Miten neliveto toimii?

4wdllä

Miksi maasturin etupyörät eivät vedä kun yksi takapyörä jäpöstää eli lyö tyhjää? Lukot oli päällä ja neliveto kanssa, mutta kun takapyörä jäpösti niin eteenpäin ei päässyt, lumihangessa

16

532

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16+7

      Ei taida olla akselilukkoja

    • yksinkertaisesti

      Kaikki pyörät on vetäviä, paitsi varapyörä.

      • 12+15

        Mikä auto?


    • jeepgc

      Miten neliveto toimii?
      - sinun autossasi neliveto toimii ilmeisesti niin kun kirjoitit.omassani se toimii jokseenkin toisella tavalla.

    • nelivetoa

      Mahtaako kyseessä olla manuaalisilla napalukoilla oleva maasturi?

      • rasvanaama

        Ja kuljettaja ei tiedä, mitä ne sellaiset ovat ja miten ne toimivat...


    • ruuvi &korklki

      Taitaa olla aika harvassa maastureita, jossa vetää neljä rengasta yhtä aikaa.
      Mutta mainitkaa viisaammat muutama, jos tulee mieleen.

    • 4wdllä

      No sehän on kasikymmenluvun hiluxi, jossa on manuaaliset napalukot edessä, jotka olivat lock-asennossa. Toinen takanen tosiaan jäpösti eikä etuset ruvenna vetämään. Eli jumissa oltiin. Sitten kun sain se siitä poterosta niin taas mentiin nelivedolla.
      Mutta eikö sen etuvedon olisi pitänyt nykäistä se ajokki pois siitä pinteestä?

      Näyttää muuten siltä, että viisastelijoita täällä riittää, mutta asiantuntijoista on pulaa.

      • 2+3

        Auttaa kummasti viisasteluun, että kertoo edes mistä autosta kyse.
        Napalukkojen tarkoitus on käsittääkseni vain kytkeä pyörä vetoakseliin kiinni. Eivät liity siis tasauspyörästön lukitukseen.


      • . . .

        Älä ihmeessä kerro mistä autosta on kyse...
        Okei.. toinen arvaus: nelivedon kytkevä alipainekello rikki..


    • 4wdllä

      No juurihan tuolla lukee, että kasikymmenluvun hiluxi. Jos ei tuosta osaa päätellä merkkiä niin ehken kannattaa jättää vastaamatta.

    • 4x4mekaanikko

      No joo, sinulla on siis kyllä lukot etupyörissä, jotka kytkevät pyörät akseleihin. Se mikä hiluxsistasi puuttuu on tasauspyörästön lukko, jonka vuoksi ajokkisi ei selviäsisi esim. niin sanotusta ristiriipunnasta, jossa toinen takapyörä ja toinen etupyörä on ilmassa.
      Lisää lukkoja peliin!

    • Koska Hiluxin nelikko on ns. jäykkää mallia, on se aina akseleiden suhteen lukossa, niin lähtisin veikkaamaan, että joko napalukot ei toimi tai eivät olleet lukossa esinkään. Eipä siinä tainnut sitten perän kitkalukkokaan toimia?

      • 7. Hilu

        Tai sitten se pikkukeppi siellä ohjaamon lattialla oli väärässä asennossa - tai kuljettaja yritti kytkeä nelivedon päälle sen kuuluisat 5 sekuntia liian myöhään. Jumissa kun ollaan, niin silloin se tuppaa olemaan myöhäistä. Nelivedon kytkin kun ei välttämättä tartu silloin helpolla kiinni, vaan jää vaiheeseen. LN11- ja LN17-Hiluissa vetää nelivedolla aina väkisin vähintään toinen etupyörä ja toinen takapyörä. Voiman siirtää kova rauta eikä siellä ole mitään alipainekikkailuja missään. Noissa kasariluvun Hiluissa takaperän kitkalukko ei ollut vakiona. Ja yleensä: se 4WD rauta-akseliauton Lock-All-tasauslukko on edelleen se keskimmäinen poljin siinä kuskin edessä lattialla. Osaamisensa vaatii sekin keino.


    • GtAdventuro

      Olisko niin, että jos neliveto jää jumiin niin samalla kun painaa kaasua niin toisella jalalla hivottelee jarrua niin jäpöstäminen loppuu ja auto nousee kuopasta poies?

      • 7. Hilu

        Ei se suttaaminen kokonaan lopu, mutta niille pitäville pyörillekin siirtyy edes vähän momenttia joka sitten vie autoa jotenkin eteenpäin, toisinaan. Periaatteessa, jos jarrut olisivat viimeisen päälle tasaisesti ottavat, jarruttaminen jakaisi parhaassa tapauksessa momentin tasan kaikille pyörille. Ei käytännössä kuitenkaan mene niin. Käytännössä siirtyvä momentti on luokkaa enintään puolet jarrumomentista.

        Jos vauhtia saa pidettyä niin paljon, että ABS toimii (> 5 km/h), jarruilla voi tasata vetoa ihan samalla tavalla kuin vetoluistonesto/Traction Control-systeemeillä tapahtuisi. ABS luulee, että se pitävä pyörä meinaa lukkiutua ja se keventää sen jarrua. Ja hurttia suttaavan pyörän jarru saa purra. Ei kuitenkaan auta jos olet jo jumissa. Eikä tietenkään sovi kuin hetkelliseen käyttöön.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

      Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7160
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

      kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      198
      2528
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

      Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      102
      1967
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

      Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1527
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

      Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1079
    6. Milloin se sitten

      On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      990
    7. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      959
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

      Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      77
      863
    9. Sä tiedät rakas

      Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      729
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

      Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      718
    Aihe