Heips! Eli soitin tänään yhteen firmaan, ja he lupasivat hetken juttelun jälkeen minulle kesätöitä mansikanmyyjänä. He sanoivat soittavansa minulle uudelleen toukokuussa, ja kertovansa silloin tarkemmat työajat ynnä muut. Nyt minua alkoi mietityttämään että entä jos he eivät soitakaan, vaikka me aivan selkeästi sovimme että pääsen töihin? Kuinka sitovia ovat nämä puhelimessa sovitut kesätyöt?
Kesätöiden sopiminen puhelimitse
3
181
Vastaukset
- Aina kirjallisena...
Saattaa hyvinkin olla, että eivät soittele.
Jos haluat varmistaa paikan, niin vadi kirjallinen sopimus. Jos eivät sitä suostu tekemään, niin en luottaisi pätkääkään, että kesällä olisi työpaikka. - kesaduuni_anna
Moi.
Lain mukaan suullinen työsopimus on aivan yhtä pätevä kuin kirjallinenkin. Suullisissa sopimuksissa kuitenkin työtekijä on heikoilla sillä hänellä ei ole epäselvyyksien sattuessa käytännössä mitään todisteita tehdystä sopimuksesta eikä sovituista pykälistä kuten vaikkapa palkka tai työaika. Siksi suosittelisin vahvasti kirjallisen sopimuksen laatimista.
Sinun tilanteessasi varmaankin soittaisin työnantajalle uudestaan ja pyytäisin tapaamista sopimuksen kirjoittamiseksi. Jos työaika ei vielä ole selvillä, voidaan työsopimukseen laittaa arvio esim. kesäkuun puolivälissä. Tarkka päivä voidaan sopia yhdessä myöhemmin. Myös työn kestosta voidaan tehdä arvioita.
Jos et tahdo soittaa työnantajalle takaisin, pidä kuitenkin huoli, että jos hän soittaa takaisin, niin teette kirjallisen työsopimuksen vielä ensimmäisenä työpäivänä. Siihen asti kannattaa katsastella ja hakea myös muihin työpaikkoihin.
Onnea työnhakuun :),
KesäduuniAnna
www.4h.fi - kesaduuni_anna
Lisäys vielä edelliseen:
Jos työsopimusta ei ole tehty kirjallisena työnantaja on kuitenkin velvollinen tähän:
"Työsopimuslain (55/2001) 2. luvun 4 §:n mukaan työnantajan on annettava työntekijälle, jonka työsuhde on voimassa toistaiseksi tai yli kuukauden pituisen määräajan, kirjallinen selvitys työnteon keskeisistä ehdoista viimeistään ensimmäisen palkanmaksukauden päättymiseen mennessä, jolleivät ehdot käy ilmi kirjallisesta työsopimuksesta."
KesäduuniAnna
www.4h.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059