Tuntityö (osa-aikasena) ja arkipyhäkorvaukset

Tietämätön

Heippa!

Kysyisin teiltä viisaammilta täällä, että kuinkas osa-aikaista työtä tekevälle tuntityöläiselle maksetaan nämä joulukuun arkipyhät? (Itsenäisyyspäivä, jouluaatto(?) joulupäivä, tapaninpäivä.) Kaupan alalla siis olen, ja PAM:in sivuilla lukee näin: "Osa-aikaisella työntekijällä rahakorvaus tai työajan lyhennys lasketaan jakamalla työsopimuksessa sovittu viikkotyöaika 5:llä. Esimerkiksi jos työsopimuksessa sovittu viikkotuntimäärä on 30 h, se jaetaan viidellä ja työajan lyhennys on 6 tuntia. Vuosilomapäiviä eivät voi olla kirkolliset juhlapyhät tai myöskään pääsiäislauantai, vapunpäivä tai itsenäisyyspäivä. " Itse teen 32,5 tuntista työviikkoa, eli korvaus olisi 6,5 tuntia. Eikös tuo 26 tuntia, mitä tuosta nyt tulee, ole rahallisesti korvattavia/työajanlyhennykseen kuuluvia päiviä, eikä niitä sotketa mitenkään tuohon vuosilomaan? Pomo meinaa tosiaan pistää nuo arkipyhät vuosilomapäivien piikkiin. Että kustaanko mua linssiin nyt, vai miten homma oikeasti toimii?

4

1834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Edellinen

      Työsuhde alkoi 3.6.2013.

    • fiksu3

      Kultakin arkipyhältä maksettava korvaus! 6,25*tuntipalkka

    • lopsist

      Arkipyhiä ei lasketa vuosilomapäiviksi. Esim. Jos on koko pääsiäisviikon lomalla, niin kuluu neljä lomapäivää.

      "Vuosilomapäiviä ovat kaikki arkipäivät. Arkipäiviä ovat muut viikonpäivät kuin sunnuntait, kirkolliset juhlapäivät, itsenäisyyspäivä, jouluaatto, juhannusaatto, pääsiäislauantai ja vapunpäivä (yleensä kalenterissa punaisella merkityt päivät). Vuosilomajaksolle sijoittuvat lauantait lasketaan siis lomapäiviksi."

      http://www.vuosilomaopas.fi/fi/maaritelmat.html

    • Anonyymi

      Jos olit siis työssä ja riippuen sinun työsuhteestasi. Mutta siis esim. siivousalalla sehän ei mene niin. Sinun pitää olla siis työssä ollut ennen ja jälkeen. Lisäksi ne lasketaan eri tavalla. Lisäksi sinun pitää olla ollut siis työssä yli kolme kuukautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2605
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1655
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1589
    8. 89
      1530
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      116
      1403
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe