuntuu siltä, että oli hyvä, kun työt loppui koeajalla. Opiskelen nyt hyvällä motivaatiolla ja olen kiinnostunut uuden alan koulutuksesta.


    • Tää on niin tätä

      Onpa tullut törmättyä sellaiseenkin, että ensin koeajalla pihalle ja myöhemmin ollaan ottamassa "orjatöihin" samaiseen paikkaan...

      • näintäämenee

        Tuttua...mä tein palkkatuella ekaks ja sitten myöhemmin työelämävalmenuksena samoaj töitä samalle työnantajalle=/


    • mirwa_

      Kerran olen kokenut tämän. Minullehan ei mitään perusteltu, että miksi työt loppuu. Mutta olen päätellyt, että sain kenkää koeajalla, koska en tullut toimeen erään työkaverin kanssa (joka olikin esimiehen paras ystävä) ja en myöskään oppinut uusia töitä tarpeeksi hyvin. En halunnut nuoleskella ketään, enkä myöskään kiirehtiä töiden tekemisessä. Ehkä siis olin liian hidas heidän mielestään, mutta olen kiitollinen siitä, että sain edes kokeilla siipiäni jossain muualla. Siitä syystä vaihdoin työpaikkaa.

      • Joskus tapahtui

        Sama juttu täällä, (urani 26 vuoden aikana ja monta työpaikkaa), yhden kerran on laitettu koeajalla pois.
        Tapahtui koeajan (3 kk ),viimeisenä päivänä !
        Syytä mietin silloin, mutta varmaankin johtui henkilökemioista koska
        oli kovaa suputtelua eräiden tiimiläisten kesken siellä.
        Työtodistukseen ei laitettu syytä, luki ainoastaan että hoitanut työt ahkerasti ja tunnollisesti.


    • domraz

      Tiedänpähän vaan, että mun tilalle (sinne entiseen työpaikkaan) otettiin ex- työkaverin perhetuttu. Näin saatiin työtön työllistymään ja sitten sen syyn varjolla päästiin eroon minusta. Halju temppu, sanoisin. Mutta mitäs näistä. Sieltä on myös lähtenyt ainakin pari kaveria jonnekin ihan muualle. Enkä ihmettele. Jos kerran johto pelaa tuollasta likaista peliä, niin kuka siellä oikeasti viihtyy. Kyllä työpaikalla pitäisi olla asiallinen meininki ja muutenkin arvostaa erilaisuutta. Se on tuurista kiinni, että minkälaisen työpaikan nykyään saa ja kauanko siellä tekee työuraa.

    • pihalla1

      oisko täällä jotain viisampaa---olen ollut kaupasaa yli 30 vuotta töissä aina kokoaikasena ja hoitanut osastoni hyvin,,uskomatonta kyllä ikänä ei oo tarvinnut mennä kassalle kun hommia on riittänyt..nyt tuli uusi päällikkö puoli vuotta sitten joka latasi kauheen listan mitä kaikkea pitää osata tehdä kaikkien..ja kaikkien pitää mennä opettelemaan kassa,siinä vaiheessa tajusin et lähtö tulee min en sitä opi kun siellä käydään satunnaisesti ja kauheesti kaikkee...tuli sitten 2 varoituksen jälkeen kenkää kun en mennyt..juu oma vika,mutta jos kaikkien pitää niin yhden henkilön ei ole vieläkään tarvinnut mennä kun se on paistossa eikä kuulemma kerkii..mulle tää on periaatekysymys jos kaikki ni silloin kaikki ei se voi olla syy ettei kerkii eihän mee kukaan..liittoon kuuluin 20 vuotta ja erosin muutama vuosi sitten,mikä nyt harmittaa..meillä vielä sellainen tilanne et kassat ei osaa tehä kentällä mitään..mietin vaan jotain yhdenvertaissuslakia ja pitäskö tehdä juttu tästä.

    • entinen bioheppu

      Minulle kävi samoin muutama vuosi sitten. Minut irtisanottiin 3 päivää ennen koeajan päättymistä ja 2 päivää aikaisemmin kuin ilmeisesti oli tarkoitus, koska kysyin esimieheltäni, uskallanko jo allekirjoittaa asuntolainapaperit, jotka odottivat pankissa valmiina sitä, että olen vakituisessa työpaikassa.

      Irtisanomistilaisuudessa molemmat yhtiökumppanit olivat läsnä ja toinen kertoi, että yritys fuusioituu toiseen yritykseen ja tämä yhtiökumppani ei tarvitse yhtään enempää työntekijöitä, joten minun työsuhteeni päättyy koeajalla ilman selityksiä. Allekirjoitin hämmennyksissäni paperin ilman selitystä, vaikka kyse oli oikeasti yrityksen taloudellisesta tilanteesta johtva irtisanominen.

      Olen monta kertaa jälkikäteen ihmetellyt, miten saivatkin pidettyä firman muistaakseni 13 vuotta pystyssä sillä taloudenhoitotaidolla. Minut käytettiin Saksassa viikko koulutettavana päämiehellä (ei ihankaan halpaa) lisäksi minulle ostettiin firman nimiin jo koeajalla aivan uusi työsuhdeauto noin 36000€, kun aikaisemmissa työpaikoissani minulla oli ollut käytössä yrityksen leasingauto. Olen sen jälkeen opiskellut kirjanpitoa ja yritystaloutta, ihmetellyt yrittäjien taitamattomuutta mielessäni monta kertaa. Olisko kassavarat loppuneet totaalisesti, kun minun palkat tulivat lisäksi sekä muut minusta aiheutuneet kulut ja lainahanat jo pumpattu kiinni, koska joutui myymään toiselle yritykselle edustuksensa. Eihän heidän olisi tarvinnut fuusioida vaan lopettaa työsuhteeni ja realisoida auto, jos pelkästään käteiskassan pohja olisi näkynyt.

      Tosi pahalta se tuntui. Olin tosi rikki muutaman viikon. Harmitti suunnattomasti, kun lähes varmasta tulevasta vakipaikasta vaihdoin toiseen firmaan, sillä edellisessä olin äitiysloman sijainen ja oli ilmeistä, ettei äitiyslomalainen aikonut palata työnsä - ja niin muuten kävikin.

      Mutta se on niin, että kun yksi ovi sulkeutuu, niin toinen avautuu. Siihen voi mennä aikaa, mutta sillä ajalla on jokin tarkoitus kyseisen ihmisen elämässä.
      Ei pidä lannistua, täytyy yrittää ymmärtää, mitä voi tehdä paremmin tai miksi ei voi enää mennä samaan suuntaan ja mihin suuntaan elämässä olisi syytä lähteä menemään. Voimia kaikille.

      • krz

        Jos ei ota elämässään riskejä tai ole muuten rohkea, niin ei voi tietää mitä tapahtuu. Mä menin vaihtamaan toiseen työpaikkaan, koska kyllästyin aiempaan työhöni. En voi sanoa, että mulla oli burn out, mutta eipä se kaukaa hakenut. Stressiä pukkasi päivittäin, päätä jomotti ja töitä oli ylitöiksi asti. Minä sitten tein parin henkilön hommat, kun porukkaa oli usein saikulla. En ollut korvaamaton, enkä mä semmosta mandaattia halunnut itselleni. Meni vaan työstä kaikki innostus, kun piti kiireellä tehdä duunia, eikä ehtinyt pitää normipituisia taukoja. Huomasin joskus, etten ollut syönyt mitään koko päivän aikana. No sitten viikonloput menikin siihen, että olin aivan raatona himassa.

        Muutaman vuoden katsoin sitä touhua, joka meni vaan hullumpaan suuntaan. Kiire jatkui ja sitten mä lopulta löysin kenties unelmieni työpaikan. Sinne haettiin ahkeraa ja osaavaa työntekijää... Mietin, että onkohan siinä firmassa yhtä hoppu töiden suhteen. No sitten sain kutsun työhaastatteluun ja totesin, että se työpaikka voisi sopia mulle paremmin kuin silloinen työ. Eikä mennut kauaa, kun mulle jo ilmotettiin, että he ovat valinneet minut. Hypin riemusta! Vein pullaa töihin ja nautin siitä, että pääsin muualle!

        Elämä oli juhlaa, kunnes koeajalla mun työt päättyi täysin yllättäen. Menin aika pahasti shokkiin ja mun oli vaikea ymmärtää, että miksi näin tapahtui. Oli vaan pakko mennä eteenpäin ja siinä onnistuin. Vielä joskus tulee mietittyä sitä entistä työpaikkaa, jossa mä tein hulluna töitä saamatta edes kiitoksen sanaa. Ei kaduta, että vaihdoin duunipaikkaa, mutta se harmitti, kun sain kenkää duunista.


    • 10+14

      Kerronpa oman tarinani. Pääsin yllättäen kohtalaisen arvostettuun työpaikkaan. Hakijoita oli aika paljon ja minulla ei ollut oikein kokemusta tai koulutusta alan hommiin. En uskonut saavani paikkaa, mutta minut kuitenkin valittiin.

      Työt alkoivat ja sisälsivät varsinkin aluksi työssäoppimista. Opin nopeasti perusasiat ja viihdyin työssä. Sain opastusta työhön ja parhaani mukaan tein asiat niin kuin opetettiin. Aloin saada lisää töitä ja vastuuta.

      Minua kehuttiin siitä, että olin oppinut työni nopeasti. Kun olin epävarma jostakin, niin pomo ja työkaverit tsemppasivat ja sanoivat, että "kaikki me joskus olemme olleet aloittelijoita".

      Sitten yhtenä päivänä menin töihin ja pomo ilmoitti, että saan kenkää. Syyksi sain kovalla tivaamisella, että en kuulemma ollut työhön soveltuva persoona ja olin kuulemma oppinut työn olennaiset asiat huonosti.
      Eli syyt olivat vähän päinvastaiset, mitä saamani palaute vähän potkuja aiemmin.

      Siinä vaiheessa olin ollut töissä alle neljä viikkoa, mutta kokonaisia työpäiviä varsinaisissa työtehtävissä oli kertynyt seitsemän. Kyseessä oli siis koeaikapurku.

      Itsestäni tuntuu, että loppujen lopuksi pomo ja osa työkavereista eivät pitäneet minusta ihmisenä. Olisivat ehkä halunneet, että muutan persoonaani jotenkin. Varsinkin työskennellessäni pomoni kanssa hän jatkuvasti valitti, että onpa ikävä työpäivä, josta luin rivien välistä, että ankeus johtui juuri minusta.

      En kuitenkaan ala muuttamaan itseäni ylipositiiviseksi perseennuolijaksi, vaikka joku niin haluaisi. Olen persoonallinen ja asiallinen oma itseni ja muissa työpaikoissa pidetty henkilö.

      Kuultuani potkuista romahdin täysin. Siinä meni pari päivää ihan sekavissa tunnelmissa. Pahinta oli nukkumaanmennessä laittaa silmät kiinni, kun silloin muistin elävästi, mitä oli käynyt. Viikkojen ja yhden pitkän lomamatkan jälkeen sain sitten jatkettua työnhakua.

      Jälkeenpäin sain selville, että samaan työpaikkaan oli ollut haku avoinna yhdeksän kuukauden ajan viisi kertaa. Eli työntekijät ovat ilmeisesti enemmänkin vaihtuneet lyhyiden työsuhteiden jälkeen.

      Toivon kaikkea hyvää kaikille samantyylisen kohtalon kokeneille. Se on rankkaa, mutta täytyy ajatella positiivisesti, ettei tarvitse enää tehdä töitä entisen pomon kaltaiselle kaksinaamaiselle ihmishirviölle.

    • ronya

      Ei ole kivaa jäädä työttömäksi. Jos ei ole mitään takeita siitä, että saako laskut maksettua, voiko jäädä nykyiseen asuntoon ja onko jotain muutakin, mikä pitäisi ottaa huomioon muuttuneessa elämäntilanteessa. Mulla on kokemusta työttömänä olemisesta, enkä ole siitä missään tilanteessa pitänyt. Kerran jäin työttömäksi, kun olin koeajalla, eikä mun haluttu jatkavan siinä firmassa, jossa olin vastikään aloittanut työt. Syyt jäi epäselviksi. Pahinta oli, kun asiasta piti kertoa läheisille. He kun olivat olleet hetkeä aiemmin innoissaan siitä, että sain vakituisen työpaikan. Mutta sitten koeajalla ne työt loppui, eikä sen kertominen ollut helppoa.

      Onneksi mun kaverit ja muut sukulaiset oli mun puolella. Eivät tuominneet minua vaan yrittivät auttaa, ja motivoivat mua taas hakemaan uutta työpaikkaa. Vaikka mulla oli korkea kynnys tuon pettymyksen jälkeen, niin laitoinpahan työhakemuksia. Heti ei tärpännyt, mutta en siitä masentunut.

      Rahallisesti mulla oli todella vaikeaa. Hain apua sekä kirkon että sossun kautta. En olisi muuten pärjännyt. Minä en muuten kuulu kirkkoon, mutta siellähän ei semmosista välitetty. Jos olet taloudellisesti ahtaalla, niin suosittelen, että käyt kertomassa ongelmistasi kirkon diakonissalle, joka kyllä kuuntelee. Eikä se ole mitään jeesustelua, päinvastoin. Sieltä sain asiantuntevaa apua. Voin todellakin sanoa, että asioista ääneen puhuminen auttoi.

      Olen oikeastaan tyytyväinen siihen, että nyt mulla menee paremmin kuin aikoihin. Asiat kääntyi mun voitoksi ja hyvä niin. Luotin itseeni ja muistin sen, että minkälainen olin ollut ennen kuin tuo epäonnistuminen tapahtui. Silloin mä olin ylittänyt itseni ja mun oli helpompi jatkaa kohti uusia onnistumisia. Niitä on tullut ja toivon vaan, että toisetkin samassa tilanteessa olleet kestää huonot hetket ja uskaltaa rohkeasti toteuttaa unelmia.

    • s-loma

      Siis, yksi turvallisuusalan pikkupomo sanoi näin: Tätä koeajalla irtisanomista käytämme paljon, koska on helppo ja vaivaton tapa päästä eroon työntekijästä ja ilman mitään seuraumuksia.

      Niin kävi minullekkin, tosin olin terveysalalla yksityis-sektorilla töissä.
      Mutta, syynä oli vesirokosta johtunut sairasloma, se riitti.

      Kaikki ei aina mene putkeen : 0

      • jaska932

        Mulla broidi kävi työterveyslääkärillä ja sai sairaslomaa isän kuoleman jälkeen (en nyt muista mikä syyksi merkattiin paperiin). Isä oli kärsinyt 5 vuotta laajan aivoverenvuodon jälkeen, mm. Alzheimerista ja toispuolihalvauksesta sekä jatkuvasta tuskasta. Vuoto uusi ja isä kuoli viikossa, ja veli kävi siis työterveyslääkärissä. Olisi saanut enemmänkin sairaslomaa, mutta oli poissa ma-pe eli viisi päivää. Itse työpaikan (se mihin vuokratyöfirma palkkasi broidin) lähin esimies sanoi että asia on ok, ole poissa sen aikaa että olet kunnossa ja käy työterveydessä. Palasi töihin seuraavana maanantaina ja ilman ennakkovaroitusta sekä vuokratyöfirman esimies että työpaikan pomo ja lähin esimies kutsuivat palaveriin ja irtisanoivat ilman mitään suurempaa syytä. "Näin täytyy nyt vaan toimia". Töitä oli tehnyt ihan ok ja provikkaakin tullut kohtuullisesti. Kyseessä oli puhelinmyyntityö jossa takuupalkkio provisio. Koeaikaa oli kulunut runsaat 3 kuukautta.

        Eli aika heikoilla on työntekijä ollessaan koeajalla oli kyseessä sitten mikä tahansa sairaus tai tragedia. Siksi sanonkin että ennen työnantajan vastuuta irtisanomisesta, eli työpaikan vakituistamisesta, ei saisi keinotekoisesti enää pitkittää yli 4 kuukauteen mm. työkokeilun varjolla joka voi olla 6 kuukautta, ennen kuin edes pääsee koeajalle 4 kuukaudeksi (useimmiten eivät tosin edes työllistä, mutta jos tuuri kävisi, niin silti olisi näin).


      • jaska932
        jaska932 kirjoitti:

        Mulla broidi kävi työterveyslääkärillä ja sai sairaslomaa isän kuoleman jälkeen (en nyt muista mikä syyksi merkattiin paperiin). Isä oli kärsinyt 5 vuotta laajan aivoverenvuodon jälkeen, mm. Alzheimerista ja toispuolihalvauksesta sekä jatkuvasta tuskasta. Vuoto uusi ja isä kuoli viikossa, ja veli kävi siis työterveyslääkärissä. Olisi saanut enemmänkin sairaslomaa, mutta oli poissa ma-pe eli viisi päivää. Itse työpaikan (se mihin vuokratyöfirma palkkasi broidin) lähin esimies sanoi että asia on ok, ole poissa sen aikaa että olet kunnossa ja käy työterveydessä. Palasi töihin seuraavana maanantaina ja ilman ennakkovaroitusta sekä vuokratyöfirman esimies että työpaikan pomo ja lähin esimies kutsuivat palaveriin ja irtisanoivat ilman mitään suurempaa syytä. "Näin täytyy nyt vaan toimia". Töitä oli tehnyt ihan ok ja provikkaakin tullut kohtuullisesti. Kyseessä oli puhelinmyyntityö jossa takuupalkkio provisio. Koeaikaa oli kulunut runsaat 3 kuukautta.

        Eli aika heikoilla on työntekijä ollessaan koeajalla oli kyseessä sitten mikä tahansa sairaus tai tragedia. Siksi sanonkin että ennen työnantajan vastuuta irtisanomisesta, eli työpaikan vakituistamisesta, ei saisi keinotekoisesti enää pitkittää yli 4 kuukauteen mm. työkokeilun varjolla joka voi olla 6 kuukautta, ennen kuin edes pääsee koeajalle 4 kuukaudeksi (useimmiten eivät tosin edes työllistä, mutta jos tuuri kävisi, niin silti olisi näin).

        Niin, ja tätä tapahtumaa aiemmin ei siis ollut yhtään poissaoloa tai myöhästymistä, lisätään se nyt vielä.


      • jaska932
        jaska932 kirjoitti:

        Mulla broidi kävi työterveyslääkärillä ja sai sairaslomaa isän kuoleman jälkeen (en nyt muista mikä syyksi merkattiin paperiin). Isä oli kärsinyt 5 vuotta laajan aivoverenvuodon jälkeen, mm. Alzheimerista ja toispuolihalvauksesta sekä jatkuvasta tuskasta. Vuoto uusi ja isä kuoli viikossa, ja veli kävi siis työterveyslääkärissä. Olisi saanut enemmänkin sairaslomaa, mutta oli poissa ma-pe eli viisi päivää. Itse työpaikan (se mihin vuokratyöfirma palkkasi broidin) lähin esimies sanoi että asia on ok, ole poissa sen aikaa että olet kunnossa ja käy työterveydessä. Palasi töihin seuraavana maanantaina ja ilman ennakkovaroitusta sekä vuokratyöfirman esimies että työpaikan pomo ja lähin esimies kutsuivat palaveriin ja irtisanoivat ilman mitään suurempaa syytä. "Näin täytyy nyt vaan toimia". Töitä oli tehnyt ihan ok ja provikkaakin tullut kohtuullisesti. Kyseessä oli puhelinmyyntityö jossa takuupalkkio provisio. Koeaikaa oli kulunut runsaat 3 kuukautta.

        Eli aika heikoilla on työntekijä ollessaan koeajalla oli kyseessä sitten mikä tahansa sairaus tai tragedia. Siksi sanonkin että ennen työnantajan vastuuta irtisanomisesta, eli työpaikan vakituistamisesta, ei saisi keinotekoisesti enää pitkittää yli 4 kuukauteen mm. työkokeilun varjolla joka voi olla 6 kuukautta, ennen kuin edes pääsee koeajalle 4 kuukaudeksi (useimmiten eivät tosin edes työllistä, mutta jos tuuri kävisi, niin silti olisi näin).

        "Eli aika heikoilla on työntekijä ollessaan koeajalla oli kyseessä sitten mikä tahansa sairaus tai tragedia. Siksi sanonkin että ennen työnantajan vastuuta irtisanomisesta, eli työpaikan vakituistamisesta, ei saisi keinotekoisesti enää pitkittää yli 4 kuukauteen mm. työkokeilun varjolla joka voi olla 6 kuukautta, ennen kuin edes pääsee koeajalle 4 kuukaudeksi (useimmiten eivät tosin edes työllistä, mutta jos tuuri kävisi, niin silti olisi näin)."

        Hups pieni kämy. Eli koeaikaa ei saisi keinotekoisesti enää pitkittää. Tuo koeaika jäi pois tokasta lauseesta.


      • minun tarinani

        Yhdestä turvallisuusalan firmasta sain koeajalla fudut ilman, että olin mitään mokaillut. Kun minut palkattiin töihin, lupailtiin, että saat kokoaikatöitä, mutta kappas mitäs kävikään, muutama viikko täyspäiväistä töitä ja sitten alkoikin olla yksi tai muutama vuoro per viikko tai pari-kome viikkoa täysin ilman töitä. Kun kysyin lisää työvuoroja, sain heti koeaikapurun.

        Toisesta turvallisuusfirmasta vedettiin kaikki työvuorot alta, koska olin viihtynyt työpaikalla ja kaikki oli mennyt nappiin. Tilalle palkattiin talon ulkopuolelta täysin ummikko, jolla ei ollut aikaisempaa kokemusta koko alalta (minulla oli aikaisempaa kokemusta sekä tunsin kohteen asiat muutenkin hyvin) ja joka oli huonommin koulutetumpi kuin minä ja jonka koulutus tuli maksamaan ja joka ilmeisesti ei edes viihtynyt töissään oikeasti. Eli halvempaa ei ainakaan palkattu.

        Aikaisemmin siivousfirmassa pomoni sai kenkää YT-neuvotteluissa ja tilalle tuli hänen kilpakumppaninsa ja ilmeisesti vihamiehensä. Koska tämä uusi esimies vihasi yli kaiken tätä entistä esimiestäni ja minä taas olin tullut hyvin hänen kanssaan toimeen, hän jo ennen tapaamistani päätti vihata minua yli kaiken. Sitten alkoi savustus ja lopulta esimies sanoi suoraan, että sinun pitäisi irtisanoa itsesi (laitonta!). Sain sisäisen siirron toiseen kohteeseen, missä jonkun aikaa meni aivan hyvin. Tein osa-aikatöitä ja olin kesällä kokoaikaisena. Päätin jäädä kokoaikaiseksi kesän jälkeen ja siitä sitten ensin niin mukava työkaverini muuttui todella veemäiseksi. Sitten alkoi haukkuminen, syyllistäminen ja piikittely. Minusta tehtiin syntipukki asiolle, mihin en ollut millään syyllinen. Lopulta pomokin syyllisti minua asioista, mitä en ollut tehnyt. Pomonkin kelkka muuttui ja olin hänen mielestään aivan kaamea. Asiakkaat kiittelivät minua ja pyysivät välittämään pomon kautta kehut minulle. Koskaan sitä kiitosta ei tullut. Ahkeruudella sain lisää firmalle asiakkaita tahtomattanikin eli tulosta tuli, mutta pomo ei taas halunnut lisää kohteita ja inhosi minua tästäkin syystä. Eli firmassa oli pomo, joka tahallisesti teki tappiota firmalle. Minä sain kaiken haukun päälleni. Kun lähdin, moni asiakas lähti myös. Tätä hän tietysti itse halusikin.

        Hain muualle kokoaikatöihin ja hetken aikaa tein kahta työtä. Hankin uuden asunnon ja asuntolainan. Päätin irtisanoa tämän veemäisen osa-aikatyön. Saman tien sain potkut kokoaikatöistä. Uusi asunto ja asuntolaina alla ja kaksi työpaikkaa meni samantien alta.


    • mlx

      Mulle kävi samoin. En ollut ex-pomoni mielestä minkään arvoinen, joten hän päätti työsuhteeni koeajalla. Tätä aiempi ja seuraava työ ovatkin olleet kuin minulle tehtyjä.Menneet on menneitä ja asioista viisastuneena olen entistä vahvempi.En kuitenkaan siedä loukatuksi tulemista ja koeaikapotkut oli henkisesti paha tilanne. Kaverit auttoi pahimman yli ja itsekin ymmärsin, että muutosten kautta voi arki taas rullata entiseen tapaan. Vaihdon kaupunkia ja sain töitä paremmasta paikasta. Kuviot muuttui ja elämänlaatu parani. Asiat järjestyy kyllä, kun luottaa omaan itseensä. Parasta jatkoa kaikille irtisanotuille.

    • koeltu koeajoin

      Mulle eräässä palkkatukityöpaikassa, kontissa, oli monta koeaikaa, kun jouduttiin välillä kirjoittelemaan työsopimusta uusiksi, kun viikkotyötuntimäärää jouduttiin vähentämään palkkatukimäärärahojen huvetessa ja sitten uudestaan kirjoitettiin sopimusta, kun lisättiin työtunteja takaisin. Nelisen kertaa muutaman kuukauden sisään papereita kirjoitettiin ja mulla oli joka paperissa koeaika. Muutamalla muulla ainoastaan ekassa sopimuksessa oli koeaika, muissa heille ei koeaikaa oltu laitettu. Mä taisin olla hankala tapaus, kun noin monesti koeteltiin, eivät kyllä antaneet ymmärtää, että mun työtavoissa olisi ollut jotain häikkää, siinä tapauksessa olisin ymmärtänyt noin monet koeajat. Jostain olen saanut käsityksen ettei koeaikaa voi uusiksi kovin monesti samassa paikassa määritellä.

    • noin se on

      Kerta koeajan väärinkäyttöä näkyy riittävän lopetusperusteena niin tässä oikeaa tietoa miten sen pitäisi olla:

      http://www.hs.fi/tyoelama/Pam Kesätyösuhteita purettu tänä vuonna poikkeuksellisen paljon/a1405129914789

    • rju

      Jep, näin on käynyt myös minulle. Vieläkin näen painajaisia siitä vikasta työpäivästä. Ihme, etten seonnut tämän enempää.

    • rale

      Väitän, että pahinta on työskennellä naisvaltaisella alalla, jossa monesti mustamaalataan ja ollaan äärimmäisen katkeria. Se voi koitua jonkun uuden työkaverin kohtaloksi, jos hänellä ei ole mitään suhteita työpaikalla. Pienissä työpaikoissa sun liikkeitä seurataan ja kaikki asiat tuodaan julki. Jos mokaat, niin siitä ei seuraa mitään hyvää. Selviät ehkä huomautuksella, mutta voi olla, että työt päättyy siihen paikkaan. Etkä saa tietää mitä teit väärin.

    • liiton hoitoon

      Onkos muuten yksikään koeajalla potkut saanut ollut minkään liiton jäsen????

      • wera

        Olin kuukauden ilman tuloja, kun liitto ei maksanut mitään työttöm.korvauksia. Koskaan aiemmin en ole tarvinnut sossun apua. Mutta sekin päivä koitti, kun töistä tuli potkut ja rahat loppui. En kyllä halua erota ammattiliitoista, koska mä saan muita etuja esim. Opiskeluun. Jos en kuuluisi liittoon, niin tuskinpa saisin opiskella tätä alaa, mitä luen nyt. Työkkäriin en luota. Olisin varmaan jollakin viikon/kuukauden kestävällä kurssilla, eikä se tosiaan ole sitä mitä haluan.


    • rixa

      Näin kävi, mutta ei hätää.

    • henzk

      Mut on kerran irtisanottu, ja kahdesti oon joutunut lopettamaan työt (tuotannollisten syiden takia). Tuo irtisanominen sattui enemmän, kuin yt-neuvottelujen kautta päättyneet työsuhteet.

    • saltsu.3

      Minä tunsin häpeää, nöyryytystä ja katkeraa vihaa, kun pomo irtisanoi minut. Siinä useamman silmäparin alla tunsin itseni huonoksi. Halusin kadota maan alle ja häipyä samantien sieltä työpaikalta, kun huonot uutiset oli kerrottu. Ne vahingoniloiset kollegat nautti mun tilanteestani ja varmaan juhlivat mun lähtöä. Ei ole ikävä heitä.

    • trip

      Mulle näytettiin työpaikan ovea, kun olin koeajalla. Talossa ehdin olla toista kuukautta ja mielestäni omaksuin työasiat nopeasti. Vaan enpä ollut porukan sosiaalisin ja kaikkia miellyttävä työkaveri. Pomo lopetti työsuhteen ja pakko se on tunnustaa, että koville otti. Terveys kyllä parani sen jälkeen ja kykenin hakemaan jotain muuta paikkaa. Sen myös sain eikä tosiaan enää harmita niin suuresti tuo koeaikapurku. Toki se jäi ikävällä tavalla mun alitajuntaan. On vaikea luottaa uusiin ihmisiin, kun tietää, että ne kiltiltä näyttävätkin voivat olla sisäisesti ilkeitä. No ei kaikki, mutta varuillaan saa olla.

      • faasi

        Se on muuten vaikeeta miellyttää ihan kaikkia. Pienemmissä firmoissa ainakin, kun pitäisi tuntea työkaverit ja olla supliikki. Ja sitten työpaikalla on joku, kenen kanssa on napit vastakkain eikä hän millään halua tehdä tuttavuutta. Sabotoi töitäsi, kun osaa asiat paremmin (kun on ollut talossa jo vuosikausia). Vaikka tekisin asiat niin tai näin, niin tämä kollega ei hyväksy minua. Tähän tilanteeseen päädyin eräässä työpaikassa ja juuri mulle näytettiin ovea. Pomo ei kestänyt tilannetta ja jos totta puhutaan, niin mullakin oli kestämistä sen Kahelin kanssa.


    • Pelottaa

      Itse pelkään saavani potkut. Olen ollut masentunut eikä elämä ole sujunut kovin hyvin ja olen joutunut viimeaikoina olemaan paljon poissa töistä. Joka kerta mua pelottaa soittaa poissaolosta ja ilmoittaminen venyyki viimetippaan ja en jaksa aina juosta hakemassa saikkutodistusta, kun ahistaa mennä ihmisten ilmoille. Pitäs varmaan mennä joksikin aikaa jonnekin lepäämään, mutta sekin varmaan maksaa. Tänään sitten sanottiinkin että saikkuni tulee liian myöhään, joka onkin varmasti totta ja että se herättää epäluottamusta, joka on sekin totta ja se tulee seuraamaan minua. Rasitan yriystä. Ihania taaakkoja sitä joutuu kantamaan.

    • xem

      Jos olisin pomona jollekin, niin enpä haluaisi olla se, joka irtisanoo alaisia. Se vaan on niin ikävä tilanne ja jättää jälkensä siihen työyhteisöön. Vaikka lähtijöitä olisi vain yksi, niin kyllä hänen paikkansa täyttämisen eteen on tehtävä töitä. Pitää aloittaa uudelleen rekrytointi, haastatella sopivia ehdokkaita ja vakuuttaa heidät siitä, että juuri tähän työpaikkaan kannattaa tulla, jos tulee valituksi. Aikanaan sille uudelle tulokkaalle voi selvitä kaikkea aiemmin tapahtunutta. Jos hän haluaa tietää ja joku on työpaikalla tietoinen asioista. Kerran kun olen ollut irtisanotun asemassa, niin tiedän niiden ex-työpaikalla jatkaneiden olleen vahingoniloisia. Joskus vaan voi käydä niin, että heidänkin työt loppuu. Tuskinpa sitten auttaisin heitä, kun tekivät minulle noin ikävän tempun. Siitä se lähti, ensin asioiden pimittämisellä ja sitten savustamisella. Minua ei kukaan puolustanut, mutta väliäkö sillä on enää. Silti tunsin itseni petetyksi, kun tarjouduin työpaikkaan, jossa minua ei arvostettu.

    • alfamer

      Irtisanomisen jälkeen olin yllättävän järjestelmällinen. Vaikka tunsin surua ja murhetta siitä, että duunit loppui. Ensi töikseni ilmoittauduin netissä työttömäksi. Sitten soitin itkunsekaisen puhelun mun läheiselle. Hän ihmetteli, että miten noin saattoi käydä kun oli koeaika menossa. Tuli sitten samana päivänä hakemaan minut kotoa. Tiesi, ettei mun ole hyvä olla yksin asunnolla. Halusi myös antaa minun kertoa sen silloisen työpaikan tilanteesta sinä päivänä, kun sain kenkää. Auttoi minua selvittämään muitakin asioita. Sen vaan sanon, ettei irtisanotuksi tulemista kannata hävetä. Siitä selviää kun antaa itselleen aikaa ja on optimistinen tulevan suhteen.

    • hide

      Sitä on tullut mietittyä, että olisinko saanut jatkaa entisessä työpaikassa, jos olisin muuttanut omaa asennettani? Harmitti kyllä, kun menin vaihtamaan työpaikkaa ja sitten yllättävästi minun siipeni ei kantaneet uudessa firmassa. Sain kenkää koeajalla, kun pomo purki työsopimukseni. Sitä paperia en olisi halunnut allekirjoittaa, mutta pakkohan se oli, kun hän halusi erottaa minut. Elämäni ikävimpiä tilanteita ja vaikutti omaan psyykeen suunnilleen vuoden verran. Otin etäisyyttä sen entisen työpaikan suuntaan. Muutin kauemmas, mikä oli erinomainen ratkaisu. Sain uutta mietittävää ja aloitin kaiken alusta. Niin oli parempi, koska muuten olisin turhautunut olemiseeni sillä paikkakunnalla, jossa en alun perinkään viihtynyt. Töiden päättymisen jälkeen vielä vähemmän ja siksi halusin sieltä niin pian kuin mahdollista muuttaa jonnekin muualle. Maisemanvaihto tekee oikeasti hyvää.

    • lkjh3

      OISIT kysyny mistä kenkä puristi ! ! ! Mä olen jo tottunu et mun duunit ei pitkään kestä !? Konkursseja ... pätkätöitä ,,,, Viimeksi kysyin et miksi loppuu työ ?? ja sain hyvän vastauksen !Piti ymmärtääkseni vielä ihan paikkansa ! Joskus kun duuni on loppunu niin on kelaillu et miksi se loppu kun oli omasta mielestä aika kova painaa duunia !? Mistäs noista tietää .... ei ne kaikki pomatkaan niin mukavii ole ! TSEMPPIÄ ja uuta matoo KOUKKUUN !!!!!

      • mlx

        Saa olla tyytyväinen, jos pääsee työpaikkaan jossa voi työskennellä täysin omana itsenään.


    • Sariannaliisa

      Minullakin samantyyppinen irtisanominen kuin edellisillä.
      Tosin työ oli vain opiskelun ohessa tehtävää, joten ei niin merkityksellinen minulle.
      Syyksi sanottiin, että olen liian nuori ja kaunis. Ja esimerkiksi pomo otti, erään nuoren työntekijän ja sanoi, että hänellä on koko ajan sairaspoissaoloja eli tästä suora aasinsilta siihen, että minullakin varmaan tulisi olemaan! Työaikana en ollut sairaana kertaakaan. Mielelläni lähdin sieltä näiden kommenttien jälkeen. Kauniiksi ja nuoreksi sanominen tuntui jopa pahalta, haukkumiselta. Mielestäni olisi vaan riittänyt, että olisi purkanut sopimuksen eikä selittänyt mitään. Huono itsetuntoa pomolta..ehkä.

    • biafra

      Tsemppiä irtisanotuille: älkää luovuttako, jos yksi ovi sulkeutuu. Teille on tarjolla jotain parempaa. Se vain pitää löytää. Ahkeruus palkitaan.

    • oottehysteerisiä

      mitä te työpaikoista itkette onpa murheet maailmassa saiskin potkut vois jäädä anssille eikä sais karenssia

      aina se elämä kantaa eteenpäin jollain tapaa

    • wlao

      Kesken työpäivän minua tultiin hakemaan neukkaritilaan, jossa sitten pyydettiin, että allekirjoitan paperin, joka koski koeaikapurkua. Meinasin pyörtyä siihen paikkaan, koska tilanne oli aivan käsittämätön. Miksi juuri minä!

      Jos teillä ei ole kokemusta koeaikapurusta, niin ette voi tietää miltä tuntuu, kun työt päättyy täysin yllättäen. Se tuntuu suorastaan loukkaavalta ja surulliselta. Kuin olisit menettänyt jonkun todella läheisen ystävän. Tai saanut tietää, että sairastat jotakin, mitä ei voi lääkkeillä parantaa.

      Itse olin alkuun shokissa, enkä halunnut puhua asiasta kenellekään. Koska olin sitä mieltä, että tapahtunut ei ollut minun aiheuttamaani. Vaan siitä oli vastuussa joku aivan muu henkilö. Se on totta, että esimieheni purki työsuhteeni (syistä jota en edelleenkään ole kuullut) ja silloinen työpaikka haki lähes samalla viikolla uutta työntekijää minun paikalleni. Sekin ärsytti, kun oikein lehdessä ilmoittivat asiasta.

      No, niinhän siinä kävi, että eräs tuttuni näki tuon työnhakuilmoituksen. Hän tiesi, että työskentelin kyseisessä firmassa. Oli aikoinaan osallistunut minun läksiäisiini ja siksi muisti minut. Hän sitten laittoi työhakemuksen siihen surullisen kuuluisaan työpaikkaan, jossa olin ollut ja pääsi haastatteluun.

      Kuinka ollakaan, heillä tulikin entisen pomoni kanssa puhetta minusta (koska tuttuni kyseli, että miten minulla on mennyt). Jolloin entisen pomoni ilme oli ollut kuulemma näkemisen arvoinen! Hän oli muuttunut ystävällisestä todella oudoksi, eikä osannut vastata juuri mitään. Sai sitten lopulta sanottua, että meillä ei kemiat toimineet, jonka vuoksi hän luopui minusta. Kaverini oli ihmeissään ja häneltä katosi kiinnostus kyseistä työpaikkaa kohtaan. Hän ei halunnut jatkaa haastattelua ja sanoi vielä lähtiessään, että entinen pomoni teki ison virheen.

      Sen pomon alaisena työskenteleminen olisi voinut koitua myös kaverini kohtaloksi. Hän olisi saanut tuon työpaikan, mutta ei halunnut, koska vetosi siihen, että kyseinen firma ei ollut oikeudenmukainen. No enhän minä heitä haastanut oikeuteen, koska työsuhteen voi todellakin purkaa koeajalla. Puolin ja toisin. Olisin itsekin voinut lähteä.

      Meni jonkin aikaa, kun sain tietää tapahtuneesta. Nauratti vähän, kun entinen pomo pyyteli minulta anteeksi. Laittoi sähköpostia, johon en kuitenkaan vastannut. Miksi olisin, koska meillähän meni tietääkseni välit poikki hänen tahdostaan. Kaverini jäi edelliseen työpaikkaansa, koska siellä ainakin välitetään työkavereista. Eikä ne esimiehetkään ole kaksinaamaisia.

      Kannattaa siis miettiä, että miten hyvästelee kenetkin. Jos on oikein tyly, niin asia voi kääntyä sinua vastaan joskus tulevaisuudessa. Suomi on pieni maa, jossa ammattipiirit tuntee toisensa. Menneisyyttä ei pääse pakoon, jollei muuta nimeä ja paikkakuntaa. Sitä ei kuitenkaan tarvinne tehdä, koska harvoin tilanne niin vaatii.

    • jp6

      Valitettavasti irtisanotuilla ei ole mitään mahdollisuuksia puolustautua, kun joku muu on päättänyt lopettaa sen kauan tai vähän aikaa kestäneen työsuhteen. Ikävää, mutta näin se vaan menee.

    • vp_7

      Vastoinkäymiset saattaa hetken aikaa masentaa, mutta kyllähän niistä selviää! Pitää vaan olla päättäväinen ja mennä elämässä eteenpäin. Eli unohtakaa menneet ja suunnitelkaa tulevaa. Vastaavassa tilanteessa olleena voin vaan sanoa, että ylimääräinen loma teki oikein hyvää. Sen jälkeen jaksoin hakea uutta työtäkin ihan erilaisella motivaatiolla. Tsemppiä kaikille!!

    • solitaru

      Eikä ollu kerran mukavaa, kun sain todistaa erään henkilön työsuhteen purkua. Laitoin nimeni paperiin, että olin paikalla, kun sen entisen työkaverin duunia oltiin lopettamassa. Mietin sen jälkeen pitkään, että miksi. Mulla ei ollut mitään häntä vastaan.

    • NuuskaMuikku24

      Mulle kävi samalla tavalla. Kenkää vaikka olin tehnyt kaiken tunnollisesti. Ja uusi "uhri" tilalle.
      Onnkes kuitenkin tuo oikeusapu.net näytti kaapin paikan ja sain melkein 1 vuoden palkan korvauksia! Kannattaa siis tsempata ja ottaa kunnollinen juristiheti kerralla niin ei tarvii olla työnantajan sylkykuppina!

    • msgroo

      Kaikilla ei ole varaa ottaa juristia. Kun töistä tuli kenkää, niin kaikki siihen mennessä tienatut rahat meni samantien laskuihin. Ei mennyt sentään kämppä alta, kun sain sovittua vuokranantajan kanssa, että miten hoidan jatkossa maksut. Oli sentään neuvoteltavissa. Muuten olisin joutunut muuttamaan sen kaaoksen keskellä. Sekavuus jatkui oman aikansa, kunnes sain uuden työpaikan. Siellä on hommat jatkuneet ilman mitään pelkoa siitä, että olisin saamassa kenkää. Vaikka mua ei kohdeltu oikeudenmukaisesti siinä entisessä työpaikassa, niin se ei tunnu enää missään. Henkisesti oon nykyään paljon vahvempi, kun tiedän, että selviän pahoistakin tilanteista. Sen ymmärtää vain, jos kokee toistuvasti vääryyttä ja osaa prosessoida asiat siten, että ei jää miettimään liikaa menneitä. Kerranhan täällä vaan ollaan. Kannattaa siis tehdä jotain elämänsä eteen, ettei kaikki ole ohi, ennen kuin huomaakaan.

    • tietoiskua
      • violan

        Kiitos linkistä! Olisi reilua, jos työnantaja perustelisi, että miksi hän on päätynyt työsuhteen purkamiseen koeajalla. Minulle aiheutui tästä ongelma, koska seuraava työpaikka, jonne pääsin haastatteluun oli erittäin kiinnostunut syistä ja taustoista. Oli vaikea selittää mitään, kun totuus ei ollut mun tiedossani. Sanoin haastattelijalle, että työsuhde päättyi koeajalla, mutta en tiennyt miksi näin kävi. Mitään varoitusta en saanut töissä ja olin paikalla juuri sovittuun kellonaikaan. En ollut sairaana ja osasin tehdä töitä itsenäisesti. Silti jokin minua ylempi oli päättänyt, että minusta on päästävä eroon. Ei siitä sen enempää.


    • try-out

      Kyllä se vaan on niin, että hymy hyytyy siinä tilanteessa, kun juuri sinua ollaan irtisanomassa. Talous romahtaa, kun hetkeä aiemmin on ehtinyt suunnitella ties mitä investointeja. Sitten ilmoitetaankin, että työt loppuu ja tulevaisuus näyttää epävarmalta. Optimistina sain koottua itseni ja haettua jonnekin muualle. Mutta silti tuo synkkä päivä palaa joskus mieleen. Ikävää, että näin on käynyt muillekin. Luottakaa kuitenkin itseenne, niin pärjäätte jatkossa, kun teille tarjotaan uutta työtä tai opiskelupaikkaa.

      • pois_oravanpyörästä

        Joo, aina kannattaa yrittää. Onnea työnhakuun!


    • sixyfive

      Äänestäkää Persuja!

    • voulezvous

      Täältä löytyy eräs, joka on saanut koeajalla kenkää. Ei se ole häpeä, koska monet ovat kärsineet aivan samanlaisen kohtalon. Siitä vain oppii tekemään työt paremmin, kun sitten aikanaan työllistyy jonnekin uuteen paikkaan. On hyvin yleistä, että irtisanottu saattaa syyllistää tapahtuneesta itseään. Mutta eihän se kannata, koska silloin et saa otetta mistään, kun jäät miettimään menneitä. Omalta kohdaltani voin kertoa, että olen ystävien ja muiden läheisten takia jaksanut hakea töitä. En ole vielä uudelleen työllistynyt, mutta en ole työtönkään. Opiskelen ja jaksan ahkeroida sen eteen, että jonakin päivänä saan vakituisen työpaikan. Joka minulla on joskus ollut ja jonka sitten menetin. Harmittihan se ja vielä joskus mieleen palaa ne hetket, jotka vietin siinä firmassa. Ei mitenkään railakkaita muistoja.

    • merc

      Asunnon menettämisen jälkeen on varmasti pahinta, mitä ihminen voi kokea. Jos hän saa kenkää töistä, eikä sitä millään tavoin perustella. Työnantajat voisivat ottaa itseensä ja tehdä jotain muutoksia omaan toimintaansa. Voi sitä hienovaraisemminkin lopettaa alaisensa työt, eikä ajaa ahdinkoon kun toisella tulee olemaan vaikeaa olosuhteiden pakosta.

      Olen nähnyt erään tuttavan, joka sai kenkää töistä (ilmoitti minulle samalla viikolla) ja hänelle se oli yllättävän iso kriisi. Hän nousi siitä, kun sai apua ongelmiinsa ja ymmärsi, että elämä jatkuu vaikka joskus ei aurinko paistakaan. Toisaalta elämän kriisit kasvattaa ja kehittää ihmistä uudella tavalla ja sitä osaa niistä selvittyä auttaa myös muita.

    • kadotettu_paratiisi

      Koeaikana tein duunit vähän sinnepäin, koska en viihtynyt siinä työpaikassa, jonne olin päässyt. Minun työkaverit oli todella ilkeitä ja porukkahenkeä ei löytynyt. Harvoin kukaan edes tervehti minua tai kyseli kuulumisia. Siihen olin tottunut aiemmissa työpaikoissa, joissa edes yritettiin olla sosiaalisia. Ei ollut kivaa mennä töihin, kun siellä oli vastassa lauma uppiniskaisia ja tylyjä työkavereita. Joita ei kavereiksi voinut kutsua. Oli ihanaa, kun pääsin takaisin vapauteen ja sain nollata kaiken. Suunta on ollut ylöspäin tuon kokemuksen jälkeen ja nyt otankin selvää tulevista työpaikoista ennakkoon. Etten tule tehneeksi mitään virhearviointia, vaikka muuten työ saattaisi vaikuttaa juuri minulle sopivalta. Olihan se läheisillekin aika iso kolaus, kun kerroin, että tuli kenkää koeajalla. Eivät uskoneet, mutta tiesivät kuitenkin, että olin siellä töissä ollut oma itseni. Se vaan ei aina riitä, kun olosuhteet määrittää kuka saa jäädä ja kuka lähtee.

    • Drinkkilasi

      Taas ilokseni huomasin, että siihen yhteen duunipaikkaan haetaan uutta uhria. Kyseessä on sama firma, josta lensin pihalle koeajalla. Sääliksi käy heidän toimintaansa...Ja tulevia uhreja, jotka on vielä onnellisen tietämättömiä sen duunipaikan asioista.

    • Paskaaiss

      Olen saanut koeajalla kenkää ja syytä tilasin vaikka kuinka kauan,mut vastausta en koskaan saanut. Olin /olen ahkera,rehellinen ja todella harvoin poissa. Ei tainnut mun pärstä vaan miellyttää. Tai sit se vanha narsistinen haaska huomas kuinka tehokas olin. Ja sit muut työntekijät mustamaalas mua. Välttäkää Keski-Suomen iss:ää narsistista väkeä valitettavasti,mitä ahkerampi,nopeampi,nätimpi ja nuorempi oot sitä todennäköisesti saa kenkää tai "irtisanominen koeajalla"

    • tällaistakion

      Minä sain potkut ollessani vuosia sitten oppisopimuksella. Pomo toi paperit ja sanoi että pistä nimi alle. En laittanut. Pomo sanoi että hän oli kuullut että joku työnantaja paikkakunnalla olisi antanut potkut noin vaan ja meni läpi. Jäin ilman irtisanomisajan palkkaa. Työkkärissä heti hyväksyivät pomon teon.

      • TöihinMars

        hah hah haa kyllä naurattaa! Ryhtyisit yrittäjäksi niin ei tarvitsisi murehtia työllisyydestä.


      • nnnndfndfnnfnfnfd
        TöihinMars kirjoitti:

        hah hah haa kyllä naurattaa! Ryhtyisit yrittäjäksi niin ei tarvitsisi murehtia työllisyydestä.

        ei vai? Tuleeko ne maksavat asiakkaat ovista ja ikkunoista heti?


      • TöihinMars

        Kyllähän ne tulee jos on toimivaa liketoimintaa. Jos ei ole niin sitten olet heikkolahjainen.


      • fjgjgjjgjhdfdhfhdf
        TöihinMars kirjoitti:

        Kyllähän ne tulee jos on toimivaa liketoimintaa. Jos ei ole niin sitten olet heikkolahjainen.

        jos lehmät lentäisivät, jos kuu olisi aurinko....:D


      • Anonyymi
        TöihinMars kirjoitti:

        Kyllähän ne tulee jos on toimivaa liketoimintaa. Jos ei ole niin sitten olet heikkolahjainen.

        Kasvaakohan nykyään suurimmasta osasta "heikkolahjaisia" kun on tää tyhjänpäivänen koulutusjärjestelmä Suomessa.... Opettajilta pitäis poistaa suojatyöpaikat ja pistää kaikki suhteet määräaikasiks niin alkais porukka viisastua.


    • PiruMieheksi80

      Jos kuulut liittoon, niin ota sinne yhteyttä. Koeajalla irtisanomiseenkin pitää olla hyvin perusteltu syy. Jos ei muuta, niin kiusaahan saa tuollakin työnantajalle kun joutuu liiton lakimiehien kanssa viestittelemään :D

    • kannattaatehä

      ..otin kyllä yhteyttä liittoon silloin mutta ei ollut oikeen auttamishalua. No Erosin silloin liitosta ja liityin loimaan kassaan. Enkä ole katunut.

    • Jjjjjjjjjj3

      Meikäläinen irtisanottiin koeajanviimeisenä päivänä syynä terveydelliset rajoitteet. Tätähän en niellyt ja nyt asia laitettiin eteenpäin. Eihän tuo ole hyväksyttävä syy kun kukaan sairaan ammattilainen ole todennut että vaikeuttaa työtä niin paljon tämän totesi työnantaja vain itse. Onko puhelu virallinen irtisanominen koska minut irtisanottiin puhelimessa ja vasta 2vk päästä tuli työtodistus jossa lukee syy ja tällöin koeaika oli loppunut jo mutta edelleenkään en ole saanut kirjallista irtisanomista vaikka tämä tapahtui jo 30.11.16

      • Jjjjjjj3

        *sairaanhoidon ammattilainen


    • Purjeet

      Suotta yhä kannat kaunaa. Se että silloisen työnantajan mielestä et soveltunut heille töihin pidemmäksi aikaa, voi johtua useista syistä.
      Sinulle ei välttämättä suoraan selvitetty työsuhteen alussa miksi sinut oli palkattu- esimerkiksi tuuraamaan jotakuta poissaolevaa työntekijää, sen ajan puitteissa minkä työnantajasi ja tuo poissaolija olivat sopineet.
      Toinen- todennäköinen syy on voinut olla että kokeilivat, onko sinusta firmalle tms tuottavaa hyötyä. Harvoin sellaisia irtisanotaan, koeajalla jotka peittävät tuotollaan omat palkkakulunsa ja tuovat rahaa taloon.

      Kolmas vaihtoehto? Työnantaja katsoi, että et ole soveltuva työhön, tai työyhteisöön. Palkkaamisessa pysyvämmin ratkaisee muukin, kuin teknisesti homman osaaminen.

      Hyvää työntekijässä on sekin, kun uskaltaa itsenään kysyä irtisanomistilanteessa syytä, mikäli se ei ole ilmeinen tutasyy, tai rike työsuhteessa.
      Ja kun itse ei kysy, miksi hautoa tällaista pitempään mielessään? Kun elämän merellä yksi purje menee repaleeksi, on reivattava uusi takilaan.

      En ole koskaan jäänyt ilman syytä, kun työnantajalta ovat työt loppuneet. Tuta syistä tällä kertaa, uutta työtä on jo ilman te palveluita tiedossa vähin- ulappa siintää! Siellä on muutakin "liikennettä" horisontin tällä puolen, eli kilpailevia työntekijöitä, mutta ulapalla näkyy hyvä tuulenvirikin... Työkkäriin ilmoittelin jo aiemmin, ja nyt kirjaamoon pistin postia, että jotain on tekeillä jo...
      Duunarikastia olen. En tiedä tarvitseeko minun sieluni sitä työtä, mutta lompakkoni kaipaa köyhempänä jotakin, jolla ostan: maitoa, philadelphiajuustoa ja kinkkua, jotain vihreää näin talven keskellä, ja monta muuta asiaa. Itse ansaittu palkka on, mitä? Korvaus menetetystä ajasta, ja siitä mitä osaan. Minä myyn aikaani, taitojani.

      Kerran siirryin kesken harjoitteluni, itse töihin toiselle paikkakunnalle. Vuosien jälkeen sanoin itseni irti, kun siihen alaan vaikutti ns. rakenteellinen muutos. Seuraava työpaikkani meni konkkaan. Muutamissa paikoissa kävin kausityöntekijänä. Työtönkin olen ehtinyt olla, ja työkkärin kanssa asioida, opiskella kahtakin eri uutta alaa- joista toisella olen ollut nyt vuosia. Harjoitteluja minulla on yhteensä neljältä eri alalta- Kolme liittyi koulutukseen. Neljäs oli työkkärijuttuja, sekin oli käytännön työtä- kun minua ei voitu palkata palkkatuella, ja se kerrottiinkin suoraan.
      Työkkäri keskeytti harjoitteluni, jokin "raja" täyttyi. sen jälkeen olikin elämäni pisin työttömyysjakso.
      Viralliset työpaikat olen "saanut". Pidän sitä kummallisenakin, kun mikään raketinkeksijä en ole. En osaa sanoa, millä työtä saa- paperihakemuksista ei ole kyse, eikä edes siitä että itse älyttömän aktiivisesti hakisin hampaat irvessä töitä. Duunareita ilmeisesti kaivataan?

    • Jjjjjju7

      Tottakai kannan kaunaa ja vien asian eteenpäin koska laki sanoo että terveys on syrjivä/laiton peruste irtisanoa myös koeajalla. Sitä ei todennut kukaan muu kuin työnantaja itse. sehän on täysin koeaika periaatteita vastaan ei koe ajan tarkoituksena ole selvittää olenko allerginen jollekkin vaan se että pystynkö ajamaan kuorma autoa minun tapauksessani ja allergia ei vaikuta päätehtävääni eli kuorma auton ajamiseen millään tavalla.

    • Jjjj65

      Ja korjauksena siis olin toistaiseksi voimassa olevalla työsopimuksella "ns vakituinen" johon kuului vain 3kk koeaika.

    • Varokaaiss

      Sama juttu mulla,liittokin vaan pyöritteli peukaloita ja sanoivat etteivät voi puuttua koska iso firma,eli liitot on automaattisesti narsististen työnantajien puolella. Ei sanottu mitään mun työnjäljestä,olin ahkera, työtätekevä,reipas. Meidän aluepäällikkö oli jopa niin saatanan pelkuri ettei edes itse soittanut ja irtisanonut mua,vaan esimies 200 kilsan päästä,kukaan ei auttanut mua,määräaikainen työsopimus eikä edes sovittu koeajasta suullisesti tai kirjallisesti. Hävetti ihan vitusti,työnantaja sanoi ettei mun työjäljessä ollut vikaa,mut koskaan en saanut selville miksi potki mut pois vaikka kuinka tivasin. Jäi mun työkkärin tietoihin valhe,et "tarvitsee pitempiaikaista opastusta, huono työnjälki" vaikka täyttä paskaa ja valetta

      • Etoleainut

        Kannattaa katsoa Yle Areenasta Kotikatsomo:Rakkaus ja laki. Seksuaalinen rakkaus.


    • Jjjj5550

      No itse en mihinkään liittoon kuulu mutta vituttaa sen verran että oikeusapua hain ja homma laitetaan rullaamaan. Työnantajan laittomien potkujen ansiosta en saa mistään rahaa ei työttömyystukea ei mitään millä pitäisi elää?! Kyllä työnantajat on saatava vastuusee tämmöisistä ja oikeutettu ja tuntuva korvaus että oppii kohtelemaan työntekijöitäkin. Itsekään tosin ikinä myöhästynyt tai mitään työni tein parhaani mukaan..hauskintahan tässä on kun en ole vieläkään virallista irtisanomista saanut ainostaan työtodistukseen syy laitettu..

    • Syntipukki14

      Minut on jo kuusi kertaa irtisanottu peräkkäin. Jo kuudessa työpaikassa minusta on tehty syntipukki, vaikka olen ahkera, tunnollinen ja huolellinen työtekijä. Tämä ei ole oikeudenmukaista, ei ole.

    • Anonyymi

      Minulle on tehty koeajanpurku kaksi kertaa.

      Olin ollut yrittäjänä ja siirryin palkkatöihin mielestäni mukavaan työpaikkaan, työ sopi hyvin koulutukseeni ja sopeuduin hyvin työporukkaan. Työsopimus oli toistaiseksi voimassa oleva 6 kk koeajalla. Kaksi viikkoa ennen koeajan päättymistä tehtiin koeajanpurku. Olin todella järkyttynyt. Työnantaja kehui, että olin ahkera ja hyvä tyyppi, mutta nyt ollaan päädytty tällaiseen ratkaisuun. Kuukauden ajan olin ihan maassa, olo oli nöyryytetty ja hyväksikäytetty.

      Sain hyvin nopeasti töitä. Kyseessä oli täysin uusi tuotantotila johon palkattiin parikymmentä työntekijää, aluksi oli kuukauden koulutus. Kiire oli valtava ja teimme jatkuvasti ylitöitä. Työsopimus oli myös toistaiseksi voimassa oleva 6 kk koeajalla. Ja taas kerran paria viikkoa ennen koeajan päättymistä tehtiin koeajanpurku. Ensin työkaverille, sitten minulle ja parin päivän päästä myös kolmannelle työntekijälle. Se oli ihan hirveää, mutta tällä kertaa en ollut niin järkyttynyt kuin aiemmassa tapauksessa. Olo oli silti taas todella hyväksikäytetty ja vihainen. On hyvin vaikeaa enää luottaa työnantajiin ja varsinkaan silloin jos koeaika kestää sen 6 kk.

      • Anonyymi

        Ei ihme ettei ketään enää tuollaisen kokemuksen jälkeen edes halua töitä tehdä.
        Moni alkaa kelan asiakkaksi ja vähät välittää enää mistään mitään, siinä terveisiä firmoille.

        Sama homma jos vuokrafirmojen kusetuksiin joutuu, ei mitään mieltä eikä järkeä koko touhussa, mielummin työtön kuin heittopussina kusetuksissa.


    • Anonyymi

      90-luvulla irtisanoiduin itse koeajalla parista firmasta. Jälkeenpäin kumpikin firma tuomittiin talousrikoksista, joku johtaja taisi saada linnaakin.
      On se kyllä perkele, ei sitä ikinä tiedä mihin paskalafkaan sitä joutuukaan kun menee ennestään tuntemattomaan paikkaan töihin...

      • Anonyymi

        Pikkasen vaikeeta kyl noilla työnantajillakin, kun "Sääntö suomessa ollaan muutenkin" et kannattaa olla armollinen niitäkin kohtaan, et ne uskaltaa ylipäätänsä palkata jokua.


    • Anonyymi

      Minut irtisanottiin koeajolla, oli noloa palailla mersuliikkeeseen ja perua uuden mersun tilaus kun olinkin saanut potkut. Ennen koeajoa tuli vielä nolattua myyjä ja ylvästeltyä oikein vittumaisesti niinkuin yleensä Premium -autojen omistajat ovat äärettömän elitistisiä ja niuhottavat mitättömistä pikkuasioista kuten nahkaistuinten tikkausten väreistä...

      • Anonyymi

        Minut irtisanottiin koeajalla noin 2viikkoa sitten.
        Vein työkkäriin lapun eikä ole vielä mitään kuulunut.
        Ahdistaa tämä tilanne.
        Jään joulukuussa kaiken lisäksi asunnottomaksi.
        Ainoa lohtu olisi nyt eurojajackspot voitto.


    • Anonyymi

      Ainakin kone-ja metallialalla ihan normaali toimintatapa että irtisanotaan koeajan viimeisenä päivänä. Älkää IKINÄ kuvitelkokkaan että alalla olisi vakituisia töitä. Jos joku tarjoaa sinulle vakituista työpaikkaa niin se on KUSETUSTA.

      Itse en enää nykyään tee muita kuin määräaikaisia työsopimuksia. Jos eivät tarjoa määräaikaista sopimusta niin jätän tekemättä. Töitä teen keikkana vain sen verran että saan seuraavan ansiosidonnaisen tienattua. Tämä on nykyään ainoa oikea tapa saada elantonsa tienattua tässä mulkkujen valtakunnassa.

    • Anonyymi

      Keväällä alkaa taas olemaan avoinna täysiaikaisia / toistaiseksi voimassa olevia työpaikkoja. Olkaa varovaisia. Totuus on se jotta hyviä lomasijaisia ei niin vain löydy. Niinpä tarjotaan "vakituista työtä kokoaikaisena". Toki 6 kuukautta koeaikaa.
      Lomakausi päättyy niin saat (ehkä saat) kutsun johtajan juttusille jossa todetaan että tämä oli tässä. Ei toki tietenkään nyt kaikissa paikoissa mutta kyllä pitkällä koeajalla myös huijataan töihin.

    • Anonyymi

      Aloitin 2018 vuokrafirman kautta loppuvuodesta työt. Tehtiin keikkasoppari jatkuva koeajalla ja menin toisiin hommiin / paikkaan. No 2-3 kk olin sielä siirryin toisiin tehtäviin. Mut yhtäkkiä irtisanottiin koeajalla en siis ymmärrä. Myöhästelin kyl jatkuvasti ja leimasin myöhäs ehkä se syy. Opin virheeni enää en myöhästele. Mutta silti musta ei koskaa tykätä et saisin vakipaikan, aina joku apumies keikkalainen.

    • Anonyymi

      Vituttaa jo täs iäs olla joku teini apulainen kun ei koskaa yli 4-5 kk ollut samas paikas töis, ja sitä ei katota hyvällä.

    • Anonyymi

      Omakin työsuhde purettiin koeajalla (6kk koeaika) 4,5kk kohdalla. Tuli yllätyksenä ja oli petetty olo kun ei tälläisen suuntaan ollut mitenkään viitattu käytöksellä tai muulla. Irtisanottaessa pyytäessäni tarkempaa syytä mumistiin vaan ympäripyöreästi yleisiä käytäntöjä eikä niitä minun koeajan purun päätöksen syitä. Työni hoidin hyvin (myyntityö) nousujohteisesti jokainen kuukausi edellistään parempi, tulin ajoissa töihin jne. Vituttaahan se, mutta taitaa olla arkipäivää nykyään...

    • Anonyymi

      Mun entinen työnantaja (tapahtui 2015) kosti mulle sen kun en 1,5 vuoden jälkeen siellä ilta töissä ollessa jaksanut jatkaa enää, kun kävin samalla koulua

      Hain sinne kesätöihin, kehuttii että olin ahkera ja nopea. Mitään koeaikaa ei sovittu suullisesti eikä kirjallisesti, piti olla 2 kuukautta töissä

      Pomo on narsistinen ja tympeä akka

      Yks kaks ennen kuin kuukautta oli edes kulunut ja olin kaverilla käymässä soitti tämän pomon esimies ja tiuski että ei tarvitse tulla töihin, luovuta avaimet ja työvaatteet, yritin kysyä syytä, änkytti jotakin ja sanoi ettei johtunut siitä että olisin ollut huono, kysy pomoltasi, vaadin vastauksen ja sit valehtelija kun on kanssa sanoi et mua ois jouduttu patistaa töihin? :D olin et mitä vittua. No työkkäriin meni valhetieto ja liitto ei auttanut


      LIITTO EI KOSKAAN AUTA TYÖNTEKIJÄÄ VAAN ON TYÖNANTAJAN PUOLELLA, NÄKÖJÄÄN VAAN KUSIPÄISET JA VALEHTELIJAT PÄRJÄÄ, KILTIT JA INTOVERTIT TALLATAAN JALKOIHIN KIITOS VAAN HITOSTI PAMILLEKIN

      Harmi et paniikissa revin sopparin, olin shokissa 2 päivää ja itkin vaan

      Laitoin vielä kirjelapun kassiin johon palautin työvaatteet et miten väärin on toiminut ja saisi hävetä, sit toivotin hyvää jatkoa

      • Anonyymi

        Ei autakaan. Siivousfirma jopa lahjoi koko ammattiliiton kuten kaupunginkin.


    • Anonyymi

      Työnantajille pitäisi olla sellainen "aktiivimalli" käytössä et jokaisesta laittomasta irtisanotusta työnantajalle huikeat sakot! Ja kunnon perustelut miksi on irtisanottu ja valheenpaljastus testin kanssa että valehteleeko työnantaja!!!

      Valitettavasti tapahtuu liian paljon jonkin syyn varjolla laittomia irtisanomisia: pärstä ei miellytä, jokin mielipide ärsyttää, jos jakaa eri arvot, jos työntekijä on rehellinen ja nopea, ei haluta pitää koeajan jälkeen kierrätetään aina uusia ja uusia jne

      • Anonyymi

        https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10226890?searchPhrase=kirjanpitäjä&locations=Uusimaa&&announced=0&leasing=0&&&&english=false&sort=1

        Tuonne haetan koko ajan uutta työntekijää, vissiin odotetaan että sieltä joku jeesus on tulossa kun ei kukaan jaksa koeaikaa loppuun. Taitaa olla neljäs rekry vuoden sisään päällä, joten kannattaa miettiä, kannattaako tuollaiseen paikkaan hakea.


    • Anonyymi

      Itse olen irtisanonut itseni koeaikana joka oli 4 kk. Valehdeltiin ihan kaikesta asioista, työtunneista lähtien, en pitänyt heidän käytännöistään ja työtavoistaan ennen kuin 4 kuukautta oli kulunut irtisanoin itseni onneksi oli työpaikka tiedossa, muuten olisi tullut karenssi. Yritti työnantaja keplotella sanomalla ett 2 viikkoa irtisanomis aika. Mut ei se niin oo, jos ennen koeaikaa irtisanoo itsensä tai työnantaja se on et heti voi lähteä... No sit ruikutti et olisin vielä 2 päivää koska ei ole tekijöitä, olisin voinut olla vittumainen ja kieltäytyä mut en viitsinyt onneksi pääsin pois, tuhos kyllä mut henkisesti mikään ei toimut siellä firmassa palkoista lähtien kaikki pielessä

    • Anonyymi

      Itse en hyväksyisi edes mitään 6 kk koeaikoja. Max 2 kk on hyvä. 6 kk on pitkä aika roikkua löysässä hirressä ja parissa kuukaudessa kyllä jo näet, onko työ sitä mitä odotit ja työnantaja näkee onko työntekijästä tekijäksi.

      Olen kuullut tziljoonan 6 kk pitkän koeajan purkautuneen... Enpä juuri yhdenkään 1-2 kk pituisen koeajan.

      • Anonyymi

        itse otan aina 2viikon koeajan max 4viikkoa ... miksi ihminen suostuu 6kk tai 4kk koeaikaan ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        itse otan aina 2viikon koeajan max 4viikkoa ... miksi ihminen suostuu 6kk tai 4kk koeaikaan ??

        Koeaika on on vakitusissa soppareissa lain mukaan aina 4 kk ja virkamiehille 6 kk. Määräaikaisissa soppareissa vain puolet työsuhteen kestosta, eli jos on viikon pesti niin se on sitten 2.5 pv koeaikaa.


    • Anonyymi

      Koeajalla irtisanomiseen ei tarvitse ilmoittaa syytä missään vaiheessa. Jos olet paskasopparilla töissä niin kannattaa pyytää joko työn antajaa irtisanomaan sinut koeajalla tai tuotantotaloudellisista syistä niin et saa tasan mitään karensiisä työkkäsitä.

      Ja sitten et kerro kellekkään ks. työsuhteesta mitään vaan saalaat sen jos et itse osaa selittää miksi lopetit työn vaikka % pohjaisesta telemarkkinointityöstä. Ei eräässä firmassa sanottu mitään kun kerroin miksi en menestynyt koskaan hyvin lehtien myyntityössä puhelimitse kenttämyyjän hommiin hauttuani. Koska se ei ollut puhelinmyyntiä vaan autolla ajelua asiakkaan luokse ja läppärillä esitellen valokuidun hyöytyjä vs. kuparikaapeli. Ja siinä hommassa oli pohjapalkka 1500 € / kk provisio täyisi autoetu ja puhelinetu.

    • Anonyymi

      Koeaika kertoo työsuhteen luonteen, joten missä se ongelma on mitä et ymmärrä?

      • Anonyymi

        Kun kertoo olleensa pelkäällä provisoilla lehtimyyjänä telemarkkinointihoomissa ja tienasi vain maksimissaan 100 € / kk niin ei tarvitse kenellekkään selittää miksi halusi pois ks. hommista koeajalla. Se vielä, että monet työnantajat tietää, että telemarkkinointialalla on paljon huijarifirmoja, jotka eivät edes maksa ks. provisioita mitkä työnantaja on velkaa työn tekijälle. Ei se koeaika sitä työnluonnetta kerro ja ja sitä yrittänykään väittää. Lähinnä tällaisia 1 kk hommia ei kannata listata edes CV:hen.


    • Anonyymi

      Aika vanha ketju, mikään ei ole parantunut.

    • Anonyymi

      Jotkut käyttää sumeilematta hyväkseen koeaikaa. Tahalteen määrätään ammattilaiselle kuusi kuukautta. Kytätään ja keksitään ihan amatöörimäisiä älyttömyyksiä, joista pitää huomautella kovaan ääneen. Valehdellaan päin naamaa alusta asti. Käytetään hyväksi. Esitetään pelokkaiden (jotkut jopa tyhmiä) sätkynukkejen kanssa näytelmää. Seuraava. Ai, jumalauta, kun lankesin tuollaisen kateellisen peluri narsistin ansaan. Vakiduunista lähdin. Luvattiin ihan jotain muuta, kuin oli. Pelkuri esi"miehineen" tanssivat selän takana. Ja, ai saatana, että on järkytys, kun huomaat jonku miehen olleen kaikista akkamaisin myrkynkeittäjä.
      Karma is a bitch.
      Ja kohta se tulee sunkin kohdalles.
      Mätäne helvetissä vitun elähtänyt kottarainen.

      • Anonyymi

        Nii ja se syy! Jonka toki sain vasta jälkikäteen. "Haasteet yhteistyössä" VMP!
        Kellähän niitä haasteita oli ja on ja tulee olemaan. Vitun uppotukki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nii ja se syy! Jonka toki sain vasta jälkikäteen. "Haasteet yhteistyössä" VMP!
        Kellähän niitä haasteita oli ja on ja tulee olemaan. Vitun uppotukki.

        Jotta ei menisi ihan työnantajia haukkumiseksi niin pitää tuoda esille se tosiasia että työntekijöiden joukossa on myös sellaisia jotka eivät ihan oikeasti sovellu yhteisöön.
        Eräs kokelas ei kyennyt menemään korkeisiin paikkoihin, kerrostalotyömaa jossa ei ollut oikeita ikkunoita paikallaan vaan muovit ikkunoissa.
        Kuitenkin kaveri asui kerrostalossa.
        Töistä reilu 50% oli sellaisia jossa jouduttiin työskentelemään maanpinnan yläpuolella.
        Toinen kaveri suuttui kun neuvoin miten asiat tehdään oikein.
        Toiselle kun kävin läpi työssä syntyneitä laatuvirheitä (ja niitä oli paljon) tokaisi että olist tyytyväinen kun sentään olin töissä.
        Mikään neuvo ei mennyt perille, eihän sellaista voinut pitää palkkalistoilla.
        Myös kavereita jotka jo haastatteluissa ovat antaneet ymmärtää että ovat täydellisä ja osaavat kaiken olen jättänyt palkkaamatta.

        Kaikki jotka ovat osoittaneet edes jonkinlaista kehityskelpoisuutta olen pitänyt töissä pitkään.
        Tosin jossain vaiheessa kun taso kävi liian huonoksi niin lopetin koko yrittäjyyden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotta ei menisi ihan työnantajia haukkumiseksi niin pitää tuoda esille se tosiasia että työntekijöiden joukossa on myös sellaisia jotka eivät ihan oikeasti sovellu yhteisöön.
        Eräs kokelas ei kyennyt menemään korkeisiin paikkoihin, kerrostalotyömaa jossa ei ollut oikeita ikkunoita paikallaan vaan muovit ikkunoissa.
        Kuitenkin kaveri asui kerrostalossa.
        Töistä reilu 50% oli sellaisia jossa jouduttiin työskentelemään maanpinnan yläpuolella.
        Toinen kaveri suuttui kun neuvoin miten asiat tehdään oikein.
        Toiselle kun kävin läpi työssä syntyneitä laatuvirheitä (ja niitä oli paljon) tokaisi että olist tyytyväinen kun sentään olin töissä.
        Mikään neuvo ei mennyt perille, eihän sellaista voinut pitää palkkalistoilla.
        Myös kavereita jotka jo haastatteluissa ovat antaneet ymmärtää että ovat täydellisä ja osaavat kaiken olen jättänyt palkkaamatta.

        Kaikki jotka ovat osoittaneet edes jonkinlaista kehityskelpoisuutta olen pitänyt töissä pitkään.
        Tosin jossain vaiheessa kun taso kävi liian huonoksi niin lopetin koko yrittäjyyden.

        Kun ei naama miellyttänyt. Yhteistyö sujui työkavereiden ja asiakkaiden kanssa enemmmän, kuin hyvin. Olin pidetty ihminen. Työnjälki kaikin tavoin oli kiitettävää. Olin liian pätevä tehtävään ja rupesi pelottaan. Palkattiin eriksi, kuin oli tehtävä. Työnkuva kerrottiin vasta kaksi päivää ennen purkua. Harrastavat tätä koeaikahyväksikäyttöä jokaisen kohdalla. Kukaan ei ole täydellinen ja, jos niin väittää on väärällä alalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ei naama miellyttänyt. Yhteistyö sujui työkavereiden ja asiakkaiden kanssa enemmmän, kuin hyvin. Olin pidetty ihminen. Työnjälki kaikin tavoin oli kiitettävää. Olin liian pätevä tehtävään ja rupesi pelottaan. Palkattiin eriksi, kuin oli tehtävä. Työnkuva kerrottiin vasta kaksi päivää ennen purkua. Harrastavat tätä koeaikahyväksikäyttöä jokaisen kohdalla. Kukaan ei ole täydellinen ja, jos niin väittää on väärällä alalla.

        Näillä tiedoilla todennäköisin vaihtoehto on että pomo halusi siihen työhön jonkun joka imee munaa, ja sinä et tätä palvelua tarjonnut.


    Ketjusta on poistettu 25 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe