SSRI-lääkkeiden pitkäaikainen käyttö.

Ssri

Onko kellään SSRI-lääkkeiden käyttäjällä syntynyt sydän sairauksia tai näkökykyä haittaavia lääkkeiden myötä?
Milloin lääkäri on määrännyt sinut vuosikontrolliin eli verikokeisiin ja EKG:hen, jotta haittavaikutukset huomattaisiin varhaisessa vaiheessa, ja seurataanko verenpainettasi SSRI-lääkkeiden käytön aikana, jotta se ei laskisi liian matalaksi?

34

7406

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Depis vm-66

Olen käyttänyt indikaatiolla depressio nyt kuutisen vuotta SSRI-lääkkeitä (tällä hetkellä Septam 60 mg/vrk), käyn vuosittain, kuten kävisin ilman lääkitystäkin kontrollissa. Verikokeet, EKG jne.

RR-arvoja seuraan itse kotosalla, ovat olleet samaa luokkaa ilman lääkitystä ja lääkityksen aikana.

Silmäsairauteni takia, keratoconus, käyn vuosittain silmälääkärillä.

Ja ei, mitään ei ole lääk.käytön aikana havaittu, siis sairautta.

• Anonyymi

Nykyiset lääkärit eivät ole koskaan kuulleet RR:sta eli Riva Rocci:sta, niille pitää aina se selittää, kun kyselevät, että mikä tämä on ja sitten vielä väittävät, ettei tieto pidä paikkaansa, että heille olisi se opetettu, jos... Ja blää blää blääää...

• kyllä

Mulla oli käytössä Essitalopraami jännitysoireisiin 6,5 v (aivan liian pitkää), lopetus aiheutti valtavasti lopetusoireita, joista kärsin edelleen (pian 2 vuotta lääkkeen lopetuksesta). Mm. näkö on epätarkka, herkästi väsyvä, näen välillä kaksoiskuvia ja kokonaisuuksien hahmottaminen on vaikeaa. Hermosto paranee vähitellen. Lääkkeen käyttöä ja vaikutusta elimistöön ei seurattu käytön aikana ollenkaan. Todella huonot kokemukset lääkäreistä ja lääkkeestä.

• 14+14+14

Olet vain yksi tuhansista jota psykiatria on pannut perseeseen törkeästi. Psykiatriassa on tapana hylätä potilas aina, kun ongelmia tulee vastaan. "Lääkkeiden" tuhoisuus kyllä tiedetään, mutta ei niistä kansalaisille vastaanotolla saatika tiedotusvälineissä kerrota. Asiat on selvitettävä itse, jos haluaa tietää totuuden. Onpahan noitakin, jotka kärsii neurologisista vaurioista 7:ttä tai 10:ttä vuotta lopetuksen jälkeen. Silloin puhutaan jo ihan kunnon aivovaurioista mitä psyykenlääkkeet ovat aiheuttaneet. Toivottavasti oloisi kohenee koko ajan ja kaikki muuttuu vielä pareammaksi. Olet käyttänyt todella pitkään jotne 2 vuoden lopetusoireet eivät ole mitenkään harvinaisia (vaikka tietenkin lääkärisi on näin arvatenkin väittänyt).

• kyllä
        14+14+14 kirjoitti:

Olet vain yksi tuhansista jota psykiatria on pannut perseeseen törkeästi. Psykiatriassa on tapana hylätä potilas aina, kun ongelmia tulee vastaan. "Lääkkeiden" tuhoisuus kyllä tiedetään, mutta ei niistä kansalaisille vastaanotolla saatika tiedotusvälineissä kerrota. Asiat on selvitettävä itse, jos haluaa tietää totuuden. Onpahan noitakin, jotka kärsii neurologisista vaurioista 7:ttä tai 10:ttä vuotta lopetuksen jälkeen. Silloin puhutaan jo ihan kunnon aivovaurioista mitä psyykenlääkkeet ovat aiheuttaneet. Toivottavasti oloisi kohenee koko ajan ja kaikki muuttuu vielä pareammaksi. Olet käyttänyt todella pitkään jotne 2 vuoden lopetusoireet eivät ole mitenkään harvinaisia (vaikka tietenkin lääkärisi on näin arvatenkin väittänyt).

Joo kyllä on niin törkeästi tehty, että ei vielä samat riitä kuvaamaan, aivan epätodellista ja painajaismaista. En voi käsittää, että näin vakavista haittavaikutuksista ei puhuta. Olen hyvin sinnikäs ja taistelin itselleni alan huippu lääkärin, joka on jo virallisesti diagnosoinutkin tilanteeni SSRI-lääkkeestä johtuvaksi. Tieto on mennyt myös KELA:an ja monille tutkiville ja hoitaville tahoille. Toivottavasti voin osaltani välittää tietoa SSRI-lääkkeiden vaaroista niitä määrääville henkilölle. Mistä olet kuullut noin pitkistä läälevaikutuksista? Yritän kyllä olla lukematta liikaa asioista, sillä tilanne on todella vaikea ja vaatii äärimmäistä sinnikkyyttä ja myönteistä ajattelua. Onneksi olen edennyt paljon, mikä tuo koko ajan toivoa paranemiseen. Olen kyllä samaan aikaan erittäin surullinen kokemastani kärsimyksestä, olin juuri päässyt pitkien opiskeluvuosien jälkeen huippu työpaikkaan. Kaikki oli niin hyvin ja suunnittelun tulevaisuutta. No elämässä kaikki on mahdollista ja hermosto paranee kolo ajan, joten ennuste on hyvä. En halua pelotella ihmisiä kokemuksillani, sillä asiat eivät ole niin yksinkertaisia. Toivoisin kuitenkin että turhat lääkkeen määräämiset katsottaisiin kokonaan ja ymmärrettäisiin lääkkeen lopetuksen vaikeus ja vasta myöhemmin ilmenevät lopetusoireet. Toivoisin myös uskon ja luottamuksen välittämistä nuorille, jotka kärsivät masennuksista ja ahdistuksista, että niistä selvieää hyvän psykoterapeuttisen tuen avulla, ilman lääkkeitä, ajan kanssa.

• kyllä
        kyllä kirjoitti:

Joo kyllä on niin törkeästi tehty, että ei vielä samat riitä kuvaamaan, aivan epätodellista ja painajaismaista. En voi käsittää, että näin vakavista haittavaikutuksista ei puhuta. Olen hyvin sinnikäs ja taistelin itselleni alan huippu lääkärin, joka on jo virallisesti diagnosoinutkin tilanteeni SSRI-lääkkeestä johtuvaksi. Tieto on mennyt myös KELA:an ja monille tutkiville ja hoitaville tahoille. Toivottavasti voin osaltani välittää tietoa SSRI-lääkkeiden vaaroista niitä määrääville henkilölle. Mistä olet kuullut noin pitkistä läälevaikutuksista? Yritän kyllä olla lukematta liikaa asioista, sillä tilanne on todella vaikea ja vaatii äärimmäistä sinnikkyyttä ja myönteistä ajattelua. Onneksi olen edennyt paljon, mikä tuo koko ajan toivoa paranemiseen. Olen kyllä samaan aikaan erittäin surullinen kokemastani kärsimyksestä, olin juuri päässyt pitkien opiskeluvuosien jälkeen huippu työpaikkaan. Kaikki oli niin hyvin ja suunnittelun tulevaisuutta. No elämässä kaikki on mahdollista ja hermosto paranee kolo ajan, joten ennuste on hyvä. En halua pelotella ihmisiä kokemuksillani, sillä asiat eivät ole niin yksinkertaisia. Toivoisin kuitenkin että turhat lääkkeen määräämiset katsottaisiin kokonaan ja ymmärrettäisiin lääkkeen lopetuksen vaikeus ja vasta myöhemmin ilmenevät lopetusoireet. Toivoisin myös uskon ja luottamuksen välittämistä nuorille, jotka kärsivät masennuksista ja ahdistuksista, että niistä selvieää hyvän psykoterapeuttisen tuen avulla, ilman lääkkeitä, ajan kanssa.

*karsittaisiin

• 2+2

Nuo lääkkeet on tarkoitettu vain ja ainoastaan lyhyeen käyttöön eli korkeintaa 6kk, jonka aikana aloitetaan terapia.

Sitten lääkitys lopetetaan.

• kokemusta on

Cipramil on todella vaarallinen lääke jatkuvasti käytettynä.
        Se on sydämelle vaarallinen.
        Mutta siihen jää myös riipuvaiseksi,ja loput arvaatte.

• Unta vaan

Ja sitten heräsin. Et suinkaan tosissas tuota kommenttia laittanut? Aloitetaan terapia, niinpä niin.

• kyllä

Kyllä ehdottomasti vain lyhytaikaiseen käyttöön, parempi jos ei ollenkaan. Lääkkeet voivat näennäisesti aluksi auttaa, mutta lopettaminen onkin sitten usein ihan toinen juttu. Pitää olla itse todella tarkkana, että osaa tulkita lääkkeen lopetuksesta aiheutuneet oireet lääkkeestä johtuviksi, eikä sairauden ns. pahenemiseksi. Tätä lääkärit eivät osaa tunnistaa ja lääkerumba sen kuin jatkuu. Vaarallisia lääkkeitä.

• vaarallisia on

Nämä lääkkeet hyvin haitallisia sydämelle sekä riski glaukoomaan kasvaa kohonneen silmänpaineen myötä.
      .Lääkkeen aloitukselle tulee olla todella painavat perusteet
      juuri riskien vuoksi, joka naisilla on pitkäaikaiskäytössä sydän oireet. Jos ssri-lääkkeiden rinnalla käytetään esim.beettasalpaajaa esim.propral lievittämään fyysisiä oireita, pahimmilleen verenpainen ja sydämmen syke laskee hengenvaaralliselle tasolle. Vaatikaa lääkäriltänne tutkimuksia, jos joudutte käyttämään näitä lääkkeitä.

• Totuus julki

SSRI-aineet eivät ole lääkkeitä, ne eivät mitään paranna, Ne ovat myrkkyjä, jotka aiheuttavat paljon vaurioita. Lääkäreitä, jotka kirjoittavat näitä, pitäisi sakottaa. Nämä puoskarit eivät voi olla tietämättömiä ko. aineiden vaaroista ja seurauksista.

• höpsistä
        Totuus julki kirjoitti:

SSRI-aineet eivät ole lääkkeitä, ne eivät mitään paranna, Ne ovat myrkkyjä, jotka aiheuttavat paljon vaurioita. Lääkäreitä, jotka kirjoittavat näitä, pitäisi sakottaa. Nämä puoskarit eivät voi olla tietämättömiä ko. aineiden vaaroista ja seurauksista.

Ja mitähän sitten suosittelisit asiantuntijana ihmiselle joka kärsii vakavista mielenterveysongelmista,terapiat kokeiltu ja elämänmuutokset tehty. Heilua hulluna lopun ikää?
        Vaikka nuo lääkkeet eivät olekaan täysin turvallisia niin en näe syytä miksi en söisi jos vältän sillä "hulujen huoneen".

• 2+2
        höpsistä kirjoitti:

Ja mitähän sitten suosittelisit asiantuntijana ihmiselle joka kärsii vakavista mielenterveysongelmista,terapiat kokeiltu ja elämänmuutokset tehty. Heilua hulluna lopun ikää?
        Vaikka nuo lääkkeet eivät olekaan täysin turvallisia niin en näe syytä miksi en söisi jos vältän sillä "hulujen huoneen".

Todella harva oikeesti kärsii mistään vakavasta mielenterveysongelmasta ja siihenkin on muita ratkaisuja kuin lääketehtaan myrkyt. Lääkärit on aivopesty ja siinä samalla potilas, että jokin oire johtuu lääkkeen puutteesta.

Lääkkeistä saa rahaa.

Kannattaa lukea asioita ja ottaa selvää, mitä ympärillä tapahtuu.

Kelan lääkekorvaustilaston mukaan 1 067 964 suomalaista käytti vuonna 2010 masennus-, psykoosi-, neuroosi- ja unilääkkeitä. Lasten ja nuorten psyykenlääkkeiden käyttö on kolminkertaistunut 2000-luvulla. 15–24-vuotiaista suomalaisnuorista yli 50 000 sai viime vuonna jotakin psyyken toimintaa säätelevää lääkettä.

Selvästi käytetyimpiä ovat masennuslääkkeet. Niistä eniten kirjoitetaan SSRI-ryhmään kuuluvia selektiivisiä serotoniinin takaisinoton estäjiä.

– Uudemman polven masennuslääkkeet ovat suosittuja, koska välittömät ja näkyvät haitat ovat vähäisemmät kuin vanhemman polven lääkkeissä, kertoo kliinisen psykiatrian professori Jari Tiihonen Tukholman Karoliinisesta instituutista.

Sosiologien mukaan erilaisten keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden käyttö on jo niin yleistä, että suomalainen hyvinvointivaltio on vääjäämättä muuttumassa psykofarmaseuttiseksi yhteiskunnaksi.

Kehitys on huolestuttava. Samaan aikaan kun psyykenlääkkeiden käyttö on lisääntynyt, väkivallanteot ja verilöylyt ovat tulleet osaksi suomalaisten arkea.

Kelan lääketilastojen mukaan alaikäisten psyyken lääkitseminen moninkertaistuu murrosiässä.

– Murrosikää on ryhdytty hoitamaan masennuslääkkeillä, ilman että kenelläkään on täsmällistä tietoa lääkehoidon haitoista. Normaalin kasvuun ja kehitykseen liittyvän kipuilun näkeminen lääkehoitoa vaativana oireiluna tai sairautena on äärimmäisen huolestuttavaa, ärähtää sosiologian dosentti Ilpo Helén Helsingin yliopistosta.

SSRI-ryhmän lääkkeiden haittavaikutuksista otsikoissa ovat olleet pääasiassa pysyvät seksuaalitoiminnan häiriöt. Vähemmän puhuttuja haittoja ovat itsetuhoisuus, impulsiivinen ja vastustava käyttäytyminen, yllättävät aggressiot sekä vihamielisyys.

Professori Jari Tiihosen mukaan luotettavinta tutkimustietoa on tällä hetkellä psykoosien, neuroosien ja unettomuuden hoidossa Suomessakin yleisesti käytettyjen bentsodiatsepiinien haitoista.

Dosentti Ilpo Helénin mukaan SSRI- lääkkeiden käyttömäärissä näkyy selvästi voimakkaan ja taitavasti toteutetun lääkemarkkinoinnin vaikutus.

– On korostettu hyötyjä ja vaiettu haitoista.
        http://www.apu.fi/artikkeli/laakehaitat-joukkosurmien-taustalla

Onko masennuksessa kyse siitä mitä sinä syöt vai siitä mikä syö sinua? Jos päästä "viiraa", niin se on lääkkeen puutetta. Näin kaikille lääkäreille sekä potilaalle opetetaan ja annetaan ymmärtää.

"Ruokavalio on parhaimmillaan lääkettä ja pahimmillaan sairauksille altistava. Ne, joilla on rohkeus kohdata itsensä, pääsevät hyvin eteenpäin. On myös niitä, jotka mieluummin vain kärsivät kuin tekevät paranemisen edellyttämiä fyysisiä ja/tai psyykkisiä muutoksia. Ihmisessä on itsessään paljon sekä parantavia että tuhoavia voimia. Tietyt mielenterveyssairaudet voivat johtua häiriintyneestä aivokemiasta lapsuuden kaltoin kohtelun tai muun sellaisen sijaan. Mielenterveysongelmia pitää hoitaa biokemiallisen ja fysiologisen tietämyksen avulla, ilman lääkkeitä. Nykyisin tiedetään, että ravintotekijöillä on keskeinen rooli mielensairauksien ehkäisyssä ja hoidossa."
        Lääkäri ja biokemian Tohtori Abram Hoffer
        Psykiatri Humphry Osmond

Bisnes se on kuin kannattaa ja erityisesti juuri lääkebisnes. Käyttäkööt lääketehtaat mitä tahansa lipevää sanahelinää. Totuus on, että niiden valmistamien lääkkeiden tavoiteltu vaikutus on tuottaa lääkeyhtiölle liikevoittoa ja sitähän ne tahkoavat vuosi vuodelta aina enemmän ja enemmän, vaikka kansa ei tervehdy mitenkään. Haittavaikutukset eivät haittaa.

Koululääketieteellä on paikkansa, mutta niin kauan kun ravitsemuksen ja kokonaisvaltaisen hoidon merkitystä ihmisen hyvinvoinnille ei tunnusteta, ovat koululääketieteen lääkärit melko kyvyttömiä auttamaan ihmisiä lukuisissa eri sairauksissa ja siten tuleekin hoidetuksi vain oireita, eikä potilas parane.

Masennuksen omatoiminen hoito:
        http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm

• SSRI-kusetusta
        höpsistä kirjoitti:

Sinulle höpsistä: Sinua ei edes otettaisi sisälle psykiatriseen sairaalaan keskivaikeassa masennuksessa. Psykiatrinen sairaala ei myöskään ole paikka "masentuneelle", sillä siellä olo vain pahenee. Masentuneet päätyvät sairaalaan yleensä vasta kun SSRI-lääkettä on syöty jonkun aikaa ja alkaa tuon myrkyn aiheuttamat ahdistus ja paniikkikohtaukset, joiden seuraukset voivat olla todella arvaamattomat. Puhun ihan kokemuksesta. Sairaalassa lisätään sitten uusia lääkkeitä paniikkikohtauksiin ja kierre on valmis. Jotkut meistä joutuvat helpommin tähän kierteeseen kuin toiset.

• Anonyymi
        SSRI-kusetusta kirjoitti:

Sinulle höpsistä: Sinua ei edes otettaisi sisälle psykiatriseen sairaalaan keskivaikeassa masennuksessa. Psykiatrinen sairaala ei myöskään ole paikka "masentuneelle", sillä siellä olo vain pahenee. Masentuneet päätyvät sairaalaan yleensä vasta kun SSRI-lääkettä on syöty jonkun aikaa ja alkaa tuon myrkyn aiheuttamat ahdistus ja paniikkikohtaukset, joiden seuraukset voivat olla todella arvaamattomat. Puhun ihan kokemuksesta. Sairaalassa lisätään sitten uusia lääkkeitä paniikkikohtauksiin ja kierre on valmis. Jotkut meistä joutuvat helpommin tähän kierteeseen kuin toiset.

Joo. Psykiatrian hoitopolku:

Ihmiselle tulee joku takaisku elämässä tai ei pidä itsestään huolta ja masentuu. Se diagnosoidaan lääketieteellisten termien mukaan masennukseksi ja sitä lääkitään. Kiitos tunteiden medikalisaation!. Sitten iskee SSRI-aineiden toinen puoli jossain vaiheessa jota voi olla esim

liikaa vauhtia (mania),motorinen levottomuus, akatisia

lisääntynyt ahdistus ja paniikit (voi myös liittyä siihen että reagoi aineen haittaan esim näköhäiriöihin, viekkareihin tai levottomuuteen tai sydämentykytyksiin ahdistuksella)

unihäiriöt(yleinen haitta)

Toki vieroitus itsessäänkin voi puhkaista vaikka mitä helvetillisiä oloja ja hermosto-oireita

....
        Ja näihin oireisiin psykiatria määrää lisää aineita kuten antipsykootteja/rauhoittavia levottomuutta, ahdistusta, unihäiriöitä ja tasaamaan.

Ja tsadaa! Näin meillä on kroonikkopotilas! Jonka aivoja on vaurioitettu pommittamalla hermostoa eri aineilla mitkä ei sinne kuulu ja sotkevat hermoston.

• 2+2
    • 2+2

Ihmiset hakee vähän joka vaivaan jotain pilleriä.

Kohta ei ole yhtään täyspäistä ihmistä, kun kaikki pumppaavat ittensä täyteen vaikka mitä mömmöjä ja lääketeollisuus kukoistaa.

• ökflöhdklökhöl

Olen syönyt SSRI-lääkettä n. kymmenisen vuotta. Lopetus on ollut yhtä tuskaa, sillä sähköiskumaiset tuntemukset päässä ja poissaoleva pökkyräinen olo ovat saaneet minut siirtämään lopetusta, sillä olen työssäkäyvä ihminen. Miten tehdä töitä sumuisena? Huimaus on tympein lopetusoire. Itselläni on SSRI-lääkityksen aikana todettu mm. suurentunut silmänpaine, vaikka olen edelleen nuorehko ja sydänfilmissä pidentymiä QT-ajassa. Sattumaa? Ei välttämättä. Myöskin hengenahdistusta tulee silloin tällöin ja minut määrättiin mm. yhdessä vaiheessa sydämen ultraääneen ja rasituskokeeseen, jotka onneksi paljastivat ettei ongelmia pitäisi olla. Välillä verenpaineeni on ollut todella matalalla. Mustelmia minulle tulee todella herkästi myöskin ja orgasmin saanti on nykyään miltei mahdotonta. En edes muista aikaa ennen. Silmäoireet ovat olleet jo pitkään, sillä näkökenttä tuntuu välillä epätarkalta ja katseen siirtely saa aikaan sähköiskumaisia tuntemuksia. Joinain päivinä oireet ovat, toisina eivät.

Nyt olen saanut vähennettyä lääkkeen 5mg:n. Olo on nimenomaan kirjaimellisesti tokkurainen, mutta kuukauden kesälomalla alan kokeilla ilman lääkettä oloa. Olen vähentänyt hiljalleen erittäin hitaasti lääkkeen 5:een asteittain.

En täysin voi haukkua lääkettä, sillä ennen lääkettä kärsin todella voimakkaista ahdistusoireista ja sosiaalisesta jännityksestä, mikä teki elämästäni paikoin helvettiä. Mutta siitä huolimatta, en olisi aloittanut lääkettä tällä tietämyksellä. Sen verran kumminkin lääkevastainen minusta on tullut. Tunnetasolla olen ollut välillä täysin turra, on helppo olla ilman tunteita, mutta toisaalta - se on helkkarin pelottavaa. Lääke myös teki minusta yhdessä vaiheessa totaalisen apaattisen ja aloitekyvyttömän. Se ei ollu masennusta, vaan apaattisuutta. Lopettaessani olen huomannut tilanteen parantuvan. Olen saanut "kontaktia" tunteisiini lääkkeen vähennyksen myötä ja olenkin välillä kokenut yhtä myllerrystä negatiivisten tunteiden ryöpytessä päälle. Toisaalta jos pitää valita, elänkö tunneköyhänä vai käsittelen neg. tunteita, valitsen jälkimmäisen.

Nykyään koen, että masislääkkeet ovat pikemminkin tapa lakaista ongelmat maton alle. Muuta tapaa ei ole kuin terapia. Suomen terveydenhuollon resurssit vaan sanovat toista. älkää syökö ssri:tä, suosittelen!

• toipumisen tiellä

Itse ehdin syödä ssri lääkettä (sekä lyricaa) noin 7-8kk ajan. Lievä masennus taisi olla tuolloin dg, kun lääkkeeni sain.

Lopetin lääkkeet, koska niihin meni rahaa (etenkin Lyricaan) eikä olo muuttunut missään vaiheessa paremmaksi päinvastoin, minulle kuolemaa pelkäävälle ihmislle ilmaantui kuolemaan liittyviä ajatuksia, itsetuhoisia ajatuksia. Lisäksi painoni nousi yli 20kg, vaatekokoni kasvoi M koosta XL. Lisäksi muutuin kiukkuiseksi ja välinpitämättömäksi.

Lopetin lääkkeet kerrasta poikki, se taisi olla virhe.. mutta mistäs sitä tuolloin aavisti mitä oli tulossa. Maailma vaan alkoi päivä päivältä tuntua kummellisemmalle ja ihmeellisemmälle paikalle, pelkäsin ihmisiä ja halu eristäytyä kaikesta oli kuningasajatus. Irtisanoin itseni töistä, sillä halusin vain olla.

Lähdin tässä vaiheessa jälleen kerran "hakemaan apua". Tähän kertainen avun hakeminen oli elämäni suurin ja kauhein virhe, sillä lievä / kohtalainen masennusdiagnoosi vaihtui bipo II diagnoosiin. Tästäpä alkoikin sellainen lääkesirkus jolle ei varmasti ikinä loppua olisi näkynyt ellen itse olisi tähän stoppia pistänyt.

Minua ja olojani lääkittiin neuroleptein ja tasaavin. Oloni vain laski, vaivuin aivan varmasti koomaan tai siltä se tuntui. Koko tämän ajan minulle uskolteltiin, että olen parantumattomasti sairas, tarvitsisin loppuikäni psykiatrisia lääkkeitä. Lääkkeitä joita syödessäni ajauduin todellisuudesta kauemmas. Pystyin vain nukkumaan, hereillä vain muutamia tunteja vuorokaudessa.

Bipo dg:n jäljille lääkärin kun kerroin olevani siivousintoilija ja olen lapsesta saakka ollut ahkera ja kunnianhimoinen. Minulla ei ole koskaan ollut kiinnostusta seksiin, en ole käyttänyt päihteitä, en ole pettänyt kumppaniani, minulla ei ole ollut ajatustenrientoa, en ole kokenut mitään rintalastan takaista onnellisuus poreilua, en ole koskaan elämäni aikana kärsinyt mistään mielenterveyden häiriöistä.

Muista miten hoitajat ja lääkärit haastattelivat minua.. "Olet siis opiskellut, annas kun arvaat.. opintosi ovat varmasti menneet rimaa hipoen läpi ja opintosi ovat venyneet muutamalla vuodella" "Paljonko sinulla on ulosotossa velkaa" "Et sinä ole voinut tässä tuntea oloasi tasaiseksi, vaan tässä kohdassa elämää sinä olet aivan varmasti ollut vähintään hypomaaninen" "Sinulla on aivan varmasti jokin vakava mielenterveyden häiriö, emme vielä tiedä mikä" "Oletko lääkevastainen"

Niin mainittakoon vain, että olen aikoinaan valmistunut kiitettävin arvosanoin, kurssini parhain, minulla ei ole ulosottovelkaa, minä en ollut maaninen kun paras ystäväni menehtyi auto-onnettomuudessa, minun ajatustoimintaani on häiritty voimakkain lääkkein.. moniko säilyttäisi ajatuksena kirkkaina kun joutuu syömään samaan aikaan kahta neuroleptiä korkealla annoksella?

Olen hämmästänyt aidosti, tämä hulluksi tuleminen on käynyt suhteellisen helposti. Helppoa elämäähän se olisi ollut, jos olisi ns hullun viitan harteilleen ottanut. Kotona tekemättä mitään, ehkäpä olisin päässyt tukitöihin joissa saisin liimata harjojen varsiin tarroja? Tätäkö mielenterveyshoito on parhaillaan? Tiedän tapaukseni olevan ääri esimerkki siitä mihin tilanne voi kauheimmillaan viedä, mutta se tapahtui minulle. Minä elän tämän tuskan kanssa päivittäin. Minut on virallisesti luokiteltu hulluksi, minulta on virallisesti viety mahdollisuudet normaaliin elämään, lisäksi diagnoosini vaikuttavat vielä tuleviin sukupolviin saakka.

Tiedän eläneeni aivan tavallista elämää, olen aivan tavallinen perheen äiti, en ole tehnyt pahaa kenellekään. Minä vain ajan hengen mukaan hain apua masennuksen tunteeseen ja tässä sitä ollaan.

Olisi helppoa niellä tämä "sairaus" jos olisin käyttäynyt tai tehnyt jotain hullua, mutta elämäni normaaleista asioista tehtiin sairautta. Miten tuollaisessa maailmassa uskaltaa enää elää ja olla, kun jopa tiskaaminen tai pyykinpesu katsotaan mielisairaudeksi?

Minun ei auta kuin elää päivä kerrallaan, elää tämän ihmeellisen järjestelmän alla piilossa ja toivoa ettei tieni koskaan vie psykiatrisen hoidon piiriin.

• . . . . .

• . . . . .

• . . . . .

Peter C. Goetzsche: Tappavat lääkkeet - näin lääketeollisuus on turmellut terveydenhuoltomme

• Delaa psykiatria
        . . . . . kirjoitti:

http://www.youtube.com/watch?v=yG_tA52D-rE

Hyvä linkitys.

Laura Delano on yksi 'tunnetuista' psykiatrian uhreista, joka rohkeasti puhuu ja opastaa tavallista kansaa psykiatrian vaaroista ja haitallisista toimintatavoista. Suosittelen lukemaan hänen nettisivustoaan www.recoveringfrompsychiatry.com. Sieltä löytyy linkkejä ja vinkkejä kaikille alan uhreille ja jotka haluavat päästä irti psykiatrian kahleista ja valheista.

Tässä vielä suora linkki hänen Mad In America -profiiliinsa mistä pääsee lukemaan muitakin kirjoituksia. http://www.madinamerica.com/author/ldelano

• Anonyymi
        . . . . . kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/12265789

Tuo on järkyttävää julmuutta mihä psykiatria tekee joillekin. Voi tuotakin ihmistä mitä on käynyt läpi. Diagnosoidaan bipo tai psykoosi," lääkitään ihminen pois", pahimmassa tapauksessa vielä reaktiona lääkehaittaan esim maniaan, sekavuuteen, unihäiriöihin, lääkkeen nostattamaan paniikkiin ynnä muuhun. Hävetkää psykiatria jos osaatte.

• Tyhmääpelottelua

Onpas paljon kauhutarinoita. Onkohan kaikilla "pirujen seinille maalaajilla" omakohtaisia kokemuksia ssri lääkkeistä ? Vähän epäilen. Varsinkin nämä jotka näkevät lääkeyhtiöt isona mörkönä, jonka tehtävänä on kiusata ihmisiä kaikenlaisilla turhilla lääkkeillä. Salaliittoteorioita kerrakseen. Itse sain valtavan avun essitalopramista. Sitä ilman olisin pahassa ahdistuksessani varmaan tappanut itseni. Suunnitelmat pyöri päivittäin mielessä. Käytin lääkettä vuoden verran ja lopetin pikkuhiljaa. Vieroitusoireitakin jostain syystä liioitellaan. Ne epämiellyttävät "sähköiskut" kestää kyllä , ja ovat pikkujuttu pahan ahdistuksen rinnalla. Jo joutuisin vielä joskus samaan ahdinkoon psyykkeeni kanssa, mikä on mahdollista, niin hakisin varmasti lääkkeistä apua. Terapiaa ei ole aina helppo saada ja se on kallista. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille. Hakekaa apua.

• Anonyymi

Sähköiskut hermostossa ei ole pikkujuttu. Se kuvaa hermoston epätasapainotilaa. Niitä tavataan myös sairauksissa kuten MS taudissa, nimitys tälle on Lhermittes Sign englanniksi. Näiden tutkiminen pitäisi nostaa keskiöön masennuslääkevieroituksen tutkimisessa. Mitä nämä aineet tekevät hermostolle?

• For-Real

Kuten huumeissa yleensä, mitä pitempään ja isompina annoksina ssri-lääkkeitä (tai huumeita) käyttää ja mitä enemmän, sen voimakkaammat ja pitemmät vieroitusoireet voi tulla. Se hyvä puoli ssri-lääkkeissä on että niissä on hyvin kontrolloitu annoskoko, tietää mitä saa ja ne saa laillisesti. Monilla tulee pitkään niin huumeita kuin ssrilääkkeitä käyttäessä psyykkinen ja fysiologinen riippuvuus, mitä puoskarikunta ssrilääkkeiden kohdalla vähättelee ja kieltää. Mutta miksi elantoaan huumediilauksesta saava paljastaisi vahingon mitä tekee?

Lääkkeet muokkaavat aivojen toimintaa niin että aivojen reseptorien toimintaan tulee muutoksia ja siksi niistä on jollakin hankala päästä eroon koska he eivät kestä vieroittautumista ja kaaostilaa mihin aivot lopettaessa joutuu.
      Kuten muissakin huumeissa ssri-lääkkeistä tulee vieroitusoireita. Jotkut huumeidenkäyttäjät pääsee vähemmällä, toiset ei. Tyypillisiä vieroitusoireita monen luokan laittomasta ja laillisesta huumeesta, ssrit mukaanlukien, on unettomuus, unihäiriöt, ahdistus, masennus, mielialanvaihtelut, mutta pahempia seurauksia on mm. paniikkikohtaukset tai jopa psykoosi. Kun lukee psyykenlääkkeiden tuoteselosteita, havaitsee että niissä on yhtä vakavia vieroitusoireita kuin huumeissa.
      Huumeiden kohdalla tiedostetaan hoitopuolella että niiden vieroituskamppailu on vaikea ja että siihen kuuluu vaikeita eri henkisen ja psyykkisen horjumisen vaiheita mutta masennuslääkkeitä käyttävä usein huomaa lääkediilerinsä tuputtavan lisää aineita tai ainetta mihin on koukussa lisää. Valitettavasti lisäaineet ei usein ratkaise ongelmaa mikä on fysiologinen ja psyykkinen riippuvuus aineeseen ja vieroitusoireet jotka on vain kärsittävä läpi, eikä niihin auta usein uudet aineet, joita puoskarikunnalla on tarjota, vaan ne voivat jopa pahentaa henkilön tilaa ja luoda uuden riippuvuuden. Psykiatrian maailmassa moni onkin saattanut löytää itsensä lääkekierteestä pahemminvoivana.

• perseenreiänritarit

Ei suinkaan tässä nyt sorruta ylilyöntiin? Itse ole alkoholisti ja väitän että jokainen ryyppyputkeni on tuhoisampi kuin essitalopraami, jota käytän myös.

En väitä etteikö SSRI olisi tuhoisaa aivoille, mutta niin on myös alkoholi. Joten provosoin tässä tarkoituksella, ettei sorruta lillukanvarsiin ...

Jotta näin ...

• For-Real

Toki ryyppyputket ovat aivoille tuhoisia, mutta se ei vie pois sitä tosiseikkaa, että myös ssri lääkkeet voi olla aivoille haitallisia tavalla tai toisella.

Kummatkin ovat tajuntaa muokkaavia kemikaaleja, jotka muokkaavat käyttäjänsä ajattelua ja tunne-elämää muokatessaan välittäjäaineita, joskus haitallisesti, joskus myönteisesti. Monesti lyhyellä tähtäimellä myönteisesti, mutta tämä ei välttämättä ole niin pitkässä käytössä. Käyttäjä voikin pitkässä käytössä herätä ja huomata pikkuhiljaa aineesta haitallisia puolia mitä ei alussa ollut. Käyttäessään aineita, niiden vaikutus syvemmin ihmiseen voi selvetä vasta käytön loputtua jolloin ihminen tajuaa kuinka paljon aine on itseä muokannut, koska käyttäessään on aineen vaikutuksen alainen ja usein itsetietoisuuden taso on madaltunut. Myöskin läheiset voivat huomata asioita mitä ihminen ei huomaa käyttäessään kys. aineita. Tietenkin myös säännöllisestä käytöstä voi tulla vieroitusoireita ja joillekin ne voivat olla niin ikäviä, että käsitys aineen hyödyllisyydestä itselle ja vaakakuppi hyödyistä ja haitoista voi hyvinkin kallistua niin, että jälkikäteen ihminen kokeekin aineen käytön olevan itselleen haitallisempaa vaikka käyttö olisi tuntunut positiiviselta.

• koukkendahl

Oli pakko aloittaa SSRI-lääkitys uudelleen. Kaljoitteluputkien jälkeiset henkiset krapulat kävivät ylipääsemättömiksi. !0mg per päivä, näillä mennään.

Ei siitä pääse eroon, ei ... eli koukussa ollaan ...

• SSRI-eiToimi

Terapia ei auttanu. Sain lääkkeet. Mutsi ei usko että niitä sivuvaikutuksia voi tulla.. mm. Vapina, itsemurha riskin lisääntyminen, agressiivisuus, kooma tai kuolema liiallisesta käytöstä..

Mutta katos vaa mun lihakset tuli tosi kipeiksi ja jäykiksi. Ruokahalua ei ole, kurkku kuiva, päähän ja vatsaan sattuu. Kurkkua pistää, tuntuu siltä että joku puris mun kaulaa kovaakin. Käsi tärisee. Olo on heikko. Unettomuus yms.

• Anonyymi

Neljätoista vuotta olen syönyt citalopraamia. En aio lopettaa, muutaman kerran olen ollut ilman lääkettä, sekä yrittänyt pienentää, niin pahat vieroitusoireet, etten enää yritä lopettaa. En ole huomannut fyysisiä enkä psyykkisiä vaivoja lääkkeen kanssa. Tasaisen onnellinen olen ollut. Jos on suurempia ongelmia on tullut, olen hakeutunut työterveyspsykologille.
      Ikää on 60 vuotta.

• Anonyymi

Näissä lääkkeissä on potentiaalisia toksisia vaikutuksia pitkin kehoa mitä moni ei ajattele, mitkä voi vaikuttaa negatiivisella tavalla elämänlaatuun. Potentiaaliset negatiiviset sydänvaikutukset, negatiiviset vaikutukset seksuaalisiin kykyihin, silmäoireet(silmänpaineiden kohoaminen ja glaukooma ei hyvä juttu), korvatkin voi alkaa soida joillakin masennuslääkkeiden myötä, kuivasta suusta seuraavat hammasongelmat, hermostoon ja motoriikkaan ulottuvat haitat, ties mitä ne sähköiskut päässäkin on lopettaessa ja mistä ne kertoo hermoston toiminnassa, naisilla jos käyttää näitä läpi raskausajan lapsikin on jo valmiiksi lääkekoukussa ja voi kärsiä oireista syntymän jälkeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2618
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1658
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1590
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1461
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1212
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      75
      995
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      969
    8. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45