Vatsa ei kestä aspiriinia, mutta lääkärin mukaan sitä olisi syötävä veritulpan ehkäisemiseksi. Ei auta Zolt:kaan suoja lääkityksenä.
vaihtoehto aspiriinille?
kohtakomahahaava
9448
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 9
Vanhimmat
Kardio asperiini on kovakuorinen ja luikenee vasta vatsassa
Tavallinen aspiriini on vähän erilainen.
Kumpaa käytät
asa ratiopharm ensin 100mg, sitten pienennettiin 2X 50mg päivässä. Mutta oli pakko lopettaa koska vatsa kipeytyi niin. Kuolen ennemmin vatsahaavaan jos jaksan. Lääkäri pelotteli että kyllä pitäisi syödä .minulla on ollut laskimotukos kerran, mutta verikokeissa ei näkynyt mitään syytä. Apteekkissa saoivat että tuo muka liukenee vasta suolistossa mutta en oikein usko kivusta päätellen. ja suolistokin on tosi kipeä vasta sairastMni suolistotulehduksen vuoksi. eikö kalaöljyt aja saman asian kuin asperiin?
Ei vastaa täysin, toimintatapa on erilainen. Valita lääkärille että vaihtaa vaikka johonkin reseptilääkkeeseen joka tehoaa oikein eikä aiheuta suolisto-oireita.
Disperin, Burana, Panacod
DIsperin on samaa ainetta, mutta kuulemma lievempi. Aikanaan en havainnut mitään eroja.
Ibuprofeeni, parasetamoli eikä liiemmin kodeiini ehkäise verisuonen tukoksia. Ainakaan tietääkseni...
Kannattaa sanoa lääkärille, että vatsasi ei siedä asetyylisalisyylihappoa. Muitakin verenohennuslääkkeitä on, mutta aspiriini on ymmärtääkseni melko suosittu ei niin vakavissa tilanteissa. Yleensä jos veritulpan riski on suuri olen kuullut määrättävän Marevan nimistä valmistetta.
Vaihtoehtoja kuitenkin on, mutta reseptivapaita ei niistä taida mikään muu olla. Kannattaa soittaa omalle terveysasemalle ja kysyä ihan vaikka vaan hoitajalta. Ne yleensä tietää verenohennuslääkkeistä, ku ne on niin yleisiä. Selvii sit samaa vahinkoo myös, että tarviiko nähdä ihan itse lääkäriäki.
Itse käytän Aspirin Cardiota, sen vahvuus on 100 mg ja pilleri tosiaan luikertelee ehjänä vatsan läpi suolistoon ja sulaa vasta siellä joten vältetään vatsaoireet. Vastaavia muitakin merkkejä ("laihaa" aspiriinia) löytyy joten kannattaa kysellä apteekista. Näitä matalavahvuuksisia aspiriineja kutsutaan nimityksellä ASA.
Luin että aspiriinit lisäävät aivoverenvuotoriskiä. Arveluttaa että onko sairaus vai lääke vaarallisempi..
Kaikki verta ohentavat lääkkeet ja muut tuotteet (mm. ruoka ja eräät vitamiinit) voi lisätä aivoverenvuotoriskiä, mikäli aivoissa on verisuonistossa heikkoja kohtia. Mutta vastaavasti ilman lääkitystä voi aiheutua aivoveritulppa.