Miksi toiset naiset vanhenevat toisia hitaammin?

b-82

Olen ihmetellyt, miksi toiset naiset vanhenevat toisia hitaammin. Kaksi samanikäistä naista voi näyttää aivan eri-ikäisiltä.

Esimerkiksi Alyson Hannigan (Ensisilmäyksellä-sarjan Lily Aldrinin näyttelijä) on aina vaan tyttömäisen söpö, vaikka täyttää maaliskuussa 40 vuotta:
http://www.usmagazine.com/celebrity-news/news/alyson-hannigan-alexis-denisof-to-renew-wedding-vows-see-her-new-ring-2013297

Omassa tosi-tv-sarjassaan esiintynyt Marjo ”Supermarjo” Niittyviita täyttää tänä vuonna (tosin vasta syksyllä) niin ikään 40, mutta näyttää jo vähintään viisikymppiseltä.
Marjo Niittyviita: http://www.nelonen.fi/uutiset/viihde/792885-supermarjon-kuntokayra-vasta-matkalla-huipulle

Kumpaakaan ei uskoisi ikäisekseen: toinen näyttää ikäistään paljon nuoremmalta, toinen ikäistään paljon vanhemmalta, vaikka molemmat ovat samanikäisiä.

Miksi toiset vanhenevat erittäin nopeasti, toiset erittäin hitaasti?

24

951

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä selitys

Selitys on ihan sama kuin miestenkin kohdalla, eli ne GEENIT... Sitä joko on saanut hyvän perimän tai sitten ei. Toki myös elintavat vaikuttaa ja tuo Hannigan varmaan syö terveellisesti ja harrastaa liikuntaa sopivasti, ja elää muutenkin helppoa ja keveää elämää, toisin kuin esim. jossain raskaassa ruumiillisessa pienipalkkaisessa työssä raatava perus tiina tai tauno. Super Marjo taas on anorektisen laiha, ja ihan selvästi jostain syömishäiriöstä kärsivä. Jos hän olisi normaali ja terveellä tavalla hoikka, voisi hänkin näyttää nuorelta.

Eli siis perimä ja elintavat.

• "Miksi toiset vanhenevat erittäin nopeasti, toiset erittäin hitaasti?"

-Geenit, elämäntavat ja elinolot pitkältikkin määrittelevät sen miten vanhenemme.

Geeneilleen ei kukaan voi yhtään mitään tietenkään. Mutta elintapoihinsa voi vaikuttaa sitäkin enempi. ;)

• Liika on liikaa

Kyse on geeneistä ja ennen kaikkea elämäntavoista, mitä terveellisemmät sitä kauemmin säilyy nuoren näköisenä. Tuo SuperMarjo on vienyt terveysintoilunsa ihan äärimmäisyyksiin ja on luurangon laiha, suorastaan anorektinen. Katsoin tänään Liviltä SuperMarjo ja Tytöt ensimmäisen kauden uusintoja ja kylläpä oikein pisti silmään miten luut paistoivat Marjon ihon läpi ja miten laiha hän on, kädet ja jalat ihan tikut ja posket lommolla. Muutama kilo hänen varteensa ei olisi pahitteeksi.

• "Tuo SuperMarjo on vienyt terveysintoilunsa ihan äärimmäisyyksiin ja on luurangon laiha, suorastaan anorektinen"

-Tuossa ei ole enää terveys"intoilusta" kyse kun vahingoittaa omaa terveyttään.

• Liika on liikaa
        TheOne kirjoitti:

"Tuo SuperMarjo on vienyt terveysintoilunsa ihan äärimmäisyyksiin ja on luurangon laiha, suorastaan anorektinen"

-Tuossa ei ole enää terveys"intoilusta" kyse kun vahingoittaa omaa terveyttään.

En keksinyt parempaakaan sanaa tuolle Marjon touhulle, mutta pointtini tuli varmasti selväksi ilman pilkunviilaustakin vai mitä?

• ,,,,,,
        Liika on liikaa kirjoitti:

En keksinyt parempaakaan sanaa tuolle Marjon touhulle, mutta pointtini tuli varmasti selväksi ilman pilkunviilaustakin vai mitä?

Näinpä, kyllä sitä voi terveysintoiluksi sanoa, jo se siltä pohjalta lähtee. Menee vain överiksi ja kääntyy itseään vastaan tuollakin Marjolla.

• Tasapuolisemmin

Yeap, vastaajat ovat oikeilla jäljillä. Immeiset ikääntyvät eri tahtia ja tahtiin voi vaikuttaa omilla elämäntapavalinnoilla. Jos on sattunut saamaan vielä hyvät geenitkin, ei vanhene koskaan.

Mutta esittämäsi kuvat eivät ole verrattavissa, koska toinen on valoisa ja iloinen ja valotettu hyvin. Toinen kuva taas ei mitenkään tuo esiin kuvattavan hyviä puolia, pimeä, harmaa ja kasvot peruslukemilla, vailla hymyn tuomaa valoa. Sitten vasta voi verrata, kun kuvat ovat otetut presis samalla tavalla ja molemmat ovat laitetut kuvan ottoa varten yhtä paljon.

• b-82

• Aito mies

Ainoa mihin voi vaikuttaa on elämäntavat.

monipuolinen ravinto, mutta ei liikaa. Kasviksia, kalaa ja kuituja paljon. Tyydyttyneitä rasvahappoja vähän
      vähän alkoa, ei tupakointia
      elämänmyönteinen asenne
      riittävästi liikuntaa, viime aikoina on ollut myös lihaskunnon merkityksestä juttua vanhemiseen
      nukkuu riittävästi
      hyvä parisuhde
      hyvä koulutus ja työ

- paljon roskaruokaa
      - liiikaa ruokaa
      - ei liiku
      - juopottelee usein
      - epäsäännöllinen elämä
      - tupakointi

Parikymmentä vuottaa oikeaa tai väärää vaikuttaa jo kummasti!

• Nasdaq

Tähän on helppo vastata, se joka ei vanhene niin nopeasti kuin se toinen, on joutunut salaperäiseen aikapoimuun, jossa aikaa ei ole.

Toinen selitys on tietenkin geneettinen. Mutta koska olemme geneettisesti kaikki sukkulamatoja, niin väliäkö tuolla.

(reps)

• Anonyymi

Useat urheilijat näyttää kasvoista vanhemmilta mitä on..Se liika rääkki kuntoilussakin vanhentaa!

• Geenit

Geenit.

Olen itse nelikymppinen nainen, eivätkä elintavat ole olleet todellakaan terveelliset. Tupakoin 12-vuotiaasta lähtien on/off ihan viime vuosiin saakka. Välissä muutama vuoden tauko tai sitä rataa.

En juurikaan kuntoile, vaikka hoikka olenkin. Alkoholia juon seurassa, eli sinkkuna lähes joka viikonloppu, vaikkakin jurrin puolelle ei mennä.

Tulos?

Näytän ehkä yhtä nuorelta kuin nyt mainostettu tyttömäinen Alyson. Varmaa on se, että ryppyjä on paljon vähemmän. Niitä kun ei ole kuin hieman silmäkulmissa ja silloinkin vain, jos nauran.

Nuoremmalta näyttää jokainen meidän suvustamme. Jokaista luullaan vähintäänkin viisi vuotta nuoremmaksi. Minua ja serkkuani 5-12 vuotta nuoremmiksi. Kaikkein valistunein ja parinkymmenen sentin päästä tuijottanut veikkaksi rohkeasti 35. Siksi, kun kuulemma arvasi minun olevan paljon vanhempi kuin miltä näytän, joten veti yläkanttiin. Jepjep...

• Nasdaq

Sinun ei siis kannata nauraa, vaikka se kuinka pidentäisi ikää.

(naurua)

• Geenit 2

Sama täällä. 47 vuotta on mittarissa ja tupakkaa menee jo n. sadatta vuotta. Aurinkoa joka kesä niin paljon kuin jaksaa maata ja ihan nuoresta lähtien olen paistatellut siinä päivät päästytysten. Kun täytin 40 niin sain jo vähän uskottavuutta ulkonäkööni sen jälkeen. Sitä ennen joutui tosissaan tekemään töitä että olisi saanut äänensä kuuluville. Nuoret nätit tytöt kun ei ole uskottavia.
        Tyttötelyt on nyt jääneet vähemmälle ja kuulemma 35 vuotiaan näköinen sopii vastuullisempiin työtehtäviinkin? Vastaus on vain geenit jota kirosin aina nuoruusvuoteni (paperit oli mukana sinne 35 vuotiaaksi saakka) mutta nyt olen kiitollinen. Tyttäret (22v ja 25v) vähän oireilee babyfacelookistaan mutta meikillä saa muokattua ikää lisää. Vaatekoko on ollut sama koko ikäni ja yksi ajaton pikkumusta on edelleen vaatekaapissa. Ostin sen vuonna-87

• ikämuutakinkuinnumer

Varmaan iholaatu ratkaisee.Se että näyttää nuorelta ei tietenkään tarkoita sitä, että olisi nuori.Ryppyinen voi silti elää paljon vanhemmaksi.
      Selvää tämänkin pitäisi olla, mutta näin ulkonäkökeskeisessä maailmassa ei ehkä kaikille kuitenkaan.

• N37

Ne geenit. Kuinka paljon rahaa syytää kauneushoitolaan ja erilaisiin operaatioihin vaikuttaa aika paljon - onko tosiaan reilua vertailla suomalaista monen lapsen äitiä (äitiyskin vaikuttaa) Hollywood-näyttelijään, joka voi panostaa itseensä hieman eri mittakaavassa. Tämä sanottuna, vaikken tuosta Super-eukosta pidäkään, ja hän mielestäni näyttää ihan hyvältä ikäisekseen. Normaali ikääntyminen on noiden tähtösten ja photoshopin vuoksi saatu vaikuttamaan epänormaalilta ja kammoksuttavalta.

Myös huolet, murheet ja kova rasitus vanhentavat. Ryppyjä tulee myös enemmän iloisille ja eloisille ihmisille. Iho rypistyy, kun lihakset muodostavat ilmeitä. Rypyt ja eletyn elämän näkyminen naisen kasvoilla on kauhistus miehille, mutta mieluummin olen ryppyinenikin oma itseni kuin ilmeetön ja tunteeton nukke. Jos ei koko paketti vikoineen kelpaa, ei sitten, näikin on hyvä.

• b-82

Toisin kuin useimmat muut nelikymppiset Hollywood-näyttelijättäret, Alyson Hannigan ei käytä ainakaan Botoxia, mikä näkyy hänen kasvojensa ilmeikkyydestä. En usko, että hän on käynyt missään kauneusleikkauksissa. Hän on vaan luonnostaan niin tyttömäinen. On muitakin luonnostaan nuorekkaita nelikymppisiä ja tunnen muutaman sellaisen.

• Tutkailija

Se on elämäntavoista kiinni. Osa naisita lörtsähtää jo todella nuorena. Sohvaperuna yhdistettynä työhön mikä ei kuluta energiaa lörtsäyttää naisen kuin naisen nopeasti.

Fakta on että aika harvalla on mitään nuoruusgeeniä tai rumuusgeeniä.

• ottakaa selvää

Ikävä tiputtaa faktakäsityksesi ikääntymisestä.

Geenit määrittävät yli 90 %:sti miten ihomme ja kudoksemme vanhenevat.

Tuolla ketjussa ylempänä joku mainitsi kauneushoidot jne. Niistäkin voin kertoa, että vaikutus on minimaalinen. Toki ihonkuorinta kirkastaa ihoa ja voi tarjota optista harhaa.

Eli tuohon alle 10 %:n osuuteen mahtuu elämäntapojen ja kosmetiikan osuus. Kaikki muu on geeneistä kiinni.

Ja tämä on tieteellisesti todistettua faktaa. Ihon ikääntymistä tutkitaan todella paljon.

• vaikuttaaaa
        ottakaa selvää kirjoitti:

Tuolla ketjussa ylempänä joku mainitsi kauneushoidot jne. Niistäkin voin kertoa, että vaikutus on minimaalinen. Toki ihonkuorinta kirkastaa ihoa ja voi tarjota optista harhaa.

Eli tuohon alle 10 %:n osuuteen mahtuu elämäntapojen ja kosmetiikan osuus. Kaikki muu on geeneistä kiinni.

Ja tämä on tieteellisesti todistettua faktaa. Ihon ikääntymistä tutkitaan todella paljon.

Kyllähän aurinko, alkoholi, sokeri, liikunta ja sen puute, jne. ovat myös todistettua faktaa.

• Ota itte
        ottakaa selvää kirjoitti:

Kommentistasi päätellen kuulunet siihen joukkoon ihmisiä, jotka eivät tee millekään asialle itse mitään, koska "ei kannata eikä auta, kun geenit määräävät toisin". Geeni on pelkkä tekosyy laiskuudelle, viitsimättömyydelle, tietämättömyydelle, taidottomuudelle ja osaamattomuudelle. Ts. geenejä voi narrata - jos osaa.

• Naikkonen -49
        vaikuttaaaa kirjoitti:

Kyllähän aurinko, alkoholi, sokeri, liikunta ja sen puute, jne. ovat myös todistettua faktaa.

Olen itse ainakin itselleni elävä todiste siitä että geenit vain vaikuttaa. Tai no jos en polttaisi ja palvoisi aurinkoa niin kiinnostaisi toki tietää näyttäisinko vieläkin nuoremmalta? Olen kyllä liikkunut koko ikäni mutta lähinnä hyötyliikuntaa enemmän kuin ohjattua. Sekin että olen eläväinen johtuu perimästä kun meidän suvun kaikki naiset on liikkuvaisia ihmisiä olleet. Kulutetaan luontaisesti enemmän kuin syödään. Aineenvaihdunta toimii ja iho kestää aurinkoa mutta onhan meillä nuorekkaillakin omat ongelmamme eli pää myös toimii liian tehokkaasti ja liika ajattelu ei aina paranna elämänlaatua. Kauneushoitoihin en ikinä ole rahoja tuhlannut jos ei hiustenleikkuuta tai värjäystä joskus lasketa siihen. Helpolla olen päässyt tähän saakka oman itseni tuunamisessa.

• ottakaaselvää
        Ota itte kirjoitti:

Kommentistasi päätellen kuulunet siihen joukkoon ihmisiä, jotka eivät tee millekään asialle itse mitään, koska "ei kannata eikä auta, kun geenit määräävät toisin". Geeni on pelkkä tekosyy laiskuudelle, viitsimättömyydelle, tietämättömyydelle, taidottomuudelle ja osaamattomuudelle. Ts. geenejä voi narrata - jos osaa.

Kiitos kommentista.

Eipä ole paljon tarvinnut tehdä, ihmettelen itsekin. Lähinnä olen nautiskellut elämästä :) Olen kyllä ammattini vuoksi viime vuosina joutunut tutustumaan kosmetiikkateollisuuden teettämiin ihon ikääntymistutkimuksiin. Kirjoittamani faktan myöntävät siis todeksi myös kosmetiikkayhtiöt. Elintavat vaikuttavat vain alle 10 %.

Täytin 43 vuotta, ja olen joutunut useamman kerran todistamaan ikäni, kun ei vain uskota. Minua luullaan yleisimmin 25-27-vuotiaaksi (naisten taholta, miesten höpinöitä en laske vakavasti otettaviin).

Jatkakaa toki valitsemallanne tiellä, otaksuen asioita anonyymistä nettikirjoittajasta.
        Minä jatkan omalla tavallani. En yleensä tunne vahingoniloa, mutta nyt täytyy myöntää, että hiukan naurattaa :) sen verran sydämestä tuli tuo purkauksesi.

• diipadaa

Minä olen 58-vuotias, tupakoin 30 vuotta kunnes lopetin seitsemän vuotta sitten. Otin nuorempana ajoittain paljonkin alkoa, nyt en ollenkaan. Olen ollut lihava lapsesta asti.
      Minua sanotaan korkeintaan nelikymppisen näköiseksi. Ryppyjä ei ole ollenkaan. Hoidan ihoani ainoastaan rasvaamalla koska atooppinen iho kuivuu paikoittain. Talvisin käytän rasvaisinta Niveaa ja muina vuodenaikoina tavallista. Pesen kasvoni aamuin illoin mutta en käytä mitään puhdistustuotteita.
      Itse huomaan että leukaperistä iho on jo löysempää ja pehmeämpää mutta ei sitä vielä äkkiä katsoen huomaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3215
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2263
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1849
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      27
      1730
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1401
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1361
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1256
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1240
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1177
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1157
    Aihe