Kestävä automaatti?

penttiperusautoilija

Onko sellaista olemassakaan? Vagin lootat kuulemma susia, entäs Volvon, MB:n jne??

Muutamilla automaateilla ajellut tässä silloin tällöin ja alkaa tuo manuaalilootalla hämmentely tuntumaan "työltä" ;) Onko markkinoilla muutaman vuoden vanhoja autoja , joissa on voimakas diesel moottori (ehdoton min 150 hp) ja automaattilaatikko, joka kestää perushuolloilla vähintään sinne 300 tai 400 tkm asti. Uutta autoa en osta.

Auton koko luokka tuo ylempi keskiluokka ja pitäis olla ajoltaan hyvä.

64

12748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jjgkgkh

      Mondeon automaatit on yleisesti toiminu hyvin, samaa tekniikkaa on Volvoissakin kyllä. Ja on hyviä ajaa, dieselit kestää. Mersu varmaan toimii kanssa pitkään mutta maksaa sitten kanssa.

      • DSG

        Mondeon Powershiftillä on vaikea pysäyttää ilman lopputökkäystä.liikkeelle lähtiessä nykäisee. Ei kovin hienostunut loora.


      • mullaon
        DSG kirjoitti:

        Mondeon Powershiftillä on vaikea pysäyttää ilman lopputökkäystä.liikkeelle lähtiessä nykäisee. Ei kovin hienostunut loora.

        Peugeot 607 laatikko kestää heittämällä yli 70tkm


    • sie se jaksat

      Kaikki ne kestää hyvin, vaikka trolli koittaa taas rokottaa tiettyyn suuntaan.

    • Autoilija A

      BMW 530d,
      Itsellä kaksi yksilöä yli 300tkm ja yksi nyt 170tkm.

      Vaihteistokin pelaa hienosti. Yhdestä turbo mennyt.

      • Autoilija37

        En tiennytkään että vaihteistossa on turbo kuten viestisi väittää.


      • uioiuioiuio
        Autoilija37 kirjoitti:

        En tiennytkään että vaihteistossa on turbo kuten viestisi väittää.

        sä oot nokkela jäbä ;)


    • Allison kestää

      Osta Duramax-koneinen Chevrolet, sen jatkeena on aina Allison-automaattivaihteisto. Kestää varmasti.

    • 45tygfgfgfgf

      Mersun lootat on mun kuuleman ja oman kokeman mukaan todella kestäviä.
      Harvemmin on pakujen ja henkilöautojen lootia tarvinnu uusia, jossain oli joskus se uutinen missä taksi mersun loota kesti miljoonakilometriä, laatikko pääsi
      museoon sen ansiosta. En tiedä onko pakujen- ja henkilöautojen automaatit erilaisia vai käytetään jossain myös samoja, tietysti kalleimmissa mersuissa on
      ihan omat lootansa sitten.

      • BMW 6 speed

        Automaatti sopii hyvin, jos ammattina lehdenjako, muuten manuaali, tietenkin.


      • Jossain vaiheessa Mersun lootissa oli ongelmana jäähdytysnesteen pääseminen laatikkoöljyjen sekaan. Vika korjattiin, mutta taisi olla vuosituhannen alun laatikot, jotka eivät välttämättä kestä kuin jotain 500-700 megametriä. Ellei niitä korjaa tietysti. Korjaus ei ole kovin kallis, verrattuna laatikkoremppaan.

        Jos laatikkoöljyjä vaihtaa (maahantuojan mukaan ei tarvitse), niin kannattaa tarkistaa onko glykolia vanhoissa öljyissä. Voi olla vielä pelastettavissa, jos ei ole kauaa vuotanut.


      • 23432432
        BMW 6 speed kirjoitti:

        Automaatti sopii hyvin, jos ammattina lehdenjako, muuten manuaali, tietenkin.

        Onkos BMW sitten siirtymässä valmistamaan vain lehdenjakoautoja?

        BMW ilmoitti jo viime vuonna että aikoo jättää manuaalit pikkuhiljaa kokonaan pois tuotannosta.


      • BMW 6 speed
        The_Rat kirjoitti:

        Jossain vaiheessa Mersun lootissa oli ongelmana jäähdytysnesteen pääseminen laatikkoöljyjen sekaan. Vika korjattiin, mutta taisi olla vuosituhannen alun laatikot, jotka eivät välttämättä kestä kuin jotain 500-700 megametriä. Ellei niitä korjaa tietysti. Korjaus ei ole kovin kallis, verrattuna laatikkoremppaan.

        Jos laatikkoöljyjä vaihtaa (maahantuojan mukaan ei tarvitse), niin kannattaa tarkistaa onko glykolia vanhoissa öljyissä. Voi olla vielä pelastettavissa, jos ei ole kauaa vuotanut.

        Onneksi BMW:ltä saa vielä manuaalilaatikkoa mm. F30 ja F10 autoihin. Ainahan se automaatti mm. helpottaa kännykkään puhumisessa ajon aikana...


      • wefd2332
        BMW 6 speed kirjoitti:

        Automaatti sopii hyvin, jos ammattina lehdenjako, muuten manuaali, tietenkin.

        Kyllä eniten arvoa osataan antaa automaatille ihmistenkuljetus ammateissa.


      • Torqueglide
        BMW 6 speed kirjoitti:

        Automaatti sopii hyvin, jos ammattina lehdenjako, muuten manuaali, tietenkin.

        Kuka viitsii enää vaihtaa itse?


      • BMW manuaali
        Torqueglide kirjoitti:

        Kuka viitsii enää vaihtaa itse?

        Sulla kaiketi Torquegliden lisäksi kaistavahti, aktiivinenvakionopeudensäädin jarrutustoiminnolla ym. avustimet. Kait se on sitten "ajamisen" iloa... Ainahan sitä voi kulkea julkisilla, jos auton ajaminen vastenmielistä.


      • Driving
        BMW manuaali kirjoitti:

        Sulla kaiketi Torquegliden lisäksi kaistavahti, aktiivinenvakionopeudensäädin jarrutustoiminnolla ym. avustimet. Kait se on sitten "ajamisen" iloa... Ainahan sitä voi kulkea julkisilla, jos auton ajaminen vastenmielistä.

        Kyllä! Auton ajamisen iloa, ei siis jumppahetkeä


      • Pemari?
        BMW 6 speed kirjoitti:

        Onneksi BMW:ltä saa vielä manuaalilaatikkoa mm. F30 ja F10 autoihin. Ainahan se automaatti mm. helpottaa kännykkään puhumisessa ajon aikana...

        Siis, eletään vuotta 2014 ja sinä haluat siirrellä vaihteiston osia käsin ajon aikana?


      • Torqueglide
        BMW manuaali kirjoitti:

        Sulla kaiketi Torquegliden lisäksi kaistavahti, aktiivinenvakionopeudensäädin jarrutustoiminnolla ym. avustimet. Kait se on sitten "ajamisen" iloa... Ainahan sitä voi kulkea julkisilla, jos auton ajaminen vastenmielistä.

        Kun ajelee pääosin kaupungissa ruuhka-aikaan niin en käsitä mitä ajamisen iloa saisi siitä että pitäisi koko ajan nykiä vaihdekeppiä ja pumpata kytkintä. Pitäisiköhän nykäistä ohjaustehostimen hihna irti niin saisi pysäköintiinkin lisää ajamisen iloa?


      • Oikea vaihde, aina
        Pemari? kirjoitti:

        Siis, eletään vuotta 2014 ja sinä haluat siirrellä vaihteiston osia käsin ajon aikana?

        Pitäisikö sinun kulkea julkisilla, jos koet AJAMISEN jotenkin epämiellyttäväksi?


      • BMW 6-speed
        Torqueglide kirjoitti:

        Kun ajelee pääosin kaupungissa ruuhka-aikaan niin en käsitä mitä ajamisen iloa saisi siitä että pitäisi koko ajan nykiä vaihdekeppiä ja pumpata kytkintä. Pitäisiköhän nykäistä ohjaustehostimen hihna irti niin saisi pysäköintiinkin lisää ajamisen iloa?

        Itse vältän ajoa kaupungeissa, myös ruuhka-aikojen ulkopuolella, sieltä kun ei löydä ajamisen iloa. Eikä muuten BMW:ssä tarvitse nykiä / pumpata, kannattaa käydä korjaamolla, jos niin joutuu tekemään manuaalivaihteistolla...


      • "Matkustaja"
        Driving kirjoitti:

        Kyllä! Auton ajamisen iloa, ei siis jumppahetkeä

        Eikö ohjauspyörän käsittely, jarrun painaminen ym. ole "jumppaa" sinun mielestä? Mars, bussipysäkille, hölmö.


      • Anonyymi
        Pemari? kirjoitti:

        Siis, eletään vuotta 2014 ja sinä haluat siirrellä vaihteiston osia käsin ajon aikana?

        Kyllä, ja lisäksi haluan liikutella jalalla jarrumäntiä ja -nesteitä.


    • Artcy

      Kyllä ne muut kestää, eli esim: ZF.t ja Aisinit, mutta tuo Borg Warnerhan on ollut aina se automaattilaatikoiden murheekryyni, oli esim: Saabissa ja Volvossakin aikoinaan, ei toiminut, ja lopulta luopuivat kyseisestä valmistajasta. Ja siis tuo niinsanottu " VAGin dsg" on tuo edellä mainittu Borg Warner. Ei toimi tuo kaksoiskytkin automatiikka Borg Warnerilla yhtään paremmin, joskin ei huonomminkaan, kuin ne vuosien ja vuosikymmenten takaisetkaan tekeleet.

    • Susiuros

      Ongelma nykyään on se että juuri millään merkillä automaattilaatikoiden öljynvaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan vaan öljyn vaihto pitää asiakkaan itsensä tilata erikseen. Ja kun suurin osa autoilijoista ei ymmärrä autoista tuon taivaallista niin moinen ei käy edes mielessä. Koska automaattiöljy ei ole ikuista niin 200tkm ilman öljynvaihtoa ajettu automaattiloota sitten hajoaa - ainoastaan sen takia että sitä ei ole huollettu. Eli liki poikkeuksetta huolto-ohjelmissa ei ole automaattilaatikolle öljyn vaihtoa vaikka miten merkkihuollossa olisi käytetty. Jos on vaihdettu niin siitä saa kyllä erikseen huoltokirjaan merkinnän. En ostaisi 150tkm ajettua autoa jos öljyjä ei ole kertaakaan vaihdettu laatikkoon koska seuraavan 100tkm sisään pääsen hyvin todennäköisesti ostamaan uuden automaattilaatikon.

    • Waltteri2

      VAGin automaattilootilla olen ajanut ongelmitta viimeiset yli 400tkm, ja eiköhän niillä jatketa edelleen.

      • kohta-500tkm

        VW-"lootilla" yli 400 tkm, mutta tuon rajapyykin ylittämiseen tarvitaan VAIN YKSI , jos laatikko on esim. Aisin, kokemusta on.


    • Volvo,,.

      Yhdellä tutulla Volvon v70 Geartronic vaihteistolla ja mittarissa 750 000 ja matka jatkuu vaan. Sitä en käsitä, miten noin kestää, mutta hyvällä huollolla varmasti kestääkin.

      • jjkjkk

        Eiköhän sekin ole noita Aisinin japsilaatikoita kuten Fordeissakin. Kestäähän ne kun öljyt vaihtaa vähintään satkun välein.


      • mehumatti
        jjkjkk kirjoitti:

        Eiköhän sekin ole noita Aisinin japsilaatikoita kuten Fordeissakin. Kestäähän ne kun öljyt vaihtaa vähintään satkun välein.

        Aisin hyrrää 400.000 km ajettuna kuin uutena. Vaihtelee pehmeästi ja muutenkin vailla ongelmia. Öljynvaihto suosituksen mukaan 60 tkm:n välein.


    • SKYACTIV kestää
    • TipTronic

      >> Vagin lootat kuulemma susia, entäs Volvon, MB:n jne??


      VW - Audi - DSG vaihteistosa on ollut ongelmia ja se on tehnyt pahan karhunpalveluksen koko konsernin kaikien automaattien maineelle.

      - http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/01/04/volkkarin-dsg-vaihteiston-menetetty-maine/201317540/304

      Kuitenkaan tietooni ei ole tullut ongelmia ko. autovalmistajan TipTroniceissa silloin kun ne ovat asianmukaisesti huollettuja (öljynvaihto & suodatin).

      - http://uk.answers.yahoo.com/question/index?qid=20060619053456AAQsS9w

      Ilmeisesti myös MultiTronic on kestävä sen aivan alkuajan / ensimmäisen vuoden malleja lukuunottamatta.

    • E220 A 2005

      VW DSG on ihan eri periaatteella toimiva laatikko kuin ovat MB:n tai BMW:n (ZF) tai japsien (Aisin) muunninlaatikot. Muunninlaatikkoa käyttää VW:kin Amarokissa, vetohommien takia.

      CVT-vaihteistot oma lukunsa, kellä ihan oikeaa kokemusta luokassa 10 vuotta ja 500000 km; harvemmalla varmaan vielä?

      Muunninlaatikko ja takaveto (=moottori pitkittäin) on varmaan lujin mahdollinen yhdistelmä, koeteltua tekniikkaa ja lastentaudit jo kaukana takana ja vaihteistoa ei tarvitse niin tarkoin tilaoptimoida. Elektroniikalla sekin kyllä voidaan pilata. Mitä vähemmän vaihteita, sen parempi ja lujempi.

      Poikittaismoottori-etuveto on varmaan vähän hankalampi laatikon kannalta, vaatii tiheämmän pakkauksen ja joka milli on höylättävä joka välistä pois.

      Jenkit, MB, BMW, siellä eniten kokemusta automaateista. Näkyy varmaan myös kestävyydessä ja toimivuudessa. Vaikeampi osua pommiin ostaessa.

      • 2323

        Eniten kokemusta tomaateista niillä merkeillä mitkä myyvät eniten USAssa.


      • njet dsg
        2323 kirjoitti:

        Eniten kokemusta tomaateista niillä merkeillä mitkä myyvät eniten USAssa.

        Aisin pelittää kuin uutena, vaikka mittari pyörähtää tänä talvena 400 tkm:n kohdalle. Pitää vain huolehtia suosituksen mukaan niistä öljynvaihdoista 60 tkm:n välein.


    • Näinon

      Nissan Leaf, Opel Ampera, Chevy Volt, Mitsubishi Outlander PHEV, Tesla Model S, jne.

      Onhan noita autoja joissa automaatti kestää isältä pojanpojalle. Kun ei ole vaihteistoa, niin se ei kulukkaan.

    • Roveri vm 1988

      Isällä on Rang Roveri joka on vuosimallia 1988. Autolla on ajettu 270.000 km. Auto meni vieläkin vuonna 2013 katsastuksesta läpi. Katsastus voimassa vuoden 2014 loppuun. Toki autoa on korjattu vuosien kuluessa. Mutta vanhaa tekniikkaa pystyy itsekin korjaamaan.

      Auto vain kuluttaa bensaa yli 30 l/100km. Siihen pitäisi vaihtaa joku osa ja isä aikookin auton vielä korjata kuntoon. Nyt auto on seisonnassa.

      Ja automaattilaatikko on täysin ehjä. Sellaista se oli ennen autot tehtiin kestämään !!!!!

      • Romuja

        Vanhalla Rangella ajaminen on kuin ajaisi vanhalla traktorilla.


    • Roveri vm 1988

      Lisään vielä äskeiseen.

      Tuolla maastoautolla kun ajaa niin todella ajaa MAASTOAUTOA. Ei ole nykyaikainen kiinalainen muoviräppänä. Auton moottorista kaasua painaessa tietää konepellin alla olevan muutakin kuin muoviosia ja katkeilevia hihnoja.

      Kumma kyllä auton penkit yms. mukavuustekijät ovat aivan käsittämättömän hyvät ollakseen vuodelta 1988.

      • jjjk687

        Kauheita rouskuja nuo vanhat Ranget... 30 l satasella, heheh... eihän 270tkm ole edes mikään matka vielä.


    • Roveri vm 1988

      Tolvana... pitääkö rautalangasta vääntää että se 30 l menee kun siinä on jotain rikki. Ei se muuten noin paljon käyttänyt.

      Monellako tutullasi on auto vuodelta 1988 ja toimii edelleen ?

      Toki niitä on paljon, mutta Rang Rovereita tuskin montaa.

      No´ mitä nokkeluutta haluat tähän viestiin vastata ?

      Kaduttaa jo, että tästä edes tänne laitoin viestiä.

      • jjjk655

        Ei ole köyhiä tuttuina eikä 80-luvun autojakaan...


      • 556kjjj
        jjjk655 kirjoitti:

        Ei ole köyhiä tuttuina eikä 80-luvun autojakaan...

        Mutta ääliöitä tuntuu olevan... 80-luvun jälkeen tehtyä autoa ei järkimies osta.


      • Cuba?
        556kjjj kirjoitti:

        Mutta ääliöitä tuntuu olevan... 80-luvun jälkeen tehtyä autoa ei järkimies osta.

        No harvassapa ovat nuo "järkimiehet" sitten, niin täällä kuin muuallakin maailmassa.
        Kuuba on varmasti sinun mielestä ihanne maa autoilun suhteen?


    • Esikuvia tarvitaan

      Mersun tehokkaimpiin malleihin ei saa manuaalilaatikkoa, koska ne eivät kestä tehoja. Mersulla on eniten kokemusta automaateista. Mersu tekee myös maailman parhaaksi todettua nelivetojärjestelmää 4MATIC.

      • mersu tarvitsee esik

        Eiköhän se suurin kokemus automaattivaihteistoista kuitenkin ole amerikkalaisilla autonvalmistajilla.
        Ja nelivetojakin on muut valmistajat tehneet enemmän ja aiemmin.
        Ja oikeastaan tuo mersun 4matic ei ole kovin haluttu vikaherkkyytensä vuoksi.


    • Kusieviä tarvitaan

      Ei automaativaihteistoja yleensä kannata korjata, paaliin vaan koko auto niinkuin suuressa maailmassa tehdään. Tai sitten se romu myydään suomalaiselle jotka saavat sitten ihmetellä miksi korjaus on niin kallista.

      • androidi 2014

        Taidan ostaa sellaisen farmari-Volvon, etuveto, automaatti, kaikilla mahdollisilla ajoavustimilla jne. Voi sitten myöhemmin miettiä missä kohtaa elämä alkoi mennä päin takapuolta...


    • automaattiloota ?

      Kestävää automaattivaihteistoista minäkin etsin, max 40 000 e hintaan. Kestävyysarvioita ei voi vertailla vanhoista autoista, niissä on aivan eri systeemit.


      Jos kerrot nykyauton joka oletettavasti kestäis 10v ja 120 000 km ja voisi myydä ok kuntoisena ja hyvämaineisena, myyn vanhan autoni sinulle edullisesti.

      On Saab 9000 2,0 litran, 19 vuotias, 260 000 km ajettu ja ei ole ollut vikoja automaatissa, eikä suuria vikoja moottorissakaan.
      On säilytetty lämpöisessä tallissa ja ajettu lähinnä 2-300 km matkaa ja joskus kauppamatkoja.

    • TipTronic

      automaattiloota ?:lle

      >> Jos kerrot nykyauton joka oletettavasti kestäis 10v ja 120 000 km ja voisi myydä ok kuntoisena ja hyvämaineisena

      Et maninut lainkaan autotyyppiä, joka vastaa käyttötarpeita, mutta MB:n ja BMW:n automatit asianmukaisesti huollettuina kestävä paljon ajoa.

      Vaikkapa MB W204:lla pääsee pitkälle ja löytänee varsin helposti uuden omistajan hyvin pidettynä ja huollettuna. Niin, en ole katsellut uusien W204:n hintoja, mutta irtoaisikohan haluttu malli vaikka vähän ajettuna mainitsemallasi budjetila.

      Uuusin W205 & Co:

      - http://www.mercedes-benz.fi/content/finland/mpc/mpc_finland_website/fi/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/c-class/w205.flash.html#

    • Panssarivaunuissakin

      Mitsun CVT kestää vaikka pommin. Lisäksi kulutus pysyy samalla tasolla manuaalilootan kanssa.

      • inlander

        Saako ASX:ään myös tuon CVT:n johonkin malliin ?


      • Anonyymi
        inlander kirjoitti:

        Saako ASX:ään myös tuon CVT:n johonkin malliin ?

        Kyllä johonkin malliin saa. Hintapolitiikka vaan on omituista . Perusmalli maksaa vähän yli 20 t€, mutta jos haluaaa dieselin automaatin kanssa niin hintalappu onkin 32 t€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä johonkin malliin saa. Hintapolitiikka vaan on omituista . Perusmalli maksaa vähän yli 20 t€, mutta jos haluaaa dieselin automaatin kanssa niin hintalappu onkin 32 t€.

        Eikös tuossa tule myös neliveto ’kaupanpäällisenä’? Vai onko nelivetoASX:ssä lisäksi aina momenttimuunninautomaatti?


    • Anonyymi

      Katsoin juuri v70 myynti-ilmoitusta, ajettu noin 200tkm ja automaatti oli juuri rempattu. Mun ex auto oli 2 vuotta vanha kun sen ostin, vuosi vielä takuuta ja kappas se automaatti cvt alkoi oireilla, sitten ne huolsi sen takuuna tai vaihtoi laatikon en muista kumman teki. Ensin ne kokeili vaan öljynvaihtoa mutta oireet tuli liki samantien takaisin. No itse ajoin sen jälkeen laatikko oli kunnossa niin 6 vuotta sillä ilman mitään ongelmia, ei vaihdettu sinä aikana edes öljyjä.

      Laatuvikaa automaateissa on, kuten nyt asiaoista paremmin perillä olevat tietää.
      Mutta sitten se että miten sillä autolla ajetaan, kaikki saa rikki eikä siinä tarvitse mitään kilpa-ajoa olla, täysin ymmärtämätön ja välipitämätön tyyli ajaa niin kyllä autoon kuin autoon saa ongelmia. Tämähän on juuri silloin pahimmillaan kun auto ei ole oma, se on onkin joku liising peli niin mitäs väliä sillä on että voi vähän tuntemaattomammin antaa mennä, ylirasittaa tekniikkaa kun vuoden parin päästä mikä sopimus onkaan niin auto palautuu autoliikkeeseen. Riesa ja tekniikka ongelmat on sitten jonkun mahdollisesti omistajan murheena aikanaan. En osta kyllä liising auto se on ihan varma, se pitää selvittää aina missä omistuksessa auto on ollut. Ei nämä kikottimet kestä sitä stressi repimistä mitä liikenteessä näkee niin monen ajontyylissä.

      No tällä hetkellä hyvin tunnetun auton mallin qahqai cvt on laatu ongelma, siellä on kuraa osaa mitkä ei kestä. Mistäs tiedät miten sillä on ajettu ne ekat vuodet kun jos käytettynä ostaa, sepä se jätä väliin käskäi cvt:t tai selvitä mitä sen remppaaminen maksaa ja varaudu siihen niin ehkä se silloin ei tunnu niin pahalta. En tiedä tuleeko jokin takuu mitenkään vastaan niissä kun laatuvikaa.. ehkä en tiedä. Mutta sanon ja väitän että nuokin cvt kestää, normali asiallista käyttämistä että voi olla ihan hyvin ne mitkä on menneet rikki niin ne on revitty rikki ja koko maine menee sen takia.

      Nykyinen auto e-cvt millä on ajettu nyt 270tkm, hyvin pelaa. Tehoa on paljon mutta pitää olla vähän järkeekin miten ajaa vanhaa autoa, kyllä se varmaan rikki menee kun alkaa kiihdyttelee paikaltaan rajusti ja tekee runttaus kaasu kiihdytyksiä.

    • Anonyymi

      Manuaali ollut aina omissa
      En ymmärrä miksi esim paljon ajava ostaisi automaatin.

      Riskit ja lisäkulutus.

      • Anonyymi

        Sinun manuaaliaskissa on aivan turhan paljon liikuuvia ja kuluvia osia ja vielä kuluva kytkin siihen päälle.
        Itse suosin Tojon hybrivoimalinjaa missä on murto-osa rattaista ja muusta verrattuna manualiaskiin. Se kuluu yhtä paljon kuin vetopyörästö.


      • Anonyymi

        Nimenomaan paljon ajava ostaa automaatin, ammattikuskit sen tietää erityisesti. No ok jos 90% ajosta on maantie ajoa niin on se automaatti siinä kohtaa aika turha toki mutta jos ostat silloin premium auton niin eihän sellaista ole edes manuaalilla. Joku paljon työkseen ajava voi tarvita hyvän auton, no sitä ei saa edes manuaalilla monestikaan.

        Mutta sitten ammattiajo kaupungissa, missä suurin osa ajoissa ajetaan kaupunkiajoa niin voi piip sitä piinaa jos sitä pitäisi ajaa manuaalivaihteisella. Muutenkin työ saattaa olla raskasta niin vielä kun nostelet jalkaa epäergonomisesti monta sataa kertaa päivässä niin ei kiitos todellakaan. Juu manuaalivaihteista voisi käyttää kivastikin mutta kun usein niitä on vain halppis autoissa missä ergonomiakin on todella huono. Penkki ja kuskin paikka on mitoitettu sille ranskalaiselle 160cm pituiselle tai aasialaiselle 150cm on penkin kaikki mitat todella hyvät mutta ei meile pohjois-eurooppalaisille lähellekkään. Me ollaan päätä pidempiä, puhumattakaan jos on muutenkin vähän kookkaampi niin kytkiminen käyttö voi olla aika epämiellyttävää pidemmän päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun manuaaliaskissa on aivan turhan paljon liikuuvia ja kuluvia osia ja vielä kuluva kytkin siihen päälle.
        Itse suosin Tojon hybrivoimalinjaa missä on murto-osa rattaista ja muusta verrattuna manualiaskiin. Se kuluu yhtä paljon kuin vetopyörästö.

        Sinun manuaaliaskissa on aivan turhan paljon liikuuvia ja kuluvia osia ja vielä kuluva kytkin siihen päälle.
        Itse suosin Tojon hybrivoimalinjaa missä on murto-osa rattaista ja muusta verrattuna manualiaskiin. Se kuluu yhtä paljon kuin vetopyörästö.

        *********

        Minun vanhassa Tojotassani oli automaattivaihteisto, jossa ei koskaan ollut mitään vikaa eikä toimintahöiriöitä. Autolla ajettiin joka päivä 28 vuoden ajan, eikä vaihteistoon koskaan vaihdettu öljyä, eikä sitä tarvinnut myöskään lisätä. Kun annoin auton vaihdossa autokauppaan 2 vuotta sitten, niin silloinkin vaihteistoöljy oli edelleen kirkasta ja täysin hajutonta. Vaihteisto oli siis 28 vuoden ajon jälkeenkin erinomaisessa kunnossa.

        Nyt olen hylännyt tavalliset automaatit ja ajelen kaikki ajot hybridi-Tojotalla. Sen toiminta kaupunkiajossa peittoaa kaikki tavalliset automaatit, sillä siinä on täysin nykäyksetön kulku. Kun hybridi-Tojotan e-CVT vaihteiston kestävyyskin on aivan erinomainen, niin se on paras mahdollinen auto, jonka rahalla voi nykyisin saada.


    • Anonyymi

      Laitappa googleen = DSG

      nauti

      • Anonyymi

        Näissähän ns tekniikka ei kulu eikä rattaat vaan se on pirun hydrauliikkaa mikä niissä ei toimi. Kuka osaa ja voi niin itse asiassa helppokin korjata eikä kovin kallistakaan mutta teeta sellainen sitten korjaamossa niin hinnat on niin älyttömiä että mitään järkee. Varmaan vielä korjaamostakin riippuen, en nyt väitä mutta kyllä jotkut selvästi koitetaan kusettaa vielä asiakasta että kyllä on 8000 remppa vaikka oikeasti osa maksaa tonnin ja työtä on tyyliin maksimissaan ammattimiehelle 3h niin miten siitä voi saada 8000 hintaisen, no kusettamalla oikein kunnolla tai sitten ei ole ammattitaitoa korjaamolla oikeasti sellaiseen hommaan. Ne varmaan lähettää sen auton jonnekkin merkkihuoltoon ja missä se korjataan ja on sitten muka itse korjattu :) Hinta sen mukainen.


    • Anonyymi

      Varokaa autoja mitkä ei ole oikeassa omistuksessa, ne revitään paskaksi suurin osa!
      Eli liising autot ja vastaavat. Kun ei tarvitse välittää, niin voi repiä vähän enemmän sitä autoa, mitäs sen on väliä, jos hajoaa niin takuu kattaa ja jos ei niin leviää sillä seuraavalla omistalla varmaan sitten eikä ole takuuta enää, eiks ookkin kivaa.

      • Anonyymi

        Minä ja kollegani kyllä ajamme liisareilla aivan kuten omilla autoilla.
        En ole muuttanut mitenkään ajokäyttäytymistäni siksi että on liisari.
        Ihan samalla tavalla koitan ajaa ennakoivasti säästää polttoainetta välttäen koheltamista.

        Liisari käy aina merkkiliikkeessä huollossa ja niistä myös korjautetaan kaikki viat myös takuun päättymisen jälkeen koska haltijan ei tarvi välittää mitä korjaaminen maksaa.

        Vanha liisari on itseasiassa monasti paljon paremmin huollettu ja niissä mm. ei ole tuulilaseissa vikoja koska lasi pitää vaihdattaa ennen auton luovutusta jos siinä pienikin vika.

        Liisarit myös pestää säännöllisesti koska jos lika pääsee pinttymään, haltija joutuu teettämään myllytyksen omalla kustannuksellaan.

        Liisarit siis on paremmassa kunnossa.
        Tuo kommenttisi kertoo sinusta itsestäsi. Sinä et välittäisi auton kunnosta jos se olisi liisari mutta sinun laisiasi on aika vähän, onneksi. Meitä jotka välitämme jopa yhteisestä omaisuudesta on suurin osa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ja kollegani kyllä ajamme liisareilla aivan kuten omilla autoilla.
        En ole muuttanut mitenkään ajokäyttäytymistäni siksi että on liisari.
        Ihan samalla tavalla koitan ajaa ennakoivasti säästää polttoainetta välttäen koheltamista.

        Liisari käy aina merkkiliikkeessä huollossa ja niistä myös korjautetaan kaikki viat myös takuun päättymisen jälkeen koska haltijan ei tarvi välittää mitä korjaaminen maksaa.

        Vanha liisari on itseasiassa monasti paljon paremmin huollettu ja niissä mm. ei ole tuulilaseissa vikoja koska lasi pitää vaihdattaa ennen auton luovutusta jos siinä pienikin vika.

        Liisarit myös pestää säännöllisesti koska jos lika pääsee pinttymään, haltija joutuu teettämään myllytyksen omalla kustannuksellaan.

        Liisarit siis on paremmassa kunnossa.
        Tuo kommenttisi kertoo sinusta itsestäsi. Sinä et välittäisi auton kunnosta jos se olisi liisari mutta sinun laisiasi on aika vähän, onneksi. Meitä jotka välitämme jopa yhteisestä omaisuudesta on suurin osa.

        Mutta jos laatikkona on Aisin, niin ei tarvitse käytellä korjauksessa.
        Noissa riittää pelkkä öljynvaihto pitkään kestävyyteen.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

      Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1167
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

      Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

      tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

      jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90
      850
    8. Kyllä me vaan

      Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53
      841
    9. Oot nainen kaunis

      muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46
      829
    10. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      53
      758
    Aihe