Minkä paksunen kaapeli?

---

Elikkä paneeli on 200wattinen ja matka säätimelle on n. 15 metriä. Paneelin jännite on 36.5 volttia. Ja virta 5.5 ampeeria.

Jostain laskurista katoin että 2.5mm kaapeli riittäisi, mutta liekö pitää paikkansa?

27

500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • roikkuujariippuu

      Riittävyys riippuu siitä, että kuinka suuret häviöt hyväksyt. Itse käyttäsin tuplaten paksumpaa.

    • Markkinat
    • Mitä paksumpi kaapeli sen vähemmän häviöitä.
      Jos runkojohto akuille on riittävän paksu, jälkeenpäin jos paneeleita tulee lisää voi niitä huoletta kytkeä pääpanelin kanssa rinnan vailla huolta pääjohdon riittävyydestä.
      Käyttäisin 2x6mm2 mmj-kaapelia jos sellaista onnistut jostain löytämään.
      Aurinkofirmojen myymät kaapelit ovat turhan arvokkaita, lähimmästä sähköurakointiliikkeestä nippu MMJ 2x6 mukaan ja kiinnitus klipsejä johtoa varten 100kpl.

    • Wunderbaum

      Siirtojännite ylös ja häviöt alas. Säästyy kuparia ja rahaa.

      • kyselijä.

        Jos on yksi paneli 36,5V antojännitteellä, niin miten siirtojännitteen saa mielestäsi ylös.


    • 10mm2

      Kannattaako tuossa kaapeloinnissa yrittää säästää muutamaa kymmentä euroa. Eiköhän tuo kaapelointi ole kuitenkin pieni osa kustannuksista.

      • vastailija.

        Muutaman kymmenen euron säästö kaapeleissa vastaa muutaman vuoden panelin tuottoa.


      • Markkinat

      • lämpölevy
        Markkinat kirjoitti:

        Kannattaa säästää paneeleissa ja johdoissa. Eikö se kokonaissäästö ole kaikkein tärkein.
        Vastaavasti säätimeen kannattaa panostaa. Hyvä MPPT on välttämättömyys.

        http://www.ires-solar.com/uploads/pdf/thin-film-solar-panels-flyer.pdf

        http://www.altestore.com/store/Charge-Controllers/Solar-Charge-Controllers/MPPT-Solar-Charge-Controllers/Morningstar-MPPT-Solar-Controllers/Morningstar-TS-MPPT-60-Tristar-60-Amp-MPPT-Charge-Controller/p7728/

        Aikamukavan kokoiset jäähdytyslevyt tuossa säätimessä. Onko säätimellä tarkoitus lämmittää taloa?


      • 1230+89
        lämpölevy kirjoitti:

        Aikamukavan kokoiset jäähdytyslevyt tuossa säätimessä. Onko säätimellä tarkoitus lämmittää taloa?

        Kas, kun liikkuu tehoja niin syntyy lämpöä.


      • francisturbiini
        1230+89 kirjoitti:

        Kas, kun liikkuu tehoja niin syntyy lämpöä.

        Nimenomaan.. Joskus tuli katseltua, kun eräässä 20-luvun vesivoimalassa oli ikkunat auki talvella. Aloin sitten laskemaan, että vaikka generaattorien hyötysuhteet ovat 90% tienoilla, niin megawatin teholla alkaa se pienikin osuus olla jo aika iso. Eipä tarvitse juuri generaattorisalia lämmitellä.


      • hyöty hukkaan
        francisturbiini kirjoitti:

        Nimenomaan.. Joskus tuli katseltua, kun eräässä 20-luvun vesivoimalassa oli ikkunat auki talvella. Aloin sitten laskemaan, että vaikka generaattorien hyötysuhteet ovat 90% tienoilla, niin megawatin teholla alkaa se pienikin osuus olla jo aika iso. Eipä tarvitse juuri generaattorisalia lämmitellä.

        Mitä suuremmat "lämpölevyt" sitä enemmän menee hukkaan energiaa. Luulisi hyötysuhteen saatavan paremmaksikin, jolloin "lämpölevyjä" ei tarvittaisi. Tuon kokoinen levy hukkaa wattikaupalla.


      • francisturbiini
        hyöty hukkaan kirjoitti:

        Mitä suuremmat "lämpölevyt" sitä enemmän menee hukkaan energiaa. Luulisi hyötysuhteen saatavan paremmaksikin, jolloin "lämpölevyjä" ei tarvittaisi. Tuon kokoinen levy hukkaa wattikaupalla.

        Äkkiseltään lukaisin, että ko. laite olisi mitoitettu 3 kilowattiin asti.. Jos niillä tehoilla menee hukkaan "wattikaupalla", niin sittenhän se on jo tosi hyvä.


    • Jaakko M.

      Sanoisin, että minimi 4mm poikkipinta-ala, jos haluat säästää.

      • ehkäjoo

        Jaa, tuleeko vesivaneeri paloistakin sähköä?


      • Ilmaisenergia

      • Markkinat
        Ilmaisenergia kirjoitti:

        "vesivaneeria" http://www.ebay.de/itm/Solarmodul-Ersol-Nova-Duennschicht-80-Watt-20-St-ganze-Palette-Abverkauf-/171243420483?

        Taas lähti 2 pakettia..

        Minäkin ostan vesivaneereita. 1600W vaneerinippu on hyvä. Suomesta et saa .
        Ja jos jodossa haluat säästää, niin 1000V on suurin sallittu sarjapaneelijännite.

        Verkkoinvertterin kanssa 5 paneelia sarjassa ja sarjat rinnan-
        500V ja 3.2A. Silloin 1.5 neliön maakapelilla voi vetää 300m.



        http://www.adita.fi/?kaapelilaskuri.3;2;9500;9500.html


    • romuja

      Niin ja ne voi tappaa, kun se jännite on niin iso.
      Ja ne on painavia vesivaneereita.

    • Luvattomia
    • asentaja maallikko
      • tosi maallikko

        Rinnankytkettynä ei myöskään pääse korkeampaan jännitteeseen ja hyötysuhteeseen.


    • sillai se menee

      Näinhan se on, Saksan talojen paneelisähköt on yleensä 260-380 volttisia.

    • spannung

      Yleensä verkkoinverttereissä on rajana 600V.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      841
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      650
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      150
      422
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe