Mielialakyselyä palstalaisille pukkaa..

Kiskisu

"Tämän kyselyn tarkoituksena on auttaa sinua tunnistamaan mielialasi muutoksia ja niiden vaikutuksia toimintakykyysi. Pisteet ovat viitteellisiä, eikä niiden perusteella voi tehdä diagnoosia. Kyselyn palautteessa annetaan myös yleistä tietoa masennuksesta sekä päihteiden vaikutuksista mielialaan."

http://www.paihdelinkki.fi/testaa/mielialakysely

26

168

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sait 5 pistettä

Vastaustesi perusteella vaikuttaa siltä, että olet lievästi masentunut.

Mielialan ja itsetunnon vaihtelut kuuluvat normaaliin elämään. Niiden pitkäaikainen heikkeneminen voi kuitenkin ennakoida masennusta. Masennus ja ahdistus ovat suomalaisilla yleisiä tunnetiloja. Masennus saattaa puhjeta elämänmuutosten ja menetysten sekä kriisien seurauksena. Myös taloudelliset vaikeudet, ihmissuhdevaikeudet tai vaativat työpaineet saattavat vaikuttaa masennuksen tunteiden syntymiseen.

Lievä masennus voi ilmetä kiinnostuksen tai mielihyvän menettämisellä asioihin, jotka ovat tavallisesti kiinnostaneet sinua tai tuottaneet sinulle mielihyvää. Voimavarasi voivat tuntua vähentyneen tai saatat tuntea itsesi poikkeuksellisen väsyneeksi. Lievä masennus voi ilmetä myös itseluottamuksen tai omanarvontunnon heikkenemisenä. Jos masennuksen tunteesi eivät lievity kahden viikon kuluessa, suosittelemme että keskustelet asiasta lääkärin kanssa.

Jos olet käyttänyt viime aikoina runsaasti päihteitä, suosittelemme että tekisit kyselyn uudelleen 2-4 viikon päihteettömän jakson jälkeen.

Päihteet ja mieliala

Runsas päihteiden käyttö vaikuttaa mielialaan usein laskevasti. Päihteiden käyttö voi aiheuttaa tai pahentaa masennustilaa tai ahdistuneisuushäiriötä. Tutkimusten mukaan jopa puolella päihteitä ongelmallisesti käyttävistä on mielenterveyshäiriöitä. Toisaalta mielenterveyshäiriöt voivat johtaa haitalliseen päihteiden käyttöön. Päihdeongelmat ja mielenterveysongelmat voivat esiintyä yhtäaikaisesti myös muista syistä, kuten perinnöllisistä tai terveydentilaan liittyvistä syistä.

Päihteiden aiheuttamia yleisiä mielialaoireita ovat mm. alakuloisuus, ahdistuneisuus, levottomuus, väsymys, uniongelmat, muistiongelmat, keskittymiskyvyn vaikeudet, ärtyisyys, äkkipikaisuus, epäluuloisuus, harhat ja mielialan vaihtelut.

Alkoholi ja masennus
      masennuksen tunteet liittyvät usein alkoholin vieroitusoireisiin eli krapulaan
      vieroitusoireisiin liittyvä masennus on yleensä lyhytaikaista
      helpottuu yleensä parissa viikossa alkoholin käytön lopettamisesta
      Lääkkeet ja masennus
      rauhoittavien tai unilääkkeiden liikakäyttöön voi liittyä masentuneisuutta, alakuloisuutta, vetämättömyyttä ja väsymystä.
      jos lääkkeiden käytön yhteydessä ilmenee masennusta, on tärkeää ottaa yhteyttä terveyskeskukseen tai A-klinikkaan, jossa voidaan suunnitella lääkkeiden vieroitusohjelma.
      vasta vieroituksen jälkeen on mahdollista arvioida masennusta tarkemmin.
      Huumeet ja masennus
      kannabis saattaa tuottaa osalle käyttäjistä masennukseen liittyviä tunteita, kuten väsymystä, velttoutta, ahdistus- ja pelkotiloja, muistihäiriöitä tai heikentynyttä keskittymiskykyä.
      suurina annoksina käytettynä kannabis voi aiheuttaa lisäksi voimakasta ahdistuneisuutta ja vainoharhaisuutta.
      Suurin riski on nuorilla ja tottumattomilla käyttäjillä.
      myös muut huumeet, erityisesti keskushermostoon vaikuttavat stimulantit (esim. amfetamiini, kokaiini, ekstaasi) ja opiaatit, voivat aiheuttaa lyhytaikaista masennusta.
      Mielenterveyden häiriöiden arviointi ja hoito eivät onnistu jos päihteiden käyttöä ei ole saatu ensin hallintaan. Luotettava diagnosointi edellyttää vähintään neljän viikon päihteetöntä aikaa päihteistä johtuvien oireiden poissulkemiseksi.

Muista, apua ja tukea on saatavilla.
      www.mielenterveysseura.fi
      www.e-mielenterveys.fi

• Kiskisu

Kiitos rohkeudestasi!

• Kiskisu kirjoitti:

Kiitos rohkeudestasi!

Ole hyvä vaan. Vaikka testi oli paska ja mä olin vaan rehellinen itselleni. Suomi on siinäkin mielessä paska maa, että jos et tasan kulje sitä keskikäyrää pitkin, niin olet kaikkien testien mukaan joko masentunut tai ADHD.

• Sain 3 pistettä.

Noh, sitähän minäkin. ;-)

• hefkee

Missä oma testisi? älä ole pelkuri

• Kiskisu

Oikea Kiskisu sai vain yhden pisteen testissä, mutta tuuraajahan tämän aloituksen teki ja muut kommentit.

• voice-of-xena

Tätä ei suositeltu tehtäväksi yöllä, mutta toisaalta en ole erityisen väsynyt :)

Sait 0 pistettä

Vastaustesi perusteella vaikuttaa siltä, että sinulla ei ole masennusta.

Mielialan ja itsetunnon vaihtelut kuuluvat normaaliin elämään. Niiden pitkäaikainen heikkeneminen voi kuitenkin ennakoida masennusta. Masennus ja ahdistus ovat suomalaisilla yleisiä tunnetiloja. Masennus saattaa puhjeta elämänmuutosten ja menetysten sekä kriisien seurauksena. Myös taloudelliset vaikeudet, ihmissuhdevaikeudet tai vaativat työpaineet saattavat vaikuttaa masennuksen tunteiden syntymiseen.

Masennus ilmenee vaikeusasteesta riippuen alakuloisuutena, surumielisyytenä, ärtyisyytenä, toivottomuutena tai merkityksettömyyden ja tyhjyyden tunteena. Ohimenevä masennus on erilaisiin pettymyksiin ja menetyksiin liittyvä luonnollinen tunnetila. Ohimenevää masennusta ei tarvitse hoitaa. Jos masentuneeseen mielialaan liittyy pidemmän aikaa (yli kaksi viikkoa) unettomuutta, väsymystä, vähäenergisyyttä ja kyvyttömyyttä tuntea mielihyvää, kyse voi olla vakavasta tai pitkäaikaisesta masennustilasta. Jos masennus on luonteeltaan voimakasta, heikentää elämänlaatua tai kaventaa ihmissuhteita, on aina viisasta kääntyä lääkärin puoleen masennuksen syiden selvittämiseksi.

Päihteet ja mieliala

Runsas päihteiden käyttö vaikuttaa mielialaan usein laskevasti. Päihteiden käyttö voi aiheuttaa tai pahentaa masennustilaa tai ahdistuneisuushäiriötä. Tutkimusten mukaan jopa puolella päihteitä ongelmallisesti käyttävistä on mielenterveyshäiriöitä. Toisaalta mielenterveyshäiriöt voivat johtaa haitalliseen päihteiden käyttöön. Päihdeongelmat ja mielenterveysongelmat voivat esiintyä yhtäaikaisesti myös muista syistä, kuten perinnöllisistä tai terveydentilaan liittyvistä syistä.

Päihteiden aiheuttamia yleisiä mielialaoireita ovat mm. alakuloisuus, ahdistuneisuus, levottomuus, väsymys, uniongelmat, muistiongelmat, keskittymiskyvyn vaikeudet, ärtyisyys, äkkipikaisuus, epäluuloisuus, harhat ja mielialan vaihtelut.

Alkoholi ja masennus

•masennuksen tunteet liittyvät usein alkoholin vieroitusoireisiin eli krapulaan
      •vieroitusoireisiin liittyvä masennus on yleensä lyhytaikaista
      •helpottuu yleensä parissa viikossa alkoholin käytön lopettamisesta

Lääkkeet ja masennus

•rauhoittavien tai unilääkkeiden liikakäyttöön voi liittyä masentuneisuutta, alakuloisuutta, vetämättömyyttä ja väsymystä.
      •jos lääkkeiden käytön yhteydessä ilmenee masennusta, on tärkeää ottaa yhteyttä terveyskeskukseen tai A-klinikkaan, jossa voidaan suunnitella lääkkeiden vieroitusohjelma.
      •vasta vieroituksen jälkeen on mahdollista arvioida masennusta tarkemmin.

Huumeet ja masennus

•kannabis saattaa tuottaa osalle käyttäjistä masennukseen liittyviä tunteita, kuten väsymystä, velttoutta, ahdistus- ja pelkotiloja, muistihäiriöitä tai heikentynyttä keskittymiskykyä.
      •suurina annoksina käytettynä kannabis voi aiheuttaa lisäksi voimakasta ahdistuneisuutta ja vainoharhaisuutta.
      •Suurin riski on nuorilla ja tottumattomilla käyttäjillä.
      •myös muut huumeet, erityisesti keskushermostoon vaikuttavat stimulantit (esim. amfetamiini, kokaiini, ekstaasi) ja opiaatit, voivat aiheuttaa lyhytaikaista masennusta.

Mielenterveyden häiriöiden arviointi ja hoito eivät onnistu jos päihteiden käyttöä ei ole saatu ensin hallintaan. Luotettava diagnosointi edellyttää vähintään neljän viikon päihteetöntä aikaa päihteistä johtuvien oireiden poissulkemiseksi.

Muista, apua ja tukea on saatavilla.
      www.mielenterveysseura.fi
      www.e-mielenterveys.fi

• voice-of-lirko

Huijasit!

• voice-of-xena
        voice-of-lirko kirjoitti:

Huijasit!

Uskaltaisin myös kertoa, jos olisin niin tehnyt :)
        Sinä?

• Sait 13 pistettä

Vastaustesi perusteella vaikuttaa siltä, että olet masentunut.

Ei tullut yllätyksenä

• Kiskisu

Kiitos rohkeudestasi!

“Ihminen keskittyy kaiken aikaa siihen mitä pitäisi olla, eikä siihen, mitä on.”

....?

• Sain 5 pistettä eli lievästi masentunut. En kyllä tunne itseäni masentuneeksi, mutta univaikeuksia kyllä on enkä tunne itseäni erityisen viehättäväksi, joten niistä taisi muutama masennuspiste tulla.

Parempi tulos kuitenkin kuin viimeksi vastaavanlaisessa :)

• Bravo Bravi ei kirj.

Mikäs sua erityisesti risoo??

• Bravo Bravi ei kirj. kirjoitti:

Mikäs sua erityisesti risoo??

Ei mua mikään erityisesti riso. Paitsi ehkä tuo unettomuus.

• rosestar

Tuo tekeminen ei hyödytä parantamaan mielialaani, peräti vaan synkistämään.
      olen niin monesti tehnyt tuo elämäni aikana, jolloin en luota tuohon testiin.
      tiedän tekemättäkin että masentaa eikä siinä ole ihme lääkettä muutakuin terveellinen elämän tapa.
      jos meet lääkäriin lihot 30kg vuodessa jonka vuoksi menet kierteeseen mielialasi ja lääkkeitten kanssa.(josta et pääse pois ennenkuin alat ymmärtää lopettaa ne)

lääkkeissä on sivuvaikutuksia jotka ovat joko pahempia tai mitä jo sairastat.
      saa lääkeitten vaikutuksena mitä ihmeellisiä diagnooseja ja kun et syö olet sitten vainoharhainen tai itsetuhoinen.

Vaikka kuinka olisi alan ammattilainen kaikki ei ole terveitä mieti kun kuulet päivässä monia potilaita tuntematta tuskaa.
      olen miettinyt ihan kunnolla kuka ihminen pystyy siihen(kylmä ja tunteeton)
      hänellä on kuitenkin valta napin painalluksesta pistää telkien kanssa kun pelkän lääkkeen jättämisestä , voi tulkita itsetuhoisesksi.

• aIbatrossi

voihan Rva rose

Lääkäri voi MT lähetteellä määrätä vain 3vrk pakkohoitoon

Tarvitaan kolmen eri psykiatrin päätös lisäpakkohoitoon

Sullakin on habitus corpus---oikeus omaan kroppaan

ja kieltäytyä kaikista hoidoista ja lääkkeistäsi

• rosestar
        aIbatrossi kirjoitti:

voihan Rva rose

minut on laitettu sairaala hoitoon vain kun mies meni minun ajallani(ja olin kolme päivää sairaalassa kun poliisit haki ovelta koska en ollut tietoinen päivistys ajasta joka oli määrätty tiettyyn kellon aikaan)

siis minuthan on meinattu laittaa sairaalahoitoon koska liika stressi ei ollut hyväksi lääkärin mukaan sikiölle, jolloin minut määrättiin syömään sikiölle vaarallisia lääkkeitä,
        (jolloin valehtelin jatkavani käyttämistä.) ja siihen loppui minun hoitoni siirettiin kotisairaala hoitoon ja yhden käymiskerran riitti toisen lääkärin vakuuttamaan joka on minulle aikaisemmin diagnosisoinut epävakaapersoona häiriö (sairaala hoidossa), eli pätevä jolloin hoitoni loppui seinää ja sen jälkeen.
        olen miettinyt asian eteenpäin viemiseen, mitä tuhoa se lääkäri teki elämälleni) mutta minulla ei ole ollut voimia siihen lapset ja kaikki..
        jos saat harhaluuloisuushäiriön diagnoosin lääkäriltä, ei riitä kuin lääkkeitten lopettaminen riittää perusteluksi(lukee lakikirjassa).
        se lääkäri on ihan sairas, hänelle mitä ennemän todisteli sitä hullummaksi minusta MUSTAMAALASI.
        sanallani ei ollut valtaa ja harhaluuloisuus on vanhojen ihmisten sairaus. eikä epävakaasta persoonasta ei ollut enään paljoa oireita jäljellä.

loppujen lopuksi miehen kanssa ymmärrettiin että parisuhden ongelmia oli eikä muita.

minulla on ollut hullu parisuhde, alusta alkaen enkä jaksa draamaa toistaa .
        mies on muuttunut rehelliseksi ja toivon hänen olevan sitä jatkossa.

• rosestar
        aIbatrossi kirjoitti:

voihan Rva rose

minut leimattiin sairaaksi kun halusin kuolla suhteen alussa josta ei ollut pääsyä.
        jolloin jouduin ensimmäisen kerran hoitoon.
        suhdehan ei ollut terve.

• Savannah63

Ei masennusta. Se nyt olisi ihme, kun on niin hyvä lääkitys!

• Nasdaq

Älyttömän kaunis nimi tuo Savannah. Miksi minä en ole Savannah?

Hitoksee etelää.

(reps)

• Nasdaq
        Nasdaq kirjoitti:

Älyttömän kaunis nimi tuo Savannah. Miksi minä en ole Savannah?

Hitoksee etelää.

(reps)

Ai niin. En voi tehdä tuota testiä koska olen aina kännissä.

(reps)

• Testistä poimittuja ja mieleenpainuvia asioita.

Sain 2 pistettä.
      "Vastaustesi perusteella vaikuttaa siltä, että sinulla ei ole masennusta tai masennuksesi on erittäin lievää. Masennukseen liittyvät tunteet voivat olla ohimeneviä.
      Mielialan ja itsetunnon vaihtelut kuuluvat normaaliin elämään. Ihmissuhdevaikeudet tai vaativat työpaineet saattavat vaikuttaa masennuksen tunteiden syntymiseen.
      Voit olla poikkeuksellisen väsynyt tai sinulla voi olla unihäiriöitä."

• Ikisinkku M

Sain 4 pistettä enkä ole masentunut tuon mukaan tai jos olenkin niin se on erittäin lievää. Minusta vaan aika oudot kysymymykset kun jossakin oli aika iso se "ero" eli pari huippupositiivista ja sitten iso kuilu ja loput kysymykset huippumasentuneelle eikä tavisvaihtoehtoa ollenkaan. Vaikkapa unettomuuskohta, olen aina ollut huono nukkumaan muttei se minusta masentunutta tee tai jos tekee niin olen sitten ollut koko ikäni sitä.

Miten tähän muka vastaa semmoinen joka on tottunut herkkäunisuuteen ja joutuu välttämään liian aion nukkumaan menemistä ettei sitten herää jo aamuyöstä?

11. Minkälaista nukkumisesi on?
      minulla ei ole nukkumisessa minkäänlaisia vaikeuksia // onpas ollut aina
      nukun yhtä hyvin kuin ennenkin // Eipäs kuin yhtä huonosti kuin aina ennenkin
      herätessäni aamuisin olen paljon väsyneempi kuin ennen // Aina on aamulla väsyttänyt ihan yhtä paljon jos on kelloon herännyt
      minua haittaa unettomuus // Niin haittaakin muttei se ole merkki masennuksesta
      kärsin unettomuudesta, nukahtamisvaikeuksista tai liian aikaisin kesken unien heräämisestä. //Niinpä teen aika usein mutta silti tunnen paljon minua masentuneempia jotka nukkuu kuin tukki.

Vastasin sitten tuon "minua haittaa unettomuus" ja se varmaan viisaan laatijan mielestä tarkoittaa merkkiä lievästä masentuneisuudesta :)

• SiitäViis

Vastaustesi perusteella vaikuttaa siltä, että olet vaikeasti masentunut. 20 pistettä.
      No eipä ihme,olen sairastanut keskivaikeaa masennusta 8 vuotta. Päihteitä en käytä.

• "Sait 4 pistettä

Vastaustesi perusteella vaikuttaa siltä, että sinulla ei ole masennusta tai masennuksesi on erittäin lievää. Masennukseen liittyvät tunteet voivat olla ohimeneviä.

Erittäin lievä masennus voi ilmetä kiinnostuksen puutteena asioihin, jotka tavallisesti ovat kiinnostaneet sinua. Voit olla poikkeuksellisen väsynyt tai sinulla voi olla unihäiriöitä. Masennus voi tuntua myös ruokahalun muutoksina. Tämä puolestaan voi vaikuttaa painon nousuun tai laskuun. Masennuksen tunteesi voivat mennä ohitse itsestään esim. palaamalla normaaliin unirytmiin. Masennus ilmenee vaikeusasteesta riippuen alakuloisuutena, surumielisyytenä, ärtyisyytenä, toivottomuutena tai merkityksettömyyden ja tyhjyyden tunteena. Ohimenevä masennus on erilaisiin pettymyksiin ja menetyksiin liittyvä luonnollinen tunnetila. Ohimenevää masennusta ei tarvitse hoitaa. Jos masentuneeseen mielialaan liittyy pidemmän aikaa (yli kaksi viikkoa) unettomuutta, väsymystä, vähäenergisyyttä ja kyvyttömyyttä tuntea mielihyvää, kyse voi olla vakavasta tai pitkäaikaisesta masennustilasta. Jos masennus on luonteeltaan voimakasta, heikentää elämänlaatua tai kaventaa ihmissuhteita, on aina viisasta kääntyä lääkärin puoleen masennuksen syiden selvittämiseksi."

hoh, tuttua huttua.. ja tämä oli hyvä tehdä just siksi koska ollut juomatta tuon noin kk:n ja päässyt siihen normaaliin unirytmiin eli tulee tuhistua kepeästi kellon ympäri -unia joka on aivan ihanaa, päikkärit ehkä myös välissä. muutenki nykyään on entisiin vuosiin verrattuna paljo enemmän omanarvontuntoa ja muutenki oppinu ettei kannata tuhlata sitä energiaa asioihin joihin ei voi itse vaikuttaa.. hirvee edistys siihen aikaan jolloin halus vaan maata pimeässä ja sängyssä koko päivän, ruoka ei maittanu tai mikään muukaan.. muutenki yks huono puoli on se että vatvon omassa päässäni kaiken ja sen seurauksena stressiki voi olla isompaa. mitä lie tapahtunu!

vaan onhan siinä toki seki varjopuoli että jos pitempiaikaiset masennuksen tunteet joskus tullut esim. ihmissuhdevaikeuksista niin sitä alitajuisesti tavallaan välttelee joutumasta enää samaan tilanteeseen, ts. välttelee tietyllä tavalla ihmisiä joitten kans vois kehittyä se syvempiki ihmissuhde ja ajattelee että JOS taas menee kaikki pieleen tavalla tai toisella niin sitte taas ollaan samassa tilanteessa.. ja vasta jos toipunut moisesta/ moisista niin sitä suuremmalla syyllä.. mutta päivä kerrallaan kai siinäki asiassa.

• Sain kuusi pistettä olen siis testin mukaan lievästi masentunut. No en tiedä masennuksesta pientä stressiä kyllä on päällä mutta eiköhän sen kanssa pärjätä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4351
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      503
      2380
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      142
      1931
    4. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      77
      1525
    5. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      16
      1490
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      159
      1483
    7. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      10
      881
    8. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      34
      798
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      106
      767
    10. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      64