pillereistä ja sisätutkimuksesta..

epätietoinen

minkäs ikäisenä täällä on porukka alottanu pillereiden käytön? käytättekö pillereitä vain ehkäisyn tarkoituksena vai jonain muunakin hyödykkeenä? ja eikö sisätutkimuksessa ole aina käytävä ennen ku aloittaa pillerit, omaksi hyödyksihän se on ja ei kai se voi olla Niin Kamalaa jos melkein jokainen suomalainen nainen joutuu niisä käymään?! haluaisin kuulla ajatuksia ja mielipiteitä asiasta :)

6

1336

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miu

Mä aloitin 16-vuotiaana, aluksi koska oli epäsäännölliset menkat ja vakkarisuhteessa tietty ehkäisynä myöskin.
      On käytävä sisätutkimuksessa, eikä se ole ollenkaan paha. Mulle ainakin lääkäri selittää vieläkin koko tutkimuksen ajan mitä hän on milloinkin tekemässä. Muutenkin on tosi rento ja mukava, uskoisin että suurin osa on sellaisia... (paitsi ehkä neuvoloissa joissa ei aina ole välttämättä gynekologia...)

• Miina

Moi!

Aloitin pillerien syönnin 17-vuotiaana, ehkäisytarkoituksessa. Serustelin vakavasti yhden pojan kanssa, meillä hajosi 6kk:n aikana pari kortsua joten hakeuduin neuvolaan pillereitä hankkimaan.

Minulle tehtiin sisätutkimus n. viikko sen jälkeen kun olin aloittanut pillerit. Pillerit sain neuvolan sairaanhoitajalta ja sisätutkimuksen teki alueeni omalääkäri.

Kyseessä ei ollut mikään kamala operaatio, ei edes otettu papa-koe (joka voi tuntua hieman ikävältä, mutta ei pahemmalta kuin hb-koe) tutkittiin vain, että sisäelimet ovat kunnossa.

Kyllä siitä selviää, ja jos ei halua mieslääkäritä (tai naislääkäriä) kannattaa ilmaista tämän. Potilaalla on oikeus valita lääkärinsä.

t: Miina

• n24

Olin käynyt noin vuotta aiemmin sisätutkimuksessa ja kun menin (eri lääkäriltä) hakemaan pillereitä (päädyin e-laastariin) niin hän sanoi ettei sisätutkimus ole välttämätön. Antoi siis minun päättää että tehdäänkö vai ei. Käsittääkseni vaikkei koskaan olisi tehty sisätutkimusta voi e-pillerit saada, sillä neitsyille voi sisätutkimus tehdä kipeääkin jos immenkalvo on kovin tiukka.

Elämäni ensimmäinen gynekologikäynti (vasta parikymppisenä!) oli miesgynellä, joka oli mielestäni huipputyyppi! Hän nimittäin sanoi että ei se sisätutkimus mikään pakollinen juttu ole, eiväthän miehetkään käy muniaan tarkistuttamassa kerran vuodessa! Eri asia sitten on, jos pelkää sukupuolitautia tms. Papa-testiä tärkeämpää taas omasta mielestäni tsekata itse tai tarkistuttaa lääkärillä rinnat, sillä rintasyöpä on naisten yleisin syöpä eikä kohdunkaulansyöpä (http://www.roche.fi/portal/eipf/Finland/Finland_Portal/roche.fi/yleistasyovanhoidosta).

Kaiken kaikkiaan: ei se sisätutkimus niin hirveä juttu ole. Ja ainakin kun se on kerran tehty niin tiedät että sulla (toivottavasti) on kaikki osaset oikealla paikallaan ja ainakin päällisin puolin toimivat :)

• epätietoinen

kaikkien teidän kokemukset vaikutti myönteisiltä, eli voi siis sanoa että turhaan sitä jännittää. kaikkien naistenhan siellä tulee kuitenki joskus käydä. näkeekö gynekologi tekemässään tarkastuksessa, että onko raskaana?

• maskotti

kävin hakemassa ekat pilleri ehkäisyksi 19v. jännitin todella paljon gynelle menoa,mutta lääkäri oli todella mukava ja jännitys helpottui. jäi sellainen tunne,ettei tämä niin kamalaa ole ja kaikki gynellä käyvät.

käytin pillereitä n. vuoden ns.turhaan,vakkei ehkäisyn tarvetta ollut säännöllisten kuukautisten
      takia.

ensin lääkäri kyseli suvussa olevista sairauksista,onko rintasyöpää,maksasairauksia,
      laskimotutkoksia tai sydän-ja verisuonitauteja.
      ja kyselee kuukautisten alkamisikää ja säännöllisyyttä.
      mittasi verenpaineen ja teki sisätutkimuksen.
      papanäytettä ei otettu,koska oltiin käytetty
      kumia poikaystävän kanssa. otettiin seuraavalla
      kerralla.

muistaakseni kyseisen lääkärin nimi oli tuulikki lehtonen ja ottaa vastaan ainakin tapiolan gynekologikeskus adinassa.

• mukava mieli

Itselläni oli onnekseni todella miellyttävä naislääkäri, kun pillereitä menin 19-v hakemaan. Kysyi olenko harrastanut seksiä, ja kun vastasin, että en, niin ei meinannut uskoa :) Selitti koko ajan mitä teki, ja varoitteli vielä seuraavasta 4 vk, jottei raskaus vaan ala, sillä ihan heti pillereihin ei voi luottaa 100%, varsinkin, kun ne pitää aloittaa vasta seur. menkkojen alkamispäivänä - itselläni siis piti odotusaikaa vielä lisätä 3 viikolla.

Jäi todella miellyttävä olo tarkastuksen jälkeen, ja sen jälkeen olen aina "innolla" mennyt tutkimuksiin tarpeen vaatiessa, sillä omasta terveydestähän siellä on kyse. Tosin juuri edellinen lääkärini oli todella tympeä, ja olen tosi onnellinen, ettei hän ollut "ensimmäiseni". Eli lääkärillä tosiaan on väliä, jos tulee huono kokemus, niin suosittelen vaihtamaan lääkäriä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      29
      5504
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4104
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3217
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      51
      2860
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      287
      1362
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1318
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1219
    8. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1149
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      397
      1126
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      217
      1126
    Aihe