Riidan vaikutus lapseen

poso1

Ongelmani on tällainen. Meillä on 3,5 vuotias tyttö. Vaimoni on huonoissa väleissä omien vanhempieni kanssa. Vaimon vanhemmat haukkuvat minua enkä siitä syystä käy anoppilassa. Olen työtön eli heidän mielestään rahaton vätys jota heidän tyttärensä elättää.
Tyttö käy äidin puoleisessa mummolassa äidin kanssa ja isänpuoleisessa isän kanssa.
Miten tämä pitkällä tähtäimellä vaikuttaa lapseen?
Omat vanhempani valittavat jo että tyttömme on ajoittain etäinen heihin nähden.

11

346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perheen paras

      Riidat ei ole lapselle niin pahasta kuin käsiksi käyminen ja pahoinpitely. Kenenkään elämä ei koskaan mene niin että asioissa ei tulisi erimielisyyksiä. Jos lapsi ei ole koskaan nähnyt riitatilanteita, miten hän myöhemmin elämässään niihin osaisi suhtautua. Riidoissakin olisi lapselle selitettävä mistä oikein on kysymys, jos lapsi on siinä iässä että hän asian ymmärtää. Pieni lapsi ei vielä ymmärrä asioita sillä tavalla, että riidat jotenkin vaikuttaa ihmissuhteisiin.
      Lapsi on teidän ja tärkeintä on että lapsi saa kotona molempien huomiota. Anoppien ja appien luona olisi oltava viisautta sen verran, että eivät lapsen kuullen hauku toisia ihmisiä. Eivätkä muutenkaan opeta lasta karttamaan toistenne vanhempia.
      Työttömyyttä voi olla kenellä tahansa, mutta siitä kannattaa eri tavoin pyrkiä eroon koska se vaikuttaa aina perheen taloudelliseen tilanteeseen. Vaimosi vanhempienkin olisi ymmärrettävä tilanne väliaikaisena joka joskus muuttuu.

      • poso1

        Aivan. Kiitos kun vastasit. Siinäpä tullaankin siihen että minulla on aavistus siitä että minua ja vanhempiani on haukuttu lapsellemme vaimon ja hänen vanhempien toimesta. Perheessämme on lisäksi vaimon 13v. tytär ed.liitosta joka on täysin perillä että olen ahterista. Ei kylläkään käyttäydy minua kohtaan niin, vaan meillä on hyvät välit.


    • 20+17

      Ei sillä ole haitallista vaikutusta lapseen, jos vanhemmat vetävät yhtä köyttä. Teidän täytyy vanhempina tuoda ilmi isovanhemmille, ettei lapsen isän tai äidin tai sukujen haukkuminen käy päinsä eikä liittoutua omien sukujenne kanssa toisianne vastaan niin kuin nyt on ilmeisesti käymässä? Siis sinun ei pidä ottaa vanhempiesi "valituksia" huomioon eikä vaimosi pidä osallistua omien vanhempiensa keskusteluihin sinusta, vaan sanoa, etteivät perheenne raha-asiat kuulu isovanhemmille.

      Kannattaa käydä perheneuvolassa keskustelemassa asiasta, jos puolison kanssa ei löydy yhteisymmärrystä tästä asiasta.

      • poso1

        Voi kun olisikin näin helppoa. Vaimon kanssa ei pysty edes keskustelemaan näistä asioista,muuten on edessä lihava riita ja muutaman pv:n mykkis. Tuo porukka ei näe mitään vikaa itsessään.
        Omat vanhempani kieltämättä kärsivät tilanteesta ja toivovat että asiat olisivat kuin ennenkin, mutta eivät toisaalta tee asialle mitään. Itse olen ollut se sovitteleva osapuoli molempiin suuntiin.
        Tilanne on kuin asemasotaa.
        Appivanhempia en koskaan ole loukannut mutta he pitävät minua Turhapurona jolla ei kertakaikkiaan tee mitään. Haukkuvat minua jopa naapureillemme joka on heille tuttu vuosikymmenien ajalta. Vaimoni levittelee heille ja muillekin perättömiä asioita minusta ja he jatkavat samalla tyylillä taas eteenpäin. Lapsemme kieltämättä jo ihmettelevät miksi mummolassa käydään isän kanssa ja mummilassa äidin kanssa. Ikävää. Olen ehdottanut ratkaisuksi hiekkalaatikkoa, sen verran raukkoja ja lapsellisia selkäänpuukottajia nämä "lähiomaiset" ovat...


      • mek
        poso1 kirjoitti:

        Voi kun olisikin näin helppoa. Vaimon kanssa ei pysty edes keskustelemaan näistä asioista,muuten on edessä lihava riita ja muutaman pv:n mykkis. Tuo porukka ei näe mitään vikaa itsessään.
        Omat vanhempani kieltämättä kärsivät tilanteesta ja toivovat että asiat olisivat kuin ennenkin, mutta eivät toisaalta tee asialle mitään. Itse olen ollut se sovitteleva osapuoli molempiin suuntiin.
        Tilanne on kuin asemasotaa.
        Appivanhempia en koskaan ole loukannut mutta he pitävät minua Turhapurona jolla ei kertakaikkiaan tee mitään. Haukkuvat minua jopa naapureillemme joka on heille tuttu vuosikymmenien ajalta. Vaimoni levittelee heille ja muillekin perättömiä asioita minusta ja he jatkavat samalla tyylillä taas eteenpäin. Lapsemme kieltämättä jo ihmettelevät miksi mummolassa käydään isän kanssa ja mummilassa äidin kanssa. Ikävää. Olen ehdottanut ratkaisuksi hiekkalaatikkoa, sen verran raukkoja ja lapsellisia selkäänpuukottajia nämä "lähiomaiset" ovat...

        Otappa niiltä vaimosi vanhemmilta luulot pois ja sanot että tuollainen haukkiminen on ihna hanurista ja onko heillä niin huono itsetunto että pitää jotain hakkua ja sama homma vaimoltasi ja sanot hänelle että mikä hän on sinua arvotelemaan ja se siitä.
        Älä ole nössö vaan mies talossa niin hyvä tulee. mneppä mukään sinne vaimosi vanhemmille ja tulee haukkumista niin laitappa samalla mitalla takaisin niin voivat herätä tai sitten ei.


      • 20+3
        mek kirjoitti:

        Otappa niiltä vaimosi vanhemmilta luulot pois ja sanot että tuollainen haukkiminen on ihna hanurista ja onko heillä niin huono itsetunto että pitää jotain hakkua ja sama homma vaimoltasi ja sanot hänelle että mikä hän on sinua arvotelemaan ja se siitä.
        Älä ole nössö vaan mies talossa niin hyvä tulee. mneppä mukään sinne vaimosi vanhemmille ja tulee haukkumista niin laitappa samalla mitalla takaisin niin voivat herätä tai sitten ei.

        mek in neuvot ne aina niin kehittäviä ja toteuttamis kelpoisia.

        Toivon tod että se sun nössö veljesi ottaa joku kaunispäivä sinulta luulot pois ja vetäisee sinua nekkuun kun yrität omia äitisi kesämökkiä yksityiskäyttöösi.


      • mek
        20+3 kirjoitti:

        mek in neuvot ne aina niin kehittäviä ja toteuttamis kelpoisia.

        Toivon tod että se sun nössö veljesi ottaa joku kaunispäivä sinulta luulot pois ja vetäisee sinua nekkuun kun yrität omia äitisi kesämökkiä yksityiskäyttöösi.

        niin kauan kun äitimme elää niin siellä saa kaikki lapset käydä milensä mukaan mutta pitää myös tehdä ne mökillä tarvittavat työt eli tehdä polttopuita sen verran mitä kuluttaa ja pitää mökkiä kunnossa eli tehdä tarvittavat huoltotyöt niin homma pelittää. Minä en ole se möökkitalkkari joka kyllä tekee kaiken mutta muut eivät tule kuin hotelliin ja se siitä.


      • tärkein ensin
        poso1 kirjoitti:

        Voi kun olisikin näin helppoa. Vaimon kanssa ei pysty edes keskustelemaan näistä asioista,muuten on edessä lihava riita ja muutaman pv:n mykkis. Tuo porukka ei näe mitään vikaa itsessään.
        Omat vanhempani kieltämättä kärsivät tilanteesta ja toivovat että asiat olisivat kuin ennenkin, mutta eivät toisaalta tee asialle mitään. Itse olen ollut se sovitteleva osapuoli molempiin suuntiin.
        Tilanne on kuin asemasotaa.
        Appivanhempia en koskaan ole loukannut mutta he pitävät minua Turhapurona jolla ei kertakaikkiaan tee mitään. Haukkuvat minua jopa naapureillemme joka on heille tuttu vuosikymmenien ajalta. Vaimoni levittelee heille ja muillekin perättömiä asioita minusta ja he jatkavat samalla tyylillä taas eteenpäin. Lapsemme kieltämättä jo ihmettelevät miksi mummolassa käydään isän kanssa ja mummilassa äidin kanssa. Ikävää. Olen ehdottanut ratkaisuksi hiekkalaatikkoa, sen verran raukkoja ja lapsellisia selkäänpuukottajia nämä "lähiomaiset" ovat...

        "Vaimon kanssa ei pysty edes keskustelemaan näistä asioista..", "Vaimoni levittelee heille ja muillekin perättömiä asioita minusta..."

        Nyt taidettiin osua villakoiran ytimeen eli eivät ne vanhemmat/appivanhemmat tässä ole suurin ongelma vaan vaimo. Totta kai appivanhemmat karsastavat sinua jos vaimosikin sinua heille haukkuu.

        Kyllä nyt olisi aihetta hakea apua avioliitoon. Ei ole ollenkaan normaalia että vaimo haukkuu puolisoaan ulkopuolisille ja kieltäytyy keskustelemasta asioista. Tähtäin nyt siihen että avioliitto saadaan kuntoon, mummolakuviot tulee sitten myöhemmin.


    • nähty on

      Lapselle on erittäin tuhoisaa, jos on kuulemassa kun jompaa kumpaa vanhempaansa haukutaan, solvataan, tai he riitelevät keskenään.
      Useimmiten lapsi syyllistää itsensä niiden ongelmien aiheuttajaksi, seurauksena on paha olo, joka voi johtaa esim. yökasteluun, huumeiden käyttöön alle 12 vuotiaana.
      Ei 3,5 vuotias lapsi saa riidoista mitään vahvistavaa kokeusta myöhempään elämään, ainoastaan turvallisuuden tunteen menetyksen.

    • Hyväkuuloinen

      Lapset ujostelevat. Turhaan vanhempasi ovat huolissaan.

      Lapsi ei arvostele eikä mieti aikuisten toimia. Jos aina mennään mummulaan tässä kokoonpanossa, lapsesta se on ihan luonnollista, eikä hän ihmettele.
      Lapsella on kaksi erilaista mummulaa ja sillä sipuli.

      Mutta jos aikuiset lapsen kuullen arvostelevat toisiaan ja vanhempiaan ja ihmettelevät perheiden toimintatapoja, silloin lapsen turvallisuudentunne järkkyy ja hän alkaa vetäytyä.
      On aika muistaa, että pienillä padoilla on suuret korvat.

    • Jadette

      Onko syytä jatkaa noin riitaista tilannetta, jossa vaimosi ei puolusta sinua vanhemmilleen?
      Tuo nimittely Turhapuroksi ym. vaikuttaa itsetuntoosi.
      Pieni lapsi aistii kielteisen suhtautumisen. Tosin lapset sopeutuvat, mutta vaimosi aiheuttaa lapselle ristiriitaisia tunteita.

      On typeryyttä lasta kohtaan haukkua toista vanhempaa lapsen kuullen. Lapsi joka tapauksessa rakastaa sitä haukuttua vanhempaa. Lapsen tunteille tehdään väkivaltaa tätä kautta ja lapsen rakkaus tulee halvennetuksi samalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      281
      19199
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      86
      3612
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1308
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1069
    Aihe