Aloitimpa uuden keskustelun kun tuonne vanhan jatkoksi yritin eilen mutta se ei eräällä tyypille sopinut millään joten...
Minulla on tuttavapiirissä noin kymmenkunta jotka ovat vaihtaneet maalämpöön jopa omat vanhempanikin ovat sen tehneet ja minä sen kaupankin heille tein. Sitten on yksi kaveri joka on hanakatketjun renkinä, yksi pienen putkifirman omistaja ja lämpöpumppumyyjä. Joten aika maalämpöistä piiriä ollaan. Itsellä ei kuitenkaan maalämpöä ole tietyistä syistä. Ehkä ajankohtainen joskus myöhemmin. Eli hintatietoa tulee aika laajalta piiriltä. Se ihmetyttää kun täällä maalämpö maksaa 10000€ tai alle. Minun tuttavapiiristä kenenkään maalämpöön vaihtaneen järjestelmä ei ole tullut maksamaan alle 15K€, siis siinä tilassa kun järjestelmä on käyttö valmiina. Olisi kiva tietää miten järjestelmä on suomi24 mahdollista saada n. 5000€ halvemmalla kun tosi elämässä. Kallein järjestelmä maksoin reilusti yli 20K€.
Maalämmön Oikea Hinta
152
9331
Vastaukset
- ml213.
Mutta, eikö todellisuutta ole se, mitä alueita lämmityksessä lasketaan maalämmön piiriin/ kustannuksiin.
Joka tapauksessa lämmönjako verkosto /kustannukset tulevat joka tapauksessa olipa lämmitystapa mikä tahansa. Esim. jos vertaillaan puukattila/varaaja lämmitystä, tai sähkövastuksin varaaja/vastukset yhdistelmää, niin kaikissa on sama jakotapa. Ainoastaan suorasähkö tekee poikkeuksen.
Mielestäni maalämmön kustanuksiin tulisi laskea vain siihen liittyvä ylimääräinen osa eli lämpöpumppu ja maasta otettavaan energiaan tarvitsema osio.
Muuten paljonko maksaa porakaivon / maaputkiston tekeminen Niin, ja vain näiden hinnan kuolettaminen ja missä ajassa? - tyhmiä kysymyksiä
Hintaan vaikuttaa energiankulutus, saneeraus/uudiskohde, lämpökaivo/vesistö/maapiiri, lisätarvikkeet esim. jäähdytys jne jne...
Jos joku saa pienehköön uuteen taloon maalämmön halvemmalla kuin toinen isoon vanhaan harakanpesään, niin onko tuo kovin suuri ihmetyksen aihe?- IhanVaanKiinnostaa
En halua mitään perusteluja. Ainoastaan hinta riittää. Voi laittaa talon vm, neliöt jos haluaa. En tarvitse pumpun merkkejä enkä coppeja. Ja minua ei kiinnosta talojen kulutukset tai muut tekniset tiedot. Vain maalämmön hinta kiinnostaa. Ja kyse on maalämmön hinnasta ei lämmönjakojärjestelmän hinnasta. Tätä keskustelua seuranneenna tuo hinta on aina se "10K€" oli kohde sitten mikä hyvänsä ja aina tuo hinta nousee esiin joka keskustelussa. Olisi kiva tietää millaiset kohteet on noita 10K€ kohteita, jotkut ovat kuulemma päässeet senkin alle kustannuksissa. Se kun ei näytä olevan edes teoriassa eikä käytännössä mahdollista. Ainakaan minun kokemusten ja tietojen mukaan.
Ja nämä kohteet mitä minä tiedän niin niissä on ollut lämmönjako valmiina. Joten niihin on vaan vaihdettu öljyn/sähkön tilanne maalämpö. Muutoksia ei lämmönjakoon ole tehty. - IhanVaanKiinnostaa
IhanVaanKiinnostaa kirjoitti:
En halua mitään perusteluja. Ainoastaan hinta riittää. Voi laittaa talon vm, neliöt jos haluaa. En tarvitse pumpun merkkejä enkä coppeja. Ja minua ei kiinnosta talojen kulutukset tai muut tekniset tiedot. Vain maalämmön hinta kiinnostaa. Ja kyse on maalämmön hinnasta ei lämmönjakojärjestelmän hinnasta. Tätä keskustelua seuranneenna tuo hinta on aina se "10K€" oli kohde sitten mikä hyvänsä ja aina tuo hinta nousee esiin joka keskustelussa. Olisi kiva tietää millaiset kohteet on noita 10K€ kohteita, jotkut ovat kuulemma päässeet senkin alle kustannuksissa. Se kun ei näytä olevan edes teoriassa eikä käytännössä mahdollista. Ainakaan minun kokemusten ja tietojen mukaan.
Ja nämä kohteet mitä minä tiedän niin niissä on ollut lämmönjako valmiina. Joten niihin on vaan vaihdettu öljyn/sähkön tilanne maalämpö. Muutoksia ei lämmönjakoon ole tehty.Hiukan edittiä vielä.. Kun tuli asia niin epäselvästi ulos tuotua :)
Siis jos joku antaa hinnan 9000-11000€ niin siihen haluaisin mielenkiinnosta hiukan yksityiskohtia mukaan. Koska tuollainen järjestelmä kiinnostaa minua mutta itse en kyllä ole sellaista löytänyt. Mieluusti säästän sen 5000€ kun sen aika tulee. Täällä kuitenkin näitä 10K€ lämmittäjiä tuntuu olevan pilvin pimein. - siinä sulle hinta
Ja nämä kohteet mitä minä tiedän niin niissä on ollut lämmönjako valmiina. Joten niihin on vaan vaihdettu öljyn/sähkön tilanne maalämpö. Muutoksia ei lämmönjakoon ole tehty.10800€
- siinä sulle hinta
siinä sulle hinta kirjoitti:
10800€
Pumppu 6900, putket 1200, litkut 800, tarvikkeet 1200, työt 700.
- lapiollakaivuutyöt
Pumppu 6900, putket 1200, litkut 800, tarvikkeet 1200, työt 700.
Sisältääkö tuo 1200€ putkien kaivuunkin. Tuolla 700€ et ainakaan saa kaivinkonetta ja miestä kaivamaan putkia. Ainakin 65€/h jos halvan ammattimiehen löydät on hinta. Kaksi työpäivää saa ainakin varata kaivuuseen ja peittelyyn. Eli jo menee yli tonni pelkkiin kaivuutöihin. Putkityöt menee sitten talkoilla näköjään.
- siinä sulle hinta
lapiollakaivuutyöt kirjoitti:
Sisältääkö tuo 1200€ putkien kaivuunkin. Tuolla 700€ et ainakaan saa kaivinkonetta ja miestä kaivamaan putkia. Ainakin 65€/h jos halvan ammattimiehen löydät on hinta. Kaksi työpäivää saa ainakin varata kaivuuseen ja peittelyyn. Eli jo menee yli tonni pelkkiin kaivuutöihin. Putkityöt menee sitten talkoilla näköjään.
Jotain voi tehdä itsekin. Hintaa kysyttiin ja se on siinä, itseasiassa vielä yläkanttiin, kun tarvikkeissa on jakotukkeja ym mukana.
- lapiollakaivuutyöt
Jotain voi tehdä itsekin. Hintaa kysyttiin ja se on siinä, itseasiassa vielä yläkanttiin, kun tarvikkeissa on jakotukkeja ym mukana.
Eli sinun hintaan voi lisätä paritonnia kun aika harvalla on kaivinkone kotona.
- siinä sulle hinta
Eli sinun hintaan voi lisätä paritonnia kun aika harvalla on kaivinkone kotona.
Ei ole kaivinkonetta, kaikki aputyöt olen tehnyt itse. Hinnalle en voi mitään, tuon verran meni ja siinä se.
- lapiollakaivuutyöt
Ei ole kaivinkonetta, kaikki aputyöt olen tehnyt itse. Hinnalle en voi mitään, tuon verran meni ja siinä se.
No joka tapauksessa 700€ et saa putkitöitä ja piirin kaivuuta tehtyä. Varsinkaan jos et edes itse kaivanut piiriä maahan.
- 30/30
Tuosta kaivuun hinnasta, Itsellä vuonna 2012 maksoi 700 € kun ammattimies kaivoi pihaan 500 m putkea jakokaivon sekä tietysti peitteli myös.
Putken levityksen hoitelin itse.
Aikaa työhön kului kymmenen tuntia.
Tuntiveloitus oli 60€/h ja yhteensä 100€ maksoi koneen tuonti ja haku. - siinä sulle hinta
No joka tapauksessa 700€ et saa putkitöitä ja piirin kaivuuta tehtyä. Varsinkaan jos et edes itse kaivanut piiriä maahan.
Sen verran minulta kuitenkin veloitettiin. Soittelenko konekuskille ja putkarille perään, kun ovat tehneet liian halvalla?
- lapiollakaivuutyöt
Sen verran minulta kuitenkin veloitettiin. Soittelenko konekuskille ja putkarille perään, kun ovat tehneet liian halvalla?
Toisella pelkkä kaivuutyö 700€ (pidän halpana) toisella sisältää sama raha kaiken ammattityön järjestelmässä. Kukahan kirjoittelee sontaa :D
- siinä sulle hinta
Toisella pelkkä kaivuutyö 700€ (pidän halpana) toisella sisältää sama raha kaiken ammattityön järjestelmässä. Kukahan kirjoittelee sontaa :D
Niinpä kukahan kirjoittelee sontaa? Katso peiliin, niin näet vastauksen.
- Mualämpömiäs
Niinpä kukahan kirjoittelee sontaa? Katso peiliin, niin näet vastauksen.
Ostin kaivurikuskille kilon banaaneja ja litran piimää.mitäs siitä sanotte.Oliko halpaa?
- tosi on
Ja nämä kohteet mitä minä tiedän niin niissä on ollut lämmönjako valmiina. Joten niihin on vaan vaihdettu öljyn/sähkön tilanne maalämpö. Muutoksia ei lämmönjakoon ole tehty.Moro.Meillä on ollut maalämpö puolitoista vuotta.Talossa on 125neliöä,kaikki lämmintä tilaa.Talo on rakennettu 1950 rintamamiestalo johon tehty siipi 1969.Talo remontoitu 1998,nykyaikaiseen kuntoon.3.3.2013-4.3.2014 välisenä aikana maalämpöpumppu on käynyt 1650 tuntia,joka tietää sähkönkulutusta rahassa 609€,sähkön hinta 0.142€/kwt.
- tosi on
Ja nämä kohteet mitä minä tiedän niin niissä on ollut lämmönjako valmiina. Joten niihin on vaan vaihdettu öljyn/sähkön tilanne maalämpö. Muutoksia ei lämmönjakoon ole tehty.Moro.Meillä on ollut maalämpö puolitoista vuotta.Talossa on 125neliöä,kaikki lämmintä tilaa.Talo on rakennettu 1950 rintamamiestalo johon tehty siipi 1969.Talo remontoitu 1998,nykyaikaiseen kuntoon.3.3.2013-4.3.2014 välisenä aikana maalämpöpumppu on käynyt 1650 tuntia,joka tietää sähkönkulutusta rahassa 609€,sähkön hinta 0.142€/kwt.
- HevosmiestenTT
Mualämpömiäs kirjoitti:
Ostin kaivurikuskille kilon banaaneja ja litran piimää.mitäs siitä sanotte.Oliko halpaa?
Minulla töissä ollut kaivurikuski kaivoi ihan kaivamisen ilosta. Ei maksanut mitään. Oliko halpaa?
Naapurissa taas kaivoin 20t hitachi. Vei polttoainetta 8h n. 200l. Ei suostunut 60€/h kaivamaan vaikka naapuri vakuutti että muut maalämpömiehet on sillä hinnalla saaneet ja sanoi vielä että hinta on suomi24 otettu. Joutui kyllä maksamaa 80€/h. Ja ei se saanut sitä 10h kaivettua vaikka naapuri sanoin että pitää ehtiä kun suomi24 oli niin sanottu. Ja ei ollut ojaa kun 200m. Oli niin leveä kauha että putken meno ja paluu saatiin samaan ojaan. Mutta eipä enää näy missä oja oli kasvaa jo heinää. Minulla on ojan kohdalla notko jossa vesi makaa tälläkin hetkellä. Mutta minä sainkin halvemmalla tuntihinnalla. - Hinta maalämmölle
Ja nämä kohteet mitä minä tiedän niin niissä on ollut lämmönjako valmiina. Joten niihin on vaan vaihdettu öljyn/sähkön tilanne maalämpö. Muutoksia ei lämmönjakoon ole tehty.Meille asennettiin maalämpö joulukuussa 2011. Asunnon pinta-ala 110 neliömetriä autotalli ja varasto lisäksi. Talossa oli ennen öljylämmitys, vesikiertoinen lattialämmitys kaikissa tiloissa. Maalämmön asentaminen maksoi n. 13 500 euro. Hintaa saatiin alemmaksi tekemällä itse jotakin läpivientejä ja sähköasennuksia teki kaveri. Pannuhuoneesta ei purettu mitään pois, koska tilaa oli. Lämmittämiseen kuluu sähköä vuodessa noin 600 - 700 euron arvosta. Säästöä öljyyn verrattuna n.1500 euroa. Tarjoukset maalämmöstä olivat 15 000-19 000 välillä. Toivottavasti talo on helpompi näin saada myytyä muutaman vuoden päästä. Talo on rakennettu 2005.
- avarius
Hinta maalämmölle kirjoitti:
Meille asennettiin maalämpö joulukuussa 2011. Asunnon pinta-ala 110 neliömetriä autotalli ja varasto lisäksi. Talossa oli ennen öljylämmitys, vesikiertoinen lattialämmitys kaikissa tiloissa. Maalämmön asentaminen maksoi n. 13 500 euro. Hintaa saatiin alemmaksi tekemällä itse jotakin läpivientejä ja sähköasennuksia teki kaveri. Pannuhuoneesta ei purettu mitään pois, koska tilaa oli. Lämmittämiseen kuluu sähköä vuodessa noin 600 - 700 euron arvosta. Säästöä öljyyn verrattuna n.1500 euroa. Tarjoukset maalämmöstä olivat 15 000-19 000 välillä. Toivottavasti talo on helpompi näin saada myytyä muutaman vuoden päästä. Talo on rakennettu 2005.
Täällä kuukautta aiemmin eli 11/2011 asennettu laitteisto. Asunto rakennettu 1972, 150 asuinneliötä 60 neliötä talli- ja varastotiloja, alunperin öljylämmitys, lämmönjako pattereilla. Maalämpö maksoi avaimet käteen-toimituksena 16300 €, josta vähennyksenä energia-avustus 1500 € ja kotitalousvähennystä n. 4500 €. Tarkkaa kotitalousvähennyksen määrää maalämmön osalta en osaa sanoa koska oli muutakin työtä, joka tapauksessa saimme maksimimäärän 6000 €. Pannuhuoneesta vietiin vanha pannu pois, uusia läpivientejä ei tarvinnut tehdä.
Tähän mennessä pumppu on erillisen kilowattituntimittarin mukaan kuluttanut 19885 kWh, öljyä olisi palanut arviolta noin 8200 litraa. Vuosisäästö noin 2000 € - laskuri
avarius kirjoitti:
Täällä kuukautta aiemmin eli 11/2011 asennettu laitteisto. Asunto rakennettu 1972, 150 asuinneliötä 60 neliötä talli- ja varastotiloja, alunperin öljylämmitys, lämmönjako pattereilla. Maalämpö maksoi avaimet käteen-toimituksena 16300 €, josta vähennyksenä energia-avustus 1500 € ja kotitalousvähennystä n. 4500 €. Tarkkaa kotitalousvähennyksen määrää maalämmön osalta en osaa sanoa koska oli muutakin työtä, joka tapauksessa saimme maksimimäärän 6000 €. Pannuhuoneesta vietiin vanha pannu pois, uusia läpivientejä ei tarvinnut tehdä.
Tähän mennessä pumppu on erillisen kilowattituntimittarin mukaan kuluttanut 19885 kWh, öljyä olisi palanut arviolta noin 8200 litraa. Vuosisäästö noin 2000 €Hmm....tuo säästö jäi nyt hiukan epäselväksi ?
Maksoit vuonna 2011 systeemistä noin 10300€, kolme vuotta olet maksanut 2000€/vuosi vähemmän kuin ennen, eli minun laskujeni mukaan olet siis vielä
4300€ tappiolla ? laskuri kirjoitti:
Hmm....tuo säästö jäi nyt hiukan epäselväksi ?
Maksoit vuonna 2011 systeemistä noin 10300€, kolme vuotta olet maksanut 2000€/vuosi vähemmän kuin ennen, eli minun laskujeni mukaan olet siis vielä
4300€ tappiolla ?Niin kai tuo menee. Takaisinmaksuaika noin viisi vuotta, mitä voinee pitää hyvänä. Olettaen että ylimääräistä huoltotarvetta ei tule.
Itselläni tuollainen säästö ei onnistuisi, kun sähkölämmityksellä koko vuoden kulutus on luokkaa 3000 euroa. Arvauksena tonnin voisi säästää vuodessa. Takaisinmaksuaika kymmenkunta vuotta, mikä taas on huonohko...
Ei sen puoleen, ei minulla enää ole vesikiertoista lämmitystäkään...
- KylMaarKiinnostaa
kyllä se on totta, mlpuskikset tykkää laskea vain kaivon ja lämpöpumpun hinnan. Mut ne ei paljon auta kun pitäisi saada asennettua ja kytkettyä ja vielä käyttöönotettua. En ole tutuilta kuullut, että olisi alle 15k€ päässyt kukaan.
Ainoat kenellä voi rehellisesti tutuista puhua hinnan kuolettumisesta on isoja vanhoja taloja.
Nyt aloittamassa duunikaveri rakentamaan, aikoo pistää 200m maapiirin pikkutontille heti aloituskaivauksen yhteydessä. Piirin hän kytkee aluksi ILPpiin ja sitten kun mlp hinnat laskee niin ehkä hankkii sellaisen. - tietoa kehiin
Tähän mennessä vesikiertoinen lattialämmitys-putkitus 1800 euroa ja kaivon poraus ja aineet 4900 euroa. Onko keskitasoa?
- Oike hinta
Miten sen saa alle 10.000 Porareikä 200m maksettu käteisellä 4.400 Pumppu haettu Ruotsista ohi jobbareiden. Asennus 500 käteisellä. Itse hankittu muut tarvikkeet. = 9600,00 Halpaa eikö.
- IhanVaanKiinnostaa
Eli laillisin konstein ei onnistu alle 10K€ ??? En kyllä viitsi ruotsista asti lähteä pumppua ostamaan. Kielitaitokin ruotsin suhteen se 5 vanhalla asteikolla. Ja ei tuo pimeä työkään oikein onnistu ainakaan kaivon porauksen osalta. Liian näkyvää työtä ja sitä ei voi kyllä selitellä itsetehdyksi :D
- 11%€4
Eli laillisin konstein ei onnistu alle 10K€ ??? En kyllä viitsi ruotsista asti lähteä pumppua ostamaan. Kielitaitokin ruotsin suhteen se 5 vanhalla asteikolla. Ja ei tuo pimeä työkään oikein onnistu ainakaan kaivon porauksen osalta. Liian näkyvää työtä ja sitä ei voi kyllä selitellä itsetehdyksi :D
Onnistuu jos ei ole peulalo keskellä kämmentä.
- peukalottallella
11%€4 kirjoitti:
Onnistuu jos ei ole peulalo keskellä kämmentä.
Niin kaikenhan voi tehdä itse. Jääkairalla pyöräyttää lämpökaivon ja kolvailee pumpun kasaan vanhasta jääkaapista. Mutta kun pumppu ja lämpökaivo maksaa jo sen 10000€ niin siinä on vaikea säästää. Ja uuteen taloon ei mitään kotitalousvähennyksiä saa.
- pysykää kaukana
Elikkä perävalotakuu. ::))
Empä investoisi tuollaiseen kiinteistöön.
Kaivo sortuu, ei kuittia ei takuuta
Pumppu kettuilee, tuleeko huolto made in swergie?
Omat "räpellykset" asennuksessa , ei hjyvä..- Oikea hinta
Sanoo katkera jälleenmyyjä. Kaivo sortuu, putket on jo kaivossa jotka kyllä kestää jos tulee murtumia reikään vai meinaatko ihan maanjäristystä. Soruma on todella epätodennäköistä, kotivakuutus tarvittaessa hoitaa sen ongelman. Kyllä maahantuoja joutuu huoltamaan edustamansa merkin myös Suomessa vaikka se olisikin ostettu suoraan Ruotsista. Mitkä omat räpellykset, valtuutettu ahne asentaja haluaa himmeetä.
- 30/30
Kymppitonnista en tiedä mutta oman öljylämmön vaihto maalämpöön hinta muodostui seuraavasti:
Pumppu kaikki tarvikkeet töineen 15000,-
maapiirin kaivuutyö 700,-
Yhteensä 15700,-
Hinta sisälsi pannuhuoneeseen uuden patterin töineen.
Pumppu 12 kW ja putkea maassa 2*250 m.
Tuosta itselle maksettavaa jäi energia-avustuksen ja kotitalousvähennyksen jälkeen vähän alle 11000,-.
Itse tein maapiirin putken levityksen ja sähkötyöt.
Kaikki muut kuitilla firmoilta. - Yksikuumaheppu
Vuosi sitten oli meidän lasku tällainen
15500€ sis. Avaimet käteen pumpun, kaivon ja purskurivaraajan asennettuna.
Siitä saatiin 3200€ kotitalousvähennystä.
Lisäksi myytiin vanhat öljylämpövermeet ja piippu sekä säiliö 1150€
Siirtyminen maksoi siis 15500€ tai 12300€ tai 11150€ ihan miten haluaa laskea.
Totuus on se että rahaa meni kuitenkin tuo 11150€ ja ihan omaa oli ei pankin. Säästöä tulee 2000€ vuodessa, joten eiköhän sijoitus (siksi tämän näen) ole maksettu 6 vuoden päästä?- pimeetä
pistähn pari vuotta lisää takasinmaksuajaksi. Ethän sinä saa verottajalta 3200 takaisin, kotitalous vähennystä, ETHÄN. Vaan sinun bruttoansioitasi verottaja vähentää 3200 ja palauttaa siitä maksamasi ennakko veron eli noin 500, riipuen ennakkopidätys prosentista. että silleen todellisessa elämässä.
- kotilalousvähennys
pimeetä kirjoitti:
pistähn pari vuotta lisää takasinmaksuajaksi. Ethän sinä saa verottajalta 3200 takaisin, kotitalous vähennystä, ETHÄN. Vaan sinun bruttoansioitasi verottaja vähentää 3200 ja palauttaa siitä maksamasi ennakko veron eli noin 500, riipuen ennakkopidätys prosentista. että silleen todellisessa elämässä.
vähennetään veroista. Sori vaan, mutta tutustu asiaan ja kirjoittele sitten vasta.
Tai ainakin minä sain silleen takaisin. - tosi pimeetä
kotilalousvähennys kirjoitti:
vähennetään veroista. Sori vaan, mutta tutustu asiaan ja kirjoittele sitten vasta.
Tai ainakin minä sain silleen takaisin.voi tampio sentään. verottaja vähentää sinun brutto-ansioistasi kotitalousvähennyksen määrän oli se sitten 3000 tai 5000 ei sillä mitään väliä. mutta todellisuudessa sinä saat tuosta summasta maksamasi ennakko veron palautuksena. verottajalta. Jos todellakin kuvittelette saavasi koko kotitalousvähennyksen takaisin niin kato veron palautus lappuasi, ja mieti mihin ne rahasi jäi?. tervemenoa kusetettavaksi.
- ota selvää
tosi pimeetä kirjoitti:
voi tampio sentään. verottaja vähentää sinun brutto-ansioistasi kotitalousvähennyksen määrän oli se sitten 3000 tai 5000 ei sillä mitään väliä. mutta todellisuudessa sinä saat tuosta summasta maksamasi ennakko veron palautuksena. verottajalta. Jos todellakin kuvittelette saavasi koko kotitalousvähennyksen takaisin niin kato veron palautus lappuasi, ja mieti mihin ne rahasi jäi?. tervemenoa kusetettavaksi.
Onko noin vaikea katsoa netistä oikeaa vastausta? Teet itsestäsi täyden pellen
http://www.vero.fi/fi-FI/henkiloasiakkaat/kotitalousvahennys
"Kotitalousvähennys tehdään verosta, eli jos vähennystä saa 1 500 euroa, tarvitsee vuoden aikana maksaa 1 500 euroa vähemmän veroa kuin ilman kotitalousvähennystä." - OTIN SELVÄÄ KIITOS
ota selvää kirjoitti:
Onko noin vaikea katsoa netistä oikeaa vastausta? Teet itsestäsi täyden pellen
http://www.vero.fi/fi-FI/henkiloasiakkaat/kotitalousvahennys
"Kotitalousvähennys tehdään verosta, eli jos vähennystä saa 1 500 euroa, tarvitsee vuoden aikana maksaa 1 500 euroa vähemmän veroa kuin ilman kotitalousvähennystä."Joopa joo tais tulla moka myös sulle. SULTAKIN UNOHTU SE ALIMMAINEN RIVI LUKEA. YRITYKSELTÄ OSTEUSTA TYÖSTÄ VÄHENNEYS 45% ELI
0,45 X 1500 =675 - 100 OMAVASTUU = 575 TAKAISIN EI 1500 . oSU JA UPPOS - jooooooo111
OTIN SELVÄÄ KIITOS kirjoitti:
Joopa joo tais tulla moka myös sulle. SULTAKIN UNOHTU SE ALIMMAINEN RIVI LUKEA. YRITYKSELTÄ OSTEUSTA TYÖSTÄ VÄHENNEYS 45% ELI
0,45 X 1500 =675 - 100 OMAVASTUU = 575 TAKAISIN EI 1500 . oSU JA UPPOSEt näköjään ymmärrä. Työn osuus tuolla kirjoittajalla on tuskin ollut 1500€.
- kesäkaikkialla
"Säästöä tulee 2000€ vuodessa"
Tuotanoin, että tuskimpa näin lauhana talvena kuitenkaan tuota
öljyä olisi mennyt kuten kireämpänä pakkastalvena.
Eli vuodet eivät ole veljeksiä.
Tuo "säästöhän perustuu juurikin noihin korkeisiin kulutuslukemiin.
Lauhempia/lyhyempiä talvia tulossa, joten tuon lämmityssäästö
alkaa olla hyvinkin pieni verrattuna lämmöntuottotavan investointeihin.- Yksikuumaheppu
OK, mä luovutan!
On ihan sama mitä ja miten kirjoitan niin aina joku löytää minun maalämpöön siirtymisestäni ja säästöstä negatiivista kommentoitavaa!
Mä en ole koskaan kritisoinut kenenkään puulämmitys tai muita virityksiä (tai no olen kerran ihmetellyt niitä ilmaisia puita) mutta kun minä jotakin kirjoitan niin aina löytyy joku vänkääjä. Onko se kateutta? - IhanVaanKiinnostaa
Yksikuumaheppu kirjoitti:
OK, mä luovutan!
On ihan sama mitä ja miten kirjoitan niin aina joku löytää minun maalämpöön siirtymisestäni ja säästöstä negatiivista kommentoitavaa!
Mä en ole koskaan kritisoinut kenenkään puulämmitys tai muita virityksiä (tai no olen kerran ihmetellyt niitä ilmaisia puita) mutta kun minä jotakin kirjoitan niin aina löytyy joku vänkääjä. Onko se kateutta?Kiitos sinulle osallistumisesta ja rehellisistä hintatiedoista. Ja itsehän omat säästösi tiedät parhaiten. Älä anna vänkääjien pilata sitä. Voihan ensi talvi olla ja varmaan onkin niin kylmä että saat jopa enemmän kun 2000€ säästöä ;D
- heihaloo
Yksikuumaheppu kirjoitti:
OK, mä luovutan!
Mä en ole koskaan kritisoinut kenenkään puulämmitys tai muita virityksiä (tai no olen kerran ihmetellyt niitä ilmaisia puita) mutta kun minä jotakin kirjoitan niin aina löytyy joku vänkääjä. Onko se kateutta?Mutta tottahan tuo on.
Mitä enemmän kulutat, sitä enemmän "säästät"
Takaisinmaksu-aika lyhenee. - Totta turiset
heihaloo kirjoitti:
Mutta tottahan tuo on.
Mitä enemmän kulutat, sitä enemmän "säästät"
Takaisinmaksu-aika lyhenee.Tuo on kyllä niin justiinsa totta!!! Sama se on diesel autollakin. Mitä enemmän ajat sitä enemmän säästät.
- Attila
"Säästöä tulee 2000€ vuodessa"
Johan on kovat lämmityskustannukset. Minun 140m2 omakotitalon maakaasulaskutus on vuodessa (2012 ja 2013 keskiarvo). 2300€
Onko siis jotenkin mahdollista, että käyttöveden ja lämityksen voisi tehdä 300€/vuosi kustannuksella?
Joo, ei ole takkaa eikä mitään muutakaan lisälämmitystä. Totta turiset kirjoitti:
Tuo on kyllä niin justiinsa totta!!! Sama se on diesel autollakin. Mitä enemmän ajat sitä enemmän säästät.
Pieni korjaus: mitä kuluttavampi auto, sitä enemmän säästät verrattuna bensavehkeeseen.
Iso dieselauto kuluttaa herkästi 50 l/100 ja kilometrejä tulee vuodessa miljoona. Kahden kilometrin kauppakäyntiä varten ostettu fiat punto on vähän toinen asia sitten...
Eli mitä isompi lämmöntarve talossa, sitä kannattavampaa on investoida lämpöpumppuihin. Pienissä uusissa harvoin. Ellei se vaikuta jälleenmyyntihintaan.
- IhanVaanKiinnostaa
Kotitalousvähennykset saa nyt jättää pois. Sen saa kaikesta kotona tehdystä työstä ja voi saada vaan määrätyn summan vuodessa. Joten se ei kuulu maalämmön hintaan vähentävänä tekijänä. Ja empä tee mitään noilla TMA laskelmilla. En ole maalämpöä laittamassa sijoitus mielessä vaan ihan taloa lämmittämään. Perustuskustannukset ainoastaan kiinnostaa ja varsinkin ne jotka ovat vaihtaneet maalämpöön. Ja sellaisia hintoja on turha laittaa missä osa ammattitöistä on korvattu kossupullolla tai vastapalveluksella koska ne ei tule toteutumaan käytännössä. Ja pimeätyöt ei myöskään kuulu joukkoon. Mennään ihan rehellisellä pohjalla ja pysytään suomen markkinoilla. Kiitos :)
- 20+6
"Sen saa kaikesta kotona tehdystä työstä ja voi saada vaan määrätyn summan vuodessa. Joten se ei kuulu maalämmön hintaan vähentävänä tekijänä."
Kuuluhan se nyt sen verran, että saata vähennystä maalämmöstä, jos et muuta remonttia sinä vuonna tee.
"Ja empä tee mitään noilla TMA laskelmilla. En ole maalämpöä laittamassa sijoitus mielessä vaan ihan taloa lämmittämään. "
Etpä niin, koska et ymmärrä asiasta tuon taivaallista.
"Perustuskustannukset ainoastaan kiinnostaa ja varsinkin ne jotka ovat vaihtaneet maalämpöön."
Ja mitähän tuollakin tiedolla teet? Et yhtään mitään.
"Ja sellaisia hintoja on turha laittaa missä osa ammattitöistä on korvattu kossupullolla tai vastapalveluksella koska ne ei tule toteutumaan käytännössä. "
Hintojahan sinä pyysit ja noin Suomessa on ollut tapana toimia. Kysele opettajaltasi noita älyttömiä kysymyksiä. - IhanVaanKiinnostaa
20+6 kirjoitti:
"Sen saa kaikesta kotona tehdystä työstä ja voi saada vaan määrätyn summan vuodessa. Joten se ei kuulu maalämmön hintaan vähentävänä tekijänä."
Kuuluhan se nyt sen verran, että saata vähennystä maalämmöstä, jos et muuta remonttia sinä vuonna tee.
"Ja empä tee mitään noilla TMA laskelmilla. En ole maalämpöä laittamassa sijoitus mielessä vaan ihan taloa lämmittämään. "
"Perustuskustannukset ainoastaan kiinnostaa ja varsinkin ne jotka ovat vaihtaneet maalämpöön."
"Ja sellaisia hintoja on turha laittaa missä osa ammattitöistä on korvattu kossupullolla tai vastapalveluksella koska ne ei tule toteutumaan käytännössä. "
Hintojahan sinä pyysit ja noin Suomessa on ollut tapana toimia. Kysele opettajaltasi noita älyttömiä kysymyksiä.Jahas palstan vänkääjä astui mukaan keskusteluun. Sinun solvaava sävy ei minua hetkauta puoleen ei toiseen, etkä saa minusta väittelykaveria vaikka niin kauheasti haluat. Kiitos mielipiteistäsi ja hyvää kevään jatkoa.
- 20+6
Jahas palstan vänkääjä astui mukaan keskusteluun. Sinun solvaava sävy ei minua hetkauta puoleen ei toiseen, etkä saa minusta väittelykaveria vaikka niin kauheasti haluat. Kiitos mielipiteistäsi ja hyvää kevään jatkoa.
Minä en olisi väittelykaveria tarvinnutkaan. Kunhan toin ilmi kuinka idiootti olet, kun kyselet asioista, joiden tiedoilla et tee yhtään mitään.
- jeee jeeeee
20+6 kirjoitti:
Minä en olisi väittelykaveria tarvinnutkaan. Kunhan toin ilmi kuinka idiootti olet, kun kyselet asioista, joiden tiedoilla et tee yhtään mitään.
Miinusmieskin päässyt näköjään netin ääreen :D klik, klik, klik... noin niitä miinuksia satelee :DDDDDDDDDDD
- pöööpöööpöö
jeee jeeeee kirjoitti:
Miinusmieskin päässyt näköjään netin ääreen :D klik, klik, klik... noin niitä miinuksia satelee :DDDDDDDDDDD
Voiko muuta odottaa tuolla hienolla vastauksella. Kannattikohan tuokin kirjoittaa jos oikein mietit syvällisesti. Mutta taitaa ihmisten aliarviointi ja nimittely olla sinun iltojen ilo. 5 miinusta minulta lisää...
- provopelle
pöööpöööpöö kirjoitti:
Voiko muuta odottaa tuolla hienolla vastauksella. Kannattikohan tuokin kirjoittaa jos oikein mietit syvällisesti. Mutta taitaa ihmisten aliarviointi ja nimittely olla sinun iltojen ilo. 5 miinusta minulta lisää...
Kerro sinä nyt asiallisempana mitä noista pelkistä hinnoista saa irti? Varsinkin kun aloittaja on saanut usealta tutultaan jo hintatietoja ja sopimuksiakin on ehtinyt jo vääntäämään. Pelkkää provoamistahan tuo on. Kun tulee hänen mielestään liian halpa hinta, niin siitä ruvetaan väittelemään.
- 30/30
Alussa kyselit mitä homma on kenellekin tullut maksamaan ja epäilit että tulee maksamaan vähintään 15000 tai yli.
Tässähän haettiin lopullista hintaa. Kyllä silloin ainakin minun mielestäni kuuluu vähennykset laskea mukaan mikäli on niitä saanut.
Se on sitten omasta etukäteissuunnittelukyvystä kiinni miten kotitalousvähennystä pystyy hyödyntämään. Tuo suora energia-avustushan taisi loppua vuonna 2012. - jkl-62
20+6 kirjoitti:
Hintojahan sinä pyysit ja noin Suomessa on ollut tapana toimia. Kysele opettajaltasi noita älyttömiä kysymyksiä.täytyy olla todella raskasta elää kun huomasit, ettei valitsemasi lämmitys olekaan tuonut niitä luvattuja säästöjä... vai oletko muuten vaan kaikkia vastaan periaatteesta? ole huoleti: puhelinluettelon keltaisilta sivuilta löytyy usein apu... kohdasta lääkärit.
- 9000
Nibe mainosti äskettäin olisikohan liike ollut uusimaa energia tms.
12000 avaimet käteen. Tuosta pois kotitalous vähennykset tyylliin kaivo 2014 ja pumppu 2015 puolelle niin menee alle 10k€ että helähtää!- 8000
Maakeruuputkistollakin menee alle 10000, jos on maata.
ja ilman kotitalous vähennyksiä. ne siis päälle!
- kannattaako?
Säästöistä en tiedä mutta meillä suora sähkö ILP kulutti viime vuonna sähköä 1 058 euron verran. Siis kaikki sähkö, myös muu kuin lämmitys.
Tästä ei taida saada säästymään kovinkaan paljon vaikka investointi olisi vain 10 000.- Tukiaisia tukiaisia
Täällä monet parkuvat maanviljelijöiden tukiaisista mutta taitaa tuo ml laittajat saada eniiten suhteessa investointeihin.
Muutenkin syrjivää tuo tuki kun se ei ole kaikilla paikkakunnilla samoilla kriteereillä.
Meidän kaupungissa se on harkinnanvarainen, eli köyhät ja eläkeläiset saavat tuet.
Sitten kun vielä itse tekee 100% työt niin ei saa kotitalousvähennystäkään.
Eikös se pitäisi lopettaa tuo valtion tuilla eläminen. - 30/30
Tukiaisia tukiaisia kirjoitti:
Täällä monet parkuvat maanviljelijöiden tukiaisista mutta taitaa tuo ml laittajat saada eniiten suhteessa investointeihin.
Muutenkin syrjivää tuo tuki kun se ei ole kaikilla paikkakunnilla samoilla kriteereillä.
Meidän kaupungissa se on harkinnanvarainen, eli köyhät ja eläkeläiset saavat tuet.
Sitten kun vielä itse tekee 100% työt niin ei saa kotitalousvähennystäkään.
Eikös se pitäisi lopettaa tuo valtion tuilla eläminen.Asiavirhekorjauksena senverran että tuo suora energia-avustus mitä sai tuloista riippumatta vaihtaessaaan vanhan saastelämmityksen johonkin ekomalliin koski yhtälailla puupohjaisia lämmitysjärjestelmiä, ei pelkästään maalämpöä.
Tuo harkinnanvarainen avustus on aivan eri asia ja sitähän ei saa mikäli taloudessa yksikin käy töissä.
- halpa hinta
Maalämpö öljyn rinnalle noin 31000€
- 8007
Vattenfallin mukaan keskiverto PIENI 120m2 suorasähkötalo kuluttaa 18500kWh
eli 2000€ kuussa.
Tämä on sähkönmyyjän FAKTA!- oi kaisu ja
Siis tarkoitit noin 155 euroa kuussa !
- Sinsinööri
Just noin, paitsi että tuo 2.000€ on *vuodessa*
Siitä n. 1.000€ menee nykytaloissa ja nykyelintasolla kodin sähköisiin koneisiin ja laitteisiin. Lämmityksen osuus on n. 1.000€, josta siis maalämmöllä voi säästää 2/3 = 670€ / v. Eli MLP:n säästö vuosittaisessa sähkölaskussa on noin 33%.
Noissa hankintahinta asioissa kukaan ei tunnu huomioivan sitä, että verrattuna suorasähköön täytyy laskea mukaan myös tekninen tila, eli paljonko maksaa kun 2-4 m" on poissa asuinneliöistä. PK-seudulla noiden neliöiden hinta on luokkaa 5.000-20.000€. Toki tämä koskee kaikkia vesikiertoisia lämmitysmuotoja, mutta osoittaa kuitenkin, että suorasähköön verrattuna MLP ei koskaan maksa itseään takaisin. - sutenööri
Sinsinööri kirjoitti:
Siitä n. 1.000€ menee nykytaloissa ja nykyelintasolla kodin sähköisiin koneisiin ja laitteisiin. Lämmityksen osuus on n. 1.000€, josta siis maalämmöllä voi säästää 2/3 = 670€ / v. Eli MLP:n säästö vuosittaisessa sähkölaskussa on noin 33%.
Noissa hankintahinta asioissa kukaan ei tunnu huomioivan sitä, että verrattuna suorasähköön täytyy laskea mukaan myös tekninen tila, eli paljonko maksaa kun 2-4 m" on poissa asuinneliöistä. PK-seudulla noiden neliöiden hinta on luokkaa 5.000-20.000€. Toki tämä koskee kaikkia vesikiertoisia lämmitysmuotoja, mutta osoittaa kuitenkin, että suorasähköön verrattuna MLP ei koskaan maksa itseään takaisin.Maalämpöpumppu 0.36m2 ja lämminvesivaraaja 0.36m2, mistä ero?
- Sinsinööri
sutenööri kirjoitti:
Maalämpöpumppu 0.36m2 ja lämminvesivaraaja 0.36m2, mistä ero?
No jos, ne on sulla olohuneessa tai makkarissa niin voihan sen pinta-alahukan noinkin laskea. Ja jakotukit sulla on varmaan sängyn alla?
- 3006
"Vattenfallin mukaan keskiverto PIENI 120m2 suorasähkötalo kuluttaa 18500kWh"
tuosta kun saatais vain 2008 jälkeen rakennettujen kulutukset. Voisi ottaa tuon 1 pois edestä. - sutenööri
Sinsinööri kirjoitti:
No jos, ne on sulla olohuneessa tai makkarissa niin voihan sen pinta-alahukan noinkin laskea. Ja jakotukit sulla on varmaan sängyn alla?
Eli suorasähkössä ei tarvita varaajaa tai se voi olla olohuoneessa tai makkarissa? Eikä myöskään jakotukkeja? Lattialämmitystukithan saa näppärästi seinän sisään kaappiin tilaa viemästä. Neliöhintakin tuntuu melko kovalta ;)
- ratkaisuja löytyy
Sinsinööri kirjoitti:
Noissa hankintahinta asioissa kukaan ei tunnu huomioivan sitä, että verrattuna suorasähköön täytyy laskea mukaan myös tekninen tila, eli paljonko maksaa kun 2-4 m" on poissa asuinneliöistä. PK-seudulla noiden neliöiden hinta on luokkaa 5.000-20.000€. Toki tämä koskee kaikkia vesikiertoisia lämmitysmuotoja, mutta osoittaa kuitenkin, että suorasähköön verrattuna MLP ei koskaan maksa itseään takaisin.Jos neliöt on noin kalliita ja kortilla, niin voihan sen maalämmön haudata maahankin, joten tilaa ei mene sisältä yhtään.
- 30/30
Sinsinööri kirjoitti:
Noissa hankintahinta asioissa kukaan ei tunnu huomioivan sitä, että verrattuna suorasähköön täytyy laskea mukaan myös tekninen tila, eli paljonko maksaa kun 2-4 m" on poissa asuinneliöistä. PK-seudulla noiden neliöiden hinta on luokkaa 5.000-20.000€. Toki tämä koskee kaikkia vesikiertoisia lämmitysmuotoja, mutta osoittaa kuitenkin, että suorasähköön verrattuna MLP ei koskaan maksa itseään takaisin.Tuntuu menevän sekaisin maalämpö tai öljy- ja puukattilavermeet.
Maalämpöä varten ei tarvitse tehdä mitään teknistä tilaa ja tilavaatimuskin on likimain 300l varaajan luokkaa minkä sähkölämmittäjäkin tarvitsee. - tekninentilaplussaa
Sinsinööri kirjoitti:
Noissa hankintahinta asioissa kukaan ei tunnu huomioivan sitä, että verrattuna suorasähköön täytyy laskea mukaan myös tekninen tila, eli paljonko maksaa kun 2-4 m" on poissa asuinneliöistä. PK-seudulla noiden neliöiden hinta on luokkaa 5.000-20.000€. Toki tämä koskee kaikkia vesikiertoisia lämmitysmuotoja, mutta osoittaa kuitenkin, että suorasähköön verrattuna MLP ei koskaan maksa itseään takaisin.Jos nyt totta puhutaan niin kaikilla lämmitysjärjestelmillä pitäisi olla tekninentila. No onneksi suuntaus on nykytaloissa takaisin sinne päin. Kaikissa uusissa taloissa taitaa olla jo pieni tekninentila. Ja onhan se pumppukin kiva saada omaan tilaa pörisemään. Ja on se mukavampi kun se joskus paukahtaa, niin se paukahtaa teknisessätilassa kun asuintiloissa. Ja kaikkihan joskus paukahtavat, pumput, käyttövesivaraajat, energiavaraajat, öljykattilat, puukattilat yms. jopa käyttövesiputket.
Ja lisäykseksi vielä niin tuo tekninentila on aika halpa rakentaa verrattuna vaikka kylpy tai keittiö neliöihin verrattuna. Tuskin kuitenkaan tuota 20000€/m2 maksaa :D
Joten aivan turha perustella että maalämpöön pitää laskea joku tekninentila mukaan ja ei minun mielestä edes öljy/puulämmitykseenkään. Minun mielestä tekninentila on luxusta. Kaikissa kunnon taloissa sellainen on. Halvalla tehdyissä myyntitaloissa sekin jätetään pois niin kuin moni muukin elämää helpottava asia.
- aika vähällä
Eihän tänä talvena aljon mitään mene lämmitykseen.
itse lämmitän 400 neliötä hakkeella johon on mennyt kauden alusta n 240 rahhoo, eli ei siitä paljoa saa säästöä vaikkalämmittelis hyppynarulla.- Vähän mennee
Myö lämmitellään ilmasilla puilla, joten kulut 0 rahhoo tältä vuodelta. Neliöitä 240.
- inisijöitä ilmassa
Turhaa ininää suorasähkölämmittäjiltä.
Maalämpö on nyt todella täällä, positiivisesti mediassa ja lähes kaikissa uudistaloissa!
Ei muuta kuin kellonkortin leimaamisen jälkeen kotikumisaappaat jalkaan ja metsätöihin tekemään ensi vuodelle ilmaisia puita! (niin kauan kuin niitä saa edes polttaa).
Näitäkin turhia vinkumisia täällä lukee noin 50 kpl Suoli24 aktiiveja
Muahahahahaaaaa :-) - JokaPaikanHöylä
Yritetään nyt hiukan pysyä asiassa. Nyt jo innokkaimmat vetelee kumisaappaita jalkaan. Pian kai joku vetää lateksipuvun päälle ja kaivaa ruoskan esille ja piiskaa vääräuskoisilta luulot pois :D
Minun mielestä mediassa on esillä lähinnä saneeraukset eikä ne lämmitysjärjestelmien saneeraukset. Maalämmöstä kirjoittele enää kukaan. Jaa olipa jossakin lehdessä mainos.. "Rikastu ostamalla maalämpöä" . Tiedä sitten mitä tuokin tarkoitti. Sulpy nyt laittelee trolleja lehtiin välillä että ei ihan unohdu. Tuskin maalämpöä vielä lähes kaikissa uusissa taloissa on, puolessa voi olla ja taitaa olla laskemaan päin.
Niin ja puulämmitys on kaksinkertaistanut suosionsa pienessä ajassa, ihan vaan tiedoksi. Ja suomesta puun poltto ei lopu. Ainoastaan laitteen kehittyy. Ja hyvä niin. On tuo puu kuitenkin ainut 100% kotimainen uusiutuva energianlähde. Toisille ne on ilmaisia ja toisille ei. Toisille tuo työpaikan ja toisille rahaa. - laske jos osaat
"Rikastu ostamalla maalämpöä"
Katsos kun joillakin makaa rahaa tilillä. Äitimuorin taloon laitettiin maalämpö varaavan sähkölämmityksen tilalle. 5 viimeisen vuoden keskimääräinen kulutus 22600kWh vaihtui 8800kWh viime vuonna.
1600€ vuodessa tekee 13% tuoton pääomalle. Tuosta pystyt samalla laskemaan helposti paljonko pumppu maksoi kaikkineen asennettuna kaivoineen.- RikasEläkeläinen
Toivottavasti mummo rikastuu ennen kun on aika muuttaa hoitolaitokseen ;)
- %%%%%%_-----O
Oisko kannattunut ostaa muorille vaikka untuvapeitto,
Sais sitten mukaansa palvelutaloon. - laske jos osaat
RikasEläkeläinen kirjoitti:
Toivottavasti mummo rikastuu ennen kun on aika muuttaa hoitolaitokseen ;)
"Toivottavasti mummo rikastuu ennen kun on aika muuttaa hoitolaitokseen ;)"
Eiköhän tuo nyt vielä elä muutaman vuoden kun tuli 47 vuotta just mittariin :D
"Toivottavasti mummo rikastuu ennen kun on aika muuttaa hoitolaitokseen ;)"
Mummot asuu kerrostalossa - jkl2
Laske jos osaat: siinä sitä aikamiespojalle, joka äidin nurkissa pyörii onkin miettimistä: jos mamma elää vielä kauankin, kuinka saan säästöt palamaan ennen omaa kuukahtamistani...
- mie romahan
Niin eli tili on nyt sen 20.000 euroa miinuksella/nollilla.
Noin 20 vuotta ennenkuin siellä on taas tuo 20.000.
Tiliä tietty miinustaa myös laitteiston huollot/korjaukset/
arvonalennus.
Eihän se jääkaapinkaan hinta nouse vuosiensaatossa.
Mitä jos nurkantakaa tuleekin edullinen lämmitysmuoto
vaikka ensivuonna?
Maahisvermeitten hinta romahtaa/arvostus on 0.- laske jos osaat
"Niin eli tili on nyt sen 20.000 euroa miinuksella/nollilla."
No ei ole. Taitaa mutsi tienata joku 8000€/kk. Kannnattaisi huomata ettei kaikki ole nokinaamapuunkäryttäjiä, jotaka haaveilevat saavansa joskus maalämmön lainarahalla. Joillakin sitä rahaa on ihan tilillä tarpeeksi joka hetki.
"Mitä jos nurkantakaa tuleekin edullinen lämmitysmuoto
vaikka ensivuonna?"
HEHHEH, mitä jos UFOT hyökkää huomenna? Taidat olla varsinainen jurpo? - 680€/kk/eläkettä
laske jos osaat kirjoitti:
"Niin eli tili on nyt sen 20.000 euroa miinuksella/nollilla."
No ei ole. Taitaa mutsi tienata joku 8000€/kk. Kannnattaisi huomata ettei kaikki ole nokinaamapuunkäryttäjiä, jotaka haaveilevat saavansa joskus maalämmön lainarahalla. Joillakin sitä rahaa on ihan tilillä tarpeeksi joka hetki.
"Mitä jos nurkantakaa tuleekin edullinen lämmitysmuoto
vaikka ensivuonna?"
HEHHEH, mitä jos UFOT hyökkää huomenna? Taidat olla varsinainen jurpo?Kovat on palkat nykyään tavallisilla "Äitimuoreilla".
- IhanVaanKiinnostaa
Juu on toki tietoa tuttavapiirissä. Kiinnostaa vaan ne 10K€ järjestelmät kun kenellekään heistä tai minulle niin halpaa ei ole pystytty myymään. Vaikka on niin sanotusti vedetty ilmat pois hinnoista. Ja vähennykset on vähennyksiä. Meillä käy siivooja ja siihen menee nuo vähennykset. Siitä nauttii paljon enemmän kun sitä että joku typerä TMA lyhenee. En muutenkaan ymmärrä koko tma hömpötystä ja vielä vähemmän että pitää lämmitysjärjestelmää jonain sijoituksena. Lämmitysjärjestelmällä lämmitetään taloa ja se siitä. Joku pääsee halvemmalla kun toinen. Tällä hetkellä minun lämmitykseen menee alle 200€ vuodessa. Ja kulutus on luokkaa 25-28000kWh. Joten turha laskea mitään tma hömppää tuosta. Ja tuottoa sijoitetulle pääomalle. Minulle se vaihdon syy on ihan joku muu kun rahallinen säästö. Jos siis sijoitan maalämpöön niin tappiota tulee joka vuosi noin tonni. Ei kovin hyvä sijoitus rahallisessa mielessä.
- turhan paksua
Meille köyhille tuo tma on tärkeä, kun sen avulla vertaillaan eri lämmitysmuotojen kannattavuutta. Huomaa kuinka pihalla olet, kun sinulle on ihan sama millä lämmitetään, mitä se maksaa tai mitä energia maksaa.
Kovasti tuntuu sinuakin kiinnostavan muiden systeemit, kun täällä roikut
Olet kova paasaamaan muiden hinnoista, mutta itse saat 10 kertaa halvempaa energiaa kuin muut. On se melkoista :Ddd - IhanVaanKiinnostaa
turhan paksua kirjoitti:
Meille köyhille tuo tma on tärkeä, kun sen avulla vertaillaan eri lämmitysmuotojen kannattavuutta. Huomaa kuinka pihalla olet, kun sinulle on ihan sama millä lämmitetään, mitä se maksaa tai mitä energia maksaa.
Kovasti tuntuu sinuakin kiinnostavan muiden systeemit, kun täällä roikut
Olet kova paasaamaan muiden hinnoista, mutta itse saat 10 kertaa halvempaa energiaa kuin muut. On se melkoista :DddToki kiinnostaa muiden systeemit kun olen samanlaiseen vaihtamassa. Ja onko se nyt jotenkin kumma että en vaihda rahan takia vaan haen jotain muuta etua uudesta järjestelmästä. Ja lämmittämisen hinnan tiedän tarkkaa ja olenko sanonut että on sama millä lämmitetään. Tuliko mieleen että siksi juuri kyselen maalämmöstä. Ja olenko jotenkin antanut sinun ymmärtää että olen rikas. Ota huomioon että tuo 10 kertaa halvempi energia ei tule ilman omaa työpanosta. Ehkä syyn onkin siinä. No sinä et näköjään ymmärrä muuta kun rahallisen merkityksen. Elämässä on paljon muutakin kun raha. Ja olenko paasannu muiden hinnoista, en omasta mielestä. Kiinnostaa vaan saanko maalämmön 10K€ vai pitääkö maksaa se päälle 15K€ jota on tarjottu. Ja millä lailla tuo onnistuu. Vai onko edes teoriassa mahdollista. Omalla kohdalla tma ei voi laskea rahassa ehkä ajassa mutta sitä en pysty etukäteen laskemaan.
- mene muualle
Toki kiinnostaa muiden systeemit kun olen samanlaiseen vaihtamassa. Ja onko se nyt jotenkin kumma että en vaihda rahan takia vaan haen jotain muuta etua uudesta järjestelmästä. Ja lämmittämisen hinnan tiedän tarkkaa ja olenko sanonut että on sama millä lämmitetään. Tuliko mieleen että siksi juuri kyselen maalämmöstä. Ja olenko jotenkin antanut sinun ymmärtää että olen rikas. Ota huomioon että tuo 10 kertaa halvempi energia ei tule ilman omaa työpanosta. Ehkä syyn onkin siinä. No sinä et näköjään ymmärrä muuta kun rahallisen merkityksen. Elämässä on paljon muutakin kun raha. Ja olenko paasannu muiden hinnoista, en omasta mielestä. Kiinnostaa vaan saanko maalämmön 10K€ vai pitääkö maksaa se päälle 15K€ jota on tarjottu. Ja millä lailla tuo onnistuu. Vai onko edes teoriassa mahdollista. Omalla kohdalla tma ei voi laskea rahassa ehkä ajassa mutta sitä en pysty etukäteen laskemaan.
No mitä saat noista kyselemistäsi luvuista irti, kun et voi vertailla niitä omaan kohteeseesi, koska sinua ei kiinnosta muu kuin hinta?
Olisiko helpompi laittaa niitä omia tietoja esille, niin voisi saada jotain vastauksiakin? Tai kannattaisiko vain lopettaa tuo provoaminen? - IhanVaanKiinnostaa
mene muualle kirjoitti:
No mitä saat noista kyselemistäsi luvuista irti, kun et voi vertailla niitä omaan kohteeseesi, koska sinua ei kiinnosta muu kuin hinta?
Olisiko helpompi laittaa niitä omia tietoja esille, niin voisi saada jotain vastauksiakin? Tai kannattaisiko vain lopettaa tuo provoaminen?Onko keskustelun tarkoitus solvata toista osapuolta vai mikä sinun mielestä? Jos sinua ei aihe kiinnosta niin onko pakko vastata?
Sinä ainakin sait kaiken tarvittavan tiedon jo äskeisistä vastauksista. Rullaa ylöspäin ja lue.
Kuten sanoin minua kiinnostaa vaan 10K€ ja alle järjestelmien tiedot. Kalliimpien jo tiedän. Ja on ihan paperillakin tarjouksia. Lue koko ketju jos haluat osallistua...
"Hiukan edittiä vielä.. Kun tuli asia niin epäselvästi ulos tuotua :)
Siis jos joku antaa hinnan 9000-11000€ niin siihen haluaisin mielenkiinnosta hiukan yksityiskohtia mukaan. Koska tuollainen järjestelmä kiinnostaa minua mutta itse en kyllä ole sellaista löytänyt. Mieluusti säästän sen 5000€ kun sen aika tulee. Täällä kuitenkin näitä 10K€ lämmittäjiä tuntuu olevan pilvin pimein." - provoilua vaan
Onko keskustelun tarkoitus solvata toista osapuolta vai mikä sinun mielestä? Jos sinua ei aihe kiinnosta niin onko pakko vastata?
Sinä ainakin sait kaiken tarvittavan tiedon jo äskeisistä vastauksista. Rullaa ylöspäin ja lue.
Kuten sanoin minua kiinnostaa vaan 10K€ ja alle järjestelmien tiedot. Kalliimpien jo tiedän. Ja on ihan paperillakin tarjouksia. Lue koko ketju jos haluat osallistua...
"Hiukan edittiä vielä.. Kun tuli asia niin epäselvästi ulos tuotua :)
Siis jos joku antaa hinnan 9000-11000€ niin siihen haluaisin mielenkiinnosta hiukan yksityiskohtia mukaan. Koska tuollainen järjestelmä kiinnostaa minua mutta itse en kyllä ole sellaista löytänyt. Mieluusti säästän sen 5000€ kun sen aika tulee. Täällä kuitenkin näitä 10K€ lämmittäjiä tuntuu olevan pilvin pimein."Et taida ymmärtää, että maalämpö mitoitetaan energiankulutuksen mukaan, josta määräytyy hinta, ei hinnan mukaan.
- IhanVaanKiinnostaa
provoilua vaan kirjoitti:
Et taida ymmärtää, että maalämpö mitoitetaan energiankulutuksen mukaan, josta määräytyy hinta, ei hinnan mukaan.
Ymmärrän kyllä. Eli sinun mielestä ei kannata ottaa tarjouksia koska hinta on sama joka paikassa kun se määräytyy ainoastaan kulutuksen mukaan.
- huh huh
Ymmärrän kyllä. Eli sinun mielestä ei kannata ottaa tarjouksia koska hinta on sama joka paikassa kun se määräytyy ainoastaan kulutuksen mukaan.
Siis täältäkö otat niitä tarjouksia?
- IhanVaanKiinnostaa
huh huh kirjoitti:
Siis täältäkö otat niitä tarjouksia?
Et taaskaan lukenut mitä kirjoitin. Onko se niin vaikea lukea toisen kirjoitus ennen kun kysyy samaa asiaa.
"Kiinnostaa vaan ne 10K€ järjestelmät kun kenellekään heistä tai minulle niin halpaa ei ole pystytty myymään. Vaikka on niin sanotusti vedetty ilmat pois hinnoista."
"Kiinnostaa vaan saanko maalämmön 10K€ vai pitääkö maksaa se päälle 15K€ jota on tarjottu."
Eiköhän se ollut siinä. Ei tarvitse minun takia enää vastata. - huh huh
Et taaskaan lukenut mitä kirjoitin. Onko se niin vaikea lukea toisen kirjoitus ennen kun kysyy samaa asiaa.
"Kiinnostaa vaan ne 10K€ järjestelmät kun kenellekään heistä tai minulle niin halpaa ei ole pystytty myymään. Vaikka on niin sanotusti vedetty ilmat pois hinnoista."
"Kiinnostaa vaan saanko maalämmön 10K€ vai pitääkö maksaa se päälle 15K€ jota on tarjottu."
Eiköhän se ollut siinä. Ei tarvitse minun takia enää vastata.On niin sekavaa tuo sinun kirjoituksesi, ettei siitä ota aina selvää.
- 30/30
Eiköhän se ollut siinä. Ei tarvitse minun takia enää vastata.Olet korjaillut avausviestisi kysymystä niin monessa kirjoituksessa että harva perässä pysyy.
Oletkos muuten laskenut paljonko tuosta siivoksesta mikä syö koko kotitalousvähennyksesi jää omalla kukkarolle.
Taitaisi kannattaa jättää puusavotta pois ja käyttää ostopuita sekä siivota itse.
Säästäiset selvää rahaa ja pääsisit fyysisesti vähemmällä.
:-) - IhanVaanKiinnostaa
30/30 kirjoitti:
Olet korjaillut avausviestisi kysymystä niin monessa kirjoituksessa että harva perässä pysyy.
Oletkos muuten laskenut paljonko tuosta siivoksesta mikä syö koko kotitalousvähennyksesi jää omalla kukkarolle.
Taitaisi kannattaa jättää puusavotta pois ja käyttää ostopuita sekä siivota itse.
Säästäiset selvää rahaa ja pääsisit fyysisesti vähemmällä.
:-)Kiitos hyvästä neuvosta. Mutta tällä tyylillä jatketaan. Siivooja hoitaa myös meidän lapset kouluun ja hakee koulusta. Ja hoitaa niitä väliajan kun olemme töissä. Ja tekee ruuan heille. Ja tähän ratkaisuun olemme tyytyväisiä joten sitä ei rahan takia lopeteta. Muuten toisen pitää lyhentää työpäivä 4h ja se ei onnistu. Meillä on pitkät työmatkat ja päivät venyvät yli 10h pitkiksi matkojen kanssa.
Ja aika selvä on minun kysymys. En ole sitä muutellut. Eli kiinnostaa kaikki n. 10000€ järjestelmien tiedot. Anteeksi jos kysymyksen kantava idea katkeaa kun kaikenmoiset provopellet sekaa väliin. Sen takia olen yrittänyt olla heille vastaamatta. Vastaan vaan sellaisiin kysymyksiin jotka näyttävät hiukankin järkeviltä. - 30/30
Kiitos hyvästä neuvosta. Mutta tällä tyylillä jatketaan. Siivooja hoitaa myös meidän lapset kouluun ja hakee koulusta. Ja hoitaa niitä väliajan kun olemme töissä. Ja tekee ruuan heille. Ja tähän ratkaisuun olemme tyytyväisiä joten sitä ei rahan takia lopeteta. Muuten toisen pitää lyhentää työpäivä 4h ja se ei onnistu. Meillä on pitkät työmatkat ja päivät venyvät yli 10h pitkiksi matkojen kanssa.
Ja aika selvä on minun kysymys. En ole sitä muutellut. Eli kiinnostaa kaikki n. 10000€ järjestelmien tiedot. Anteeksi jos kysymyksen kantava idea katkeaa kun kaikenmoiset provopellet sekaa väliin. Sen takia olen yrittänyt olla heille vastaamatta. Vastaan vaan sellaisiin kysymyksiin jotka näyttävät hiukankin järkeviltä.Tarkoitin sitä että kun avausviestissä puhut mitä järjestelmä on tullut maksamaan kullekin niin itse ainakin ymmärrän sen tarkoittavan omalta tililtä maksettua rahaa.
(Tai lainaksi otettua)
Toinen asia on eenergiantarve joka vaikuttaa kanssa aika paljon järjestelmän hintaan.
100 neliön nykytaloon kun laittaa 6 kW pumpun ja 200-300 m maapiirin niin lähellä 10000,- hinta pyörii. - mitä seuraavaksi?
Kiitos hyvästä neuvosta. Mutta tällä tyylillä jatketaan. Siivooja hoitaa myös meidän lapset kouluun ja hakee koulusta. Ja hoitaa niitä väliajan kun olemme töissä. Ja tekee ruuan heille. Ja tähän ratkaisuun olemme tyytyväisiä joten sitä ei rahan takia lopeteta. Muuten toisen pitää lyhentää työpäivä 4h ja se ei onnistu. Meillä on pitkät työmatkat ja päivät venyvät yli 10h pitkiksi matkojen kanssa.
Ja aika selvä on minun kysymys. En ole sitä muutellut. Eli kiinnostaa kaikki n. 10000€ järjestelmien tiedot. Anteeksi jos kysymyksen kantava idea katkeaa kun kaikenmoiset provopellet sekaa väliin. Sen takia olen yrittänyt olla heille vastaamatta. Vastaan vaan sellaisiin kysymyksiin jotka näyttävät hiukankin järkeviltä.Joo-o. Kovin on ristiriitaista tekstiä. Lapsia ei ole aikaa hoitaa, kun työ vie ajan, mutta silti on aikaa tehdä puita ja lämmittää taloa.
Tma:lla ja copilla ei ole väliä, mutta kuitenkin "etsitään" halpaa järjestelmää. Kaksi eri asiaa, mutta molemmissa liikkuu eurot, toinen kiinnostaa, toinen ei.
"Elämässä on paljon muutakin kun raha."
"Siivooja hoitaa myös meidän lapset kouluun ja hakee koulusta. Ja hoitaa niitä väliajan kun olemme töissä. Ja tekee ruuan heille. Ja tähän ratkaisuun olemme tyytyväisiä joten sitä ei rahan takia lopeteta. Muuten toisen pitää lyhentää työpäivä 4h ja se ei onnistu. Meillä on pitkät työmatkat ja päivät venyvät yli 10h pitkiksi matkojen kanssa." - IhanVaanKiinnostaa
mitä seuraavaksi? kirjoitti:
Joo-o. Kovin on ristiriitaista tekstiä. Lapsia ei ole aikaa hoitaa, kun työ vie ajan, mutta silti on aikaa tehdä puita ja lämmittää taloa.
Tma:lla ja copilla ei ole väliä, mutta kuitenkin "etsitään" halpaa järjestelmää. Kaksi eri asiaa, mutta molemmissa liikkuu eurot, toinen kiinnostaa, toinen ei.
"Elämässä on paljon muutakin kun raha."
"Siivooja hoitaa myös meidän lapset kouluun ja hakee koulusta. Ja hoitaa niitä väliajan kun olemme töissä. Ja tekee ruuan heille. Ja tähän ratkaisuun olemme tyytyväisiä joten sitä ei rahan takia lopeteta. Muuten toisen pitää lyhentää työpäivä 4h ja se ei onnistu. Meillä on pitkät työmatkat ja päivät venyvät yli 10h pitkiksi matkojen kanssa."Miten niin ei ole aikaa hoitaa lapsia. Meillä on ollut toinen vanhempi kotona siihen asti kun nuorin lapsi on täyttänyt 6v ja mennyt eskariin. Nyt kuitenkin olemme molemmat töissä, onko se nyt jotenkin kummallinen kuvio. Minun mielestä aika normaalia? Ja minä lähden aamulla töihin 06.15 ja olen kotona 16.15. Joten kyllä jää aikaa lapsille.
Ja miten puidenteko ja lämmitys haittaa lastenhoitoa. Kysyn vaan? Sinunko mielestä puulämmitys on elämäntehtävä ja aikaa ei muulle jää? Voi herran jestas mitä porukkaa täällä pyörii. Tänäänkään en vielä ole tuhlannut sekunttiakaan lämmitykselle. Mutta lasten kanssa olen touhunnut. Vähän aikaa sitten peittelin nukkumaan ja luin iltasadun.
Ja ne tma ja coppi ruikutukset olen lukenut tuhanteen kertaan ja tiedän oman taloni tma ja copin tasan tarkkaan. Joten niillä ei ole tässä keskustelussa mitää merkitystä. Joka tapauksessa maalämpö tulee olemaan kalliimpi kun nykyinen, eli tma on miinusmerkkinen ja coppi tulee olemaan 3 paikkeilla patteritalossa. Ja osaan laskea oman taloni energiankulutuksen. Ja tiedän aika tarkkaan mitä se tulee maalämmöllä olemaan vuodessa. Vai haluatko antaa lisää neuvoja asiassa? Mutta edullinen järjestelmä kiinnostaa, niin kun varmasti kaikkia. Jos sinulla on siitä jotain kerrottavaan niin anna palaa, muuten jätä ihan reilusti vastaamatta. - ei näin
Miten niin ei ole aikaa hoitaa lapsia. Meillä on ollut toinen vanhempi kotona siihen asti kun nuorin lapsi on täyttänyt 6v ja mennyt eskariin. Nyt kuitenkin olemme molemmat töissä, onko se nyt jotenkin kummallinen kuvio. Minun mielestä aika normaalia? Ja minä lähden aamulla töihin 06.15 ja olen kotona 16.15. Joten kyllä jää aikaa lapsille.
Ja miten puidenteko ja lämmitys haittaa lastenhoitoa. Kysyn vaan? Sinunko mielestä puulämmitys on elämäntehtävä ja aikaa ei muulle jää? Voi herran jestas mitä porukkaa täällä pyörii. Tänäänkään en vielä ole tuhlannut sekunttiakaan lämmitykselle. Mutta lasten kanssa olen touhunnut. Vähän aikaa sitten peittelin nukkumaan ja luin iltasadun.
Ja ne tma ja coppi ruikutukset olen lukenut tuhanteen kertaan ja tiedän oman taloni tma ja copin tasan tarkkaan. Joten niillä ei ole tässä keskustelussa mitää merkitystä. Joka tapauksessa maalämpö tulee olemaan kalliimpi kun nykyinen, eli tma on miinusmerkkinen ja coppi tulee olemaan 3 paikkeilla patteritalossa. Ja osaan laskea oman taloni energiankulutuksen. Ja tiedän aika tarkkaan mitä se tulee maalämmöllä olemaan vuodessa. Vai haluatko antaa lisää neuvoja asiassa? Mutta edullinen järjestelmä kiinnostaa, niin kun varmasti kaikkia. Jos sinulla on siitä jotain kerrottavaan niin anna palaa, muuten jätä ihan reilusti vastaamatta.Ja päästäänkin taas siihen, että kyselet hintoja, joilla et yhtään mitään. Jos olet ihan tosissasi, mitä en usko, koitat yksinkertaisesti mennä perse edellä puuhun.
- yksiuskis
Yrityksemme myymät maalämpöpumput maksoivat asennettuina kaivoineen/maaputkineen 9950 - 34800€ omakotitaloihin. Halvimmassa päässä olivat uudet omakotitalot lattialämmityksellä, jonne pääsi pumpun asentamaan tyhjään tekniseen tilaan ja vesiliitynnät olivat suoraan vieressä. Kalliimmassa päässä oli ison maatilan päärakennuksen vanhan puukeskuslämmityksen saneeraus, jossa tuli pari syvää kaivoa ja isot varaajat suuritehoisen pumpun kaveriksi. Keskihinta ainakin meillä oli 18000€, joka yleensä oli 60-70-luvun omakotitalon öljykeskuslämmityksen saneeraus maalämpöön. Hintaa nosti pikkaisen lisätyöt, joita tehtiin melkein joka kohteessa. Oikeastaan kukaan saneerausasiakkaistamme ei vahtanut maalämpöön pelkästään siksi, että saisi lämmityskuluja alas, vaan aina oli joko kattila/säiliö/poltin/varaaja tulossa tiensä päähän ja huoli öljyn saatavuudesta/hinnasta tai puulämmityksen hankaluudesta (ikä, sairaus, tms) oli tärkein vaihdon syy.
Toivon, että provokaattorit jättävät vastaamatta tähän kommenttiin. - YXSkiinnostunutLisää
Niin olisihan se kiva tietää mistä tuo 10000€ ja allekin oleva järjestelmä koostuu. Maalämpö lämpökaivolla on vähän sellainen juttu että ei siinä paljon tavan kaverilla ole säästömahdollisuuksia. Jos ei ole putkityökaluja ja ammattitaitoa ja vaatiihan nuo nykyään käytettävät liitoksetkin oman erikoistyökalut. Ja lämpökaivon porauksessa ei voi paljon muuta kun katsella vieressä ja siitä tuskin porafirma sinulle maksaa, voi jopa laskuttaa häirinnästä. Ja eiköhän nuo hoida muutenkin homman mieluummin avaimetkäteen urakalla niin säästyvät monelta harmilta.
- 98908908
Uudistaloon:
6kW pumppu 5.300,-
120m kaivo putkineen 3.600,-
asennusosat 500,-
työ 8*50,- = 400,-
yht. 9.700,-- palelee kle
Ei riitä kaivossa syvyys, eikä pumpussa tehot.
Joutuupi sähköä käyttämään aikas paljon.
Lisäeuroja täytyy laittaa asennukseen muutama huntti lisää.
Noilla arvoilla kylmä mökki. - kiinnostaa tietää
palelee kle kirjoitti:
Noilla arvoilla kylmä mökki.Kerrotko miten päädyit tuohon tarkkaan analyysiin?
- älä höpötä
palelee kle kirjoitti:
Noilla arvoilla kylmä mökki.Miten niin ei riitä. Meillä on tuommoinen riittänyt jo 3 vuotta. 130m2 lämmintä ja 4henk. Paikkakuntana Kangasala. Uudisrakennus lattialämmityksellä.
- halpajahyvä
Kumman halpoja työmiehiä nämä aina löytävät ja nopeita. Putket kaivolta sisään, läpivienti, peittely, putkityöt ja sähkötyöt. Kaikki tämä 400€. Jo pelkästä wc-pöntön vaihdosta veloittaa putkiliike 160€. Ja siinä menee tunti korkeintaan. Ja toisilla menee asennusosiin 500 ja toisilla 1200. Mistä nämä erot oikein tulee. Molemmat kuitenkin uudiskohteita.
- masentaja
halpajahyvä kirjoitti:
Kumman halpoja työmiehiä nämä aina löytävät ja nopeita. Putket kaivolta sisään, läpivienti, peittely, putkityöt ja sähkötyöt. Kaikki tämä 400€. Jo pelkästä wc-pöntön vaihdosta veloittaa putkiliike 160€. Ja siinä menee tunti korkeintaan. Ja toisilla menee asennusosiin 500 ja toisilla 1200. Mistä nämä erot oikein tulee. Molemmat kuitenkin uudiskohteita.
Kirjoitetaanpa asentajan näkökulmasta, silloin kun kaikki menee ihan putkeen uudiskohteessa. Pumppu kellarissa, kaivo 5m päässä talon seinästä. Oja kaivettu putkille kaivoon, mitähän tuohon nyt menisi 5min ja täyttöön saman verran, kone on kuitenkin tontilla tekemässä muita töitä.
-Timanttiporaus, suojaputken lyhennys ja kulmien hitsaus 1h ja sitten päästäänkin sisälle.
-Maaputkien asennus koneeseen. Koneessa letkut, kovaa putkea menee 0,5m, toiseen putkeen täyttöryhmä väliin, eristys. 1h
-Käyttövesi. Vesimittari ja tukit koneen vieressä valmiina, Putkea menee 4m, 4 kannaketta, 1 haara, syöttösekoitusventtiili, varoventtiilin putki. 2h
-Lämmitys. Kellarin jakotukki vesimittarin vieressä metrin päässä pumpusta, yläkerran syötöt samalla kohdalla katossa. Tehtaalla kasattu pumppuryhmä seinään kiinni, paisunta-astia ja varolaitteet myös, putkea 8m, 6 kannaketta ja muutama haara. 2h
-Tämän jälkeen kaivo ilmaukseen ja seuraavana aamuna lattialämmitysten ilmaus ja käyttöönotto 3h.
-Sähkötöitä. Kaapelin veto sähkötaululta 3m, pistorasia päähän. Ulkoanturin asennus, kaapeli samasta reiästä kuin putket. Menovesianturi parilla nippusiteellä putkiin kiinni. 1h
Ja tämä oli helpoin ääripää. 2500€ urakasta jää jotain käteenkin. Tuntitöinä teetettynä hinta olisi ollut yli tonnin halvempi. - jkl2
masentaja kirjoitti:
Kirjoitetaanpa asentajan näkökulmasta, silloin kun kaikki menee ihan putkeen uudiskohteessa. Pumppu kellarissa, kaivo 5m päässä talon seinästä. Oja kaivettu putkille kaivoon, mitähän tuohon nyt menisi 5min ja täyttöön saman verran, kone on kuitenkin tontilla tekemässä muita töitä.
-Timanttiporaus, suojaputken lyhennys ja kulmien hitsaus 1h ja sitten päästäänkin sisälle.
-Maaputkien asennus koneeseen. Koneessa letkut, kovaa putkea menee 0,5m, toiseen putkeen täyttöryhmä väliin, eristys. 1h
-Käyttövesi. Vesimittari ja tukit koneen vieressä valmiina, Putkea menee 4m, 4 kannaketta, 1 haara, syöttösekoitusventtiili, varoventtiilin putki. 2h
-Lämmitys. Kellarin jakotukki vesimittarin vieressä metrin päässä pumpusta, yläkerran syötöt samalla kohdalla katossa. Tehtaalla kasattu pumppuryhmä seinään kiinni, paisunta-astia ja varolaitteet myös, putkea 8m, 6 kannaketta ja muutama haara. 2h
-Tämän jälkeen kaivo ilmaukseen ja seuraavana aamuna lattialämmitysten ilmaus ja käyttöönotto 3h.
-Sähkötöitä. Kaapelin veto sähkötaululta 3m, pistorasia päähän. Ulkoanturin asennus, kaapeli samasta reiästä kuin putket. Menovesianturi parilla nippusiteellä putkiin kiinni. 1h
Ja tämä oli helpoin ääripää. 2500€ urakasta jää jotain käteenkin. Tuntitöinä teetettynä hinta olisi ollut yli tonnin halvempi.Huutoosi kun vastaat, heti otan töihin!
- 30/30
masentaja kirjoitti:
Ja tämä oli helpoin ääripää. 2500€ urakasta jää jotain käteenkin. Tuntitöinä teetettynä hinta olisi ollut yli tonnin halvempi.Tuo asennustarina oli mukava huumorihetki näin aamutuimaan.
Olishan tuossa vielä pari kohtaa missä menee turhaa aikaa!
- ooooiii aaahaa
Siis milloin suomalaisista tuli näin omituisia !?
sisällisota vähintään tästä pitää aloittaa, kun on muutama saanut reijän maahan ja sieltä hönkii lämmintä !
Olisivat ottaneeet kissan. Siitäpä olisikin paljon kirjuutettavaa ! Taulukoita ja käppyrää kuinka se nyt raapii vaikka ei pitäisi, mitens itä voisi säätää mutta ei, kun taas satanen kilahti tilille ja kaks meni mutta ei se mitään kunhan vaan on se MAALÄMPÖ !
se taitaa olla jonkin tuntemattoman heimon onni tää maalämpö. Onko ELämää maalämmön lisäksi, tuskin. - oiihiijo hei
Se on siis jonkinlainen status tuo MAANLÄMPÖ ja tulee tosi tarpeeseen kun kohta se etelän pää ei osaa tulitikkua sytyttää ainakin se katkee muutaman kerran ja lopussa palaa kynnet, eli kyllä se mAALÄMPÖ siis tosi tarpeeseen tulee !
Ja huvittaa kun keskellä omia metsiä asuvaiiset porauttaa tupansa nurkille reikää ja ovat niin korkeaoktaanisia jutuissaan kuinka se nyt on meilläkin se maalämpö MAALÖMPÖ siis on nyt meilläkin haa a.
Tää on tosisuomalaista onnea. Aasialaisten pumput hyrrää seinillä ja isännät tutkii joko on karva alkanut kasvaa peukalon juureen. todella suomalaista osaamista on nyt kaikkialla.- Etelän vetelä
"Tää on tosisuomalaista onnea. Aasialaisten pumput hyrrää seinillä ja isännät tutkii joko on karva alkanut kasvaa peukalon juureen. todella suomalaista osaamista on nyt kaikkialla."
Meillä on kaikilla oma osaamisemme alue. Sinä osaat tehdä hyvin halkoja ja minä taas hienomekaniikkaa. Tee sinä halkoja. Minä annan sen maalämmön hoitaa sen souvin, ja teen omia juttujani silläaikaa. Sopiiko tämmönen pohjoisen miehelle? - PuolijäykkäE_P
Etelän vetelä kirjoitti:
"Tää on tosisuomalaista onnea. Aasialaisten pumput hyrrää seinillä ja isännät tutkii joko on karva alkanut kasvaa peukalon juureen. todella suomalaista osaamista on nyt kaikkialla."
Meillä on kaikilla oma osaamisemme alue. Sinä osaat tehdä hyvin halkoja ja minä taas hienomekaniikkaa. Tee sinä halkoja. Minä annan sen maalämmön hoitaa sen souvin, ja teen omia juttujani silläaikaa. Sopiiko tämmönen pohjoisen miehelle?Ha haa... Ihan sivusta vaan heitto tähän.
Tämä maahinen on tehnyt pumpun itse :DDDD - helevetin dddd
PuolijäykkäE_P kirjoitti:
Ha haa... Ihan sivusta vaan heitto tähän.
Tämä maahinen on tehnyt pumpun itse :DDDDISO :DDDD asialla
- pätemisen tarvekko?
Täytyyhän se jollainlailla tuoda julki, tuo maalämpö.
Jos ei muuten, niin suomi 24 palstalla.
Eipä tuo juurikaan muuten maisemassa näy, eikä naapurissa
kuulu.
Ainakin jos seurailee noita savu/vesihöyryvanoja piippujen
päistä.
Taitaa olla harvojen ja valittujen etu-oikeus.
Tuo maalämpö. - manu200
9800eur töineen maapiirin kaivaminen 700e, itse levitin putken kaivantoon 400m ja pumppasin lattialämmitykseen glygolit ja maapiiriin viinat.
- jkl2
lattian alle clygolin... pidätkö talvet taloasi ilman lämpöä??
- kuinka suloista
Ketjun aloittaja haaveilee maalämmöstä :D
- IhanVaanKiinnostaa
Lähinnä haaveilen kesämökistä. Tontti on jo ostettu ja mökkiä suunnitellaan. Lämmitysjärjestelmä ei ole elämäni kohokohta ja kliimaksi. Vaikka joskus kyllä tuntuu että täällä on ihmisiä joille se on se unelmien täyttymys.
- IhanVaanUskotaan
Kolmatta päivää muuten vaan roikut täällä :D
- IhanVaanKiinnostaa
Kuten ylempänä kirjoitin, en ala provopetterien kanssa väittelemään.
- EiMuutenUskota
Joka viestiin silti vastaat.
- Casino 5
Aloittaja on reppana joka haluaa maalämpöjobbariksi, haluaa hinnoittelulleen vahvistusta miten voisi huijata tulevia asiakkaita.
- höynäytetty
Laitoin maalämöllä vuonna- 89, Kaikki ustäväni sanoivat, älä laita.
Nyt asuneena, siitä vuodesta hirvittävä kulutus.
Viimevuosi noin 10000.
Sai maksettua kämppäni 300m2 tuolla erotuksella.
Maalämpö ei kannata.- jurikakaari
Siis kilovatteja.
- 12+9
Lukeeko tuossa jotain, vai onko siinä vain sanoja peräkkäin?
- pelle palelija
Nyt on todella halpa maalämmitysjärjestelmä keksitty. Kun aurinko oikein paahtaa heinäkuussa kärrätään pihalta maata tupaan noin metrin kerros joka huoneeseen paitsi keittiöön ja pesuhuoneeseen. Maahan varautunut lämpö säteilee joka puolelle. Jos talven aikana esiintyy plussakelejä voidaan myös käyttää vanhaa keinoa pidetään ulko-ovea auki.
- Anu3
Tuohon minäkin olen laskelmissani tullut. Meillä on 218m2 lämmintä nyt kuluu sähköä kaikkeen 32000kw vuodessa eli noin 350e kuukkaudessa.
Rakennettu 2005 varaava yösähkö ja eristeitä on kunnolla niin yläpohjassa kuin seinissäkin. Ilmeisesti korkea olohuoneemme kuluttaa tosi paljon kun täällä lukee näitä kirjoituksia niin mielettömän pieniä on kulutukset.
Asumme parikilometriä kehä 1 pohjoiseen. Kuutioita on 500.- Ilkimy
218m2 ja 500m3? Meillä 202m2 ja 918m3. Muutenkin Anulla hommat on kyllä huonosti.
- ritugj
Ilkimy kirjoitti:
218m2 ja 500m3? Meillä 202m2 ja 918m3. Muutenkin Anulla hommat on kyllä huonosti.
Sinullahan melkoinen kirkko on. Huonekorkeus pitkälti yli viiden metrin?
- Aalampö
Pumppu Vaillant 8000 e keruuputket 650, litkut 500, asennus työtä osineen ja sähkötöineen 1500 pukien kaivaminen peltoon 1500. Yht 12150e talo n 300m2.
- 121256
Anu3 kannattaisi laittaa maalämpö kun vertasin tuota kulutustanne omaani sain vuosittaiseksi säästöksi noin 2450 euroa eli neljä vuotta säästö lähellä 10000 euroa.kotitalousvähennyksen kanssa järjestelmä maksoi meille noin 10600euroa.ollut nyt käytössä vuodesta 2011 ei mitään ongelmia,vuosittainen sähkönkulutus on ollut 11500 kwh.ta kolmen vuoden keskiarvo.neliöitä asunnossa noin 150 .
- UusiOnMaa
Anu3 kannattaisi tutkia mihin sähköä kuluu! Meillä hyvin eristetty ja tiivis 202m2 talo ja vuosikulutukset alle 14000kWh. Ensin siis tietoon missä vika, sitten vasta miettii seuraavaa liikettä. Se, että heti vika-altis mlp, ei korjaa ongelmaa.
- idariii
Ja meillä menee jo käyttösähköön tuon verran.
- minävaanentaas
alkuperäiseen kysymykseen;
mökki, 6kw 165m, 8850€ 2013.
tampere. - hymiökertoo
Maalämmittäjillä menee aina käyttösähköön 50% enemmän kun muilla asujilla. Aika outo yhtälö :D
- Jukka57
Mielenkiintoinen viestiketju..maalämmön hinta asennettuna 10.000€ kunhan itse ostaa pumpun tukusta tutun putkarina avustuksella, kaivauttaa kilometrin putkea peltoon ja joku toimittaan keruunesteen ja ilmaa sitä päivän sekä asentaa veloituksetta. Normaali veloitus on 7€/m asennettuna, mutta ei ilmattuna...........Onnea vaan koko porukalle. Ei kannata soitella perään jos ja kun homma ei toimi kuten sovittiin. Ei ole olemassa huonoja ruotsalaisia tai saksalaisia koneita, on vaan paljon väärin asennettuja laitteita ja vääriä mitoituksia....
- Tarinat on tarinoita
Hinnaksi maalämmölle näyttää muodostuvan näissä tarinoissa usein suorasähkö miinus 1000€. Tuttu asentaa osan vermeistä, kaveri loput, osat löytyvät nurkista, tai tukusta työkaverin naapurin sukulaisen myymänä kossupullolla.
- sääliksi käy sinua
Voih.
- Toskuves
Lämpöpumppu töineen n. 9000-10000 eli kaikkineen. Siihen päälle kaivo, lämmönjako. Osa ehkä täällä laskee niin että itselle maksoi n. 10 k€ kun sai vetovähennykset tehä...? Halvemmalla ei oikeasti asennettuna juuri saa.
- kokemusta löytyy?
Montako olet tilannut?
- Ammattimiees
Hehheh,
Asiakas katsoo SUOMI24.Fi:n kautta tuntiveloituksen ja ajankäytön ammattimiehelle... Lapio asiakkaalle käteen ja alkakoon itse kaivamaan pihamaataan sanon minä! - Simo J
Meillä tarjouksissa oli eroa n. 3500 euron verran. Siis 13400- 16900 euroa. Talon lämmöntarve ja lämmönjako järjestelmä on suurimmat tekijät mitkä tuntuivat vaikuttavan hintaan. Myös pumpuissa tuntui olevan eroja niinkuin autoissakin. Osa vanhoja on/off laitteita osateho mitoituksin ja uudemmat invertteri laitteita täystehomitoituksella . Lattialämpö tuntui olevan parasvaihtoehto lämpöpumpuille ,koska joka laitteella on enemmän tehoa ja parempi hyötysuhde kuin patteriverkko taloissa. Kuumanveden teko pilaa maalämmön hyvää hyötysuhdetta pelkkään lämmitykseen nähden. Päädyttiin tarjouksissa hinnaltaan keskitasolle jolla saatiin kuitenkin jo laadukkaampi invertteri pumppu ja kaivon syvyyttä oli laskettu 26 metriä enemmän ,kuin edullisimmassa tarjouksessa.Tietysti invertteri koneessa on hivenen parempi hyötysuhde ja maasta täytyy ottaa enemmän lämpöä kuin tehdä sitä kompressorilla. Myös täysteho mitoitus vaatii kaivon syvyyttä enemmän. Tämä on toinen maalämpötalomme ja reijän kairaus pitäisi tulla juhannuksen jälkeen.
- Sama hinta
Näyttää olevan maalämpö saman hintaista kun ilmavesilämpökin. Lämpökaivo tai vaakaputkisto sitten tekee eron. Olisko noin?
http://www.costella.fi/index.php?tid=38 - vaaka, vaaka
On se kumma kun henkilöllä on tuttavapiirissä "asiantuntijoita", mutta ei ymmärrä heidän kieltään. Varmasti se on kuten edellinen sanoi, jos halvalla vaakaputkisto, niin siitä se suurin ero tulee.
- aakaa vaakaan
on se kumma kun noita porakaivoja suositaan, hyvin pieneen tilaan saan vaakaputkiston upotettua ja halvalla. esim. http://www.rakennellen.fi/2014/06/maasta-lampoa.html? päivän homma ja putkea olisi tarpeeksi vaikka maalämpöpumppua varten.
- kallEeE
Niinpä. Joo harvemmin lähtee vanhan järjestelmän purku, maalämpökaivo ja maalämpöpumppu asennettuna alle 10 000 eurolla. Meillä uudiskohde, sama tekijä asennutti myös lattialämmityksen. Kokonaishinta 16 000 €. Ei ollut halvin tarjous https://kodinplaza.fi/ kautta, mutta tuntui luotettavalta kun samalta urakoitsijalta sai molemmat osa-alueet.
- mua_lämmittää
Meillä kokonaishinta oli 16500 - 1500 (energia-avustus) - 4500 (kotitalousvähennys) eli 10500 € netto. Investoinnin takaisinmaksuaika oli n. 5,5 vuotta kun vertaa aikaisempaan keskimäärin 3000 litraa per vuosi öljynkulutukseen.
- Väyyryne
Hoh hoijaa..
Lyhensin juuri viimeisen erän asuntolainaa..
Ajattelin että en ala 100m2 mökkiin mitään pumppuja laittelemaan 15v sitten. Mahtaisin maksaa maalämpöjä vieläkin kun kulutus on pysynyt tasaisesti 14-15000 kwh vuodessa.. - Jokainenvoimaksaa
Minä tein itse maalämpöpumpukin, rakensin sen roskalavalta löydetyistä peltilevyistä yms.
Minulla maksoi koko talon kaikki talotekniikka vain muutaman satasen. - Anonyymi
Tarvitsetko apua maalämmön hankintaan tai haluatko selvittää tarkemmat hinnat? https://kodinplaza.fi/ avulla tavoitat helposti yhdellä tarjouspyynnöllä alueellasi toimivat sekä tarjouspyynnöstäsi kiinnostuneet palveluntarjoajat
- Anonyymi
"Se ihmetyttää kun täällä maalämpö maksaa 10000€ tai alle. Minun tuttavapiiristä kenenkään maalämpöön vaihtaneen järjestelmä ei ole tullut maksamaan alle 15K€, siis siinä tilassa kun järjestelmä on käyttö valmiina."
Maalämpökauppiaiden markkinointihinnat on näitä. Eli yksinkertaisin asennus, ei mitään vaikeuksia, maksimi avustukset. Todellisuus on tarua ihmeellisempi.
Ensinnäkin tarvitaan LUPA.
PORAUKSESSA VOI TULLA VAIKEUKSIA. Pora voi juuttua, kallio voi olla halkeillutta, vettä voi tulla tai olla tulematta ollenkaan. Yksi syvä kaivo voi muuttua kahdeksi matalaksi ja asiakas maksaa lisäkulut, jotka ovat sitä enemmän, mitä syvemässä kallio sattui olemaan ja mitä kauemmaksi toinen reikä piti tehdä. Lisäksi kaivot myydään liian matalina.
KONE TULEE USEIN KALLIIMPI eikä se halvin ja usein pitää tehdä jotain talon lämmönjakolaitteillekin, jopa uusia lämpöpattereita.
PIHAN laitto vielä lopuksi.
KAIVO JA VESI voi mennä vielä siinä sivussa niin itseltä kuin naapureilta
SÄHKÖN KULUTUS juuri omassa kohteessa ei tule olemaan välttämättä se pienin, mikä on joskus jossakin muualla saavutettu. Vuosien mittaan sähkönkulutus vielä kasvaa kun kaivo jäähtyy. Kaivot myydään aina hyvin tarkalle mitoitettuna eli liian matalina.
MUUTOKST MYÖHEMMIN ovat vaikeita. Tyypillisin lienee autotallin lämmitys. Kapasiteetti järjestelmässä ei riitä, kaivosta ei saada energiaa ylös enempää.
REMONTIT alkavat rullaamaan kun takuu aika päättyy. Usein koko kone vaihdetaan uuteen jo alle 10 vuoden ikäisenä. Nämä kannattaisi laskea jo alun perin mukaan. Pienempää tavaraa ovat kiertopumput, joustoletkut, elektroniikkakortit, kytkin ja näyttöpaneelit. Kompressorin vaihtokin on mahdollinen teoriassa, käytännössä ei realistinen vaihtoehto. Legendaa jossakin 30 vuotta kestäneestä koneesta kerrotaan mielellään, mutta ei kerrota, että ainut alkuperäinen osa jäljellä on peltinen ulkokuori. Halpuutus on edennyt näihinkin eikä koneita enää rakenneta ammattilaistason osista kuten kaupan kylmäaltaita.
Usein asiakas koukutetaan "merimatkalle" ilman selvyyttää kustannuksista. Niitä sitten sataa siinä matkan aikana lisää. Perääntyä ei voi. Tärkeintä on koukutus halvalla hinnalla kaupantekovaiheessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan463030Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272854- 1212306
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111276
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792