elatusmaksut, minkä suuruisia?

rosestar

nyt kyselen vain otsikon perusteella kun otsikkona tuossa suomi24.
itseäni kiinnostaa vain tiedon janoni. voiko oikeasti valittaa pieneksi elareita. Kun väliin tuntuu että yksinhuoltajajilla on enempi rahaa kuin perheellisellä

43

212

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rosestar

Eli pitääkö huollissa yksinhuoltajien oikeuksista?

• sos.tantta

Noin 150,00 egee per lapsi on kohtuus nykyään.

• rosestar

eli ei tarvi ollaan huolissa jos otetaan homioon muutkin edut.entä jos talouteen astuu uus mies onko yksinhuoltajanetu voimassa?

• rosestar kirjoitti:

eli ei tarvi ollaan huolissa jos otetaan homioon muutkin edut.entä jos talouteen astuu uus mies onko yksinhuoltajanetu voimassa?

Jos tarkoitat yksinhuoltajakorotusta lapsilisään, niin se poistuu mikäli on avo- tai avioliitossa. Tarkoittaa siis 48,55€ vähemmän kuussa.

Mihin muihin etuihin viittaat?

• rosestar
        oasis79 kirjoitti:

Jos tarkoitat yksinhuoltajakorotusta lapsilisään, niin se poistuu mikäli on avo- tai avioliitossa. Tarkoittaa siis 48,55€ vähemmän kuussa.

Mihin muihin etuihin viittaat?

elatus

• rosestar kirjoitti:

elatus

Ok. Kommentoit vain edellisessä, että ei tarvitse olla huolissaan, jos lapsesta saa keskimäärin 150€ elatusmaksua, jos otetaan huomioon muutkin edut. Ymmärsin siis, että elatuksen lisäksi tarkoitit jotain muitakin etuja ja puhuessasi monikossa käsitin, että tarkoitit jotain muutakin etuuksia kuin korotettua lapsilisää.

Mistä muuten olet saanut käsityksen, että yksinhuoltajilla olisi paremmin rahaa kuin perheellisillä? Tosin yksinhuoltajahan on myös perheellinen, mutta tarkoitit ilmeisesti kahden vanhemman perhettä :)

• rosestar
        oasis79 kirjoitti:

Ok. Kommentoit vain edellisessä, että ei tarvitse olla huolissaan, jos lapsesta saa keskimäärin 150€ elatusmaksua, jos otetaan huomioon muutkin edut. Ymmärsin siis, että elatuksen lisäksi tarkoitit jotain muitakin etuja ja puhuessasi monikossa käsitin, että tarkoitit jotain muutakin etuuksia kuin korotettua lapsilisää.

Mistä muuten olet saanut käsityksen, että yksinhuoltajilla olisi paremmin rahaa kuin perheellisillä? Tosin yksinhuoltajahan on myös perheellinen, mutta tarkoitit ilmeisesti kahden vanhemman perhettä :)

uusioperhettä, yleensä yksinhuoltajalla tulee joskus mieskin kainaloon.
        muilla etuuksia tarkoitan hoitoapu on ensisijainen (kuin meillä.)toiseksi on aina ilman perusteltua syytä saada hoitopaikka(jos töihin lähtee).sellaisia pieniä tukia etten ole huolissani joista itse saa tapella kynsin ja hampain.lapsillakin on näkynyt kalliita harrastuksia vaikka itsellä ei ole varoja sellaisiin. kaikkea pientä eroa

niinkuin laskin omalla perheellä jos tilanne olisi toinen, saisin 600€ ylimääläistä näihin tuloihin nähden että kyllähän niillä rahoilla harrastukset lapsille saisi toimeentulossa.
        mieshän on sellainen tuhlari mutta rakkaus häntä kohtaan on ylimaallinen että kyllä sitä rakastaa pitkää.

• rosestar
        rosestar kirjoitti:

muilla etuuksia tarkoitan hoitoapu on ensisijainen (kuin meillä.)toiseksi on aina ilman perusteltua syytä saada hoitopaikka(jos töihin lähtee).sellaisia pieniä tukia etten ole huolissani joista itse saa tapella kynsin ja hampain.lapsillakin on näkynyt kalliita harrastuksia vaikka itsellä ei ole varoja sellaisiin. kaikkea pientä eroa

niinkuin laskin omalla perheellä jos tilanne olisi toinen, saisin 600€ ylimääläistä näihin tuloihin nähden että kyllähän niillä rahoilla harrastukset lapsille saisi toimeentulossa.
        mieshän on sellainen tuhlari mutta rakkaus häntä kohtaan on ylimaallinen että kyllä sitä rakastaa pitkää.

ja sitten ihmetellään että paljon on yksinhuoltaja äitejä, vanhaperhe eroo vaikean tulotason takia kun rahan puute on yleinen stressin tekijä joka luo kiivasta kanssa käymmistä vanhempien välillä.
        yhteiskunta ruokkii salamyhkisesti eroa.

• 0asis79
        rosestar kirjoitti:

Ihan tosi rose

on mullkin joka yä mies molemmissa kainaloissa

Kerrankii otin vaan lasillis Mendozaa

muisti meni ja aamulla oli molemissa kainaloissa tukhtunut poliisi

• ..............
        rosestar kirjoitti:

ja sitten ihmetellään että paljon on yksinhuoltaja äitejä, vanhaperhe eroo vaikean tulotason takia kun rahan puute on yleinen stressin tekijä joka luo kiivasta kanssa käymmistä vanhempien välillä.
        yhteiskunta ruokkii salamyhkisesti eroa.

Elatusapuhan menee lapsen tarpeisiin ja erotilanteissa, sekä lapsen kasvun myötä elatus lasketaan uudestaan.
        Pikkulapsille voi ostaa vaatteet kirppareilta, tai parsia.
        Vähän vanhemmilla lapsilla, on jo isommat tarpeet.

Ymmärrän Rose rahahuolenne, miehesihän ei käy työssä ja ei siten kykene osallistumaan lukuisten lapsienne elatukseen millään tavoin. Tai no, kykenee sen minkä yhteiskunta hänelle antaa.

Lopuksi voisit rekata nikkis, kun ei aina erota kuka kirjoittaa kakista ja nussistanne.

• rosestar
        .............. kirjoitti:

Elatusapuhan menee lapsen tarpeisiin ja erotilanteissa, sekä lapsen kasvun myötä elatus lasketaan uudestaan.
        Pikkulapsille voi ostaa vaatteet kirppareilta, tai parsia.
        Vähän vanhemmilla lapsilla, on jo isommat tarpeet.

Ymmärrän Rose rahahuolenne, miehesihän ei käy työssä ja ei siten kykene osallistumaan lukuisten lapsienne elatukseen millään tavoin. Tai no, kykenee sen minkä yhteiskunta hänelle antaa.

Lopuksi voisit rekata nikkis, kun ei aina erota kuka kirjoittaa kakista ja nussistanne.

minähän ihan reagoin normaaliin asiaa, lisäksi lasten vaatteet on kirppareista mistä muista, juuri nytkin puuttuu yhdeltä lapselta kypärä, itelläkään ei ole talvivaatteita ollut koko talvena.
        yksi lapsi jo sisäsyrjillä kävelee syynä vanhat kengät.
        puolivutta opiskelin ja kun ei missään välissä päässyt kirpputoreille ny kärsii lapset vaatteiden puutteesta. jos olisi se 600euroa lapsilla olisi edes jonkinlaiset harrastukset kuin myös vaatteet.

isäntä opiskelee ja niinhän se kuuluu olla, juuri nyt on siirtynyt kodinhoidon tuelle että voi opiskella loppuu ja juuri niin olen vuorostaan työtön. mutta niinkuin olen sanonut pienet lapset kasvaa hurjaa vauhtia.

lapsien hyvinvointia eihän tueta yksinhuoltajat pärjää paremmin kuin perheelliset ja uusiot vielä paremmin.
        lapseni ovat pieniä ja juuri siinä iässä jolloin aletaan harrastaa ja yksi rinnalla.
        arvaa puuttuuko joka vuosi saat ettiä luistimet jos ei sukset ja monot.
        varsinkin tälle lapselle jolla todettu lättäjalka.
        työ mitä mies tekis ei riittäisi edes elättämää perhettämme ja kohta aletaan velkautuu kun ei tiedä mitä joutuu ottaa lainaa.

minä puolestaa toivon että perheellisiä(ei uusio) pienlapsiperheitä tuetaan paremmin kuin on tuettu. meidäkin paririidat ovat olleet alkujaa riittautuneet rahasta ja liian pitkistä työpäivistä ja hulluhan siihen enään ryhtyisi.

minähän olen ollut rekattu mutta en koe pysyvyyttä tähän palstaa kaikki netti aika mitä on olen käyttänyt tähän eli erittäin vähän.

"Lopuksi voisit rekata nikkis, kun ei aina erota kuka kirjoittaa kakista ja nussistanne. "
        minä en kirjoita kuin miehestäni hyvään sävyy , enkä mistää kakka kikkareista

• rosestar
        rosestar kirjoitti:

minähän ihan reagoin normaaliin asiaa, lisäksi lasten vaatteet on kirppareista mistä muista, juuri nytkin puuttuu yhdeltä lapselta kypärä, itelläkään ei ole talvivaatteita ollut koko talvena.
        puolivutta opiskelin ja kun ei missään välissä päässyt kirpputoreille ny kärsii lapset vaatteiden puutteesta. jos olisi se 600euroa lapsilla olisi edes jonkinlaiset harrastukset kuin myös vaatteet.

isäntä opiskelee ja niinhän se kuuluu olla, juuri nyt on siirtynyt kodinhoidon tuelle että voi opiskella loppuu ja juuri niin olen vuorostaan työtön. mutta niinkuin olen sanonut pienet lapset kasvaa hurjaa vauhtia.

lapsien hyvinvointia eihän tueta yksinhuoltajat pärjää paremmin kuin perheelliset ja uusiot vielä paremmin.
        lapseni ovat pieniä ja juuri siinä iässä jolloin aletaan harrastaa ja yksi rinnalla.
        työ mitä mies tekis ei riittäisi edes elättämää perhettämme ja kohta aletaan velkautuu kun ei tiedä mitä joutuu ottaa lainaa.

minä puolestaa toivon että perheellisiä(ei uusio) pienlapsiperheitä tuetaan paremmin kuin on tuettu. meidäkin paririidat ovat olleet alkujaa riittautuneet rahasta ja liian pitkistä työpäivistä ja hulluhan siihen enään ryhtyisi.

minähän olen ollut rekattu mutta en koe pysyvyyttä tähän palstaa kaikki netti aika mitä on olen käyttänyt tähän eli erittäin vähän.

"Lopuksi voisit rekata nikkis, kun ei aina erota kuka kirjoittaa kakista ja nussistanne. "

"lapsien hyvinvointia eihän tueta yksinhuoltajat pärjää paremmin kuin perheelliset ja uusiot vielä paremmin."

tai

mutta jos yksihuoltajat saa senkin minkä muut perheet uskon heilläkin olevan asiat vielä pahemmin.

• rosestar kirjoitti:

En nyt jokaista esille ottamaasi asiaa lähde erikseen kommentoimaan, mutta tunnut yleistävän aika rankasti yksinhuoltajat tietynlaisiksi ehkä muutamaan omaan kokemukseen perustuen.

Yksinhuoltajiahan ei tueta yhtään enempää kuin muitakaan lapsiperheitä. Ne pienet korotukset ym. Joihin yksinhuoltaja on oikeutettu, on tarkoitettu tasaamaan sitä, että yksinhuoltaja on tosiaan yksin lapsen/lasten kanssa. Kun taloudessa on kaksi vanhempaa, kahden aikuisen tulot on tilanne taloudellisesti usein parempi. Yksinhuoltajahan maksaa vuokrasta/asuntolainasta sähköön ja vakuutuksiin asti kaiken yksin. Mitkään tuet eivät koskaan yllä kattamaan tätä "vajetta".

Yksinhuoltajiakin on erilaisia. Toiset ovat täysin yksin lasten kanssa, toisilla on yhteishuoltajuus, toisilla on laaja tukiverkko, toisilla on huipputulot kun toiset sinnittelevät pienen palkan kanssa. Mielestäni tuet tulee kohdistaa heille, ketkä niitä eniten tarvitsevat olipa kyseessä sitten kahden vanhemman perhe tai yksinhuoltajaperhe. Lasten hyvinvointi on etusijalla olipa lapsen perhemuoto mikä tahansa.

En myöskään oikein ymmärrä miksi puhut uusioperheistä kuin se olisi jokin taloudellinen taivas... Siinähän on kahden aikuisen tulot yhdistetty samalla tavalla kuin ydinperheessä. Jotkut ovat varakkaampia, toisilla on tiukempaa. Ei se ole mitään "lisätuloa" jos uusioperheellinen saa elareita exältään, nehän menevät lapsen tarpeisiin siinä missä menisivät jos pari olisi edelleen yhdessä.

• oasis79 kirjoitti:

En nyt jokaista esille ottamaasi asiaa lähde erikseen kommentoimaan, mutta tunnut yleistävän aika rankasti yksinhuoltajat tietynlaisiksi ehkä muutamaan omaan kokemukseen perustuen.

Yksinhuoltajiahan ei tueta yhtään enempää kuin muitakaan lapsiperheitä. Ne pienet korotukset ym. Joihin yksinhuoltaja on oikeutettu, on tarkoitettu tasaamaan sitä, että yksinhuoltaja on tosiaan yksin lapsen/lasten kanssa. Kun taloudessa on kaksi vanhempaa, kahden aikuisen tulot on tilanne taloudellisesti usein parempi. Yksinhuoltajahan maksaa vuokrasta/asuntolainasta sähköön ja vakuutuksiin asti kaiken yksin. Mitkään tuet eivät koskaan yllä kattamaan tätä "vajetta".

Yksinhuoltajiakin on erilaisia. Toiset ovat täysin yksin lasten kanssa, toisilla on yhteishuoltajuus, toisilla on laaja tukiverkko, toisilla on huipputulot kun toiset sinnittelevät pienen palkan kanssa. Mielestäni tuet tulee kohdistaa heille, ketkä niitä eniten tarvitsevat olipa kyseessä sitten kahden vanhemman perhe tai yksinhuoltajaperhe. Lasten hyvinvointi on etusijalla olipa lapsen perhemuoto mikä tahansa.

En myöskään oikein ymmärrä miksi puhut uusioperheistä kuin se olisi jokin taloudellinen taivas... Siinähän on kahden aikuisen tulot yhdistetty samalla tavalla kuin ydinperheessä. Jotkut ovat varakkaampia, toisilla on tiukempaa. Ei se ole mitään "lisätuloa" jos uusioperheellinen saa elareita exältään, nehän menevät lapsen tarpeisiin siinä missä menisivät jos pari olisi edelleen yhdessä.

Lisään vielä, että olen siinä kanssasi samoilla linjoilla, että lapsiperheitä yleisesti tulisi tukea enemmän/paremmin. Se tulisiko tuen olla taloudellista vai muunlaista, onkin eri asia, mutta kun kyseessä on lasten hyvinvointi, ei panostus ole koskaan turhaa.

• rosestar
        oasis79 kirjoitti:

Lapsen etu on etusijalla mutta itsehän vertailen lapsien etuja toimeentulossa.
        en keskiluokan tai varakkaan perheitä. heikommista lähdetään.
        varakasta tai keskiluokasta en pysty näillä rahoilla kuvitteleen muutakuin heistä ei ole huolta paitsi, että jotkut keskiluokkasetkin, elää ali toimeentulon koska ovat ylivelkaantuneet mutta omaisuus estää toimeentulonjos ei myy.
        en havittele aikuisten taivasta toimeentulossa, kuin itse oletat ensimmisenä.
        kaikkihan pitäisi oletettavasti tietää aikuinen tekee päätökset ja lapset kärsii jos on kärsittävää.
        yhteiskunta ei ennaltaehkäise ja jos itse pyörittelen päässäni rahahuolia tottakai minun on alettava vertailee, että kun halukkaita on, jotka haluaa auttaa. mutta en osaa suhteuttaa kuulunko niihin autettaviin, vai onko joku joka tarvitseen enemmän apua?vaikka itken väliin itseni kyyneliin, olematta hajoomatta. pitääkö minun kieltäytyä auttavasta kädestä.
        olen niin huono oleen ottaan vastaan mitään kun jaksan murehtia toistenkin rahoista. jos laitan jono järjestykseen se ei tarkoita että uusio perhe elää paremmin kuin keskiluokka tai varakas varsinkaan kun on toimeentulossa.

• aIbatrossi

Siin ontaas femakkojen sormet pelissä --kohtuus 150€ buahaha:((((

AU isänä piti oikeudessa todistaa, että pystyn maksamaan nykyrahassa 2800€/kk

Siis saman, kuin yksikönpäällikkön esiintyvä Ratikka saa muka luvata palkaxi

osaajaduunarille

• rosestar

sullahan on piukat paikat

• aIbatrossi
        rosestar kirjoitti:

sullahan on piukat paikat

Onhan se kallis hinta panosta:((((

Femakot jyrää meitin

En kadehtisi yh-ämmiäkään

Mut ne saa pitää mukelonsa----au/yh-isänä jo oikeudenkäynnit maksoi auton hinnan

hmmm olis kai roseltaki halvemmalla lohjennut:)

• rosestar
        aIbatrossi kirjoitti:

Onhan se kallis hinta panosta:((((

Femakot jyrää meitin

En kadehtisi yh-ämmiäkään

Mut ne saa pitää mukelonsa----au/yh-isänä jo oikeudenkäynnit maksoi auton hinnan

hmmm olis kai roseltaki halvemmalla lohjennut:)

en ole maksun, eli ei olisi mitään lohjennut.voit olla gingerisi luona

• aIbtrossi
        rosestar kirjoitti:

en ole maksun, eli ei olisi mitään lohjennut.voit olla gingerisi luona

Eix tän kerran, ku gingeri on ny just neet --maalarit konehuanees

• aIbatrossi
        aIbtrossi kirjoitti:

Eix tän kerran, ku gingeri on ny just neet --maalarit konehuanees

Lissään viäl rosel tiarox:

Ämmä ei kertaakaan ol maksanu elareit minulle, kuten lain ja oikeudenmukaan
        kuulu ämmänki penskjansa elättää-

avokkina tehtiin lainmukainen sopimus summasta----ja sixi junalin sen älyttömän pienexi--nykyrahassa alle 50€/kk

sen penskasuajelu maksoikin ennakkona ja lapsilisä kuului minulle

Vaan kunnei tullut määräpäivänä ja kysyin pankista----oli ketalekääkkä
        vaihtanutkin pankin

Onnex tajusin nopeasti mennä lähimpään räkälään, ku äämä lipitti vasta toista
        ostamaansa keppanaa ja nappasin veskasta rahat pois
        yx tatskagorilla yritti estää........mut jäi vai yrittämisexy

• rosestar
        aIbatrossi kirjoitti:

Lissään viäl rosel tiarox:

Ämmä ei kertaakaan ol maksanu elareit minulle, kuten lain ja oikeudenmukaan
        kuulu ämmänki penskjansa elättää-

avokkina tehtiin lainmukainen sopimus summasta----ja sixi junalin sen älyttömän pienexi--nykyrahassa alle 50€/kk

sen penskasuajelu maksoikin ennakkona ja lapsilisä kuului minulle

Vaan kunnei tullut määräpäivänä ja kysyin pankista----oli ketalekääkkä
        vaihtanutkin pankin

Onnex tajusin nopeasti mennä lähimpään räkälään, ku äämä lipitti vasta toista
        ostamaansa keppanaa ja nappasin veskasta rahat pois
        yx tatskagorilla yritti estää........mut jäi vai yrittämisexy

minun äitini tekikin niin, että vei sisareni mukana mutta hän ajatteli ettei joudu elareista vie tappeleen. syyn ja seurauksen takia itse menetin kaksi ihmistä yhellä iskulla.
        aikuisena asian ymmärtää paremmin mutta lapsena itse kärsin pahiten. seurauksen plussat on että arvostaa enemmän perhettä ja ymmärtää lasten kanssa yhteisen ajan mutta miinukset sairaaloisen mustasukkasuuteen taipuva, josta on toisenlaiset seuraamukset.

• En usko että yksinhuoltajalla olisi taloudellisesti paremmin kuin parisuhteella olevalla. Yksinään sitten maksetaan todella aivan kaikesta. Lapsiperheillä harvemmin sitä rahaa liiaksi tai aina tarpeeksikaan on, olipa sitten molemmat vanhemmat tai vain toinen huoltajista talousvastuussa.

Mitä enemmän kasvavien hyväksi voisi tehdä - esim niiden kalliiden harrasteiden sijaan - olisi molempien vanhempien antama aika ja yhteinen tekeminen lapselleen tärkeämpää. Käytännössä monesti tämä edullinen vaihtoehto on vain sitä, mikä jää enempi visuointitasolle.

Se on taas totta, että talouspuolen ongelmat rassaa parisuhdetta ja ilmapiirin kireys heijastuu lapsiinkiin. En moittisi, jos yhteiskunta tukisi suoraan kaikkia lapsiperheitä tukien muodossa enemmän.

• rosestar

no mutta sos.tant taitaa puhua pötyä.

• rosestar kirjoitti:

no mutta sos.tant taitaa puhua pötyä.

Mieti asiaa teoriatasolla kylmine tosiasioineen:

Sosiaalityöntekijä tekee eurolleen laskelman, paljonko elatusapua (riippuen lasten iästä, lukumäärästä, maksavan huoltajan tuloista jne) saat, jos jäät yksinhuoltajaksi. Laskelmissa tuloina otetaan sitten huomioon kaikki mahdolliset saatavat tuen muodot. Ja niistä tuloista maksat sentilleen sitten ne perheesi menot. Olipa lapsi pieni, kouluikäinen tai opiskelija (jolloin tukien saaminen hiipuu huomattavasti). Ajattele kun kaikki lapsesi ovat opiskelijaiässä. Miten turvaat heidän elatuksen ja kaikki mahdollisuudet?

Käytännössä moni yh kuitenkin kokee, ettei raha riitä. Mistä se puuttuva osuus silloin otetaan? Entä jos elatusapua maksavalla tulee toinen perhe elätettäväksi? Silloinhan lapsillesi maksettava osuus myös pienenee (suhteutetaan kohtuulliseksi elatusvelvolliseen nähden).

Uusioperhe sitten. Avopuolison tulot huomioidaan aina, osallistuuko lastesi elatukseen sitten millään lailla tai ei. Sehän ei ole hänelle mikään velvoite, mutta sinun etuuksiasi miinustetaan jokatapauksessa. Voihan olla, että uudellakin tulokkaalla on jo liuta entisiä huollettavia. Joiden elatukseen sinäkin osallistuisit jollain tasolla.

• rosestar
        elisakettu kirjoitti:

Mieti asiaa teoriatasolla kylmine tosiasioineen:

Sosiaalityöntekijä tekee eurolleen laskelman, paljonko elatusapua (riippuen lasten iästä, lukumäärästä, maksavan huoltajan tuloista jne) saat, jos jäät yksinhuoltajaksi. Laskelmissa tuloina otetaan sitten huomioon kaikki mahdolliset saatavat tuen muodot. Ja niistä tuloista maksat sentilleen sitten ne perheesi menot. Olipa lapsi pieni, kouluikäinen tai opiskelija (jolloin tukien saaminen hiipuu huomattavasti). Ajattele kun kaikki lapsesi ovat opiskelijaiässä. Miten turvaat heidän elatuksen ja kaikki mahdollisuudet?

Käytännössä moni yh kuitenkin kokee, ettei raha riitä. Mistä se puuttuva osuus silloin otetaan? Entä jos elatusapua maksavalla tulee toinen perhe elätettäväksi? Silloinhan lapsillesi maksettava osuus myös pienenee (suhteutetaan kohtuulliseksi elatusvelvolliseen nähden).

Uusioperhe sitten. Avopuolison tulot huomioidaan aina, osallistuuko lastesi elatukseen sitten millään lailla tai ei. Sehän ei ole hänelle mikään velvoite, mutta sinun etuuksiasi miinustetaan jokatapauksessa. Voihan olla, että uudellakin tulokkaalla on jo liuta entisiä huollettavia. Joiden elatukseen sinäkin osallistuisit jollain tasolla.

" Sehän ei ole hänelle mikään velvoite"
        totuus on että on velvoite ja otetaan lain kautta, jos ei muuten.
        se on totuus, sen verran kerkesin kela-kerttu sivulla perehtyy.

onko elatustuki veronalaista?

• rosestar
        rosestar kirjoitti:

oho ymmärsin väärin siis lasten biologisella isällä on velvoite. ei uusio perheen isällä.
        joskus kaattaa luea uudelleen.

• rosestar kirjoitti:

Eli lakisääteisesti mahdollinen uusiokumppani olisi elatusvelvollinen sinun lapsiisi? Tiesin että tuloina otetaan huomioon, mutta että sanatarkalleenko? Ja sinä olet elatusvelvollinen uusiokumpaanin mahdollisille lapsille -ko?

Itse ajattelin asian käytännön tasolla. Jos olisin yksinhuoltaja jolla on elätettäviä lapsia, en katsoisi että yhteisöön tuleva uusin jäsen olisi velvollinen yhtään mihinkään (tai toisinkaan puolin, miksi huolehtisin kenenkään toisenkaan lapsista, jokainen huolehtikoon omistaan).

Käsittääkseni elatustuki ei ole veronalaista tuloa (mutta huomioi että se katsotaan sinulle henkilökohtaiseksi tuloksi kun sinulle lasketaan esim toimeentulotukinormit) mutta maksajalle verovähennyskelpoista menoa. Tarkemmin en näitä tiedä, kun en ole mikään sosiaalityöntekijä enkä ole saanut mitään tukiakaan.

• rosestar
        elisakettu kirjoitti:

Eli lakisääteisesti mahdollinen uusiokumppani olisi elatusvelvollinen sinun lapsiisi? Tiesin että tuloina otetaan huomioon, mutta että sanatarkalleenko? Ja sinä olet elatusvelvollinen uusiokumpaanin mahdollisille lapsille -ko?

Itse ajattelin asian käytännön tasolla. Jos olisin yksinhuoltaja jolla on elätettäviä lapsia, en katsoisi että yhteisöön tuleva uusin jäsen olisi velvollinen yhtään mihinkään (tai toisinkaan puolin, miksi huolehtisin kenenkään toisenkaan lapsista, jokainen huolehtikoon omistaan).

Käsittääkseni elatustuki ei ole veronalaista tuloa (mutta huomioi että se katsotaan sinulle henkilökohtaiseksi tuloksi kun sinulle lasketaan esim toimeentulotukinormit) mutta maksajalle verovähennyskelpoista menoa. Tarkemmin en näitä tiedä, kun en ole mikään sosiaalityöntekijä enkä ole saanut mitään tukiakaan.

ei olit oikeassa, luin väärin alkujaan.
        mutta biologinen isä on velvollinen vaikka lain kautta maksamaan.
        yritin oikaista kun huomasin toisella lukemisella virheeni.

mutta jos tuo yksi livahtaa käsistä ja uuden kanssa pitäisi kimppaan mennä en huolis ihmistä joka pimittää rahat itsellä. ottaisin tasa-arvoisemman aseman suhteeseen,varsinkin lapset ennen aikuisia.. josta olen muutaman kerran alussa saanut vääntää kättä mieheni kanssa 8)

äidinmaitokaan ei ollut veronalaista tukea mutta sain lypsää omaan kukkaroon jolla hankin ruokakassin, hätäajoneuvon, kirppureissuijen, synttäreille menemiseksi(sukulaiset melki kaikki asuvat toisilla paikkakunnilla), aikaan säästämiseksi eli tila-auton.
        lapsilisä ainakin taas lasketaan tuloksi, joka ei köyhän kukkaroa ainakaan laita rehottamaan josta hyötyy vain varakkaammat.

no mutta täytyy oikein kunnolla harkita saimurin hankkimista

• määmy

Mä oon ymmärtäny, et elari määräytyy tuloje mukaa

• rosestar

jep, mutta kaikilla lapsilla ei ole isää tai jos on voivat olla liian köyhiä että kela maksaa ja jos kuulemani mukaan joka ei ole fakta niin ne menee köyhälle isälle velaksi. minä puhun nyt aaltopituudella toimeentulotuella olevat yh-äidit tarviiko heistä olla huolissaan.?

• rosestar

mutta näähän on näitä, mitä kukaan ei puhu. kysymyksenä miksi?

• aIbatrossi
        rosestar kirjoitti:

mutta näähän on näitä, mitä kukaan ei puhu. kysymyksenä miksi?

Elatusmaksun ennakkoa saa enemmän, jos isä on tuntematon

Yx äämä otti sen lisäennäkon ja toinen äämä oikeudessa todisti

että ukko, joka pukkasa kax penska ryyppyporukassa oli tuntematon

Seukkasin sen äämän kaa-----viikottain yx pari/kolkyt v vanhempi tuli

viinakassinsa kanssa juopottelemaan sen äämän lua

mukeloitansa katsomaan-----ulkonäöstä jo het näki, että isukkihan hän on

• rosestar kirjoitti:

jep, mutta kaikilla lapsilla ei ole isää tai jos on voivat olla liian köyhiä että kela maksaa ja jos kuulemani mukaan joka ei ole fakta niin ne menee köyhälle isälle velaksi. minä puhun nyt aaltopituudella toimeentulotuella olevat yh-äidit tarviiko heistä olla huolissaan.?

Tuollainen löytyi, mikäli isää ei tiedetä

"Elatustukea haetaan oman kunnan/kaupungin elatustukitoimistosta, tukea saa jos elatusvelvollinen laiminlyö elatusavun maksamisen.
        Tuki on 130€/lapsi."

• vain lapsen elämään

Lapset eivät ole mitään rahantekokoneita.

• rosestar

sitäkö sinä luulet niiden olevan.

• rosen ukko
        rosestar kirjoitti:

sitäkö sinä luulet niiden olevan.

Sitä ne roselle on :(

• rosestar
        rosen ukko kirjoitti:

Sitä ne roselle on :(

minun ukkoni on kultahaarukkani, niin hän on sanonut että hän ostaa mulle sen omakotitalon.(vaikka koin se omakotitalon siinä vaiheessa turhaksi.
        mitä teen rahalla jos ei olisi elätettäviä, itseni olisin varmaan jo tappanut ja se on totuus koska elämänliekkini olisin sammuttanut.
        nyt minulla on syy elää, joiden vuoksi tapella,joita suojella ja jota rakastaa ja saada rakkautta.

• Kyse ei ole siitä, miten paljon on rahaa, vaan siitä, miten ne rahat käyttää.

• rosestar

niihän se on, mutta rahaksi on vaikea muuttua kun esikoulustakin vaaditaan luistimet kuin sukset ja jos et hommaa tai kun perustelin etten pysty käyttää hiihtoladulla kun itsellä ei ole varusteita jolloin höpistää että voithan kävellä rinnalla ja lenkkareilla ei oikein lumessa harpo ilman kärsimättä märistä jaloista.
        ja annetaan ymmärtää että olet huono äiti.
        tai että kuin luistin kaupasta en voinut ostaa 1,5 cm varalla lapselle luistinta, vaikka nyt jäät karkas ostosta viikossa ja seuraavaan vuotta odotellen. taas aletaan epäsuorasti vihjailee että olen huono äiti.

lapset siinä kärsii eniten pitäisi vielä näillä rahoilla hoitaa koulukirjat/välineet(ei tueta etälukiota/ilta), harrastukset, ruuat, vaatteet tarvittavat välineet että pääsee edes kokeileen luistelua(ja lisäksi turvavarusteiden kanssa)sairaala kulut on ollut niin uskomattomat leikkauksen jälkeen, lasten antibiiotit(tämä kun on jatkuvaa niin pitää olla jatkuvasti ajan tasalla ja rahaa kun lääke on loppumassa varsinkin kefexin kohdalla 2viikkoa) ja hampaita saanut hoidattaa. niskakramppeja, täitä(reseptiä saa odottaa, lääkärin ajalle koska ei ole tappava).
        kaikki saa itkee lääkäriltä jos aijot selvitä,niin kuin lapsen lättäjaloista jotka aiheuttaa vanhat kengät(jos ei hoida aiheuttaa estetiikkaa lapselle ja jalkakipuja ,lonkkavikoja ja peräti selkäkipuja).

jotkut asiat vaatii enemmän rahaa ja on välttämättömiä lapsen terveellisen kehityksen takia mutta ei raha onnelliseksi tee vanhempia vaan lapsi.
        itse olen toivonut omakotitaloa johon lapsille tehdä aidattu leikkipiha jota ei terrorisoida(nuoret) ja lapsia ei kiusata.
        mutta noin 10 vuoden päästä en varmaan omakotitalolla ihmeempiä teen.paitsi jos alan hoitaa sijoitettuja lapsia.

• EN tiedä miten yh:lla on rahaa, mutta itse maksan vähä vajaa 350 € kahdesta lapsesta toisen kännykkälaskun, osan molempien harrastuksista ja kaikenlaista satunnaista menoa, kuten esim. mopokortin ja puolet toisen ens kesän kielikurssista Maltalla.

Noin vuoden päästä tietysti loppuu toisesta elarien maksaminen, mutta uskon, että siitä ne kersan kulut vasta kasvaa.

Noin muuten oon sitä mieltä, että kenenkään turha valittaa elarien suuruutta/pienuutta. Käyttäkää pässit kortsua tai steriloikaa itsenne, jos ei kerran vastuunkantajaksi ole.

• rosestar

minusta yhteiskunta ei huomio tarpeeksi tässä asiassa miehiä.
        joka ei ole minusta tasa-arvoista mutta nythän en taistele miesten oikeuksista vaan lasten tasa-arvoista.
        niin kuin joku muukin on huomannut kuin minäkin että aikuisena kärsitään vanhempiemme kasvatuksesta jos polku on vienyt väärään suuntaa myös senkin takia että on liittynyt värään porukkaan mutta nekin porukan tekijät on jossain.

esimerkkinä; vanhempieni kasvatus nähdään, mihin johtaa minun lapsuuden syy ja seuraus köyhyyteen. eli mitä tarkoitat vastuukannolla? kun kannan vastuun lapsistani varsinkin parhaiten, mihin kykenen ilman rahaa.Mies tekee sen mihin pystyy tällä hetkellä käymään koulua ja tukemaan pienten lasten kasvua, jos maa olisi ilmaista viljelisin sitä ja tekisin talon vaikka ilman sähköä elettäis, ainut vaan estää että asuminen maksaa, maa maksaa, puut maksaa, vesi maksaa ja puhdasta ilmaakin saa ostettua.

• rosestar
        rosestar kirjoitti:

minusta yhteiskunta ei huomio tarpeeksi tässä asiassa miehiä.
        joka ei ole minusta tasa-arvoista mutta nythän en taistele miesten oikeuksista vaan lasten tasa-arvoista.
        niin kuin joku muukin on huomannut kuin minäkin että aikuisena kärsitään vanhempiemme kasvatuksesta jos polku on vienyt väärään suuntaa myös senkin takia että on liittynyt värään porukkaan mutta nekin porukan tekijät on jossain.

esimerkkinä; vanhempieni kasvatus nähdään, mihin johtaa minun lapsuuden syy ja seuraus köyhyyteen. eli mitä tarkoitat vastuukannolla? kun kannan vastuun lapsistani varsinkin parhaiten, mihin kykenen ilman rahaa.Mies tekee sen mihin pystyy tällä hetkellä käymään koulua ja tukemaan pienten lasten kasvua, jos maa olisi ilmaista viljelisin sitä ja tekisin talon vaikka ilman sähköä elettäis, ainut vaan estää että asuminen maksaa, maa maksaa, puut maksaa, vesi maksaa ja puhdasta ilmaakin saa ostettua.

mutta onneksi sitä ilmaa jota me haukkaillaan ei olla vie keksisty varastaa meiltä mutta niinkuin sanoin pullotettu 8)
        tiedän olevan maan läheinen mutta minut on kasvatettu kuin vapaat kanat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      376
      8283
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      167
      2627
    3. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      948
    4. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      60
      873
    5. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      12
      860
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      836
    7. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      833
    8. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      812
    9. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      46
      786
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      69
      725
    Aihe