Pukeutumisetiketti hautajaisissa

Hautajaisvieras

Olen menossa läheiseni hautajaisiin. Voiko hautajaisiin mielestänne pukeutua muuten kuin mustaan pukuun, valkoiseen paitaan, mustaan solmioon ja mustiin kenkiin? Ja tietysti näin talviaikaan mustaan päällystakkiin, valkoiseen kaulaliinaan sekä mustiin hanskoihin ja karvalakkiin?

Minulla olisi paremmat ruskeat pukukengät. Samoin minulla olisi paremmin istuva vaaleansininen kauluspaita ja siihen sopiva solmio ja taskuliina. Samoin minulla on hyvä, harmaa silkkinen kaulaliina.

Mitä mieltä olette? Kiitos vastauksistanne!

58

12225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • black&white

      Hautajaisiin miesvieraalle AINA valkoinen paita ja taskuliina sekä musta solmio. Puku musta tai tumma , ei mitään liituraitaa tms. Myös sukat, kengät ja käsineet ovat etiketin mukaan mustat. Päällystakki musta tai tumma. Kaulaliina on arkunkantajilla valkea, muilla tummasävyinen.Surusaaton aikana lakki voi olla päässä, mutta arkun laskemisen aikana otetaan pois.

      Hautajaisvieraalle vastaus tulee myöhässä, mutta toivottavasti tästä jollekin muulle on apua.

      • hautaaja

        Mun mielestä paita voi kyllä ihan yhtä hyvin olla musta, ja taskuliinan edellyttäminen on ihan täyttä niuhottamista. Ei se niin äärettömän tarkkaa ole, kunhan pitää kiinni siitä, että vaatteet ovat tummat, asialliset ja peittävät (sekä naisilla että miehillä pitää siis olla jalat ja käsivarret peitettynä, vaikka olisi kesä). Jenkkilässähän naisten hautajaistyyli on melkoisen erilaista, siellä on ilmeisesti ihan normaalia pukeutua tyköistuvaan ja paljastavaan pikkumustaan, mutta täällä sellaista pidetään yleensä hyvin mauttomana ja epäkunnoittavana vainajaa kohtaan.


      • Ysiltä
        hautaaja kirjoitti:

        Mun mielestä paita voi kyllä ihan yhtä hyvin olla musta, ja taskuliinan edellyttäminen on ihan täyttä niuhottamista. Ei se niin äärettömän tarkkaa ole, kunhan pitää kiinni siitä, että vaatteet ovat tummat, asialliset ja peittävät (sekä naisilla että miehillä pitää siis olla jalat ja käsivarret peitettynä, vaikka olisi kesä). Jenkkilässähän naisten hautajaistyyli on melkoisen erilaista, siellä on ilmeisesti ihan normaalia pukeutua tyköistuvaan ja paljastavaan pikkumustaan, mutta täällä sellaista pidetään yleensä hyvin mauttomana ja epäkunnoittavana vainajaa kohtaan.

        Meiän päättäjäsiss oli yks joll oli musta solmio. Ajattelin hautajaisia kun näin mutta sen äippä oli onnellinen.


      • rikkaruoho

        Jatkaisin vielä hänen hyvää kirjoitusta. Jokaisessa uskonnossa on omat etiketit. Ja ne vaihtelee myös eripuolella suomea. Puhumattakaan jos menemme maamme ulkopuolelle.
        Nuissa rajakunnissa kannattaa huomioida onko hautajaiset kumman maan mukaan.
        Ruotsissa hautajaisiin pukeudutaan valkoiseen ja meillä suomessa enimmäkseen mustaan. (luterilainen käytäntö)

        Eli ota yhteyttä henkilöön joka on sinut kutsunut tilaisuuteen, hän on yleensä lähiomainen ja osaa sanoa mitkä etikettiä noudatetaan.


      • 8+9
        rikkaruoho kirjoitti:

        Jatkaisin vielä hänen hyvää kirjoitusta. Jokaisessa uskonnossa on omat etiketit. Ja ne vaihtelee myös eripuolella suomea. Puhumattakaan jos menemme maamme ulkopuolelle.
        Nuissa rajakunnissa kannattaa huomioida onko hautajaiset kumman maan mukaan.
        Ruotsissa hautajaisiin pukeudutaan valkoiseen ja meillä suomessa enimmäkseen mustaan. (luterilainen käytäntö)

        Eli ota yhteyttä henkilöön joka on sinut kutsunut tilaisuuteen, hän on yleensä lähiomainen ja osaa sanoa mitkä etikettiä noudatetaan.

        "Ruotsissa hautajaisiin pukeudutaan valkoiseen"

        Mustaan siellä kyllä yleensä pukeudutaan kuten täälläkin. Ehkä olet käynyt jossain erikoisissa hautajaisissa tai kattonu jotain ruotsalaista komediasarjaa mutta pääsääntöisesti siellä pukeudutaan mustaan.


    • Melko läheinen..

      Eikö musta kotelomekko käy appiukon hautajaisissa?

      • kkjhghfd

        Käy jos peittää polvet ja olkapäät.


    • nainen91-

      Neuvokaa mua! Menen pian vaarini hautajaisiin tyttäreni ja mieheni kanssa. Miehelläni on "pukukammo", hän aikoo mennä hautajaisiin farkut ja t-paita päällä. Mies ei omista juhlavaatteita, hän oli tytön ristiäisissäkin arkivaatteilla. Onko tämä paha virhe? Tyttäreni (1-vuotta) ei pukeudu mustaan tai muutenkaan erityisen juhlavasti.

      • Neuvotaan

        Jos tuo kammo on todella paha, niin silloin kannattaa hänen jättäytyä tilaisuudesta pois. Vetoa vaikka sairauteen tmv. Näin muut vieraat säästyvät myötähäpeältä puolestasi ja te säästytte sukulaisten jälkipuheilta ja jopa halvennuksilta ja loukkauksilta. Jotkut ihmiset ovat kovasti herkkänahkaisia näissä asioissa.


      • resupellet tajutkaa

        Pikkulasta ei tarvitse pukea mustaan. Miehesi voisi kasvaa aikuiseksi ja hankkia edes suorat housut ja kauluspaidan. Ehkä hän joskus oppii.


      • Ei mikkää ongelma

        Mie oun olluna kulunneen vuuven aikana kaksissa hauttaisissa, kumpasissakkii arkivuatteissa t-paijassa ja varkkuloissa. Toisissa hauttaisissa olin lähommainen (vainnoon poika), toisissa en yhtä lähommainen, mutta sieläkkii osa lähommaisista olj varkkuloissa. Arkun kantajista kaks olj varkkuloissa (mie toinen). On tietennii ihan pere- ja sukukohtasta, mitenkä tärkkiinä pukkeutumisetikettii piettään. Meijän perreessä kun on olluna ihan oikkeitakkii ongelmmii, niin ei paljjuu järkytytä, jos kuka tulloo hauttaissiin arkivuatteissaan.


      • klöäök

        Vaikka ei pukua laittaisikaan, niin miksi farkut ja t-paita? Eikö kaapista löytyisi mustat housut ja siisti musta kauluspaita esimerkiksi? Mustat nahkakengät niiden kanssa. Voihan vaatteita vaikka lainata, jos ei ole omia. Puvuntakkiakin voi lainata ja ottaa paikan päällä pois jos se tuntuu olevan ok. Ei sillä ole väliä ovatko ne vaatteet miehesi mielestä hienot vai ei, ne kuuluvat siihen tilaisuuteen.


    • kunnontyöntekijä

      "Neuvokaa mua! Menen pian vaarini hautajaisiin tyttäreni ja mieheni kanssa. Miehelläni on "pukukammo", hän aikoo mennä hautajaisiin farkut ja t-paita päällä. Mies ei omista juhlavaatteita, hän oli tytön ristiäisissäkin arkivaatteilla. Onko tämä paha virhe? Tyttäreni (1-vuotta) ei pukeudu mustaan tai muutenkaan erityisen juhlavasti."

      Törkee etikettivirhe mennä farkuissa, miten joku voi ollakki nii ajattelematon ettei yhtä tilaisuutta voisi olla puku päällä "kammoon" vedoten. Lähiomaisena loukkaantuisin veriseti jos joku hautajaisvieraista ei kunnioittaisi vainajaa ja omaisia pukeutuen asiaan kuuluvalla tavalla; arvokkaasti.

      Kumppanini potee myös jonkinasteista pukukammoa (hän inhoaa kravatteja) mutta laittoi puvun ja kravatinkin lähiomaiseni hautajaisiin sillä muutoin ei olisi ollut tervetullut.

      • Varma-Täti

        Jos vaarisi on ollut miehellesi tärkeä tai edes jotenkin merkittävä ihminen ja
        miehesi haluaa hänen muistoaan aidosti kunnioittaa, niin silloin miehesi vaatteilla ei ole mitään merkitystä. Pukukoodit ovat niitä varten, joille tilaisuuden sisältö on ulkoisissa tuntomerkeissä.
        Olen vanhempi nainen ja joutunut järjestämään monien läheisteni muistotilaisuuden. Olen hyvin liikuttunut, kun näen että läheiseni on ollut tärkeä jollekin toisellekin ihmiselle. Hänen vaatetuksensa ei minua kiinnosta.


      • Varma-Täti kirjoitti:

        Jos vaarisi on ollut miehellesi tärkeä tai edes jotenkin merkittävä ihminen ja
        miehesi haluaa hänen muistoaan aidosti kunnioittaa, niin silloin miehesi vaatteilla ei ole mitään merkitystä. Pukukoodit ovat niitä varten, joille tilaisuuden sisältö on ulkoisissa tuntomerkeissä.
        Olen vanhempi nainen ja joutunut järjestämään monien läheisteni muistotilaisuuden. Olen hyvin liikuttunut, kun näen että läheiseni on ollut tärkeä jollekin toisellekin ihmiselle. Hänen vaatetuksensa ei minua kiinnosta.

        Olin eilen ex-anoppini hautajaisissa. Pisti melkeen vihaksi, kun ex - mieheni eli vainajan poika oli pukeutunut mustaan pikku takkiin ( sametti), sininen kauluspaita, mustat housut ja vielä mustat nahka lenkkarit. Eikä kravattia .. Onneks on ex ,mut must se oli aika kauheeta. Ja rahaa olis vaiks ostais kaikki uudet. En sanonu mitään , lapset kyl kyselivät kun pojalla kin musta puku, kravatti ja mustat lakeri kengät. Kyl sen verran pitää'kärsiä' et pukeutuu oikein. Ei ne monta tuntia kestä. ;)


      • .....
        Varma-Täti kirjoitti:

        Jos vaarisi on ollut miehellesi tärkeä tai edes jotenkin merkittävä ihminen ja
        miehesi haluaa hänen muistoaan aidosti kunnioittaa, niin silloin miehesi vaatteilla ei ole mitään merkitystä. Pukukoodit ovat niitä varten, joille tilaisuuden sisältö on ulkoisissa tuntomerkeissä.
        Olen vanhempi nainen ja joutunut järjestämään monien läheisteni muistotilaisuuden. Olen hyvin liikuttunut, kun näen että läheiseni on ollut tärkeä jollekin toisellekin ihmiselle. Hänen vaatetuksensa ei minua kiinnosta.

        Pukukoodia noudattamattomat ihmiset ovat juntteja, joilta puuttuu tilannetaju. Hyviin tapoihin kuuluu noudattaa tilaisuuden pukukoodia.


      • Ei mikkää ongelma
        tinsku-72 kirjoitti:

        Olin eilen ex-anoppini hautajaisissa. Pisti melkeen vihaksi, kun ex - mieheni eli vainajan poika oli pukeutunut mustaan pikku takkiin ( sametti), sininen kauluspaita, mustat housut ja vielä mustat nahka lenkkarit. Eikä kravattia .. Onneks on ex ,mut must se oli aika kauheeta. Ja rahaa olis vaiks ostais kaikki uudet. En sanonu mitään , lapset kyl kyselivät kun pojalla kin musta puku, kravatti ja mustat lakeri kengät. Kyl sen verran pitää'kärsiä' et pukeutuu oikein. Ei ne monta tuntia kestä. ;)

        Siekö out oikkii henkilö sanommaan, millä tavala entisen miehes pittää kunnijjoittoo oman äitisä muistuu?


      • nyt järki käteen
        tinsku-72 kirjoitti:

        Olin eilen ex-anoppini hautajaisissa. Pisti melkeen vihaksi, kun ex - mieheni eli vainajan poika oli pukeutunut mustaan pikku takkiin ( sametti), sininen kauluspaita, mustat housut ja vielä mustat nahka lenkkarit. Eikä kravattia .. Onneks on ex ,mut must se oli aika kauheeta. Ja rahaa olis vaiks ostais kaikki uudet. En sanonu mitään , lapset kyl kyselivät kun pojalla kin musta puku, kravatti ja mustat lakeri kengät. Kyl sen verran pitää'kärsiä' et pukeutuu oikein. Ei ne monta tuntia kestä. ;)

        EXÄT PYSYKÖÖN POIS!


      • HHUHUH
        Ei mikkää ongelma kirjoitti:

        Siekö out oikkii henkilö sanommaan, millä tavala entisen miehes pittää kunnijjoittoo oman äitisä muistuu?

        Ei kun sillä v***tus päällä, kun ex-miehellä on rahaa, eikä se ole saanut lypsettyä sitä tyhjäksi.


      • Kuis silleen?
        nyt järki käteen kirjoitti:

        EXÄT PYSYKÖÖN POIS!

        "EXÄT PYSYKÖÖN POIS!"

        Miksi? Jos kerta on kutsuttu niin tökeröä olisi olla menemättä vain, koska Sinun mielestäsi exät pitää heittää ulos koko elämästä vain siksi, että ovat exiä.


      • nyt järki käteen kirjoitti:

        EXÄT PYSYKÖÖN POIS!

        Mä en ymmärrä näit viestei ain. Olin ex anopin kanssa läheinen olin jopa hänen kanssaan viimeisen viikon kun kuoli. Pitääkö läheinen ihminen unohtaa jos miehen kanssa välit poikki. Nii ja niinkuin kirjoitin en sanonut että se oli väärin pukeutua niin ,ihmettelin vaan kun oli ainoa vieraista. Ja oma asiahan se on tottakai.


      • ....................

        Paskat millään etiketeillä ole väliä, päivänsankari tuskin mieltään pahoittaa. Hautajaiset ovat eläviä varten, lukuunottamatta itse maahanpanoa, eikä millään vaatteilla todellista kunnioitusta korvata. Kannattaisi varmaan osoittaa se kunnioitus vainajaa kohtaan silloin kun hän on elossa, ettei tarvitse mennä hautajaisiin vakuuttelemaan itselleen, että osasi arvostaa kyseistä ihmistä, vaikkei koskaan halunnutkaan häntä tavata elinaikanaan, taikka patsastelemaan omaisten vuoksi.


      • Ei mikkää ongelma
        tinsku-72 kirjoitti:

        Mä en ymmärrä näit viestei ain. Olin ex anopin kanssa läheinen olin jopa hänen kanssaan viimeisen viikon kun kuoli. Pitääkö läheinen ihminen unohtaa jos miehen kanssa välit poikki. Nii ja niinkuin kirjoitin en sanonut että se oli väärin pukeutua niin ,ihmettelin vaan kun oli ainoa vieraista. Ja oma asiahan se on tottakai.

        Kirjutit kuitennii, jotta entisen miehes pukkeutuminen "pisti melekkein vihaks" ja jotta pukkeutuminen "olj aika kauhhiita"...


      • Ei mikkää ongelma kirjoitti:

        Kirjutit kuitennii, jotta entisen miehes pukkeutuminen "pisti melekkein vihaks" ja jotta pukkeutuminen "olj aika kauhhiita"...

        Joo pisti vihaksi ja harmitti.. yms.. mut en maininnut siitä, koska on hänen oma asia aikuinen mies... Pisti vaan silmään kun kaikilla muilla oli tumma puku. Tää ny vaan mun mielipide. Ja jokaisen hautajaiset ovat erilaiset.Kirjotin nyt vaan omasta kokemuksesta. ;)


    • xll89

      Minulla oli talvella olleissa isäni hautajaisissa musta hame, mustat nilkkurit, musta sillipusero (kauluksellinen ja kirkkaanpunainen villapusero (sopi yhteen kukkien kanssa, oli isäni lempiväri)..
      Kukaan ei huomautellut epäsopivasta pukeutumisesta; milestäni asu oli ihan korrekti.

    • Ihmeissään.

      Kun kävin kuukausi sitten mummon haudalla, niin ennen haudalle menoa odotin autossa, kun oli jonkun hautajaiset ja arkku kannettiin hautaan. Huomasin että kaikki miehet oli pukeutunut siistiin frakkiin ja naisilla oli nätit hautajaisiin kuuluvat mekot. Mutta huomasin että yhdellä teinitytöllä oli mekko, jossa kaula-aukko paljaana. Ihmettelen että onko sopivaa näkyä kaula-aukko hautajaisissa???? Olihan sillon hellettä ja ymmärrettävästi kuuma, mutta oli kyllä seksikäs mekko hautajaisiin.......

      • Ei mikkää ongelma

        Näinkö kommentoit täysin vierraan immeisen hauttaissii? Jos vaikka olj vainnoon tahto, jotta jokanen tulis sellasissa vuatteissa, joissa ihe parraiten viihtyy? Kun aikannaan kuolen ihe, niin miun puolesta miun hauttaissiin suap tulla vaikka alasti, jos niin haluvvaa!


      • En väittäny niin!!!!
        Ei mikkää ongelma kirjoitti:

        Näinkö kommentoit täysin vierraan immeisen hauttaissii? Jos vaikka olj vainnoon tahto, jotta jokanen tulis sellasissa vuatteissa, joissa ihe parraiten viihtyy? Kun aikannaan kuolen ihe, niin miun puolesta miun hauttaissiin suap tulla vaikka alasti, jos niin haluvvaa!

        No enhän mä nyt sentään mennyt ventovieraan hautajaisiin puuttumaan. Jos olisin ollut siinä hautajaisissa vieraana, niin kyllä mulla ois noussut seisoo väkisin, jos huomaan että seksikkäässä mekossa vähän näkyy rintavarustusta.


    • tottakaiiii

      aina muodikas hawaii-paita, farkkushortsit ja aurinkolasit.

    • sanniapina

      Jos ei siis oo Mustaa pukuun varaa, ei siis saa tulla läheisen sukulaisen tai ystävän hautajaisiin. Monesti ystävät ovat läheisempiä kuin perintöä kärkkyvät sukulaiset.....

      • Kierrättäjä

        Vai ei oo varaa. Kirppareilta löytyy suoria housuja ja kauluspaitoja muutamalla eurolla. Kokopukujakin olen ostanut 5-10 eurolla.


      • yks kuluttaja
        Kierrättäjä kirjoitti:

        Vai ei oo varaa. Kirppareilta löytyy suoria housuja ja kauluspaitoja muutamalla eurolla. Kokopukujakin olen ostanut 5-10 eurolla.

        Kirppiksillä voi tehdä halpoja löytöjä, mutta läheskään aina ei ole ns. omaa kokoa ja / tai löydy sitä mitä etsii... Olen itse törmännyt kyseiseen ongelmaan kerran jos toisenkin - vaikka löytöjäkin on tullut tehtyä - mutta tänä kesänä olen törmännyt tosi rankasti kyseiseen ongelmaan - ei yhtään mekkoa, joka olisi ollut "omaa kokoa"... ;(


    • HHUHUH

      Itseäni on aina ärsyttänyt se, että pitää pukeutua tietyn koodin mukaisesti myös sinne hautajaisiin. Ainoa, mitä en näe soveliaaksi on punainen väri, minihame, sortsit ja t-paita. Muuten asiallinen pukeutuminen, miehillä puku kesä- tai talviväreineen, naisille kaikki muu paitsi minihame eikä kaula-aukko napaan asti. Asiallinen väreistä viis, kunhan ei ole punainen. Surun määrää ei mitata vaatteilla eikä väreillä.

      • hautajaisissa ollut

        Olet "hhuhuh" ihan oikeassa siinä, että surun määrää ei väreillä mitata! Itsekin olen nähnyt yhtä jos toista pukeutumista - olen ollut monissa hautajaisissa (jopa järjestänyt jotain), pukeutumiskoodien liian orjallinen noudattaminen voi olla jopa hölmöä joissakin tilaisuuksissa.
        Punainen ei kuulu hautajaisiin (tosin siitäkin voi poiketa joissakin tapauksissa, esim. lapsen toppahaalari saattaa olla punainen, eikä ole välttämättä järkevää ostaa nopeasti kasvavalle lapselle uutta haalaria pelkästään yhden hautajaistilaisuuden takia...) - ellei vainaja ole itse halunnut hautajaisvieraiden pukeutuvan punaiseen, niitäkin tapauksia voi olla! Myöskään (vesiraja)minihame tai supersuuri kaula-aukko ei kuulu hautajaispukeutumiseen riippumatta vaatteen väristä. Muutoin mielestäni aika "tilaisuuden mukaan" menoa, eli mitä on vaatteita huomioiden vainaja & perhe... Ja kuten joku muu jo ilmaisi - hautajaisiin tulo voi olla se kaikkein tärkein asia, ei vaatetus...! ;)


    • Tähän hautajais vaatetukseen otan kantaa ,kun tässä pari viikkoa sitten hautasimme vanhan isämme ,,,,

      Kyllä vaatetus on tärkeä valkoinen paita ,ja musta puku miehillä ,ja naisilla tumma hihallinen vähintään polven pituinen mekko ,,ei mini pituutta,,,

      Kyllä jostain pitää pitää kiinni,,,,,

      Sitten vielä 8 kantajaa ,,,, oli mielen painuva ,,,,,suosittelen jos mahdollista..viimeinen juhla vainajalle ,,kannattaa panostaa

      • HHUHUH

        Jäipä tuo sinun viimeinen lausahduksesi kummittelemaan "viimeinen juhla vainajalle". Vainaja ei tiedä tuosta "viimeisestä juhlastaan" hölkäsen pöläystä, mutta jäljelle jäävät omaiset tietää. Hienot hautajaiset = Näytetään kylälle, että komiasta hoidellaan omainen hataan" vai lieneekö huono omatunto kolkuttelemassa, ja komeilla hautajaisilla paikataan omaa huonoa omaatuntoa?


      • Toinen kummittelija
        HHUHUH kirjoitti:

        Jäipä tuo sinun viimeinen lausahduksesi kummittelemaan "viimeinen juhla vainajalle". Vainaja ei tiedä tuosta "viimeisestä juhlastaan" hölkäsen pöläystä, mutta jäljelle jäävät omaiset tietää. Hienot hautajaiset = Näytetään kylälle, että komiasta hoidellaan omainen hataan" vai lieneekö huono omatunto kolkuttelemassa, ja komeilla hautajaisilla paikataan omaa huonoa omaatuntoa?

        No jos hautajaiset eivät ole viimeinen juhla vainajalle, niin mitkä ne sitten sinun mielestäsi on?

        Ja onko siis hyvin järjestetyt hautajaiset aina merkki huonosta omatunnosta? Tämän logiikan mukaanhan sitten hälläväliä-meiningillä pidetty tilaisuus on merkki erinomaisen hyvästä omastatunnosta, vai mitä?


    • koodeja

      Kyllä nyt luulisi, että aikuisella miehellä on ainakin se yksi pakollinen musta puku, sehän käy melkeinpä juhlaan kuin toiseenkin.

      Mun silmääni särkee kun pikkutytöt on muuten puettu hyvinkin juhlallisesti, (kenen mielestä pinkki röyhelömekko on juhla-asu) mutta jalassa on lenkkarit.
      Juhlava pukeutuminen koskee myös jalkoja.

      Sen sijaan ihmettelen "sääntöä", jonka mukaan miehen pukutakin alimmainen nappi ei saa olla kiinni? Miksi ihmeessä, jos siihen on nappi, sekä reikä tehty?

      • huuhaa

        Onkohan "rva sininen" tämän alimmaisen napin aukiolon keksinyt?
        Tai sitten joku isomahanen mies?


    • Pukumieskoodi

      Helppo juttu, häissä ei saa olla morsianta koreammin pukeutunt eikä hautajaisissa vainajaa kalpeampi. Muuten pukeutuminen on nykyään vapaampaa. Toki kunnioitusta osoittaa pukeutua tummaan pukuun, jos sellaisen omistaa.

    • elv3

      Miehillä mustat puvut ja valkoiset paidat. Naisilla mustat jakkupuvut tai mustat koko leningit.

    • tommit1

      "Jos ei siis oo Mustaa pukuun varaa, ei siis saa tulla läheisen sukulaisen tai ystävän hautajaisiin."

      Pukuja voi myös vuokrata tai lainata joltakin kaveriltaan. Pidän kyllä merkillisenä sitä, että aikuisella miehellä ei ole edes yhtä tummaa (mustaa, tummansinistä tai tummanharmaata) pukua.

      Jos ei voi tai halua pukeutua tilaisuuden mukaisesti, niin aina voi jäädä tilaisuudesta pois.

      • Ei mikkää ongelma

        Milläs vuokroot, jos ei ou rahhoo? Ja vaikka oissii, niin sennii rahan vois ehkä käyttee järkövämmin...


    • nainen91--

      Tietenkin rehellisesti sanoen harmittaa, kun mies antaa itsestään "hölmön" kuvan sukulaisilleni. Mieheni ei ole oikeasti luuseri, vaan käy töissä ja ansaitsee rahaa mukavasti. Miehellä on puku, mutta se on liian pieni. Uutta pukua mies ei kuulemma osta, ettei sekin jää pieneksi tai isoksi. Lahjaksi olen meinannut siistin kauluspaidankin hankkia, mutta lentäisi heti roskikseen :). Mies lähtee hautajaisiin joka tapauksessa kuskiksi. Itselläni on tapana laittautua ja pukeutua viimeisen päälle juhliin ja tätä mieheni ei tajua ollenkaan.

      • hohohohohooooo

        Heh heh, mahtaa olla mukavaa tulevaisuudessa, kun pitäisi lähteä illalliskutsuille, niin miehesi laittaa kuluneet farmarit ja lenkkitossut jalkaan. Muut miehet pöyrähtelee frakeissa ja puvuissa. Oikein Homer Simpson.


      • Ei mikkää ongelma

        Hölömö kuva ihestä annettaan kyllä ihan muula tavala kunj pukkeutumisela. Sanottaan pikemminnii niin, jotta sukulaises anttaat hölömön kuvan ihestään mieheles, jos jollain laila rupijjaat arvostelemmaan tahe ihmettelemmään hänen pukkeutumistaan. Miestäs siula ei ou mittää syytä hävetä, häppii mielluumin pinnalissii sukulaissiis!


    • MUNA-MIKKO

      MUNASILLAAN.

    • tommit1

      Arvoisa nainen91: on todettava, että miehesi on ainakin pukeutumisen suhteen täysi juntti, jos ei voi käyttää edes kauluspaitaa. Jos hän ansaitsee mukavasti, niin puvun hankinta ei voi olla taloudellinen ongelma. Ongelma on hänen päässään. Näissä pukeutumisasioissa kannattaa huomata se, että tilaisuuteen nähden kökösti pukeutuva pilaa myös muiden tunnelman. Eli toistamiseen: jos ei halua pukeutua tilaisuuden mukaisesti, niin on korrektia jäädä tilaisuudesta pois.

    • mies-73v

      Laittakaa nyt hyvät miehet kuukausittain, rahaa säästöön niin että voitte käydä ostamassa kunnon vaatteet po. juhlia varten . Kyllä se on niin että yksi tumma puku täytyy miehellä olla niin kuin tuolla aiemmin sanottiin. Pukuja saa kohtuullisiin hintoihin .Ne hyvä hankkia ajoissa että ei tarvitse kaikkea jättää viimeiseen iltaan.Pukeutuminen on myös itsenne edustamista ,ei tarvitse olla kaikkein kurjin maan päällä

    • tietoviisasmies

      Mun mielestä hautajaisissa vois olla jotain värikästä ettei mee pippalot tylsäksi. Vaikka neonvihreää paitaa ja kivat oranssit pussihousut miehille ja naisille. Papinkin vois pyytää pukeutumaan sen mustan asun sijasta vaikka kukkapaitaan ja kirkkaan keltasiin sukkiin.

      No tää on vaan mun ehdotus perinteisen tyylin sijasta..

      Niitte kirkonkellojen sijaan vois musiikkina tulla vaikka ac/dc:n hells bells

    • Hävettää

      Kyllä se on mielen köyhyyttä,jos ei hautajaisiinkaan viitsi siististi pukeutua. Jäisi kotiin, hävettää teidän puolesta :D Mietin tuon juntin puolisoakin, että eikö sinulla ole sen vertaa itselläsi älyä, että uskaltaisit sanoa vastaan miehellesi? Voin vain kuvitella millainen jurnuttaja kyseinen mieshenkilö on muutenkin.Jeesus jos minun joku omainen tulisi hautajaisiin ilman asianmukaista vaatetusta..onneksi en kuitenkaan tunne ketään NOIN typerää ihmistä.

      • Ei mikkää ongelma

        Ja onneks mie en tunne kettää NUIN typerree immeistä kunj sie...


    • 29-vuotias

      Kunhan on tummia vaatteita kaikilla päällä, eikä mitään liian paljastavaa, niin pitäisi olla ok.

      Mielestäni tummat farkutkin ovat ok, jos ovat todella tummat eikä mitään kulutuksia tai "koristeluja" ole, ja ovat uudet ja siistit. Mutta kyllä miehellä pitäisi tummiin siisteihin farkkuihin olla yhdistettynä se tumma kauluspaita sentään!!!

      Viime talvena olin yhden lähisukulaisen hautajaisissa, päälläni melkein mustat, siistit pillifarkut, mustat saapikkaat ja musta siisti neule. Talvitakkini on punainen, sille en voi mitään, joten ulkona arkkua laskiessa olin punaisessa takissani. Oli siellä muitakin värillisiä takkeja, en ollut ainoa. Eihän sitä takkia käytetä kuin ulkona, kirkossa/kappelissa sisällä otin takin pois ja olin ihan niissä tummissa vaatteissani.

      Katselin muidenkin naisten ja miestenkin vaatetusta, hyvin saman tapaista se oli kuin itsellänikin, kun puhutaan 15-35 vuotiaista nuorista ihmisistä. Sitten 40-60v ikäluokassa oli jo niitä jakkupukuja ja suoria housuja naisillakin.

      Ei ainakaan minun vaatteistani kukaan loukkaantunut, vaikka tummat pillifarkut ja punainen takki ilmeisesti ovat täällä jonkun mielestä etikettivirhe. Päinvastoin, menehtyneen henkilön lähiomaiset olivat hyvin mielissään kun pääsin hautajaisiin tulemaan, emme olleet nähneet pitkään aikaan!

      Hautajaisissa oli muutenkin leppoisa, lämmin ja rauhallinen tunnelma, ei sinne kukaan ollut saapunut katsomaan toisten vaatetusta nenänvarttaan pitkin, vaan sinne tultiin muistamaan lämmöllä vainajaa!!

    • kasardi

      Jotkut ihmiset tekevät elämästään vaikeeta turhalla nipottamisella pienistä asioista.Mutta että hautajaisista ja sinne pukeutumisesta tehdään tälläinen sota.Yksi sitä ja toinen toista mieltä. Eiköhän se ole sen suvun ja vainajan lähipiirin asia.Jokainen käyttäköön omaa maalaisjärkeään.Mutta,miten kaupunkilainen voi käyttää maalaisjärkeä. Kesä meni,syksy saa.Muistakaa läheisiänne,kun he vielä ovat elossa. Niin ja eläkää sovussa toistenne kanssa.Yrittäkää edes..

    • rakadaaaaaaaaaa

      Hyvin monet laittavat päälle läpinäkyvää. Eli ovat sitä mieltä että ei viitsitä tulla paikalle. Puolihuuhaata koko haatajaiset, tumma puku päälle ja silleen vaan.

    • majavat-.......

      Laittakaa vaikka musta paita jossa lukee punasella et TWERK !

    • kunnontyöntekijä

      Musta ainaki tuntu viimekeraisissa hautajaisissa kun näin näitä erilaisesti pukeutuneita etteivät he välittäneet olla siellä...Sama fiilis tuli edelliskerrallakin (molemmilla kerroilla olin vainajan lähiomainen) ja myöhemmin tajusin että juuri ne etiketin vastaisesti pukeutuneet olivatkin juurikin niitä kaukaisimpia sukulaisjuntteja joiden nimee kukaan ei muista ja jotka ensimmäisinä rynnistävät muistotilaisuudessa kohti tarjoilupöytää... Näin meillä.

    • ohjeita kiljusille

      Pukeutuminen hautajaisissa on siistiä ja huomiota herättämätöntä. Tarkoitus on että muut ihmiset ja etenkin lähimmät omaiset otetaan huomioon ja kunnioitetaan tilaisuuden luonnetta. Siksi muukin käyttäytyminenkin on hillittyä, eikä tilaisuuden luonteeseen kuulu vitsien kertominen, röhönauru ja lasten hippasilla olo ja kiipeily kirkonpenkeillä.

      Musta väri ei ole pakko, mutta tumma ja hillitty pukeutuminen on yleinen tapa kaikissa Suomen kaltaisissa maissa.

      Olen ollut kesäaikaan (sää 20 astetta) hautajaisissa Tukhomassa, jossa vainaja oli ylempään keskiluokkaan/yläluokkaan kuulunut yritysjohtaja. Hautajaisvieraista yhdelläkään miehellä ei ollut mustaa pukua, vaan erittäin tyylikkäät ja siistit vaaleanharmaat tai vaalean beiget tms. hyvin leikatut puvut tai pikkutakit. Useimmilla ei solmiota, vaan siistit kauluspaidat, yhdelläkään ei valkoista. Siistiä, uutta, hillityn tyylikästä. Vastaavaa tyyliä löytyisi tavaratalo NK:n miestenosastosta tai paremman tason miesten vaateliikkeistä. Kaikki avopäin.

      Ainoa hautajaisvieraista, jolla ylipäätään oli mustaa vaatteissa, oli yli 80-vuotias naispuolinen leski, jolla oli siisti yksinkertainen pikkumusta-tyylinen asu ja muutama hopeanharmaa hillitty koru. Hänkin oli avopäin päässään vain kauniisti leikatut ja kammatut harmaat hiukset. - Yksinkertaista, helppoa ja kaunista, eikä kukaan tehnyt itsestään tai pukeutumisestaan numeroa. Samoissa asuissa voisi mennä teatteriin, oopperaan tai klassisen musiikin konserttiin.

      Oma käsitykseni on, että mustavalkoista hautajaispukeutumista on Ruotsissa ja muualla Skandinaviassa lähinnä jäljellä maaseudun pikkupaikkakunnilla, joissa vanhoista perinteistä pidetään pidempään kiinni. Baltian maissa kuten Virossa olen sitä vielä myös nähnyt. Yhdysvalloissa toki mormoneilla.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3141
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      109
      2549
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      379
      2439
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2045
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1877
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1287
    7. 168
      1280
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1121
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      977
    Aihe