Kirjoitin tänne aiemmin, että olen pillereiden käytön aikana lihonnut paljonkin ja olin menossa lääkäriin kysymään pillerin vaihdosta. Nyt tarina jatkuu: Eli hoitaja piti aikamoisen luennon siitä, että pillerit ei lihota ihan kuin olisin typerä tai tietämätön ihminen. Tiedänhän minä etteivät ne suoranaisesti lihota, mutta voivat tehdä syöpötys olon, ja tiedän senkin ettei tämä lihominen nyt pelkästään pillereistä johdu. Pillerit nyt kuitenkin sitten vaihdetaan. hoitaja puhui minulle, aikuiselle ihmiselle, kuin lapselle, siitä jäi vähän pöhlö olo. Katotaan nyt miten käy. Laihduttamaan hoitaja motivoi.
Melianet ja lihominen
minä
10761
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 10
Vanhimmat
E-pillerit ei tosiaankaan lihota vaan se on kyllä jokin muu mikä sut pistää syöpötteleen!Masennus ehkä?Itses lohduttaminen?Vaihdoitko pelkästään ton takia pillereitä?Toivottavasti et ainakaan suurentanut hormoni määrää tuon takia....
Ei ne itsessään lihotakaan, mutta et edes sinä voi varmasti sanoa, ettei tuollaiset hormonivalmisteet aiheuta lihoamista tai aiheuta joitain muita sivuvaikutuksia. Nehän voivat esimerkiksi aiheuttaa masennusta ja sitä kautta ihminen lihoaa. EN OLE MISSÄÄN VAIHEESSA PUHUNUT ETTÄ NE SUORANAISESTI LIHOTTAISI. Sivuvaikutuksetkin ovat yksilöllisiä ja sitä on tuskin tieteellisesti todistettu ettei pillerit voi jotain kautta sitä lihomista aiheuttaa... Tottakai lihomiseen vaikuttaa monet tekijät niin kuin elämäntilanne ja tavat.
Itse tuon kommentin kirjoittaessani luin lehdestä artikkelia jonka oli lääkäri kirjoittanut mm.nuorten lihoamisesta ja siitä että moni nuori luulee että e-pillerit(hormoonit niissä)lihoittaisi.Ja aivan tosi,voihan ne masennukset juuri tulla pillereistä ja sitä kautta aiheuttaa lihoamisen.Sillä jossain mainittiin,että pillerit saattaa aiheuttaa haluttomuutta seksinkin suhteen.Mä luin vasta nuo toistenkin kommentit ja kokemukset.Olisiko sitten niin,että lääkärit sitten "kieltää"moisen asian vain lääkkeiden myynnin ja yleensä ehkäisyn takia?Itse tietenkin uskon/uskoin tuota lääkärin selitystä,koska itse olen syönyt pillereitä 5vuotta(,3ekaa vuotta melianea ja 2 viimeistä vuotta marvelonea) ja enkä ole lihonnut,pikemminkin hoikistunut,mutta olen ajatellut sen olevan vain kiinni tuosta liikkumisesta.Eli onko näin että lekurit sitten eivät puhu totta esim.lääke myynnin ja ehkäisyn takia???Sitä lääkärit tuskin myöntävät.Mene ja tiedä.
Sama juttu minulla Melianen kanssa. Lihoin ja kuulin lääkäriltä hirveän saarnan. Hän piti minua ihan lapsena ja lopulta näytti sormella "hei, se pilleri on näin pieni, miten se voisi lihottaa?". Syytän osittain Melianeja lihoamisestani, koska ruokailu-/elintottumukseni eivät ole muuttuneet ja liikuntakin on ennallaan.
No, lopputulos oli se, että lääkärin mukaan olin lihonut niin paljon, että hän ei enää uusinut pillerireseptiä. Kivakiva, nyt ollaan sitten ilman ehkäisyä ja koitetaan pärjätä...
Ihan kiva,sillä on aika ristiriitaista tämä pilleri touhu...Mä lihoin aivan yks kaks kaksikymmentä kiloa vuodessa,en muuttanut mitenkään elintapojani,en vähentänyt liikuntaa...ei mitään muutoksia ja aloin turvota kuin sika.Nestettä oli todella paljon ja oli huono olla.Yritin sitten laihduttaa mm.painon vartijoissa,ei tuloksia...pari kiloa lähti siinä missä muilla kymmenen.Niinpä menin lääkäriin kun kehotettiin suunnalta jos toiselta.
Olin syönyt pillereitä jo neljä vuotta joten en uskonut ainakaan niiden vaikuttavan asiaan.Minut tutkittiin ympäriinsä,ja mitään ei löydetty.Ei kilpirauhasissa vikaa,ei masennusta,ei mitään.Lääkäri sitten kysyi kauanko olen syönyt pillereitä ja sanoin ettei ne tuskin enää vaikuta.Lääkäri joka tapauksessa sanoi että niissä on vika.Ne vaikuttavat aineenvaihduntaan jotenkin.Ihmettelen edelleen miksi ne vaikuttivat vasta vuosien jälkeen.
Mikä parasta,lääkärit kysyvät poltatko, ja paljonko(5-6päivässä), ja sitten "juu,se on aika vähän,ihan kohtuuden rajoissa,ei tarvitse tehdä mitään kunhan et polta enempää"...Minulla on myös migreeni johon on määrätty lääkkeetkin,eikä kukaan puuttunut näistä mihinkään...pillerit,tupakka ja migreeni=veritulppa...
Femodenit silloin mulla oli,en tiedä miten runsas hormonisia ne on...mut lopetin joka tapauksessa lihomisen ja veritulppariskin takia.Paino on tullut alaspäin 6 kiloa aivan itsestään,hitaasti mutta varmasti,ei pompi ylös-alas.Olo on toinen,haluttomuuskin on kadonnut.
Lihoin itsekin paljon ja pienellä ajalla... nyt kun lääkäri ei enää kirjoinut uutta pillerireseptiä ja olen ollut ilman, niin olen alkanut hiljalleen hieman laihtumaan. Mitään jatkuvaa painon nousua ei tosiaankaan ole enää havaittavissa. Tuntuu siltä, että nestettäkin on paljon. Niistä kun vielä pääsis eroon.
Todellinen ongelma onkin sitten tuo halujen palaaminen... tietenkin heti sen jälkeen kun on lopettanut "vakituisen" ehkäisyn. :/ Kumien kanssa saa pelleillä oikeen urakalla nyt kun viimeinkin haluttaisi...
Kortsut vakituinen suhde on nimittäin huono yhdistelmä. :(
Mie taas laihduin Melianesta muutaman kilon!!! Alkuun miulla oli pahoinvointia aamulla joten ei tullu syötyä kovinkaan... Ja onhan se totta että pillerit turvottavat, keräävät nestettä! Joillakin pillerit myös tuovat makean himon suureksi. Itelläni ei oo sellasta käyny.
Ei nyt ole kokemusta Melianesta tai muista pillerestä, mutta ehkäisyrenkaasta on ja samat hormonithan siitäkin elimistöön erittyy.
Lihoin aivan hirveätä tahtia renkaan aloittamisen jälkeen. Neljän kuukauden käytön jälkeen en enää mahtunut housuihini ja olo oli todella paha. Kaiken järjen mukaan mun olisi pitänyt laihtua, koska katsoin joka suupalani todella tarkkaan ja tein reippaan, yleensä tunnin pituisen kävelylenkin päivittäin! Mietin jo, että pitääkö mun lopettaa syöminen ihan kokonaan kun lihon vaan, vaikka syön kuin lintu ja liikun päivittäin!
Gynekologini myönsi ihan suoraan, että rengashan sen lihomisen aiheutti. Useimmat lääkärit tai hoitsut eivät asiaa myönnä.
Jollain lailla noi hormonit vaikuttaa aineenvaihduntaan, ei tämmöinen muuten olisi mahdollista. Ja selluliitihan on aineenvaihdunnasta johtuva juttu, sitäkin siunaantui reisiin ihan tarpeeksi :(
Olen syönyt Melianeja 7 vuotta ja ensimmäisen 3 vuoden aikana painoni pysyi samana, - yksi kilo. Lihominen alkoi vasta 20-vuotiaana, kun pillereitä oli 3 vuotta takana. Näiden 4 viimeisen vuoden aikana on kiloja tullut lisää ehkä viisi, syynä muuttuneet elämäntavat (epäterveellisempi ruoka, vähempi liikunta, "vanhentuminen" sekä sairastelu).
Tässä oma kokemukseni Melianen yhteydestä painon nousuun... ei kovin mukavaa luettavaa.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=119&conference=1500000000000010&posting=22000000001638972#22000000001638972