Ohituksen estäminen

Menee eimene menee eimen

Lähes poikkeuksetta nyt talvinopeusrajoitusten aikaan törmään raivostuttavaan tapaan moottoriteillä. Kun pakettiautolla laitan vakionopeudensäätimen mittarin mukaan 110 ja samaa vauhtia ajaen lähden ohittamaan niin noin puolet alkaa ohittaessa lisäämään vauhtia ja sitten ajetaan ritirinnan ja estäen nopeampien kulku! Varsinkin naiset! Jos menen takaisin kiihdyttäjän taakse loppuu kiire viimeistään parin kilometrin jälkeen ja edessä on sama vääntö!
Onko se joku itsetuntokriisi kun isompi hidas ajoneuvo meinaa tulla ohi?

67

677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se onnistuu joo.

      Joo, näinhän se on, kun hitaampi ohittaa nopeampaa, siinä tulee kaikenlaista ristiriitaa
      , niin vauhdin kun autojen sijoituksen kanssa.

      • Ohittaja

        Tyypillisin tilanne on, kun ajat vakionopeudensäädin päällä ja saavutat auton ja siirryt vasemmalle. HUPS!!! Mitä tapahtuu??? Siinä mennään jonkin aikaa kaksin rinnakkain kuin hääpari alttarille marssien mendelssonnin tahdissa.

        Vaihtoehdot:

        1. Luovu ohituksesta ja ota vakionopeudensäädin pois päältä. Olet senjälkeen tilanteessa että tämä auto ajaa samaa nopeutta kuin silloin kun saavutit sen.

        2. Paina kaasua ja ohita. Seuraamus: Saat nostaa nopeutta, että kortti lähtee jo kuivumaan ja asiaa tullaan käsittelemään käräjäoikeudessa ja mahtavat sakot on luvassa.

        3. Jää rinnalle. Seuraamus: joku tulee taaksesi ja alkaa vilkuttalemaan valoja ja painaa äänimerkkiä ja näyttää keskisormea.

        Kuinka te toimitte? 1 tai 2 tai 3 tai onko vielä muita vaihtoehtoja?


      • Ohittaja kirjoitti:

        Tyypillisin tilanne on, kun ajat vakionopeudensäädin päällä ja saavutat auton ja siirryt vasemmalle. HUPS!!! Mitä tapahtuu??? Siinä mennään jonkin aikaa kaksin rinnakkain kuin hääpari alttarille marssien mendelssonnin tahdissa.

        Vaihtoehdot:

        1. Luovu ohituksesta ja ota vakionopeudensäädin pois päältä. Olet senjälkeen tilanteessa että tämä auto ajaa samaa nopeutta kuin silloin kun saavutit sen.

        2. Paina kaasua ja ohita. Seuraamus: Saat nostaa nopeutta, että kortti lähtee jo kuivumaan ja asiaa tullaan käsittelemään käräjäoikeudessa ja mahtavat sakot on luvassa.

        3. Jää rinnalle. Seuraamus: joku tulee taaksesi ja alkaa vilkuttalemaan valoja ja painaa äänimerkkiä ja näyttää keskisormea.

        Kuinka te toimitte? 1 tai 2 tai 3 tai onko vielä muita vaihtoehtoja?

        Tuttuakin tutumpi tilanne moottori ja miksei muiltakin teiltä.

        Minä tekisin kuten on tuo kohta 2 vaikka seuraamuksia olisikin tulossa


        MIKÄ IHME MEITÄ SUOMALAISIA AUTOILIJOITA OIKEIN VAIVAA???????


      • että mitä

        Siinä on tosiaan ristiriita jos toinenkin, kun HITAAMPI ohittaa NOPEAMPAA.

        Mistä näitä neroja oikein sikiää?


    • Ei ylinopeutta

      Mitäs ajat ylinoputta mullkku?

      • ...........

        Kyllä asia on niin että ohittamisen estäminen on vähintään yhtä laiton kuin ylinopeus ja toiseksi se ohitettavq ei ole poliisi jolla olisi oikeus puuttua toisten ajamiseen keskittyisi omaan ajamiseen... ...eli meneppäs mielipiteinesi kyttääjä palstalle


    • pain tallaa

      Äläkä vikise! Pahimpia on ne jotka taaksesi kerääntyy poukkoilemaan, nopet juntit!

    • simppeliä, eikä

      Syynä on ihan se, että kun joku lähtee ohittamaan, niin havahdutaan että ei ajeta sallittua nopeutta

      • 14+5

        Miten niin ei ajeta sallittua nopeutta?
        Ääliö?


      • .......
        14+5 kirjoitti:

        Miten niin ei ajeta sallittua nopeutta?
        Ääliö?

        Ihan siten niin että 95%:ia ajaa alle sallitun... ...ja mitä siitä jos joku ajaa ylinopeutta ei se oikeuta estämään ohitusta! Jätetään liikenne valvonta oikeille viranomaisille sillä sinä ohitettava autoilija et ole oikeutettu henklö valvomaan/puuttumaan toistten ajamiseen.


      • urku auki.

        Silloin ajetaan HITAAMMIN kuin sallittua nopeutta :)

        Mutta, mikä mielenkiintoisempaa on SE, ETTÄ kun ohittaja pääsee ohi, JÄÄ roikkumaan OHITETUN puskuriin, EIKÄ löydä sitä KAASUPOLJINTA sen jälkeen.
        Antais palaa, jottei näytä urpolta.

        Rekkamiehet, on tuohonkin keksineet ratkaisun :)


      • Mitäs siit sit
        urku auki. kirjoitti:

        Silloin ajetaan HITAAMMIN kuin sallittua nopeutta :)

        Mutta, mikä mielenkiintoisempaa on SE, ETTÄ kun ohittaja pääsee ohi, JÄÄ roikkumaan OHITETUN puskuriin, EIKÄ löydä sitä KAASUPOLJINTA sen jälkeen.
        Antais palaa, jottei näytä urpolta.

        Rekkamiehet, on tuohonkin keksineet ratkaisun :)

        Koska ohituksen jälkeen ei tarvita enää niin paljoa nopeutta... silloin riittää että ajaa vaikkapa 1km/h nopeammin

        Ja mitä vaarallista siinä on jos ajaa toisen puskurissa kiinni.... pitisikö sun mielestä junavaunutkin kytkeä toisiinsa esim 20 metrin ketjulla... voit vaan arvata mikä kaaos tulisi kun veturi jarttuttaisi nopeasti...

        Nyt kun ne vaunut on lähes kiinni toisissaan, ei tule mitään vahinkoa jarrutuksessa


      • Hitaamminkin ehtii
        urku auki. kirjoitti:

        Silloin ajetaan HITAAMMIN kuin sallittua nopeutta :)

        Mutta, mikä mielenkiintoisempaa on SE, ETTÄ kun ohittaja pääsee ohi, JÄÄ roikkumaan OHITETUN puskuriin, EIKÄ löydä sitä KAASUPOLJINTA sen jälkeen.
        Antais palaa, jottei näytä urpolta.

        Rekkamiehet, on tuohonkin keksineet ratkaisun :)

        Kaikki nopeudet on sallittuja, paitsi ylinopeus.


      • Hitaamminkin ehtii kirjoitti:

        Kaikki nopeudet on sallittuja, paitsi ylinopeus.

        Hitaasti, muita haitaten (ilman hyvää syytä) ajaminen on myös kielletty. Sitä ei vaan valvota, tai jos joskus harvoin valvotaankin, niin sakkoja ei juuri jaella.

        Ylinopeus on laitonta (p.l. hälytysajot), mutta niin on moni muukin asia.


      • Katos see
        Hitaamminkin ehtii kirjoitti:

        Kaikki nopeudet on sallittuja, paitsi ylinopeus.

        Jos ajaa 25km/h alle rajoituksen ilman pätevää syytä, voidaan siitä tuomita liikenneturvallisuuden vaarantamisesta

        Käräjäoikeuden päätös löytyy R10/8461

        Huomioitavaa on vain kohta "pätevä syy"

        Eli tekeninen vika, huono keli, auton suurin sallittu nopeus, auto ei kulje kovaa yms. aika laaja tulkinta siis


      • .........
        Hitaamminkin ehtii kirjoitti:

        Kaikki nopeudet on sallittuja, paitsi ylinopeus.

        Perusteeton hidastelu ei ole sallittu ja mikäli ajat alle sallitun ja jonoa kertyy taakse niin VÄISTÄT!!!
        Etkä ole poliisi joka valvoo nopeuksia etkä ole henkilö joka määrittää tu4vallisen nopeuden muille autoille


      • olihan viesti
        Mitäs siit sit kirjoitti:

        Koska ohituksen jälkeen ei tarvita enää niin paljoa nopeutta... silloin riittää että ajaa vaikkapa 1km/h nopeammin

        Ja mitä vaarallista siinä on jos ajaa toisen puskurissa kiinni.... pitisikö sun mielestä junavaunutkin kytkeä toisiinsa esim 20 metrin ketjulla... voit vaan arvata mikä kaaos tulisi kun veturi jarttuttaisi nopeasti...

        Nyt kun ne vaunut on lähes kiinni toisissaan, ei tule mitään vahinkoa jarrutuksessa

        Kylläpäs on älytön kommentti juna on ihan eri juttu


      • ei näinkää
        olihan viesti kirjoitti:

        Kylläpäs on älytön kommentti juna on ihan eri juttu

        Ei niin eri juttu... kun turvaväli on millejä, niin törmäys on aivan mitätön


      • Tutustu joskus
        ei näinkää kirjoitti:

        Ei niin eri juttu... kun turvaväli on millejä, niin törmäys on aivan mitätön

        Et ole tainnut tutustua junanvaunujen kytkentään kovinkaan tarkasti.


      • Margit / TPLs
        Tutustu joskus kirjoitti:

        Et ole tainnut tutustua junanvaunujen kytkentään kovinkaan tarkasti.

        Olen tutustunut

        Vaunut eivät ole aivan kiinni toisisaan, vaan jos pelkkä veturi jarruttaa, ne pääsee liikkumaan muutaman millin...

        Mutta jos vaunut olisi kiinni esim. 20 metrin köydellä, niin katastrofi olisi valmis kun pelkkä veturi lyö jarrut lukkoon...

        Eli se ei ole vaaraksi liikenteellä jos ajaa kiinni edessä ajavan puskurissa... mutta esim 3 metrin väli on :)


      • hiljaa hyvä tulee
        ....... kirjoitti:

        Ihan siten niin että 95%:ia ajaa alle sallitun... ...ja mitä siitä jos joku ajaa ylinopeutta ei se oikeuta estämään ohitusta! Jätetään liikenne valvonta oikeille viranomaisille sillä sinä ohitettava autoilija et ole oikeutettu henklö valvomaan/puuttumaan toistten ajamiseen.

        Onhan "alle sallitun" esim. 70 km/h 80 km/h rajoitusaluuella nopeuskin SALLITTU NOPEUS - Suomessa ei ole liikennesääntöjen vastaista ajaa alle sallitun. Itselläni ei ole mitään kiirettä ja bensaakin säästyy kun mennään hiljaa ja rauhallisesti. Ja matkanteko on turvallisempaa.


      • KO 12/598
        hiljaa hyvä tulee kirjoitti:

        Onhan "alle sallitun" esim. 70 km/h 80 km/h rajoitusaluuella nopeuskin SALLITTU NOPEUS - Suomessa ei ole liikennesääntöjen vastaista ajaa alle sallitun. Itselläni ei ole mitään kiirettä ja bensaakin säästyy kun mennään hiljaa ja rauhallisesti. Ja matkanteko on turvallisempaa.

        25km/h alle rajoituksen ilman PÄTEVÄÄ SYYTÄ tulkitaan liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi


      • .......
        hiljaa hyvä tulee kirjoitti:

        Onhan "alle sallitun" esim. 70 km/h 80 km/h rajoitusaluuella nopeuskin SALLITTU NOPEUS - Suomessa ei ole liikennesääntöjen vastaista ajaa alle sallitun. Itselläni ei ole mitään kiirettä ja bensaakin säästyy kun mennään hiljaa ja rauhallisesti. Ja matkanteko on turvallisempaa.

        Ei 70 km 80 alueella ole sen turvallisempaa kuin 90 km/h. Liikenne tilanteesta riippuen aiheutat jonoutumista mistä johtuu useita ohituksia... ...luulenpa että olet narsisti kyttääjä koka haluaa hallita muita tien käyttäjiä


      • pieksen sut paskaks
        ....... kirjoitti:

        Ei 70 km 80 alueella ole sen turvallisempaa kuin 90 km/h. Liikenne tilanteesta riippuen aiheutat jonoutumista mistä johtuu useita ohituksia... ...luulenpa että olet narsisti kyttääjä koka haluaa hallita muita tien käyttäjiä

        En vain halua, vaan myös hallitsen. Ja sinä, pikku runkkupelle taivut tahtooni, tai itket ja taivut. Mitätön munanlutkuttaja.


      • Kjell Pippelström
        pieksen sut paskaks kirjoitti:

        En vain halua, vaan myös hallitsen. Ja sinä, pikku runkkupelle taivut tahtooni, tai itket ja taivut. Mitätön munanlutkuttaja.

        Ihana kirjoitus! Alkoi seistä kun luin...


      • lamont
        KO 12/598 kirjoitti:

        25km/h alle rajoituksen ilman PÄTEVÄÄ SYYTÄ tulkitaan liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi

        Käräjäoikeuden mielipide.


      • Duubiwaara
        ......... kirjoitti:

        Perusteeton hidastelu ei ole sallittu ja mikäli ajat alle sallitun ja jonoa kertyy taakse niin VÄISTÄT!!!
        Etkä ole poliisi joka valvoo nopeuksia etkä ole henkilö joka määrittää tu4vallisen nopeuden muille autoille

        Jos joku ajaa nopeudella, joka on paljon alle rajoituksen, ei ohittamisen pitäisi olla mikään ongelma. Ainoastaan tilanteessa, jossa vastaantuleva liikenne käytännössä kokonaan estää ohitukset, pitäisi edellyttää siirtymistä (ja käytännöss pysäyttämistä pysäkille tms. levikkeelle. Tai jos nopeus on maataloustraktorin luokkaa.

        Perusteena voi pitää lähes mitä tahansa. Vaikkapa sitä, ettei ole mihinkään niin kiire ja nopeusrajoitus ei ole määräys ajonopeudesta vaan suurimmasta ajonopeudesta. Tai oikeasti vauhdista.


    • peilit esiin

      Miten on oman itsetuntosi kanssa? Meinaan vaan, että en ole itse ilmiöön törmännyt.

      • kokeile joskus

        Et sitten ole varmaan koskaan millään pakettiautoa muistuttavalla laitteella ajanut, ellet tuollaiseen ole törmännyt.
        Mutta kyllä moni herää ihan henkilöauton ohitukseenkin, sen huomaa hyvin, kun pitää vakionopeudensäätimen päällä.

        Millä tavalla tuo ohitettavan kiihdyttäminen liittyy ohittajan itsetuntoon?


    • Audilla mennään :-))

      Ajan aina 22 km/h päälle rajoituksen, niin 95 prosenttia ohitettavista jää taustapeiliin ilman että ehtivät heräämään alinopeuteensa.
      Ja jos joku lähtee vielä rullamaan rinnalla hinkkausvauhtia, niin polkaisen vielä pikkuisen lisää, niin aina on kuhnarit jääneet. Huonoin pelisilmä on japsiluikertelijoiden kuskeilla, mikä johtunee siitä, että kaikki keskittyminen kohdistuu tiellä pysymiseen. Vähiten ongelmia aiheuttavat MB- ja varsinkin BMW- ja Audi-kuskit.

      • Audi = Nsu

        Ei kannattaisi Audilla paljoa henkseleitä paukutella. Audi, siis entiseltä nimeltään Nsu on senverran kansanauto ettei luulisi sillä kenenkään edes kuvitelmissaan nostavan itseään muiden yläpuolelle.


      • P e n t t i
        Audi = Nsu kirjoitti:

        Ei kannattaisi Audilla paljoa henkseleitä paukutella. Audi, siis entiseltä nimeltään Nsu on senverran kansanauto ettei luulisi sillä kenenkään edes kuvitelmissaan nostavan itseään muiden yläpuolelle.

        Aiheutti silti sinussa reaktion :-))
        Muistathan että Nissan oli ennen Datsun.


      • Audi = Nsu
        P e n t t i kirjoitti:

        Aiheutti silti sinussa reaktion :-))
        Muistathan että Nissan oli ennen Datsun.

        Kymmenen kertaa mieluummin vaikka Datsun kuin Nsu!!!


      • P e n t t i
        Audi = Nsu kirjoitti:

        Kymmenen kertaa mieluummin vaikka Datsun kuin Nsu!!!

        Ilman muuta. Sinun kukkarollasi :-))


      • Audi = Nsu
        P e n t t i kirjoitti:

        Ilman muuta. Sinun kukkarollasi :-))

        Niin, sinullahan ei ole edes kukkaroa, isäsi autolla kun ajelet.


      • IFAOOOO
        Audi = Nsu kirjoitti:

        Niin, sinullahan ei ole edes kukkaroa, isäsi autolla kun ajelet.

        Eikös Audi ollut DKW eli "tekovika"?


    • qwedxsqqqwdwq

      Tai se on sitä normaalia pumppaamista, joillakin vauhtia vaihtelee
      niin helvetistin koko ajan. Mun mielestä aika hyvin monikin pitää nopeutensa kun heitä ohittaa mutta samaa olen havainnut joskus että ohitettavalla vauhti nousee.

    • 3532523

      Jos noudattaisit itse liikennesääntöjä ja ajaisit rajoitusten mukaan tuota ongelmaa ei olisi. Ihme itkemistä kun itse rikotaan liikennesääntöjä ja sitten itketään kun yhteispeli ei sujukaan liikenteessä. Ja miksi ihmeessä ei saisi estää suurta ylinopeutta ajavien kulkua? Hyvä vaan kun eivät pääse vaarantamaan liikennettä. Jos ei hermot kestä rajoitusten mukaan ajamista niin kannattaa mennä bussilla!

      • Sinä olet ongelma

        Sinähän se varsinainen idiootti olet! Mittarivirheen kun ottaa pois todellinen nopeuteni on aika tarkkaa 102 km/h ja jos se mielestäsi on niiiiiin törkeä että oikeuttaa sinut häiriköimään ja estelemään niin MENE HOITOON!
        Itse en halua estellä kenenkään ajoa vaikka motarilla ajaisivat kuinka kovaa tahansa! Se kun ei ole minun tehtäväni eikä minulta pois!


      • Pistin merkille
        Sinä olet ongelma kirjoitti:

        Sinähän se varsinainen idiootti olet! Mittarivirheen kun ottaa pois todellinen nopeuteni on aika tarkkaa 102 km/h ja jos se mielestäsi on niiiiiin törkeä että oikeuttaa sinut häiriköimään ja estelemään niin MENE HOITOON!
        Itse en halua estellä kenenkään ajoa vaikka motarilla ajaisivat kuinka kovaa tahansa! Se kun ei ole minun tehtäväni eikä minulta pois!

        Sinulla on ongelma, iso sellainen, eikä se liity liikenteeseen.


      • P e n t t i
        Pistin merkille kirjoitti:

        Sinulla on ongelma, iso sellainen, eikä se liity liikenteeseen.

        Nopeusrajoitukset on Suomessa humpuukia ja ne on tehty japsikotteroita varten. Olisi tyylikästä, jos motarin vasemman kaistan opasteisiin laitettaisiin Audin, BMW:n ja MB:n logot ja rajoitus nostettaisiin 250:een.

        Lisäksi kansanautoihin vaadittaisiin lämmitettävät ja suurentavat taustapeilit pakollisina.

        Näin luikerot voisivat jäädä kisailemaan 80:n herrruudestaan sinne ryömintäosastolle, ja me nautiskelijat voisimme painaa rauhassa siellä premiumkaistalla.

        Se joka maksaa niin saa antaa palaa.

        Mikä tässä olisi muka niin vaikeaa??


      • Siiv Ari
        Pistin merkille kirjoitti:

        Sinulla on ongelma, iso sellainen, eikä se liity liikenteeseen.

        Penis.


      • Siiv Ari
        Siiv Ari kirjoitti:

        Penis.

        Anus


      • ALF...
        Siiv Ari kirjoitti:

        Penis.

        Sinänsä ihan asiallinen kommentti, mutta ei liity keskusteluaiheeseen millään tavalla.


    • MSM83

      Joku kusipää pudottaa moottoritien poistumisrampilla nopeuden 30km/h vaikka suurin sallittu on 100km/h, tuosta pitäisi tulla syyte törkeästä liikenneturvallisuudenvaarantamisesta.

    • vasen ja oikea kaist

      Jos ohitat hyvin pienellä nopeuserolla saatat olla kuranroiskuttajakiilaaja. Toisaalta moottoritiellä on kaksi ajokaistaa, vasen ja oikea. Kyseessä ei siis aina ole ohitus kaistanvaihtoineen, joskus se on vain nopeampaa ajoa. Tieliikenneasetus 7 §; "edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen".

      Jos vasemmalla joku ajaa pienellä nopeuserolla (ylinopeutta) niin ainakin itse alan tarkistamaan peilistä pääsenkö ohitsesi kun koukkaat eteeni, vai joudunko vuoksesi jarruttamaan. Helpointa olisi nostaa kokonaisnopeutta jolloin "ohittaja"kin osaisi toimia oikein aiheuttamatta riskitilannetta, ja oikeaoppisen ohituksen jälkeen voin hidastaa tavoitenopeuteen. Kuullostaa monimutkaiselta, paitsi jos kuuluu niihin jotka tietävät mikä on turvavälin määritelmä.

      Tärkeintä on turvaetäisyydet, silloin ei tapahdu kolaria.

      - Ja miksi käytät sanaa "estäminen" moottoritiellä kun ajokaistoja riittää horisonttiin asti? Estäminen tulee kyseeseen lähinnä silloin kun joku kiilaa eteen, toinen vaihtoehto onkin jo kilpa-ajo jos nopeudet nousevat merkittävästi.

      • Minäkin ihmettelen

        Minäkin olen ihmetellyt tuota motarilla tapahtuvaa paniikinomaista eteen tulemista puskurin kulmaa viistäen ja turvavälin varastamisen vaikka vasenta kaistaa olisi kilometrikaupalla edessä vapaana. Tullaan puoliväkisin eteen, sitten ajetaan siinä parisataa metriä ja ohitetaan seuraava samalla tavalla Tämä näyttää olevan yleistä myös ns. ammattilaisten (taxit) keskuudessa. Nykyautoissa yleistyvät etäisyysmittaukset edelläajaviin ja tällaiset ohittajat saattavat aiheuttaa todellisa vaaratilanteita kun auto alkaa ominpäin jarruttelemaan. Mistä meille suomeen on pesiytynyt tuollainen ryssien ajotapa.


    • WEQGFWQEFEWQ

      Suatan vattu ja kjurpa ! ! !

      Kun eivät ne osaa ajaa, ja sitten tulee kolareita kun ei hallita autoa !!!

      VETTU PÄRKKELEE TAAS EILEN KOLARI TURUN MOTARILLA ! ! !

      KUKA SUAATANA PELLE, LINNAAN JOUTAS VATUN KJURPA

    • Tien päällä

      Alottajalle vinkkinä: Kun kohtaat lähes samaa nopeutta ajavan, paina kaasua! Menet reippaasti ohi ja tarpeeksi pitkälle että et jää siihen ohitetun eteen valuttamaan. Ajan paljon vakkarilla ja ainakin omassa autossa matka jatkuu asetetulla nopeudella jos koskee vain kaasupolkimeen. Mikään ei ole niin naurettavaa ja samalla ärsyttävää kuin vieressä kilometritolkulla roikkuva 5kmh ajava joka kaiken päätteeksi siityy eteen puskuria hipoen.

    • fusthag

      Itse ajan aina vähintää 300km tunnissa. Ei kannata hiljempaa ajella, menee polttoainetta liikaa. Ei mulla muuta, itkekää noobit.

      • kaksois kk. autoon

        Nopeusrajoitukset nyt on vaan viitteellisä ja tehty suomessa sen heikoimman lenkin mukaan, joka on lähes sokea, aivoverenkiertohäiriöinen, yli 90 nen, juuri autokoulusta päässyt, sekä kaikkein heikoimman kelin, lumimyrskyn, kaatosateen mukaan. Mutta se hämmästyttää, että nää heikoimmat lenkit eivät pysty hyvälläkään säällä pitämään tätä rajoitusnopeutta, vaan junnaavat alinopeutta. Normijärkinen joutuu sitten roikkumaan perässä, kun aina ei pääse heti ohi, vaikka reippaasti ajaakin. Talvella olen joskus joutunut ajamaan rajoitusten mukaan hirveän lumimyrskyn aikaan, pääsemättömiä on joutunut motarilla ohittamaan vasemmalta ja oikealta.


    • bmwbmwbmwbmw

      Mitä ajat niin hiljaa saattana. Mulla on bmw ja mä vedän aina vähintään 150 lasissa moottoritiellä vasenta kaistaa kaikkien ohi. Välillä pitää tietysti koittaa 200 kun on hyvä moottorinen auto alla. Sinne jää toyotat ja nissanit taakse eivätkä edes kerkeä kissaa sanoa kun olen jo kilometrin päässä edellä. Sieltä he saavat ihastella tuning-kaupasta ostettua takaspoileriani, sekä isoja patoputkiani. Joskus on ihan huvia ohitella ja kääntyä heti eteen rampista pois, se on bimmerkuskien kielellä V I T T U I L U A.... Me bimmerkuskit haistatellaan kaikille paaaskat.

      • Klingonia

        "bimmer" on klngonia ja tarkoittaa "pilini on pieni".


      • 330d ja hajis
        Klingonia kirjoitti:

        "bimmer" on klngonia ja tarkoittaa "pilini on pieni".

        Tosi typerä mieli pide perse naama !


    • Vakionopeutta

      Voi käyttää vain täysin tyhjällä tiellä,ei missään muualla.

      • ^^^^^^^^

        Esim. Hki-Tre välillä yleensä ei vakionopeudensäädintä tarvitse ottaa kertaakaan pois päältä, eikä se ole tyhjä mihinkään vuorokaudenaikaan.


      • ---
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        Esim. Hki-Tre välillä yleensä ei vakionopeudensäädintä tarvitse ottaa kertaakaan pois päältä, eikä se ole tyhjä mihinkään vuorokaudenaikaan.

        kyllä joutuu kun niitä nysvääjiä riittää siinä ohituskaistalla


    • gsrteö

      Niin ja sitten on vielä niitä, jotka sitten ajavat perseessä kiinni sitten kun on joutunut ohitetuksi. Vaikka ennen ohitusta ajoi hiljempaa, mutta ohituksen jälkeen nostaakin nopeutta ja lähtee seuraamaan. Ihme pellejä tämmöset. Ei tämmösiä vissiin saa ohittaa ollenkaan ilman että siitä provosoituvat.

    • hmmmmmm1

      Onko pakettiautosi suurin sallittu nopeus 100km/h vai 80km/h? Kannattaa miettiä olisko ihan omaa ajotapaa harkittava uudelleen. Nopeutesi on kuitenkin rajoitettu tod.näk. 100km/h, joten ajat jo ylinopeutta. Se voi ärsyttää muita. Ohitukset voisit välttää kokonaan jos hidastaisit nopeutta 5 km/h alemmaksi, niin ei tarvitsisi suotta ohitella. Polttoainettakin säästyisi. Eikä tarvitsisi ihmetellä mikä niitä ohitettavia nyt sattuu ärsyttämään.

      • hmmmmmm1

        Eli jos nyt jollakin kielioppihupsulla alkaa lamppu syttymään niin pitänee täsmentää, että jos ajaisit siis 95-100km/h nopeusalueella, niin ei tarvitsisi ohituksia tehdä.


      • toinen ääliö
        hmmmmmm1 kirjoitti:

        Eli jos nyt jollakin kielioppihupsulla alkaa lamppu syttymään niin pitänee täsmentää, että jos ajaisit siis 95-100km/h nopeusalueella, niin ei tarvitsisi ohituksia tehdä.

        Niin, tai jäis kotiin.


      • uusi poloilija

        "Nopeutesi on kuitenkin rajoitettu tod.näk. 100km/h, joten ajat jo ylinopeutta. Se voi ärsyttää muita."

        Niin varmasti voi, mutta mitä sitten? Muita voi ärsyttää myös ohittavan auton suuruus/pienuus, ikä, hintaluokka, maalipinnan väri/kiiltävyys/likaisuus, nasta-/kitkarenkaat tai vaikka ajovalojen värilämpötila, mitäpä niitä arvailemaan.

        Minuakin voi ärsyttää moni seikka, harvemmin tosin mikään edellä mainituista. Ohitetuksi tuleminen ei sinällään haittaa ajoani yhtään, vähennä oikeuksiani tai aiheuta minulle rahanmenoa.

        Ärsyynnyttyään on hyvä miettiä sitä, mikä on järkevä reagointitapa. Jos ärsyyntymisen aiheena on
        'toinen kuljettaja toimii väärin', josta aiheutuu seuraus
        'ei haittaa minua tai vaaranna muiden turvallisuutta', kannattaa valita toiminta
        'ei aiheuta minulle toimenpiteitä' tai vaikkapa
        'valitan kotona nettipalstalle toisten toiminnasta'.


      • hmmmmmm1
        uusi poloilija kirjoitti:

        "Nopeutesi on kuitenkin rajoitettu tod.näk. 100km/h, joten ajat jo ylinopeutta. Se voi ärsyttää muita."

        Niin varmasti voi, mutta mitä sitten? Muita voi ärsyttää myös ohittavan auton suuruus/pienuus, ikä, hintaluokka, maalipinnan väri/kiiltävyys/likaisuus, nasta-/kitkarenkaat tai vaikka ajovalojen värilämpötila, mitäpä niitä arvailemaan.

        Minuakin voi ärsyttää moni seikka, harvemmin tosin mikään edellä mainituista. Ohitetuksi tuleminen ei sinällään haittaa ajoani yhtään, vähennä oikeuksiani tai aiheuta minulle rahanmenoa.

        Ärsyynnyttyään on hyvä miettiä sitä, mikä on järkevä reagointitapa. Jos ärsyyntymisen aiheena on
        'toinen kuljettaja toimii väärin', josta aiheutuu seuraus
        'ei haittaa minua tai vaaranna muiden turvallisuutta', kannattaa valita toiminta
        'ei aiheuta minulle toimenpiteitä' tai vaikkapa
        'valitan kotona nettipalstalle toisten toiminnasta'.

        Niin tosiaan kyllähän kokoomuslaisia ärsyttää kaikki pikkuautot.

        Tässä nyt on kuule vaan purettu niitä mahdollisia syitä moiseen käytökseen ja edelleen, jos ajaisi sopivaa tilannenopeutta, niin ei tarvitsisi ohituksiakaan tehdä. Liikenteessä ollaan vuorovaikutuksessa toisiin. Jos ohittaminen on tärkeintä, niin voipi olla että on asenteissa korjaamisen varaa. Kiire toki voi olla aina ja joka paikkaan.


    • erkki nimimerkki

      Jos on vähänkin enempi liikennettä motarilla niin vakionopeudensäätimella ajo on täysin mahdotonta siitä ei tule kyllä yhtään mitään.

    • en ymmärtänyt

      Anteeksi mutta miten se estää kulkemisesi, jos toisella kaistalla ajetaan yhtä lujaa kuin sinä?

      • Takaisin autokouluun!

        Ohitus ja ohi ajaminen on eri asia! Ja ohituksessa palataan takaisin kaistalle jollei sitten ohitettava älykääpiö tätä estä vauhtia kasvattamalla!
        Kyseisessä tapauksessa on myös kohtuutonta edes ehdottaa pakettiautoa lisäämään vauhtia koska saisi tupla sakot auton ja tien nopeuden ylityksestä! Lisäksi on vielä syytön aiheutuneeseen tilanteeseen!


      • hmmmmmmm
        Takaisin autokouluun! kirjoitti:

        Ohitus ja ohi ajaminen on eri asia! Ja ohituksessa palataan takaisin kaistalle jollei sitten ohitettava älykääpiö tätä estä vauhtia kasvattamalla!
        Kyseisessä tapauksessa on myös kohtuutonta edes ehdottaa pakettiautoa lisäämään vauhtia koska saisi tupla sakot auton ja tien nopeuden ylityksestä! Lisäksi on vielä syytön aiheutuneeseen tilanteeseen!

        Ohittajalla on päävastuu siitä, että ohitus on turvallinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      10
      3379
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1858
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1566
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      77
      1169
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      982
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      948
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      209
      872
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    9. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      806
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe