Voisiko VaTa ajaa sellaista muutosta, että kouluissa, ja etenkin lukiossa, oppilaat voisivat valita lukevatko uskontoa vai elämänkatsomustietoa?
Se tekisi todella monet tyytyväisiksi, eikä loukkaisi ketään. Olisi ehkä sellainen askel, jota enemmistö suomalaista voisi tukea jo nyt. Uskoisin vain kiihkouskovien vastustavan. Useimmat kyllä ymmärtävät antaa yksilölle oikeuden valita itse noiden kahden välillä.
Sitä pidän tärkeänä, että elämänkatsomusta opetetaan. Missä muualla syvällisesti oppii moraalikäsityksen?
Aiheesta hesarissa:
http://www.hs.fi/kotimaa/Kristillisdemokraatit perustelevat uskonnonopetuksen tarvetta kouluampumisilla/a1389734798811
Vapaus valita ET:n ja uskonnon välillä
45
379
Vastaukset
- neiti...............
Luulin että lukiossa saa nytkin valita uskonnon tai elämänkatsomustiedon? Jotenkin muistelisin että omana lukioaikana (2005 eteenpäin) sen olisi saanut valita. Tai ehkä se valinnanvapaus oli vain kirkkoon kuulumattomilla (tai heidän vanhemmillaan) kuten kai nytkin on alakoulusta alkaen.
Hyvähän se olisi. Toki olisi parempi jos kaikille oli yhteinen elämänkatsomustieto oppiaineena :) Uskonnollisissa kerhoissa voisi käydä sitten ne jotka haluavat.- zyrt
Ei saa valita, jos on kirkon jäsen. Elämänkatsomustiedosta yhteisenä oppiaineena olen samaa mieltä.
- Huhhahheijaa
zyrt kirjoitti:
Ei saa valita, jos on kirkon jäsen. Elämänkatsomustiedosta yhteisenä oppiaineena olen samaa mieltä.
Kyllä kirkkoon kuuluva voi lukiossa opiskella ja suorittaa myös et-kursseja, ja vastata et-kysymyksiin yo-kirjoituksissa, mutta saadakseen lukion päästötodistuksen, pitää suorittaa kolme pakollista kurssia uskonnosta. Kun lukio on sen verran kiireinen, harvalla et-kursseista kiinnostuneella kirkon pakkojäsenellä on aikaa kolmen enää pakollisen katsomusaineen kurssin lisäksi ottaa vapaehtoisena rinnakkaisen katsomusaineen kursseja.
Jos vuonna 2016 voimaan tulevassa tuntijaossa olisi vain 1 pakollinen kurssi uskontoa/elämänkatsomustietoa, kirkon pakkojäsenet voisivat ottaa pakollisen ussan kurssin lisäksi et-kursseja.
Varsinkin kun tilanne peruskoulun puolella on kuitenkin täysin toinen, rajan yli ei voi hyppiä, vaatimus valinnan vapaudesta on edellä sanotusta huolimatta tietenkin erittäin hyvä ja tarpeellinen.
Juuri nyt tammikuussa monet rehtorit yrittävät houkutella kirkkoon kuulumattoman lapsen vanhempia laittamaan lapsi eka luokalla elämänkatsomustiedon sijaan uskontoon. Tässä on iso gäppi, suornainen sabotaasiuhka et:n kannalta. - 17+2
Huhhahheijaa kirjoitti:
Kyllä kirkkoon kuuluva voi lukiossa opiskella ja suorittaa myös et-kursseja, ja vastata et-kysymyksiin yo-kirjoituksissa, mutta saadakseen lukion päästötodistuksen, pitää suorittaa kolme pakollista kurssia uskonnosta. Kun lukio on sen verran kiireinen, harvalla et-kursseista kiinnostuneella kirkon pakkojäsenellä on aikaa kolmen enää pakollisen katsomusaineen kurssin lisäksi ottaa vapaehtoisena rinnakkaisen katsomusaineen kursseja.
Jos vuonna 2016 voimaan tulevassa tuntijaossa olisi vain 1 pakollinen kurssi uskontoa/elämänkatsomustietoa, kirkon pakkojäsenet voisivat ottaa pakollisen ussan kurssin lisäksi et-kursseja.
Varsinkin kun tilanne peruskoulun puolella on kuitenkin täysin toinen, rajan yli ei voi hyppiä, vaatimus valinnan vapaudesta on edellä sanotusta huolimatta tietenkin erittäin hyvä ja tarpeellinen.
Juuri nyt tammikuussa monet rehtorit yrittävät houkutella kirkkoon kuulumattoman lapsen vanhempia laittamaan lapsi eka luokalla elämänkatsomustiedon sijaan uskontoon. Tässä on iso gäppi, suornainen sabotaasiuhka et:n kannalta.Niin, voi ottaa uskonnon lisäksi, mutta ei sen tilalle.
- Huhhahheijaaa
Huhhahheijaa kirjoitti:
Kyllä kirkkoon kuuluva voi lukiossa opiskella ja suorittaa myös et-kursseja, ja vastata et-kysymyksiin yo-kirjoituksissa, mutta saadakseen lukion päästötodistuksen, pitää suorittaa kolme pakollista kurssia uskonnosta. Kun lukio on sen verran kiireinen, harvalla et-kursseista kiinnostuneella kirkon pakkojäsenellä on aikaa kolmen enää pakollisen katsomusaineen kurssin lisäksi ottaa vapaehtoisena rinnakkaisen katsomusaineen kursseja.
Jos vuonna 2016 voimaan tulevassa tuntijaossa olisi vain 1 pakollinen kurssi uskontoa/elämänkatsomustietoa, kirkon pakkojäsenet voisivat ottaa pakollisen ussan kurssin lisäksi et-kursseja.
Varsinkin kun tilanne peruskoulun puolella on kuitenkin täysin toinen, rajan yli ei voi hyppiä, vaatimus valinnan vapaudesta on edellä sanotusta huolimatta tietenkin erittäin hyvä ja tarpeellinen.
Juuri nyt tammikuussa monet rehtorit yrittävät houkutella kirkkoon kuulumattoman lapsen vanhempia laittamaan lapsi eka luokalla elämänkatsomustiedon sijaan uskontoon. Tässä on iso gäppi, suornainen sabotaasiuhka et:n kannalta.Vuonna 2016 voimaan tulevassa lukion uudessa tuntijaossa ja opetussuunnitelmassa on kaksi pakollista uskonnon/ET:n kurssia, jotka pitää suorittaa saadakseen lukion päätötodistuksen.
Kirkkoon vauvana liitettyjen alle 18-vuotiaiden lukiolaisen on yhä pakko suorittaa uskonnon kurssit.
Tällaista "pakkouskontoa" voidaan pitää vääränä, ja mylös Lasten oikeuksien sopimuksen vastaisena.
Koulujen "pakkouskonto" on NYT hyvä peruste kirkosta eroamiselle sekä myös lasten erottamiselle.
Ja 15 vuotta täyttäneelle, lukioon menevälle nuorelle on huoltajien hyvin perusteltua antaa lupa erota kirkosa, jotta saa valinnan vapauden katsomusaineen valintaa koskien.
- FUCKIFUU
Tärkeämpää olisi että voisi valita ettei lue kumpaakaan.
- Tunnustaa
Mielestäni elämänkatsomusta pitää jotenkin opettaa, mieluiten ilman uskonnon satuja.
Miten ihminen oppii vaikka moraalin ellei sitä opeteta? Tai siitä saattaa tulla hyvin kummallinen.. - zyrt
Tunnustaa kirjoitti:
Mielestäni elämänkatsomusta pitää jotenkin opettaa, mieluiten ilman uskonnon satuja.
Miten ihminen oppii vaikka moraalin ellei sitä opeteta? Tai siitä saattaa tulla hyvin kummallinen..Miten ihminen oppii moraalin? Oikeudentunto on jo ihan pienissä lapsissa. Eri asia sitten on se, että minkälaiset kotiolot ovat, mitä lapsilta vaaditaan, mikä on tärkeintä, saako asemansa takia talloa muita jne.
Jokin aika sitten tuli dokumentti, jossa tutkittiin ihan pienten lasten käsitystä oikeasta ja väärästä ja ihan selvästi siinä tuli esille, että empatia on myötäsyntyistä. - Ö_Ö
zyrt kirjoitti:
Miten ihminen oppii moraalin? Oikeudentunto on jo ihan pienissä lapsissa. Eri asia sitten on se, että minkälaiset kotiolot ovat, mitä lapsilta vaaditaan, mikä on tärkeintä, saako asemansa takia talloa muita jne.
Jokin aika sitten tuli dokumentti, jossa tutkittiin ihan pienten lasten käsitystä oikeasta ja väärästä ja ihan selvästi siinä tuli esille, että empatia on myötäsyntyistä." empatia on myötäsyntyistä. "
Näin siinä tosiaan todettiin. Kuitenkin esim. raiskaustapauksia esiintyy jatkuvasti. Kenties pitäisi opettaa, että raiskaaminen ei ole sallittua.
En ole koskaan ollut et-tunneilla, joten en tiedä mitä niissä opetetaan. Ehkä kuitenkin asioita joita yhteiskunnassa saa tehdä ja mitä ei, siis sitä miten täällä toimitaan. Kansallisuustunteet?
Tärkeää olisi opettaa myös uskontojen historiaa ja sen pohjautumista mytologioihin. - zyrt
Ö_Ö kirjoitti:
" empatia on myötäsyntyistä. "
Näin siinä tosiaan todettiin. Kuitenkin esim. raiskaustapauksia esiintyy jatkuvasti. Kenties pitäisi opettaa, että raiskaaminen ei ole sallittua.
En ole koskaan ollut et-tunneilla, joten en tiedä mitä niissä opetetaan. Ehkä kuitenkin asioita joita yhteiskunnassa saa tehdä ja mitä ei, siis sitä miten täällä toimitaan. Kansallisuustunteet?
Tärkeää olisi opettaa myös uskontojen historiaa ja sen pohjautumista mytologioihin.Raiskauksia ja muutakin väkivaltaa esiintyy jatkuvasti joka puolella maailmaa. Kirjoitinkin pienistä lapsista, joita siinä dokumentissa käsiteltiin. Väkivallan käyttö on opittua. En ole psykologi, mutta kyllä siitä niin paljon tutkimusta on tehty, etten epäile etteikö kasvuympäristö käytökseen ja moraalikäsityksiin vaikuttaisi.
- minkäs teet
zyrt kirjoitti:
Raiskauksia ja muutakin väkivaltaa esiintyy jatkuvasti joka puolella maailmaa. Kirjoitinkin pienistä lapsista, joita siinä dokumentissa käsiteltiin. Väkivallan käyttö on opittua. En ole psykologi, mutta kyllä siitä niin paljon tutkimusta on tehty, etten epäile etteikö kasvuympäristö käytökseen ja moraalikäsityksiin vaikuttaisi.
"Väkivallan käyttö on opittua."
Sitä suurempi syy opettaa väkivallattomuutta. Ei se silti kokonaan sitä poista, ihminen on luontaisesti väkivaltaan kykenevä.
Yleensähän naisia varoitetaan tekemästä sitä sun tätä, että eivät joudu raiskatuksi. Jostain syystä miehille ei tarvitse opettaa että raiskaaminen ei ole sallittua. - zyrt
minkäs teet kirjoitti:
"Väkivallan käyttö on opittua."
Sitä suurempi syy opettaa väkivallattomuutta. Ei se silti kokonaan sitä poista, ihminen on luontaisesti väkivaltaan kykenevä.
Yleensähän naisia varoitetaan tekemästä sitä sun tätä, että eivät joudu raiskatuksi. Jostain syystä miehille ei tarvitse opettaa että raiskaaminen ei ole sallittua.Aivan, naisia syyllistetään. Ei saa olla nuori tai nätti eikä pukeutua tiettyihin vaatteisiin eikä saa liikkua tiettyinä aikoina tietyissä paikoissa. Mikä maa minulle tästä tuleekaan mieleen, hmmm.
Suomen lisäksi moni muukin maa.
Jokainen kykenee väkivaltaan, mutta harkittu julmuus on jotain muuta kuin itsensä tai läheistensä tai edes tuntemattomien puolustamista vaikka sitten väkivallalla. Siihen perustuu myös Suomen Puolustuslaitoksen opetus.
Minua on vuosikausia suututtanut se miten naisia ja homoseksuaaleja julkisessa keskustelussa ja varsinkin nettikeskusteluissa kohdellaan. En ymmärrä sitä vihamielisyyttä mikä monissa kommenteissa on. Kyllä sen jokaiselle täyspäiselle pitäisi olla selvää että ketään ei saa raiskata.
Jos sitä pitää kouluss erikseen opettaa, niin yhteiskuntaoppia lisää ja sinne Suomen ja kansainvälistä lakia oikein reippaasti lisää. uskonnot eivät ainakaan tasa-arvon opettamista kannata, sen me tiedämme.
- poiu 99
"Miten ihminen oppii vaikka moraalin ellei sitä opeteta?"
Ihanko tosissasi olet? Kuinka apinat laumassa oppivat olemaan tappamatta toisiaan ja pitävät toisistaan huolta vaikka ne ei käy lainkaan koulua?
Tietoa uskonnoista ja erityisesti uskontojen historiaa tulisi opiskella historian tunnilla, miksi ihmeessä uskonnot pitää eritellä omaksi aineeksi.
ET on melkoisen keinotekoinen aine, koska jotain piti keksiä uskonnon korvaajaksi. Järkevin vaihtoehto olisi poistaa koko uskonto ja lisätä sillä määrällä historiaa yms aineita.- 2+9
""Miten ihminen oppii vaikka moraalin ellei sitä opeteta?""
Yhteiskunta muokkaa sitä mikä on sopivaa ja mikä ei. Eli lopputulos on myös yhteiskuntariippuvainen. - zyrt
poiu 99
Ei minun mielestäni elämänkatsomustieto ole millään tavalla keinotekoinen oppiaine. Siinä pohditaan etiikkaa ja vaikka mitä ihmisen elämään liittyviä asioita.
Laitetaas nyt tähän sitten tämä melko kuuluisa video huolenpidosta.
http://www.youtube.com/watch?v=LU8DDYz68kM - poiu 99
zyrt kirjoitti:
poiu 99
Ei minun mielestäni elämänkatsomustieto ole millään tavalla keinotekoinen oppiaine. Siinä pohditaan etiikkaa ja vaikka mitä ihmisen elämään liittyviä asioita.
Laitetaas nyt tähän sitten tämä melko kuuluisa video huolenpidosta.
http://www.youtube.com/watch?v=LU8DDYz68kMNo niimpä. Jopa 'tyhmemmätkin' eläimet osaa asian ilman koulutusta.
Mutta kyllä nämä asiat ihminen osaa jo ennen kuin edes koulu alkaa. Tai ainakin pitäisi, tai sitten on kotona asiat melko pahasti pielessä.
Tärkeät asiat, joita on ET-opetuksessa, pitäisi ehdottomasti olla opetuksessa kaikelle. Siksi ET-on täysin keinotekoinen uskonnon korvike. - zyrt
poiu 99 kirjoitti:
No niimpä. Jopa 'tyhmemmätkin' eläimet osaa asian ilman koulutusta.
Mutta kyllä nämä asiat ihminen osaa jo ennen kuin edes koulu alkaa. Tai ainakin pitäisi, tai sitten on kotona asiat melko pahasti pielessä.
Tärkeät asiat, joita on ET-opetuksessa, pitäisi ehdottomasti olla opetuksessa kaikelle. Siksi ET-on täysin keinotekoinen uskonnon korvike.Ei ET ole korvike millekään. Tutustu tähän jos kiinnostaa:
http://et-opetus.fi/ - poiu 99
zyrt kirjoitti:
Ei ET ole korvike millekään. Tutustu tähän jos kiinnostaa:
http://et-opetus.fi/Oma lapsi on ET-opetuksessa, tiedän siitä melko paljon. ET on korvaava aine uskonnolle, ihan turha siitä on kinastella. Valtaosa oppilaista ei opiskele ET:tä lainkaan vaan uskontoa. Siksi väitän että se on korvike, jota ei nykymuodossa pitäisi olla olemassa.
ET:n voisi aivan hyvin sulauttaa historiaan ja muihin aineisiin ja silloin sen sisältö tulisi kaikille pakolliseksi. - zyrt
poiu 99 kirjoitti:
Oma lapsi on ET-opetuksessa, tiedän siitä melko paljon. ET on korvaava aine uskonnolle, ihan turha siitä on kinastella. Valtaosa oppilaista ei opiskele ET:tä lainkaan vaan uskontoa. Siksi väitän että se on korvike, jota ei nykymuodossa pitäisi olla olemassa.
ET:n voisi aivan hyvin sulauttaa historiaan ja muihin aineisiin ja silloin sen sisältö tulisi kaikille pakolliseksi.Tarkoitatko että kun elämänkatsomustieto tuli kouluihin uskonnonopetuksen jälkeen, niin se on korvaavaa opetusta? Ei se ole, se on ihan oma erillinen oppiaineensa.
Valtaosa oppilaista ei opiskelekaan elämänkatsomustietoa, koska kirkkoon liitetyt oppilaat eivät saa sitä opiskella, vaan heidän on pakko opiskella uskomista. - zyrt
poiu 99 kirjoitti:
Oma lapsi on ET-opetuksessa, tiedän siitä melko paljon. ET on korvaava aine uskonnolle, ihan turha siitä on kinastella. Valtaosa oppilaista ei opiskele ET:tä lainkaan vaan uskontoa. Siksi väitän että se on korvike, jota ei nykymuodossa pitäisi olla olemassa.
ET:n voisi aivan hyvin sulauttaa historiaan ja muihin aineisiin ja silloin sen sisältö tulisi kaikille pakolliseksi.Lisään vielä, että sinun kirkkoon kuulumattomalla lapsellasi on oikeus opiskella kristinuskoa, mutta toisinpäin se ei ole mahdollista.
- 12+3
poiu 99 kirjoitti:
Oma lapsi on ET-opetuksessa, tiedän siitä melko paljon. ET on korvaava aine uskonnolle, ihan turha siitä on kinastella. Valtaosa oppilaista ei opiskele ET:tä lainkaan vaan uskontoa. Siksi väitän että se on korvike, jota ei nykymuodossa pitäisi olla olemassa.
ET:n voisi aivan hyvin sulauttaa historiaan ja muihin aineisiin ja silloin sen sisältö tulisi kaikille pakolliseksi."ET:n voisi aivan hyvin sulauttaa historiaan ja muihin aineisiin ja silloin sen sisältö tulisi kaikille pakolliseksi."
Miten sinä sen historiaan voisit sulauttaa? Elämänkatsomustiedon perusta on oppilaan omassa elämässä, miten asioita koetaan, mihin pitäisi pyrkiä, mitä on moraali ja ihmisoikeudet jne.
Mielestäni se on oppiaine, jonka tulisi olla kaikille pakollinen, uskontoja voisi sitten opettaa kouluajan ulkopuolella, jos halukkaita löytyy. - Huhhahheijaa
12+3 kirjoitti:
"ET:n voisi aivan hyvin sulauttaa historiaan ja muihin aineisiin ja silloin sen sisältö tulisi kaikille pakolliseksi."
Miten sinä sen historiaan voisit sulauttaa? Elämänkatsomustiedon perusta on oppilaan omassa elämässä, miten asioita koetaan, mihin pitäisi pyrkiä, mitä on moraali ja ihmisoikeudet jne.
Mielestäni se on oppiaine, jonka tulisi olla kaikille pakollinen, uskontoja voisi sitten opettaa kouluajan ulkopuolella, jos halukkaita löytyy.Niin, monissa maissa on etiikan opetusta, esim. Saksassa. Kyllä se voisi olla oma oppiaine, vaikkakaan ei 1-9 1-3 koko ajan. Jos integroitaisiin, paremmin etiikka sopisi yhteiskuntaoppiin. Onhan suuri osa etiikasta yhteiskuntaetiikkaa, ja lainsäädännössä on eettisiä kysymyksia vaikka miten...
On ihan hyvä asia, että yhteiskuntaopin tuntimäärä kasvaa 2 tuntia (uskonnon vähenee -1) vuoden 2016 syksytä alkaen. Peruskoulussa siis. Opetussuunnitelmia ainekohtaisesti käsitellään tänä vuonna... ja ensi vuonna jo kunnissa myös.. Asiasta infoa www.oph.fi - Jori Mäntysalo
Pohdinta voinee auttaa tekemään moraalisia valintoja tai ainakin perustelemaan ne. Ehkä veroja kierretään vähemmän, jos on pohdittu mitä siitä seuraa.
Mutta joku raiskaus tai pahoinpitely... Jos ei tiedä sellaisen olevan väärin, niin miten sen voi opettaa? - hyvin onnistuu
12+3 kirjoitti:
"ET:n voisi aivan hyvin sulauttaa historiaan ja muihin aineisiin ja silloin sen sisältö tulisi kaikille pakolliseksi."
Miten sinä sen historiaan voisit sulauttaa? Elämänkatsomustiedon perusta on oppilaan omassa elämässä, miten asioita koetaan, mihin pitäisi pyrkiä, mitä on moraali ja ihmisoikeudet jne.
Mielestäni se on oppiaine, jonka tulisi olla kaikille pakollinen, uskontoja voisi sitten opettaa kouluajan ulkopuolella, jos halukkaita löytyy."Miten sinä sen historiaan voisit sulauttaa?"
- Lue uudestaan: "sulauttaa historiaan JA muihin aineisiin "
Mikähän ihme laki estäisi historian tunnilla pohtimasta ja tarkastelemasta eri uskontojen historiaa ja niiden vaikutusta yhteiskuntaan ja esim tieteen kehitykseen?
Lisäksi löytyy hyviä muita oppiaineita, joissa voisi varsin hyvin käsitellä uskontoja eri näkökulmista, yhteiskuntaoppi, psykologia jne.
Yhteiskuntaoppi voisi imaista muutakin ET.opista, etiikka ja maailmankatsomusasioita. - tunnustaa
Jori Mäntysalo kirjoitti:
Pohdinta voinee auttaa tekemään moraalisia valintoja tai ainakin perustelemaan ne. Ehkä veroja kierretään vähemmän, jos on pohdittu mitä siitä seuraa.
Mutta joku raiskaus tai pahoinpitely... Jos ei tiedä sellaisen olevan väärin, niin miten sen voi opettaa?Opettamalla sen olevan väärin.
Valitettavasti monissa kulttuureissa miehillä katsotaan olevan oikeus ottaa nainen kun siltä tuntuu. Heille ei ole kukaan ehkä opettanut vaikka, että ihmisen pitää antaa itse päättää omasta kehostaan ja sen käytöstään.
Tai tyttöjen silpominen esim. afrikassa. He uskovat sen olevan hyväksi tytölle ja pitävät sitä ihan oikeutettuna. Jos silpojat pohdiskelisivat asiaa, niin ehkä huomaisivat silpomisen mielettömyyden.
Kylän vanhin mies pitää naiset otteessaan ja siksi hän mm. toistuvasti muistuttaa silpomisen tärkeydestä. Mitä tapahtuisi jos hän antaisikin ihmisten itse keksiä tarvitseeko silpoa vai ei? - tunnustaa
poiu 99 kirjoitti:
Oma lapsi on ET-opetuksessa, tiedän siitä melko paljon. ET on korvaava aine uskonnolle, ihan turha siitä on kinastella. Valtaosa oppilaista ei opiskele ET:tä lainkaan vaan uskontoa. Siksi väitän että se on korvike, jota ei nykymuodossa pitäisi olla olemassa.
ET:n voisi aivan hyvin sulauttaa historiaan ja muihin aineisiin ja silloin sen sisältö tulisi kaikille pakolliseksi.Samalla perusteella matematiikan voisi sulauttaa historiaan.
Sehän on matematiikan historiaa mitä matikan tunnilla opetellaan.
Voisiko kaiken sitten sulauttaa vaikka fysiikkaan? Atomeistahan kaikki lopulta koostuu ja niiden energiasta? - ateistix
Jori Mäntysalo kirjoitti:
Pohdinta voinee auttaa tekemään moraalisia valintoja tai ainakin perustelemaan ne. Ehkä veroja kierretään vähemmän, jos on pohdittu mitä siitä seuraa.
Mutta joku raiskaus tai pahoinpitely... Jos ei tiedä sellaisen olevan väärin, niin miten sen voi opettaa?"Mutta joku raiskaus tai pahoinpitely... Jos ei tiedä sellaisen olevan väärin, niin miten sen voi opettaa?"
- Pitikö jonkun kertoa sinulle, että kissaa ei saa hakata kuoliaaksi, vai päädyitkö itse siihen tulokseen? En ilmeisesti ymmärtänyt mitä tuolla kommentillasi tarkoitit, joten olisi hyvä jos selventäisit. - Tunnustaa
ateistix kirjoitti:
"Mutta joku raiskaus tai pahoinpitely... Jos ei tiedä sellaisen olevan väärin, niin miten sen voi opettaa?"
- Pitikö jonkun kertoa sinulle, että kissaa ei saa hakata kuoliaaksi, vai päädyitkö itse siihen tulokseen? En ilmeisesti ymmärtänyt mitä tuolla kommentillasi tarkoitit, joten olisi hyvä jos selventäisit.Miten kissavertauksesi sopii vaikka koulukiusaamiseen?
Osa kiusaa ryhmän paineesta vaikka tietää sen olevan väärin. Mutta osan mielestä pieni kiusaaminen on ihan ok. Usein tämä pieni kiusaaminen onkin todella murskaavaa.
Mutta miten kissantappovertauksesi siis sopii vaikka koulukiusaamistapauksiin? - tgbhu
Tunnustaa kirjoitti:
Miten kissavertauksesi sopii vaikka koulukiusaamiseen?
Osa kiusaa ryhmän paineesta vaikka tietää sen olevan väärin. Mutta osan mielestä pieni kiusaaminen on ihan ok. Usein tämä pieni kiusaaminen onkin todella murskaavaa.
Mutta miten kissantappovertauksesi siis sopii vaikka koulukiusaamistapauksiin?Vaikka kuinka luen ketjun kirjoituksia, en löydä mainitaa koulukiusaamisesta. Veronkierrosta Mäntysalo kirjoitti. Miten se sitten sopii koulukiusaamiseen?
- Tunnustaa
tgbhu kirjoitti:
Vaikka kuinka luen ketjun kirjoituksia, en löydä mainitaa koulukiusaamisesta. Veronkierrosta Mäntysalo kirjoitti. Miten se sitten sopii koulukiusaamiseen?
Mielestäni ketjussa kirjoitettiin moraalin kehittymisestä. Ja siitä että sitä pitää opiskella, kuten lukutaitoa. Jos siis haluaa toimia eettisesti tai lukea tekstejä.
Hesarissa kirjoitetaan koulukiusaamistutkimuksesta: http://www.hs.fi/tiede/Tutkija Kiusaava lapsi ei aina ole tahallaan ilkeä/a1390000564873
Siitä käy hyvin ilmi, ettei ymmärrys kiusaamisesta kasva puussa vaan sitä pitää opettaa. Tarvitaan monenlaisia vuorovaikutustaitoja ja empatia taitoja, jotta lapsi ymmärtää mitä tuli tehtyä tai auttaako se häntä pääsemään tavoitteeseensa. Monesti kiusaajat ovat pelokkaita.
Näitä asioita toivottavasti jatkossakin opetetaan jossakin peruskoulun aineessa tai aineissa.
Yhteistyössä on voimaa. - mun on mun
Jori Mäntysalo kirjoitti:
Pohdinta voinee auttaa tekemään moraalisia valintoja tai ainakin perustelemaan ne. Ehkä veroja kierretään vähemmän, jos on pohdittu mitä siitä seuraa.
Mutta joku raiskaus tai pahoinpitely... Jos ei tiedä sellaisen olevan väärin, niin miten sen voi opettaa?"Mutta joku raiskaus tai pahoinpitely... Jos ei tiedä sellaisen olevan väärin, niin miten sen voi opettaa? "
Aina on ihmisiä, joiden mielestä heillä on esim. vahvempana oikeus ottaa mitä haluavat ja voivat. Tällainen vahva ihminen voi ottaa myös omaisuutta toiselta ilman lupaa. Oletko sitä mieltä, että tällaiselle henkilölle ei voi opettaa että toisen omaa ei saa ottaa? Sama sopii myös raiskaukseen, koska tuskin olet sitä mieltä, että jollain toisella on oikeus käydä käsiksi vehkeisiisi muitta mutkitta saatuaan päähänsä vaikka kadulla niin tehdä. - Jori Mäntysalo
ateistix kirjoitti:
"Mutta joku raiskaus tai pahoinpitely... Jos ei tiedä sellaisen olevan väärin, niin miten sen voi opettaa?"
- Pitikö jonkun kertoa sinulle, että kissaa ei saa hakata kuoliaaksi, vai päädyitkö itse siihen tulokseen? En ilmeisesti ymmärtänyt mitä tuolla kommentillasi tarkoitit, joten olisi hyvä jos selventäisit.Tarkoitin, että minusta tuntuu kummalta ajatukselta opettaa ettei saa lyödä naapuria. Siis opettaa samassa merkityksessä kuin kertolaskuja.
- näkemykseni
Jori Mäntysalo kirjoitti:
Tarkoitin, että minusta tuntuu kummalta ajatukselta opettaa ettei saa lyödä naapuria. Siis opettaa samassa merkityksessä kuin kertolaskuja.
Ei se sen kummempaa ole kuin kertoa, ettei saa ottaa toisen omaa.
- Et-opelta
Kirkkoon kuulumattomilla tämä vapaus siis on, sinänsä ihan ok, mutta ikävä tilanne tässä on käytännössä se, että monet rehtorit onnistuvat houkuttelemaan ja painostamaan monia vanhempia valitsemaan koulun aloittavalle lapselle et:n sijaan uskonnon opetuken. Näin tapahtuu taas juuri tammikuussa, kun huoltajat ilmoittavat lastaan peruskouln 1. luokalle.
Mikäli mahdollista, NYT kannattaa tukea vanhempia sallimaan ja varmistamaan lapselleen kodin katsomuksellista tilannetta uskontoa paremmin vastavan elämänkatsomustiedon et:n opetuksen. tietoa mm. www.et-opetus.fi
Sivuilta löytyy myös hyvä esite, jonka pdf-pohjan voi vaikka tulostaa. Ja lähettääsähköpostisa yms. sähköisillä keinoilla...
Kylla ET. Älä sano lapselle "et mene", vaan "kyllä et".- Et-opelta
Kun useampi valitse et:n, sen opetusjärjestelyt ja opetus paranevat. Ja monesa koulussa tilanne jo onkin ihan ok.
Vuosi vuodelta et:oon oikeutettujan lasten määrä lisääntyy.. Sekin tukee et-oppilaiden määrän lisääntymistä... Kun samalla myös et:oon oikeutettujen et:ssä opiskelun prosenttiosuus kasvaa, kasvu kiihtyy
Lumipallo isonee...
- FUCKIFUU
Minä en ymmärrä miksi et tai uskonto on pakollinen ateisteille, ei koulun elämänkatsomus vastaa sitä mitä kotona halutaan opettaa lapsille mm. monikulttuurisuus ihannointi yms. roska.
Jehovat on vapautettu uskonnosta ja et, miksi uskonnoton ei voi valita että katsomus opetetaan kotona?
ET tulee kieltää kokonaan!- zyrt
"ET tulee kieltää kokonaan!"
- Miksi? - FUCKIFUU
zyrt kirjoitti:
"ET tulee kieltää kokonaan!"
- Miksi?Koska se on ainoa tapa saavuttaa uskonnottomille vapaus koulujen opettamasta katsomuksesta, katsomus on kotien ja vain kotien tehtävä.
- kaksipiippuinen asia
FUCKIFUU kirjoitti:
Koska se on ainoa tapa saavuttaa uskonnottomille vapaus koulujen opettamasta katsomuksesta, katsomus on kotien ja vain kotien tehtävä.
" katsomus on kotien ja vain kotien tehtävä. "
Minusta olisi kyllä hyvä jos uskonnollistne kotien lapset saisivat tietoa muustakin kuin oman uskontonsa näkemyksistä. - zyrt
FUCKIFUU kirjoitti:
Koska se on ainoa tapa saavuttaa uskonnottomille vapaus koulujen opettamasta katsomuksesta, katsomus on kotien ja vain kotien tehtävä.
Ei elämänkatsomustieto ole tuputtamista mihinkään tiettyyn ajatusmalliin, vaan sitä että oppilaat pohtivat itse mitä elämä on ja pohtivat myös omia valintojaan ja yleensäkin moraalia ja etiikkaa.
- FUCKIFUU
zyrt kirjoitti:
Ei elämänkatsomustieto ole tuputtamista mihinkään tiettyyn ajatusmalliin, vaan sitä että oppilaat pohtivat itse mitä elämä on ja pohtivat myös omia valintojaan ja yleensäkin moraalia ja etiikkaa.
Ei siitä nyt tarvitse kuitenkaan käyttää 9 vuosiviikkotuntia peruskoulussa, eiköhän projektipäivät riittäisi tällaisiin asioihin.
ET tulee olla vapaaehtoinen valinnainen aine, ne joita kiinnostaa pohtia filosofisia elämäntarkoituksia ja muuta hömppää valitkoon valinnaisaineen.
Ateisteilla tulee olla koulusta vapaata kun kristityt jyystävät raamattua.
ET ei ole mitään muuta kuin kosto uskonnottomuudesta. - ateistix
FUCKIFUU kirjoitti:
Ei siitä nyt tarvitse kuitenkaan käyttää 9 vuosiviikkotuntia peruskoulussa, eiköhän projektipäivät riittäisi tällaisiin asioihin.
ET tulee olla vapaaehtoinen valinnainen aine, ne joita kiinnostaa pohtia filosofisia elämäntarkoituksia ja muuta hömppää valitkoon valinnaisaineen.
Ateisteilla tulee olla koulusta vapaata kun kristityt jyystävät raamattua.
ET ei ole mitään muuta kuin kosto uskonnottomuudesta."ET ei ole mitään muuta kuin kosto uskonnottomuudesta."
Tuohon olisi hyvä saada perustelu. Kosto? - FUCKIFUU
ateistix kirjoitti:
"ET ei ole mitään muuta kuin kosto uskonnottomuudesta."
Tuohon olisi hyvä saada perustelu. Kosto?Koko ET ei olisi ellei olisi uskonnon opetusta. Kostosta nimenomaan on kyse, miksei oppilaat saisi vapaata kun muut ylistävät jumalaansa. Tämä on sama kuin varusmiesten jumalanpalveluksissa, ateistit eivät saisi jäädä lukemaan Aku Ankkaa.
Usein kristityt rehtorit kostavat ateisteille myös laittamalla ET tunnin siten että siihen tulee hyppytunti ja näin ateistien päivät ovatkin pidemmät kuin kristittyjen vaikka tilanteen pitäisi olla päinvastoin eli kristittyjen päivien pitäisi olla pidemmät kuin ateistien. Tyhmyydestä tulisi sakottaa eikä järjen käytöstä kuten nyt on. - ateistix
FUCKIFUU kirjoitti:
Koko ET ei olisi ellei olisi uskonnon opetusta. Kostosta nimenomaan on kyse, miksei oppilaat saisi vapaata kun muut ylistävät jumalaansa. Tämä on sama kuin varusmiesten jumalanpalveluksissa, ateistit eivät saisi jäädä lukemaan Aku Ankkaa.
Usein kristityt rehtorit kostavat ateisteille myös laittamalla ET tunnin siten että siihen tulee hyppytunti ja näin ateistien päivät ovatkin pidemmät kuin kristittyjen vaikka tilanteen pitäisi olla päinvastoin eli kristittyjen päivien pitäisi olla pidemmät kuin ateistien. Tyhmyydestä tulisi sakottaa eikä järjen käytöstä kuten nyt on.Onpas sinulla nyt raivo päällä. Et ole ilmeisesti lainkaan tutustunut elämänkatsomustiedon opintosuunnitelmaan.
Tuossa toisena juttuna. Katso ja mieti. Kohdassa 8:09
http://areena.yle.fi/tv/2100886 - FUCKIFUU
ateistix kirjoitti:
Onpas sinulla nyt raivo päällä. Et ole ilmeisesti lainkaan tutustunut elämänkatsomustiedon opintosuunnitelmaan.
Tuossa toisena juttuna. Katso ja mieti. Kohdassa 8:09
http://areena.yle.fi/tv/2100886Olen täysin tietoinen ET ja uskonnon opetusohjelmista, siksi pidänkin niitä tarpeettomina oppiaineina. Pois tuollainen roska koulusta ja luonnontieteitä tilalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21968Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist174872Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19806- 75752
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101675