Opel Ampera Saksasta

OpelAmpera

Tere!

Mitenköhän mahtaa olla seuraava juttu. Eli jos ja kun tuotattaisin Amperan Suomeen, niin meneekö se täällä läpi katsastuksesta? Onko siis Suomen tieliikenne- yms lakien/asetusten mukainen?

Toinen juttu, että onkohan siinä nuo latauskaapelit mallia samanlaiset, kuin Suomessa myytävässä malleissa?

Jos jollakin on tietoa, niin kiljaiskoon ilmoille!

Kiitos!

37

5256

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PeraAm

Menee läpi lainsäädännöstä ja latauskaapelit on samat. Schuko löytyy niin suomesta kuin saksasta. Kiinteä latauspiste on kätevä, mutta hintava ja auton omalla laturillakin pärjää jos jaksaa kaapelin pakata mukaan joka päivä tai latailee vain kotona.

Pakolliset varusteet ovat ainakin lämmitetyt penkit ja peruutuskamera/tutkat. Kaistanvaihtoavustin on pakko ottaa piipittämään jos haluat sadetunnistimet. Bose on ihan kiva, DVD käytännöllinen jos tarvitsee odotella useammin (ei toimi ajossa). Jos on 2v vanha niin vaihdata öljyt, riippumatta öljynkuluneisuus mittarin lukemasta.

Talvirenkaiksi kaikki suosittelevat 16" vanteita, ota kuitenkin 17" tuumaiset ja laita Continentalin tai Nokian kitkat. Rengaspaineet 2,8kPa tienoille kesällä ja talvella 2,6kPa.

Hyvä valinta, suosittelen.

• OpelAmpera

Kiitos asiallisesta vastauksesta! Onko tuonnista omakohtaisia kokemuksia vai tietoa muuten vain?

Täytyy tässä hankkiutua tuosta omasta autosta eroon, niin josko sitten pitäisi alkaa jotakin välittäjä firmaa katselemaan. Omalle autollekin on jo ostaja :)

• PeraAm

Reilun puolitoistavuotta olen tuommoisen omistanut ja nauttinut tasaisesta, hiljaisesta sekä halvasta ajosta. Ostin tosin uutena suomesta.

Ainoat huonot puolet mitä on vastaan tullut on 4 paikkaisuus ja vetokoukun puute. Yksikään toinen auto ei pärjää tuolle jos pääasialliset matkat latausten välissä on n. 50-100km luokkaa ja pidemmät ajot (400km ) rajoittuvat 1-2 kertaan kuukaudessa.

Tesla tosin voittaa ajomukavuudessa, muttei sillä vielä nykypäivänä lapissa käydä. Jos tarvitaan 5 paikkaa ja koukku, niin sitten Outlander PHEV on vaihtoehto.

• OpelAmpera

Joo kyllähän se hyvin sopisi, kun 13tkm tulee vuodessa ajoa. Viime vuonna kävin kehä III:n ulkopuolella muutamia kertoja. Ja työmatka on suuntaansa 25km. Paljonko Ampera vie kesä/talvi, kun sähkö on loppu?

Ainut mikä arveluttava on se tavaratilan koko. Nyt alla on Audi A4 sedan, jossa on ihan reilu tavaratila. Tosin ei olla edes kesäloma reissulla autoa täyteen saatu.

• PeraAm

Kulutus on luokkaa 4-6l/100km kun akku on loppu. Tarkkaan en osaa sanoa kun moottorin kulutus pitää erikseen laskea kulutetun polttoaineen ja polttomoottorilla ajettujen kilometrien perusteella. Esimerkki toissa talvelta, n. -15'C. ~600km josta sähköllä ~90km ja moottorilla ~510km. Keskikulutus koko matkalle 5.0l/100km ja polttomoottorimatkan kulutus 5,9l/100km. Auto oli sen aikaa latauksessa kun pysähdyttiin syömään. Noilla sinun ajokilometreillä ei tarvinne edes miettiä, muuten kuin sisätilojen lämmityksen osalta talvella.

Tavaratila on ihan riittävä, mutta näyttää pienemmältä kuin on.Lastenrattaat sopivat ja lisäksi parit pienet kassit. Matkarattaat pitää laittaa kenolle kun ei mahdu nätisti poikittain/kulmittain. Kauppakasseja mahtuu n. 15. 40l Puutarhamultasäkkejä mahtui 14kpl. Sukset mahtuvat penkkien välistä ilman ongelmia. Takapenkit kun kaataa niin mahtuu vielä enemmän.

• Svante

Toin pari viikkoa sitten käytetyn 2012 vuosimallin Amperan Saksasta, tässä huomioita:

-loistava auto maantiellä(kin), ajoin Tanskan ja Ruotsin halki, ohjaus on tarkka, ei tarvitse paimentaa eikä 1.000 km ajomatkan jälkeen selkää rasittanut lainkaan.

Omani on ePionier-edition joka taitaa vastata Suomen Cosmo-varustetasoa joka on ehdottomasti suositeltava, sisältää mm.
        -Bosen kaiuttimet 6kpl subbari, USB/AUX/MP3-liitännät 60 GB kovalevyn, digitaaliradion, DVD-toiston, Suomenkielisen navigaattorin ym.
        -Peruutuskameran taakse

Parin viikon ajon perusteella en usko että tästä on enää paluuta "tavalliseen" autoon, niin miellyttävää, vaivatonta ja tietenkin äänetöntä on kyyti taajama-ajossa että muut autot tuntuvat auttamattoman vanhanaikaisilta. 0-50 km/h kiihtyvyys on noin 3 sekuntia joten se on aika lyömäton peli liikennevalojen välissä. Itse ajan kahden vuorokauden ajot yhdellä latauksella joka maksaa alle kaksi euroa, säästöä joka kilometri!

Ei auto tietenkään täydellinen ole, mainittakoon A-pilarin paksuus joka rajaa hieman näkyvyyttä eteenpäin tietyssä vinkkelissä. 4-paikkaisuus voi tietysti olla monelle dealbreaker (meitäkin on viisi perheessä mutta sitten otetaan emännän auto jos kaikki lähdetään :-P). Tavaratila ei ole parasta A-luokkaa, korkeintaan kohtuullinen tilavuudeltaan, lisäksi lastausaukko on korkea joten vaatteet likaantuvat herkästi lastattaessa. Vielä kulutuksesta; itse en ole päässyt nelosella alkaviin lukemiin kun olen ajanut pelkällä bensiinillä, mikäli jätetään sähkön osuus pois en usko että se on mahdollista, itse olen parhaimmillani päässyt maantiellä 5.4l/100 km mikä ei sinällään ole huono lukema sekään?

• Svante

PeraAm: pääseekö maantiellä todellakin 90 km sähköllä talvella?
      Kuinka pitkälle pääset sähköllä kaupungissa kesällä/talvella?

• PeraAm

Ei pääse talvella sähköllä 90km ilman latausta välillä. Vaivaa pitää nähdä auton lataamiseksi joka pysähdyksellä jos noihin lukuihin haluaa. Kesälläkään en ole päässyt kuin 86km parhaimmillaan. Talvella pääsee 40-60km riippuen ilmastointi asetuksista. Itse ajelen pääsääntöisesti 80km/h alueella.

Kesällä kaupungissa pääsee sähköllä pidemmälle kuin maantiellä kun ajonopeus tippuu 30-50km/h vauhteihin ja ilmastointi ei käytä virtaa. Talvella kaupungissa voi jäädä sähköajelut 30km matkaan lämmityksen takia.

Tärkeimmät kulutukseen vaikuttavat seikat ovat: ajomatka 85km/h nopeammin, ajomatka latausten välillä, lämmitys talvella, esilämmitys ja onko latausjohto kytketty vai ei.

Esimerkiksi jos latausjohto ei ole kytketty kovilla pakkasella niin akkua ei lämmitetä verkosta vaan akusta ja se kuluttaa 0.5-1kWh. Kaksi liikkeelle lähtöä päivässä ja akusta on kadonnut jopa 2kWh (20%) akun lämmitykseen ilman että auto on liikkunut metriäkään.

Suomeksi: Johto kiinni aina kun auto pysähtyy (jos mahdollista).

• 17+15

Mitä maksoi Amperan tuonti suomeen veroineen? Paljonko oli kilometrejä?

• Svante

Omani odottaa vielä veropäätöstä, auto on 28000 km ajettu, rekisteröity 6/2011 joten vero lienee aika tasan 2.000 euroa koska co2-päästöt ovat 27g/km eli veroprosentti on silloin 7.1%.

• kiinnostunut__
        Svante kirjoitti:

Omani odottaa vielä veropäätöstä, auto on 28000 km ajettu, rekisteröity 6/2011 joten vero lienee aika tasan 2.000 euroa koska co2-päästöt ovat 27g/km eli veroprosentti on silloin 7.1%.

Mitä maksoi saksassa?kiinnostunut

• Opel-harrastaja

Itellä on työmatka 70km per suunta. Talvella 80km/h ja kesällä 100km/h

Toimisiko Ampera tuollaisessa ajossa?

Miten muita kuluja tuollaisessa sähkö autossa on?
      Vaihdelaatikko öljyt, tai bensa moottorin huollot?
      Onko bensa moottorissa jakopää vaihtoja ynm.?

• 5678965432176543A

www.Belcar.fi tuollahan noita vaihtoehtoja on palvelu suomeksi ja haluttaessa rekisteröinti ja kuljetus järjestyvät...alle puoleen suomen hinnoista...

• Amperalla

En löytänyt yhtään amperaa linkistäsi joka olisi ollut puolet suomen hinnoista, halvin oli 14480€ ja suomessa vastaava 18900€.
        Eli suomeen tuotuna hinnat jokseenkin samoissa.
        Pitäisi olla edes jonkinlaista totuuspohjaa..

• Amperako

Vaimo haluaa Amperan, joten kertokaahan huonoja puolia autosta. :)

Ainakin vaikuttaa tosi matalalta, kokemuksia siitä??

Näkyvyys autosta eteen, taakse, sivulle??

Mitä vain hyviä tai huonoja puolia olette autosta huomanneet, niin kerrottehan, kiitos.

Nuo sähkön riittävyydet onkin jo selvillä.

Kiitos paljon!

• iampera

Aika vähissä ovat huonot puolet: Ajovalot huonot, parkkitutka ei toimi edessä ajon jälkeen ennen kuin kytkee napista tai käyttää peruutusvaihteella, paksut A-pilarit haittaavat näkyvyyttä risteyksissä.
        Ajo-ominaisuudet kaikkinensa hyvät ja kiihtyvyys kaupunkinopeuksissa melkeinpä erinomainen.
        Tuo mataluus ei minua ole vaivannut, makuasia.
        Mulla ollut nyt kaksi vuotta ja en ole vaihtamassa, eli olen erittäin tyytyväinen.

• pAmpera

Ampera on vain nelipaikkainen. Erilliset takaistuimet, eikä siinä tilapäisestikään kuljeta 5 henkilöä.

Ei jatkoon.

• iampera
        pAmpera kirjoitti:

Ampera on vain nelipaikkainen. Erilliset takaistuimet, eikä siinä tilapäisestikään kuljeta 5 henkilöä.

Ei jatkoon.

Ihmettelen miksi edes kommentoida jos ei ole muuta sanottavaa kuin että ei käy MINULLE tilojensa puolesta...ketä oikeasti kiinnostaa?? Jos täällä joku kysyy kokemuksia autosta luulisi auton perusasiat olevan jo tiedossa.

• mattimeikämanne2

kuinka akun varaus kestää vuosia? ja jos ostaa 5 vuotta / 100000km ajetun yksilön niin mitä autosta on jäljellä uuteen verrattuna (siis akku ja moottoritekniikka kiinnostaa, ei muu). saako vetokoukkua lainkaan?

• iampera
        mattimeikämanne2 kirjoitti:

kuinka akun varaus kestää vuosia? ja jos ostaa 5 vuotta / 100000km ajetun yksilön niin mitä autosta on jäljellä uuteen verrattuna (siis akku ja moottoritekniikka kiinnostaa, ei muu). saako vetokoukkua lainkaan?

Onpa Amerikoissa ajettu Voltilla joka on sama auto 480 000km.
        Akuissa ei ollut merkittävää huonontumista.
        Tuolla esimerkkisi autolla luulisi olevan ajettu ainakin neljäsosa akulla, joten moottorilla korkeintaan 75 000km. Reilu 2 vuoden Ampera-kokemuksella uskaltaisin ostaa.

http://www.gminsidenews.com/articles/this-chevy-volt-just-turned-300000/

• iampera
        iampera kirjoitti:

Onpa Amerikoissa ajettu Voltilla joka on sama auto 480 000km.
        Akuissa ei ollut merkittävää huonontumista.
        Tuolla esimerkkisi autolla luulisi olevan ajettu ainakin neljäsosa akulla, joten moottorilla korkeintaan 75 000km. Reilu 2 vuoden Ampera-kokemuksella uskaltaisin ostaa.

http://www.gminsidenews.com/articles/this-chevy-volt-just-turned-300000/

Ei saa vetokoukkua / Ei saa vetää.

• Amperako

Kiitos muutamista Amperan huonot puolet -tiedoista.

Meillä päin ei ole yhtään Amperaa myynnissä, eikä ole tullut lähdettyä koeajolle yli 500 km päähän, joten vielä kiinnostaisi tuo näkyvyys Amperan kuskilla eteen, taakse, sivulle? Takaikkunahan näyttää taivaaseen noin kuvista katsoen.

Monissa muissa autoissa nahkapenkit ovat olleet liukkaat, kesällä tosi kuumat ja talvella kylmät. Kuis Amperassa?

Itse olen enemmän katumaasturin kannalla, mutta toinen puolisko haluaisi Amperan, siksi näitä eri puolia mietimme ja vertailemme. Tulisipa Amperan kaltainen auto eri korimallilla - korkeampi maavara, erinomainen näkyvyys jne.

Hybrideissä kaikki automallit lienevät aika matalia ja sporttisia. Luulisi olevan ihmisillä kiinnostusta vähän eri mallisillekin hybrideille.

• iampera

Takana spoilerin alapuolella on tummennettu ikkuna, joten näkyvyys taakse on mielestänä riittävä, peruutusta auttaa vakio peruutuskamera. Tuossa edellä kerroinkin A-pilareista jotka ovat leveät eli haittaa jonkin verran näkyvyyttä risteyksissä.
        Nahkapenkin on nahkapenkit, tosin eivät ole umpinahkaa vaan istuinosassa on reijitystä, mielestäni eivät hiosta, talvella pakkasella ovat toki kylmät ennenkuin lämmittimen lämmittävät, istuinlämppärit ovat hyvät kolmella eri teholla.
        Mitsullahan on ladattava hypridi citymaasturi, tosin sillä tuskin pääset amperan kulutuslukemiin.

• Amperako

Kiitos iampera noista tiedoista!

• jokumuuuu

Komppaan Peraa eli samat kokemukset itselläkin, tosin talvi on vielä näkemättä ja kokematta.

Amperan istuinlämmittimet toimivat tarvittaessa automaattisesti ja lämmitysjärjestelmää tukien - jakkaroiden lämmittämiseen kun menee oleellisesti vähemmän energiaa kuin koko auton kuumottamiseen. Siksi on vähän outoa että persparilat on varattu vain etupenkkiläisille. Keskikonsolin päässäkään ei jostain syystä ole lämmitys/tuuletussuulaketta takapenkkiläisten iloksi. Mitenköhän sikaosastolla pärjää talvella?

• SUVhybridi

Osta Lexus 400h tai 450h; mukavan korkea (vaivaton mennä sisään/tulla ulos)

• Lightbringer

Huonot ajovalot korjautuvat kun vaihtaa 9012 sarjan vakiolamput 65W 9006 sarjan Nightbrakereihin. Vähän joutuu klipsejä hiomaan että sopii liittimeen (kynsileikkuri on hyvä)..

Nuo 9012 HIR lamput eivät nykyään ole oikeita HIR lamppuja vaan 9006 50W lamppuja eri liittimellä. Tämä siksi että niiden oikeiden HIR lamppujen teko lopetettiin 5 vuotta sitten jonka jälkeen Philips on noita feikkejä tehnyt.

• JukkaPa

Terve,itsellä tulee työajoa 80km suuntaansa, onni järkeä hankkia Amperaa, mitä mieltä olette? Kesät talvet oikeastaan 80 km/h.

Työmaan latausmahdollisuus vielä avoinna.

• ex.C180K

• iampera

Kesällä 60-70km sähköllä, loput n. 5/100km. Eli n.2,8l / 100km.
        Talvella 30-50km sähköllä.
        Edullisemmin pääset vain täyssähköllä. Jos työpaikalla latausmahdollisuus niin melkeinpä bensan hajulla.

• juhani123456

Minulla on ollut -15 mallin Volt ja oli tosi hyvä auto. Myin sen sukulaisille kun he halusivat sen. Nyt sitten ostin -17 vuoden Voltin jolla ajettu vasta 500km. Nämä tuotu USA:sta.

• tahtookans2

Onko sinulla siis uuden uuden mallinen Volt rekisterissä ja liikenteessä Suomessa ?

• Asdvjooh

Voiko joku kertoa että miten nuo alkupään Amperat on kestäny vuoteen 2018 mennessä?

• 2013_ampera

loistavasti on akku kestänyt, edelleen pääsee 70 kilometriä latauksella, jopa 85km jos pinna kestää. katso youtube Erick Belmer volt, nyt ajettu jotain 720.000km ja akussa alkaa pientä
        häikkää olemaan, jos vaatii paljon voimaa akku hyytyy ja bensakone tulee mukaan, kevyellä
        kaasulla ei tule. ainakin 653.000km kohdalla hän sanoi että vielä on alkuperäiset jarrupalat.

• ei_löydy

en kyllä löytänyt tullauspäätöstä 2017 Voltista, vaikka Juhani sellaisen väitti USAsta tuoneensa.

• saksan-kautta

En usko että on tuotu suoraan Suomeen, vaan ensin esim. Saksaan tai Hollantiin, josta auto on sitten päätynyt Suomeen perinteisenä saksantuontina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      66
      4195
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1226
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe