Miten neliveto toimii?

4wdllä

Miksi maasturin etupyörät eivät vedä kun yksi takapyörä jäpöstää eli lyö tyhjää? Lukot oli päällä ja neliveto kanssa, mutta kun takapyörä jäpösti niin eteenpäin ei päässyt, lumihangessa

16

538

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16+7

      Ei taida olla akselilukkoja

    • yksinkertaisesti

      Kaikki pyörät on vetäviä, paitsi varapyörä.

      • 12+15

        Mikä auto?


    • jeepgc

      Miten neliveto toimii?
      - sinun autossasi neliveto toimii ilmeisesti niin kun kirjoitit.omassani se toimii jokseenkin toisella tavalla.

    • nelivetoa

      Mahtaako kyseessä olla manuaalisilla napalukoilla oleva maasturi?

      • rasvanaama

        Ja kuljettaja ei tiedä, mitä ne sellaiset ovat ja miten ne toimivat...


    • ruuvi &korklki

      Taitaa olla aika harvassa maastureita, jossa vetää neljä rengasta yhtä aikaa.
      Mutta mainitkaa viisaammat muutama, jos tulee mieleen.

    • 4wdllä

      No sehän on kasikymmenluvun hiluxi, jossa on manuaaliset napalukot edessä, jotka olivat lock-asennossa. Toinen takanen tosiaan jäpösti eikä etuset ruvenna vetämään. Eli jumissa oltiin. Sitten kun sain se siitä poterosta niin taas mentiin nelivedolla.
      Mutta eikö sen etuvedon olisi pitänyt nykäistä se ajokki pois siitä pinteestä?

      Näyttää muuten siltä, että viisastelijoita täällä riittää, mutta asiantuntijoista on pulaa.

      • 2+3

        Auttaa kummasti viisasteluun, että kertoo edes mistä autosta kyse.
        Napalukkojen tarkoitus on käsittääkseni vain kytkeä pyörä vetoakseliin kiinni. Eivät liity siis tasauspyörästön lukitukseen.


      • . . .

        Älä ihmeessä kerro mistä autosta on kyse...
        Okei.. toinen arvaus: nelivedon kytkevä alipainekello rikki..


    • 4wdllä

      No juurihan tuolla lukee, että kasikymmenluvun hiluxi. Jos ei tuosta osaa päätellä merkkiä niin ehken kannattaa jättää vastaamatta.

    • 4x4mekaanikko

      No joo, sinulla on siis kyllä lukot etupyörissä, jotka kytkevät pyörät akseleihin. Se mikä hiluxsistasi puuttuu on tasauspyörästön lukko, jonka vuoksi ajokkisi ei selviäsisi esim. niin sanotusta ristiriipunnasta, jossa toinen takapyörä ja toinen etupyörä on ilmassa.
      Lisää lukkoja peliin!

    • Koska Hiluxin nelikko on ns. jäykkää mallia, on se aina akseleiden suhteen lukossa, niin lähtisin veikkaamaan, että joko napalukot ei toimi tai eivät olleet lukossa esinkään. Eipä siinä tainnut sitten perän kitkalukkokaan toimia?

      • 7. Hilu

        Tai sitten se pikkukeppi siellä ohjaamon lattialla oli väärässä asennossa - tai kuljettaja yritti kytkeä nelivedon päälle sen kuuluisat 5 sekuntia liian myöhään. Jumissa kun ollaan, niin silloin se tuppaa olemaan myöhäistä. Nelivedon kytkin kun ei välttämättä tartu silloin helpolla kiinni, vaan jää vaiheeseen. LN11- ja LN17-Hiluissa vetää nelivedolla aina väkisin vähintään toinen etupyörä ja toinen takapyörä. Voiman siirtää kova rauta eikä siellä ole mitään alipainekikkailuja missään. Noissa kasariluvun Hiluissa takaperän kitkalukko ei ollut vakiona. Ja yleensä: se 4WD rauta-akseliauton Lock-All-tasauslukko on edelleen se keskimmäinen poljin siinä kuskin edessä lattialla. Osaamisensa vaatii sekin keino.


    • GtAdventuro

      Olisko niin, että jos neliveto jää jumiin niin samalla kun painaa kaasua niin toisella jalalla hivottelee jarrua niin jäpöstäminen loppuu ja auto nousee kuopasta poies?

      • 7. Hilu

        Ei se suttaaminen kokonaan lopu, mutta niille pitäville pyörillekin siirtyy edes vähän momenttia joka sitten vie autoa jotenkin eteenpäin, toisinaan. Periaatteessa, jos jarrut olisivat viimeisen päälle tasaisesti ottavat, jarruttaminen jakaisi parhaassa tapauksessa momentin tasan kaikille pyörille. Ei käytännössä kuitenkaan mene niin. Käytännössä siirtyvä momentti on luokkaa enintään puolet jarrumomentista.

        Jos vauhtia saa pidettyä niin paljon, että ABS toimii (> 5 km/h), jarruilla voi tasata vetoa ihan samalla tavalla kuin vetoluistonesto/Traction Control-systeemeillä tapahtuisi. ABS luulee, että se pitävä pyörä meinaa lukkiutua ja se keventää sen jarrua. Ja hurttia suttaavan pyörän jarru saa purra. Ei kuitenkaan auta jos olet jo jumissa. Eikä tietenkään sovi kuin hetkelliseen käyttöön.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      71
      2993
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2604
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2245
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2158
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1966
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1732
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1546
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1497
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1319
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      29
      1316
    Aihe