Oletteko kuulleet koskaan käytettävän suomalaisia puita, kuten kataja, pihlaja, kuusi tai mänty kitaroiden rakentamisessa?
Leppäähän toki käytetään ja koivuakin on tainnut joku joskus käyttää vaikka on raskas materiaali.
Suomalaisten puulajien käyttö
5
456
Vastaukset
- Oi kuusipuu
Ainakin Landola ja Ruokangas käyttävät lämpökäsiteltyä kuusta kitaroissaan ja ainakin Ruokangas myös koivua (Arctic birch). Mistä nuo kuuset sitten tuodaan, en tiedä, mutta itse lämpökäsittely (Thermowood) on suomalainen patentoitu innovaatio.
- onhan niitä vaik kui
Periaatteessa tietysti mikä tahansa puu kelpaa. Itse asiassa katajasta ja pihlajasta en tiedä että miten paksuiksi ne kasvaa. Jos puunrunko ei hyväkuntoisena kasva kovin paksuksi niin se näkyy suoraan liitoksien määrässä ja se ei aina ole hyvä juttu.
Mänty ja kuusi on aika pehmeitä puulajeja joten ehkä sen takia ne ei ole kaikkein suosituimpia? Akustisten kannet on melko yleisesti tehty kyllä kuusesta. Ainakin joillakin merkeillä. - CBG guitarman
Itseäkin kiinnostaisi värkätä esim sikarilaatikkokitara. Toki puutavaraa löytyy monen blaatuista. Tiukinta matskua (45vuosirengasta/cm) olen tavannut taloni ovenpieli L-listasta. Siinä sitä on vierailla ihmettelemistä. Hyvä että en mennyt maalilla peittämään. Varmaan joka puu laadusta löytyy erinäisiä ominaisuuksia. Kannattaa valkata ja hitahasti kuivatella jottei halkeile. Valmista soitinta ei myöskään kannata liian kuivassa/kuumassa eikä myöskään kylmässä/kosteassa säilytellä. Youtubesta löytyy sikarilaatikko DIY mallistoa ynnä bedpan guitar systeemeitä.
- testannut
Suomalainen ja yleensä pohjoismaalainen puulaji sopii erinomaisesti soitinpuuksi.
Kuusi kanteen ja koivu kylkiin ja pohjaan. Kaulaan löytyy kovapuuta esim. omenapuu, pihlaja, vaahtera, ym.
- De faxto
Tietyistä puista on ehkä siksi tullut de facto kun ne toimivat, Mikään ei estä käyttämästä vaikka pajua mutta sitten voilopputulos olla aivan toivoton.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1341728- 401648
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa631410- 681305
Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei2091144Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi2771097- 701083
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää19958- 74955
Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106888