Avoin suhde ja parinvaihto

homma

Olisin kiitollinen jos joku voisi kertoa asiasta mielipiteensä.

Tapasin siis nykyisen kumppanin netin kautta, ja melkein jo alusta lähtien hän kertoi, että ei usko yksiavioiseen suhteeseen. Itse en ollut kovin vakavissani jutussa mukana, joten jostain syystä jatkoin ja tapailin myös muita. Sitten yhtäkkiä kun kerroin treffeistäni, häneen iski kauhea mustasukkaisuus.

Nyt olemme parisuhteessa ja etsineet sitten paria ja/tai toista naista. Aina tosin kun olemme paria tavanneet, siitä ei ole tullut yhtään mitään ja nimenomaan miehen takia. Hän sanoo että naisista olisi kyllä välittänyt, mutta koska kyseessä on ns. "vaihtokauppa" (ilmeisesti hänen ja toisen parin miehen välillä) hän ei voinut suostua koska emme olisi saaneet kyseiseltä parilta niin paljon kuin olisimme antaneet. Vastaavasti nyt yhteisellä lomalla hän ei suostunut kimppailuihin yhtään (siis miesten kanssa) eikä kukaan nainen oikein tunnu kelpaavan.

Nyt olen ehdottanut toistuvasti avointa suhdetta, koska miehen seksuaaliset tarpeet ovat niin kovat enkä itse pistäisi pahakseni sitä. Toistaiseksi hän on kieltäytynyt, koska hänellä on ns. syviä tunteita minua kohtaan eikä hän ehkä kaipaakaan niitä toisia naisia niin paljon. Ja erityisesti ajatus minusta toisen miehen kanssa häiritsee. Samalla hän aina kuitenkin pointtaa kaikki näkemänsä hyvät naiset minulle, koska olen kertonut olevani biseksuaali ja tämä tuntuu minusta ikävältä. Mies on päätynyt siihen, että haluaa tehdä näitä seikkailuita yhdessä, mutta itsestäni tuntuisi kätevältä, että hän vaikka tyydyttäisi erilaisuuden tarpeensa harrastelemalla itsekseen tai maksullisten naisten luona, mikäli vain itse saisin vastaavat oikeudet.

Tämä suhde taitaa olla perustoiltaan asti vinossa, mutta kysyisinkin nyt, että miten ihmeessä tällainen suhde voisi toimia ja millaisia sääntöjä luoda? Olen siis todella seksuaalinen ja seksi on hyvää, lähinnä minua häiritsee tämä epäsuhtainen asetelma, jossa mies väittää nyt muuttuneensa yhtäkkiä enemmän yksiavioiseksi kuin itse vaikka alussa oli aivan jostain muusta puhe.

8

1065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avoin poly

      Luin tekstisi useaan kertaan, ja yritin ymmärtää mistä on kyse... korjaa, jos ymmärsin väärin.

      Aloititte siis suhteen "avoimena", koska mies väitti, ettei usko yksiavioiseen suhteeseen ja sinä suostuit tähän, sillä et ollut "vakavissasi". Jatkoit siis muidenkin tapailemista. Oliko se tapaileminen sitä, että etsit jotakuta toista "vakavaan" suhteeseen kanssasi, jolloinka tämä avoin suhde olisi saanut jäädä?

      Mieheen iski mustasukkaisuus, kun hän tajusi sinun tapailevan muita. Tämän mustasukkaisuuden seurauksena siirryitte "parisuhteeseen". Mitä tässä tarkoitat parisuhteella? Mikä muuttui suhteessanne tässä kohtaa?

      Ymmärrän kirjoituksestasi niin, että miehen mustasukkaisuuden takia sinä lopetit muiden tapailemisen. Te olette yrittäneet jonkinlaista parinvaihtokuviota, mutta mies ei lopulta suostu siihenkään. Olet myös ehdottanut, että suhde palaisi avoimeksi, mutta sekään ei kelpaa.

      Minusta vaikuttaisi siltä, että mies on keksinyt oivan tavan manipuloida sinua. Hän vastuuttaa sinut omista tunteistaan, eikä hän pysy sanojensa takana. Mustasukkaisuus on tunne, ja todellisissa avoimissa tai monisuhteissa jokainen joutuu itse ottamaan vastuun siitäkin tunteesta. Avoin suhde ei voi toimia siten, että oma mustasukkaisuus ratkaistaan kontrolloimalla kumppanin käytöstä.

      Ehkä mies kertoi, ettei usko yksiavioisiin suhteisiin, jotta hän voisi jatkossa tapailla muitakin. Kun hän ymmärsi, että sinä oletkin suhteessa se, jolla on treffejä muiden kanssa, ei avoimuus enää ollutkaan niin maittavaa...

      Ihan rehellisesti en keksi, miten tämä kyseinen suhde voisi toimia, jos toinen kerran ei pysy sanojensa takana. Jos et voi luottaa siihen, mitä hän sanoo, niin mille pohjalle rakennat suhteen?

      • homma

        Kiitos paljon vastauksestasi! Siinä oli paljon järkeä. Erityisesti juuri siltä osin mikä minua eniten vaivaakin: en oikein muista miten loppujen lopuksi päädyimme yhdeksi yöksi tarkoitetusta seksistä tähän parisuhteeseen. Saattaa olla, että tuon "yksiavioisuus" -kommentin jälkeen tulkitsin itse tilannetta niin että saan tapailla muita ja sitten asiasta hänelle kerrottuani huomasin käsittäneeni asian väärin.

        Ongelmana on nyt siis juuri se, etten tiedä oikein mitä mies haluaa ja että haluanko todella itse samaa. Lähdin parinvaihtojuttuun mukaan kokeilunhalusta ja koska en ole vieläkään kokemusta saanut, en tiedä sopiiko se minulle laisinkaan. Minua siis kiinnostaisi avoin suhde ja tavata muita miehiä ja naisia seksin merkeissä mutta tältä pohjalta se tuntuu todella vaikealta toteuttaa niin, etten loukkaisi miestä ja hänen toiveitaan.

        Mies on kertonut tykästyneensä minuun kovasti ja ettei ole tapaillut ketään muita sen jälkeen kuin aloitimme tapailun ja että muut naiset yksinään eivät kiinnosta häntä niin paljon (ja että nämä seksiseikkailut meidän tulisi tehdä yhdessä). Minun on vain vaikea uskoa, että vaikka mies on ihana ja vaikuttaa vilpittömältä, hän yhtäkkiä olisikin "muuttunut" ja haluaisi pelkästään harrastaa kolmen ja neljän kimppoja.

        Mies on siis aikaisemmassa elämässään maannut satojen naisten kanssa ja ainut vakavampi vuosien parisuhde kaatui - yllätys yllätys - pettämiseen. Selvästi hän on luonteeltaan epävarma ja siksi taipuvainen mustasukkaisuuteen, mutta kuten sanoit hän osoittaa minua kohtaan epäluottamusta ja syyllistää minua mm. puhumalla tästä treffeillä käynnistä, vaikka siitä on kulunut jo pitkän aikaa. Samoin hän kuvittelee että olen jatkuvasti hyppäämässä sänkyyn jonkun toisen miehen kanssa, vaikka olemme sopineet ettemme sellaista nyt tee. Oma luottamukseni häntä kohtaan on myös vähäistä, kuten huomasit: on vaikea uskoa mitä sanotaan kun toinen ei oikein pysy sanojensa takana.

        Ehkä meidän täytyy nyt sitten vakavasti keskustella että onko tässä hommassa todellakaan järkeä vai ei. Todennäköisesti ei ole kerta jo tässä vaiheessa on sukset näin pahasti ristissä ja solmussa.


    • Dumppaa tuo idiootti

      Tuo hipsteri ei kyllä ole sinun vastakappaleesi ainakaan. Tekstisi perusteella olet laatunainen ja tämä jäbä taas on neljän tuulen tupa ja taparunkkari. Mustasukkainen vielä lisäksi, en voi suositella kun että jätät jäbän ja etsi tasokasta kaltaistasi seuraa. Kerron kokemuksesta sillä menin yhteen polyamorisen naisen kanssa (itse en ollut) ja ei siitä koskaan mitään numeroa meillä tullut, tätänykyä olemme molemmat monoamorisia koska muut tarpeet ovat hiipunut. Ei tarvitse enään sotata vieraita pöksyjä kun on löytänyt vastakappaleensa.

    • avoin poly

      Jos todella haluat jatkaa tätä suhdetta, tai ainakin selvittää missä mennään, niin... Jospa kysyisit mieheltä, muistaako hän taannoisen "en usko yksiavioisuuteen" -kommenttinsa. Joskus ihmisten muisti on hyvin valikoiva... Jos hän sen muistaa, niin voisit kysyä, mitä hän mahtoi sillä tarkoittaa, juuri kyseisellä ajan hetkellä.

      Siksi toisekseen, voit kysyä mieheltä suoraan, mitä hän haluaa suhteeltanne juuri nyt. Haluaako hän perinteisen suljetun parisuhteen vai jotain muuta? Ja mitä se puhe parinvaihdosta sitten oli, jos hän käytännössä kuitenkaan ei ole siihen valmis?

      Kun saat näihin kysymyksiin vastauksia - ja kun seuraat, onko miehen käytös ja sanat linjassa keskenään - niin voit miettiä jatkoa. Mitä sinä itse haluat? Haluatko perinteisen suhteen vai avoimen? Minkätyyppinen avoin suhde olisi sun mieleen? Avoimia suhteita on erilaisia. Perusversio avoimesta on se, että on "peruspariskunta", joilla on rakkaussuhde ja sen lisäksi seksiä "ilman tunteita" muiden kanssa. Polyamoria on katsantokanta, jossa niitä tunteitakin saa olla useamman kanssa. Vaihtoehtoja siis on, ja jokainen avoin / poly-suhde on ihan omanlaisensa. Kun olet suunnilleen selvillä, mitä itse haluat, niin mieti sitten, haluatko sitä tämän kyseisen miehen kanssa.

      Tuo kommentoija nimimerkillä "Dumppaa tuo idiootti" kyllä hänkin puhuu ihan asiaa... Vaikka siitä kohdasta olen eri mieltä, että kaikille löytyisi se yksi ainoa oikea. Jos jatkossa haluat avoimia suhteita, voit tästä suhteesta / tästä episodista ottaa opiksesi sen, että kommunikaatioon kannattaa panostaa. Kysellä, mitä toinen mahtoi milläkin sanomisellaan tarkoittaa... Luultavasti silti tulee väärinymmärryksiä, mutta niitä ehkä voi vähän vähentää.

      • homma

        Kiitoksia myös tästä vastauksesta! Se pisti tosiaan miettimään... Luulen että tuo "yksiavioisuus"-kommentti aikoinaan tarkoitti nimenomaan sitä, että mies on edellisissä suhteissa tajunnut, ettei ns. perinteinen parisuhde ole häntä varten vaan että hän haluaa löytää naisen, jonka kanssa voisi kokeilla jotain modernimpaa järjestelyä.

        Ja en osaa tällä hetkellä sanoa, olenko minä sellainen nainen.

        Tuo kehotus kysyä mieheltä suoraan mitä hän haluaa tältä parisuhteelta tuntuu tässä vaiheessa parhaalta mahdolliselta toimintatavalta. Sitten sen jälkeen osaan ainakin sanoa vähän paremmin, onko hän kenties muuttanut käsityksiään matkan varrella (näinhän on varmaan jossain määrin tapahtunut) vai onko kyse vain siitä, että en itsekään tiedä haluanko ns. perinteisen suhteen vai avoimen.

        Jos nyt piirrän päässäni kuvaa "Unelmieni miehestä", niin kyllähän sitä silmää räpäyttämättä voi sanoa että tahtoisi loppujen lopuksi sellaisen, jolle minä riitän sellaisena kuin olen ja joka vastaavasti riittäisi minulle sellaisena kuin on (siis myös sängyssä).

        Mutta se, onko tällaista miestä olemassa ja että onko kohtuutonta vaatia toiselta sitä, että hän joutuu koko loppuelämänsä harrastelemaan seksiä vain minun kanssani (ja minä hänen) niin - en tiedä. Pettämistä kun tapahtuu niin paljon enkä minäkään uskalla vielä sitoutua näin lopulliseen ajatukseen.

        Olette joka tapauksessa ihania kun jaksatte vastata näin perusteellisesti! Tässä on ollut paljon apua, koska itse kun näitä asioita myllyttää päässään niin ei enää tiedä mitä tahtoo ja mitä ei... Kiitos


    • avoin poly

      Hyviä ajatuksia sinulla! Erityisesti pidän tuosta realismista, joka paistaa läpi näistä sanoista:

      "Mutta se, onko tällaista miestä olemassa ja että onko kohtuutonta vaatia toiselta sitä, että hän joutuu koko loppuelämänsä harrastelemaan seksiä vain minun kanssani (ja minä hänen) niin - en tiedä. Pettämistä kun tapahtuu niin paljon enkä minäkään uskalla vielä sitoutua näin lopulliseen ajatukseen."

      Minä itse päädyin avoimiin suhteisiin (ja nykyään poly-suhteeseen) juuri sen takia, että katsoin avoimuuden mahdollistavan suuremman rehellisyyden suhteessa. Kun kaikki tunteet ovat sallittuja, ja kaikesta saa puhua, voi kommunikaatio olla rehellisempää ja avoimempaa. Samoin en nähnyt mitään mieltä siinä, että rajoitan omaa tai toisen seksielämää, kunhan tautiriski pysyy kohtuullisena.

      Tuon, että "riittää toiselle sellaisena kuin on", voi senkin ajatella monella tapaa. Minä koen olevani rakkailleni hyvä kumppani, ja minä riitän heille. Silti minusta ei ole ihan kaikkeen, ja he kyllä toisinaan kaipaavat sellaista keskustelua, johon minä en kykene - yleensä kiinnostuksen puutteen vuoksi. Tähän moni sanoisi, että sitä varten on ystävät, eikä seksiä tarvita... mutta minä kysyn: mitä haittaa siitä on, jos rakkaallani on jonkun toisen kanssa erilaisia yhteisiä kiinnostuksen kohteita JA lisäksi seksiä? Ei se ole minulta pois. Rakkaani tulee minun luokseni tyytyväisenä ja onnellisena, kun on tavannut itselleen tärkeän ihmisen ja viettänyt antoisia hetkiä hänen kanssaan.

      Noh... mitään näin syvällistä ei ehkä tälle palstalle kannattaisi kirjoittaa, kai joku tulee kauhistelemaan ja jeesustelemaan tälle... mutta nimimerkille homma halusin antaa lisää ajattelemisen aihetta :) Kaikkea hyvää sulle!

    • Outoa

      Olen siis mies. Aika patti mainen tilanne mulla oli aikoinaan kun olin sinkkuna 2 naisen kimppa se oli mukavaa nyt olen parisuhteessa ja ollaan oltu tapaamassa pareja se on ollut ihan kivaa mutta naiseni ei jostain syystä itse olemaan toisen miehen kanssa mutta sanoi minulle että hänestä on kiihoittavaa katsoa kun olen vieraan naisen kanssa en oikein tiedä minkä takia ei itse halua parin vaihtoa

      • 4+15

        No minä naisena en halua toisia miehiä siksi että en halua muiden miehien koskevan minua kuin vain mieheni. Mutta minua kiihottaa katsoa kun hän nai toisia naisia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1143
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      860
    4. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      15
      790
    5. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      789
    6. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      774
    7. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    8. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      750
    9. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    10. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    Aihe