Arvon akateemiset, olen jo pitkään ihmetellyt sanojen "näillä mennään" ja "maailma muuttuu" merkitystä. Media viljelee niitä koko ajan.
miksi?
Sanojen merkitys
5
123
Vastaukset
- Jouko se viisaampi
Sanotaanhan myös, että Joukossa tyhmyys tiivistyy. Olen kokenut sen jo alakouluajoilta lähtien.
Mutta siitä huolimatta tilasin taannoin ylioppilasrahoillani tv-shopista kaksi Aromipesää - yhden hinnalla.
Aromipesät eivät varsinaisesti liity tähän, mutta niillä menin jonkin aikaa opiskelujeni alkutaipaleella, koska ei ollut vara hankkia sähköliittymää.
Mutta maailma muuttui, joten möin Aromipesät pois. En rikastunut Aromipesien myynnillä. Rikastuiko Aromipesijän keksijä?
Ratkaiseeko median harrastama viljely nälänhädän? Voidaanko lehdistötukea verrata maataloustukeen? - Semiakateeminen
”Maailma muuttuu, Eskoseni!”
Ilmeisesti Aleksis Kiven Nummisuutarit on jäänyt sinulla lukematta. Kansalliskirjailijan tuotannosta on kieleen jäänyt elämään muitakin lentäviä lauseita.
”Näillä mennään” lienee puolestaan tuoreempia juttuja, urheiluväen latteuksia.”Sitaatit ovat vääriä”, sanoo kuuluisa Korpelan sitaattilaki, jonka kokemus on osoittanut vakuuttavasti oikeaksi. Sitaatti voi olla kokonaan keksitty, mutta useammin sen sisältö poikkeaa alkuperäisestä ainakin sanamuodoltaan, yleensä myös sisällöltään. Jos ne sattuvatkin olemaan oikein, niin sitaatti on repäisty irti yhteydestään ja esitetään niin, että se merkitsee todellisuudessa jotain aivan muuta kuin alun perin.
Oikea muoto on ”niin muuttuu mailma, Eskoni”, eli sanamuodossa on muuttunut parikin asiaa. Olennaisempaa on, että alkuperäisessä yhteydessä ei todellisuudessa ole kyse sen kummemmasta kuin Eskon itsensä kasvamisesta sikiöstä nuoreksi aikuiseksi:
”Tuntuupa minulle kuin sinun muodossas tuossa nyt itsiäni katselisin yksi ja kakskymmentä vuotta ajassa taaksepäin, ja silloin olit sinä vasta nyrkin kokoinen, ja viisi kuukautta puuttui vielä ennenkuin hengen sait. Mutta niin muuttuu mailma; silloin kuin nyljetty orava, nyt mahdut hädintuskin tähän samaan hännystakkiin; niin muuttuu mailma, Eskoni.”
http://www.gutenberg.org/ebooks/11152
Ihmiset vain ovat herkkiä esittämään latteutensa – kuten sen, että maailmassa tapahtuu muutoksia – näennäisen syvälliseen sävyyn, mielellään ”lainaten” jotakuta arvostettua kirjoittajaa.
Tästä ei kannata hirveästi vedellä herneitä nenään. Kieleen syntyy väistämättä fraaseja, joita toistellaan, usein kirjavissa merkityksissä. Niitä kannattaa oppia sietämään, siinä missä ihmisten ulkomuotoa, outoja eleitä ja tapoja ja muuta elämään kuuluvaa.- 2+15
Yucca kirjoitti:
”Sitaatit ovat vääriä”, sanoo kuuluisa Korpelan sitaattilaki, jonka kokemus on osoittanut vakuuttavasti oikeaksi. Sitaatti voi olla kokonaan keksitty, mutta useammin sen sisältö poikkeaa alkuperäisestä ainakin sanamuodoltaan, yleensä myös sisällöltään. Jos ne sattuvatkin olemaan oikein, niin sitaatti on repäisty irti yhteydestään ja esitetään niin, että se merkitsee todellisuudessa jotain aivan muuta kuin alun perin.
Oikea muoto on ”niin muuttuu mailma, Eskoni”, eli sanamuodossa on muuttunut parikin asiaa. Olennaisempaa on, että alkuperäisessä yhteydessä ei todellisuudessa ole kyse sen kummemmasta kuin Eskon itsensä kasvamisesta sikiöstä nuoreksi aikuiseksi:
”Tuntuupa minulle kuin sinun muodossas tuossa nyt itsiäni katselisin yksi ja kakskymmentä vuotta ajassa taaksepäin, ja silloin olit sinä vasta nyrkin kokoinen, ja viisi kuukautta puuttui vielä ennenkuin hengen sait. Mutta niin muuttuu mailma; silloin kuin nyljetty orava, nyt mahdut hädintuskin tähän samaan hännystakkiin; niin muuttuu mailma, Eskoni.”
http://www.gutenberg.org/ebooks/11152
Ihmiset vain ovat herkkiä esittämään latteutensa – kuten sen, että maailmassa tapahtuu muutoksia – näennäisen syvälliseen sävyyn, mielellään ”lainaten” jotakuta arvostettua kirjoittajaa.
Tästä ei kannata hirveästi vedellä herneitä nenään. Kieleen syntyy väistämättä fraaseja, joita toistellaan, usein kirjavissa merkityksissä. Niitä kannattaa oppia sietämään, siinä missä ihmisten ulkomuotoa, outoja eleitä ja tapoja ja muuta elämään kuuluvaa.Totta paljolti, mutta toisaalta: liekö tuo "maailma muuttuu" niinkään paha latteus, kun otamme huomioon, että se esiintyy usein sellaisessa keskustelussa, jossa toinen osapuoli yrittää jääräpäisesti pitää maailmaa muuttumattomana? Tai kieltä.
- Semiakateeminen
Yucca kirjoitti:
”Sitaatit ovat vääriä”, sanoo kuuluisa Korpelan sitaattilaki, jonka kokemus on osoittanut vakuuttavasti oikeaksi. Sitaatti voi olla kokonaan keksitty, mutta useammin sen sisältö poikkeaa alkuperäisestä ainakin sanamuodoltaan, yleensä myös sisällöltään. Jos ne sattuvatkin olemaan oikein, niin sitaatti on repäisty irti yhteydestään ja esitetään niin, että se merkitsee todellisuudessa jotain aivan muuta kuin alun perin.
Oikea muoto on ”niin muuttuu mailma, Eskoni”, eli sanamuodossa on muuttunut parikin asiaa. Olennaisempaa on, että alkuperäisessä yhteydessä ei todellisuudessa ole kyse sen kummemmasta kuin Eskon itsensä kasvamisesta sikiöstä nuoreksi aikuiseksi:
”Tuntuupa minulle kuin sinun muodossas tuossa nyt itsiäni katselisin yksi ja kakskymmentä vuotta ajassa taaksepäin, ja silloin olit sinä vasta nyrkin kokoinen, ja viisi kuukautta puuttui vielä ennenkuin hengen sait. Mutta niin muuttuu mailma; silloin kuin nyljetty orava, nyt mahdut hädintuskin tähän samaan hännystakkiin; niin muuttuu mailma, Eskoni.”
http://www.gutenberg.org/ebooks/11152
Ihmiset vain ovat herkkiä esittämään latteutensa – kuten sen, että maailmassa tapahtuu muutoksia – näennäisen syvälliseen sävyyn, mielellään ”lainaten” jotakuta arvostettua kirjoittajaa.
Tästä ei kannata hirveästi vedellä herneitä nenään. Kieleen syntyy väistämättä fraaseja, joita toistellaan, usein kirjavissa merkityksissä. Niitä kannattaa oppia sietämään, siinä missä ihmisten ulkomuotoa, outoja eleitä ja tapoja ja muuta elämään kuuluvaa.Olet tietenkin enemmän kuin oikeassa. Kiitos oikaisusta!
Osasin itsekin epäillä esittämäni sitaatin sanamuodon tarkkaa oikeellisuutta ja tiesin tuollaisten vanhojen klassikoiden löytyvän netistä Lönnrot-, Gutenberg- jne. projektien tuottamina e-kirjoina, mutta enpäs vain jaksanut lähteä niitä tonkimaan. Saatoin luottaa siihen, että jos muistinvaraisessa kirjaamassani sitaatissa on virheellisyyksiä, niin ne tulevat täällä armotta paljastetuiksi. Saatoin myös hyvin arvata, kenen toimesta!
☺
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251268
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89924- 94904
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede23857Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat286750- 94730
- 109646
- 34638
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50581Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet131558