Tietääkö kukaan sellaista, että kun minulla alkaa työt kello 08.00 aikaan ja työni takia minun täytyy laittaa työvaatteet ja varusteet päälle ja tehdä muita työhön valmistavia asioita niin voiko työnantaja vaatia, että aamupalaveri alkaa tasan kello 8.00? Luonnollisesti varusteet ja kamppeet päällä jne?
Eli toisin sanoen minun täytyisi tulla ennen kahdeksaa töihin, että saan tehtyä töitävalmistelevia tehtäviä tehtyä ennen aamupalaveria.
Nyt olin 5 minuuttia aamupalaveristä myöhäsäs kun tein noita yllämainittuja tehtäviä ja sain haukut kun olin paikalla 5 yli.
Aikaisemmin palaverit aloitettiin 08.10
Työt alkaa kello 08.00
36
4779
Vastaukset
- Kysytkö tosissas?
No jos työt alkaa klo 8:00, niin sillon sitä ollaan työvaatteet päällä työpisteessä valmiina aloittamaan hommat.
- toi5
Jos työaika alkaa klo 8.00 ja palaveri on ilmoitettu alkavaksi klo 8.00 niin menet palaveriin klo 8.00 työvaattet päällä mutta valmistelevat työt on tietenkin jääneet tekemättä, koska niihinhän ei ole ollut aikaa. Mikä on niin vaikeaa?
- 1341341313
Tuossahan se vastaus tulikin. Eli sun työpäivä alkaa kello 8:00 ja olet ajoissa paikalla mutta mitään "töitävalmistelevia tehtäviä" ei todellakaan tarvitse tehdä koska sehän olisi käytännössä ylitöitä ja siitä pitää maksaa korvausta.
Et kerro miten kauan sulla niihin valmisteluihin menee mutta jos menisi vaikkapa 10 minuuttia joka aamu niin laskeppa miten paljon sulle tulee ylitöitä pelkästään viikossa. No vastaan heti, 50 minuuttia. Kuukaudessa 200 minuuttia eli 3 tuntia ja 20 minuuttia.
Jos pomo (tai kuka työajoista vastaakin) alkaa valittamaan niin kannattaa laittaa asia mahdollisimman nopeasti eteenpäin koska sulle voi tulla myöhemmin lisää negatiivisia muutoksia työajoissa. 1341341313 kirjoitti:
Tuossahan se vastaus tulikin. Eli sun työpäivä alkaa kello 8:00 ja olet ajoissa paikalla mutta mitään "töitävalmistelevia tehtäviä" ei todellakaan tarvitse tehdä koska sehän olisi käytännössä ylitöitä ja siitä pitää maksaa korvausta.
Et kerro miten kauan sulla niihin valmisteluihin menee mutta jos menisi vaikkapa 10 minuuttia joka aamu niin laskeppa miten paljon sulle tulee ylitöitä pelkästään viikossa. No vastaan heti, 50 minuuttia. Kuukaudessa 200 minuuttia eli 3 tuntia ja 20 minuuttia.
Jos pomo (tai kuka työajoista vastaakin) alkaa valittamaan niin kannattaa laittaa asia mahdollisimman nopeasti eteenpäin koska sulle voi tulla myöhemmin lisää negatiivisia muutoksia työajoissa.Hiustenhalkojat muistetaan myös yt neuvotteluissa, että kuka jää ja kuka ei. Mitenkähän on?
- Olet pallinaama
ravenlored kirjoitti:
Hiustenhalkojat muistetaan myös yt neuvotteluissa, että kuka jää ja kuka ei. Mitenkähän on?
No nuole sä pomos persettä niin paljon kuin haluat. Et sä siitä kuitenkaan mitään tule ikinä hyötymään.
Ihminen ei elä työtä varten. Yritä tajuta se, pallinaama. - 9:00-20:30
1341341313 kirjoitti:
Jos pomo (tai kuka työajoista vastaakin) alkaa valittamaan niin kannattaa laittaa asia mahdollisimman nopeasti eteenpäin koska sulle voi tulla myöhemmin lisää negatiivisia muutoksia työajoissa.Herranjestas, noihin ylityötunteihinhan jo kuolisi! Jotain rajaa hei, tuollaiset kymmenminuuttiset ei ole mitään jos joku sellaisia laskeskelee, niin aika uunon maineen saa - ja ihan syystä.
Nimim. tänäänkin "vain" 3 tuntia ylitöitä tehnyt. - Anonyymi
9:00-20:30 kirjoitti:
Herranjestas, noihin ylityötunteihinhan jo kuolisi! Jotain rajaa hei, tuollaiset kymmenminuuttiset ei ole mitään jos joku sellaisia laskeskelee, niin aika uunon maineen saa - ja ihan syystä.
Nimim. tänäänkin "vain" 3 tuntia ylitöitä tehnyt.itse tänään se töissä kuin kuollut n clean ... Tappa itse pois hirttä.itse että minä.hirttä itse tänään n clean ... Tappaa Petra ase ampua pää irti poltat. Äänestä.

Suomi24 Keskustelut
https://keskustelu.suomi24.fi › ncl...
Nclean palkka?
n clean uhkaa tappaa. Kaikki Työpaikat Kuvahaku ... Semmonen tappaa Petra ase ampua pää irti poltat. ... itse perehdyttäneet itsensä
sama homma päivän toisessa päässä. Ollaanko kello 16 haalarit vai siviilit päällä?
- Unohdetut_opitko?
800 alkaa työt niin tarkoittaa että olet valmiina kaikkiin työn vaatimiin toimiin, et sä 0800 ala pukea pukuhuoneessa vehkeit päälle, vaan "kun työaika alkaa, niin olet valmis kaikkiin työn tuomiin tilanteisiin kyseisestä hetkestä alkaen". Tuohan on peruskauraa joka opittu lapsesta asti. Vähän sama kuin että yksityisyrittäjälle voit tehdä jonkin verran enemmän työn puolesta jos ajatus on työntekijää kohtaan sama.
- LUUSERIT
jos työt alkaa 8.00 silloin ollaan työpaikalla tekemässä töitä.
- Kysyttävää???
Niin, se kyllä tarkoittaa, että tuohon aikaan ollaan työvaatteet päällä työpistellä aloittamassa työnteko. Ja vaatteiden vaihtoon kulunut aika ei ole taas työaikaa, mistä saa palkan.
Itse joudun aloittamaan työt klo 06.00, joten tulen työpaikalle noin klo 05.50-05.55, vaihdan työvatteet päälleni ja sitten työpisteelle. Palkallinen aika alkaa raksuttamaan tasan klo 06.00.
Esivalmistelut on eri asia, ovat työntekoa ja siitä täytyy pomon maksaa palkka siinä missä muustakin työnteosta.
Selvä homma.- Riistofirmoa
Eräässä firmassa tuli toistuvia valituksia ja puhutteluita, kun tulin paikalle 5-10 vaille vuoron alkamisen... olis pitäny tulla 15-20 vaille vuoron alkamisen... joillekin ei vaan mikään riitä. Toisessa firmassa puolestaan oli kuukauden tunnit lähes parin vuoden ajan 220-240h/kk ja koska kyseessä oli provikkapalkkatyö, ei näistä tunneista luonnollisesti tullut senttiäkään enempää. 50-100% nollasta on aina nolla.....
- Make701
Tsiisus mitä porukkaa tää Suomi kantaa, ei ihme että meillä menee heikosti. Mihin ihmeeseen tämän maan tekemisen meininki on kadonnut . Ruikutetaan ja valitetaan jatkuvalla syötöllä milloin mistäkin. Kiinalaiset tekee kirkuen sen mitä me hyljeksitään ja päälle vielä valitetaa. Laita ne vaatteet himassa päälle, raahaudu sinne töihin ja tee se mistä sulle maksetaan. Jos tää kuvio ei sulle kelpaa niin perusta firma ja tuu tänne valittaaa..
Tv:duunari- Näin se vain on
Kuules make 701, työtä tehdään vain ja ainoastaan työaikana ja jos menee yli on se ylityötä tai sitten siitä tulee plussaa ja kun sitä kertyy voi jonain päivänä lähteä aikaisemmin tai tulla myöhemmin.
Itse teen niin että lyhyet ylityöt aikana ja jos menee yli tunnin niin sitten rahana.
- tuunarii
Liukuva työaika 7-9 - 15-17, eli kymmeneksi duuniin ja kahelta himaan.
::smoke- duunariyrittäjä1233
Eli teet 4 h päivää - mikäpä siinä, jos sulle maksetaan vain tuosta ajasta.
Tosin otat -2h joka päivä, joten kuukauden jälkeen sulle maksetaan mielestäsi helposta kuukauden työstä siis 40 h palkka. Mahtaa vi*uttaa. - tuunarii
duunariyrittäjä1233 kirjoitti:
Tosin otat -2h joka päivä, joten kuukauden jälkeen sulle maksetaan mielestäsi helposta kuukauden työstä siis 40 h palkka. Mahtaa vi*uttaa.Kunnan etuja. Välissä vielä 1-2 h lounastauko.
::smoke - anne
duunariyrittäjä1233 kirjoitti:
Tosin otat -2h joka päivä, joten kuukauden jälkeen sulle maksetaan mielestäsi helposta kuukauden työstä siis 40 h palkka. Mahtaa vi*uttaa.Miten tuo duunari kyllä yrittäjänä pärjää, kun matikka on noin huonolla tolalla. Jos jäbä tekee 4h päivässä, ja ottaa -2h joka päivää, onko työpäivät nykyä 6-tuntiset? Ja kuukauden jälkeen maksetaan 4 tunnin työstä kuukaudessa ainakin 80h, koska kuukaudessa on ylensä 20 työpäivä, ei 10. Kannata ottaa kirjapitäjä, kun oma pää ei matikka jakaa. :D
- sfcac
voi vittu miten asennevammaisia suomalaiset on työtä kohtaan. Kyllä meillä raksalla työ alkaa klo 7:00 työvaatteet päällä eikä silloin aleta juomaan kahvia ja rauhassa vaihtaan kamppeita. En ihmettele että ahkerat viron tyypit vie töitä
- näin ajattelen
RAIVOSTUTTAA!
Eipä todellakaan ole ihme, että työt Suomesta muualla karkaavat. Jos tuollaisia pilkunn..........joita merkittävä osa työläisistä on.
Minä en edes kehtaisi tälläisiä valituksia julki laittaa. Jos minuuteista on kysymys!
ALOITTAJALLE!'
Käytätkö sinä joka minuutin työssäollessasi vain työhön liittyviin asioihin. Soitatko kenties omia puheluitasi työajalla? Käytkö netissä? Lähdetkö kahvi/ruokatunnille minuutilleen tiettynä aikana? Venyykö paluusi? Käytkö kenties tupakalla työaikana?
Luulen, että käytät työntajasi maksamaa aikaa muuhunkin kuin työntekoon. Joustaako työnantajasi sinun hyväksesi. Sinun asenteellasi ei kyllä työpaikkasi kukoista ja toivon kyllä, että jos esimerkiksi lomautuksia/irtisanomisia tulee, niin sinä olet ensimmäinen lähtijä!
HELEVETTI tuollaisia työntekijöitä! - näin meill
Toi ilmeisesti vaihtelee työpaikoittain. Itse olen yrityksessä töissä jossa työvaatteet saa oikein luvalla vaihtaa työajalla. Eli ei tarvi tulla omalla ajalla varusteita vaihtelemaan.
- näinmeillätehdään
Niin meillä alkaa työt klo. 7.00 ja monesti olen töissä jo siinä 6.45 ja siitä sitten työvaatteet päälle jossa menee pari minuuttia.
Sitten istutaan ja juodaan kahvia ja puhutaan paskaa siihen asti kunnes työaika alkaa eli suunnilleen se 10min jonka jälkeen vasta aletaan työkaluja valmistelemaan ym. - kaikkee sitä on
Itse joudun menemään "työpisteeseeni" noin puolta tuntia ennen työajan alkua, joskus tunninkin aiemmin.
Tunteja kun ei saa laittaa alkaneeksi, kuin vasta silloin, kun saavun asiakkaan luo.
Kyse siis kuljetusalasta.
Ylityötkin täytyisi vierittää seuraavalle palkanmaksukaudelle, ettei niitä tarvitsisi maksaa. - 8+15
Itsellä nuorena likkana kerran tilanne, jossa kahvilatyöntekijänä työaika alkoi klo. 09.00. Tulin paikalle klo. 08.50, laitoin työvaatteet päälle ja aukaisin ovet ja kassan tasan klo. 09.00. Sen jälkeen lähdin valmistelemaan mm. tarjottavia vitriineihin yms. Tämäpä ei työnantajaa miellyttänyt, vaan hänen mielestään minun olisi tullut olla paikalla klo. 08.30, ja tehdä kaikki esivalmistelut valmiiksi klo. 09.00 kahvilan aukeamista varten.
Totesin, että kyllähän se minulle sopii mikäli työantaja myös maksaa palkan tuolta ylimääräiseltä 30min työajalta. Rouvalta meinasi silmät pullahtaa kuopistaan kun kehtasin moista edes kysyä. Täten ystävällisesti ilmoitin, että rouva on sitten hyvä ja hakee uuden työntekijän ja lähdin kävelemään. Ko. kahvila olikin tunnettu siitä, että hyvänuskoisia nuoria likkoja pompoteltiin aivan miten sattuu. Itselle riitti 3 päivää kyseisessä lafkassa. - 8+7
Kaupan kassalla töissä ja työt alkaa klo 9:00. Tykkään mennä joskus jopa 8:30 töihin kun kuitenki monesti oon yksin aamulla kassalla ja etenki arkisin pitää lehdet laittaa ja teen sen mieluummin ennen kun pitää lähtee ovet avaamaan koska sen jälkeen et yksinkertasesti enää kerkee niitä lehtiä laittaa kun koko ajan pitää istuu kassalla. Jos on niin että en oo yksin aamulla kassalla niin saatan silti mennä ajoissa töihin niin saa rauhassa vaihdella vaatteet ja juoda kahvia.
Mutta kuten oon jo penskana äitiltä oppinu niin se on omaa hölmöyttä jos etuajassa menee töihin, vaikka menisit sen 15min etuajassa niin työaika ei lopu minuuttiikaan aikasemmin. Huvittaa suuresti kun nää harjottelijatki aina puhuu että "kun tulin tänään 5min etuajassa töihin niin lähen kyllä 5min etuajassa pois". - Työajantutkija
Jos työaika alkaa 08:00 niin juuri silloin lähdetään autolla kotoa. Tottakai se on työaikaa, jos on poissa kotoa. Neljältä on jo oltava kotona, ettei mene ylitöiksi.
- Toi5
On turha syyllistää työntekijöitä siitä, että valittavat joutuvansa tekemään töitä ennen virallisen työajan alkua. Vika on työnantajan tyhmyydessä, jos ei ymmärretä muuttaa työn alkamisaika siihen ajankohtaan, kun työ kuuluisi aloittaa.
- tmitmitmi
Ei voida olettaa, että aina vaan työnantaja joustaa ja työntekijä pitää kynsin hampain kiinni omista eduistaan. Nykynuoriso tietää kyllä oikeutensa ja vähän luulee liikojakin. Itse olen tänään tässä tietsikalla kotona tehnyt noin 2 h töitä kun töissä nyt sattuu olemaan kiireisin aika. Ei ole sitten huomenna hirveä paniikki kun aikataulut lyö päälle.
En näistä pyydä korvausta, tiedän että saisin jos pyytäisin kun pomokin tietää kiireen. Mutta minullakin omatunto tasaa tämän, surffaan joskus omia asioitani työajalla; tilaan lippuja tai soitan henkilökohtaisen puhelun. Kyllä se aika tavallista meillä on, joustetaan puolin ja toisin. On sitten mukavaa kun on hiljaisempi aika ja saa vapaata (kellokortilta) kun haluaa pitää vapaapäivän tai käydä kampaajalla tai hierojalla kesken työpäivän (tunneista).
Kyllä minulle ainakin itselleni hyvin tehty työ on selviö, teen niin hyvin kuin osaan. En tuijota kelloa, silloin tehdään kun on tehtävä ja kun on löysempää, ollaan vapaalla. - 123465
Yks tyyppi sai hommia. Toisena päivänä tuli pari minuuttia myöhässä niin pomo suuttus lusmulle.Pomo repis tyypin muIkun irti ja survoi sen tyypin perceeseen.
- Anonyymi
Aika rajua. Mikä ala? Olen kyllästynyt lusmuihin työkavereihini.
- Anonyymi
itse tänään se töissä kuin kuollut n clean ... Tappa itse pois hirttä.itse että minä.hirttä itse tänään n clean ... Tappaa Petra ase ampua pää irti poltat. Äänestä.

Suomi24 Keskustelut
https://keskustelu.suomi24.fi › ncl...
Nclean palkka?
n clean uhkaa tappaa. Kaikki Työpaikat Kuvahaku ... Semmonen tappaa Petra ase ampua pää irti poltat. ... itse perehdyttäneet itsensä
- Anonyymi
Minulle on ollut itsestään selvää, että työajan alkaessa alkaa myös siitä työstä saatavan palkan vastikkeen tekeminen.
Olen ollut myös tehtävissä joissa tulos on ajankäyttöä tärkeämpää.
Useimmiten hommat olleet sellaisia, että jonkin sortin työaika on määritetty mutta sekin vain ympäristön olosuhteiden vuoksi.
Viimeeksi sain ylityökorvauksia 1967 Saimaan kanavalla alihankkijan hommissa.
Määrittelemätön, tuloshakuinen työaika on myös antanut mahdollisuuden vapaa-ajan pitämiseen kun se on sattunut tuloshakuiseen työhön.
Määrittelemätön työaika johti kaikkina vuosina 40 - 60:n tunnin työviikkoihin ilman työmatkojen laskemista. - Anonyymi
Jotenkin tuntuu että aloittaja kiteyttää nykypäivän onelman.
Minä minä minä, tuo ei kuulu mulle jne.
Kymmeniä vuosia on työntekijät pukeneet ja riisuneet työvaatteet "omalla ajalla".
Kymmeniä vuosia on työntekijät istahtaneet tupakalle ja samalla huoltaneet työkaluja tms.
Nyky woke kulttuurissa on vallalla on off ajatus.
Jos sulta putoaa esim. työkalu kädestä niin sinun tehtävääsihän ei kuulu noukkkia sitä lattialta, sama autojen kanssa, jos ajat autolla jatkuvasti etkä käytä sitä varikolla niin sullehan ei kuulu auton siivoaminen, nesteiden tarkkailu, yms.
Työkaverin auttaminen ei myöskään kuulu tehtäviisi vaan jos olet oman homman tehnyt niin voit istua ja odottaa että työnjohto älyää antaa sulle uuden tehtävän.
Kukaan ei älyä että tuollaisella toiminnalla tuottavuus laskee koko ajan tai no eihän sekään kuulu työntekijälle kun hänelle kuuluu vain se oma napa ja sen tuijottaminen.- Anonyymi
Tuottavuus!
Kun aloitin eräässä 30 henkilöä työllistävässä metallituotepajassa tuotantopäällikkönä oli yksilöllisyys kukassaan.
Työt etenivät vaiheittain. Osien valmistus > välivarastointi > hitsaus > välivarastointi > maalaus > välivarastointi > pakkaus ja valmisvarastoon.
Paja oli sekaisin kuin humalaisen uloste. Pulivalmistelavat olivat ilman tuotemerkintöjä. Hitsausjigit merkitsemättä ja käytön jälkeen heitettyinä sekavaan kasaan. Maalaamossa oli pakko toimia valmistesarjoittain selkeästi.
Suuri osa ajasta meni seuraavan työvaiheen puolivalmisteiden etsimiseen. Kulkuväylät olivat rojuiset. Yhden sähkötrukin moottori kärähti kun ajoväylällä ollut Mig-langan pätkä pyrähti moottoriin.
Tuottavuus?
Jokaisesta valmistesarjasta työkortti joka kulki sarjan mukana osien valmistuksesta lähtien valmiiksi maalatuksi ja siirretyksi varastoon. Jokaisen työvaiheen tekiä merkkasi korttiin päiväyksen ja nimensä.
Jigit merkittiin selvästi ja työvaihe hyvksyttiin valmiiksi vasta huolletun jigin jigivaraston sille merkitylle paikalle palautuksen jälkeen.
Jokaisen perjantain viimeinen pulituntinen käytettiin yhteisten alueiden siivoukseen.
Etsiminen, sählääminen, "vikapistot" ym. häiriöt loppuivat melkein täysin.
Osoittamatta sormella äijät huomasivat miten paljon mukavampi on tehdä omaa työtään sähläämisen asemesta.arjan mukana kulkevasta kortista näki edellisten työvaiheiden ajankohdat ja suorittajat.
Kun hommat oliva kunnossa niin puoliurakoin kaikki työvaiheet.
En tiedä oliko heppujen kesken kinaa mutta jos yksi äijä jätti työvaiheen viimeistelyn, esimerkisi jigin tarkastuksen ja huolon tekemättä ennen varastointia niin luultavasti seuraavan vaiheen tekijä olisi huomauttanut.
Tuntinen tuotanto suunnillen tuplaantui koska turha etsiminen ja sählääminen loppui kuten muutkin häiriöt.
Äijien ansiotaso nousi noin 50%. Luottamusmies tuli huolestuneena kysymään ettei vain ole tarkoitus leikata urakoita.
Olin pitänyt muutaman infon ennen palkkaustavan muutosta ja pidimme 2:n kuukauden joustavan käyttöönotton jakson.
Aikaisemman aamukahvikäytännön asemesta heput joivat kahvinsa aikaisemmin ja aloittivat hommat klo 7,00.
1/2 urakka. Näytin grafisesti, että lisätuotannosta puolet menee työnantajan eduksi ja puolet duunarille.
Suurin vaikutus oli homman häiriöttömyydellä ja heput näkivät suoraan miten he itse hyötyivät kunkin vaiheen suorittajan tekemisen laadusta.
Ensimmäisen vuoden jälkeen sain yllättäen jokaisen joulukuun palkan yhteydessä 1,2 x kuukauspalkkani kokoiset bonukset tuottavuudesta ja laatuvarmuudesta. Toimitusaikojen täsmällisyys oli osa laatua.
Edellinen työnjohto ja tuotantopäällikkö olivat jättäneet jotain tekemättä.
Eräsyksityiskohta. Vaikka varsinainen työaikani olisi alkanut klo8 niin pidin huolen siitä, että kolmihallisen pajan kaikki valot olivat päällä ennen 7:ää, paineimakompressori käynnistetty ajoissa joten paineet olivat työtä odottavassa tasossa ja tietenkin, olin keittnyt porukalle aamukahvit ajoissa joten ne ehti hyvin juomaan ennen seitsemää.
Toisessa pajassa tuo oli helpompaa. Työvaiheet olivat kiertäviä. Hyväksyn työvaiheen valmiiksi vasta tarkastuksen jälkeen. Vaiheen suorittaja ei tiennyt milloin hän joutui seuraavaan vaiheeseen omille jäljilleen.
- Anonyymi
Jopa on murheita ja periaatteita.
Työmatka, omaa vai työaikaa.
En ole koskaan laskenut työmatkaa työajaksi.
Entä aika joka kuluu työoaikkakunnalle menemiseen?
Olen ollut useita vuosia tilateissa joissa on itsestään selvää hankkiutua työpaikkakunnalle ajoissa.
Pisimmillään matkaa noin 450km. Luentoni alkoivat klo 8,00.
Lähdin ajelemaan ennen klo 4:ää ja reipasta ylinopeutta kaahaten ehdin ajoissa ja jopa keskityinki hommani aloittamiseen. Toimeksiantaa ei taatusti kiinnostanut ennen työni tapahtunut ajankäyttöni. Kys oli kahden viikon keikasta jonka aikana kävin yhtenä viikoloppuna kotona.
Toista laitaa. 6 vuotta, työmatkaa 120km. Asuin viikot ko. paikkakunnalla.
Varsinainen työaikani alkoi klo8 mutta pidin huolen siitä, että paikat olivat valmiina ennen klo7:ää. Verottaja ei sallinut vikonloppujen kotimatkoja oman auton mukaan vaan halvimman julkisen vaikka aikataulut eivät sopineet. Samaan aikaan lässytettiin työvoiman liikkuvuuden suosimisesta. Verottaja auttoi päätöksessäni lopettaa työssä käyminen.- Anonyymi
Tärkeämpi unohtui. En myöskään saanut vähentää työpaikkakuntani asumiskustannuksia.
52v ikäisenä pottuuntuneena pensselit santaan ja pelaamaan anssipäivillä jaksottaen niitä työpätkillä.
3kk:n tuloksettomat työnhakureisut Espanjaan olivat virkistävää vaihtelua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569