Onko kristinuskolla yhtenäistä oppia?

a-nonyymi

Oen kristitty, mutta olen huomannut, että tästä kristinuskosta puuttuu se perusidea. Olen tullut siihen lopputulokseen, että riittää kun on kristitty - samaan tapaan kun meidän äitiuskonnossa, juutalaisuudessa riittää se, kun kuuluu Jumalan valittuun kansaan. Juutalaisuudessa kaikki on kuitenkin selvempää - kristinuskossa jokainen joutuu itse valitsemaan oman uskonsa perusperiaatteet (tietenkin Raamattuun tukeutuen) ja uskon perusperiaatteita on lähes yhtä paljon kuin uskovia.

Jos olet muslimi, niin sinun täytyy noudattaa tarkasti määriteltyä ohjelmaa ollaksesi kelvollinen Jumalan silmissä. Rukous viisi kertaa päivässä tiettyyn aikaan, alkoholista, huumaavista aineista ja sianlihasta pidättäytyminen, määrätyt paastoajat, pyhiinvaellus Mekkaan, almujen anto jne.

Jos olet hindu tai buddhalainen, niin sinun on ponnisteltava kohti valaistumista. Voit kerätä viisautta tässä elämässä ja seuraavassa saat otollisemman olomuodon valaistumiseen. Nämä uskonnot ovat henkilökohtaisen kehittymisen uskontoja.

Tälläinen henkilökohtaisen kehittymisen usko oli myös gnostismi, joka kilpaili alkukirkon aikoihin suosiostaan nykyisenkaltaisen kristinuskon käsityksen kanssa. Gnostilaiset joutuivat kuitenkin häviölle - luultavasti hajanaisuutensa vuoksi eli yhtenäinen oppi puuttui. Toinen syy oli se, että nykyisenkaltainen kristinusko on hallitsijoille ehdotonta alamaisuutta edellyttävää ja siten erinomainen uskonto keisarien ja muiden valtaapitävien kannalta. Gnostilaisia vainottiin ensimmäisillä vuosisadoilla ja kaikki heidän kirjoituksensa yritettiin tuhota. Gnostilaiset pitivät Jeesusta opettajana, mestarina, joka ei ollut missään tapauksessa Jumala, vaan viisas mies, joka antoi meille ohjeita Jumalan valtakuntaan pääsemiseksi. Tuomaan evankeliumin mukaan: Jeesus sanoi, ”Jos teidän johtajanne sanovat teille, ’Katso, (Isän) valtakunta on taivaalla,’ silloin taivaan linnut ovat teitä arvokkaampia. Jos he sanovat teille, ’Se on meressä,’ silloin kalat ovat teitä arvokkaampia. Ennemmin valtakunta on teissä ja teidän ulkopuolellanne. Kun te tunnette itsenne, te tulette tunnetuiksi, ja ymmärrätte, että olette elävän Jumalan lapsia. Mutta jos te ette tunne itseänne, silloin te elätte köyhyydessä, ja te olette köyhyys.”

Kristinuskosta taidettiin heittää pois sen ydin silloin, kun nykyiseen Raamattuun valittiin kirjoitukset, jos ei jo ennen sitä. Tämä Raamatun kirjoitusten kanonisointi on se mystinen tapahtuma, joka on kristinuskossa äärimmäisen tärkeä ja jossa Jumala tämän Raamattumme henkeytti - tuosta tapahtumasta ja siinä osallisena olleista henkilöistä ei vaan nykypäivänä ole paljon tietoa saatavilla.

42

100

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Faith*

Kristinuskon ydin löytyy Raamatusta. Se on se pelastushistoriallinen punainen lanka, joka alkaa syntiinlankeemuksesta ja Vanhan testamentin ennustuksista, jatkuu Vapahtajassa Jeesuksessa Kristuksessa, ja päättyy Ilmestyskirjaan.

• oppi on siinä

Kaiken perusta on että Jeesus Kristus on saanut tulla henkilökohtaisesti syntien sovittajaksi ja elämän Herraksi.

• yhteinen perusta

Ensin olivat Jeesuksen valtuuttamat apostolit. He taas valtuuttivat piispat ja nämä heidän seuraajansa. Tämä apostolinen successio on edelleen voimassa vanhoissa kirkoissa katolisilla ja ortodokseilla. Heillä myös oppi määräytyy tämän mukaisesti apostoliseksi raamatuntulkinnaksi (= Traditio ja Raamattu). Nämä kirkot yhdessä myös määrittelivät Raamatun kaanonin.

Protestantit sen sijaan lähtivät luomaan kirkkoja, joiden oppi perustuu pelkästään Raamattuun sellaisena kuin he haluavat sitä tulkita. Tämän tähden on niin monia protestanttisia kirkollisia yhteisöjä.

Kaikilla kristillisillä on yhteinen perusta: Kristuksen sovitustyö.

• a-nonyymi

Tämä oli uutta minulle, että katolisilla ja ortodokseilla on tämä jatkumo apostolien ajoista. Se ei toki tarkoita, että heidän oppinsa olisi aitoa kristinuskoa, sillä tälläisessä systeemissä joku on aina lisännyt jotain epäaitoa oppiin tai traditioon ja seuraavat sukupolvet noudattavat sitä kritiikittömästi.

Raamattuhan on säilynyt muuttumattomana uuden testamentinkin osalta aina noiden kirjojen kirjoittamisesta lähtien. Protestanteilla kysymys on tulkinnasta ja painotuksista.

Alkukirkossa oli oppiriitoja ja niistä voi lukea suoraan tai rivien välistä Raamatustakin. Jos tämä kristinuskon oppi ei ole sellainen, kuin Jeesus sen tarkoitti olevan, niin tuo opin vääristyminen tapahtui ajanjaksolla sata vuotta ristiinnaulitsemisesta. Gnostilaisen tulkinnan omaksuneita oli jo tuolloin runsaasti - onko sitten oikein pitää Jeesusta Jumalana vai onko gnostilainen tulkinta opettajasta ja mestarista sittenkin aidompi? Tämä on myös muslimien ja Jehovan Todistajien tulkinta Jeesuksesta. Jeesus ei itse pitänyt ainakaan itseään Jumalana.

• *Faith*

Jos et usko Jeesuksen jumaluuteen, et ole kristitty.

• a-nonyymi
        *Faith* kirjoitti:

Jos et usko Jeesuksen jumaluuteen, et ole kristitty.

Olen kristitty - kuulun näihin monoteistisiin kristittyihin.

• Sut on nähty jo
        a-nonyymi kirjoitti:

Olen kristitty - kuulun näihin monoteistisiin kristittyihin.

Pelkkä ateistitrolli sinä olet.

• a-nonyymi
        Sut on nähty jo kirjoitti:

Pelkkä ateistitrolli sinä olet.

Olen avarakatseinen kristitty ja uskon Jumalaan. Kuten aloituksessa totesin on kristinuskon tulkintoja yhtä monta erilaista kuin on kristittyjäkin.

Uskon VT:n juutalaisten Jumalaan ja Jeesuksen sanoihin - en jälkeenpäin kristinuskoon tulleisiin jumaliin. Tämä kristitty porukka on nykyään suurimmalta osalta hylännyt Jeesuksen opin yhdestä Jumalasta ja vieläpä korvannut Jumalan ikuisen liittolaiskansan omalla lahkollaan. Tietysti kristinuskon alkuaikoina on nostetu Jeesus Jumalaksi, jotta voitaisiin erottautua muista uskonnoista ja nimenomaan juutalaisuudesta. Näinhän on tapahtunut myös buddhalaisuudessa, jossa Siddhartha Gautama nimenomaan opetti olevansa vain tavallinen ihminen - silti pääosa buddhalaisista rukoilee ja palvoo häntä tänäkin päivänä jumalana.

• Selväksi tuli
        a-nonyymi kirjoitti:

Olen avarakatseinen kristitty ja uskon Jumalaan. Kuten aloituksessa totesin on kristinuskon tulkintoja yhtä monta erilaista kuin on kristittyjäkin.

Uskon VT:n juutalaisten Jumalaan ja Jeesuksen sanoihin - en jälkeenpäin kristinuskoon tulleisiin jumaliin. Tämä kristitty porukka on nykyään suurimmalta osalta hylännyt Jeesuksen opin yhdestä Jumalasta ja vieläpä korvannut Jumalan ikuisen liittolaiskansan omalla lahkollaan. Tietysti kristinuskon alkuaikoina on nostetu Jeesus Jumalaksi, jotta voitaisiin erottautua muista uskonnoista ja nimenomaan juutalaisuudesta. Näinhän on tapahtunut myös buddhalaisuudessa, jossa Siddhartha Gautama nimenomaan opetti olevansa vain tavallinen ihminen - silti pääosa buddhalaisista rukoilee ja palvoo häntä tänäkin päivänä jumalana.

Tuollainen ei ole kristityn puhetta.

• aieiai
        a-nonyymi kirjoitti:

"Tietysti kristinuskon alkuaikoina on nostetu Jeesus Jumalaksi, jotta voitaisiin erottautua muista uskonnoista ja nimenomaan juutalaisuudesta."

Kyllä se on niin, että mitään erottautumisen tarvetta ei alun pitäen ollut, ei ollut tarkoitus luoda uutta uskontoa. Kristinuskon syntyminen oli väistämätön prosessi.

Jo Jeesus itse puhui Jumalasta isänään. Jumalan poika oli myös Jumala. Juutalaiset eivät tätä uskoneet eivätkä usko vieläkään. Näin kristinuskon tavallaan loivat juutalaiset.

• vanha ja vakaa

Vapaa katollinen kirkko opettaa jälleensyntymistä samoinkuin juutalaisten salainen oppi kabbala. Jos jälleensyntymisoppi olisi kristinuskossa paljon sotia, pedofiiliaa, tappamista, maanryöstöä ym pahaa olisi jäänyt tekemättä.

• 19 + 1

Kyllä tässä maailmassa vääriä profeetoja riittää!

Siksi pitää aina katsoa, mitä Raamattu opettaa, eikä siellä jälleensyntymistä luvata. Jälkimmäinen kommenttisi oli sitten niin tuulesta temmattu, etten välitä edes kommentoida.

• vanha ja vakaa
        19 + 1 kirjoitti:

Kyllä tässä maailmassa vääriä profeetoja riittää!

Siksi pitää aina katsoa, mitä Raamattu opettaa, eikä siellä jälleensyntymistä luvata. Jälkimmäinen kommenttisi oli sitten niin tuulesta temmattu, etten välitä edes kommentoida.

no kuka uskaltaa tehdä pahaa jos karman lain mukaan paha heijastuu takaisin. Joko tässsä tai seuraavassa elämässä. Raamatun opetukset ovat tyhjänpäiväistä lässytystä ja satua, riittää kun noudatamme kultaista sääntöä josta täällä oli aikaisemmin jo puhetta.

• Karman lait roskiin!
        vanha ja vakaa kirjoitti:

no kuka uskaltaa tehdä pahaa jos karman lain mukaan paha heijastuu takaisin. Joko tässsä tai seuraavassa elämässä. Raamatun opetukset ovat tyhjänpäiväistä lässytystä ja satua, riittää kun noudatamme kultaista sääntöä josta täällä oli aikaisemmin jo puhetta.

Helvetin tuli hoitaa homman kotiin.

• karman laki
        Karman lait roskiin! kirjoitti:

Helvetin tuli hoitaa homman kotiin.

no siellähän sitten tavataan.

• Karman lait roskiin!
        karman laki kirjoitti:

no siellähän sitten tavataan.

Ei tavata, mutta Jeesus haluaisi kyllä johdattaa sinutkin taivasten valtakuntaan. Otatko kutsun vastaan?

• karman laki jyllää
        Karman lait roskiin! kirjoitti:

Ei tavata, mutta Jeesus haluaisi kyllä johdattaa sinutkin taivasten valtakuntaan. Otatko kutsun vastaan?

mitä minä siellä itsekkäiden uskovaisten tylsässä taivaassa tekisin? Minun taivas on jeesus ja jumalavapaata vyöhykettä.
        Sitäpaitsi en aio olla siellä loputtomasti, täällä maanpäällä on niin paljon hommia.
        Sama se on uskovaisillakin, tänne synnytään uudestaan.

• Herätys siellä!!
        karman laki jyllää kirjoitti:

mitä minä siellä itsekkäiden uskovaisten tylsässä taivaassa tekisin? Minun taivas on jeesus ja jumalavapaata vyöhykettä.
        Sitäpaitsi en aio olla siellä loputtomasti, täällä maanpäällä on niin paljon hommia.
        Sama se on uskovaisillakin, tänne synnytään uudestaan.

Ei tuo sisältäsi kiljuva demoni mitään taivaan valossa teekään!

• Herätys siellä!!
        Herätys siellä!! kirjoitti:

Ei tuo sisältäsi kiljuva demoni mitään taivaan valossa teekään!

... ja joo. Kun se on toimittanut sinut tuliseen pätsiin, sillä on kiire takaisin maan päälle hakemaan seuraavaa. :D

• karman laki

... ja joo. Kun se on toimittanut sinut tuliseen pätsiin, sillä on kiire takaisin maan päälle hakemaan seuraavaa. :D

teidä pirut ja demonit eikä muutkaan pikku-ukot voi minulle mitään, ainoa sisälläni kiljuva ääni on se että "älä kirjoita noin julmasti niille, ne eivät kestä tietoa siitä että kristinusko on suurta petosta" Mutta kun jonkun on se näille raukoille kerrottava.

• Herätys siellä!!
        karman laki kirjoitti:

teidä pirut ja demonit eikä muutkaan pikku-ukot voi minulle mitään, ainoa sisälläni kiljuva ääni on se että "älä kirjoita noin julmasti niille, ne eivät kestä tietoa siitä että kristinusko on suurta petosta" Mutta kun jonkun on se näille raukoille kerrottava.

Niinhän se ääni (tai oikeammin demoni) sisälläsi kiljuu, mutta ei siksi että kristinusko olisi petosta, vaan siksi että kristinuskossa on TOTUUS. Se polttaa demonia sisälläsi.

• karma on opettaja

Niinhän se ääni (tai oikeammin demoni) sisälläsi kiljuu, mutta ei siksi että kristinusko olisi petosta, vaan siksi että kristinuskossa on TOTUUS. Se polttaa demonia sisälläsi.

luonnonlait ovat minun totuus, sinun totuus perustuu satuihin.

• Herätys siellä!!
        karma on opettaja kirjoitti:

luonnonlait ovat minun totuus, sinun totuus perustuu satuihin.

Miksi palvoisit kuuta, kun voit palvoa Jumalaa, joka loi kuun taivaalle?

• karman chia

Miksi palvoisit kuuta, kun voit palvoa Jumalaa, joka loi kuun taivaalle?

no enhän minä kuuta mutta aurinkoa vois palvoa, se on varmasti olemassa. Jo viisaat Egyptiläiset palvoivat aurinkoa. Mutta suurin jumala voisi olla Universum,sinäpä mahtava jumala. Vahinko että nyt ei näy tähtiä mitä palvella, mutta menen heti kun tulee tähtitaivas näkyviin.

• 1 + 13
        karman chia kirjoitti:

no enhän minä kuuta mutta aurinkoa vois palvoa, se on varmasti olemassa. Jo viisaat Egyptiläiset palvoivat aurinkoa. Mutta suurin jumala voisi olla Universum,sinäpä mahtava jumala. Vahinko että nyt ei näy tähtiä mitä palvella, mutta menen heti kun tulee tähtitaivas näkyviin.

Aurinko on kuun lailla Luojan luoma ja Raamattu kieltää auringin palvonnan useaankin kertaan.

"Jos katsellessani aurinkoa, kuinka se loisti, ja kuuta, joka ylhäällä vaelsi, sydämeni antautuisi salaa vieteltäväksi ja käteni niille suudelmia heitti, niin olisi sekin raskaasti rangaistava rikos, sillä minä olisin kieltänyt korkeuden Jumalan." (Job 31:26-28)

• karman laki
        1 + 13 kirjoitti:

Aurinko on kuun lailla Luojan luoma ja Raamattu kieltää auringin palvonnan useaankin kertaan.

"Jos katsellessani aurinkoa, kuinka se loisti, ja kuuta, joka ylhäällä vaelsi, sydämeni antautuisi salaa vieteltäväksi ja käteni niille suudelmia heitti, niin olisi sekin raskaasti rangaistava rikos, sillä minä olisin kieltänyt korkeuden Jumalan." (Job 31:26-28)

luonnon palvominen ei ole rikos, sama se mitä itämainen "tuhannen ja yhden yön "satukirja sepustaa. Mutta jonkun itsekkään äijänkäppyrän , joka meitä kyttää pilven reunalla palvominen, se on tyhmyyttä.
        Kaikki elämä on osa jumalaa, luonnossa elämä ilmenee ja luonnonlaeissa. Jumala ei ole persoona eikä henkiolento ihmiskunnan ulkopuolella niinkuin jo sanoin. Jos niin luulette teitä on petetty.

• *Faith*
        karman laki kirjoitti:

luonnon palvominen ei ole rikos, sama se mitä itämainen "tuhannen ja yhden yön "satukirja sepustaa. Mutta jonkun itsekkään äijänkäppyrän , joka meitä kyttää pilven reunalla palvominen, se on tyhmyyttä.
        Kaikki elämä on osa jumalaa, luonnossa elämä ilmenee ja luonnonlaeissa. Jumala ei ole persoona eikä henkiolento ihmiskunnan ulkopuolella niinkuin jo sanoin. Jos niin luulette teitä on petetty.

Auringon ja muiden luontokappaleiden palvominen on syntiä, olet sinä siitä mitä mieltä hyvänsä.

• hyvä karma
        *Faith* kirjoitti:

Auringon ja muiden luontokappaleiden palvominen on syntiä, olet sinä siitä mitä mieltä hyvänsä.

Edustat tyypillistä ahdasmielistä uskovaista.Ei ole syntiä vaan kaunis tapaeikä aiheuta pahaa karmaa.

• *Faith*
        hyvä karma kirjoitti:

Edustat tyypillistä ahdasmielistä uskovaista.Ei ole syntiä vaan kaunis tapaeikä aiheuta pahaa karmaa.

Jumalan "ahdasmielisyydestä" sinun pitäisi olla huolissasi.

• luonnonlaki
        *Faith* kirjoitti:

Jumalan "ahdasmielisyydestä" sinun pitäisi olla huolissasi.

No voi se teidän jumala olla sitäkin muiden julmien paheidensa kanssa, En nyt viitsi taas kaikkea luetella niitä .

• Eikö mene jakeluun?

Jos Jeesus olisi ollut tavallinen ihminen tai pelkkä profeetta, miten hän olisi kyennyt voittamaan saatanan vallan maailmassa?

• ei mene jakeluun

No, mutta eihän Jeesus ole saatanan valtaa voittanutkaan sen enempää kuin itse Isä Jumalakaan. Kyllä saatana toimii edelleen niin kuin ennenkin.

• Eikö mene jakeluun?
        ei mene jakeluun kirjoitti:

No, mutta eihän Jeesus ole saatanan valtaa voittanutkaan sen enempää kuin itse Isä Jumalakaan. Kyllä saatana toimii edelleen niin kuin ennenkin.

Arvasin jo etukäteen, että jokin demoni huutaa näppikselläsi juuri noin. Demonit valehtelevat aina itsensä ja saatanan olevan voimakkaampia kuin Jumala itse, mutta ne eivät ole. Jeesus voitti ne ristillä.

Olet riivattu. Hanki itsellesi apua.

• ei mene jakeluun
        Eikö mene jakeluun? kirjoitti:

Arvasin jo etukäteen, että jokin demoni huutaa näppikselläsi juuri noin. Demonit valehtelevat aina itsensä ja saatanan olevan voimakkaampia kuin Jumala itse, mutta ne eivät ole. Jeesus voitti ne ristillä.

Olet riivattu. Hanki itsellesi apua.

Et voi olla tosissasi!

• adfgfdsadfg

Tietenkin erilaisilla kristillispohjaisilla uskonnoilla on yhtymäkohtia .

Sitten on vielä se huomioitava mitä ihmiset todella uskovat, opeista huolimatta. Kirkon oma tutkimus kertoo ihmisten uskovan kristinuskon oppeihin näin:

Jeesuksen Jumalan pojaksi uskoo 41% suomalaisista, Ylösnousemukseen 36%, Raamatun ihmeisiin 34%, Saatanaan 31%, Jeesuksen paluuseen 28% ja saman verran Jeesuksen neitseelliseen syntymään.

http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/4D9073DDB9C38745C22576F20030A70E/$FILE/Haastettu%20kirkko.pdf

• a-nonyymi

Katos saatananpalvojia on vaan 31% suomalaisista. Yhteenvetona keskusteluun voisi sanoa, että vaikka kukaan keskustelija ei aloituksen aiheesta kirjoittanutkaan, niin me kristityt olemme onnellisia, kun meille riittää vain se, että olemme kastettuja kristittyjä. Me olemme kaikki menossa taivaaseen. Toisin on esimerkiksi muslimilla, jonka täytyy kärsiä noista uskontonsa yhtenäisistä määräyksistä, eivätkä voi räätälöidä just itelle sopivaa uskoa, kuten me.

• 17 + 7
        a-nonyymi kirjoitti:

Katos saatananpalvojia on vaan 31% suomalaisista. Yhteenvetona keskusteluun voisi sanoa, että vaikka kukaan keskustelija ei aloituksen aiheesta kirjoittanutkaan, niin me kristityt olemme onnellisia, kun meille riittää vain se, että olemme kastettuja kristittyjä. Me olemme kaikki menossa taivaaseen. Toisin on esimerkiksi muslimilla, jonka täytyy kärsiä noista uskontonsa yhtenäisistä määräyksistä, eivätkä voi räätälöidä just itelle sopivaa uskoa, kuten me.

Alahan vetää täältä, ateistitrolli!

• angelos logos
        17 + 7 kirjoitti:

Alahan vetää täältä, ateistitrolli!

Ottaahan se päähän kun toinen on vakuuttavampi.

• 19 + 6
        angelos logos kirjoitti:

Ottaahan se päähän kun toinen on vakuuttavampi.

Ei kun niin keponen, ettei tee mieli edes ojentaa.

• xyfg

Kristinuskolla ei ole yhtenäistä oppia , ei edes lahkojen sisällä ole mitään yhteistä käsitystä, on vain jokaisen oma käsitys omasta erinomaisuudestaan jonka muuan Raamatun henkilö puki sanoiksi kiitos etten minä ole niin kuin tuo vääräoppinen.

• *Faith*

Kas, foksmalderkin se taas täällä hihkuu maailmalle antiteististä uskoaan! :)

• xyfg
        *Faith* kirjoitti:

Kas, foksmalderkin se taas täällä hihkuu maailmalle antiteististä uskoaan! :)

Heh heh! Kyllä foksmalder kirjoittaa omiin nimiinsä, miksei! Sinua vaan harmittaa kun on hiukan samanmielistä kirjoittelua kun kristinuskolla sitä ei ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3898
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      352
      3015
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      13
      1937
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1655
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1109
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      964
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      811
    9. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      67
      779
    Aihe