Synnyin ortodoksiperheeseen.
Minut oli kastettu pikku lapsena.
Koulussa oli uskon opetus toki ortodoksista. Pikku ryhmä, alta kymmenen oli ryhmän koko.
Rippikoulun kävin.
Avioiduin, ja oli ortodoksihäät. Sain Raamatun häissä lahjaksi, en kuitenkaan ortodoksiselta kirkolta
Olin ateisti. Ortodoksinen kirkko oli sen aiheuttaja osin. Ei kerta kaikkiaan sellaiset mustiin pukeutuneet pitkäpartaisät aiheuttanut muuta kuin kummastusta. Tuntui kerta kaikkiaan järjenvastaiselta ja vain pelkältä messuilulta.
Päätin erota ortodoksikirkosta. Niin teinkin.
Hääraamatun päätin lukea. Tähän meni yli vuosi aikaa.
Jälkikäteen olen ymmärtänyt, että minun olisi pitänyt lukea Raamattu toisella tapaa. Sillä aloin lukemaan Raamattua Vanhasta Testamentista alusta 1 Ms 1:1 eteenpäin.Teksti oli raskasta luettavaa isolta osin Vanhaa Testamenttia. Mutta tultuani Sananlaskuihin aloin ihmettelemään kuinka viisaita sanalaskut olikaan. Olin itse kirjoittanut joskus mietteitä ja sananlaskuja ja katsoin, että oli parasta heittää ne menemään koska ne olivat niin pinnallisia.
Samoin Psalmit koskettivat, sillä niissä oli todella syvällisiä asioita.
Tulin lukemisessani Uuteen Testamenttiin. Teksti alkoi puhuttelemaan ja todellisuuden tunne iski sisimpääni. Tuli kohtaa Betesdan lammikko Johanneksen evankeliumissa. Sitä lukiessani tuo teksti tuli eläväksi todellisuudeksi. Olin kuin omin silmin näkemässä tuota kaikkea. Siinä silmänräpäyksessä minulle heräsi suuri toivo.
Olin sairastanut jo liki 20v hyvin vaikeaa, parantumatonta sairautta . Mitkään kokeillut lääkkeet eivät olleet auttaneet. Aloin Raamatun lukemisen kautta tajuamaan, että minulla oli toivoa. Jeesus paransi silloin ja koska Hän on kuolleista noussut, elävä ja todellinen niin minäkin voin parantua. Olin saanut valon tunnelin päähän. Täydellinen epätoivo oli loppu. Ymmärsin, että pelkkä usko Raamatun Sanaa antoi ratkaisun.
Aloin rukoilemaan. Luin Raamattua innolla, aluksi yksinomaan Uutta Testamenttia. Aloin käymään hengellisissä tilaisuuksissa. En suinkaan ortodoksisessa kirkossa koska tiesin, että mitään toivoa ei sieltä saa eikä minun löytämääni aarretta kuitenkaan ymmärretä. Aloin käymään Helluntaiseurakunnassa. Olin otettu siellä ihmisten kohteliaisuuden takia. Minua tultiin kättelemään, toivotettiin tervetulleeksi, ihmiset tarjosivat kohteliaasti istumapaikkaa ja tulivat juttelemaan ihan kuin tutulle. Huomasin, että näillä ihmisillä oli rauha sisimmässään. Koin tulleeni ihmisten keskelle. Olin ollut koulukiusattu ja minulle oli kasvanut ihmispelko, ennakkoasenteet ja arkuus, mutta koin sisimmässäni oloni luontevaksi, rauhalliseksi ja sain olla todellakin oma itseni ihmisten keskellä käydessäni helluntalaisten kokouksissa. En silloin tajunnutkaan kuinka hyvä kasvupohja tuo seurakunta oli minulle. Myöhemmin olen sen kyllä ymmärtänyt.
Kokoukset oli mielenkiintoisia. Kävi usein tapauksia, joissa koin Jumalan puhuvan minulle aivan suoraan pastorin puheiden kautta. Ja koska Raamattu oli opetuksien ja puheiden pohjana niin myös kokouksien kautta uskoni vahvistui.
Minua alkoi pikku hiljaa ihmetyttämään mitä kumman kieltä ihmisten aina silloin tällöin kuulin puhuvan. Selvitin sen. Ja halusin itsekin saada tuon saman lahjan, Raamattu kutsuu sitä kielillä puhumisen armolahjaksi. Anoin ja uskoin sen saavani. Ja kuinka ollakaan eräs päivä sain sen. Aloin puhumaan vierailla kielillä. Kieli jota puhutaan on ihan oikeaa kieltä ja sitä puhutaan tai on puhuttu joskus aivan varmasti. Tästä mm. Raamatussa.
Kävin kasteella. Otin aikuiskasteen ja tiesin että minä itse olen se, joka nyt päättää kasteestaan eikä mikään perinne tai kirkko-oppi.
Koko Raamattu on totta alusta loppuun saakka. Minä en tätä lausetta sano pelkkänä sanavyyhtenä vaan minä puhun kokemuksesta, jonka Raamattu on minulle todistanut. Raamattu on syntynyt Pyhästä Hengestä ja sitä ei kukaan voi ymmärtää kaikessa sen syvyydessä muuta kuin Jumalan armosta. Ihmeellistä.
Paranin täysin tuosta vaikeasta sairaudestani eräässä kokouksessa. Ihme tapahtui. Sain jättää lääkkeet lopullisesti.
Ala lukemaan Raamattua Uudesta Testamentista.
Aloita rukoileminen. Puhu Jumalalle suoraan niin kuin asiat on ja mitä ajattelet. Puhu murheesi Hänellä. Usko Hänen vastaavan. Usein Hän vastaa Raamatun tekstien kautta.
Tunnusta Jumalalle kaikki syntisi ja tee parannus.
Ala käymään hengellisissä kokouksissa. Kirkon sisällä on herätysliikkeitä mm. Kansanlähetys. Vapaaseurakunta on hyvä. Suosittelen helluntaiherätystä, mutta tee valintasi itse. Perusajatukseni on, että löydät itsellesi parhaan hengellisen kasvuympäristön missä Raamattu on oppikirjana.
Jumala tahtoo sanoa Sinulle: " Armossani on Sinulle kyllin. Syntisi ovat sovitetut. Usko ainoastaan!
Kopioin ortodoksisivulta
13
91
Vastaukset
- Ex-ortodoksi
Kiitos Sinulle upeasta todistuksestasi miten olit havainnut laillani, ettei Ortodoksikirkko valitettavasti pelasta ketään.
Itsekin olen vanhasta ortodoksisuvusta, jossa kaikki edelliset polvet ovat olleet kirkkoherroja, pappeja, rovasteja ja piispoja jne.
Itse rukoilin syntisen rukouksen jo 10-vuotiaana, mutta uskonelämää aloin viettää vasta nuorena aikuisena, erään baptistiseurakunnan kertoessa minulle tarkemmin pelastuksen tien, jossa menin myös Raamattukouluun, kasteellle ja toinen toistaan mielenkiintoisille lähetysmatkoillei Ja löysin myös aivan mahtavan seurakunnan, jossa palvelinkin yhteen putkeen 10 vuotta.- niin....niin.
On tapauksia jossa usko uskon parantavaan voimaan on aiheuttanut hengen vaaran,
Olen tuntenut vanhempia ortodoksisia uskovia, joista minulle jäi erittäin hyvät muistot. Heidän uskonsa oli iloista luottamista Jumalaan, joka pitää heistä huolen. Nämä ihmiset eivät kertaakaan arvostelleet muiden seurakuntien kristittyjä ja helluntailaisistakaan eivät pahaa sanaa sanoneet. Heidän tyyneys uskossaan oli toista luokkaa, kuin helluntailaisten tempoileva ja levoton usko.
Pari samanikäistä ystävääni liittyi ortodoksikirkkoon parikymmentä vuotta sitten ja he löysivät sieltä hengellisen kotinsa. Toinen ystävistäni oli aikaisemmin eronnut luterillaisesta kirkosta ja koki jonkinlaisen herätyksen. Toinen ystävistäni liittyi ortodokseihin Vapaakirkosta, joka ei tarjonnut hänelle muuta kuin kokemusperäistä karismaattisuutta.
Olen itse käynyt useita kertoja ortodoksien jumalanpalveluksissa. Ne ovat kauniita ja tunnelmallisia. Ainoa huono asia mielestäni on se, että jumalanpalveluksissa seisotaan paikallaan pitkä aika, muutamat penkit ovat lähinnä vanhuksia varten.
Varmaan ortodokseista löytyy niitäkin, jotka eivät ole tyytyväisiä kirkkoonsa ja saattavat liittyä myös helluntaiseurakuntaan. Ne ovat lähinnä niitä henkilöitä, jotka haluavat uusia hengellisiä kokemuksia. Erilaisilla kokemuksillahan helluntaiseurakunnat pyrkivät houkuttelemaan uusia jäseniä tänä aikana, kun ihmiset yhä enemmän näyttävät tavoittelevan hengellisessäkin mielessä aina vaan uusia kokemuksia.- Onnellinen ortodoksi
Rakkaat ystävät,
Mikään kirkko, liike tai seurakunta ei pelasta ketään. Vain Jumala pelastaa armostaan. Siksi pelastettuja on niin ortodoksisessa kirkossa kuin helluntaiseurakunnassakin.
Luottakaamme Jumalan armoon kaikessa ja arvostelemisen sijaan muistakaamme toisiamme rukouksissa.
Kuten Kristus itse on sanonut, rakkaudesta meidät tunnistetaan Hänen opetuslapsikseen.- Ex-ortodoksi
"Rakkaat ystävät,Mikään kirkko, liike tai seurakunta ei pelasta ketään."
Olet oikeassa, ei tietenkään mikään kirkko tai seurakunta sinänsä pelasta ketään, mutta kuten luimme aloittajan tekstin, ortodoksi kirkko ei kyllä niin sanotusti viitoita pelastuksen tiellekään, tie on siellä löydettävä itse.
Esimerkiksi kukaan ortodoksisista omaisistani ei käy ortodoksikirkossa, paitsi äitini ja tätini harvakseltaan.
Äitini on myös jopa elävässä uskossa ortodoksina, lisäksi eräs vakavasti sairas omaiseni on nyt alkanut kiinnostua nimenomaan Jeesuksesta, mutta muut ortodoksiset omaiseni ja sukulaiseni ovat täysin maallistuneita, joille srk ja Jumalan asiat ei juuri merkitse mitään. Paremminkin New age kiinnostaa valitettavasti heitä enemmän. - Ex-ortodoksi
"Vain Jumala pelastaa armostaan...
Kuten Kristus itse on sanonut, rakkaudesta meidät tunnistetaan Hänen opetuslapsikseen."
Uteliaisuudesta kysyn, miksi ortodoksit vierastavat Jeesus-nimeä? Jumalasta ja Kristuksesta kyllä puhutaan, mutta Jeesus-nimi on ortodokseille liian voimakas, MIKSI???
Ja kuitenkin Vapahtajamme nimi on kreikaksi Jeesus,(UT:n käännös), tai alunperin hepreaksi Yeshua tai Jeshua nimi juuri tarkoittaa PELASTAJAA!!!
- Iso Q
Kokemuksista ja elämyksistä puheenollen, ortodoksisuus epäilemättä tarjoaa niitäkin. Itse koin ongelmalliseksi ei-raamatullisen osion, kuten taivaallisen kuningattaren ja sen että sairaiden voitelu annettiin vain oikeauskoisille.
- Ex-ortodoksi
"Iso Q27.1.2014 11:09 1 SULJE
Kokemuksista ja elämyksistä puheenollen, ortodoksisuus epäilemättä tarjoaa niitäkin. Itse koin ongelmalliseksi ei-raamatullisen osion, kuten taivaallisen kuningattaren ja sen että sairaiden voitelu annettiin vain oikeauskoisille."
Ortodoksikirkon kauneus ja rauhallinen tunnelma kynttilöineen ja suitsukkeineen, pappien pehmeät puheet, laulavat saarnat ja kirkkokuoron huikaisevan ihana, taivaisiin nouseva ylistyslaulu saivat aina todella rauhallisen ja hyvän olon aikaan lapsena ollessa.
Koin siis lapsena paljon hyviä hetkiä ortodoksisissa Jumalanpalveluksissa omaisten kanssa pyhävaatteissa kauan kauan sitten.
Toisaalta kääntöpuolta muistellessa; kun olin lapsi, minua kiukutti kovasti tyttönä Ortodoksikirkossa, kun en päässyt ikonostaasin, kaikkein pyhimmän taakse, vaikka kynttiläpojatkin pääsivät, koska olivat poikia. Koin sukupuolestani johtuen mielessäni tuon asian kovin epäreiluna ja naisia syrjivänä asiana.
En myöskään ymmärtänyt omaisteni ja muiden seurakuntalaisten tyyliä suudella papin tai piispan käsiä - tavallisia miehiähän ne minusta olivat. Se oli mielestäni ihmispalvontaa.
Ehtoolliselle ei niin ikään päästetty kuin oikeaoppiset, eli ortodoksit, eivätkä ortodoksit KOSKAAN ota muissa kirkoissa ehtoollista kuin Ortodoksikirkossa.
Myös ikonostaasin ikonien suutelu oli minusta outoa, varsinkin neitsyt Marian ikonin suutelu, jonka ikuiselle neitsyydelle ortodoksit laulavat paljon ylistyslauluja ja kuitenkin Jeesuksella oli myös ainakin 2 - 3 sisarusta Mariasta; Ainakin Jaakob ja Juudas. - Iso Q
Ex-ortodoksi kirjoitti:
"Iso Q27.1.2014 11:09 1 SULJE
Kokemuksista ja elämyksistä puheenollen, ortodoksisuus epäilemättä tarjoaa niitäkin. Itse koin ongelmalliseksi ei-raamatullisen osion, kuten taivaallisen kuningattaren ja sen että sairaiden voitelu annettiin vain oikeauskoisille."
Ortodoksikirkon kauneus ja rauhallinen tunnelma kynttilöineen ja suitsukkeineen, pappien pehmeät puheet, laulavat saarnat ja kirkkokuoron huikaisevan ihana, taivaisiin nouseva ylistyslaulu saivat aina todella rauhallisen ja hyvän olon aikaan lapsena ollessa.
Koin siis lapsena paljon hyviä hetkiä ortodoksisissa Jumalanpalveluksissa omaisten kanssa pyhävaatteissa kauan kauan sitten.
Toisaalta kääntöpuolta muistellessa; kun olin lapsi, minua kiukutti kovasti tyttönä Ortodoksikirkossa, kun en päässyt ikonostaasin, kaikkein pyhimmän taakse, vaikka kynttiläpojatkin pääsivät, koska olivat poikia. Koin sukupuolestani johtuen mielessäni tuon asian kovin epäreiluna ja naisia syrjivänä asiana.
En myöskään ymmärtänyt omaisteni ja muiden seurakuntalaisten tyyliä suudella papin tai piispan käsiä - tavallisia miehiähän ne minusta olivat. Se oli mielestäni ihmispalvontaa.
Ehtoolliselle ei niin ikään päästetty kuin oikeaoppiset, eli ortodoksit, eivätkä ortodoksit KOSKAAN ota muissa kirkoissa ehtoollista kuin Ortodoksikirkossa.
Myös ikonostaasin ikonien suutelu oli minusta outoa, varsinkin neitsyt Marian ikonin suutelu, jonka ikuiselle neitsyydelle ortodoksit laulavat paljon ylistyslauluja ja kuitenkin Jeesuksella oli myös ainakin 2 - 3 sisarusta Mariasta; Ainakin Jaakob ja Juudas.Ihaninta ortodoksikirkossa on juuri musiikki. Pidän lauluista valtavasti silloin kun ne tulevat suoraan Raamatun teksteistä. Mutta olen auttamattomasti uskonpuhdistuksen lapsi, joten paluu uskonnollisiin rituaaleihin on mahdotonta. Onko sairaiden voitelu jokin sakramentti? Minulle sanottiin ettei kannata tulla siihen tilaisuuteen, koska kokisin itseni vain ulkopuoliseksi.
- kristitty.
Ja jälleen kristinuskon, tällä kertaa Ortodoksikirkon vastainen vihaketju.
"Ortodoksikirkko ei pelasta ketään".
Miksi tänne siirretään toiselle foorumille kirjoitettuja viestejä?
Miksi täällä saa vuodesta toiseen levittää kiihotusta kristittyä kansanryhmää vastaan, eikä poliisi puutu, vaikka on saanut kymmeniä ilmoituksia?Olihan tuossa aloitustekstissä mainittu helluntailaisuuskin, tietenkin parempana vaihtoehtona. On hyvä, että ihmiset pääsevät näin helpommin selville helluntailaisuuden todellisesta luonteesta. Helluntailiikkeellä on ollut aina tarve esiintyä parempana ja lähes ainoana oikeana uskonliikkeenä. Juuri tästä kertoo aloitustekstikin.
- Iso Q
Ehkäpä kristityn maininta ortodoksisuuden vastaisesta vihaketjusta on liioittelua. Sananvapauteen kuuluu myös oikeus käydä keskustelua kristinuskofoorumilla. Eikö niin?
- aloitteen siirtäjä
Tatkoitukseni ei ollut mitenkään loukata teitä, jotka koette edelleen ortodoksikirkon omaksenne ja hengelliseksi kodiksenne. Todistus on vain niin aito uskoontulotodistus henkilölle joka ei ollut aikaisemmin uskossa. Tunsin erään ortodoksimiehen, joka vasta äskettäin haudattiin. Tämä mies ole todella elävässä uskossa Jeesukseen Kristukseen ja ei ollut vain joku tavallinen riviuskonnollinen jäsen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1363145Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2712768Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j641728Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2111712- 601618
- 481299
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa831259Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä781232Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3121107Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi391042