Taka-ajovalo käyttöön!!

jussi_3

20

236

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on

Mullakaan ei Suomeen tuodussa ole herkkyyssäätöä. Muihin maihin vietävissä on. Se vaan pirullista, kun panee manualisesti, ne jää aina päälle.. Kun on tottunut automatiikkaan vuosia..

• näkyvä

Saahan niitä muutama eken hälyttimiä jotka hälyttävät, jos valot jää päälle. Eri juttu taas on, että muistatko kytkeä ne päälle, kun polkaiset liikenteeseen. Itse en osta koskaan tuollaisia autoja, joissa em.ominaisuudet. Näistähän päättäjät voisivatkin tehdä yhdessä EU maitten osalta autonvalmistajillelle reklamaation valojen osalta. Pelittiväthän nuo joissakin automalleissa jo -80 luvulla...

• näkyvä kirjoitti:

Saahan niitä muutama eken hälyttimiä jotka hälyttävät, jos valot jää päälle. Eri juttu taas on, että muistatko kytkeä ne päälle, kun polkaiset liikenteeseen. Itse en osta koskaan tuollaisia autoja, joissa em.ominaisuudet. Näistähän päättäjät voisivatkin tehdä yhdessä EU maitten osalta autonvalmistajillelle reklamaation valojen osalta. Pelittiväthän nuo joissakin automalleissa jo -80 luvulla...

Kyllä ainakin minulla syttyy ajo ja takavalot palamaan jos on vähänkin hämärää esim. Helsinginkadulla rautatiesillan alla syttyy valot ja sammuu sen jälkeen. Ei tietenkään ole mikään ongelma eikä paljoa vaadittu jos kääntää manuaalisesti valot päälle. Ihmettelen vain miksi jotkut vaatii takavaloja kirkkaalla päivänvalossa?

• ei hälyistä pulaa
        näkyvä kirjoitti:

Ne ajovalot jää päälle, kun sammuttaa auton ja jää siihen istuman, sama tankatessa.

• ei hälyistä pulaa kirjoitti:

Ne ajovalot jää päälle, kun sammuttaa auton ja jää siihen istuman, sama tankatessa.

Valot ovat ns. saattovalot, mitkä palaa noin 30 sek senjälkeen kun on aukaissut oven. Jos et avaa ovea silloin valot palaa noin 30 min. Tietenkin, että olet sammuttanut moottorin.

• 14+9
        autoilija kirjoitti:

Valot ovat ns. saattovalot, mitkä palaa noin 30 sek senjälkeen kun on aukaissut oven. Jos et avaa ovea silloin valot palaa noin 30 min. Tietenkin, että olet sammuttanut moottorin.

Kyllä minun autossani, päiväajovaloilla ajettaessa, kaikki valot sammuvat kun vaihteenvalitsin siirretään P asentoon. Vasta kun auton sammuttaa ja avaa oven, niin poistumisvalot syttyvät. Poistumisvalonjen päälläolon keston voi sitten säätää auton asetuksista 30 sekunnista viiteen minuuttiin.

• 14+9 kirjoitti:

Kyllä minun autossani, päiväajovaloilla ajettaessa, kaikki valot sammuvat kun vaihteenvalitsin siirretään P asentoon. Vasta kun auton sammuttaa ja avaa oven, niin poistumisvalot syttyvät. Poistumisvalonjen päälläolon keston voi sitten säätää auton asetuksista 30 sekunnista viiteen minuuttiin.

Minulla jää ajovalot palamaan aina siihen asti, kun olet noussut autosta ja on mennyt 30 sek. Tietenkin päivä/huomiovalot sammuvat kun moottorin sammuttaa.

Minulla on viiksessä neljä asentoa on 0 asento missä syttyy vain huomiovalot ja parkkivalo asento ja ajovaloasento ja automaatti asento siinä syttyy huomiovalot jos on kirkas päivä ja ajovalot jos on pimeää tai hämärää

• EU:n kaveri

Ne ledit on huomiovalot joita käytetään päiväsaikaan että lähestyvä ajoneuvo näkyisi paremmin. Eli silloin ei tarvitse käyttää yövaloja jotka on suunniteltu valaisemaan tietä.

Kun käytetään lähi- tai kaukovaloja eli ajovaloja palavat takavalotkin.

Ajokortti on pakollinen (ajokortita ajo on rikos vaikkei sitä itse tietäisi), eli on opetettu muutakin kuin se että ei saa ajaa kännissä. Jos ei oppi ole mennyt perille (vaikka se kännissäajo) niin Poliisin tehtäviin kuuluu tuo liikennevalvonta.

Olennaisia osia huomio- ja lähivalojen eroista ei tässä voi alleviivata, joten kertaaminen ei ole pahasta kenellekään:

Tieliikennelaki 36 § (finlex.fi)

"Valojen käyttö ajettaessa
      Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)

Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.

Kaukovalojen käyttö on kielletty:

1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin"

TLL 33 b §

"Liikennemerkillä osoitetussa tunnelissa ajaminen

Liikennemerkillä osoitetussa tunnelissa ajoneuvoa ei saa peruuttaa eikä kääntää tulosuuntaan. Ajoneuvon saa pysäyttää ja pysäköidä vain hätätilanteessa, jolloin on pyrittävä käyttämään tähän tarkoitukseen osoitettuja alueita. Jos pysäytys pitkittyy, ajoneuvon moottori on sammutettava. Ajoneuvossa on käytettävä ajovaloja"

• diipadaii

Ei takavalot tietä valaise.

• EU:n kaveri
        diipadaii kirjoitti:

Ei takavalot tietä valaise.

Olen kanssasi samaa mieltä.

Mutta kerron tarkennuksesi että ne takavalot syttyvät silloin kun ne tienvalaisu-ajovalot syttyvät. Ja päivällä kun on huomiovalot ei niiden tarvitse palaa kun ei päälleajoriskiä varsinaisesti ole.

Lumipyryssä tosin jotkut voivat ajaa sokkona ja törmätä edelläajavaan (jarruvalot tosin toimivat kaikissa valoasennoissa, jokaisessa valtiossa), tosin silloin on tuo ajovalopakko: "Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa ... näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut."

Vaan Poliisin tehtävä on jakaa huomautuksia tai sakkoja muustakin riskikäyttäytymisestä kuin mopojen virittämisistä tai autoilijoiden ylinopeuksista.

Ja minulla on silmälasit ja olen puhdistanut autoni tuulilasin sisäpuolelta. Tiedän että siltä osin olen "parempi kuski".

• ????????????????????

Mikä on Taka-ajovalo????????????????????????????

Harmittaako että sinulla on " vanha auto " ???????????????

• valoa päivään

"Mikä on Taka-ajovalo????????????????????????????"
        Tulee ekana mieleen peruutusvalo, sehän palaa taaksepäin ajaessa...

• se toimii.....

""""" "Mikä on Taka-ajovalo????????????????????????????"
      Tulee ekana mieleen peruutusvalo, sehän palaa taaksepäin ajaessa... """"""

No eikö se selviä jo tuosta nimestäkin, takana oleva valo joka on kytketty päälle kun autolla ajetaan.

• huomiovaloa

"No eikö se selviä jo tuosta nimestäkin, takana oleva valo joka on kytketty päälle kun autolla ajetaan."

Ei takana ole mitää ajovaloja...

Ja minkä he***tin takia ne takavalot ei pala huomiovalojen (ns. päivävalot) kanssa ???
        Omassa autossa on tarvike led huomiovalot ja kytkin takavalot palamaan niiden kanssa, edessä palaa siis vain nuo ledit..

Kyseessä itse keksitty kytkentä yhdellä normi releellä, salaisena aineksena pari diodia...

• tyhmät kuskit pilaa
        huomiovaloa kirjoitti:

"No eikö se selviä jo tuosta nimestäkin, takana oleva valo joka on kytketty päälle kun autolla ajetaan."

Ei takana ole mitää ajovaloja...

Ja minkä he***tin takia ne takavalot ei pala huomiovalojen (ns. päivävalot) kanssa ???
        Omassa autossa on tarvike led huomiovalot ja kytkin takavalot palamaan niiden kanssa, edessä palaa siis vain nuo ledit..

Kyseessä itse keksitty kytkentä yhdellä normi releellä, salaisena aineksena pari diodia...

uusissa autoissa on "VIISAAMPIEN" ihmisten määrämät valojärjestelmät ja he ovat päättäneet ettei päivänvalossa tarvita takavaloja turhaan poltella, säästöä ja päästöjä näet. Kaikki on ihan hyvin kunhan autoilijat viitsisivät hiukan panostaa tuntemaan autonsa ja ymmärtämään vastuunsa muita kohtaan, eli sytyttämään valot kun niitä tarvitaan. Ei siinä ole sen kummallisemmasta asiasta kyse.

• tarkoittaa

vissiin niitä jotka tulevat perseedellä vastaan

• ei taakse valoa.

" Ja minkä he***tin takia ne takavalot ei pala huomiovalojen (ns. päivävalot) kanssa ???
      Omassa autossa on tarvike led huomiovalot ja kytkin takavalot palamaan niiden kanssa, edessä palaa siis vain nuo ledit.. "

Minäkin kytkin itse päiväledit, ja jouduin tekemään paljon hommia että sain pelaamaan
      ILMAN takavaloja. No, nyt palaa vain edessä, niinkuin EU pykälät määrää.

• yksimonienpuolesta

Viestiketju näyttää olevan tyhjentävä selvitys ajovaloista, päiväajovaloista ja päivällä pimeänä olevista takavaloista.

Vielä kaipaan selvitystä siihen, mikä automatiikka sytyttää joihinkin autoihin sumuvalot kaikilla keleillä. Jopa päivänvalossa.

Niissäkin voisi olla manuaalinen säätö.

• P e n t t i

Mistä näitä vinkujia riittää. Siis mikä on ongelma sillä joka valittaa että kun havaitsee auton jolla ei ole takavaloja niin sen pitäisi kytkeä takavalot että hän havaitsisi sen.
      Täh?

• Eihän siinä ole ongelmaa, jos liikkeellä on vain kaksi autoa.

Ongelma on ehkä yleisempi Lapista eteläänpäin tultaessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      122
      3929
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      313
      2031
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1801
    4. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      105
      1717
    5. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1680
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      439
      1661
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      435
      1500
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1266
    9. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      53
      1222
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      421
      1181
    Aihe