Kumpikohan "lakiuskova" Adventisti vai Juutalainen pääsee helpommalla....
Toorassa on kaiken kaikkiaan 613 erilaista käskyä (mitsva), joita noudattaen juutalaisen tulee elää. Lakien noudattamisesta tai noudattamatta jättämisestä ei määritellä mitään konkreettista palkkiota tai rangaistusta kuten paratiisia tai kadotusta. Sen sijaan Toorassa muistutetaan niiden ajallisista seurauksista.
Käskyistä positiivisia on 248, ja kieltoja on 365. Suuri osa käskyistä on vanhentuneita, kuten jo tuhotussa temppelissä suoritettavan rituaaliteurastuksen ohjeet, ja jotkin vain muinaista Israelia koskevat ohjeet. Nykyisin noudatettavissa olevia käskyistä arvioidaan olevan alle 300. Juutalaisuus uskoo Mooseksen liiton kuuluvan Israelin kansalle, eikä muilla kansoilla ole moraalista velvoitusta sen pitämiseen. Mooseksen liittoa edeltää Nooan liitto, jonka Jumala asetti vedenpaisumuksen jälkeen ja joka koskee koko ihmiskuntaa. Tämän vuoksi juutalainen teologia ei tunne ajatusta pelastuksesta, joka koskisi vain Mooseksen liittoon kuuluvia.
Yksi keskeisimpiä käskyjä koskee lepopäivää (šabbat), joka on viikon seitsemäs päivä. Viikon lasketaan alkavan sunnuntaista, joten seitsemäs päivä on lauantai, samoin kuin oli Suomessakin virallisesti ennen vuonna 1973 käyttöön otettua viikkonumerointijärjestelmää. 200-luvulle tultaessa kristillinen kirkko halusi tehdä selvän eron juutalaisuuteen sekä teologisista että poliittisista syistä, ja kristittyjen lepopäiväksi tuli viikon ensimmäinen päivä, sunnuntai, Kristuksen ylösnousemuksen päivä. Raamatun luomiskertomuksen mukaisesti sapatti alkaa perjantai-iltana auringon laskiessa. Sapatin vietto alkaa puoli tuntia ennen auringon laskua perjantai-iltana ja se päättyy lauantai-iltana kolmen tähden ilmestyttyä taivaalle eli noin puoli tuntia auringonlaskun jälkeen. Napapiirin yläpuolella, missä keskikesällä ja -talvella on mahdotonta havainnoida auringonnousua ja -laskua, noudattaa alueella matkustava uskova juutalainen joko lähimmän juutalaisen seurakunnan tai Jerusalemin aikoja omasta perinteestään riippuen.
28 käskyä vai 613 käskyä...
8
215
Vastaukset
Hei,
Olen herätysliikkeessä kuullut muotisanoja "lakiuskovaisista" taikka "legalisteista" mutta en ole koskaan kuullut tai havainnut ainokaistakaan niin pössöä jolla olisi ajatusta pelastua vanhurskautua lain noudattamisella.
Adventtiliikkeessä laki opetetaan synnin opettajana > Room 3:20, ja kuuliaisuutena. 1 Joh 5:1-5. Lue tarkkaan nuo jakeet.
Ilm 14:12 jossa Raamattu itse kertoo minkälainen hiippari on "viimeisien aikojen pyhä?" 12:17
'
28- opinkohtaa on pinnalta raapaisu päällisin puolin mitä kirkko suurinpiirtein opettaa ettei tulisi sitten liian suurta kulttuurishokkia myöhemmin.
Niihin (28) törmää vain kasteen edellä pikaisesti.-
Jumala itse on lain antanut ja on lain opettaja. Pyhä Henki Kristuksessa.
Samaa lakia vasten puhuttelee kun ihminen on kiusattu tai langennut.
Laki on aina voimassa jos taivas ja maa on paikoillaan; Luuk 16:17,
Matt 5:17-18, Jaakob (Jeesuksen lihallinen veli) kertoo miten tärkeä jokainen käsky on; Jaak 2:8-13, 10_ ei 9 - käskyä siis.
Seremonialait päättyvät ristille, niitä ei enää tarvittu kun uhri johon kaikki esikuva telttapalveluksineen tähtäsi annettiin.
Taivaallinen palvelus on siellä mistä maallinen oli esikuvaa- Hebr 9.
Hebr 8:1-2, 4:13-16.
Luther opetti että evankeliumi ja laki kulkevat rintarinnan- kumpikaan ei sulje pois toistaan. Näin on.
Jumalan siunausta
Jari LaurilaPaavali ja laki, onko Kristus siveyslain loppu
Lopettiko Jeesus ristillä kaikki Raamatun lait ?
“Kristus on näet lain loppu, ja niin tulee vanhurskaaksi jokainen joka uskoo ” (Room 10:4)
Monet ovat opettaneet että Paavalin sanat lakkauttaisivat Jumalan ns. kymmen käskyn lain.
(2 Moos 20, 5 Moos 5)
Jos käännämme jaetta Room 10:4 sanajärjestyksessä mahdollisimman tarkasti sanatarkkaan niin tutkijat ovat päätyneet mm. seuraavaan tulkintaan: ”Päämäärä sillä lain Kristus vanhurskaudeksi jokaiselle uskovalle.” Seuraavaksi kiinnitämme huomion sanaan ”päämäärä” kreikankielen ”telos” merkitykseen: -Monissa kielissä yksi sana saattaa merkitä hyvin monia erilaisia asioita riippuen siitä asiayhteydestä missä sana esiintyy. Niinpä kreikan ”telos” sanalla on seuraavia merkityksiä sen ajan ”alkukielessä:” – ”loppu” ”päätös” ”päämäärä” ”vero” ”tulli”
”Telos” merkitsi alun perin ”käännekohtaa, huippua” sanajuuresta ”tel” –joka merkitsee ympäri kääntymistä. Sanaa käytetään kreikan kielessä ilmaisemaan että jokin on kehittynyt täydelliseksi, tai että joku on aikuinen vastakohtana lapselle tai nuorelle. Sana sai merkitystä myös ”loppu, päätös” silloin kun puhuttiin kuolemasta. ”Telos” on merkinnyt kreikan kielen filosofiassa ”täydellisyyttä ja päämäärää.” (Novum3:s:614:Uusi Testamentti selityksin:Raamatun tietokirja:Vantaa:1892)
Paavali opetti 1 Piet 1:9: ”-Te saavutatte uskon päämäärän (telos) sielujen pelastuksen.” Tässäkään (telos) ei ole kyse että usko olisi lopetettu. (telos) Lakejakaan ei ole lopetettu ristillä, mutta uhripalvelusjärjestelmä kävi turhaksi. Paksu temppelin telttamajan esirippu repesi kahtia sen merkiksi. Uuden liiton aikakausi oli alkanut. (Matt 27:45-56) Ensimmäinen adventti oli saavuttanut päämääränsä ja täyttymyksensä. (telos) Pian alkaisi toisen adventin odottaminen. (Ilm 1:7-8)
Monet ovat halunneet tulkita että Jumalan valtakunnan perustuslaki olisi lakkautettu ristillä ?!
-Toteutuisiko Jumalan vanhurskauden periaatteet hylkäämällä laki joka opettaa mikä on syntiä ?
-Olisiko synti kokonaan loppunut ristille ?
> Jeesus oli lain “päämäärä” ja “täyttymys.” (telos)
Jeesus teki lain suureksi. Jeesus noudatti lakia antamalla kristillisen esimerkin kuuliaisuudesta. Lain noudattaminen merkitseekin ”kuuliaisuutta” synnin vihaamista ja synnin karttamista. -Että laki tulisi täydelliseksi.
Vanhan liiton telttamajan palvelus viittasi- ja oli vertauskuvaa taivaallisesta palveluksesta, ja Kristuksesta Ylipappina. (Hebr 1-13) Kaikki telttamajan palvelus oli esikuvaa Kristuksesta joka antaisi täydellisen uhrin. Telttamajan uhripalvelusjärjestelmän lait olivat samalla Isrealin yhteiskunnallisia lakeja. Sen ajan itämaan telttamajan kansalaisilla ei ollut kaikilla vielä täyttä käsitystä Kristuksen vanhurskaudesta.
Vapahtajaan perustuvaa vanhurskautta oli opetettava seurakunnille. Heistä tuli nyt pelastushistorian käännekohdassa ”uuden liiton kansalaisia.” (Hes 36:24-27, Jer 31:31-33, Hebr 8-10 luvut)
Ø On tärkeätä ymmärtää että kaikki Paavalin näennäinen lain kieltäminen on perustunut siihen että Paavali taisteli vanhan liiton tapoja vastaan. Paavali oli muutosjohtaja joka halusi kiinnittää ihmisten katseen Kristuksen uhriin ja vanhurskaaseen palveluun. Vain Kristuksen ansioiden tähden ihminen voidaan lukea ”vanhurskaaksi.” Paavali vastusti lain väärinkäyttöä.
Vanhan liiton uhrimenojen lait menettivät merkitystään Golgatan ristillä koska kaikki ne lait viittasivat ja profetoivat Kristukseen. Ristillä oli lakienkin päämäärä ja lopullinen täyttymys. Vanhurskas palvelu ei voi kuitenkaan toteutua jos synnin harjoittaminen olisi sallittu poistamalla syntiä opettava laki.
Jatkuu heti alla >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Jatkoa edelliseen >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Profetia oli saanut täyttymyksensä ristillä. Jeesuksesta oli kuitenkin noin 500 profetiaa Vanhan Testamentin kirjoituksissa. Jokainen profetioista toteutui. Uuden Testamentin profetiat toteutuvat parhaillaan ja osa ennustuksista odottaa aikaansa.
Kristuksen uhrin oli tarkoitus olla maailman historian lopun ajan muistuttamassa synnistä. Synnille tietenkin täytyy olla joku mittapuu millä ihminen voi tietää mikä on syntiä. Jeesuksen maallinen veli Jaakob sanoi Jumalan 10-käskyn siveys-moraalilaista Jeesuksen kuoleman jälkeen:
Ø ”Se joka muuten kaikessa noudattaa lakia, mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa on syypää kaikilta kohdin.” Jaakobin sanat kuvaavat Jumalan syntiä opettavan siveyslain jokaisen kymmenen kohdan tärkeyttä synnin opettajana.
Ø ”Eihän yksikään ihminen tule Jumalan edessä vanhurskaaksi Jumalan käskyjä noudattamalla. Lain tehtävänä on opettaa tuntemaan mitä synti on.” ”Kumoammeko siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.” (Room 3:20 ja 31, 13:8-14)
Ø Jeesus sanoi itse laista: ”Älkää luulko että minä olen tullut lakeja ja profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan vaan toteuttamaan. Totisesti: Laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä joka jättää pois laista yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.” (Matt 5:17-19) (Matt 7:12, 22:40)
Ø ”Lain ja profeettojen aika kesti Johannekseen asti. Siitä lähtien on julistettu hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta ja jokaista vaaditaan tulemaan sinne. Mutta laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa.” (Luuk 16:16-17)
Ø ”Siitä me tiedämme tuntevamme Hänet, että pidämme Hänen käskynsä. Joka sanoo tuntevansa Hänet mutta ei pidä Hänen käskyjään on valehtelija, eikä totuus ole hänessä.
Mutta joka noudattaa Hänen sanaansa, hänessä Jumalan rakkaus on todella saavuttanut päämääränsä. Tästä me tiedämme olevamme Hänen yhteydessään. Sen joka sanoo pysyvänsä Hänessä, tulee myös elää samalla tavalla kuin Hän eli.” (1 Joh 2:3-6)
”Jokainen joka tekee syntiä syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.” (1 Joh 3:4) ”Jokainen joka uskoo että Jeesus on Kristus, on syntynyt Jumalasta, ja jokainen joka rakastaa Isää rakastaa myös Hänen lastaan. Siitä me tiedämme rakastavamme Jumalan lapsia että rakastamme Jumalaa ja noudatamme Hänen käskyjään. Sitähän Jumalan rakastaminen on että pidämme Hänen käskynsä eivätkä ne ole raskaita noudattaa.” (1 Joh 5:1-3)
Raamattu sanoo ehdot viimeisien aikojen pyhille:
”Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen.” (Ilm 14:12) ”Lohikäärmeen raivo yltyi ja se lähti sotimaan naisen muita lapsia vastaan, niitä jotka ovat uskollisia Jumalan käskyille ja Jeesuksen todistukselle.” (Ilm 12:17)
”Tavoitelkaa rauhaa kaikkien kanssa ja pyrkikää pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa.” (Hebr 12:17)
Vanhan liiton aikana Jumalan armo ja vanhurskaus ilmoitettiin lain ja profeettojen kautta.
Uuden liiton- Uuden Testamentin aikana sama ilmoitetaan Jeesuksen Kristuksen kautta. (Room 3 luku)
Jatkuu heti alla >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>jarinhotelli kirjoitti:
Jatkoa edelliseen >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Profetia oli saanut täyttymyksensä ristillä. Jeesuksesta oli kuitenkin noin 500 profetiaa Vanhan Testamentin kirjoituksissa. Jokainen profetioista toteutui. Uuden Testamentin profetiat toteutuvat parhaillaan ja osa ennustuksista odottaa aikaansa.
Kristuksen uhrin oli tarkoitus olla maailman historian lopun ajan muistuttamassa synnistä. Synnille tietenkin täytyy olla joku mittapuu millä ihminen voi tietää mikä on syntiä. Jeesuksen maallinen veli Jaakob sanoi Jumalan 10-käskyn siveys-moraalilaista Jeesuksen kuoleman jälkeen:
Ø ”Se joka muuten kaikessa noudattaa lakia, mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa on syypää kaikilta kohdin.” Jaakobin sanat kuvaavat Jumalan syntiä opettavan siveyslain jokaisen kymmenen kohdan tärkeyttä synnin opettajana.
Ø ”Eihän yksikään ihminen tule Jumalan edessä vanhurskaaksi Jumalan käskyjä noudattamalla. Lain tehtävänä on opettaa tuntemaan mitä synti on.” ”Kumoammeko siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.” (Room 3:20 ja 31, 13:8-14)
Ø Jeesus sanoi itse laista: ”Älkää luulko että minä olen tullut lakeja ja profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan vaan toteuttamaan. Totisesti: Laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä joka jättää pois laista yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.” (Matt 5:17-19) (Matt 7:12, 22:40)
Ø ”Lain ja profeettojen aika kesti Johannekseen asti. Siitä lähtien on julistettu hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta ja jokaista vaaditaan tulemaan sinne. Mutta laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa.” (Luuk 16:16-17)
Ø ”Siitä me tiedämme tuntevamme Hänet, että pidämme Hänen käskynsä. Joka sanoo tuntevansa Hänet mutta ei pidä Hänen käskyjään on valehtelija, eikä totuus ole hänessä.
Mutta joka noudattaa Hänen sanaansa, hänessä Jumalan rakkaus on todella saavuttanut päämääränsä. Tästä me tiedämme olevamme Hänen yhteydessään. Sen joka sanoo pysyvänsä Hänessä, tulee myös elää samalla tavalla kuin Hän eli.” (1 Joh 2:3-6)
”Jokainen joka tekee syntiä syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.” (1 Joh 3:4) ”Jokainen joka uskoo että Jeesus on Kristus, on syntynyt Jumalasta, ja jokainen joka rakastaa Isää rakastaa myös Hänen lastaan. Siitä me tiedämme rakastavamme Jumalan lapsia että rakastamme Jumalaa ja noudatamme Hänen käskyjään. Sitähän Jumalan rakastaminen on että pidämme Hänen käskynsä eivätkä ne ole raskaita noudattaa.” (1 Joh 5:1-3)
Raamattu sanoo ehdot viimeisien aikojen pyhille:
”Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen.” (Ilm 14:12) ”Lohikäärmeen raivo yltyi ja se lähti sotimaan naisen muita lapsia vastaan, niitä jotka ovat uskollisia Jumalan käskyille ja Jeesuksen todistukselle.” (Ilm 12:17)
”Tavoitelkaa rauhaa kaikkien kanssa ja pyrkikää pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa.” (Hebr 12:17)
Vanhan liiton aikana Jumalan armo ja vanhurskaus ilmoitettiin lain ja profeettojen kautta.
Uuden liiton- Uuden Testamentin aikana sama ilmoitetaan Jeesuksen Kristuksen kautta. (Room 3 luku)
Jatkuu heti alla >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Jatkoa edelliseen >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Jumalan armo perustui aina uskoon. Syntien anteeksi-antoon kuitenkin liittyy aina ehto Jumalan tahdon rakastamisesta. Käytännössä pyhitystä uskossa Jeesuksessa Kristuksessa Pyhän Hengen opetuksessa ja kasvatuksessa, ja tekemällä parannuksen myös tahallisesta synninteosta. Vanhurskauden periaatteet eivät voi toteutua jos ihminen ei halua luopua tahallisesta synnin teosta. Jumalan siveys-moraalilaki opettaa siis mikä on syntiä, mutta lain noudattaminen ei tee ihmistä itsellään vanhurskaaksi.
Jumalan ja lähimmäisten suhteen oikea palvelus on aina Jumalan ja lähimmäisten rakastamista. Juuri tätä Jumalan laki opettaa. Lain toinen puoli opettaa miten rakastetaan Jumalaa ja lain toinen puoli opettaa miten rakastetaan lähimmäisiä.
”Suuri käsky” ”kuningaskäsky” Matt 22:36-40 on yhteenveto ja tiivistelmä Jumalan 10-käskyn laista. Samaa tiivistystä esiintyy jo 5 Moos 6:1-9 heti käskyjen antamisen yhteydessä. Jumala antoi lakinsa kahteen kertaan kivitauluihin muistiin. Lain tauluja säilytettiin liiton arkissa. Moraalisiveyslain antaminen uudessa liitossa huipentuu kun Jumala on kirjoittanut lakinsa omalla sormellaan ihmisen sydämeen eli tietoisuuteen. (Hebr 10:12-18) Jumalan armosta ja rakkaudesta on aina ollut kyse ihmisen uskoon tulossa ja toivossa sekä pelastusvarmuudessa. Rakkaus ei olisi rakkautta ellei rakkaus olisi vapaaehtoista. ”Koska Aabraham oli minun äänelleni kuuliainen ja noudatti sitä, mihin minä hänet velvoitin. Hän piti minun käskyni, määrykseni ja lakini.” (1 Moos 26:5)
”Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin jottei kukaan voisi ylpeillä.” (Ef 2:8-9)
”Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksi antamiseksi.” (Matt 26:28)
Armo ja laki eivät ole ristiriidassa keskenään. Martti Lutherkin opetti että evankeliumia ja lakia saarnataan yhdessä. Syy seuraussuhde on että ilman uskoa ja armoa ei ole tekojakaan ja usko ilman tekoja on kuollut. Jumala kuitenkin lähestyy ihmistä ensin itse ja puhuttelee jokaisen itse Pyhällä Hengellä ihmisen omaatuntoa vasten. Ihminen vastaa aina jotakin Jumalalle ja tekee siten itse kaikki päätökset ja ratkaisut uskon suhteen.
Ihmisen omat synnilliset halut ovat tahtoneet kumota lakia jo koko ihmiskunnan ajan ja tuo taistelu lain olemassa olosta ei koskaan tässä ajassa lopu. Apostoli Jaakob opettaa synnin ja uskon suhteesta tekoihin. Jaakob opettaa että teot ovat uskon hedelmiä. (Jaak 2 luku)
(Matt 5:13-16, 7 luku, Gal 2:20-21, 3:11, Gal 3 ja 5 luvut)
Jumalan rakkaus voittaa maailman synnin ja paholaisen näennäisen ylivallan. (Ilm 20)
Armo on ollut totta ilman tekoja Kristuksen tähden jo vanhankin liiton aikana (2 Moos 19:4, 20:1-3) Armo ja Jumalan ja ihmisen liitot kuuluvat aina yhteen. (2 Moos 34:6-7, Jer 3:12, 1 Moos 3:15, Ps 103:13, Jes 49:13-15, 5 Moos 7:12-26)
Suurena sovituspäivänä kansan synnit poistettiin. (3 Moos 16:21-22, Hebr 9:1-10) Kansa oli uhrannut uhrejaan pitkin vuotta. Uhripalvelusjärjestelmä vertauskuvasi tulevaa Karitsaa joka kuoli ristillä syntiemme sovitukseksi. (Joh 3:16, Hebr 9:12-15, 24-28)
Paavali puhui laista tarkoittaen useita eri asioita. Tutkimalla raamatunjakeita asiayhteyden ympäriltä asiayhteys selviää mistä ”laissa” on kulloinkin kyse. Paavali puhui “Mooseksen laista” (1 Kor 9:9) ja Jumalan siveyslaista samalla sanalla. Toisinaan Paavali puhui Mooseksen kirjoista tai koko vanhasta testamentista sanalla: “laki” (1 Kor 14:21) -Pakanoiden tajua oikeasta ja väärästä sanalla “laki” (Room 2:14-18) -Tekojen laista, ja uskon laista; (3:26-31) “Välikaikaisesta laista” eli seremonia- eli uhripalvelusmenojen laeista; (Gal 3:19-29, Kol 2:14)
Jatkuu heti alla >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>jarinhotelli kirjoitti:
Jatkoa edelliseen >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Jumalan armo perustui aina uskoon. Syntien anteeksi-antoon kuitenkin liittyy aina ehto Jumalan tahdon rakastamisesta. Käytännössä pyhitystä uskossa Jeesuksessa Kristuksessa Pyhän Hengen opetuksessa ja kasvatuksessa, ja tekemällä parannuksen myös tahallisesta synninteosta. Vanhurskauden periaatteet eivät voi toteutua jos ihminen ei halua luopua tahallisesta synnin teosta. Jumalan siveys-moraalilaki opettaa siis mikä on syntiä, mutta lain noudattaminen ei tee ihmistä itsellään vanhurskaaksi.
Jumalan ja lähimmäisten suhteen oikea palvelus on aina Jumalan ja lähimmäisten rakastamista. Juuri tätä Jumalan laki opettaa. Lain toinen puoli opettaa miten rakastetaan Jumalaa ja lain toinen puoli opettaa miten rakastetaan lähimmäisiä.
”Suuri käsky” ”kuningaskäsky” Matt 22:36-40 on yhteenveto ja tiivistelmä Jumalan 10-käskyn laista. Samaa tiivistystä esiintyy jo 5 Moos 6:1-9 heti käskyjen antamisen yhteydessä. Jumala antoi lakinsa kahteen kertaan kivitauluihin muistiin. Lain tauluja säilytettiin liiton arkissa. Moraalisiveyslain antaminen uudessa liitossa huipentuu kun Jumala on kirjoittanut lakinsa omalla sormellaan ihmisen sydämeen eli tietoisuuteen. (Hebr 10:12-18) Jumalan armosta ja rakkaudesta on aina ollut kyse ihmisen uskoon tulossa ja toivossa sekä pelastusvarmuudessa. Rakkaus ei olisi rakkautta ellei rakkaus olisi vapaaehtoista. ”Koska Aabraham oli minun äänelleni kuuliainen ja noudatti sitä, mihin minä hänet velvoitin. Hän piti minun käskyni, määrykseni ja lakini.” (1 Moos 26:5)
”Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin jottei kukaan voisi ylpeillä.” (Ef 2:8-9)
”Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksi antamiseksi.” (Matt 26:28)
Armo ja laki eivät ole ristiriidassa keskenään. Martti Lutherkin opetti että evankeliumia ja lakia saarnataan yhdessä. Syy seuraussuhde on että ilman uskoa ja armoa ei ole tekojakaan ja usko ilman tekoja on kuollut. Jumala kuitenkin lähestyy ihmistä ensin itse ja puhuttelee jokaisen itse Pyhällä Hengellä ihmisen omaatuntoa vasten. Ihminen vastaa aina jotakin Jumalalle ja tekee siten itse kaikki päätökset ja ratkaisut uskon suhteen.
Ihmisen omat synnilliset halut ovat tahtoneet kumota lakia jo koko ihmiskunnan ajan ja tuo taistelu lain olemassa olosta ei koskaan tässä ajassa lopu. Apostoli Jaakob opettaa synnin ja uskon suhteesta tekoihin. Jaakob opettaa että teot ovat uskon hedelmiä. (Jaak 2 luku)
(Matt 5:13-16, 7 luku, Gal 2:20-21, 3:11, Gal 3 ja 5 luvut)
Jumalan rakkaus voittaa maailman synnin ja paholaisen näennäisen ylivallan. (Ilm 20)
Armo on ollut totta ilman tekoja Kristuksen tähden jo vanhankin liiton aikana (2 Moos 19:4, 20:1-3) Armo ja Jumalan ja ihmisen liitot kuuluvat aina yhteen. (2 Moos 34:6-7, Jer 3:12, 1 Moos 3:15, Ps 103:13, Jes 49:13-15, 5 Moos 7:12-26)
Suurena sovituspäivänä kansan synnit poistettiin. (3 Moos 16:21-22, Hebr 9:1-10) Kansa oli uhrannut uhrejaan pitkin vuotta. Uhripalvelusjärjestelmä vertauskuvasi tulevaa Karitsaa joka kuoli ristillä syntiemme sovitukseksi. (Joh 3:16, Hebr 9:12-15, 24-28)
Paavali puhui laista tarkoittaen useita eri asioita. Tutkimalla raamatunjakeita asiayhteyden ympäriltä asiayhteys selviää mistä ”laissa” on kulloinkin kyse. Paavali puhui “Mooseksen laista” (1 Kor 9:9) ja Jumalan siveyslaista samalla sanalla. Toisinaan Paavali puhui Mooseksen kirjoista tai koko vanhasta testamentista sanalla: “laki” (1 Kor 14:21) -Pakanoiden tajua oikeasta ja väärästä sanalla “laki” (Room 2:14-18) -Tekojen laista, ja uskon laista; (3:26-31) “Välikaikaisesta laista” eli seremonia- eli uhripalvelusmenojen laeista; (Gal 3:19-29, Kol 2:14)
Jatkuu heti alla >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Jatkoa edelliseen >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Jeesus Kristus on ainoa pelastuksen lähde. Muuta keinoa kuin Jeesus Kristus ei ole olemassa.
Pelastus on lähtöisin Jumalasta. Pelastus synnistä Jeesuksessa Kristuksessa on Jumalan lahja ja uuden maan ja uusien taivaitten elämän ehto. Pelastusta tarjotaan jokaiselle ihmiselle ja pelastus koituu niiden hyväksi jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen ja tahtovat elää vanhurskaiden toimintamallien mukaan. Jumala on rakkauden lähde ja rakkauden ylläpitäjä. ”Joka ei rakasta ei ole oppinut tuntemaan Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.” (1 Joh 4:8) Jumalan rakkaus koituu ihmisen hyväksi jo tässä ajassa vaikka evankeliumi aiheuttaisi taisteluakin hyvän puolesta. (Matt 5:1-12, 2 Tim 3 luku)
Uskonnollisessa opetuksessa on erilaisia tapoja ollut lain mitätöimiseen. Joitakin sanoja on jumaluusopin diskursseissa vakiintunut esimerkiksi ”lakihenkisyys” ”legalisti” taikka ”lain alla” joilla on haluttu polkea Jumalan lain merkitystä. On oikein tunnustaa uskoa, armoa ja Kristusta, silloin kun parannusta tehdään, mutta ei sen varjolla kieltää Jumalan syntiä opettavan lain olemassa oloa synnin opettajana. (Matt 7:20-23)
Käskyjen noudattaminen on Jumalan- ja lähimmäisten rakastamista. Näitä kahta asiaa laki opettaa ja näiden käskyjen rikkominen on syntiä.
Kaiken edellä mainitun lisäksi Jumalan moraalilain voimassa oloa kaikkina aikoina vahvistavat;
- “Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.” (Room 2:13)
- “Laki on silti pyhä, ja käsky on pyhä, oikea ja hyvä.” - "Laki on hengellinen” (Room 7:12,14)
- “Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain.” (Room 7:22)
- “Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin, eivätkä voikaan alistua.” (Room 8:7)
- “Laki tuo mukanaan Jumalan vihan. Ellei ole lakia, ei ole rikkomustakaan.” (Room 4:15)
- Olihan synti maailmassa ennen lain antamistakin, mutta missä lakia ei, siellä ei synneistä pidetä kirjaa.” (Room 5:13)
- “Lain vaikutuksesta tulin tuntemaan synnin. Himo olisi ollut minulle tuntematon asia ellei laki olisi sanonut: ”Älä himoitse” Saatuaan lain käskystä aiheen synti herätti minussa kaikenlaisia himoja. Ilman lakia synti on kuollut. (Room 7:7-8)
- “Lempeys ja itsehillintä, näitä vastaan ei ole laki.” (Gal 5:23)
- “Me tiedämme että laki on hyvä jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti. Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan lain ja järjestyksen rikkojien, jumalattomien ja syntisten, rienaajien ja pyhän isän- ja äidin murhaajien, tappajien, siveettömien, miesten kanssa makaavien miesten- ihmisten sieppaajien, valehtelijoiden, valapattojen ja ylipäänsä kaikkien sellaista takia jotka toimivat vastoin tervettä oppia.” (1 Tim1:8-10)
- “ On yhdentekevää onko ihminen ympärileikattu vai ei, tärkeätä on Jumalan käskyjen noudattaminen.” (1 Kor 7:19)
- “Jotta meissä jotka elämme Hengen emmekä lihamme mukaista elämää, toteutuisi lain vaatima vanhurskaus.” (Room 8:4)
Lihallinen ihminen voi noudattaa lakia Jumalan Hengen huolenpidossa. -Ei omassa voimassaan.
Uuden liiton uskovan etuoikeus on Jumalan oma läsnäolo ihmisen elämässä. Ylipappi enkeleineen toimii ihmisen uskoon tulon- uskon ylläpitämisen ja pelastuksen eteen. Juuri tästä koko vanhan liiton uhripalvelus antoi esikuvan telttamajassa. (Hebr 1:14, 2:17-18) (Room 7:15-25, Gal 2:20)
>>> Mal 3:20-24.
Jumalassa- Jeesuksessa Kristuksessa pelastus ja armo, vanhurskaus ja turva. Aamen.
Jumalan siunausta
Jari Laurila
- otakops
Mitä tarkoittaa " Kristus on lain loppu " !?
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12019874 - hämmmmm..
http://www.laverdaduniversal.org/613mitzvot.html
Onko ne tuonnäköisiä ne 613 Tooralaista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833902
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t342833Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä982214Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?271760Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian201707- 301664
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261518- 281481
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71464Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu731463