Hei,
Olen eronnut loppusyksystä pitkästä suhteesta, olimme kihloissa ja asuimme yhdessä. Alamäki alkoi yli vuosi sitten, kun mieheni meni humalassa pettämään minua. Hän kertoi tämän minulle katuen itse heti tapahtuman jälkeen.
Ensireaktiona oli tietysti totaalinen hajoaminen, miten joku joka rakastaa voi tehdä niin? Päätin kuitenkin jäädä suhteeseen. Tuntuukin jälkikäteen, etten olisi varmaan näinkään selvinnyt, jos olisin tuolloin nostanut kytkintä. Menetin jossain määrin koko elämänhallinnan, joskin olen tajunnut tämän nyt vasta jälkikäteen eroa puidessani. Olin vuoden kotona, en jaksanut tehdä oikein mitään, hoidin vain pakolliset velvollisuudet koulussa ja töissä, muuten oleskelin yksin kotona ja velloin ajatusteni kanssa. En avautunut tuntemuksistani liion ystävilleni, enkä kumppanilleni. Tuntuu, että tuo puhumattomuus ja asioiden sisällä pitäminen vain vaikeutti oloani entisestään.
Vatvoin asioita noin vuoden päässäni, en hirveästi enää lopulta edes jaksanut pitää yhteyttä ystäviini. Tuntuu hurjalta näin jälkikäteen myöntää itselle, etten ole todellakaan voinut hyvin, mutta en kyennyt tekemään asialle mitään. Olen mielestäni kuitenkin antanut miehen teon anteeksi, mutta minulla ei ole ollut tarvittavia välineitä käsitellä asiaa. Uskoakseni siitä olisi pitänyt keskustella mieheni kanssa paljon paljon enemmän, jotta suhde olisi kestänyt tämän kaiken.
Viime syksynä jatkoin opiskeluitani hieman intensiivisempään tahtiin, ja sainkin paljon uusia kavereita. Tuntui jälleen, että olen elossa! Siinä rytäkässä aloin kai syyllistämään suhdettamme, että tämä oli se ongelmatekijä, joka minut niin alamaihin on viime ajat saanut. Otin eron puheeksi mieheni kanssa, hänelle asia tuli täytenä yllätyksenä. Tämän jälkeen emme puhuneet kotona enää juuri mitään, emme tehneet mitään yhdessä, ja kuukausi myöhemmin päätimme erota. Lähdinkin sitten rytinällä, turhautuneena ja suuttuneena kaikkeen.
Nyt jälkikäteen kuitenkin tuntuu, että ehkä ero olikin virhe, kun kuitenkin näin pitkälle olimme yhdessä taivaltaneet? Lähdin hakemaan aiempaan vaikeaan olooni syytä suhteesta, mutta itsehän toisaalta olin vellonut omien ikävien tuntemusteni kanssa puhumatta niistä kenellekään? Jos olisin aiemmin avannut suuni tunteistani, olisiko suhteen kuitenkin saanut pidettyä kasassa. Nyt tuntuu, että olen tehnyt hätiköidyn päätöksen ja pilannut kaiken, heittänyt nurkkaan hetken mielijohteesta kaikki mitä elämältä odotin, kaikki mitä olimme tulevaisuudelle suunnitelleet. Olen ikävöinyt meidän kotia, kaikkea yhteistä. Olen keskustellut paljon ystävien kanssa, ja olen tullut siihen lopputulokseen, että varmaankaan ilman eroa en olisi saanut purettua ajatuksiani näin hyvin, nyt olen saanut suuni auki ja tunteeni ulos. Mutta olenko silti menettänyt elämässä jotain todella kallisarvoista, jota ei enää koskaan saa takaisin?
En haluaisi palata siihen mitä suhde loppumetreillä oli, mutta pettämisen jälkeenkin meillä oli vielä hyviä aikoja. Menimme kihloihin, suunnittelimme tulevaisuutta. Haluaisin palata siihen mieluummin, kuin olla tässä yksin kirjoittamassa tätä tarinaa. Tuntuu todella vaikealta kuvitella aloittavansa kaiken jonkun muun ihmisen kanssa alusta. Tuntuu, että olen itse muuttunut tarinan roistoksi, joka heittää kaiken rakastamansa ja tärkeän hukkaan ja hajottaa yhteisen elämän..
Olemme keskustelleet nyt vasta viime päivinä näistä asioista, ja molemmat myöntävät tehneensä siinä virheen, ettei asioista osattu puhua, vaikka olisi pitänyt. Tuntuu, että erostakin olisi pitänyt pystyä keskustelemaan, eikä vain pitää mykkäkoulua kunnes on pakko lähteä kävelemään kun niin ahdistaa. Minä olen rikki, hänelläkin on ollut vaikeaa, minun mielestä ero oli toisaalta aivan oikea ratkaisu (jotta sain pääni taas selväksi kaiken ikävän myllerryksen keskeltä) ja hänkin sanoi, että kai ero oli kuitenkin oikea ratkaisu. Ja kannusti minua vaan tekemään mukavia asioita ja olemaan jäämättä yksin neljän seinän sisään miettimään päätäni puhki.
Tuntuu kuitenkin aivan toivottomalta tämän hetkinen tilanne. Tiedän, että paluuta siihen mistä lähdin ei enää ole, vanhassa kodissamme on uudet asukkaat, ei siihen samaan enää pääse vaikka haluaisi. En tiedä missä olisin onnellinen, en ainakaan täällä uudessa kodissani yksin miettiessäni näitä. Enkä minä sitä yksinoloakaan pelkää, tuntuu vain todella vieraalta, että joskus kaikki taas kääntyisi paremmaksi jonkun muun ihmisen kanssa...
Eron jälkeisiä mietteitä
4
400
Vastaukset
- olet sen arvoinen!
Sullhan oli hyvän aikaa maistella miltä pettämisen jälkeen tuntui ja ei tainnut tuntua hyvältä eikö niin. Ei tuo kihloihin meno sitä asiaa muuta miksikään että miehesi petti ja loukkasi sinua, etkä ole antanut anteeksi koska asia tuntuu sinusta niin pahalta.
Minusta sinun kannattaa vaan jatkaa nyt eteenpäin ja purra huulta, etsiä uusia miehiä ikävään oloosi ja unohtaa se eksä edes hetkeksi, saat perspektiiviä siihenkin oliko se miehesi nyt sitten_niin_saatanan_täydellinen_juuri_sinulle.
Luulenpa että kun vaan nyt sinnittelet saat jälleen iloa elämääsi ja tapailemalla muita, ja etenkin sellaisia jokt eivät mene ja petä saat taottua päähäsi että mitkään kihlat tai muut ei enää korjaa entistä suhdettanne ja on hyvä että asia paljastui.Joku hetki sinulle voi kirkastua mysö se millainen eksäsi on muuten. Onko niin että hän on kännissä sekoileva keskenkasvuinen tsekäs, huomionkipeä nulikka vai esimerkiksi kylmä ja tylsä panomies, jolta saa surkeaa seksiä. Ei petollisee suhteeseen kannata jäädä, sillä se voi tapahtua uudelleen ja uudelleen ja uudelleen. Irrottautumalla tällaisesta ihmisestä pääset vähemmällä. - mies61+
Nenä pystyyn siitä! Harrastuksiin harrastuksiin jos mahdollisuus. Vaikka kansalaisopistoon tai kuntouurheilujuttuihin. Sieltä saat tervehenkisiä puhekavereita ja unohdat menneet. Älä mitään uusilla laastarisuhteilla ala parantamaan oloasi, niistä ei pidemmän päälle tule kuin paha olo.
Hyvää kevättä :)- Apua löytyy
Hanki itsellesi kirja Jälleenrakennus -kun suhteesi päättyy. Alat ymmärtää paremmin suhdettanne ja itseäsi. Saat työkaluja parisuhteen punnitsemiseen, tiedät paremmin onko mahdollista saada sitä toimivammaksi. Saat käsiteltyä suhteesi riittävän hyvin ja voit alkaa jälleenrakentaa itseäsi joko palataksesi miehesi kanssa uuteen toimivampaan suhteeseen tai jatkaaksesi elämää yksin. Kirjaa käytetään perusteoksena eroseminaareissa. Voit myös osallistua sellaissen, jos on tarjolla paikkakunnallasi, samoin miehesi rinnakkaiseen seminaariin. Pettäminen pitäisi käsitellä riittävän perusteellisesti ja rakentavasti viipymättä ja tarvittaessa ulkopuolisen asiantuntijan avustuksella. Silloin on paremmat mahdollisuudet päästä siitä yli ja jatkaa parisuhdetta jos molemmat ovat motivoituneita siihen. Seminaari voisi auttaa selvittämään tilanteen, mutta kirjalin toimii monelle eronneelle "pelastusköytenä". Suosittelen omasta kokemuksesta.
- fgjadohögfg
Apua löytyy kirjoitti:
Hanki itsellesi kirja Jälleenrakennus -kun suhteesi päättyy. Alat ymmärtää paremmin suhdettanne ja itseäsi. Saat työkaluja parisuhteen punnitsemiseen, tiedät paremmin onko mahdollista saada sitä toimivammaksi. Saat käsiteltyä suhteesi riittävän hyvin ja voit alkaa jälleenrakentaa itseäsi joko palataksesi miehesi kanssa uuteen toimivampaan suhteeseen tai jatkaaksesi elämää yksin. Kirjaa käytetään perusteoksena eroseminaareissa. Voit myös osallistua sellaissen, jos on tarjolla paikkakunnallasi, samoin miehesi rinnakkaiseen seminaariin. Pettäminen pitäisi käsitellä riittävän perusteellisesti ja rakentavasti viipymättä ja tarvittaessa ulkopuolisen asiantuntijan avustuksella. Silloin on paremmat mahdollisuudet päästä siitä yli ja jatkaa parisuhdetta jos molemmat ovat motivoituneita siihen. Seminaari voisi auttaa selvittämään tilanteen, mutta kirjalin toimii monelle eronneelle "pelastusköytenä". Suosittelen omasta kokemuksesta.
Petturia ei kannata ottaa takaisin tai jos ottaa antaa samalla mitalla heti kun on muka ok asian kanssa ja toinen alkaa suunnitella suhteessa etenemistä, miehethän kehuvat olevansa saalistajia, joten kannattaa tähdätä silloin kun tulee sattumaan eniten, esim. mies polvillaan kihlasormuksen kanssa olis hyvä tilanne kertoa miehelle omasta petoksestaan tai joku muu vastaava. Ei siihen mitään seminaareja tarvita, kun rehellisiäkin miehiä täältä löytyy kyllä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde273020Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän342732- 1502328
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542269Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241920Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3921737Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1091695- 3191598
- 1351479
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm151472