Outo lämmönvaihtelusta syntyvä kipu!

kylmästä lämpimään

Yritin googlettamalla etsiä ongelmaani vastauksia heikolla menestyksellä, joten koetan nyt sitten täältäkin, josko jollain olisi tietoa.

Eli hampaitani alkaa särkeä tultuani kylmästä ulkoilmasta sisälle lämpimään. Särky on vain toisella puolella ja ehkä enemmän parissa hampaassa kuin muissa. Usein kuitenkin tuntuu särkyä koko toisen eli vasemman puolen hampaissa. Kipu kestää noin puoli tuntia ja sitten ei mitään! Kylmät tai kuumat ruuat eivät vihlo, ei myöskään lämpimästä kylmään siirtyminen tai ulkonaolo. Kesäisin ongelmaa ei ole myöskään ollut, ainakaan tähän asti. Tänä talvena ongelma on pahentunut ja särky on ilkeää, joskus kovaakin.

Mitä tämmöinen voisi olla? Hampaani ja pääni olen satuttanut kerran pahasti liikenneonnettomuudessa mutta tästä on jo aikaa ja hampaat on hoidettu kuntoon.

7

883

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vihlovahammas1

En keksi itse muuta kuin jonkin sortin vihlonta?

• eder

Saattaa myös olla reikä, sinuna tarkistaisin asian.

• jsutsr

kannattaa käydä lekurissa ja tutkia johtuisko kolarista.

• paikkojen vaihto

Hei, tekstisi on kuin omasta kynästä tosin ilman liikenneonnettomuutta.
      Tiedän tuon hirvittävän säryn ja vihlonnan, kamalaa. :( ( (

Hampaani on huolettu, tarkastettu, kuvattu säännöllisesti ja syytä moiselle särylle ei löytynyt koskaan ja särky ei koskaan hohdentunut tiettyyn hampaaseen ja tätä tosiaan oli vaan talvisin pakkasilla ja viimoilla.

Muutama vuosi sitten minulta lohkesi syödessä takahampaista iso vanha paikka, jossa oli amalgaamia ja muovia ja tilalle laitettiin uusi muovipaikka. Pyysin ottamaan vanhat amalgaamin rippeetkin pois, koska ne värjäävät inhottavan sinertäviksi hampaat, yök. Silloin en vielä huomannut vihlonnan/säryn loppumista.

Sitten näitä vanhoja paikkoja murtui kaikkiaan 3kpl 1-2 vuoden aikana, kaikissa näissä oli amlgaamin ja muovin sekamleska-paikkaa!!!
      Ne korjattiin ja kaikki vielä päivystyksenä yksitellen, huomasin pian että se ihnottava kylmäsärky olikin poissa. Hammalääkäri sanoi yhden takahampaan korjauksen yhteydessä, että vanhan paikan alle oli tullut reikä. Näillä oli ihan selvä yhteys siihen vihlontaan. Ihmettelen vaan sitä, että miksi näitä vanhoja paikkavaurioita ei kuvissa huomattu? Ja ehdin vuosia kärsiä särystä. Mutta nyt on ollut tosi hyvä tilanne.

Nyt tiedän mistä lähden vikaa etsimään jos särky taas palaa.
      Enkä poistu hammaslääkärin tuolista ennenkuin viallinen paikka löytyy. :D

• kylmästä lämpimään

Kiitokset vastauksestasi paikkojen vaihto! Minunkin hampaat on kuvattu säännöllisesti mutta hammaslääkärin tarkastuksen ja kuvien perusteella ei mitään pitäisi olla vialla. Mutta voisiko kuitenkin jokin paikkaviritelmä tehdä oireet minullakin.

Mitenkähän yleistä on, että karies ei näy kuvissa? Hiushalkeamia on minun hampaissa ainakin kolarin jäljiltä. Ei kai auta kuin varata aika hammaslääkäriin.

• paikkojen vaihto
        kylmästä lämpimään kirjoitti:

Kiitokset vastauksestasi paikkojen vaihto! Minunkin hampaat on kuvattu säännöllisesti mutta hammaslääkärin tarkastuksen ja kuvien perusteella ei mitään pitäisi olla vialla. Mutta voisiko kuitenkin jokin paikkaviritelmä tehdä oireet minullakin.

Mitenkähän yleistä on, että karies ei näy kuvissa? Hiushalkeamia on minun hampaissa ainakin kolarin jäljiltä. Ei kai auta kuin varata aika hammaslääkäriin.

Luulen, että joku paikkaviritelmä kivun aiheuttaa sinullakin. Hiushalkeamia on itselläkin, mutta niistä ei ole ollut haittaa tai särkyä eli on vain ollut lähinnä kosmeettinen juttu.

Harmi, että takahampaiden isot paikat pääsi lohkeamaan itselläni, koska siinä mureni tervettä hammasta mukana. Nyt on sitten entistä isommat paikkat siellä. :((( Mutta pääasia on ettei vihlo!!!

Hammaslääkärit ovat hyvin hanakoita säästelemään vanhoja amalgaamijämiä paikkauksissa, ovat kuulema niin kestäviä. Itse otatan ne sitä mukaan pois, kun uusimisen tarvetta tulee, 1kpl taitaa olla vielä jäljellä. Itselle sellaiset paikkaviritelmät on jatkossa ihan nou nou, sen verran hyvin on vielä muistissa monen vuoden kylmäsäryt.

En usko, että tää on kovin yleistä, minä törmäsin tähän samaan nyt eka kerran kun luin sinun tarinan. En ole kuullut muista kohtalotovereista, toivotaan että niitä ei olisi paljon, on niin inhottava juttu hampaissa.

Miksi kariekset ei tosiaan aina näy siellä kuvissa, jos joku tietää niin voisi valaista asiaa. :O

• Umppu1
        paikkojen vaihto kirjoitti:

Luulen, että joku paikkaviritelmä kivun aiheuttaa sinullakin. Hiushalkeamia on itselläkin, mutta niistä ei ole ollut haittaa tai särkyä eli on vain ollut lähinnä kosmeettinen juttu.

Harmi, että takahampaiden isot paikat pääsi lohkeamaan itselläni, koska siinä mureni tervettä hammasta mukana. Nyt on sitten entistä isommat paikkat siellä. :((( Mutta pääasia on ettei vihlo!!!

Hammaslääkärit ovat hyvin hanakoita säästelemään vanhoja amalgaamijämiä paikkauksissa, ovat kuulema niin kestäviä. Itse otatan ne sitä mukaan pois, kun uusimisen tarvetta tulee, 1kpl taitaa olla vielä jäljellä. Itselle sellaiset paikkaviritelmät on jatkossa ihan nou nou, sen verran hyvin on vielä muistissa monen vuoden kylmäsäryt.

En usko, että tää on kovin yleistä, minä törmäsin tähän samaan nyt eka kerran kun luin sinun tarinan. En ole kuullut muista kohtalotovereista, toivotaan että niitä ei olisi paljon, on niin inhottava juttu hampaissa.

Miksi kariekset ei tosiaan aina näy siellä kuvissa, jos joku tietää niin voisi valaista asiaa. :O

Amalgaamit ovat hyviä ja kestäviä paikkoja mutta niiden vierestä saattaa joskus lohjeta ihan tervettäkin hammasta ilman varsinaista reikää. Tällöin ns. pienimmän riesan tie saattaa olla vain siistiä lohjennut kohta ja lisätä siihen muovia. Koko paikan poistaminen voi tällöin olla isompi ja kalliimpi operaatio eikä aina paras mahdollinen ratkaisu. Jos koko iso amalgaami poistetaan, parempi olisi usein tehdä kruunu saman tien.
        Tärkein syy, miksi karies ei aina näy röntgenissä on se, että röntgenkuva on kaksiulotteinen kuva kolmiulotteisesta tilanteesta. Paikka-aineet on tehty sellaisiksi, että ne näkyvät selvästi valkoisena röntgenissä jotta ne voi erottaa reiästä tai lohkeamasta. Jos reikä on paikan alla tai takana, reiän aiheuttama tummentuma voi peittyä paikan alle ja jää siksi piiloon. Ajattele röntgenkuvaa varjokuvana - jos sinulla on pallo nyrkissäsi ja valaiset sitä taskulampulla, seinälle heijastuu vain nyrkkisi kuva. Pallo jää nyrkin varjon peittoon, ihan niin kuin reikäkin huonolla tuurilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      7800
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4360
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      3993
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3902
    5. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3300
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3208
    7. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      3205
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2923
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2721
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2484
    Aihe