Mitä tarkoitaa adjekstiivi "pyhä"

hpshjk

Käsitääkseni on aika vähän alunperin kristillistä, siihen verraten miten monia asioita väitetään kristillisiksi.

Esim. ns. kristilliset arvot. Ne ovat hyvin suurelta osalta lainaa aikasemmilta ajattelijoilta. Monet arvot on omittu kiritittyjen toimesta, ne on kristillistetty. Annetaan vaikutelma että ne olisi keksitty kristittyjen toimesta kuin tyhjästä n. 2000 v. sitten, kun puhutaan harhaanjohtavasti kristillisistä arvoista.

Toki ne ovat krsityttyjenKIN arvoja jos he kerran ovat ne itselleen arvoiksi hyväksyneet - ainakin he niin sanovat, noudattavatko niitä elävätkö niiden mukaisesti sen enempää kuin muutkaan , se on toinen juttu.

Mutta koska ne eivät ole alkujaan kristittyjen "keksimiä" arvoja niin ne eivät ole kristillisä arvoa, kunnia heille joille se kuuluu, ja tässäKÄÄN se ei kuulu kristityille.

Muta palataanpa pyhään. Olisiko se alkujaankin kristillinen käsite? Ja mitä se oikeastaan tarkoittaa? Minun on sitä aika vaikea hahmottaa, ainakin uskonnollisena, kristillisenä käsiteenä.

Onko se aina jumalasta lähtöisin, onko se jotain täydellisen, absoluuttisen hyvää, puhdasta, arvostelun yläpuolella olevaa vai mitä se on.

Onko se sana jolla ilmaistaan, että tätä ei saa kritisoida, tämä on niin arvokasta ja tärkeää minulle että sen arvosteleminen, kyseenalaistaminen on moraalitonta ja todiste kyseenalaistajan sivistymättömyydestä? Itsesuojelua, oman mielnrauhan suojelua. Jos on påakko kritisoida niin kritisoikaa muuta mutta (minulle) pyhän saatte kyllä luvan jättää rauhaan.

Ei Wikipediastakaan juuri muuta löytynyt pyhästä kuin sen uskonnollisesta merkityksestä, vaikka se antoikin vinkin toiselle sivuleen, jossa piti olla laajemmin sanasta pyhä. Mutta lähinnä uskontoa sielläkin vain oli.

21

214

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • > Onko se sana jolla ilmaistaan, että tätä ei saa kritisoida, tämä
      > on niin arvokasta ja tärkeää minulle että sen arvosteleminen,
      > kyseenalaistaminen on moraalitonta ja todiste kyseenalaistajan
      > sivistymättömyydestä?

Tätä se monelle tuntuu tarkoittavan. Minä ymmärrän sen eri tavalla. Minulle pyhät asiat ovat niitä, joilla on arvoa sinänsä riippumatta kontekstista. Koen esimerkiksi elämän pyhänä. Saa kyseenalaistaa. :)

Onko tuo alkujaan kristillinen käsite? Ei minusta. Pyhiä paikkoja on ollut olemassa ennen kristinuskoakin. Vaikkapa Roomassa oli paikkoja, joihin vain tiettyjen uskontojen papit saivat mennä, rituaaleja joihin vain tietyt ihmiset saivat osallistua, jne. Seurauksena pyhäinhäväistyksistä näissä tapauksissa oli yleensä ruumiillinen rangaistus.

Käsittääkseni myös pohjoismaisiin alkuperäisempiin uskontoihin liittyi pyhiä lehtoja, yms.

Ei mitään kristillistä tuossa käsitteessä. Sanan etymologiasta minulla ei sitten ole tietoa.

Jos asia kiinnostaa, wikipediassa on vähän muitakin mielipiteitä. Faktaa voi tuskin tässä tapauksessa väittää minkään olevan: http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä

• hpshjk

Nyt vasta palasin "rikospaikalle" lukemaan kommentteja aloitukseeni. Kiitti kommentista, myös mulle kommentoijille.

• neiti...............

"Tätä se monelle tuntuu tarkoittavan. Minä ymmärrän sen eri tavalla. Minulle pyhät asiat ovat niitä, joilla on arvoa sinänsä riippumatta kontekstista. Koen esimerkiksi elämän pyhänä. Saa kyseenalaistaa. :)"

Minäkin pitäisin pyhänä elämää, sekä ihmisten että eläinten. Ja luontoakin voisi pitää pyhänä. Entä rakkaus, onko se pyhää? Hmm...

• Atte Ateisti

"Pyhällä" on tarkoitettu myös yhdessä kunnioitettavaksi sovittua, Esimerkiksi heimorajat yms. olivat "pyhiä", jättäen Suomen kartalle monia Pyhäjärviä ja Pyhäjokia.

Ruotsin ja Novgorodin rajalinja merkittiin monin "pyhinä" pidetyin paikannimin. Tässä tosin myös kristillinen "pyhä" liittyi sikäli, että Novgorodin rajamerkkeihin tavallisesti piirrettiin ortodoksiristi, Ruotsi vahvisti rajamerkin kolmella kruunullaan.

Näin ollen Venäjälle valtionraja oli Jumalalla vahvistettu, mutta Ruotsi vahvisti sen vain kuninkaalla? Hmm. Perusajatuksesta voi vetää suuria linjoja Venäjän rajakäsityksiin tänä päivänä, jos halutaan...

• pyhä ateisti

Ateistinen neukkula naputteli pyhiin rajakiviinsä sirpin ja vasaran,uskoisin:DD

• .............

Englannin holy tulee ainakin jumalalle tarkoitetusta uhrieläintä tarkoittaneesta sanasta.

• Löysin kiinnostavan artikkelin, jossa Veikko Anttonen käsittelee väitöskirjansa "Ihmisen ja maan rajat. 'Pyhä' kulttuurisena kategoriana" teemoja. Anttosen tarkastelee pyhä-sanan merkityksi kognitiivisen semantiikan näkökulmasta.

Pyhä-sanalla näyttäisi olevan kaksi merkityskerrostumaa: esikristillinen ja uudempi kristillinen, joka on vaihtanut kategoriaan liittyvien sanojen merkitykset Suomen kielessä.

Lainaan artikkelista otteita, mutta se oli kiinnostava lukea kokonaankin.

""Pyhä" on ihmisen vuosituhantisiin perinteisiin perustuva tapa merkitä eri asiat ja paikat muusta erilleen ja antaa niille erityisasema kulttuurisidonnaisessa ajattelussa ja käyttäytymisessä. Pyhä ilmaisee paitsi erottamisen ja rajauksen, myös arvon. Pyhäksi erottaminen ilmaisee suhteen siihen millä on erityistä arvoa. Siksi pyhä ei ole viime kädessä ihmisestä riippumaton kohde, vaan suhde kohteen ja merkityksenantajan välillä. Pyhä perustuu symboliseen suhteeseen, joka voi olla joko yhteisöllinen tai yksilöllinen. Ihmiskunnan historiassa pyhät asiat ovat olleet ensisijaisesti kollektiivisia eli yhteisöllisyyttä voimistavia symboleja. "Pyhä" on ns. polyseeminen sana, jonka merkitykset vaihtelevat puhujasta ja puheyhteisöstä riippuen."

Pyhä tarkoittaa siis jonkin verran eri asiaa riippuen siitä ,kuka sitä käyttää.

"Sanaa on esihistoriallisella ajalla käytetty adjektiivina, jonka avulla asutusyhteisöt ovat määrittäneet asiaa, esinettä, ilmiötä, maa-alueen rajaa ja merkkipaikkaa luonnossa samoin kuin aikaa, eläintä, henkilöä, joka on "erotettu", "rajattu", "kielletty", "kartettava", "vaarallinen" tai "epäpuhdas"."
      ""Pyhä" on paikannimissä asutetun maa-alueen ulkoisen rajan merkitsijä."

"Sisäpiirin ja ulkopiirin erottavan 'pyhän' rajan vastinpariksi muodostui asutusryhmien sisäpiirissä niinikään germaanilainaan palautuva ja erotettua, erilleen asetettua tilaa ilmaiseva termi ' hiisi'. Hiisi-termin merkitysalaan sisältyy vastaava käsitteellinen erottelu kahden alueen ja niitä erottavan rajan välillä kuin pyhä-sanankin kohdalla. Erona eräalueella sijaitsevan pyhä-termin merkitykseen sisäpiirin ulkopiiristä erottavana rajana on se, että hiisi-paikkojen erotteluun – koska ne sijaitsevat asutusyhteisön sisäpiirissä – liittyy rajanveto kahden 'asujaimiston' välillä: elävien ja kuolleiden."

"Kristinuskon maahantuonnin myötä sekä pyhä- että hiisi-termien merkitykset muuttuivat uuden käsitejärjestelmän tarpeita vastaaviksi. Hiisi muuntui positiivisesta, asutetun alueen sisäpiirissä pyhäksi erotetun paikan merkityksestä negatiiviseksi ulkopiirin eläinten ja kuvainnollisten vastavoimien nimitykseksi. Samalla siitä muodostui synonyymi kirkollisen elämän pyhittämän tilan ja elämänkäsityksen ulkopuolisuutta ilmaisevalle helvetti-kategorialle. Samassa kristillistymisen prosessissa 'hiisi' siirtyi paikan merkityksestä pahan olennon merkitykseen. Pyhä-termi uskonnollistui vastaamaan merkityksiä, joita latinankielen sanapari sacer - sanctus olivat saaneet kristillisessä ajattelussa. Pyhä muuntui tarkoittamaan Jumalaa varten muusta erotettuja asioita, ilmiöitä ja henkilöitä; esim. luomiskertomuksen lepopäivää, sunnuntaita sekä pyhimyksiä, vainajia, kirkko- ja hautausmaata, paastoaikaa ja -ruokaa. Pyhä-termin vanhaan merkityssisältöön erottamattomasti kuulunut rajan ajatus muuttui moraaliseksi rajaksi; sen uudeksi kielelliseksi merkiksi muovautui käsite synti, jolla "kielletty", "epäpuhdas" ja "vaarallinen" pyrittiin sulkemaan ulos sekä ajattelusta että käyttäytymisestä."

Pyhän merkityksen muuntuminen liittyy samaan historialliseen kielen merkityksen kristillistämiseen, jossa suomalaisten vanhat jumalat ja haltijat muunnettiin pahoiksi hengiksi tai demoneiksi. Lainauksessa esitelty hiisi-sanan muuttuminen pyhän kanssa on hyvä esimerkki siitä, kuinka käsitekaappaukset ja sen kautta ajattelu muuttuvat kulttuurin muuttuessa.

Korpille eli kaarneelle on muuten käynyt aivan samoin: esikristillisessä maailmassa kaarne oli arvostettu tietolintu, pyhä lintu ja shamaanien opas henkimaailmassa. Kristillistyneessä kulttuurissa kaarneen rooli muuttui pahaa edustavaksi: muuttuihan se esikristillinen hengellisyyskin, jota kaarne edusti, paholaisen piiriksi.

http://www.tieteessatapahtuu.fi/796/anttonen.html

• minun mielestäni

Tuo "epäpuhdas" sana pisti silmään testistä, epäpuhdas ei voi olla pyhää koska se on saastaista, saastunutta, likaista.

• siivetön ruokki

"Korpille eli kaarneelle on muuten käynyt aivan samoin: esikristillisessä maailmassa kaarne oli arvostettu tietolintu, pyhä lintu ja shamaanien opas henkimaailmassa. Kristillistyneessä kulttuurissa kaarneen rooli muuttui pahaa edustavaksi: muuttuihan se esikristillinen hengellisyyskin, jota kaarne edusti, paholaisen piiriksi."

Lohdutukseksi voin kertoa (tosi)tarinan Raamatusta jossa juuri kaarneet ruokkivat yhtä kovinta Jumalan profeettaa Eliasta:

1.Kun17:1 Tisbeläinen Elia, eräs Gileadiin asettuneita siirtolaisia, sanoi Ahabille: "Niin totta kuin Herra, Israelin Jumala, elää, jonka edessä minä seison: näinä vuosina ei tule kastetta eikä sadetta muutoin kuin minun sanani kautta".
        2 Ja hänelle tuli tämä Herran sana:
        3 "Mene pois täältä ja käänny itään päin ja kätkeydy Keritin purolle, joka on Jordanin itäpuolella.
        4 Sinä saat juoda purosta, ja minä olen käskenyt kaarneiden elättää sinua siellä."
        5 Niin hän meni ja teki Herran sanan mukaan: hän meni ja asettui Keritin purolle, joka on Jordanin itäpuolella.

6 Ja kaarneet toivat hänelle leipää ja lihaa aamuin sekä leipää ja lihaa illoin, ja hän joi purosta.

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=1. Kun. 17:1&rnd=1394112607084

Kaarnetta, eli korppia, on pidetty aina viisaana lintuna.

• fghfghgf

Kirkko pilaa aina kaiken mihin koskee, käänteinen Midaksen kosketus. Mihin kosketkin jäljiltä kirkon ja uskovaiste,n aina isket kätesi p.skaan.

Omitaan ja tuhotaan alkuperäinen antamalla sille uusi kristilinen omahyväinen merkitys. Ja sen jälkeen uusi lähi-Idän paimentolaisilta omaksuttu vierasperinne onkin mitaamattoman arvokas ja "kaikkien yhteinen etninen perusta", jota kaikkien on ylläpidettävä ja ylläpitoa kustannettava.

• minun mielestäni kirjoitti:

Tuo "epäpuhdas" sana pisti silmään testistä, epäpuhdas ei voi olla pyhää koska se on saastaista, saastunutta, likaista.

Niin. MInusta tässä tulee juuri esiin pyhä-sanan merkityksen muutos esikristillisestä merkityksestä kristilliseen.
        Kristilisessä merkityksessä asia saattaa olla noin kuin sanot, mutta muissa kuin kristillisissä konteksteissa pyhä voi merkitä muutakin.

• siivetön ruokki kirjoitti:

"Korpille eli kaarneelle on muuten käynyt aivan samoin: esikristillisessä maailmassa kaarne oli arvostettu tietolintu, pyhä lintu ja shamaanien opas henkimaailmassa. Kristillistyneessä kulttuurissa kaarneen rooli muuttui pahaa edustavaksi: muuttuihan se esikristillinen hengellisyyskin, jota kaarne edusti, paholaisen piiriksi."

Lohdutukseksi voin kertoa (tosi)tarinan Raamatusta jossa juuri kaarneet ruokkivat yhtä kovinta Jumalan profeettaa Eliasta:

1.Kun17:1 Tisbeläinen Elia, eräs Gileadiin asettuneita siirtolaisia, sanoi Ahabille: "Niin totta kuin Herra, Israelin Jumala, elää, jonka edessä minä seison: näinä vuosina ei tule kastetta eikä sadetta muutoin kuin minun sanani kautta".
        2 Ja hänelle tuli tämä Herran sana:
        3 "Mene pois täältä ja käänny itään päin ja kätkeydy Keritin purolle, joka on Jordanin itäpuolella.
        4 Sinä saat juoda purosta, ja minä olen käskenyt kaarneiden elättää sinua siellä."
        5 Niin hän meni ja teki Herran sanan mukaan: hän meni ja asettui Keritin purolle, joka on Jordanin itäpuolella.

6 Ja kaarneet toivat hänelle leipää ja lihaa aamuin sekä leipää ja lihaa illoin, ja hän joi purosta.

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=1. Kun. 17:1&rnd=1394112607084

Kaarnetta, eli korppia, on pidetty aina viisaana lintuna.

Kaarneen rooli on tosiaan ristiriitainen. Ehkä sillä on aina ollut valoisa ja pimeä puoli.

"Viisaaksi ja pitkäikäiseksi tiedetty korppi on kiehtonut ihmisiä eri puolilla maailmaa kaikkina aikoina.
        Monissa kulttuureissa sitä on arvostettu positiivisesti viisautensa vuoksi. Esimerkiksi intiaanien vanhoissa uskomuksissa korppi toi ihmisille ymmärrystä ja valoa, jota ilman eläisimme "ikuisessa pimeydessä".
        Korppia arvostettiin suuresti myös antiikin Kreikassa ja Roomassa. Kristinuskon myötä lintuun alettiin länsimaissa kuitenkin liittää vahvasti negatiiviisia piirteitä.
        Korppi alkoi tietää kuolemaa. Koska kukaan ei halunnut nähdä kuolemanlintua pihallaan, alettiin korppeja vainota."
        http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/korpista_on_moneksi_76740.html#media=76738

Tästä on paljon mainintoja, mutta en ole perehtynyt aiheeseen oikein syvällisesti.
        Muistan myös sellaisen lukeneeni, että kaarne sai pahan maineen, kun se ei palannut Nooan luo vaan katosi omille teilleen.
        No, kaarneen rooli mytologiassa oli vain sinujuonne, joskin kiinnostava, myös sen status Raamatussa.

• porinpojka

Minulle Jumala on pyhä, ja kaikki hänen tekonsa ovat pyhiä. Myös silloin kun hän tuhoaa pahuutta maan päältä.

Ihmiset eivät ymmärrä olevansa pahoja, koska vertailevat itseään vain muihin ihmisiin.

Tämä asia on pysäyttänyt minut raamatussa usein, lukekaa mitä Johannes kertoo kun Jeesus ilmestyi hänelle kirkkaudessaan ja pyhyydessään.
      Muistakaa että raamattu sanoo että Johannes oli Jeesuksen rakkain opetuslapsi (uskon tämän johtuvan Johanneksen poikkeuksellisen rakastavasta ja laupiaasta sydämestä) ja hän usein nojasi Jeesuksen rintaa vasten ja oli kuin oma poika Hänelle.

Ilm.1

14 Ja hänen päänsä ja hiuksensa olivat valkoiset niinkuin valkoinen villa, niinkuin lumi, ja hänen silmänsä niinkuin tulen liekki;
      15 hänen jalkansa olivat ahjossa hehkuvan, kiiltävän vasken kaltaiset, ja hänen äänensä oli niinkuin paljojen vetten pauhina.
      16 Ja hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä, ja hänen suustaan lähti kaksiteräinen, terävä miekka, ja hänen kasvonsa olivat niinkuin aurinko, kun se täydeltä terältä paistaa.
      17 Ja kun minä hänet näin, kaaduin minä kuin kuolleena hänen jalkojensa juureen. Ja hän pani oikean kätensä minun päälleni sanoen: "Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen,
      18 ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.

Johannes joka oli rakkain ja uskollisin opetuslapsi, ainoa joka oli Jeesuksen vierellä Hänen kuolemaansa asti, kertoo että kun hän näki Jeesuksen hän kaatui niinkuin kuolleena maahan. Mitenkä luulette että meille käy? Rintarottingillako luulette pystyvänne seisomaan Hänen edessään?

• Jaa ettäkö mikä on maailmassa kaikkein pyhintä?

Se on raha!

• varmaa tietoa

"Muta palataanpa pyhään. Olisiko se alkujaankin kristillinen käsite?"

Pyhä on johdos sanasta pyh. Vielä pahempi on pyhämpi ja lopulta pyhin. Käyttökieleen pyhämmästä on jäänyt lyhyen naseva pyhä.

Pyh keksittiin alun perin, kun hihhulit yrittivät levittää kristillistä potaskaansa. Heille vastattiin pyh. Jos se ei riittänyt, sanottiin pyhämpi ja lopulta pyhin. Näin pyhä liitettiin kuuluvaksi kristillisyyteen, kuten asiallisesti pitääkin. On tehokkaampaa sanoa heti pyhä kuin pelkkä pyh.

• Buah-hah-hah-haah!

Ateismi on johdos sanasta pyh. Vielä pahempi ja pahin on lopulta ateismi. Käyttökieleen pahimmasta jumalattomuudesta on jäänyt lyhyen naseva pyh.

Pyh keksittiin alunperin kun hihuatet yrittivät levittää ateistista potaskaansa. Heille vastattiin pyh. Jos se ei riittänyt sanottiin pyhempi, ja lopulta pyhin. Näin pahin liitettiin kuuluvaksi ateismiin kuta asiallisesti pitääkin. On tehokkaampaa sanoa heti "pyh" kuin pelkkä "pyhä".

• varmaa tieto
        Buah-hah-hah-haah! kirjoitti:

Ateismi on johdos sanasta pyh. Vielä pahempi ja pahin on lopulta ateismi. Käyttökieleen pahimmasta jumalattomuudesta on jäänyt lyhyen naseva pyh.

Pyh keksittiin alunperin kun hihuatet yrittivät levittää ateistista potaskaansa. Heille vastattiin pyh. Jos se ei riittänyt sanottiin pyhempi, ja lopulta pyhin. Näin pahin liitettiin kuuluvaksi ateismiin kuta asiallisesti pitääkin. On tehokkaampaa sanoa heti "pyh" kuin pelkkä "pyhä".

Älä vääristele kristilliseen hihutyyliin tosiasioita! Kristilliset "lähimmäisrakkaat" ovat suurin PYH maailmassa, koska he vihaavat ihmisyyttä ja haluavat tehdä ainokaisesta elämästä eli maanpäällä olevasta elävästä hel-vetin. Sellaisille PYHille pitääkin sanoa PYH!

• Ja pah!
        varmaa tieto kirjoitti:

Älä vääristele kristilliseen hihutyyliin tosiasioita! Kristilliset "lähimmäisrakkaat" ovat suurin PYH maailmassa, koska he vihaavat ihmisyyttä ja haluavat tehdä ainokaisesta elämästä eli maanpäällä olevasta elävästä hel-vetin. Sellaisille PYHille pitääkin sanoa PYH!

Ateistiset "lähimmäisrakkaat" ovat suurin PAH maailmassa koska he vihaavat ihmisyyttä ja haluavat tehdä ainokaisesta elämästä nihilistisen hellvetin, sellaisille PAHille pitää sanoa PAH!

• kuolehan jo
        Ja pah! kirjoitti:

Ateistiset "lähimmäisrakkaat" ovat suurin PAH maailmassa koska he vihaavat ihmisyyttä ja haluavat tehdä ainokaisesta elämästä nihilistisen hellvetin, sellaisille PAHille pitää sanoa PAH!

Voihan häpy henki sentään! Hihhuliset ihmisvihaajat ovat kautta aikain olleet pahimpia petoja. He ovat tappaneet konstilla jos toisella viattomia ihmisiä mielivallassaan miten ovat mielineet. PYH ja PAH sellaiselle "lähimmäisrakkaudelle"!

• PYH ja pah!
        kuolehan jo kirjoitti:

Voihan häpy henki sentään! Hihhuliset ihmisvihaajat ovat kautta aikain olleet pahimpia petoja. He ovat tappaneet konstilla jos toisella viattomia ihmisiä mielivallassaan miten ovat mielineet. PYH ja PAH sellaiselle "lähimmäisrakkaudelle"!

Ja ateistit häpäisevät sen mikä on Pyhää.

Näinhän se menee:

Voi häpy sentään!

• PYH tekopyhille
        PYH ja pah! kirjoitti:

Ja ateistit häpäisevät sen mikä on Pyhää.

Näinhän se menee:

Voi häpy sentään!

Kuten sanottua, kristittyjen pyhä tulee pyhistä.
        Tarkemmin sanottuna tekopyhistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3898
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      352
      3015
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      13
      1937
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1655
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1109
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      964
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      811
    9. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      67
      779
    Aihe