Onko laillista?

Mistä tätä kysyä?

Moikka.
Olen ollut vuokrafirmalla nyt noin 1.5v, töissä.
Työtä olen tehnyt samalla työntilaajalla yli vuoden, 8h päivä ja 5pv vko, eli aivan saman työn ja työmäärän kuin työntilaajaan omat vakituiset työntekijät.
Itse saan palkkaa alan TES minimin, joka on todellakin minimi.

8

358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin se vaan menee

      Voi, koska teillä on eri työnantajat, sulla vuokrafirma ja muilla asiakasyritys. Jos alat vaatimaan kovempaa liksaa, niin tuut huomaamaan, että sun hommat loppuu varsin lyhyeen ja tilalle tulee joku toinen jamppa samalla liksalla. Täytyyhän vuokrafirmankin jollain tienata, asiakasyritys maksaa vuokrafirmalle "työntekijän vuokran", joka on luonnollisesti sievoisen summan sun liksaa parempi - siitä se vuokrafirma elää.

    • elätät loisia

      totta kai on, juuri siksi on vukrafirmat olemassa. Lisäksi näin päästään työntekijästä äkkiä eroon, esim jos sairastut tai vaadit lisää palkkaa.

    • Pomotin

      Sinun tapauksessa ilmeisesti saat kuitenkin TES:n mukaista palkkaa. Olet työsuhteessa vuokrafirmaan, joten niiden "vakkareiden" palkat ja työehdot eivät periaatteessa "kuulu" Sinulle.
      En väitä, että tilanne on hyvä tai edes kohtuullinen, mutta on ihan laillinen.
      Kannattaisi kysäistä, josko pääsis vakituiseksi sikälikin, kun ( ilmeisesti ? ) olet hoitanut hommasi hyvin.

    • Näin se menee

      On ongelmallista kommentoida kun ei tiedä mikä tes on kyseessä.Työehtosopimukset ovat yleissitovia,vaikka olet vuokrafirman kautta sinulla on samat oikeudet työehtosopimuksen kautta kuin vakituisilla työntekijöillä.Työsuhteesi ei myös selviä tässä,onko se toistaiseksi voimassa oleva?Tulospalkkiot ovat vapaaehtoisia,eivät työehtosopimuksessa.Sinulla mahdollisesti on oikeus korkeampaan palkkaan henkilökohtaisilla osuuksilla tai muilla vastaavilla?Kaikki riippuu oman alan tessistä mutta pääsääntöisesti tilaajayritys maksaa kyllä parempaa palkkaa vakituisille työntekijöille(taulukkopalkat ovat kaikille samat), joka on suuri vääryys.Monessa firmassa juuri vuokratyöntekijät tekevät kaiken kun elämäänsä kyllästyneet vakituiset lomailevat töissä päivät pitkät.

    • vuokraorja

      vuokratyöfirman kautta työskennellessä et saa tes:n mukaista palkkaa. koska heillä on omat tes:t. ainakin tietyillä aloilla. kuraahan tämä on, mutta minkäs teet kun muuta työtä ei saa?

      • Tiijänkyllä

        Höpönlöpön, oma TES on melkoinen aivopieru. Laki-TES-paikallinen sopiminen. Aina työntekijälle parempi.


      • Nää on niin nähty
        Tiijänkyllä kirjoitti:

        Höpönlöpön, oma TES on melkoinen aivopieru. Laki-TES-paikallinen sopiminen. Aina työntekijälle parempi.

        Paikaillinen sopiminenkin voi olla ihan mitä tahansa, ainakin omalla kohdalla on ollut jo ihan liikaa näitä "meillä on täällä sovittu, että taukoja ei pidetä jne jne jne..."


    • minä

      "Lisäksi näin päästään työntekijästä äkkiä eroon, esim jos sairastut tai vaadit lisää palkkaa. "

      Olin menossa erään vuokrafirman kauttaa töihin mutta enpäs menekkään. Jos ollaan kipeitä niin silloin ollaan. Aika mulkku saa työnantaja olla jos ei ymmärrä sairastumisia.

      Sekä jos ei samat lisät ym. päde niin en mene. Kyllä pidän oikeuksistani kiinni.

      Edellisessä työpaikassa pomo ei maksanut pekkasia niin ilmotin liitolle ja jouto maksamaan. Kyllä tiedän aina mitä mulle kuuluu ja miinkä verran ja jos joku ei suostu maksamaan niin saa sen jälkeen keskustella liiton kanssa.

      Sekä juuri näitä "meillä on sovittu sitä ja tätä" jos laki sanoo että on tauot niin sitten ne myös on jne.

      Hyvästi vuokratyö minun osaltani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe