Laitatin vajaa vuosi sitten Mirena kierukan. Pieni epäilys että nykyinen olotilani voisi johtua mirenasta. Väsyttää, masentaa, mikään ei kertakaikkiaan huvita, painokin on noussut. Ihmeellisiä kuumia aaltoja, ahdistuskohtauksia..ja hetkittäin olen intoa täynnä, mutta tunnin päästä saatan raivostua pienestäkin. Mikä ikävintä, ärsyynnyyn ihmisiin todella helposti.
Alkuun ajattelin että oloni on "oikeaa" masennusta , koska olin hiljattain menettänyt isäni ja äitini. Lueskelin kuitenkin ihmisten kokemuksia mirenasta ja siellä mainittiin masennus. Nyt kaipailisin kokemuksia, onko kierukn poisto ollut jollekin helpotus? Kuinka nopeasti olo "palautuu"? Sattuuko poisto?
Kierukka syypää
5
626
Vastaukset
- Ei kierukkaa enää tänne
Kyllä hormonikierukka sisältää hormoneja niin kyllä ne mielialaa voi muuttaa pienissäkin määrin koska meneehän ne verenkiertoon myös kohdun kautta.
Mulla on ollut joskus hormonikierukka jonka poistatin limakalvojen kuivumisen takia.
Poisto ei juurikaan tunnu ja ei niin ikävältä mitä asennus. Muistaakseni palautui aika nopeasti.
Nyt on kohta viikon ollut kuparikierukka ja voin vain surukseni sanoa että tämä lähtee pois koska mulla on niin hirveästi kipuja ettei kipulääkkeet edes auta. Ps. Näin ei ollut mirenan kanssa. - voimia
Mirena luovuttaa niin tasaisesti sitä hormonia ettei sen vuoksi minulla ole ollut mitään. Jos haluat olla varma, käy otattamassa se pois ja jos masennus ei helpotu, on siihenkin monia lääkityksiä. Älä jää kitumaan tai pitkittämään masennusta, sitä voi hoitaa ! Ei millään valokorvanapeilla vaan oikeilla lääkkeillä... kokemusta niistäkin...ennen Mirenaa.
- Pähkäilyä
Minulla toinen Mirena kierukka menossa, ikää 39 vuotta. Heti ensimmäisen kierukan aikana huomasin miinuspuolina haluttomuuden ja välillä alakuloisuutta, sekä kuivuusongelmat. Nyt toisen kierukan aikana selkeästi lisääntynyt mm rintojen arkuus ja mielialavaikutukset. Välillä myös miettinyt, että onko tämä ns oikeaa masennnusta vai neljänkympin kriisiä vai mitä. Seksi ei huvita oikeastaan yhtään. Ei missään vaiheessa kiertoa oikeastaan. Olen miettinyt että menen poistattamaan kierukan, ja katson olisiko mielialaan vaikutusta. Sterilisaatio ehkä seuraava vaihtoehto. Toisaalta mietityttää jo tulevat vaihdevuodetkin. Ei ole helppoa tämä pähkäily...
- vanha äiti
Pähkäilyä kirjoitti:
Minulla toinen Mirena kierukka menossa, ikää 39 vuotta. Heti ensimmäisen kierukan aikana huomasin miinuspuolina haluttomuuden ja välillä alakuloisuutta, sekä kuivuusongelmat. Nyt toisen kierukan aikana selkeästi lisääntynyt mm rintojen arkuus ja mielialavaikutukset. Välillä myös miettinyt, että onko tämä ns oikeaa masennnusta vai neljänkympin kriisiä vai mitä. Seksi ei huvita oikeastaan yhtään. Ei missään vaiheessa kiertoa oikeastaan. Olen miettinyt että menen poistattamaan kierukan, ja katson olisiko mielialaan vaikutusta. Sterilisaatio ehkä seuraava vaihtoehto. Toisaalta mietityttää jo tulevat vaihdevuodetkin. Ei ole helppoa tämä pähkäily...
Tutulta kuulostaa: mulla on ollut 17 v Mirena, nyt olen 50 v ja jo 3. kierukka käytössä. Tänä aikana olen lihonut n. 8 kiloa, vaikka syön niukasti ja liikun paljon. Olen sietänyt tämän, koska muuten olo on ollut ihan ok eikä kuukautisia 17 vuoteen! Hillitön turvotus ja pömpötys vain. Siskoni suosittelivat Mirenan poistoa saman oireen vuoksi: heillä oli vielä pahempi tynnyrivaikutus :) mutta olen vaikuisessa parisuhteessa ja mukavuudenhaluinen. Nyt menen kuitenkin ensi viikolla poistattamaan härvelin ja odotan tuloksia mielenkiinnolla.
- Pähkäilyä
vanha äiti kirjoitti:
Tutulta kuulostaa: mulla on ollut 17 v Mirena, nyt olen 50 v ja jo 3. kierukka käytössä. Tänä aikana olen lihonut n. 8 kiloa, vaikka syön niukasti ja liikun paljon. Olen sietänyt tämän, koska muuten olo on ollut ihan ok eikä kuukautisia 17 vuoteen! Hillitön turvotus ja pömpötys vain. Siskoni suosittelivat Mirenan poistoa saman oireen vuoksi: heillä oli vielä pahempi tynnyrivaikutus :) mutta olen vaikuisessa parisuhteessa ja mukavuudenhaluinen. Nyt menen kuitenkin ensi viikolla poistattamaan härvelin ja odotan tuloksia mielenkiinnolla.
Hei taas, kirjoitin tuossa aiemminkin jo. Minäkin päädyin kierukan poistoon yhdessä gynekolgin kanssa. Ultrassa näkyi kookas vesikystakin, joita kierukka voi lisätä ja se on tietysti voinut välillä vaikuttaa olotilaani. Tiistaina otettiin kierukka pois ja perjantaina alkoi selkeä vuoto. Saas nähdä miten käy. Olisi niin ihana päästä turvotuksista eroon ja samoin saisi mielialan paremmaksi. Lääkärini sanoi, että katsotaan nyt jonkin aikaa omilla hormoneilla (kondomiehkäisy) ja sitten voi kokeilla Zoely ehkäisypilleriä vielä, jossa hormonit "luonnonmukaisia", olen siis kohta 40 v ja en tupakoi. Niistä pillereistä joillakin apua psm oireisiin ja niukentaa vuotoa. Paino on minulla noussut noin 10 kg 8 kierukkavuoden aikana. Tietysti sekin vaikuttaa mielialaan. Katsotaan miten käy painon kanssa nyt, kun Mirena on pois...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938028
- 403852
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021906- 241310
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321143Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,311079Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia11865Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53847Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31812Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v27762