Kysymyksiä aspergerista

Hieman_Pihalla

Olen vastikään tutustunut kahteen nuoreen aspergermieheen kaverina. Joissain tilanteissa on erittäin vaikeaa saada heistä selkoa, enkä tiedä yhtään mikä on heille tyypillistä käyttäytymistä. Siksi ajattelin että voisin kysyä täällä.

Onko aikuiselle aspergerille tyypillistä puhua itsestään kolmannessa persoonassa? Eli tyylillä "Kukaan ei tahdo nähdä Pekkaa" tai "Ei ymmärrä Matti miksi ei löydä tyttöystävää vaikka Matti on kiltti kaikille". Ja tätä tapahtuu jokaisessa keskustelussa enemmän tai vähemmän.

Jyrkkyys mielipiteissä? Heidän mielestään asiat ovat mustavalkoisia, sitä joko on tai ei. Asioissa ei ole olemassa montaa puolta.

Asiat vaativat aina selityksen? Aina pitää olla selittämässä yksinkertaisiakin asioita, miksi tuo nainen hymyili tuolle miehelle muttei minulle? Miksi minä en tykkää tupakoinnista vaikka "kaikki muut" tykkäävät? (ja jos sanoo että ei siitä tarvi tykätä, niin on kuulemma pakko tykätä koska muutkin tykkää). Ja jos asialle ei ole selitystä niin sitä tivataan siitä huolimatta. Eikä uskota ettei joillekin asioille löydy selitystä. Tai jos antaa selityksen jollekin asialle niin se ei sitten olekaan kelvollinen.

Ei mitään suodatinta omissa puheissa? Olen sokea kun en huomaa miten ihmiset kävelee eri tavoin. Olen kylmä ja julma jos pistän karutkin faktat kysytyistä asioista pöytään. Olen paha ihminen sen takia kun ne faktat satuttavat?

Empatian ja tunnetason "vajavaisuus"? Ei sen kummempia tunnesiteitä esimerkiksi omiin vanhempiin tai sisaruksiin. He ovat ihmisiä joilta saa seuraa ja joiden kanssa on ison osan elämästä viettänyt. Ei tuntuisi kuulemma pahalta jos he katoaisivat.

Siinä nyt päällimäisenä mielessä olevat. Toivottavasti kukaan ei näistä kysymyksistä loukkaannu tai mitään, olen vain kiinnostunut tietämään heidän ajatuksenjuoksustaan enemmän. Myös jos tulee mieleen jotain mitä minun olisi hyvä tietää ollessani heidän kanssaan tekemisissä niin otan mielelläni neuvoja ja muita vastaan :)

8

361

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • (16+)

Aloitus on taas kerran typerä emppiprovo johon odotetaan Aspergerinfolta vastausta jotta saataisiin lisää PULLAA RAYlta.

• Tähtitieteilijä 5

Ei, vaan aloitus oli jonkun opintonsa keskeyttämään joutuneen vale-assin (empin?) aikaansaannosta,kaikki saamansa vastaukset joita mahdollisesta saa kopioi suoraan graduunsa mainitsematta lähteitä. Tavat toimia tuntee jokainen.

• SaagaSelene

"tavat tuntee jokainen"

• Hieman_Pihalla

Kyse ei ole mistään tuollaisesta, vaan aivan puhtaasta mielenkiinnosta ja uteliaisuudesta. Enkö olisi sitten saanut kysyä kyseisistä asioista? En ole löytänyt muualta vastauksia ja toivoin täältä saavani asiallisia vastauksia aiheesta

• 4+1=?

Ootas vähän...

• Aspergerinfo

"Jyrkkyys mielipiteissä."

"Asiat vaativat aina selityksen.

Ja jos asialle ei ole selitystä niin sitä tivataan siitä huolimatta. Eikä uskota ettei joillekin asioille löydy selitystä. Tai jos antaa selityksen jollekin asialle niin se ei sitten olekaan kelvollinen."

"Olen paha ihminen sen takia kun ne faktat satuttavat?"

Tarkoittanee sitä, ettei ymmärretä, mikäli asioista puhuu suoraan jollekin, joka siitä loukkaantuu.

Nämä allekirjoitan.

• On se paljon totakin mitä Hieman_pihalla kuvailee. Miks heikkarissa? Autismi- ja Asperger liitto myy Hans Aspergerin kirjaa, jossa on hyvää tietoa as:sta.
      Nettiselaajakin tietää että aspergersyndroomassa on kysymys laaja-alaisesta aivojen kehityshäiriöstä. Epäilen, että jokainen myös as-henkilö on vielä jokainen oma yksilönsä riippuen kasvatusolosuhteista.

Avainsana as-lapselle on perheen tuki. Sen jälkeen koulunkäynnin kokoaikainen tukeminen niin, että hänen vahvinta, ehkä kapeaakin osaamisaluettaan tuetaan enemmän kuin tavislasta tai nuorta.

H.Asperger toteaa saman minkä useimmat ihmiset jo tietävätkin, ilman tukea jääneet autismikirjon ihmiset ovat hyvin alttiita joutumaan ennenpitkää erilaisiin eristyslaitoksiin.

Toivo Lång, ikä-asperger
      Kouvola

• 40+ Aito Asperger

"Avainsana as-lapselle on perheen tuki"

Entäpä jos sellaista ei löydy ja vanhemmat kieltävät puolustusmekanismeissaan koko syndrooman olemassaolon jälkeläisellään?

"Nettiselaajakin tietää että aspergersyndroomassa on kysymys laaja-alaisesta aivojen kehityshäiriöstä."

Mitäs tähän sanoisi? Hmm. Laaja-alainen aivojen kehityshäririö. Saisikos linkkejä minkä perusteella esität faktana asioita jotka perustuvat vain ja ainoastaan omaan mielikuvitukseesi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6644
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4512
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      3198
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      3017
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1905
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1576
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1574
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1505
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1379
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      47
      1303
    Aihe