Riitaannuin kaverini kanssa, ja haluaisin kysyä, suutuinko turhasta.
Olemme tunteneen noin kahdeksan vuotta, ja olemme varmaan parhaat kaverit. Tästä kahdeksasta vudoesta sellaiset neljä vuotta tämä kaveruus on ollut ns. best friends -osastoa, ennen sitä koulukaveruutta jne. Hän on käynyt luonani, muttei ole koskaan kutsunut minua kotiinsa. Olen joskus aiemmin pahastunut asiasta ja kysynyt, ja vastaus on ollut että hän nyt ei vaan kutsu kavereita kotiin.
Nyt tuli tilanne, että yksi asia olisi mahdollista hoitaa hänen tietokoneella. Hän asuu yhä vanhemmillaan, mutta molemmilla meillä on vapaata tämä viikko, ja kukaan ei olisi hänen kotona, kun menisimme tekemään sen parin tunnin homman hänen kotiinsa. Mutta nyt hän halusi mennä tekemään sen kirjastoon, raahata koneensa sinne ja varata sellaisen kirjaston käyttötilan tätä juttua varten.
En käsitä, miksi hän niin kiihkeästi haluaa estää tuloni kotiinsa. Minusta se on loukkaavaa. Sovimme että duunaamme homman tyypin koneella, mutta yhtäkkiä se oli mahdottomuus. Mieluummin missä tahansa muualla.
Suutunko turhaan? Onko asia pelkkä detalji, josta ei saisi välittää?
Ystävä ei kutsu kotiinsa koskaan
16
574
Vastaukset
- bmkf
Jotain siellä kotona on, jota hän häpeää tai pelkää. En usko, että liittyy sinuun mitenkään. Sain itse kuulla eräältä nuoruudentutulta, joka ei halunnut kotiinsa ketään, että hänen isänsä humalassaolo oli asia, jota häpesi. Joten voi olla, että kyse on jollain lailla samantapaisesta asiasta. Voi myös olla, että kotiin ei saa tuoda ketään, sellaisiakin perheitä on.
En sinuna suuttuisi asiasta. - Pekka o.
Tyyppi on aika hyvinvoivasta perheestä, olen tavannut vanhemmat. On vaikea kuvitella että siellä on mitään epämääräistä. Vanhemmat ovat sen tapaisia, että kutsuvat mielellään ihmisiä.
- bmkf
Niinhän minäkin luulin, siis kaverini isä oli todella mukava. Ei hän humalassakaan ollut ulkopuoliselle epämiellyttävä (joskus tuli pihalle humalassa), mutta kaverini häpesi silti. Kaikkea ei voi tietää, mitä kodin sisäpuolella on. Avioeroa, riitelyä, juomista, mitään niistä ei ulospäin välttämättä näy eikä ulkopuolinen osaa pitää niitä niin vakavina kuin perheeseen kuuluva.
Jos kaverisi on sinua kohtaan mukava, niin älä tämän asian anna tuhota ystävyyttänne. Tuollaiset asiat voivat olla niin isoja traumoja, että niistä selviåminen kestää aikuisuuteen. Ehkä hän jossain vaiheessa kertoo sinulle mistä on kyse.
- Pekka o.
Entä jos kyse ei ole mistään sellaisesta? Täytyykö se silloin ottaa henkilökohtaisesti?
- bmkf
Tietysti teet itse päätöksen miten asian otat. Mutta tuo vaikuttaa ihan selvästi joltain sinuun littymättömältä asialta, jota hän ei pysty kertomaan, joten ota se ainakin huomioon. Tuli tähän tosiaan vastattua, kun tämä ystäväni aika tylysti vierailut torjui nuoruudessa. En olisi sitä silloin ymmärtänyt että isän juominen ja vanhempien riitely olisivat hänelle niin häpeällisiä asioita. Se voi olla jokin sellainen asia, että sinä et pitäisi sitä häpeänä ollenkaan.
Tietysti vastavuoroinen kotivierailu on kohteliasta, mutta kun kotona vielä asutaan niin se ei ole vain hänestä kiinni. Voihan sitä tietysti häneltä kysyä, mutta oikeaa syytä ei välttämättä sano, koska häpeää. Minun ja ystäväni välit viilenivät tuossa asiassa ihan suotta. Lähinnä tuo ehdottomuus ja ei missään nimessä ja piste olivat kuin hänen käytöksestään.
- Pekka o.
Ymmärrän, että koit asian loukkaavana. Itseänikin tämä loukkaa niin hemmetisti jostain syystä. Mahdollista on että hän häpeää jotakin siellä kotona. Vanhemmat ovat kutsuneet joskus yhden toisen meidän kaverin sinne, joten heidän asettamastaan estosta ei ole kyse.
Kiitos tuesta. :) - once i was a teen
Mä ainakin alle 2-kymppisenä häpesin kotiani ja hivenen vanhempianikin.Luulin että jos päästän ystävän kotiin,hän jossakin vaiheessa rupee morkkaamaan kotijutuistani.Nyt kun olen huomattavasti vanhempi,ymmärrän että se oli itsetunnon puutetta.Eli vaikka kaveri olisikin joskus ruvennut aukomaan päätä,olisi pitänyt olla pokkaa sanoa että so what,se on mun koti, siellä olen kasvanut,ja en olisi tällainen kiva oma itseni jos en siellä olisi kasvanut. Eli KUNNIOITA kaverisi päätöstä, äläkä nyt ota sitä henkilökahtaisena loukkauksena,koska sitä se ei ole.
- oppeliini1
Aivan turhaan otat paineita ystäsi kutsumatta sinua kotiinsa.
Minullakin on ystäviä, pitkäaikaisia sellaisia, jotka eivät kutsu minua kotiinsa. Me tapaammekin aina lenkillä, kahvilassa, piknikillä, rannalla jne.
Tuo ei yhtään haittaa! Jotkut vain vartioivat yksityisyyttään hyvin tiukasti.
Arvosta ystäväsi halua nähdä vaivaa tuoda koneensa kirjastoon! Tuo jo sinäänsä kertoo kuinka paljon ystäväsi arvostaa sinua!!!!!!!!!! Ole siitä kiitollinen. Teillä on paljon yhteistä, älä tuhoa ystävyyttäsi pienten ja mitättomien asioiden takia. - kotivalo.
Olen aikuinen ihminen ja minun ystäväni ovat käyneet luonani, mutta ovat tehneet selväksi että minä en voi käydä heidän luonaan (vaikka puhuvat joskus miten siellä joku toinen on ollut käymässä). Syiksi ovat sanoneet että on niin pieni asunto jne. Minulla on itsellänikin pieni asunto.
Mielestäni näiden ystävien ei olisi pitänyt ikinä tulla käymään minun luonani jos kerran oli selvää että se kyläily on vain yksipuolista. Sen jälkeen en ole kutsunut ketään kotiini, vaan tapaan ihmisiä kodin ulkopuolella.
Ymmärrän että sinua loukkaa että et voi käydä ystäväsi luona. Mutta ehkä siihen on joku syy. Mutta ehkä voitte tavata kotien ulkopuolella ja viettää aikaa muuten. - Pekka o.
Kiitos kaikista kommenteista! Näköjään löytyy monenlaista kokemusta!
- kdfjölkjdflkög
Ei ystävyys tarkoita, että kaikki yksityisyys jaetaan. Hän todennäköisesti pitää kotiaan omana yksityisenä tilana, johon ei halua ulkopuolisia. Olen itse vähän samanlainen. Jos kutsun vieraita on oltava kaikki paikat tiptop enkä jaksa sen takia pitää suursiivousta. Ei meillä mitään supersotkuista ole, on vain kodikasta, jos esim. alkkarit on lattialla. Kavereita voi tavata muuallakin.
- Joku hävettää
Joo toi on selvä homma. Saattaa vain tuntea olonsa epämukavaks jonkun ehkä ihan mitättömänkin asian takia kotonaan. Siis hävetä asiaa. Ovatko vanhemmat liian sosiaalisia ja kiinnostuneita??
- ÄLäOleTyhmä
Niinkuin aijemmissa viesteissä kerrotaan, et voi todellakaan tietää mitä kodin sisäpuolella tapahtuu. Vaikka luulet ystävääsi tietynlaiseksi (tulee hyvästä perheestä jne) saattaa se kaikki olla vain kulissia. Ystäväsi saattaa todella hävetä mm. vanhempiaan, kodin siisteyttä tai muuta vastaavaa. Uskon että ystävääsi satuttaa myös se ettei hän pysty päästämään sinua kotiinsa, ja sinä vain pahennat asiaa suuttumalla siitä.
Ole nyt hyvä ystävä ystävällesi ja anna asian olla, se selvästi vaivaa ystävääsi ja kyseessä voi olla asia, jolle hän ei yksinkertaisesti voi yhtään mitään. - Kyläillään vaan
Tämä asia on näköjään tullut puhutuksi ja mielipiteet ovat ollet hyviä ja rakentavia. Minä myös yhdyn siihen, että jos vielä kotona asutaan, kutsumispäätös ei ole vain ystävän, ja silloin voi olla montakin syytä, miksi ystävää ei voi kutsua kylään eikä ystävyyssuhdetta kannata siihen katkaista. Mutta sitten kun puhutaan varttuneemmista - niistä, joilla on omat kodit ja omat taloudet:; kyllä aikuisten ystävien välillä pitää voida tapahtua vierailuja kumpaankin suuntaan. Ei kyläilyjen tietenkään tarvitse mikään pingismatsi olla, mutta minä olen jättänyt sellaiset ystävyyssuhteet taakseni, jos ei ole vuosien mittaan koskaan tullut vastakutsua.
- Hyvät tavat
Fiksut aikuiset pitävät huolta siitä, että lapset saavat tuoda kavereitaan kotiinkin. Ihmettelen vanhempia, joilta tämä ei onnistu, mutta tietysti, jos ei ole älliä tai elämä on riipin raapin, niin lasten sosiaalistuminen on yhdentekevää.
Fiksut aikuiset myös itse kylään mennessään tai viimeistään poistuessaan esittävät vastakutsun, koska se yksinkertaisesti kuuluu hyviin tapoihin.
Hyvät tavat eivät ole kadonneet minnekään, ja useimmat tuntuvat niitä noudattavankin. Sitten on sellaisia, jotka eivät joko osaa tai välitä noudattaa niitä. - Toisaalta
Hän saattaa tykätä sinusta kaverina mutta pitää sinua hivenen liian uteliaana. Tai ehkä olet joskus kommentoinut jonkun toisen kotia ja hän piti kommenttia ikävänä. Sinähän saattaisit kommentoida hänen kotiaan ikävään tyyliin jollekulle muulle.
Spekulointia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372323Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 381569
- 141402
- 1281320
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2711304Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275