Vesipaasto

paastoan ja elän

Huh huh, jo viimeinkin tuli ohjelma vesipaaston hyödyistä. Näitä "ei saa vesipaastota" vaahtoajia kun on kautta vuosien ollut niin paljon ja joka paikassa. "voi kuolla jos vesipaastoaa"

Maailmalla on siis yllin ja kyllin paastoklinikoita, joissa vesipaastoa käytetään parantamaan sairauksia.

Ihan kuten olen aina ajatellut, ruuasta pidättäytyminen sairaana ei ole pahasta vaan hyvästä. Oma kohtainen kokemus on että jopa normi flunssa paranee vuorokaudessa, kunhan juo kolmisen litraa vettä ja pidättäytyy syömisestä.

26

9086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anja.

      Oli kyllä mielenkiintoinen ja inspiroiva ohjelma. itselleni ei tuota ongelmia jättää aamiainen väliin ja syödä 1-2 kertaa päivässä, joten vesipaasto sopinee itselleni vaivattomasti. Tulehdusarvojen nollaaminen (sokerin ja stressin aiheuttamat) kiinnostaa, nyt vain ajankohtaa suunnittelemaan.

    • koekoe

      Olisipa itsekuria kokeilla. Mistä sen itsekurin saa? Olen joskus jossain asiassa sisukas, joten olen toiveikas.

    • Alanpa siis paaston, tai aloitin jo aamulla. Vesipaaston, tarkoitus on paastota 21 päivää, saa nähdä jaksanko hillitä haluni noin kauan.

      Aiemmin olen paastonnut 3-13 päivään, vesipaastolla olen ollut 4 päivää, joten sinällään tämä kokeilu on todellakin "kokeilu" joka voi loppua milloin tahansa. Kuten paastot aina. En vaahtoa etukäteen turhan paljon siitä kuinka kova itsekurini on, koska se on ajoittain olematon.

      Tänään on 1. päivä. Päivittelen tähän jos muistan ja jaksan, ja kerron kai senkin kun paastoni loppuu (on se tänään, huomenna tai viikon kuluttua)

      • Painoa en tarkkaile, olen 168 cm pitkä ja painoin tänä aamuna 74kg, punnitsen itseni seuraavan kerran 10 helmikuuta, jotten turhaan tuijottele puntarin lukemia.


    • impi

      Siis juotteko vain ja ainoastaan vettä? Ei mehuja eikä vitamiinipillereitä?

      • sokww

        Siitähän se nimikin tulee, vesipaasto. Reilusti vettä eikä mitään muuta.


    • Siis

      Vesipaasto ei ole ravitsemuksellisesti tai edes painonhallinnan kannalta hyvä vaihtoehto. Puhdistautumiseen voi kyllä käyttää mehupaastoa, samalla lailla siinä syömättömyyden hyödyt näkyvät kuin vesipaastossakin.

      • hyvä hyvä

        en usko. uskon siihen että mehuilla voi lähteä "pehmeämin" vesipaastoon. muuta uskon että mehuista ei juurikaan ole hyötyä. pikemmin haittaa.

        Mua harmittaa kovasti etten nähnyt ihan loppua dokumentista kun tulee koko ajan joku häiriö :/ täyttyy kohta yrittää uudestaan.

        Olin hyvin yllättyny tästä proteenin vähenemisen pieneydestä!


      • paastoaja

        Tuskin se sen parempi on kuin mehukaan?

        Ja tietenkään ei vesipaasto voi olla terveellistä jos meinaa koko loppuelämän ajan olla vesipaastolla. Vesipaasto hetkellisesti ei todellakaan ole vaarallista ja se ei ole ruokavalio. Kuten ei mehupaastokaan, mutta vesipaasto parempi kuin mehu. Mehusta saa turhaa sokeria ja paaston ajatus menee ihan hukkaan.

        Mistä näitä kukkahattutätejä oikein tulee...


      • Sakke478
        hyvä hyvä kirjoitti:

        en usko. uskon siihen että mehuilla voi lähteä "pehmeämin" vesipaastoon. muuta uskon että mehuista ei juurikaan ole hyötyä. pikemmin haittaa.

        Mua harmittaa kovasti etten nähnyt ihan loppua dokumentista kun tulee koko ajan joku häiriö :/ täyttyy kohta yrittää uudestaan.

        Olin hyvin yllättyny tästä proteenin vähenemisen pieneydestä!

        https://www.youtube.com/watch?v=XuRKlu15qFE

        Tässä linkki Ylellä esitettyy Vesipaasto-dokumenttiin! :)


    • Utelias Ulla

      Odotan mielenkiinnolla lisää tietoa paaston kulusta...

    • pallo jalassa

      Aloitin vesipaaston Viikko sitten. Nyt 8:s vuorokausi meneillään. Käsiä palelee tosi herkästi. Illat ovat kaikkein pahinta aikaa, kun on tottunut pientä iltapalaa nauttimaan. Päivät sujuvat alkukankeuden jälkeen ihan hyvin. Päänsärkyjä on etenkin iltaisin.Tähän vaivaan arvelin kokeilla suolihuuhtelua, joten laitoin suolihuuhtelu vermeistä tilauksen vetämään yliopistollisen apteekin verkkokauppaan.
      Tarkoitus on jatkaa paastoa, niin kauan kuin hyvätä tuntuu. Alkuperäinen suunnitelma oli olla 2 tai 3 viikkoa vesipaastolla ja sitten jos olo on hyvä niin jatkaa mehupaastolla vähän aikaa samalla totutellen pikkuhiljaa uuteen vvh ruokavalioon. Toki paaston jatkumistyyli riippuu olotilasta.
      Vesipaasto ei liene alunperin tarkoitettu painonhallintaan, mutta itse aion sitä yrittää eli ruokavalio menee uusiksi paaston jälkeen, Myös alkoholin käyttöä aion vähentää merkittävästi liittyen painonhallintaan.

    • Paasto-Pete

      Hyvä kirja kaikille paastoajille tai paastoa suunnitteleville;

      Elimistö puhtaaksi paastolla ja ruokavaliolla, Ljudmila Rumjantseva

      Löytyy myös kirjastoista.

    • Paasto-Pete

      Mites ihmisten paastot etenee? Millaiset oli lopputulokset?
      Itsellä neljäs vesipaastopäivä menossa, huominen vielä ja maanantaina varmaan siirryn mehuihin. Olo on ollut kahta ensimmäistä vuorokautta lukuunottamatta ihan ok. Eilen kävin aamulla vähän uimassa ja saunomassa ja illalla olin vielä salillakin, tosin pieniä sarjoja vain.

      • pallo jalassa

        Kirjoitin jo toiselle palstalle, mutta laitetaan "saavutukset " tännekin.
        Reilut kaksi viikkoa olen paastonnut. Nälkä vaivaa yhä silloin tällöin. Paino on tippunut reilut 8 kiloa. Arvelin vielä sen kolmannen viikon jatkaa vesilinjalla, ja sitten siirtyä pikkuhiljaa vhh linjalle pitääkseni saavutetun painon tai pudottaakseni sitä vielä lisää 3 kiloa. Tämmöiset uutiset tällä kertaa. Voin raportoida myös paaston jälkeisestä tilanteesta, jos jotakuta kiinnostaa.


    • Paasto-Pete

      Kyllä kiinnostaa.
      Sopiiko udella mikä sun lähtöpaino, tai painoindeksi oli ennen paastoa?!
      Itellä lähtöpaino 103 ja painoindeksi 31 eli merkittävä ylipaino.
      Mulla oli kans tarkoitus jatkaa karppi-linjalla paaston jälkeen. Miten meinasit lopetella paastoa, ajattelitko pitää pitkän mehu / hedelmä-jakson ennen kunnon kiinteisiin siirtymistä?

      • pallo jalassa

        Mites Paasto Petellä on paastonkanssa käynyt.?
        Itsellä nyt totutteluvaihe vähähiilariseen ja protskupainotteiseen ruokavalioon meneillään.
        Jossain toisessa ketjussa on noista saavutuksista infoa. Lievästä ylipainosta tilanne on korjaantunut normaaliin painoindeksiin.
        Liikunta olisi kaiken a&o mutta itsellä nivelongelmani rajoittavat kuntoilua. Salia ja kävelyä olen yrittänyt voinnin mukaan lisätä.


    • emsken

      Oli kyllä tosi hyvä dokumentti. Ite oon muutaman viikon ajan pyöritelly mielessä vesipaaston alottamista ja huomenna tulee sitten se päivä. Oon 80kg painava ja sen lisäksi vaivana on akne ja lievät nivelkivut. Tarkotus ois olla se 20 päivää vedellä. Suosittelen jokaista kattomaan sen dokkarin, löytyy vielä vajaan kuukauden aikana Yle areenasta.

    • Paasto-Pete

      Mä olin paastolla viisi vuorokautta jonka aikana painoni tippui 97kg, pudotusta 6kg josta viikon sisällä tuli takaisin kolme. Käyn säännöllisesti salilla, 2-3 kertaa viikossa ja lisäksi kerran tai kaksi intervallijuoksuja. Tämä olin ensimmäinen kerta kun paastosin, muuten meni täysin kivuttomasti mutta kahten viimeisenä vuorokautena hieman närästi. Ajattelin seuraavaksi kokeilla vähintään 14vrk paastoa, ehkä tuossa kun kesä pyörähtää käyntiin. Luinkin pallo jalassa yhteenvetoa sun paastosta toisesta ketjusta... :)

    • pallo jalassa

      Päivitystä paaston jälkeisestä tilanteesta.
      Kolmen viikon vesipaastolla paino putosi n. 12 kiloa. Väite ettei 5 viikossa voisi painoa pudottaa 15:sta kiloa tuntuu huuhaalta omaan kokemukseen nojautuen. Tietysti riippuu myös ylipainon / liikunnan määrästä kuinka paljon läskiä ja lotinaa sulaa.
      Nyt paastosta on jo kulunut aikaa ja ruokailutottumuksia on tullut petratuksi vähähiilariseen ja enemmän protskupitoiseen suuntaan. Myös liiallista rasvaa välttelen.
      Paino on pysynyt ihannelukemissa. Verensokeri ja verenpaine hyvin hallinnassa, vaikka sukurasitetta verenpainetautiin ja diabetekseen onkin jonkin verran.
      Liikuntarajoitteet (nivelrikot) vaikeuttavat painonhallintaa, koska säryt lisääntyvät exponentaalisti rasituksen kanssa. Lääkkeet sivuvaikutuksineen vielä rikkana rokassa.
      Salitreenit ovat oiva tapa harrastaa liikuntaa, kun rasitteet ovat vapaasti valittavissa. Sopii myös nivelsäryistä kärsiville.
      Näillä mennään kuitenkin etiäpäin kohti uusia seikkailuja. Alkoholijuomat ovat jääneet oikeastaan kokonaan pois, vaikka en aio tiukkapipoiseksi absolutistiksi ryhtyäkkään.
      Loppukaneetiksi omalta kohdaltani voisi todeta, etten näin nopeaan ja tehokkaaseen painonpudotukseen ja hallintaan olisi ilman vesipaasto-osuutta koskaan päässyt. Tie ei ole ollut helppo ja haasteita riittää edelleen, kun herkullinen ruoka / tuoksut kuitenkin kiihottaa ruokahalua ihan entiseen malliin.
      Tämä metodi sopi minulle, jollekin toiselle sopii varmaan joku muu dieetti / painonhallinta konsti.
      Palataan asiaan kunhan kesä koittaa.
      Menestystä kaikille paastoajille. Kesän kynnyksellä taitaa dieettien kysyntä taas kovasti nousta, joten kannattaa aloittaa hyvissä ajoin arvon rantaleijonat ja puumanaiset.

    • Paasto-Pete

      emsken rupesitko sanoista tekoihin, miten paaston kanssa kävi, millaiset oli tulokset?

    • ite ajattelin alkaa vesipaastoon, koska on huomattavasti ylipainoa. ainut ongelma on, että äitini (asun siis vielä kotona) alkaa ihmetellä miksen syö mitään, jos juon vaan vettä. olisiko joillain neuvoa tähän?

    • jarppe-

      Minkä verran käytätte suolaa vesipaastolla ja kuinka paljon vettä juodaan päivässä?

    • Hileero

      Mono-ateriointi olisi parasta, ainakin meillä hyviä kokemuksia.

    • notborot

      Paastoaminen parantaa merkittävästi solujen autofagiaa. Tämän hyödyllisyyttä ei vielä osata tunnustaa vaan nähdään paasto pelkästään laihduttamisena.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1796
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1407
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1376
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1293
    5. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1279
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1260
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1217
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      641
      1186
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1058
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      13
      1008
    Aihe