Miten todistat TE-toimistolle hakeneesi työtarjouspaikkaa?

Miten todistus?

No niin, vähän taustaa:

-Ikää 49v ja koulutusta FM ja toinen perustutkinto/amis.

Alat olivat sellaisia, joiden piti silloin joskus 80-luvulla avata taivaat ja taata työpaikat.
Heh, no aikansa sain onneksi olla työelämässä, mutta yt:t potkivat firmasta pois kaikki 45v ja yli.

Kysymys: nyt kun olen pudonnut pois ansiosidonnaiselta ja työmarkkinatuelle, alan olla TE-toimiston silmissä täysin looseri?
Ainakin siltä on alkanut tuntua ja viime työvoimatoimistokäynnin seurauksena sain 5 työtarjousta.

Kyseinen virkailija ei välittänyt pätkääkään siitä, että olin jo aiemmin hakenut kolmeen näistä. Kahteen muuhun ei koulutukseni/ikäni kelpaa, mutta hain niitä sitten silti tietenkin.

Lisäksi mukanani oli vino pino hakemuksia, joista olisin voinut näyttää aktiivisen työnhakuni. Näitä ei haluttu katsoa.

Mutta: miten todistan TE-toimistolle, että olen hakenut näihin työpaikkoihin, kun niihin täytettiin nettilomakkeet ja työnantaja ei ole vastannut hakemuksiin mitenkään (eikä tule 90% koskaan vastaamaan)?

Olen lähettänyt TE-toimistolle kopiot näistä hakulomakkeista, mutta edelleen omissa tiedoissa lukee, että "ilmoita hausta xxx pvään mennessä.
Kyseisestä printistä on omat kopiot kyllä tallella.

Kyseinen pvämäärä on nyt sitten mennyt, mutta tietoja ei edelleenkään ole korjattu.
Eikö virkailija voi soittaa suoraan ko. työnantajille, ja varmistaa tiedot oikeiksi, jos niitä epäilee!

Muilla kokemusta : mitä pitää tehdä ja miten toimia???

32

9251

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksinkertaista

Mulla on aina riittänyt, että kerron te-toimistolle hakeneeni paikkaa. Se on sitten niitten asia selvittää asia.

• tässä jotain

"Muilla kokemusta : mitä pitää tehdä ja miten toimia??? "

Laita todisteet selityksineen mitä sinulla on menemään te-toimistoosi kirjaamon kautta. Näin dokumentit menevät sellaiselle henkilölle, joka osaa toimia niiden kanssa oikein. Noin sinulle jää todiste siitä, että olet toimittanut aineistoa. Lisäksi voit esittää kysymyksen, että kuinka he odottavat sinun esittävän todisteellisesti hakeneesi noita työpaikkoja. Kuvan kaappauksetkin nettihakemuksesta voisivat olla riittävän hyvä selvitys.

Ja noin yleensä, kun saa työhönosoituksen, niin hakee siihen ja laittaa hakemuksen menemään virkailaijallekin. Sähköpostin nimikenttäänhän voi laittaa toisenkin henkilön erotimella ilman hpisuja : "," tai ";" - riippuen sähköpostiohjelmistosta.

• Eläkeläismuori

Veronmaksajien rahoilla kun elelevät, joutaavat rahan eteen tehdä sen vähäisen eli kyselevät, onko työnhakija hakenut työpaikkoihin...

• ijfgjvfgf

Joko soitan sinne ja sanon että hain kyseistä paikkaa. Siihen ne jotain kyselee mitä siellä sanottiin ja kuka sanoi.

Helpompi tapa on hakea noihin paikkoihin sähköpostilla ja siitä viestistä lähettää kopio työkkärin sähköpostiin.

• So bad

Ja viimeinen tapa on se ettei hae paikkaa. Jos on jo ennalta hakenut samaan paikkaan tai ei täytä vaatimuksia niin ihan pokkana vaan sanot hakeneesi tarjottuja töitä, vaikka oikeasti et ole hakenut.
      Paskaako sitä lähettämään hakemusta jos ei täytä vaatimuksia. Ei ne siellä työkkärissä katso tarkemmin näitä vaatimuksia, kun kuvittelevat yrityksien palkkaavan ketä tahansa.

• on koettu

Tuo on totta etteivät työkkärissä edes katso niitä hakuehtoja niistä tukityöpaikkahakemuksista. Itsekin jouduin kerran hakemaan laitoshuoltajan paikkaa vaikka paperissa oli sulkuihin merkitty, että vaaditaan laitoshuoltajan koulutusta ja kyseistä koulutusta mulla ei ollut. Soitin sinne paikkaan ja mut otettiin haastatteluunkin. Haastattelija sanoi suoraan etten paikkaa saa, kun ei ole sitä koulutusta ja oli ottanut mut haastatteluun sen takia ettei mulle tulemongelmia työkkärin kanssa. On mulla käynyt samanlailla muutamassa muussakin paikassa, ettei mun taidot ja tiedot riittäneet, mutta ottivat vastaan ettei tule karenssia, jos en käy haastattelussa. Turhauttavaa joutua hakemaan töitä joihin ei ole mitään mahdollisuuksiakaan edes ja turhauttavaa se on niille työnantajillekin, kun joutuvat melkeinpä säälistä ottamaan haastatteluun henkilön, joka ei vastaa hakuehtoja, ettei sille tule ongelmia työkkärissä asian takia. Kai luetun ymmärtäminen ei kuulu työkkärin virkailijoiden taitoihin.

• Juttu on niin että

"Ja viimeinen tapa on se ettei hae paikkaa. "
        Ne tyäkkärin tädit kyselee firmoilta että onkos haettu. Joten karenssi tulee jollei hae.

• Ite tarkkana
        on koettu kirjoitti:

Tuo on totta etteivät työkkärissä edes katso niitä hakuehtoja niistä tukityöpaikkahakemuksista. Itsekin jouduin kerran hakemaan laitoshuoltajan paikkaa vaikka paperissa oli sulkuihin merkitty, että vaaditaan laitoshuoltajan koulutusta ja kyseistä koulutusta mulla ei ollut. Soitin sinne paikkaan ja mut otettiin haastatteluunkin. Haastattelija sanoi suoraan etten paikkaa saa, kun ei ole sitä koulutusta ja oli ottanut mut haastatteluun sen takia ettei mulle tulemongelmia työkkärin kanssa. On mulla käynyt samanlailla muutamassa muussakin paikassa, ettei mun taidot ja tiedot riittäneet, mutta ottivat vastaan ettei tule karenssia, jos en käy haastattelussa. Turhauttavaa joutua hakemaan töitä joihin ei ole mitään mahdollisuuksiakaan edes ja turhauttavaa se on niille työnantajillekin, kun joutuvat melkeinpä säälistä ottamaan haastatteluun henkilön, joka ei vastaa hakuehtoja, ettei sille tule ongelmia työkkärissä asian takia. Kai luetun ymmärtäminen ei kuulu työkkärin virkailijoiden taitoihin.

TE-toimistojen tantat on vain kyttäämässä, että saisivat karenssiin jollain tekosyyllä antaa. Minä olen sanonut moisille turhakkeille suoraan opetelkaa lukemaan ja kirjoittamaan!

• So bad
        Juttu on niin että kirjoitti:

"Ja viimeinen tapa on se ettei hae paikkaa. "
        Ne tyäkkärin tädit kyselee firmoilta että onkos haettu. Joten karenssi tulee jollei hae.

Onko näin? On perkl kummaa touhua tuolla työkkärissä. Ja miten ne kehtaa vielä soittaa niihin firmoihin kysyäkseen onko eräs tyyppi hakenut.

• hgfhgjhhgfj
        on koettu kirjoitti:

Mahtavaa kuulla, että jotkut työnantajat ovat noin solidäärisiä. Surullista, että työkkäri on sellainen vihollinen. Minulla oli kurssikeskluksen kanssa samantapainen kokemus; kouluttaja pohti, miten muotoilee työkkäriin menevän lausunnon niin, ettei minulle tule ikäviä seuraamuksia siitä, etten sopinut alalle. Nyt kun vielä saataisiin työkkärin virkailijatkin samalle puolelle taistelurintamaa, niin sota olisi osaksi jo voitettu.

• 7 + 7
        So bad kirjoitti:

Onko näin? On perkl kummaa touhua tuolla työkkärissä. Ja miten ne kehtaa vielä soittaa niihin firmoihin kysyäkseen onko eräs tyyppi hakenut.

"Onko näin? On perkl kummaa touhua tuolla työkkärissä. Ja miten ne kehtaa vielä soittaa niihin firmoihin kysyäkseen onko eräs tyyppi hakenut."

Ei ole noin. Ei firmoissa kenelläkään ole mitään kiinnostusta pitää työkkäriä varten jotain kirjanpitoa siitä ketkä yleensä tai varsinkin onko joku nimenomainen työtön nimeltä Pylvänäinen soitellut tai käynyt ovella töitä kyselemässä.

Ja toisin kuin vajokkien mielestä työttömien muka pitäisi, niin firmoissa ja työpaikoilla ei toivota eikä haluta sitä että jatkuvasti niihin soitellaan tai käydään niitten ovella töitä kysymässä.

Se turhien kyselijöiden pois käännyttely nimittäin syö aina jonkun työaikaa siellä firmassa tai työpaikassa.

Ja jos ja kun firma tai työpaikka ei uusia työntekijöitä tarvitse niin firman tai työpaikan kannalta se töitten kyselijöiden pois käännyttelyyn käytetty työaika on pelkästään joutavaan hukattua työaikaa.

Eri asia tietysti on jos työtön Pylvänäinen on työkkäriltä saanut työhön osoituksen johonkin firmaan tai työpaikkaan, silloin hän Pylvänäinen tietysti ottaa sinne yhteyttä ja silloin siellä firmassakin odotetaan ja jopa halutaan että kyseinen Pylvänäinen ottaisi yhteyttä.

• älä viitti trollata
        7 + 7 kirjoitti:

"Onko näin? On perkl kummaa touhua tuolla työkkärissä. Ja miten ne kehtaa vielä soittaa niihin firmoihin kysyäkseen onko eräs tyyppi hakenut."

Ei ole noin. Ei firmoissa kenelläkään ole mitään kiinnostusta pitää työkkäriä varten jotain kirjanpitoa siitä ketkä yleensä tai varsinkin onko joku nimenomainen työtön nimeltä Pylvänäinen soitellut tai käynyt ovella töitä kyselemässä.

Ja toisin kuin vajokkien mielestä työttömien muka pitäisi, niin firmoissa ja työpaikoilla ei toivota eikä haluta sitä että jatkuvasti niihin soitellaan tai käydään niitten ovella töitä kysymässä.

Se turhien kyselijöiden pois käännyttely nimittäin syö aina jonkun työaikaa siellä firmassa tai työpaikassa.

Ja jos ja kun firma tai työpaikka ei uusia työntekijöitä tarvitse niin firman tai työpaikan kannalta se töitten kyselijöiden pois käännyttelyyn käytetty työaika on pelkästään joutavaan hukattua työaikaa.

Eri asia tietysti on jos työtön Pylvänäinen on työkkäriltä saanut työhön osoituksen johonkin firmaan tai työpaikkaan, silloin hän Pylvänäinen tietysti ottaa sinne yhteyttä ja silloin siellä firmassakin odotetaan ja jopa halutaan että kyseinen Pylvänäinen ottaisi yhteyttä.

Kyllä todellakin kysyvät firmoista ketkä ovat hakeneet paikkaa, ihan avoimesti työkkäri sen kertookin. Jos jättää hakematta, niin saa varman karenssin.

Kun yritys hakee työkkärin kautta työntekijää, se saa samalla ohjeet miten pitää toimia.

• Käytävä on
        älä viitti trollata kirjoitti:

Kyllä todellakin kysyvät firmoista ketkä ovat hakeneet paikkaa, ihan avoimesti työkkäri sen kertookin. Jos jättää hakematta, niin saa varman karenssin.

Kun yritys hakee työkkärin kautta työntekijää, se saa samalla ohjeet miten pitää toimia.

Plus osa firmoista ilmoittaa suoraan sitä mukaa kun on työhönosoituksen saanut käynyt tai sitten ei.
        Jollei käy niin karenssi tulee eikä auta selitykset, saikut tms.
        Ei riitä myöskään puhelimella soittaminen, on käytävä paikan päällä.

• ..............
        Käytävä on kirjoitti:

Plus osa firmoista ilmoittaa suoraan sitä mukaa kun on työhönosoituksen saanut käynyt tai sitten ei.

Joskus ne työnantajat on hermostunut, kun on soittanut heille kysyäkseen töitä. Sanovat, että paikka on jo täytetty ja lyövät luurin korvaan. Tukityöpaikkalistoilla pyörii pitkän aikaan sellaisetkin paikat, jotka on jo täytetty. Työnantajat eivät muista aina ilmoitella sinne paikkaan erikseen haun loppumisesta ja työkkärin virkailijat eivät sinne mitään ilmoittele, koska se ei kuulu heidän tehtäviin. Joskus on tuputettu uudestaan sellasta paikkaa, jota olin jo kerran hakenut ja silloin jo ilmoitettiin ettei haku ole enää voimassa. Jos tiedottaminen toimis, niin tukityöpaikkalistat olis ajan tasalla.

• yjyjy5yk6y
        on koettu kirjoitti:

Eihän TE-toimisto määrää, että hakijat on otettava haastatteluun. Työttömän on joko otettava heti yhteyttä "työtarjouksen" työnantajaan (käytännössä haettava työpaikkaa tai löydettävä todella painavat syyt olla hakematta) TAI soitettava "työtarjouksessa" mainitulle virkailijalle ja perusteltava, miksei hae "tarjottua" työpaikkaa.

• Anonyymi
        on koettu kirjoitti:

Mistä tämä haastattelu tuli aika harvoin sinne asti pääsee, ellei ole kyse vuokratyöfirmasta missä aika varmasti pääsee haastatteluun mitä kannattaa miettiä hakiessa, jos esim. asuu pitemmällä.

• Anonyymi
        Käytävä on kirjoitti:

Miten niin ei aina tule kutsua paikanpäälle

• Anonyymi
        Ite tarkkana kirjoitti:

TE-toimistojen tantat on vain kyttäämässä, että saisivat karenssiin jollain tekosyyllä antaa. Minä olen sanonut moisille turhakkeille suoraan opetelkaa lukemaan ja kirjoittamaan!

Kyllähän sinua ja kaltaisiasi pitää vähän vahtia ja holhotakin

• illuusiotyöstä

Se että ne ei edes katso niitä papereita on ihan tarkotuksellista manipulointia.

Ei siellä pysty mitenkään osoittamaan olevansa aktiivinen koska työtön ei voi olla aktiivinen jos ei ole töissä...se on heidän motto. Siellä myös kirjataan ylös mitä mieleen tulee ja otetaan pois mitä huvittaa.

TE-toimiston taidonnäyte on keksiä mitä veemäisempiä metkuja saada karenssilappu tipahtamaan postiluukusta. Työhönosoitukset paikkoihin joihin ei ole koulutusta tai muutenkaan mitään pätevyyttä on sekin ihan tahallista. TE-toimiston virkailijan sanomana "Kyllä sitä saa vähän juosta", kertoo hyvin, mitä se touhu on. Katotaan kenen pää kestää. Niiden työ on juoksuttaa työtöntä.

Työtön on tämän yhteiskunnan byrokratiaa varten. Ilman meitä heillä ei olisi töitä.

• Turha TE-toimisto

No näinpä tämä TE-toimisto pelaa,,,

Tulosta kaikki hakemukset/lähetetyt mailit kahtena kappaleena niin että niissä näkyy lähetystiedot, sitten viet ne ihan fyysisesti lähimpään TE- toimistoon jossa pyydät allekirjoituksen virkailijalta asiakirjojen vastaanotosta.

Pidä itselläsi alkuperäiset allekijoituskappaleet!!! tämä on erittäin tärkeä yksityiskohta!!!

Yleensä tässä vaiheessa virkailija vaivautuu tekemään korjaukset tietoihin.

Kaikki pitää nykyään vaatia, pitää olla yhtä röyhkeä reagoimattomuuteen, näin se vaan menee,,,surullista

• Ei yllätä ei
    • vit tuun tunut

Järjestelmän osa oli jo 13.2 aamulla nurin koska TYPPI-rekisteri ei kohdallani toiminut. Täti meinasi että tulinkohan tehneeksi turhan käynnin hänen luonaan. No asia korjaantui kun täti kiltisti kirjoitti dokumentin käynnistäni toimeenpiteessä. Muuten käynti olisi kenties ollut karenssin arvoinen, kun järjestelmään ei olisi kirjattu käyntiäni.

• meniskö sormi suuhun

Tuli tuossa mieleen, että mitä ne työkkärissä sitten tekis, jos sattuis niin suuri vika tulemaan, että kaikki tiedostot häviäisi tai koneet tilttasi täysin. Kaikki tietohan on nykyään koneilla, ei mitään ole enää paperiversioina.

• palvelu hyvä

Mene TE-toimiston sivuille omilla tunnuksilla ja kuittaa ne tehdyksi.

• se ja sama tai muu

Missä kohdassa ne oikein kuitataan? Klikkasin tuota tekstiä eikä se muuttunut miksikään rastitettavaksi kohdaksi. Luulisi, ettei työttömän merkintä riitä, vaan tehty asia on todistettava tehdyksi.

• ..............
        se ja sama tai muu kirjoitti:

Missä kohdassa ne oikein kuitataan? Klikkasin tuota tekstiä eikä se muuttunut miksikään rastitettavaksi kohdaksi. Luulisi, ettei työttömän merkintä riitä, vaan tehty asia on todistettava tehdyksi.

Ei sitä tarvitse mitenkään todistaa tehdyksi. olen laittanut vain sähköpostia työkkäriin ja ilmoittanut hakeneeni kyseistä piakkaa, that's it.

• se ja sama tai muu
        .............. kirjoitti:

Ei sitä tarvitse mitenkään todistaa tehdyksi. olen laittanut vain sähköpostia työkkäriin ja ilmoittanut hakeneeni kyseistä piakkaa, that's it.

Tarkoitin sitä rastittamista, ja jos väität tehneesi jotain, sinulla on oltava siitä todisteet tallessa, kuten esimerkiksi sähköposti "työtarjouksessa" merkitylle työnantajalle tai työpaikkahakemus.

Itsekin olen lähetellyt useammankin samaa asiaa koskevan sähköpostin varmuuden vuoksi paikallisen TE-toimiston kirjaamon kautta ja siellä ne viestit ovat edelleen käsittelemättä omissa työnhakutiedoissani sähköisessä asioinnissa, ja edelleen ukaasi, että hoidettava ilmoitus työnhaun tuloksesta on tehtävänä vanhentunut (tekemättömänä muka, vaikka se on hoidettu x 3) näkyy tiedoissani etusivulla. Kiva!

• Anonyymi

Miten todistan että olen hakenut työpaikkaa? Tarviiko ne jotain todisteita?

• Anonyymi

Ei tarvii, jos eivät ole erikseen pyytäneet mikä voi kai tulla kyseeseen, jos on jäänyt kiinni vilpistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tarvii, jos eivät ole erikseen pyytäneet mikä voi kai tulla kyseeseen, jos on jäänyt kiinni vilpistä.

Aina voi sanoa että lähetin kyllä hakemuksen sähköpostilla, mitään eivät kuitanneet...vaikka et edes lähettänyt (järjestelmävirhe)

• Anonyymi

Joo lähinnä mietin jos/kun käy paikanpäällä kyselemässä niin siitä ei oikeen jää mitään todisteita. Mutta lähtökohtasesti uskoovat siis puhetta te toimiston tädit, hyvähyvä!

• Anonyymi

Kyllä ne siellä tietää ne huijarit ja karenssitehtailijat. Minä haen aina sähkösesti, niin ei puutu todisteita.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      163
      9686
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      51
      3119
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      43
      2887
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      61
      2679
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2085
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      109
      1996
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1913
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      55
      1477
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1286
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1251
    Aihe