Ei riisiä kuulu huuhtoa vedellä

...aterian lisäkkeeksi valmistettaessa, toisin kuin pakkausselosteet sanovat. Siinähän sitten huuhtoutuu pois myös suuri osa mausta.

62

12715

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • urpå

      mausta?

      siis riisi huuhdotaan ennen keittämistä jotta kuivatus ja pakkausvaiheessa pintaan jäänyt mahdollinen irtolika ja pöly lähtee pois.

      keittämisen jälkeen se vain valutetaan, jos sitäkään valmistustavasta riippuen.

      vai oliko tämä jonkun äärettömän kädettömän uusavuttoman aloitus ?

      • Minusta ero on ainakin selvä. Riisi on aika mautonta mössöä huuhtelemisen jälkeen, mutta jos sen keittää ns. haihdutuksella, makua jää paljon enemmän.

        Ja mikä ihmeen irtolika ja pöly? Kuiva riisi on jo puhdasta.


      • Suomenmieli

        Joku henkinen sairaus täytyy olla, jos riisikin on pestävä.


      • näin o. . .
        safir-columm kirjoitti:

        Minusta ero on ainakin selvä. Riisi on aika mautonta mössöä huuhtelemisen jälkeen, mutta jos sen keittää ns. haihdutuksella, makua jää paljon enemmän.

        Ja mikä ihmeen irtolika ja pöly? Kuiva riisi on jo puhdasta.

        riisistä tulee mössöä jos keittää sitä liian kauan...


      • EtköOsaa
        näin o. . . kirjoitti:

        riisistä tulee mössöä jos keittää sitä liian kauan...

        Sehän on sitten säädettävissä veden määrällä ja keittoajalla, jos sitä aldenttenä haluat.


      • ar_seeni

        vieläkö syötte arseenia
        Elintarvikkeista löytyvän epäorgaanisen arseenin on todettu aiheuttavan muun muassa keuhko-, iho- ja rakkosyöpää.
        Arseeni on kemiallinen alkuaine, jota esiintyy luonnossa yleisesti. Tämän vuoksi sitä löytyy erilaisina yhdisteinä myös elintarvikkeista. Ongelmana on se, että arseeni on myös myrkky, joka on yhdistetty muun muassa syöpään ja diabetekseen.
        Ravintokasveista muun muassa riisi on altis keräämään itseensä pohjavedessä esiintyvää arsenikkia. Tämän vuoksi riisituotteista on löydetty useissa tutkimuksissa korkeitakin määriä arseenia.


      • liisteri_tön
        safir-columm kirjoitti:

        Minusta ero on ainakin selvä. Riisi on aika mautonta mössöä huuhtelemisen jälkeen, mutta jos sen keittää ns. haihdutuksella, makua jää paljon enemmän.

        Ja mikä ihmeen irtolika ja pöly? Kuiva riisi on jo puhdasta.

        Ei Riisi-liisteriä lisukkeeksi ,eri asia, jos käytät hiuslisäkettä eli tubee noin tukevoituu
        https://www.iltalehti.fi/pippuri/a/201705152200138491


      • Anonyymi
        ar_seeni kirjoitti:

        vieläkö syötte arseenia
        Elintarvikkeista löytyvän epäorgaanisen arseenin on todettu aiheuttavan muun muassa keuhko-, iho- ja rakkosyöpää.
        Arseeni on kemiallinen alkuaine, jota esiintyy luonnossa yleisesti. Tämän vuoksi sitä löytyy erilaisina yhdisteinä myös elintarvikkeista. Ongelmana on se, että arseeni on myös myrkky, joka on yhdistetty muun muassa syöpään ja diabetekseen.
        Ravintokasveista muun muassa riisi on altis keräämään itseensä pohjavedessä esiintyvää arsenikkia. Tämän vuoksi riisituotteista on löydetty useissa tutkimuksissa korkeitakin määriä arseenia.

        Riiseissä on arseenia (Ruokaviraston sivut) ja niiden tarjoilua tulisi rajoittaa varsinkin pienten lasten ravinnossa.

        Vähiten arseenia on basmati- ja mustassa riisissä.


      • Anonyymi
        safir-columm kirjoitti:

        Minusta ero on ainakin selvä. Riisi on aika mautonta mössöä huuhtelemisen jälkeen, mutta jos sen keittää ns. haihdutuksella, makua jää paljon enemmän.

        Ja mikä ihmeen irtolika ja pöly? Kuiva riisi on jo puhdasta.

        Arseeni poistuu ainakin osittain, kun riisin huuhtoo usealla vedellä ennen keittämistä ja keitinveden kaataa pois.
        Katsokaapa vaikka asiasta tehtyjä tutkimuksia.


      • Anonyymi
        Suomenmieli kirjoitti:

        Joku henkinen sairaus täytyy olla, jos riisikin on pestävä.

        Et pese riisiä? Luuletko että riisin matka pakkaukseen on täysin hygieeninen? Vaikka sen keittääkin niin siinä saattaa olla kemikaaleja yms rotanpaskaa


    • riisikriisi

      Enpä ole koskaan riisiä huuhtonut. En puuroa, lisäkeriisiä enkä riisiruokia tehdessä. Ruokaa olen laittanut 50 vuotta. Että jos olen avuton niin en ainakaan uus-sellainen. En ole myöskään huomannut mitään haittavaikutuksia pesemättömän riisin vuoksi.

    • Minä olen 40v

      huudellut ohra,kaura,ja riisit jokakerta ennekun olen laittanut kiehumaan

      • Aika sitten kokeilla jotain muuta?


      • Enhuuhtele

        En ole huuhdellut em. ikinä.


    • iisii riisii

      Riisin keittäminen Sami Garamin tapaan toimii. 2 mitallista vettä kiehumaan. Kun kiehuu, heittele suolaa joukkoon (mä pistän n. tl / 0,5 l vettä). 1 mitallinen riisiä joukkoon. Pyöräytä pari kertaa lusikalla, ettei jää kiinni

      Minuutin päästä virrat pois ja jätä kannen alle hautumaan. Vartin päästä pyöräytys lusikalla ja pian tän jälkeen on valmista.

      Ei tartte vahtimista, kyttäämistä, tehojen säätöä, huuhtomista. Ei mitään. Kerralla valmista.

      • Anonyymi

        Niin oikkein.


    • tes

      Ystäväni on n 60 vuotias filippiina, riisipellon laidalla kasvanut, riisiä viljellyt. Riisi huuhdellaan aina kunnes vesi on kirkas,niin risella riisit kuin oncle bens´sit ja etnisistä kaupoista ostetut riisit. Pöhköjä neuvoja kuuluu joskus tietämättömien suusta.

      • Tarkoitti varmaan sitä että riisi huuhdellaan heti poimimisen jälkeen? Tuskin lian annetaan kuivua niihin kiinni?


    • kuuluu huuhtoa

      Kyllä se niin vaan on että riisit kuuluu huuhtoa vedellä ennen keittämistä, sanokaa mitä sanotte mutta näin se vaan on.

      • Kyllä täytyy olla sitten olla epäluuloinen. Riisi paketissa on jo valmiiksi puhdistettua tai jopa hiottua*


    • riisinväärinsyönyt?

      syökää toki ihmeessä sitä shaissee mitä siinä pinnassa on...

      kysyn vielä miten maku muuttuu , jos huuhtoo verrattuna huuhtomattomaan?`

      siis maku ? siis maku? siis miten se maku muuttuu?

      haloja? hallooo?

      • Kokeile itse, niin tiedät. Se on paljon täyteläisempi.


      • ei taida olla
        safir-columm kirjoitti:

        Kokeile itse, niin tiedät. Se on paljon täyteläisempi.

        Sinulla ei nyt taida olla kaikki riisit kattilassa.


      • ei taida olla kirjoitti:

        Sinulla ei nyt taida olla kaikki riisit kattilassa.

        Trolleilla ei ole.


      • ei taida olla
        safir-columm kirjoitti:

        Trolleilla ei ole.

        Menikö osa riiseistä lävikön läpi, voihan räkä, sillloinhan ei kaikki ole kattilassa.


    • riisihärö

      Tästä ketjusta näkee että ihmisillä yleensä ei näytä olevan mielenkiintoa selvittää miksi he jonkun asian tekevät tai jättävät tekemättä , näin tehdään tai näin ei tehdä koska niin on aina tehty/jätetty tekemättä... voi voi mihin tämä ihmiskunta on matkalla.

      Noh, anyway minäpä selitän. Huuhtelun pääasiallinen tarkoitus on poistaa riisinjyvästen pintaan muodostunut tärkkelysmössö.

      Samalla perusteella myös perunat tulisi huuhtaista kylmällä vedellä kuorimisen jälkeen, jotta irtotärkkelys irtoaa.

      Riisin ja perunan rakenne kun ei ole hyvä jos siinä on tapettiliisteriksi muodostuvaa tahmaista tärkkelystä pinnassa. Ja toki , maku saattaa olla runsaampi jos tykkää tapettiliisteristä.

      Lisäksi riisilajikkeissa on runsaasti eroja jotkut ovat tärkkelyspitoisempia jotkut eivät. Ja ei esim riisipuuroa keitettäessä ole tuon taivaallista väliä huuhdellaanko vai ei.

      Joten oikea vastaus tähän kysymykseen on kuulkaa se että riippuu ihan mitä teette ja minkälaisesta riisilajikkeesta että onko kannattavaa huuhdella vai ei.

      • riisionriisionriisi

        No juuri näin - se huuhteleminen riippuu siitä mitä ruokaa tekee - tavallinen ruokariisiin riittää kun kuumentaa veden kiehuvaksi (suhde yksi osa riisiä/kaksi osaa vettä), vähän suolaa, lisää riisin kiehuvaan veteen, tiputtaa lämmön keskilämmölle ja antaa kiehua noin kymmenen minuuttia, lämmöt pois ja hauduttaa kannen alla noin viisi minuuttia, sekoitus ja riisi on valmis.

        Sushi-riisi taas vaatii useampia huuhteluita valmistuksen aikana (ennen ja jälkeen kypsennyksen) - en puutu siihen sen tarkemmin tässä, mutta netistä löytyy monia ohjeita senkin tekoon.

        Sitä tärkkelys-mössöä taas tarvitaan moniin riisi-ruokiin kuten "oikea-oppiseen" risottoon ja riisipuuroon, joten ohjeet poikkeavat tässäkin - toivottavasti itsekukin löytää sen "oikean".

        Riiseissäkin on runsaasti eroja eri lajikkeiden ja laatujen sisälläkin - totuin erääseeen basmati-riisi lajikkeeseen ja sen valmistus oli helppoa kuin 1 2 3, mutta käyttämäni laadun ominaisuudet muuttuivatkin yhtäkkiä ja keittämäni riisi pyrki kiehumaan yli tai paakkuuntumaan ellei jatkuvasti sekoittanut sitä huolimatta keittoastian koosta, keitetyn riisin määrästä tai pakkauksen leibeleistä (eri merkeillä samma tulos). Maukasta silti vaikka aiheuttikin vähän vaivaa.

        Kaikki riisit ovat vähän erilaisia ja yleispätevää ohjetta niiden valmistamiseen on mahdotonta antaa - vain kokeilemalla löytää itselleen sopivan riisin ja keittotavan.


    • swr.wes virginiat

      en huudo milloinkaan keitän puuroriisä lisukkeeksi
      keitto aika on runsaat 15 min
      riisipuurohan pitää keittää 40 min
      ihmettelin miks kiinalaisessa o iin hyvää riisä
      no sik että ne tekee puuroriisä ei unklebensiä

      • starchy&hutch

        Ei tseimikään koskaan riisiä huuhtele vaan mittaa suoraan paketista kattilaan ja kaikki paellat ja risotot, joita eri ohjelmissa on valmistettu, on aina tehty huuhtelemattomalla riisillä - suoraan pussista pannulle ja kattilaan.

        Täysjyväriisi, sushi-riisi ja etnisten kauppojen tuotteet tulee huuhdella ennen käyttöä niin ylimääräisen tärkkelyksen (sushi) kuin epäpuhtauksienkin poistamiseksi.


      • pitkä kaava
        starchy&hutch kirjoitti:

        Ei tseimikään koskaan riisiä huuhtele vaan mittaa suoraan paketista kattilaan ja kaikki paellat ja risotot, joita eri ohjelmissa on valmistettu, on aina tehty huuhtelemattomalla riisillä - suoraan pussista pannulle ja kattilaan.

        Täysjyväriisi, sushi-riisi ja etnisten kauppojen tuotteet tulee huuhdella ennen käyttöä niin ylimääräisen tärkkelyksen (sushi) kuin epäpuhtauksienkin poistamiseksi.

        Oikeampi olisi puhua riisin pesusta kuin riisin huuhtelusta eli niitä pesu ja liotusvesiä on useita ja eri lämpötiloissa jotta saadaan riittävän irtonainen ja hieno lopputulos.


      • Anonyymi

        Riisipuurosta ei tule hyvää 40 minuutissa vaan keittoaika on tunti vähintään, jos hyvää haluaa. Kiinalaisessa ravintolassa tuskin saat Uncle Bens riisiä tai Bens riisiä, kuten sen nimi nykyään kuuluu. Puuro riisiäkään siellä ei tarjoilla.


    • Hei-

      Kyllä riisistä voi olla mielekästä pestä roskia yms. Joskus on kovinkin likaista ja roskia ja pieniä eläimiäkin olla voi kuolleinakin. Minä pidän riisiä varastossa viileäkaapissa pienten eläinten varalta, ettei alkaa riisipussi kävelemään itsestään.

      Siivilässä veden alla. Ei siitä ravintoaineita pois irtoa.

      yst. t. Jari

      • järki hoi!!

        Senhän jo äitikin opetti että riisit kuuluu huuhtoa, siis puuroriisit, niistä irtoaa aivan selvästi likaa enkä halua syödä maailmalta tulleita epäpuhtauksia.
        En tietenkään huuhtele näitä pikariisejä koska nehän on jo käsiteltyjä ennestään, sen takia keittoaikakin on niin lyhyt.
        Monet äidit kun ei opeta lapsilleen oikein mitään, eihän moni kolmekymppinen osaa kuoria raakoja perunoitakaan muuten kuin lohkomalla.


      • järki hoi!! kirjoitti:

        Senhän jo äitikin opetti että riisit kuuluu huuhtoa, siis puuroriisit, niistä irtoaa aivan selvästi likaa enkä halua syödä maailmalta tulleita epäpuhtauksia.
        En tietenkään huuhtele näitä pikariisejä koska nehän on jo käsiteltyjä ennestään, sen takia keittoaikakin on niin lyhyt.
        Monet äidit kun ei opeta lapsilleen oikein mitään, eihän moni kolmekymppinen osaa kuoria raakoja perunoitakaan muuten kuin lohkomalla.

        Hei, kiitos

        Minä olen keski-ikäinen mies ja minulla oli sellainen onni että olin murrosikäisenä poikana ammattikoulussa ravintotalous keittäjä linjalla ammattikoulussa.
        Jätin kuitenkin kouluni vuotta vaille kesken mutta sain tarpeelliset tiedot ja taidot.
        Ei ole asiaa mikä ei onnistuisi minun keittiössäni. Olen koko elämäni keittiössä puuhaillut.

        Opettajani oli äärimmäisen tiukka ikäneiti. Kun oli pyykkipäivä ja oppilaat pesimme joskus oma vaateitammekin- ei saanut farkkujen vyötärössäkäään näkyä yhtä ainutta ryppyä sitityksen jälkeen.

        Jos yksi lusikka oli kateissa inventaarioissa tuhansista välineistä sitä piti etsiä.

        yst. t. Jari


    • Pimpelo

      Huuhtokaa vaan sillä meitä myrkytetään syntyvyyden säännöstelemiseksi.

    • Nimimerkitön007

      Ihailen aloittajaa, kun uskaltaa omalla nimimerkillään täällä keskustella :)

    • bacillus cereus

      Olen asunut Keski-Aasiassa ja siellä riisiä liotetaan aina ennen keittämistä. Jopa yön yli. Liotuksen jälkeen riisi huuhdellaan niin kauan, että huuhteluvesi on kirkasta. Tällä tavalla olen aina tehnyt itsekin riisin Suomeen palattuani ja luonani sitä syöneet ovat ihmetelleet miten osaan tehdä niin hyvää riisiä : )

      Liottamiseen on syynä paitsi ylimääräisen tärkkelyksen huuhteleminen, myös vuosisatojen perinne. Perinne saanut alkunsa hygieniasta, koska silloin ennen vanhaan riisi ei ollut niin puhdasta kuin nyt. Eikä se nykyisinkään ole, esim olen lukenut tutkimuksesta jonka mukaan iso osa ruokamyrkytyksistä on lähtöisin riisistä. Tähän on syynä mm. maaperästä lähtöisin olevat itiöivät bakteerit (bacillukset, kuten yleinen ruokamyrk. aiheuttaja cereus). Bakteerin itiö kestää keittämisen ja herääkin mukavasti henkiin lämpimässä, keitetyssä riisissä. Siellä se sitten kasvaa ja lisääntyy, jos säilytysaika liian pitkä. Itiöivän bakteerin saa nitistettyä liottamalla riisiä, koska itiö herää henkiin jo liotusvaiheessa ja se siitä muodotunut valmis bakteeri kuolee keitettäessä.

      Tehkää kuten haluatte, mutta itse liotan riisin jatkossakin ENNEN keittämistä. Jos haluan oikein irtonaista riisiä, huuhtelen sen kiehuvalla vedellä keittämisen jälkeen ja "kuivatan" kuumassa kattilassa. En pidä tahmeasta riisistä.

      • pamar1

        Silloin kun Suomessa myytiin irtoriisiä oli liotus ja huutelu paikallaan, koska riisin seassa saatoi olla jopa hiiren papanoita. Niitä liotettiin myös yön yli siksi, että ne kypsyisivät nopeammin. Nykyaikaisia riisejä ei tarvi välttämättä huuhtoa, riippuu riisin laadusta. Tummariisi kypsyy paremmin ja nopeammin jos sitä liottaa, samoin ohra, tattari ja hirssi. Hyviä puurohetkiä huuhtelulla tai ilman.


    • RICE

      Lisäkkeeksi? Umpilisäkkeestä taitaa kirjoittaja kirjoittaa..;)
      Jos lisukkeeksi laittaa riisiä, se huuhdellaan vedellä Kiinassa, Thaimaassa, Indonesiassa ja Filippiineillä. Olen itse nähnyt.
      Ja vanha muorini, joka ei ole kasvatusmaissa käynyt, huuhtelee sen samoin täällä Savossa..

    • Rice farmer

      Asun riisitilalla Thaimaassa.Täällä riisit on yön likoamassa vedessä.Aamulla Höyryllä kypsytetään.Vie jonkun verran aikaa.
      Kukaan ei keitä riisiä vedessä.
      Toinen tapa on ellainen sähkö riisin keitin missä kypsytys aika on useita tunteja.
      Esim riisipuuron teon näytin heille.Eivät olleet ikinä syöneet puuroa.Ja aika harva uskalsi maistaa nytkin.
      On niin monia oikeita tapoja kypsentää ruokaa.
      Se höyryllä kypsytetty riisi on mielestäni parasta.
      Kun näytin oikean Suomalaisen tavan,kiillotin ensin oljussä sitten keitin.Pitivät kai vääränä kun pyörittelivät päätänsä ja nauroivat.

    • aitanna1

      huuhdottaessa saadaan pois ylimääräinen valkuainen, joka keitettäessä on lähinnä vaahtoa ja ylimääräiset hiiren papanat

    • GamerGirl91

      Japanissa riisi pestään _AINA_ ja on pesty sukupolvien ajan. Olen noudattanut tätä sääntä ja riisi on tällöin mielestäni parempaa.

    • ohra1

      Älkää ihmeessä ostako riisiä kun kotimainen esim.Myllyn Paras esikypsytetty Ohrasuurimo on paljon parempi lisäke on kotimaista ja runsaasti kuitua.Suosikaa kotimaisia joulupuuronkin teen aina Ohrasta joten ei riisiä.

      • Eelias

        En suosi kotimaista koska niin tekemällä lihotan vapaamuurarien pohjatonta lompakkoa tässä korruptoituneessa ja rikollisten johtamassa maassa.Pidän kyllä ohrapuurosta.


    • ...

      En ole koskaan huuhtonut mitään riisiä ennen keittämistä, ja hyvää siitä on silti aina tullut. Mistään ruokamyrkytyksistä ei ole ollut tietoakaan, enkä ole nähnyt riisieni seassa mitään likaa, mitä olisin nähnyt tarpeelliseksi huuhtoa pois. Olen syönyt myös huuhdeltua riisiä, ja se on ollut huomattavasti mauttomampaa. Joillakin on tapana kehua sellaista mautonta riisiä hyväksi, mutta itse pidän kyllä enemmän sellaisesta riisistä, jossa on ihan kunnolla makua.

      Lisäksi sen pitäisi olla ihan päivänselvää, että mitä enemmän riisiä huuhtelee, sitä enemmän siitä menee myös ravintoaineita hukkaan. Suurin osa vitamiineista ja hivenaineistahan on vesiliukoisia, ja jos riisiä oikein liottaa siinä huuhteluvedessä, niin vettä imeytyy väkisinkin myös riisinjyvien sisään ja huuhtoo ravintoaineita sieltäkin pois. Jos liottaessa riisiä vedessä vesi pysyy kirkkaana, niin se on merkki siitä, että kaikki vesiliukoiset vitamiinit ja hivenaineet ovat jo huuhtoutuneet pois.

      Perunatkin on suositeltavinta syödä ihan kuorineen. Niiden ravinteikkaimmat osat ovat kuoret ja päällimmäisin osa kuoren alla. Perunan sisemmät osat ovat suuremmalta osin pelkkää tärkkelystä. Perunoiden keittäminen kuorittuna on ravintoarvoja ajatellen typeryyden huippu.

      • hdtghdrtthdrth

        siis mitä mä juuri luin? oletko tosissasi?

        kuivasta riisistä lähtee ravintoaineet ja hivenaineet huuhtomalla?

        riisissä kun ei kumpaisiakaan juurikaan ole saatika että ne huuhtomalla lähtisivät.

        ja maku muuttuu huuhtomalla? ehkä siitä lähtee se sonta pois mitä en itse syö,
        onnea kulinaarisiin nautintoihisi!

        päivän , tai itse asiassa koko viikon parhaat huutonaurut =)

        voi luoja että on typerää väkeä täällä pätemässä.


      • Anonyymi

        hiilareita riisistä saa, ei muuta. Ja perunoita kuorineen? Onko hyötyä, koska luultavasti vedät aamuisin jonkinlaisen vitamiinipillerin joka riittäisi viikoiksi vaikka suositellaan joka päivä (markkinointi)


    • Juu ei

      Sitä huuhtoa kannata. Sen sijaa voi hauduttaa pitkää nii hyvää tulee..

    • Jasmin-riisiä

      Summa summarum:
      - riisiä liotetaan vaihtaen vettä kunnes se on kirkasta. Tällöin saadaan ylimääräinen tärkkelys pois, joka aiheuttaa veden kuohumista ja mahdolliset roskat ja hyönteisjäämät, jos riisi on jotain itämaisen kaupan lajia.
      - jo kokee, että juuri omaan tiettyyn ruokaan ei tarvita liotettuja riisejä, ne laitetaan kuivana kiehumaan
      -bacillus cereus tuskin ehtii lähteä elämään, silloin kun vastakeitetty riisi syödään heti ja kuumana, riippumatra siitä pestäänkö sitä vai ei.
      - nykytiedon mukaan riisiä ei pidä säilyttää seuraavaan päivään, sillä silloin pöpöt voivat innostua. Jos säilyttää riisiä, se pitää jäähdyttää heti ja tehokkaasti ja pitää kylmässä käyttöön asti.

      • Mitä_uutta

        "Jos säilyttää riisiä, se pitää jäähdyttää heti ja tehokkaasti ja pitää kylmässä käyttöön asti." Siis normaalit menettelyt kaikkien säilytettävien ruokien kohdalla.


    • Arsenikkelson

      Sen takia sitä huuhdellaan ja liotetaan vedessä että arseeni irtoo riisistä mikä on vaarallista/myrkyllistä. Että huuhdelkaa kunnolla riisit.

    • Anony-mouse

      Tarkennuksena ylläolevaan vielä että huuhdellaan siis jos tarvis saada ylimääräistä tärkkelystä pois. Ja jos on jotain kolmannen maailman sontaisempi tila niin silloin poikkeuksellisesti myös hygienian vuoksi. Nämä arseenit ja muut hymynkareen suunpieleen tuovat lässytykset on näitä folionrapistelijoiden suu vaahdossa keuhkoamia """faktoja""" koska heillä on ääretön tarve päteä ja olla oikeassa. Nythän tosin on trendikästä että totuudella ei ole väliä vaan terävällä esiintymisellä ja yksinkertaistamisella jotta päivän sofismi saadaan mahtumaan 140 merkkiin, joten jokainen uskokoon mihin haluaa...

    • riisisti

      olet oikeassa ,,mut menepas puhuman putinille,,,,,kerran jos kokeillaan huuhtamatta ,,,takuun,varman tavan jää just tämän,,,,

    • ripsipiirakka

      Jos muutama miljardi vinkuintiaani on vuosituhansien ajan liottanut tärkkelyksen pois riisistä niin se on täysin väärien peräkammarien aikamiespoikien ja Amalian mukaan. Herreguud tätä foorumia.

    • Sivistys

      Riisi pitää huuhdella siksi, että siinä oleva myrkyllinen arseeni lähtee pois. Niissä maissa joissa paljon riisiä syödään, sitä pidetään jopa vaarallisena syödä ilman pesua. Kyse ei siis ole pölystä, liasta, tärkkelyksestä tai bakteereista vaan syöpää aiheuttavan arseenin pesemisestä.

    • kokeilemallasenoppii

      Yleensä riisi keitetään 1:2 eli yksi riisiä ja kaksi osaa vettä, mutta tämäkin vaihtelee riisitä ja olen huomannut, että myös astian laakeudesta, jolla riisiä keitetään - vettä voi aina lisätä, jos kuivaksi menee.

      Voi toki huuhdella ennen keittoa siivilässä, jos pelkää irtoaineksia olevan riisissä.

      10 minuuttia hiljaisella lämmöllä ensin ja sitten lämmöt pois ja antaa hautua 5 minsaa, mutta toki tämäkin riippuu riisistä - itse käytän nykyään Risellan basmati-riisiä.

      • Anonyymi

        Siis meillä on tehty jo useita kymmenia vuosia väärin, on liotettu 2 runsaassa vedessä ja keitetty myös runsaassa vedessä. meillä syödään riisiä vähän, riisipuuroakin vain 2-3 kertaa vuodessa.


      • Anonyymi

        Meillä käytetään jasmin riisiä ja sen valmistan Tupperwaren riisinkeittimessä mikroaalto uunissa 700 W mikro ja keittoaika noin 13 -14 minuuttia. 2 dl riisiä ja 4,5 dl vettä. Kun riisi on kypsää ei keittimessä ole enää vettä vaan kypsä riisi.


    • Anonyymi

      Joulupuuron teko on helpointa kerroskattilassa vesihauteessa ja voi tehdä suoraan maitoon, tulee paljon parempaa. Muutaman kerran käy sekoittamassa. Maidon voi kuumentaa valmiiksi mikrossa niin nopeutuu entisestään.

      Teen kalakeitonkin kerroskattilassa ellen halua käyttää pinnoitettuja ja niissäkin tarttuu pohjaan jos pitempään hankaamatta.

    • Anonyymi

      Mikä siinä on, etteivät ihmiset usko edes tutkittuun tietoon? Riisistä poistuu huuhtelemalla ennen keittämistä mm. arseeni. Ja lisukkeeksi keittäminen ehdottomasti runsaassa vedessä, joka tietenkin kaadetaan pois.

      • Se on Suomalaisen jääräpäisyys-asenteessa ja luonteessa. Sama kuin vettuilu ja kiusiminen. Olen aina enkä muutu. Enkä usko.


    • Huuhtelen riisistä pölyn lian ja paskat pois. Jostain jasmiini tai basmati tai uncle bens riisejä en huuhtele. Enkä puuro tai risottoriisejä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2886
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2440
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      18
      2029
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe