Talvirenkaiden ulina?

UUUUUUUUUUUUUUUUUU

Mikä hitto näitä nykynastarenkaita vaivaa, kun nastojen rapinaa on saatu vähennettyä, mutta tilalle on tullut ärsyttävä ulina. Omassa kärryssäni (Hyundai i40) ulise pahiten satasen vauhdissa eli tosi v...maista ajaa motarilla.

Meinaa järki mennä eikä millään jaksaisi odotella, että saa kesärenkaat alle.

27

8224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nastaympäristöhaitta

      Yllättävän iso markkinaosuus nastoilla silti on vaikka 15 % pärjää ilman, ja nastallisistakin ison osan renkaat ovat vanhoja tai muita kuin testivoittajia.

    • voi onnetonta

      Renkaissa ja renkaissa on eroa ja autoissakin on eroa.

    • ....,,,,

      Niinpä, ei kuulu minkäänlaista ulinaa, eikä rapinaa.

    • syy löytyy peilistä

      Tämä ulina taitaa olla karkean asvaltin (mistä saamme kiittää nastarenkaiden käyttäjiä), jäykkien matalaprofiilirenkainen ja nykyautojen alustarakenteiden yhteistulos.

      Itselläni vastaava, lähinnä laakerivauriolta kuulostava ulina puskee esiin kesärenkailla, kun alle sattuu sopivanlainen, karkea asvaltti ja nopeus on moottoritielukemissa, joten kyseessä taitaa olla jonkinlainen resonanssi renkaiden ja pyöräntuentojen välillä.

      Tätä onglemaa on ilmeisesti vain Suomessa eikä näin pienen markkina-alueen itse aiheutettu ongelma (missään muualla ei yhtä jääräpäisesti tuhota teitä nastarenkain) jaksa autonvalmistajia kiinnostaa.

    • Kolopappanen

      "Tätä onglemaa on ilmeisesti vain Suomessa eikä näin pienen markkina-alueen itse aiheutettu ongelma (missään muualla ei yhtä jääräpäisesti tuhota teitä nastarenkain) jaksa autonvalmistajia kiinnostaa."

      Tuo on aivan totta. Kun uusia autoja käydään testaamassa esim. Saksassa on monesti kommentti ollut ettei rengasmelusta voi sanoa mitään koska Suomessa tilanne on aivan toinen. Ja perussyy on juuri se että ajamme karkeammilla teillä nastarenkaiden vuoksi. Tämä on tosiasia jota ei voi kukaan kieltää. Ja se sama karkea pinta myös kuluttaa renkaamme nopeammin, siksi ne varmaan valittavatkin herkemmin.

      Aloittajan ongelma saattaa olla osittain myös auton, ei pelkkien renkaiden aiheuttama. Neuvoksi sanoisin, että seuraavia talvifillareita katsellessa kannattaa kiinnittää huomiota oikeasti testeissä mitattuun meluun. Koska itse ajan kitkarenkailla tiedän niitten olevan lähtökohtaisesti nastarenakaita hiljaisemmat. Johan tuon nyt sanoo jo maalaisjärkikin.

      • väärät luokitukset

        > Neuvoksi sanoisin, että seuraavia talvifillareita katsellessa kannattaa kiinnittää huomiota oikeasti testeissä mitattuun meluun.

        Tämä ei ole ratkaisu. Minun autossani vollottavat kesärenkaat (Bridgestone) on testeissä rankattu hiljaisiksi. Mutta "mukavuus" on niissä, testien mukaan, heikompi. Käytännössä mukavuudessa ei ole mitään valittamista, vaan auto suodattaa tärinät hyvin.

        Ex autossa oli puolestaan kesärenkaat, joiden "mukavuus" oli testien mukaan hyvä, mutta jotka eivät testien mukaan olleet hiljaisimmasta päästä. Näidenkin kanssa käytäntö oli täysin päinvastainen - renkaat olivat hiljaiset, mutta tien pinnan karheus pääsi joskus välittymään ikävänä nypytyksenä sisälle.

        Näiden havaintojen jälkeen olen päätellyt että

        "rengasmelu" = korkeataajuista ääntä, jonka tunkeutuminen ohjaamoon on aika helppo estää = tällä ei ole merkitystä valintakriteerinä, jos auton äänieristys on sillipurkkia parempi

        "mukavuus" taas mittaa renkaan kykyä vaimentaa matalataajuisia värinöitä -> rungoltaan jäykkä "epämukava" rengas välittää tien pinnan epätasaisuudet alustaan ja voi sopivasti aaltoilevalla/karhealla alustalla aiheuttaa pyöräntuennassa värähtelyitä/resonasseja, jotka välittyvät sisälle vollotuksena.

        Aivan erityisesti kannattaa unohtaa renkaiden teknisissä tiedoissa mainittu melutaso, mikä tarkoittaa ohiajomelua = renkaan ympäristöön säteilemää, pääasiassa korkeataajuista (=helposti vaimennettavaa) melua.


      • Autobahn 200 km/h

        Toisaalta me myös ajamme hitaammin, mikä kompensoi karkean tienpinnan vaikutusta renkaan kulumiseen.


    • 11+16

      Fillari minulla on sama kesät talvet. Renkaat vaihdetaan alkutalvesta ja keväällä. Kitkarenkaita ei fillariin ole saatavilla.

      • vähänkö vippaa

        Tuntuu ns. iso pyörä luistavan sinuilla


      • Idiot?
        vähänkö vippaa kirjoitti:

        Tuntuu ns. iso pyörä luistavan sinuilla

        Noi on noita hitaita fairy-miehiä.


      • saa valita
        Idiot? kirjoitti:

        Noi on noita hitaita fairy-miehiä.

        kaupasta saa myös suht hiljaisia renkaita, kitka sellaisia.


      • aivan varmaan
        saa valita kirjoitti:

        kaupasta saa myös suht hiljaisia renkaita, kitka sellaisia.

        Myös hiljaisia nastarenkaita mm. Nokia 8.


      • Kolopappanen
        aivan varmaan kirjoitti:

        Myös hiljaisia nastarenkaita mm. Nokia 8.

        Aloittajalla ei ehkä ole siis niitä?


      • Anonyymi

        Nykyään on saatavilla kitkarenkaat fillariin. Ainakin Continental valmistaa. Ovat kalliit 80-100e/kpl


    • halvalla saa melua

      Ulina johtuu karkeasta tienpinnasta, jos läheltä katsoo asfalttia, sen pinta on peukalonpään kokoista kohollaan olevaa mukulakiveä, ei ihme, että ääni on sen mukainen. Joskus tiellä tulee sileää urapaikkausta, rengasääni katoaa.

      Sopivalla kelillä moottoritieltä kuuluu tasainen rengasmelun ulina 2 kilometrin päähän, eli se ei johdu yksittäisen auton rengastuksesta, eikä jonkun hajonneesta pakoputkesta. Kun äänenvoimakkuus on tuota luokkaa, kuuluu se myös auton sisään.

      Rengasmelu on myös erittäin paha ympäristöongelma. Kiven kokoa asfaltissa pienentämällä ja muutenkin pintaa kehittämällä saataisiin melua alas, mutta autoilijoiden maksamista veroeuroista vain pieni osa päätyy tienpitoon. Turha tästä on syyttää nastarenkaita, tiet kuluvat ilman niitäkin ja nykyisten nastarenkaiden tien kuluttavuus on paljon pienempi, mitä menneinä vuosikymmeninä, tiet olivat silti silloin hiljaisempia.

      • nastaympäristösaaste

        -> Turha tästä on syyttää nastarenkaita

        Niiden käytön vähentäminen olisi helpoin tapa vähentää liikennemelua ja varmastikin likaakin. Etenkin kun nastoista ei ole arkiajossa mitään etua.

        Jos väitetään että nastat eivät kuluttaisi teitä niin miksi Nokian Hakkapeliitta 8:ia mainostetaan että se alittaa sallitun kulutusmäärän 12 % - siis minkä kulutuksen jos ei se kulutakaan? Vai onko kuitenkin niin että nasta kuitenkin hakkaa tietä hajalle vaikka kuinka muuta haluttaisiin.

        Kitkaversio R2:ta markkinoidaan "vihreämpää liikkumista arvostavalle autoilijalle".


      • Mr. Nasta Pöly

        Joo, eihän kotimaisen tutkimuksen mukaan jyrsimet tuota nastapölyä kuin 300 kg jokaista tiekilometriä kohti talven mittaan. Viidenkympin rajoitusalueella. Satasen alueella varmaan vähän enempi....

        Ja tuo on siis ilmassa leijuvan pölyn määrä, isommat köntit, kuten kokonaisina irtoavat ja takanatulijoiden konepeltiin tai tuulilasiin paukkuvat kivet vielä päälle.

        Jenkkien tutkimuksessa taas mitattiin, että miljoona jyrsijää kaivaa tiehen talven mittaan 0,1 tuuman syvyiset urat ts. tiellä, jolla ajaa 20 000 autoa päivässä syntyy jyrsimien tyypillisena käyttöaikana (marraskuusta toukokuun alkupuolelle, ainahan se vaihto menee viikon tai kaksi pitkäksi lain sallimasta ja jopa pari kk todellisesta käyttötarpeesta) 8 mm syvyiset urat.

        Toki tuo vaihdon vitkuttelu on ymmärrettävää. Kukapa haluaisi pilata kesärenkaansa karkeaksi jyrsityllä asvaltilla!

        http://classes.engr.oregonstate.edu/cce/winter2012/ce492/Modules/09_pavement_evaluation/studded_tires.htm#problems

        > Kiven kokoa asfaltissa pienentämällä ja muutenkin pintaa kehittämällä saataisiin melua ala

        Vielä enemmän meluun voitaisiin vaikuttaa käyttämällä huokostettuja asvalttilaatuja, ns. desibeliasvalttia. Mutta se ei kestä jyrsimiä! Jyrsimien tuhovoima on niin suuri, että se sanelee kaikki valinnat! Jenkkitutkimuksen mukaan normaalisti raskas kalusto määrää, kuinka nopeasti tie kuluu, mutta jyrsimet kääntävät asetelman päälaelleen ts. piskuiset henkilöautot pilaavat tiet täysin rekkojen määrästä riippumatta!

        "Pyrimme Suomessa maksimoimaan nastarengaskulutuskestävyyden. Siihen voimme kiviaineksella vaikuttaa, ja oktomurske on lujuus- että muotoluokaltaan erinomaisen hyvä ainesosa päällysteissä."

        http://yle.fi/uutiset/asiantuntija_puolustaa_kohuttua_oktomursketta_saastaa_luonnonvaroja/6893930

        Enkä nyt tarkoita pelkästään autoille aiheutuvia tuhoja...

        "Ruotsissa julkaistun tutkimuksen mukaan 30-40 tukholmalaista kuolee vuosittain nastarenkaiden käytön takia. Nastat repivät tienpinnasta terveydelle haitallisia hiukkasia. Suomessakin katupölykauden on todettu lisäävän sairaalakäyntejä."

        "Ruotsissa ja Norjassa nastarenkaiden käyttörajoitukset ovat tehonneet ja katupölyongelma on lieventynyt. Norjassa on käytössä nastarenkaiden haittamaksu joillakin alueilla. Ruotsin suurimmissa kaupungeissa on rajoitettu nastarenkaiden käyttöä osalla kaduista. Pääkaupunkiseudulla rajoitusten tarpeellisuutta harkitaan noin vuoden kuluttua, kun kaikki tutkimukset on saatu valmiiksi."

        http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/nastarenkaiden-kayttorajoitus-parantaisi-ilmanlaatua/1892232

        http://iltalehti.fi/terveys/2012032015348313_tr.shtml

        http://terveysmediassa.blogspot.fi/2013/05/katupoly-voi-tappaa-suomessa-1500.html


    • ömjkö

      no kesärenkaathan saa jo alle. talvirengaspakko on joulukuusta helmikuuhun

      • katso sääkarttaa

        ja kesärenkaatko ei ulise?


      • kitkoilla mennään
        katso sääkarttaa kirjoitti:

        ja kesärenkaatko ei ulise?

        Eiköhän ne kesärenkaat kuitenkin ole hiljaisemmat kuin nastarenkaat...


      • testattu on
        kitkoilla mennään kirjoitti:

        Eiköhän ne kesärenkaat kuitenkin ole hiljaisemmat kuin nastarenkaat...

        Ei välttämättä. Talvirenkaiden pehmeä kumi ei välitä jyrsijöiden pilaamasta asvaltista aiheutuvaa jurinaa yhtä selvästi auton sisälle kuin jämäkämmät kesärenkaat.

        Nastojen ropina taas on korkeataajuista = helposti vaimennettavaa ääntä, mikä ei pal häiritse, jos autossa on kohtuullinen äänieristys.


      • teinituuningit
        kitkoilla mennään kirjoitti:

        Eiköhän ne kesärenkaat kuitenkin ole hiljaisemmat kuin nastarenkaat...

        No nämä teinien ylikokorenkaat ja kaikkein halvimmat merkit ulisee vaikka niillä ei edes ajaisi ja nämä lapset itkee täällä jatkuvasti et nastojen vika.
        Ostakaa laaturenkaita ja järkevän kokoisia, niin ei ulise. Ihmettelen miksi te kuuntelette rengasääniä, eikö ne poppikoneet kunnossa?


      • Kolopappanen
        teinituuningit kirjoitti:

        No nämä teinien ylikokorenkaat ja kaikkein halvimmat merkit ulisee vaikka niillä ei edes ajaisi ja nämä lapset itkee täällä jatkuvasti et nastojen vika.
        Ostakaa laaturenkaita ja järkevän kokoisia, niin ei ulise. Ihmettelen miksi te kuuntelette rengasääniä, eikö ne poppikoneet kunnossa?

        Tuokin on aivan tosi. Aina parempi mitä enemmän sitä renkaan runkoa alla on. Nykyiset rengaskoot ovat jo vakiona melkoisen matalat ja leveät. Suomen talvessa täytyisi olla kapeampi ja hiukan korkeampi rengas alla. Aivan kuten joskus vanhaan hyvään aikaan oli. Siihen aikaan renkaan äänet tulivat kajuuttaan aivan eri syistä kuin nykyisin.


    • reppanat rulaa

      Ja täällä ulisee kuin kitkepellet.

      • Idiot?

        Joo ulinaa kuuluu muttei liity renkaaseen, aivan kuten itse osoitat.


      • taas tuli

        Vaippahousu nastapelle hourimaan!


    • vähenee

      Itse ostin jotkut halvat mutta kohtuu hyvät testin mukaan. Myyjä sanoi, että pitää melko kovaa ja olikin melkoisen uskomaton tietyllä nopeudella 80-90km/h. Rengaspaineita muuttamalla sai vähennettyä ja kun jonkin aikaa ajoi hävisi ujellus kokonaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe