Sverigefinnar i Sverige

Duudeliduu

13

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Bridgen d

        Sverigefinnanrnas dag firas i Sverige 24/2. Svenskaakademin har fört in den i almanackan. Nu bör våran tidsdrivare kommentera. Det finns ju motsvarighet till finlandssvenskarna i Sverige. Det är nog inte orättvist att ha svenska i skolan i fk land. I Sverige tvingas ju svenskarna leva med en hel del finskhet. Och ingen klagar...


      • vassruggen

        Har det också räknats ut hur många Sverigefinländare som har finlandssvensk bakgrund ?Från svenskspråkiga Österbotten har det ju alltid flyttat en massa folk västerut.Flaggan....ja,varför inte.Finlandssvenska flaggan är ju gulröd.


      • jfturtubrtubt
        vassruggen kirjoitti:

        Har det också räknats ut hur många Sverigefinländare som har finlandssvensk bakgrund ?Från svenskspråkiga Österbotten har det ju alltid flyttat en massa folk västerut.Flaggan....ja,varför inte.Finlandssvenska flaggan är ju gulröd.

        Omöjligt räkna den, tror jag. De kolla bara varifrån ha någon kommt.


      • Ingen skillnad
        jfturtubrtubt kirjoitti:

        Omöjligt räkna den, tror jag. De kolla bara varifrån ha någon kommt.

        Finlandssvenskarna i Sverige räknas som finländare. Vi gör ingen skillnad på det. Jag blir ofta enbart frågad om jag har svenska eller finska som modersmål. I mitt fall är svaret: finska.


      • kli9
        Ingen skillnad kirjoitti:

        Finlandssvenskarna i Sverige räknas som finländare. Vi gör ingen skillnad på det. Jag blir ofta enbart frågad om jag har svenska eller finska som modersmål. I mitt fall är svaret: finska.

        Inte har det säkert så stor betydelse,finländare är ju alla.


      • Nej men---

        Debatten är helt vidrig. Nu särar man på sverigefinnar och Finlandssvenskar i Sverige. Alla sverigefinnar bör i så fall få nationell minioritetsstatus, oavsett modersmål. Alla är ju eg. finländare. Nu glömmer man också bort att det finns många Sverigefinska släkt som har bosatt Sverige i hundratals år. Ska de då lämnas utanför? Att vara finlandssvensk bör inte spela ngn roll. Man är ändå av samma nation som finskspråkiga finländare. Detta lär inte förbättra finlandssvenskarnas status i Finland, även om det sker i Sverige. Att alla svenskar inte vet och känner till finlandssvenskarna berättar ju att de räknas som finländare. Varför ändra på det för det är ju det man kämpar på i finska sidan. Sånt smittas över gränserna...


      • svåra frågor
        Nej men--- kirjoitti:

        Debatten är helt vidrig. Nu särar man på sverigefinnar och Finlandssvenskar i Sverige. Alla sverigefinnar bör i så fall få nationell minioritetsstatus, oavsett modersmål. Alla är ju eg. finländare. Nu glömmer man också bort att det finns många Sverigefinska släkt som har bosatt Sverige i hundratals år. Ska de då lämnas utanför? Att vara finlandssvensk bör inte spela ngn roll. Man är ändå av samma nation som finskspråkiga finländare. Detta lär inte förbättra finlandssvenskarnas status i Finland, även om det sker i Sverige. Att alla svenskar inte vet och känner till finlandssvenskarna berättar ju att de räknas som finländare. Varför ändra på det för det är ju det man kämpar på i finska sidan. Sånt smittas över gränserna...

        Ändå måste man kanske förstå att finlandssvenskarna vill behålla sin identitet och kultur även om de bor i Sverige,det gör ju många finskspråkiga också och ingen tycker det är något konstigt med det.Sverige är ju ändå inte det "riktiga " fosterlandet.


      • svåra frågor kirjoitti:

        Ändå måste man kanske förstå att finlandssvenskarna vill behålla sin identitet och kultur även om de bor i Sverige,det gör ju många finskspråkiga också och ingen tycker det är något konstigt med det.Sverige är ju ändå inte det "riktiga " fosterlandet.

        Så är det, många sverigefinnar vill att deras barn lär sig finska och sätter sina barn på finskspråkiga skolor. I Sverige är det numera en stor fördel att kunna finska, att kunna finska ses som en positivt t.ex när man söker arbete.
        Finlandsvenskar däremot har ju inga finlandsvenska skolor i Sverige, dom är hänvisade till svenska skolor.


    • Visst är det så att nästan alla svenskar skiljer inte finnar, alla ses som sverigefinnar. Dock ser man ibland i media att det nämns att den och den är finlandsvensk. Annars säger man sverigefinne. Finlandsvenskar ses i Sverige som finnar, det är naturligt, för alla har ju sitt ursprung i Finland och finlandsvenken är finsk. Språket för ju inte en till svensk. Men det här är ordlek, man leker med ord och vill vara antingen det eller det och blir pekad att vara det eller det. Visst kan man säga att finlandsvenken är svenska ättlingar eller kommit in i släkten genom giftemål, historiskt sett alltså, men numera kan man nog säga att dom flesta då tidens svenskar i Finland, har blandats med finnar så pass mycket att dom är finnar, oavsett att dom pratar svenska och har svenskt efternamn.
      Min mormor hade svenskt efternamn, likaså hennes föräldrar och även bakåt i tiden, men mormor kunde inte prata svenska. Men vi hade på landet, i vinden, svenskspråkiga böcker. Så jag tycks härstamma från ett "svenskt släkte" i Finland, men jag kunde ingen svenska :) Betraktar mig som en sverigefinne, är nöjd med det :)

      • tvåspråkig familj

        Imin familj (här i FINLAND )finns det både finskspråkiga och svenskspråkiga medlemmar.Man kan kan ju ta de bästa bitarna från två kulturer för visst finns det skillnader både ifråga om mat,musik och litteratur tex.Även om ens modersmål är svenska så betyder det ju inte att man automatiskt känner sig så "hemma " om man flyttar till Sverige.Finland är ju ändå vårt fosterland.


    • :-)

      Som Finlandssvensk i Sverige kör jau med den Skånska flaggan.... forever :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      61
      1725
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      127
      1270
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      664
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe