Lievästi tylsää

Tulin juuri eräästä pressitilaisuudesta, jossa oli yllättävän hyvää ruokaa.

Kaipaan älyllisä haasteita, eli mahtaako jollakulla olla jokin mielenkiintoinen ongelma pohdittavaksi? Mieluummin jokin juttu, jonka ratkaisemisesta on oikeasti hyötyä johonkin todelliseen tilanteeseen.

(ja nyt tää lähtis kaupaan ja ostais jotain jääkaappiin lisää suklaata)

53

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miesvm_1967x

      No ratkaise sitten tää, koska yliperämies ei näytä kykenevän..

      aluksen sähkögeneraattorin teho on 500kW. Kuinka paljon se kuluttaa kevyttä polttoöljyä tunnissa? Entä PORia?

      • miesvm_1967x

        Aluksen ollessa kulussa siis, olis pitäny tarkentaa myös yyberperäsmiehelle että pääsis ongelmaan kiinni.


      • miesvm_1967x
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Aluksen ollessa kulussa siis, olis pitäny tarkentaa myös yyberperäsmiehelle että pääsis ongelmaan kiinni.

        Mielenkiinnolla odotan variaatioita koska niitä on ja oikea vastaus voi olla jokin niistä :D joten mielenkiinnolla odotan kykenetkö ratkasemaan skenaariot. Se kertoo siitä, ootko oikeasti älykäs vai feikkaatko vain. Mulla on kaikki vastaukset jotka on käytännössä koeteltu. Eli, annas palaa neropatti.


      • Avaruustiedettä!
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Mielenkiinnolla odotan variaatioita koska niitä on ja oikea vastaus voi olla jokin niistä :D joten mielenkiinnolla odotan kykenetkö ratkasemaan skenaariot. Se kertoo siitä, ootko oikeasti älykäs vai feikkaatko vain. Mulla on kaikki vastaukset jotka on käytännössä koeteltu. Eli, annas palaa neropatti.

        . . . En tiedä kylläkään Porin ominaistehoa, mutta lienee kohtalaisen sama kuin Raumankin, saattaa olla kääntäen verrannollinen lukon kitkakertoimeen, , , sanovat ainakin.
        Sähkögeneraattorin induktiiviseen kapasitanssiin taasen vaikuttaa suoraan kevyen polttoöljyn oktaaniluku ja näin leimahduspisteen aiheuttama, absoluuttinen männän sylinterin seinämään kohdistavan kitkakertoimen käänteisarvo, mika saa generaattorin kiertokangen laakerikannen kiinnityspulttien kovuutta alemman venymän muuttumaan termiseksi energiaksi. Toisaalta taas polttoöljyn voiteluominaisuudet sanotaan olevan nykyään huonommat kuin halpamaissa tuotettujen generaattorin laakereiden kestävyys suhteessa niihin.

        Vastaus on siis yksinkertaisesti: Kulutus on suoraan verrannollinen säiliön vuotoon.


      • miesvm_1967x
        Avaruustiedettä! kirjoitti:

        . . . En tiedä kylläkään Porin ominaistehoa, mutta lienee kohtalaisen sama kuin Raumankin, saattaa olla kääntäen verrannollinen lukon kitkakertoimeen, , , sanovat ainakin.
        Sähkögeneraattorin induktiiviseen kapasitanssiin taasen vaikuttaa suoraan kevyen polttoöljyn oktaaniluku ja näin leimahduspisteen aiheuttama, absoluuttinen männän sylinterin seinämään kohdistavan kitkakertoimen käänteisarvo, mika saa generaattorin kiertokangen laakerikannen kiinnityspulttien kovuutta alemman venymän muuttumaan termiseksi energiaksi. Toisaalta taas polttoöljyn voiteluominaisuudet sanotaan olevan nykyään huonommat kuin halpamaissa tuotettujen generaattorin laakereiden kestävyys suhteessa niihin.

        Vastaus on siis yksinkertaisesti: Kulutus on suoraan verrannollinen säiliön vuotoon.

        Hahahaha..!! Kerro nyt vaan se kulutus, jokaisessa mittauksessa on jokin virhemarginaali joka on hyväksyttävä.

        Jotka ei tiäny niin POR on raskasta polttoöljyä jonka energiaominaisuudet ei oo sama kuin POK eli kevyellä polttoöljyllä.

        Häviöitä syntyy aina, missä määrin, on eri asia. Muuten ikiliikkuja olis jo keksitty.

        Generaattorissa ei muuten ole kiertokankea, sitä pyörittävässä dieselmoottorissa sen sijaan saattaapi olla :D

        Moottoriöljyn laadulla eikä oktaaniluvulla sinänsä ei ole merkitystä koska energiankulutus on laskettavissa suoraan polttoaineen kulutuksesta ja sitä kysyttiin.

        Eli, kuinkas paljon se kuluttaa. Tässä tosiaan on pieni jekku päällä mutta asia on ihan laskettavissa.

        Mitä tulee tankin vuotoon niin sitä ei voi ottaa huomioon koska putket ja liitokset saattaa vuotaa myös ja on niin monta jertaa tehneetkin. Kuinkahan paljon niitäkin on tullu korjattua :P Tankin häviö siis ei ole sama kuin käytetty sähköteho, ottaen huomioon häviöt.


      • miesvm_1967x
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Hahahaha..!! Kerro nyt vaan se kulutus, jokaisessa mittauksessa on jokin virhemarginaali joka on hyväksyttävä.

        Jotka ei tiäny niin POR on raskasta polttoöljyä jonka energiaominaisuudet ei oo sama kuin POK eli kevyellä polttoöljyllä.

        Häviöitä syntyy aina, missä määrin, on eri asia. Muuten ikiliikkuja olis jo keksitty.

        Generaattorissa ei muuten ole kiertokankea, sitä pyörittävässä dieselmoottorissa sen sijaan saattaapi olla :D

        Moottoriöljyn laadulla eikä oktaaniluvulla sinänsä ei ole merkitystä koska energiankulutus on laskettavissa suoraan polttoaineen kulutuksesta ja sitä kysyttiin.

        Eli, kuinkas paljon se kuluttaa. Tässä tosiaan on pieni jekku päällä mutta asia on ihan laskettavissa.

        Mitä tulee tankin vuotoon niin sitä ei voi ottaa huomioon koska putket ja liitokset saattaa vuotaa myös ja on niin monta jertaa tehneetkin. Kuinkahan paljon niitäkin on tullu korjattua :P Tankin häviö siis ei ole sama kuin käytetty sähköteho, ottaen huomioon häviöt.

        Vastauksia pliis, etenkin buddylta joka elvistelee olevansa fiksu.. osaako se näin helppoa tehtävää ratkaistakaan?


      • miesvm_1967x
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Vastauksia pliis, etenkin buddylta joka elvistelee olevansa fiksu.. osaako se näin helppoa tehtävää ratkaistakaan?

        Pointti on nääs siinä että tällästä tehtävää kun ratkasee, niin voi olla hyödyksi itse itselleen. Mitä vitun väliä noilla kvanttifysiikan tehtävillä on kun ei pienen ihmisen elämään niillä oo paskan vaikutusta.

        Elämä on lyhyt. Nauti tai älä mutta kuolet silti nopeammin kun tajuut.

        Jos siihen väliin saa nautintoa ja hyvää oloa niin se on ihmisen elämän arvoista, ja arvo.

        Eli kannattaa ratkoa vaan niitä probleemia joilla on merkitystä elämän kannalta.

        Muu on pelkkää skeidaa :D


      • Avaruustiedettä!
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Pointti on nääs siinä että tällästä tehtävää kun ratkasee, niin voi olla hyödyksi itse itselleen. Mitä vitun väliä noilla kvanttifysiikan tehtävillä on kun ei pienen ihmisen elämään niillä oo paskan vaikutusta.

        Elämä on lyhyt. Nauti tai älä mutta kuolet silti nopeammin kun tajuut.

        Jos siihen väliin saa nautintoa ja hyvää oloa niin se on ihmisen elämän arvoista, ja arvo.

        Eli kannattaa ratkoa vaan niitä probleemia joilla on merkitystä elämän kannalta.

        Muu on pelkkää skeidaa :D

        No jos nyt tosissasi tuota kysyit, sähkögeneraattori ei kuluta sen enempää kevyttä kuin raskastakaan polttoöljyä. Generaattori tuottaa sähköenergiaa, ja sitä tietysti voi käyttää dieselmoottori joka polttoainetta käydessään kuluttaa, mutta noilla perustiedoilla ei sitä voi laskea.
        Muutama muu argumentti: Moottoriöljyllä ei ole oktaanilukua, eikä sen paremmin polttoöljylläkään, nimittäin polttoöljyn leimahduspiste ilmaistaan setaaniluvulla ei oktaaniluvulla, kuten bensiinin. Generraattorissa ei ole kiertokankia, saati niiden laakerikansia. Jne


      • miesvm_1967x
        Avaruustiedettä! kirjoitti:

        No jos nyt tosissasi tuota kysyit, sähkögeneraattori ei kuluta sen enempää kevyttä kuin raskastakaan polttoöljyä. Generaattori tuottaa sähköenergiaa, ja sitä tietysti voi käyttää dieselmoottori joka polttoainetta käydessään kuluttaa, mutta noilla perustiedoilla ei sitä voi laskea.
        Muutama muu argumentti: Moottoriöljyllä ei ole oktaanilukua, eikä sen paremmin polttoöljylläkään, nimittäin polttoöljyn leimahduspiste ilmaistaan setaaniluvulla ei oktaaniluvulla, kuten bensiinin. Generraattorissa ei ole kiertokankia, saati niiden laakerikansia. Jne

        Vittu sä oot pihalla. Konemestarin täytyy pystyä laskemaan jokin kulutus jonka perusteella polttoainetta tilataan tietty määrä lisää. Kerro nyt äläkä venkuu, tai tunnusta ettet osaa. Sähkögeneraattorin käyttö kuluttaa aina jotakin joten kerros ny.


      • Avaruustiedettä!
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Vittu sä oot pihalla. Konemestarin täytyy pystyä laskemaan jokin kulutus jonka perusteella polttoainetta tilataan tietty määrä lisää. Kerro nyt äläkä venkuu, tai tunnusta ettet osaa. Sähkögeneraattorin käyttö kuluttaa aina jotakin joten kerros ny.

        No kerro:
        1. Generaattorin hyötysuhde,
        2. 1. kohtaan liittyvä: Onko tuo 500 kW generaattorin ottama- vai antama teho (ottama mekaaninen vai tuottama sähköteho)
        3. Onko tuo teho generaattorin jatkuva teho vai maksimiteho.
        Koska asetat oletukseksi että kulutetaan polttoöljyä, generaattoria käyttää dieselmoottori,
        4. Käyttääkö tuo Dieselmoottori myös muita laitteita ja jos kyllä mikä on niiden tehon tarve ko moottorilta
        5. Mikä on ko Dieselmoottorin hyötysuhde.
        Vasta näiden tietojen pohjalta voidaan polttoainekulutus laskennallisesti arvioida.

        Että kukas tässä pihalla on?


      • Avaruustiedettä!
        Avaruustiedettä! kirjoitti:

        No kerro:
        1. Generaattorin hyötysuhde,
        2. 1. kohtaan liittyvä: Onko tuo 500 kW generaattorin ottama- vai antama teho (ottama mekaaninen vai tuottama sähköteho)
        3. Onko tuo teho generaattorin jatkuva teho vai maksimiteho.
        Koska asetat oletukseksi että kulutetaan polttoöljyä, generaattoria käyttää dieselmoottori,
        4. Käyttääkö tuo Dieselmoottori myös muita laitteita ja jos kyllä mikä on niiden tehon tarve ko moottorilta
        5. Mikä on ko Dieselmoottorin hyötysuhde.
        Vasta näiden tietojen pohjalta voidaan polttoainekulutus laskennallisesti arvioida.

        Että kukas tässä pihalla on?

        " miesvm_1967x ", kirjoitat:
        - "Eli kannattaa ratkoa vaan niitä probleemia joilla on merkitystä elämän kannalta"
        ja hetimmiten perään:
        - "Konemestarin täytyy pystyä laskemaan jokin kulutus jonka perusteella polttoainetta tilataan tietty määrä lisää"

        Logiikkasi?
        Mitä pas. .n merkitystä "buddy-love":lle tuolla tiedolla ko botskin polttoaineen kulutuksella on hänelle? Kun juurikin neuvoit ratkomaan vain niitä probleemia jotka ovat merkityksellisiä?


      • Noh....

        Näillä tiedoilla ei voi antaa arviota.

        Onko kyseessä pääkoneen yhteyteen asennettu generaattori, vai erillinen omamoottorinen aggrekaatti?

        Mikäli pääkoneen voimaa käyttävä, niin siinä ilmeisesti on myös ylennysvaihteisto?

        Jos oma moottori, niin millainen?

        Onko generaattorin teho ilmoitettu tosiaan muodossa 500 kW , vai 500 kVA?

        Ja onko tuo luku tosiaan otettu teho (eikä generaattorin ilmoitettu maksimi).

        Lisäksi pitäisi vielä tietää sekin, kykeneekö käytössä oleva moottori oikeasti käyttämään raskasta polttoöljyä.


      • miesvm_1967x
        Avaruustiedettä! kirjoitti:

        No kerro:
        1. Generaattorin hyötysuhde,
        2. 1. kohtaan liittyvä: Onko tuo 500 kW generaattorin ottama- vai antama teho (ottama mekaaninen vai tuottama sähköteho)
        3. Onko tuo teho generaattorin jatkuva teho vai maksimiteho.
        Koska asetat oletukseksi että kulutetaan polttoöljyä, generaattoria käyttää dieselmoottori,
        4. Käyttääkö tuo Dieselmoottori myös muita laitteita ja jos kyllä mikä on niiden tehon tarve ko moottorilta
        5. Mikä on ko Dieselmoottorin hyötysuhde.
        Vasta näiden tietojen pohjalta voidaan polttoainekulutus laskennallisesti arvioida.

        Että kukas tässä pihalla on?

        Osasit kysyä oikeat kysymykset :D :D Se olikin jujuna.


      • miesvm_1967x
        buddy-love kirjoitti:

        Noh....

        Näillä tiedoilla ei voi antaa arviota.

        Onko kyseessä pääkoneen yhteyteen asennettu generaattori, vai erillinen omamoottorinen aggrekaatti?

        Mikäli pääkoneen voimaa käyttävä, niin siinä ilmeisesti on myös ylennysvaihteisto?

        Jos oma moottori, niin millainen?

        Onko generaattorin teho ilmoitettu tosiaan muodossa 500 kW , vai 500 kVA?

        Ja onko tuo luku tosiaan otettu teho (eikä generaattorin ilmoitettu maksimi).

        Lisäksi pitäisi vielä tietää sekin, kykeneekö käytössä oleva moottori oikeasti käyttämään raskasta polttoöljyä.

        Jaa oikeita kysymyksiä tässäkin, ilman edellä esitettyjä kysymyksiä vastausta olisikin mahdollista antaa. Kyllä isoissa laivakoneissa voidaan käyttää raskastakin. Tosin en itse ole selllaista vielä nähnytkään :D Se oli lähinnä hypotettinen hämäysaspekti joskin kevyellä ja raskaalla on eri energiasisältö. Ainakin sait jotain miettimistä, etkö sitä toivonut?


      • miesvm_1967x
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Jaa oikeita kysymyksiä tässäkin, ilman edellä esitettyjä kysymyksiä vastausta olisikin mahdollista antaa. Kyllä isoissa laivakoneissa voidaan käyttää raskastakin. Tosin en itse ole selllaista vielä nähnytkään :D Se oli lähinnä hypotettinen hämäysaspekti joskin kevyellä ja raskaalla on eri energiasisältö. Ainakin sait jotain miettimistä, etkö sitä toivonut?

        mahdollista == mahdotonta


      • miesvm_1967x kirjoitti:

        Jaa oikeita kysymyksiä tässäkin, ilman edellä esitettyjä kysymyksiä vastausta olisikin mahdollista antaa. Kyllä isoissa laivakoneissa voidaan käyttää raskastakin. Tosin en itse ole selllaista vielä nähnytkään :D Se oli lähinnä hypotettinen hämäysaspekti joskin kevyellä ja raskaalla on eri energiasisältö. Ainakin sait jotain miettimistä, etkö sitä toivonut?

        Koska kyseessä on tavanomainen dieselgeneraattori, niin kulutus on täydellä teholla noin 130 litraa tunnissa. Tosin todellisessa tilanteessa luultavasti hiukan enemmän.


      • POORN:.!1#%?+
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Hahahaha..!! Kerro nyt vaan se kulutus, jokaisessa mittauksessa on jokin virhemarginaali joka on hyväksyttävä.

        Jotka ei tiäny niin POR on raskasta polttoöljyä jonka energiaominaisuudet ei oo sama kuin POK eli kevyellä polttoöljyllä.

        Häviöitä syntyy aina, missä määrin, on eri asia. Muuten ikiliikkuja olis jo keksitty.

        Generaattorissa ei muuten ole kiertokankea, sitä pyörittävässä dieselmoottorissa sen sijaan saattaapi olla :D

        Moottoriöljyn laadulla eikä oktaaniluvulla sinänsä ei ole merkitystä koska energiankulutus on laskettavissa suoraan polttoaineen kulutuksesta ja sitä kysyttiin.

        Eli, kuinkas paljon se kuluttaa. Tässä tosiaan on pieni jekku päällä mutta asia on ihan laskettavissa.

        Mitä tulee tankin vuotoon niin sitä ei voi ottaa huomioon koska putket ja liitokset saattaa vuotaa myös ja on niin monta jertaa tehneetkin. Kuinkahan paljon niitäkin on tullu korjattua :P Tankin häviö siis ei ole sama kuin käytetty sähköteho, ottaen huomioon häviöt.

        .

        "POORN, anyone?????"

        .


      • miesvm_1697x
        buddy-love kirjoitti:

        Koska kyseessä on tavanomainen dieselgeneraattori, niin kulutus on täydellä teholla noin 130 litraa tunnissa. Tosin todellisessa tilanteessa luultavasti hiukan enemmän.

        Voitko perustella?


      • miesvm_1697x kirjoitti:

        Voitko perustella?

        Koska tilanteessa ei ole mitään omituista, niin kulutuksen voi katsoa suoraan tehtaan antamista tiedoista :
        http://s7d2.scene7.com/is/content/Caterpillar/21376158

        Voisihan sen laskeakin, mutta silloin pitäisi tietää moottorin tyyppi ja milloin se on tehty. Sekin vaikuttaa onko siinä jo päästöjen vähennyslaitteistoja, jotka nostavat kulutusta.

        Eihän se sinänsä ole vaikeaa laskemallakaan, jos tiedetään moottorin hyötysuhde toimintakierroksilla, apulaitteiden kuluttama teho, generaattorin hyötysuhde, todellinen otettu teho (aaltomuodon epästandardisuus voi harhauttaa), polttoaineen energiasisältö jne.

        On myös muistisääntöihin perustuvia karkeita arviointimenetelmiä, mutten näköjään muista paljonko siksi muinaiseksi kulutukseksi arvioitiin perusdieselillä joskus kauan sitten.


    • zin

      Miksi haluat jälkikasvua?

      • Tietysti siksi että voisin pistää hänet harrastamaan niitä asioita, joita en itse viitsinyt harrastaa ja muutenkin pyrkiä pätemään hänen kauttaan.
        Tämä näyttää olevan yleinen syy hankkimiselle ja erikoisuudentavoittelemattomuuksissani pyrin tietysti normiutumaan ;)


    • pähkäile

      Mikä omakotitalon lämmitysmuoto teetättää eniten töitä?

      • Vastaan...

        Hyppynaru ja fööni.


      • Puulämmitys ilman lämpöä keräävää takkaa/uunia


      • kaukona
        Vastaan... kirjoitti:

        Hyppynaru ja fööni.

        Kaukolämpö


      • Havainto:
        Lämmitys kannoilla, jotka kerätään itse ja pilkotaan kirveellä.


    • ArvaaKukaHymiö

      En jaksa ajatella sinulle mitään älyllisiä haasteita, koska juttele aina jostakin syömisistä.

      No jakotukki. Mikä on jakotukki ja miksi siihen tarvitaan sähköä?

      btw: miten naisasiat siinä sivussa jaksaa. Miten olet saanut kotisi viihtyisäksi, tai onko kotisi viihtyisä ilaman roinaa?

      • Jakotukki on tietysti se mihin nykyään kiinnitetään talon vesijohdot ja josta ne jakautuvat eri hanoille.
        Ei siellä läheskään aina tarvita sähköjä, mutta jos siellä on sähkötoimisia venttiilejä, niin sitten niille tarvitaan.

        Tosin potentiaalintasaus kyllä tarvitaan ja maadoitus on myös sähköturvallisuuden kannalta hyödyllinen (olisi mielenkiintoinen tilanne, mikäli jokin laite johtaisi maadoittamattomaan vesijohtoverkostoon jännitteen ja sitten joku koskisi vesihanaan).

        Voiko kukaan viihtyä ilman roin... ei vaan arvokasta antiikkia.
        (noh, kirjasto on kuitenkin järjestyksessä)

        Naisasioiden suhteen olisi annettava jokin MattiNykäs-tyyppinen lausunto, jolla saattaisi olla jokin yhtymäkohta johonkin todelliseen tilanteeseen.


      • miesvm_1967x
        buddy-love kirjoitti:

        Jakotukki on tietysti se mihin nykyään kiinnitetään talon vesijohdot ja josta ne jakautuvat eri hanoille.
        Ei siellä läheskään aina tarvita sähköjä, mutta jos siellä on sähkötoimisia venttiilejä, niin sitten niille tarvitaan.

        Tosin potentiaalintasaus kyllä tarvitaan ja maadoitus on myös sähköturvallisuuden kannalta hyödyllinen (olisi mielenkiintoinen tilanne, mikäli jokin laite johtaisi maadoittamattomaan vesijohtoverkostoon jännitteen ja sitten joku koskisi vesihanaan).

        Voiko kukaan viihtyä ilman roin... ei vaan arvokasta antiikkia.
        (noh, kirjasto on kuitenkin järjestyksessä)

        Naisasioiden suhteen olisi annettava jokin MattiNykäs-tyyppinen lausunto, jolla saattaisi olla jokin yhtymäkohta johonkin todelliseen tilanteeseen.

        "(olisi mielenkiintoinen tilanne, mikäli jokin laite johtaisi maadoittamattomaan vesijohtoverkostoon jännitteen ja sitten joku koskisi vesihanaan"

        Mä arvelen että se sähkövirta kulkiskin toiseen suuntaan eli vesilaitokselle, putki on kyllä jossain maadoitettu, viimeistään vesilaitoksen pumpulla. Eri asia on tuleeko vastus matkalla niin isoksi ettei sähkövirta riitä suojalaitteiden toimimiseen. Eli on kai teoriassa mahdollista että sähköiskun vaara olisi olemassa. Vai mitä tuumit?


      • miesvm_1967x kirjoitti:

        "(olisi mielenkiintoinen tilanne, mikäli jokin laite johtaisi maadoittamattomaan vesijohtoverkostoon jännitteen ja sitten joku koskisi vesihanaan"

        Mä arvelen että se sähkövirta kulkiskin toiseen suuntaan eli vesilaitokselle, putki on kyllä jossain maadoitettu, viimeistään vesilaitoksen pumpulla. Eri asia on tuleeko vastus matkalla niin isoksi ettei sähkövirta riitä suojalaitteiden toimimiseen. Eli on kai teoriassa mahdollista että sähköiskun vaara olisi olemassa. Vai mitä tuumit?

        Mutta jos ei ole vesilaitoksen vesi.
        Tai taloon tulevat putket ovat muovia.
        Vesi on kuitenkin sen verran heikosti johtavaa, ettei sulake katkaise virtaa, eikä vikavirtasuojaa ole kovinkaan monessa paikassa.

        Muistan kuulleeni tapauksesta, jossa ihmeteltiin sitä mikseivät lehmät suostuneet juomaan vesikupeistaan. Verkkovirta aiheutti siellä lehmille iskuja.


      • miesvm_1967x
        buddy-love kirjoitti:

        Mutta jos ei ole vesilaitoksen vesi.
        Tai taloon tulevat putket ovat muovia.
        Vesi on kuitenkin sen verran heikosti johtavaa, ettei sulake katkaise virtaa, eikä vikavirtasuojaa ole kovinkaan monessa paikassa.

        Muistan kuulleeni tapauksesta, jossa ihmeteltiin sitä mikseivät lehmät suostuneet juomaan vesikupeistaan. Verkkovirta aiheutti siellä lehmille iskuja.

        Vesipytkut tuppavat nykyään olemaan muovi enimmäkseen, totta. Mutta jos on oma kaivo niin se maaperähän on siellä kaivovettä vastassa. Vesilaitoksen pumput tai välissä olevat paineenkorotuspumput ovat jokatapauksessa metallia ja moottorin runko on maadoitettu.

        Jees, vesi ei johda ollenkaan niin hyvin sähköä kuin yleensä kuvitellaan..

        Noi kaksi viimeistä riviä.. olipas aika metkanen juttu, heeh.


    • Älyllinen haaste? Käviskö semmonen nottako oot täällä?

      • Mihnä kuhna jotten täällä?


      • aIbatrossi
        buddy-love kirjoitti:

        Mihnä kuhna jotten täällä?

        Kvanttifysiikka on jo todistanut, että substanssai voi olla useissa paikoissa samaan aikaan


      • opposite
        aIbatrossi kirjoitti:

        Kvanttifysiikka on jo todistanut, että substanssai voi olla useissa paikoissa samaan aikaan

        Kuten myös luonnollisesti aksidenssi.


    • H.G.

      Miten tehdä maihinnousu Englantiin ilman ilmaherruutta?

      • Governor!

        Maaherran myötävaikutuksella?


      • http://www.poferries.eu/

        Kannattaa hyödyntää tarjouksia.

        Tosin, jos on kyse sotilasoperaatiosta, niin se on tietysti mahdollista, mutta siihen tarvittavat keinot ovat melko epäreiluja.

        Toisaalta ilmaherruus on helppo saavuttaa.
        Lähinnähän tuossa on kyse energian riittävyydestä.
        Amerikkalaiset ovat jo varautuneet tilanteeseen tietyillä hankinnoilla (ja siitä huolimatta, ettei edes teoria ole ihan valmis)


      • H.G.
        buddy-love kirjoitti:

        http://www.poferries.eu/

        Kannattaa hyödyntää tarjouksia.

        Tosin, jos on kyse sotilasoperaatiosta, niin se on tietysti mahdollista, mutta siihen tarvittavat keinot ovat melko epäreiluja.

        Toisaalta ilmaherruus on helppo saavuttaa.
        Lähinnähän tuossa on kyse energian riittävyydestä.
        Amerikkalaiset ovat jo varautuneet tilanteeseen tietyillä hankinnoilla (ja siitä huolimatta, ettei edes teoria ole ihan valmis)

        Pomoni olisi tuosta tiedosta kiitollinen. Meidän Mersut on liian kömpelöitä ja itsekin aika pökkelö Ilmavaivojen komentaja. Tietenkin voisimme hyökätä Neuvostoliittoon. Se maa on helppo nakki, siihen hommaan emme tarvitse sotilaalisia neuvoja. Se tulee luhistumaan kuin korttitalo parin kk blitzkriegin jälkeen.


      • YEsYesYes:.!1#%?+
        H.G. kirjoitti:

        Pomoni olisi tuosta tiedosta kiitollinen. Meidän Mersut on liian kömpelöitä ja itsekin aika pökkelö Ilmavaivojen komentaja. Tietenkin voisimme hyökätä Neuvostoliittoon. Se maa on helppo nakki, siihen hommaan emme tarvitse sotilaalisia neuvoja. Se tulee luhistumaan kuin korttitalo parin kk blitzkriegin jälkeen.

        .

        "Mutta Neuvostoliitto kaatui jo"

        raus schnell

        har!11

        .


      • ...,
        YEsYesYes:.!1#%?+ kirjoitti:

        .

        "Mutta Neuvostoliitto kaatui jo"

        raus schnell

        har!11

        .

        Taistelu Britanniasta, operaatio Barbarossa, ironia.

        H.G. = Herman Göring.


    • olin kirjoittamassa jo kolmea pähkinää mutta ratkaisin ne jo itse omassa päässäni kun kuvittelin jo sun vastaukset, kiitos :D

      säästit kai mulle palasen jotain hyvää..?

      • Ehkä minun pitää lisätä ennalta-arvaamattomuuttani, jottei vastauksia voi enää kuvitella ennakolta ;)

        Säästämisessä on pieniä ongelmia ja olen todennut parhaaksi vaihtoehdoksi hankkia/tehdä uutta aina tarpeen ilmentyessä.


    • Semmosta kysyisin, että kun muutaman vuoden ajan ruokitut linnut katosivat mökkikaupan myötä pois, vaikka uudet asukkaat tarjoavat niille eväitä yhtä ahkeraan?

      Ja tätäkin vielä, että miksi joulun alla ostettu ja heti pakastettu kinkku haisee pahalle? Voiko sitä syöttää koirallekaan?

      Kolmanneksteen ois hienoa löytää joku älyllinen aforismi kaverin 33v synttärionnitteluun ensi viikonlopulle. Itellekin joku vainaa-värssy kun tää flunssa tappaa..

      Neljänneks mietin, että tehdäänkö jo kaikki kuolemaa, kun lämmitetään puilla ja savustetaan kalaa.

      • Onko eväiden laatu vaihtunut.
        Lähioravat eivät suostu syömään linnuille tarkoitettuja maapähkinöitä, vaan pelkästään ihmisille tarkoitetut kelpaavat. Oletettavasti rehulaadussa on homemyrkkyjä tms. epämääräistä. Linnuilla voi olla sama juttu, tai sitten ruoka on vain väärää tyyppiä juuri noille linnuille.
        Tosin voi olla myös niin, että kun lunta ei juuri ole, niin linnut löytävät mielestään parempaa ruokaa luonnosta.

        Minkä maalainen kinkku?
        Voi olla stressilihaa, tai ns. karjun hajua (ulkomailla ei välttämättä kastroida urossikoja)

        Synttärionnittelujen sorvaus onnistuu vain jos tuntee henkilön. Tosin LP-levyn 33,33/min kierrosnopeudesta voisi ehkä kehittää jotakin jos tyyppi on musiikki-ihmisiä.

        Kaikki teemme kuolemaaa joka päivä, mutta koska olemme eläneet tulen ja käryn kanssa jo melko pitkään, niin luultavasti pienhiukkaset ym. vaikuttavat meihin vähemmän kuin rottiin. Tosin pienhiukkaset kyllä näkyvät tilastoissa kuolleisuuden kasvuna, mutta onko se koko populaatiota koskeva juttu, vai pelkästään tiettyjä ryhmiä, on epäselvää.
        Savustettua ruokaa ei tietenkään pitäisi syödä aina ja tolkuttomasti, mutta luultavasti siinä ylimääräinen suola on suurempi ongelma kuin savustaminen.


    • rosestar

      minulla on sinulle pähkinä -Milloin aijot tehdä sokerilakon? olen huolissani hyvinvoinnistasi koska olen kuullut erittäin usein tämän herkkutelusi.
      minunkin mies osti minulle suklaata mutten ole koskenut vielä siihen.
      olen niin ärsyyntynyt kun hän ei auta minua pääsemään ylimääräisistä kiloista.

      ja miten saan kultaiseni lopettamaan tämän jatkuvan hemmottelun? mutta en halu että se loppuu kokonaan vähän niin kuin silloin tällöin.

      toinen ongelma on miten saan työ rauhan että jos alan siivoon alan jo kärsimään tunkeileista käsistä. vähän niin kuin mieheni kaveri kiusasi kun tein vatsalihaksiahän alkoi kiusaamaan suu piereskelyllä jolloin olen jättänyt kokonaan vatsalihakset ei huvita edes yrittää. jatkuva negatiivisuus laittaa lopetuttaa koko touhun.

      • rosestar

        nämä tunkeilevat kädet ovat tottakai mieheni.
        mieheni kaveri ei ole kuin leikillään kiusannut tarkoituksessa istuen sohvalla eteeni kun tees vatsalihaksia .
        kerroin kahen tarinan joissa on kiusaamistapa, josta syntyy epämieluttava käännös.
        ettei huvita kun kuitenkin häiritään.


      • Ei maiskutella:.!1#%
        rosestar kirjoitti:

        nämä tunkeilevat kädet ovat tottakai mieheni.
        mieheni kaveri ei ole kuin leikillään kiusannut tarkoituksessa istuen sohvalla eteeni kun tees vatsalihaksia .
        kerroin kahen tarinan joissa on kiusaamistapa, josta syntyy epämieluttava käännös.
        ettei huvita kun kuitenkin häiritään.

        .

        "Ei saa maiskutella"

        har!11

        .


      • En usko että täysi sokerilakko onnistuisi, sillä sitä on niin monessa ruuassa.
        Mutta ei huolta, sillä minulle on kerrottu systeemini toimivan oikein hyvin.


      • rosestar kirjoitti:

        nämä tunkeilevat kädet ovat tottakai mieheni.
        mieheni kaveri ei ole kuin leikillään kiusannut tarkoituksessa istuen sohvalla eteeni kun tees vatsalihaksia .
        kerroin kahen tarinan joissa on kiusaamistapa, josta syntyy epämieluttava käännös.
        ettei huvita kun kuitenkin häiritään.

        Hemmottelunvähennysohjetta on hankala keksiä.
        Mitä jos jääkaapin ovessa olisi merkki, josta hän tietäisi milloin se on toivottua ja milloin kiellettyä.

        Tunkeileviin käsiin auttanee se että siivoat oikeasti vasta sitten kun olet ensin muka siivonnut (ei kai se koko päivää jaksa).

        Jumppahäirintään saattaa auttaa se että teet niitä samoja ääniä sille tyypille takaisin. Tai sitten laitat korvatulpat.


      • rosestar
        buddy-love kirjoitti:

        Hemmottelunvähennysohjetta on hankala keksiä.
        Mitä jos jääkaapin ovessa olisi merkki, josta hän tietäisi milloin se on toivottua ja milloin kiellettyä.

        Tunkeileviin käsiin auttanee se että siivoat oikeasti vasta sitten kun olet ensin muka siivonnut (ei kai se koko päivää jaksa).

        Jumppahäirintään saattaa auttaa se että teet niitä samoja ääniä sille tyypille takaisin. Tai sitten laitat korvatulpat.

        tuota kokopäivää siivota?, kyllä sitä saa tehdä jatkuvasti.mutta imspiraatio vain vähenee miehen myötä, ei se mitään. kyllä mieskin on ahkera, itse tein kiusaa takaisin yksi päivä mutta hänhän ihan hurjistu mahdottomaksi pornotähdeksi.
        ehkä taitaa tykätä tälläisista roolileikeistä ja keskellä päivää se ei ole mahdollista lapsia ja kaikkea.

        sotkut syntyy itsellään ohje:
        otetaan lapsi ja laatikko, joka on täynnä leluja.. niin volaa laatikko nurin ja lähetään leikkiin laatikolla.
        mutta otetaan lapsi ja monta laatikkoo täynnä leluja, volaa laatikot nurin lähti leikkiin, lelut jäi maahan ja tehdään laatikoilla rappusia.
        täällä meillä on harrastettu talonmiestä, jonkin aikaa.

        jos jätät jonkin projektin kesken löydät seuraavan kerran joko lattialta,leikeltynä(ehkä) tai piirettyinä(ehkä) jos ei nyt mehut kaatunut päälle..
        oli kyseessä sitten papereinen järjestys tai vaateiden järjestys,

        niin ne lapset on tekemässä tuhoja.meidän neiti on salaa kasvattanut sarvet hän se keksii kaikkea ja onneksi! meillä ei ole tulenteko välineitä.
        itse muistan lapsena kun oli pelottava juliste , että vihasin sitä, poltin sen seinälle. muistan kun isä kanto minua vessaan vesihanan alle, koska poltin hiuksenikin samalla. muistan siitäkin hajun miltä tuoksuu palaneet hiukset ja joka kerta kun menin suihkuun, muistan haistaneeni sitä hajua, monia vuosia eteenpäin.

        mutta tänään meidän prinsessa todellisen kruunun omistaja. leikki hajuveden kanssa ja kielloista huolimatta jatkoi, hajuvedellä haju haitan tekemisen, vietiin pois hajuvesi ja iski raivoitku kohtaus!.
        isänsä otti kameran esiin ja totesin neidille -isi ottaa kuvia.
        neiti alkaa poseeraan hymyssä suin.
        siinä pikkuisessa on ainesta mallin uraan. kauneus ennen todellisia tunteita kameralle.

        "Jumppahäirintään saattaa auttaa se että teet niitä samoja ääniä sille tyypille takaisin. Tai sitten laitat korvatulpat. "

        tiedän vain epämukavan olon laukaiseen ikävän seuraksen.
        pitäisi kohta alkaa treenaan.

        "Mitä jos jääkaapin ovessa olisi merkki, josta hän tietäisi milloin se on toivottua ja milloin kiellettyä."

        mitä herkuihin tulee, hän osti minulle mangeetin jääkaapin oveen( Tiimarin konkunrssi alesta) ja oli kirjoittanut "isi rakastaa äitiä"
        minä vaan tiedän, että hänen sisällään asuu pikkuinen piru ja että olen symppis syöjä kun alan laihuttaa. mies ottaa leivokset kehiin tai herkkua ostaan "itselleen".

        tää on nähty ihan kuin se kertomalla parantaa asiaa, mies voi kiittää geenejään ja minä syyttää..


        karkkilakkoon,
        .En tiedä mitä neuvoja oot kuullut ?

        itse lopetin kuin seinää lapsena mutta aikuisena sitä pintaa taas raapasin.


      • rosestar
        Ei maiskutella:.!1#% kirjoitti:

        .

        "Ei saa maiskutella"

        har!11

        .

        jep pitää taas lopettaa herkun.
        kaksi viikkoa ilman sokeria. niin pitäisi vähentyä oireet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe