Työt alkaa kello 08.00

Tarkka-Aki

Tietääkö kukaan sellaista, että kun minulla alkaa työt kello 08.00 aikaan ja työni takia minun täytyy laittaa työvaatteet ja varusteet päälle ja tehdä muita työhön valmistavia asioita niin voiko työnantaja vaatia, että aamupalaveri alkaa tasan kello 8.00? Luonnollisesti varusteet ja kamppeet päällä jne?

Eli toisin sanoen minun täytyisi tulla ennen kahdeksaa töihin, että saan tehtyä töitävalmistelevia tehtäviä tehtyä ennen aamupalaveria.

Nyt olin 5 minuuttia aamupalaveristä myöhäsäs kun tein noita yllämainittuja tehtäviä ja sain haukut kun olin paikalla 5 yli.

Aikaisemmin palaverit aloitettiin 08.10

29

4063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysytkö tosissas?

      No jos työt alkaa klo 8:00, niin sillon sitä ollaan työvaatteet päällä työpisteessä valmiina aloittamaan hommat.

    • toi5

      Jos työaika alkaa klo 8.00 ja palaveri on ilmoitettu alkavaksi klo 8.00 niin menet palaveriin klo 8.00 työvaattet päällä mutta valmistelevat työt on tietenkin jääneet tekemättä, koska niihinhän ei ole ollut aikaa. Mikä on niin vaikeaa?

      • 1341341313

        Tuossahan se vastaus tulikin. Eli sun työpäivä alkaa kello 8:00 ja olet ajoissa paikalla mutta mitään "töitävalmistelevia tehtäviä" ei todellakaan tarvitse tehdä koska sehän olisi käytännössä ylitöitä ja siitä pitää maksaa korvausta.

        Et kerro miten kauan sulla niihin valmisteluihin menee mutta jos menisi vaikkapa 10 minuuttia joka aamu niin laskeppa miten paljon sulle tulee ylitöitä pelkästään viikossa. No vastaan heti, 50 minuuttia. Kuukaudessa 200 minuuttia eli 3 tuntia ja 20 minuuttia.

        Jos pomo (tai kuka työajoista vastaakin) alkaa valittamaan niin kannattaa laittaa asia mahdollisimman nopeasti eteenpäin koska sulle voi tulla myöhemmin lisää negatiivisia muutoksia työajoissa.


      • 1341341313 kirjoitti:

        Tuossahan se vastaus tulikin. Eli sun työpäivä alkaa kello 8:00 ja olet ajoissa paikalla mutta mitään "töitävalmistelevia tehtäviä" ei todellakaan tarvitse tehdä koska sehän olisi käytännössä ylitöitä ja siitä pitää maksaa korvausta.

        Et kerro miten kauan sulla niihin valmisteluihin menee mutta jos menisi vaikkapa 10 minuuttia joka aamu niin laskeppa miten paljon sulle tulee ylitöitä pelkästään viikossa. No vastaan heti, 50 minuuttia. Kuukaudessa 200 minuuttia eli 3 tuntia ja 20 minuuttia.

        Jos pomo (tai kuka työajoista vastaakin) alkaa valittamaan niin kannattaa laittaa asia mahdollisimman nopeasti eteenpäin koska sulle voi tulla myöhemmin lisää negatiivisia muutoksia työajoissa.

        Hiustenhalkojat muistetaan myös yt neuvotteluissa, että kuka jää ja kuka ei. Mitenkähän on?


      • Olet pallinaama
        ravenlored kirjoitti:

        Hiustenhalkojat muistetaan myös yt neuvotteluissa, että kuka jää ja kuka ei. Mitenkähän on?

        No nuole sä pomos persettä niin paljon kuin haluat. Et sä siitä kuitenkaan mitään tule ikinä hyötymään.

        Ihminen ei elä työtä varten. Yritä tajuta se, pallinaama.


      • 9:00-20:30
        1341341313 kirjoitti:

        Tuossahan se vastaus tulikin. Eli sun työpäivä alkaa kello 8:00 ja olet ajoissa paikalla mutta mitään "töitävalmistelevia tehtäviä" ei todellakaan tarvitse tehdä koska sehän olisi käytännössä ylitöitä ja siitä pitää maksaa korvausta.

        Et kerro miten kauan sulla niihin valmisteluihin menee mutta jos menisi vaikkapa 10 minuuttia joka aamu niin laskeppa miten paljon sulle tulee ylitöitä pelkästään viikossa. No vastaan heti, 50 minuuttia. Kuukaudessa 200 minuuttia eli 3 tuntia ja 20 minuuttia.

        Jos pomo (tai kuka työajoista vastaakin) alkaa valittamaan niin kannattaa laittaa asia mahdollisimman nopeasti eteenpäin koska sulle voi tulla myöhemmin lisää negatiivisia muutoksia työajoissa.

        Herranjestas, noihin ylityötunteihinhan jo kuolisi! Jotain rajaa hei, tuollaiset kymmenminuuttiset ei ole mitään jos joku sellaisia laskeskelee, niin aika uunon maineen saa - ja ihan syystä.

        Nimim. tänäänkin "vain" 3 tuntia ylitöitä tehnyt.


    • sama homma päivän toisessa päässä. Ollaanko kello 16 haalarit vai siviilit päällä?

    • Unohdetut_opitko?

      800 alkaa työt niin tarkoittaa että olet valmiina kaikkiin työn vaatimiin toimiin, et sä 0800 ala pukea pukuhuoneessa vehkeit päälle, vaan "kun työaika alkaa, niin olet valmis kaikkiin työn tuomiin tilanteisiin kyseisestä hetkestä alkaen". Tuohan on peruskauraa joka opittu lapsesta asti. Vähän sama kuin että yksityisyrittäjälle voit tehdä jonkin verran enemmän työn puolesta jos ajatus on työntekijää kohtaan sama.

    • LUUSERIT

      jos työt alkaa 8.00 silloin ollaan työpaikalla tekemässä töitä.

    • Kysyttävää???

      Niin, se kyllä tarkoittaa, että tuohon aikaan ollaan työvaatteet päällä työpistellä aloittamassa työnteko. Ja vaatteiden vaihtoon kulunut aika ei ole taas työaikaa, mistä saa palkan.
      Itse joudun aloittamaan työt klo 06.00, joten tulen työpaikalle noin klo 05.50-05.55, vaihdan työvatteet päälleni ja sitten työpisteelle. Palkallinen aika alkaa raksuttamaan tasan klo 06.00.
      Esivalmistelut on eri asia, ovat työntekoa ja siitä täytyy pomon maksaa palkka siinä missä muustakin työnteosta.
      Selvä homma.

      • Riistofirmoa

        Eräässä firmassa tuli toistuvia valituksia ja puhutteluita, kun tulin paikalle 5-10 vaille vuoron alkamisen... olis pitäny tulla 15-20 vaille vuoron alkamisen... joillekin ei vaan mikään riitä. Toisessa firmassa puolestaan oli kuukauden tunnit lähes parin vuoden ajan 220-240h/kk ja koska kyseessä oli provikkapalkkatyö, ei näistä tunneista luonnollisesti tullut senttiäkään enempää. 50-100% nollasta on aina nolla.....


    • Make701

      Tsiisus mitä porukkaa tää Suomi kantaa, ei ihme että meillä menee heikosti. Mihin ihmeeseen tämän maan tekemisen meininki on kadonnut . Ruikutetaan ja valitetaan jatkuvalla syötöllä milloin mistäkin. Kiinalaiset tekee kirkuen sen mitä me hyljeksitään ja päälle vielä valitetaa. Laita ne vaatteet himassa päälle, raahaudu sinne töihin ja tee se mistä sulle maksetaan. Jos tää kuvio ei sulle kelpaa niin perusta firma ja tuu tänne valittaaa..

      Tv:duunari

      • Näin se vain on

        Kuules make 701, työtä tehdään vain ja ainoastaan työaikana ja jos menee yli on se ylityötä tai sitten siitä tulee plussaa ja kun sitä kertyy voi jonain päivänä lähteä aikaisemmin tai tulla myöhemmin.

        Itse teen niin että lyhyet ylityöt aikana ja jos menee yli tunnin niin sitten rahana.


    • tuunarii

      Liukuva työaika 7-9 - 15-17, eli kymmeneksi duuniin ja kahelta himaan.

      ::smoke

      • duunariyrittäjä1233

        Eli teet 4 h päivää - mikäpä siinä, jos sulle maksetaan vain tuosta ajasta.
        Tosin otat -2h joka päivä, joten kuukauden jälkeen sulle maksetaan mielestäsi helposta kuukauden työstä siis 40 h palkka. Mahtaa vi*uttaa.


      • tuunarii
        duunariyrittäjä1233 kirjoitti:

        Eli teet 4 h päivää - mikäpä siinä, jos sulle maksetaan vain tuosta ajasta.
        Tosin otat -2h joka päivä, joten kuukauden jälkeen sulle maksetaan mielestäsi helposta kuukauden työstä siis 40 h palkka. Mahtaa vi*uttaa.

        Kunnan etuja. Välissä vielä 1-2 h lounastauko.

        ::smoke


      • anne
        duunariyrittäjä1233 kirjoitti:

        Eli teet 4 h päivää - mikäpä siinä, jos sulle maksetaan vain tuosta ajasta.
        Tosin otat -2h joka päivä, joten kuukauden jälkeen sulle maksetaan mielestäsi helposta kuukauden työstä siis 40 h palkka. Mahtaa vi*uttaa.

        Miten tuo duunari kyllä yrittäjänä pärjää, kun matikka on noin huonolla tolalla. Jos jäbä tekee 4h päivässä, ja ottaa -2h joka päivää, onko työpäivät nykyä 6-tuntiset? Ja kuukauden jälkeen maksetaan 4 tunnin työstä kuukaudessa ainakin 80h, koska kuukaudessa on ylensä 20 työpäivä, ei 10. Kannata ottaa kirjapitäjä, kun oma pää ei matikka jakaa. :D


    • sfcac

      voi vittu miten asennevammaisia suomalaiset on työtä kohtaan. Kyllä meillä raksalla työ alkaa klo 7:00 työvaatteet päällä eikä silloin aleta juomaan kahvia ja rauhassa vaihtaan kamppeita. En ihmettele että ahkerat viron tyypit vie töitä

    • näin ajattelen

      RAIVOSTUTTAA!
      Eipä todellakaan ole ihme, että työt Suomesta muualla karkaavat. Jos tuollaisia pilkunn..........joita merkittävä osa työläisistä on.
      Minä en edes kehtaisi tälläisiä valituksia julki laittaa. Jos minuuteista on kysymys!
      ALOITTAJALLE!'
      Käytätkö sinä joka minuutin työssäollessasi vain työhön liittyviin asioihin. Soitatko kenties omia puheluitasi työajalla? Käytkö netissä? Lähdetkö kahvi/ruokatunnille minuutilleen tiettynä aikana? Venyykö paluusi? Käytkö kenties tupakalla työaikana?
      Luulen, että käytät työntajasi maksamaa aikaa muuhunkin kuin työntekoon. Joustaako työnantajasi sinun hyväksesi. Sinun asenteellasi ei kyllä työpaikkasi kukoista ja toivon kyllä, että jos esimerkiksi lomautuksia/irtisanomisia tulee, niin sinä olet ensimmäinen lähtijä!
      HELEVETTI tuollaisia työntekijöitä!

    • näin meill

      Toi ilmeisesti vaihtelee työpaikoittain. Itse olen yrityksessä töissä jossa työvaatteet saa oikein luvalla vaihtaa työajalla. Eli ei tarvi tulla omalla ajalla varusteita vaihtelemaan.

    • näinmeillätehdään

      Niin meillä alkaa työt klo. 7.00 ja monesti olen töissä jo siinä 6.45 ja siitä sitten työvaatteet päälle jossa menee pari minuuttia.

      Sitten istutaan ja juodaan kahvia ja puhutaan paskaa siihen asti kunnes työaika alkaa eli suunnilleen se 10min jonka jälkeen vasta aletaan työkaluja valmistelemaan ym.

    • kaikkee sitä on

      Itse joudun menemään "työpisteeseeni" noin puolta tuntia ennen työajan alkua, joskus tunninkin aiemmin.
      Tunteja kun ei saa laittaa alkaneeksi, kuin vasta silloin, kun saavun asiakkaan luo.
      Kyse siis kuljetusalasta.
      Ylityötkin täytyisi vierittää seuraavalle palkanmaksukaudelle, ettei niitä tarvitsisi maksaa.

    • 8+15

      Itsellä nuorena likkana kerran tilanne, jossa kahvilatyöntekijänä työaika alkoi klo. 09.00. Tulin paikalle klo. 08.50, laitoin työvaatteet päälle ja aukaisin ovet ja kassan tasan klo. 09.00. Sen jälkeen lähdin valmistelemaan mm. tarjottavia vitriineihin yms. Tämäpä ei työnantajaa miellyttänyt, vaan hänen mielestään minun olisi tullut olla paikalla klo. 08.30, ja tehdä kaikki esivalmistelut valmiiksi klo. 09.00 kahvilan aukeamista varten.

      Totesin, että kyllähän se minulle sopii mikäli työantaja myös maksaa palkan tuolta ylimääräiseltä 30min työajalta. Rouvalta meinasi silmät pullahtaa kuopistaan kun kehtasin moista edes kysyä. Täten ystävällisesti ilmoitin, että rouva on sitten hyvä ja hakee uuden työntekijän ja lähdin kävelemään. Ko. kahvila olikin tunnettu siitä, että hyvänuskoisia nuoria likkoja pompoteltiin aivan miten sattuu. Itselle riitti 3 päivää kyseisessä lafkassa.

    • 8+7

      Kaupan kassalla töissä ja työt alkaa klo 9:00. Tykkään mennä joskus jopa 8:30 töihin kun kuitenki monesti oon yksin aamulla kassalla ja etenki arkisin pitää lehdet laittaa ja teen sen mieluummin ennen kun pitää lähtee ovet avaamaan koska sen jälkeen et yksinkertasesti enää kerkee niitä lehtiä laittaa kun koko ajan pitää istuu kassalla. Jos on niin että en oo yksin aamulla kassalla niin saatan silti mennä ajoissa töihin niin saa rauhassa vaihdella vaatteet ja juoda kahvia.

      Mutta kuten oon jo penskana äitiltä oppinu niin se on omaa hölmöyttä jos etuajassa menee töihin, vaikka menisit sen 15min etuajassa niin työaika ei lopu minuuttiikaan aikasemmin. Huvittaa suuresti kun nää harjottelijatki aina puhuu että "kun tulin tänään 5min etuajassa töihin niin lähen kyllä 5min etuajassa pois".

    • Työajantutkija

      Jos työaika alkaa 08:00 niin juuri silloin lähdetään autolla kotoa. Tottakai se on työaikaa, jos on poissa kotoa. Neljältä on jo oltava kotona, ettei mene ylitöiksi.

    • Toi5

      On turha syyllistää työntekijöitä siitä, että valittavat joutuvansa tekemään töitä ennen virallisen työajan alkua. Vika on työnantajan tyhmyydessä, jos ei ymmärretä muuttaa työn alkamisaika siihen ajankohtaan, kun työ kuuluisi aloittaa.

    • tmitmitmi

      Ei voida olettaa, että aina vaan työnantaja joustaa ja työntekijä pitää kynsin hampain kiinni omista eduistaan. Nykynuoriso tietää kyllä oikeutensa ja vähän luulee liikojakin. Itse olen tänään tässä tietsikalla kotona tehnyt noin 2 h töitä kun töissä nyt sattuu olemaan kiireisin aika. Ei ole sitten huomenna hirveä paniikki kun aikataulut lyö päälle.

      En näistä pyydä korvausta, tiedän että saisin jos pyytäisin kun pomokin tietää kiireen. Mutta minullakin omatunto tasaa tämän, surffaan joskus omia asioitani työajalla; tilaan lippuja tai soitan henkilökohtaisen puhelun. Kyllä se aika tavallista meillä on, joustetaan puolin ja toisin. On sitten mukavaa kun on hiljaisempi aika ja saa vapaata (kellokortilta) kun haluaa pitää vapaapäivän tai käydä kampaajalla tai hierojalla kesken työpäivän (tunneista).

      Kyllä minulle ainakin itselleni hyvin tehty työ on selviö, teen niin hyvin kuin osaan. En tuijota kelloa, silloin tehdään kun on tehtävä ja kun on löysempää, ollaan vapaalla.

    • 123465

      Yks tyyppi sai hommia. Toisena päivänä tuli pari minuuttia myöhässä niin pomo suuttus lusmulle.Pomo repis tyypin muIkun irti ja survoi sen tyypin perceeseen.

      • Anonyymi

        Aika rajua. Mikä ala? Olen kyllästynyt lusmuihin työkavereihini.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5770
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3657
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      224
      1875
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1762
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1212
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1167
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      284
      939
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      937
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      877
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe