Viides päivä

nälkä

Ennen paastolle rupeamista luin, että olon pitäisi helpottaa kolmannen päivän jälkeen. Eipä ole helpottanut. Nälkä vaivaa jatkuvasti ja olo on vetämätön eikä ollenkaan sellainen energinen niin kuin etukäteen hehkutettiin.

Olen käyttänyt paastoon suunniteltuja mehuja ja tyhjennystarvikkeita ohjeiden mukaisesti. Onkohan minussa jotain vikaa, vai ovatko puheet paremmasta olosta pelkkää tsemppaamista, että väki ei lopettaisi paastojaan kesken?

3

298

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pallo jalassa

Itsellä meni vesipaastolla tottulevaiheeseen n.5 vrk. Verensokeria ja painetta olisi mielestäni hyvä saurata myöskin. Euforiaa ja energista oloa tässä vieläkin odotellaa, mutta katsotaan kuinka äijän käy.
      Lueskelin semmoista, että vähäinenkin hiilarimäärän käyttäminen voi aiheuttaa kuvaamasi oireet. Kun kaikki ihmiset ovat yksilöitä, niin erojakin ilmenee samalla tavalla.

• koold

Monet paaston alussa ilmenevät vaivat kuten yleisimpinä päänsärky ja psyykkinen nälkä (=halu syödä) helpottavat parin päivän jälkeen. Paasto ja sen vaikutukset ovat kuitenkin aina niin yksilöllisiä että kaikki eivät edes kärsi sen kummempia oireita tai sitten pääse niistä yli.

Itselläni psyykkinen nälkä helpottaa viimeistään kolmannen paasto päivän jälkeen, fyysinen nälkä ei missään vaiheessa katoa kokonaan mutta vapaaehtoisella paastolla siihen suhtautuu ihan eri tavalla kuin yleensä eikä se häiritse tai tunnu pahalta. Paastosta usein saatu "energisyys" ei myöskään useimmiten vastaa niinkään fyysistä vaan psyykkistä energisyyttä. Omakohtaisesti olen huomannut että lyhyelläkin paastolla herään aamuisin 1-2h aikaisemminkin kuin normaalisti ja ennen kaikkea virkeänä mikä sekin on minulle harvinaista herkkua. Kertaakaan en kyllä ole (vesi)paaston aikana tuntenut oloani energiseksi siinä mielessä ettäkö voisin lähteä juoksemaan maratoonin tai muuta vastaavaa.

Jotkut tiedemiehet väittävät ettei paastolla todellisuudessa ole mitään positiivisia fyysisiä vaikutuksia vaan paastoon hyödyt ovat puhtaasti psyykkisiä, plasebon (=lumelääke) vaikutuksia. Tiedäppä sitä, mutta paastolle lähtiessä positiivisesta mielestä on aina hyötyä, vapaa-valintaista kun on.

• pallo jalassa

Nythän tiedemiehet ovat myös todenneet plebon aiheuttavan potilaiden tervehtymistä. kun on verrattu lääkettä / pleboa käyttäviä ryhmiä keskenään. Olisiko niin ,että tasapainoinen psyyke luo edellytykset myös terveenpään ruumiiseen?
        Paasto ainakin kannustaa etsimään terveystieto informaatiota ja jatkamaan terveelisemmällä linjalla tulevaisuudessa. Itse en oikein luota esim THL:n hiilihydraatti suosituksiin, mutta myös muu informaatio on paikoin hyvinkin ristiriitaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      69
      3254
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1881
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      224
      1269
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      129
      1058
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      99
      1002
    6. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      954
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      67
      936
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      885
    9. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      84
      879
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      34