Minulla on sellainen ongelma, että en voi rauhoittua verenpainetta mitattaessa. Lukemat on ihan pilvissä ja terveydenhoitaja alkaa jo suunnitella jotain lääkkeitä siihen. En minä halua mitään lääkkeitä, koska ne lukemat vaan sattuu olemaan niin korkealla koska olen hermostunut! Tuntuu tukalalta istua liikkumatta ja tuntea se tykytys... Hermostuttaa jo kuulla se sanakin. Hoitaja määräsi minun mittaavan kotona, mutta en millään halua. Onko sitä mahdollista mitata jollain muulla tavalla? Voiko minulla olla joku sairaus, jos kerran verenpaine on niin korkea? Luulenpa, että hermostuneisuus on kuitenkin taustalla...
Pelkään verenpaineen mittausta!
8
767
Vastaukset
- ll..
Miksi se kotona mittaaminen on hankalaa? No ei sitä voi mitata kuin siten kuin sinulle on kerrottu...
Th. ei lääkitystä mieti/suunnittele, se on lääkärin asia.
Millaisia lukemia sinulla on ja miten usein niitä RR-arvoja on nyt kontrolloitu? Ikäsi? - En halua
Olen 16-vuotias. Minua ällöttää kun se puristuu ja alkaa tykyttämään. Tuntuu ettei veri kierrä missään. 95/120 Oli eilen kun mittasin. Harvoin olen mitannut, koska alkaa jo hermostuttaa koko ajatus mittaamisesta. Tyhmä vaiva, mutta en vois sille mitään.
- mittari käteen..
Rauha maahan. Kaikilla se verenpaine muuttuu päivän aikana ja jännittäessä varsinkin .: 0 Kotona kun mittaa aina 3 peräjälkeen niin alkaa lukemat putoamaan. Ja kun niitä tekee muutaman kerran viikossa-jännitys katoaa. Minulla on verenpainetauti ja lääkitys ja seuraan kotona koska terv.hoitajan mittaamat lukemat oli aina liian korkeat-mutta kotona ok.Tiedän kotitasoni ja se on hyvä.
- Samavaiva
Hei! Minulla samanlaista pelkoa eli paineet nousee aina lääkärissä ja sitten alan panikoimaan enemmän kun paineet on koholla,
No lääkäri kävi puhumaan verenpaine lääkkeistä niin päätin yrittää mitata kotona.
Ekat mittaukset olivat taas koholla kun pelotti pitääkö alkaa tuollaista lääkkeitä syömään jo 23 vuotiaana.
No kerran sitten laitoin mittarin käteen ja aloin vaan katsella leffaa jotta saisin ajatukset toisaalle. Noin puolentunnin jälkeen vasta painoin nappia ja paineet oli tyyliin 70/115 elikkäs hyvät. Sen jälkeen kun sain tuon hyvän lukeman niin ei huonoja enää tullutkaan!!'
Makaa tarpeeksi kauan ennen kuin mittaat ja pidä mittari jo valmiiksi kädessäsi! - relax..
"Onko sitä mahdollista mitata jollain muulla tavalla? "
on.
Terveyskeskuksissa on käytävällä itsemittauspaikka, jossa voit käydä niin paljon kuin haluat tai sitten mittaat kotona, jos saat mittarin jostain lainaan.
Sulla on valkotakkiverenpaine, mutta ei siitä kannata välittää.
Ennaltaehkäise korkea verenpaine elintavoilla.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/verenpaine.htm - En halua
Niin, juuri se mittari. Voiko verenpainetta mitata muuten kuin laittamalla sen nauhan käteen ja odottaa kun se puristaa. Näkeekö lääkärit sen jostain muusta? Mutta enköhän siitä jotenkin selviä. En ymmärrä, miksi tästä on tullut tällainen kompastuskivi.
- relax.
Ei näe.
Korjaa asennettasi. Onko sulla jotain lapsuuden traumoja jostain kehon puristuksesta?
On kiva mittailla itseään.
- Anonyymi
Kauheasti paljon on kommenttia. Tietämättömiä isoin osa. Varsinkin kun lähdetään neuvomaan ventovieraita ihmisiä... Monella tuntuu olevan lähes dosentin paperit, vaikka aakkosia opetellaan...
Viestini siis on "vertaistukea etsiville", että käyttäkää maalaisjärkeä jos vaan suinkin osaatte!
Itselläni ihan samaa kuin aloittajalla, että ongelmallista on. Verenpaineen mittaaminen ei kotona yksin onnistu.
Mulla "sisäänrakennettuna" "mielikuva" että ainoastaan "valkotakkisten" tai muiden "luotettavien" seurassa onnistuu. Ollut jo yli 10 vuotta. Kerran vuodessa, tai harvemmin, mitataan... Terveyskeskuksessakin ongelmaa vähätelty.
Kaveri riensi "apuun" ja koko ajan touhotti omia "liian alhaisia" lukemiaan. Mittasipa jopa "avunantonsa" lomassa omiaan, ja sekös meikäläisen mieltä rauhoitti...
Aikoinaan paikallisella terveyskeskuksella ollut lekuritäti kertoi vakavissaan, että 140/90 on lähes hengenvaara. Seuraavalle tohtorille 145/95 ei ollut mitään... Asiaa ei auttanut "se kolmas" kun totes, että 120/80 on ainoa oikea lukema.
Kuitenkin kauhea dilemma, kun miettii, kuka mittaa? Kuka, missä ja milloin? Mihin lukemiin jännityksessään saa paineet nousemaan...
Ja mikä vähättely? Vakavasta aiheesta...
Kännissä välillä mittaan mukamas rohkeesti ja oon tyytyväinen kun saan silloin 140/85. Ei kait se selvinpäinkään voi pahemmin olla.
Että "Onnea vaan"! Koitetaan pysyä hengissä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72498- 1161709
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill371449Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221318Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641272- 1461240
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1511209- 521178
- 571103
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.47995