Auto pitää saada pysäytettyä näkyvällä matkalla.
Siitä seuraa, että autoa ei tarvitse saada pysäytetyksi näkymättömällä matkalla.
Jos kuitenkin sattuu vahinko, niin kuinka tämä mahdollinen osapuolien näkökantaero ratkaistaan juridisesti oikein?
Esimerkkinä vaikkapa lumipyryssä peräänajo, jossa edelläajavalla ei ole ollut takasumuvalo päällä.
Näkyvän matkan määritys
19
235
Vastaukset
- nkjh
Näkyvä matka lienee kuitenkin aina lyhyempi kuin näkymätön.
"Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin"
Sanamuoto on "saa käyttää". Ei siis siirrä osaltakaan syyllisyyttä peräänajetulle.Sinun on sovitettava nopeus, jotta saat autosi pysähtymään aina riittävän nopeasti. Jos ajat sumuvaloilla voit ajaa silloin vain n.20km/h
- 7787
autoilija kirjoitti:
Sinun on sovitettava nopeus, jotta saat autosi pysähtymään aina riittävän nopeasti. Jos ajat sumuvaloilla voit ajaa silloin vain n.20km/h
"Esimerkkinä vaikkapa lumipyryssä peräänajo, jossa edelläajavalla ei ole ollut takasumuvalo päällä."
Puhe oli takasumuvalosta. - Pointti olikin...
7787 kirjoitti:
"Esimerkkinä vaikkapa lumipyryssä peräänajo, jossa edelläajavalla ei ole ollut takasumuvalo päällä."
Puhe oli takasumuvalosta.Sinä et taas ymmärtänyt että sakeassa sumussa on ajettava sellaisella nopeudella että saa ajoneuvonsa pysäytettyä näkyvällä matkalla, oli edessä joku tai ei, ei vaikuta siihen. "Hernerokkasumussa" tämä tarkoittaa joskus aika hidasta vauhtia. Motarilla on joskus tullut ajettua 60 km/h kun eteensä ei nähnyt.
- 7787
Pointti olikin... kirjoitti:
Sinä et taas ymmärtänyt että sakeassa sumussa on ajettava sellaisella nopeudella että saa ajoneuvonsa pysäytettyä näkyvällä matkalla, oli edessä joku tai ei, ei vaikuta siihen. "Hernerokkasumussa" tämä tarkoittaa joskus aika hidasta vauhtia. Motarilla on joskus tullut ajettua 60 km/h kun eteensä ei nähnyt.
Silloin "autoilijan" viesti olisi pitänyt osoittaa aloittajalle
"Jos ajat sumuvaloilla voit ajaa silloin vain n.20km/h"
- Siiv Ari
Penis.
- Penis.
Anteeksi Panis.
- Korvatuppelo
Muuten ihan asiallinen kommentti, mutta ei liity asiaan millään tavalla.
- Tant Greta.
Naurattaa nämä jutut! Siis tarkoitat että kovassa lumipyryssä voit ajaa vaikka 100km/h toisen perässä kunhan vaan näet hänen takasumuvalo?
Mistä näitä idiootteja tulee? Sama mietin kun joku valittaa että rekalla ei ollut kolmio näkyvillä siksi joku henkilöauto törmäsi siiheen! Jumakliuta jos et nää kokonaisen rekan niin miten näet pieni kolmio?
Jos ajaa pimeessä tai sateella olkoon sitten vettä tai lunta niin hiljaa pitää mennä koska aina joku voi yllättää sinua takaa, edestä tai sivuilta. - helppo määritellä
Näkyä matka on sikäli helppo määritellä, että jos ei tapahdu onnettomuutta, on näkyvä matka ollut nopeuteen nähden riittävä. Jos taas törmätään johonkin, on nopeus ollut liian kova näkyvään matkaan verrattuna. Yksinkertaista ja aina pätevää.
> Yksinkertaista ja aina pätevää
Yksinkertaista kyllä, aina pätevää ei. Jos esimerkiksi kolmion takaa sivutieltä tulee eteesi auto, ei siihen törmääminen kerro mitään "näkyvästä matkasta". Jos taas törmäät tiellä jo olleeseen esteeseen, sitten luultavasti.- tilannenopeus
The_Rat kirjoitti:
> Yksinkertaista ja aina pätevää
Yksinkertaista kyllä, aina pätevää ei. Jos esimerkiksi kolmion takaa sivutieltä tulee eteesi auto, ei siihen törmääminen kerro mitään "näkyvästä matkasta". Jos taas törmäät tiellä jo olleeseen esteeseen, sitten luultavasti.Fiksut ajavatkin siten että ennakoivat myös yllättävtkin tilanteet. Pitää ajaa siten että ajatuksena on että kaikilla muilla on peukalo keksellä kämmentä ja töppäävät milloin tahansa.
tilannenopeus kirjoitti:
Fiksut ajavatkin siten että ennakoivat myös yllättävtkin tilanteet. Pitää ajaa siten että ajatuksena on että kaikilla muilla on peukalo keksellä kämmentä ja töppäävät milloin tahansa.
Yllättäviä tilanteita ei voi ennäkoida. Jos voisi, ne eivät olisi yllättäviä.
- 7787
The_Rat kirjoitti:
Yllättäviä tilanteita ei voi ennäkoida. Jos voisi, ne eivät olisi yllättäviä.
Pitää paikkansa. Suomessa ei pysty ennakoimaan maanjäristyksiä, -vyöryjä eikä tulivuorenpurkauksia.
- omakin etu kyseessä
-> Jos esimerkiksi kolmion takaa sivutieltä tulee eteesi auto, ei siihen törmääminen kerro mitään "näkyvästä matkasta".
Kolmion takaa eteentulevaa velvoittaa puolestaan TLL15§, eli "Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan".
Näkyvä matka ei ole ratkaisevana sääntönä jos toinen ei noudata omia velvollisuuksiaan, puhutaan ns. ennalta arvattavuudesta. Melko usein kolmioristeykseen tullaan siten että päätietä ajavana joudun varautumaan jarrutukseen, eli tuo 15 § ei taida olla kaikille tuttu määräys.
Jos ajaa taloudellisesti on parempi tulla risteykseen hillitysti siten ettei tarvitse pysähtyä, ei siis kovalla vauhdilla.
Näkyvä matka on hyvä määritellä siten kuin asian selittäisi lapselle, eli jos et varmasti tiedä onko jonkun auto hajonnut mutkan takana niin varaudu välttämään päälleajo.- Take it easy
Tuohon kun lisätään velvoite ajaa sopivalla tilannenopeudella, niin onnettomuuksien määrä pitäisi olla paljon pienempi. Useimmat vaan eivät kykene ajamaan iisisiti.
"Ota vähän iisimmin liikenteessä äläkä hötkyile."
- selkiskö yhtäään
Se on sun oma turvaväli tai nopeus jota ajat olosuhteiden mukaan,
kerkiät pysäyttää tai hiljentää merkittävästi vauhtia tien näkyvällä osalla.
Todella huonossa kelissä vauhtia ei siis kovin paljoa voi olla,
tosin onhan meillä melkein kaikki tiet valaistuja että näkyvyys on
yleensä hyvä.
Mutta mutkat, mäen harjantaat, risteykset, muistakaa niissä se tilanne nopeus
että kerkiät hidastaa tarpeeksi tien näkyvällä osalla. Yllättävä tekijä voi olla
myös hälytysajo joka tulee risteykseen, päihtyneenä ajava joka ei väistele
ehkä ketään, joku kävelee tielle epähuomiossa ja ajat liian suurella
tilannenopeudella. - Ei näy ei
23 § sanotaan sanatarkkaan näin:
"Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa."
Eli tuo "ennalta arvattava" muodostaa laajan käsitteen sille tien osalle jota et juuri sillä hetkellä näe. Oikeasti tarkoittaa siis sitä että näkymättömän osan muuttuville olosuhteille täytyy osata myös varatua. Vain täysi tollo ei tätä ajaessaan hoksaa.
Tänne ok-alueelle voi tulla katsomaan kuinka huonosti tuo asia oikeasti osataan.- tilannenopeus
Fiksut ottavat huomioon myös "ennalta arvaamattomat" tilanteet.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell2074586- 1862561
- 671512
Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?961210- 1251119
Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1041106- 711061
Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa91032Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a1311017- 107977