jatkuva krooninen nuha? ei jaksa enää!!!

hermojen menetys

Hei

Minulla tutkittiin vuosi sitten paheneva krooninen vesinuha. Minulle on tehty rhinometria, prick.tesit, nenän käytävät tsekattu jne...

Kuitenkin sain lääkkeeksi vain kortisonisumutteet. Tosiasiassa nenän tukkoisuus pahenee vain ja vaivaa minua. Tämä häiritsee työtä, opiskelua jne... nenäni vuotaa jatkuvasti. En vain kestä tätä enää. Vasen sierain on aina tukossa. Ei todella ole ihailtavaa istua työpaikalla ja kaivaa 5 minuutin välein asiakkaan edessä nenäliinaa.
Mua oksettaa kieltämättä jo itseänikin tama ainanen niiskutus. Ja kyllä ihmiset ovat huomautelleet tästä. ¨Ja nenäkannu ei auta!

Joten miten etenen, tähän on pakko olemassa keino miten laukaista tama edelleen pahentunut kierre! Mitä sanon lääkärille että saan apua? Mitä vaihtoehtoja minulla on? Mulla on niin monta työvuotta edessä, että tähän on pakko olla joki ratkaisu?!

Ei voi olla normaalia että vasen sierain on jatkuvasti tukossa ja vuotaa aina? Kai nyt tälläiselle oikeasti tehtäisiin jotain? Mulla on aina turvonnut olo poskenseudulla? Antibioottejakin menee pari vuodessa?

10

3018

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinennuhainen

      Tablettilääkitys allergiaan? Itselläni on Nasonex (ei juurikaan auta), Xyzal ja Revitelle. Silti nenä vuotaa.

    • 37v nokka tukossa

      Sama vika, paitsi että valtaosan ajasta on molemmat sieraimet tukossa. Ja se pieni vesinuha. Ollut jo muutaman vuoden.

      Lääkärissä olen asiasta käynyt monestikin. Eivät ole osanneet auttaa. Tämä kun on ympärivuotista eli ei ole eroa vuodenaikojen välillä eikä siinäkään, että missä aikani vietän. Olen oleillut välillä muutaman viikon toisella paikkakunnalla. Nenä on auennut spontaanisti parin viime vuoden aikana vain kahdesti ja silloinkin vain muutamaksi päiväksi kerrallaan.

      Allergiatestit on tehty. Ei niiden mukaan allergioita. Astma todettiin v. 2008 aikuisiällä, mutta koska allergioita ei löytynyt niin se todettiin ns. sisäsyntyiseksi eli ei-allergiseksi. Toki määrättiin nenään kortisonia sisältävä reseptisuihke nimeltä Nasofan. Silloin ei vielä ollut niin tukkoinen nenä, mutta ainainen nuha kyllä. Nasofan kuivatti limakalvoja ja nenä rupesi vuotamaan verta, joten vaihdettiin jossain vaiheessa uudempaan Nasonexiin, jolla poistui verenvuoto-ongelma.

      Nenän tukkoisuus on lisääntynyt vuodesta 2011 tähän päivään saakka, Nasonexia käyttäessä. Lopetin sen testimielessä vuosi sitten muutamaksi kuukaudeksi. Ei mitään vaikutusta. Aloitin taas uudestaan. Ei mitään eroa sittenkään. Aina tukossa ja kirkasta limaa tulee. Olen kokeillut myös reseptittä saatavia allergiatabletteja sekä suihkeita, mutta ei niistäkään ole tähän ollut apua.

      Lääkäreillä ei ole hajuakaan että mistä tällainen voisi johtua. Yksi sanoi tosin, että tämäntyyppinen oireilu on lisääntynyt hänen potilaillaan viime aikoina. Sepä kiinnostavaa, mutta ei valitettavasti auta ketään, koska lääkäreillä ei ole muuta neuvoa kuin ne kortisonisuihkeet nenään ja jos ne eivät auta niin se on sitten voi voi.

      Olen asennoitunut niin että kai tämä on sitten loppuiän vaiva. Pahimpina päivinä laitan Nasolinia että saan syödyksi (jos nenä on ihan täysin tukossa niin että happi loppuu pureskellessa ja on vaikea nielaista) tai saan nukahdettua. Harvakseltaan kuitenkin turvaudun niihin, ettei tukkoisuus ainakaan pahene pitkällä tähtäimellä niistä suihkeista.

      Niin, ja koti on tutkittu että täällä ei ole mitään homeongelmaa. Ilmanlaatu on kotona tiettävästi hyvä. Yksi todella tarkkanokkainen ja älyttömän allerginen sukulainen on yöpynyt täällä ja hänen ilmanlaatuarvioonsa voi yleensä luottaa. Myös terveystarkastaja on tehnyt täällä mittaukset eikä mitään vikaa.

      Kaupungin ilmanlaatu on tosin lähes aina vain tyydyttävä tai välttävä, harvoin hyvä. Näin siis Helsingissä. Pm 2,5 hiukkasia on tällä alueella aina vähän liikaa. Voisiko johtua sitten siitä, en tiedä.

      Mutta jos joku joskus keksii jonkin vippaskonstin millä tästä nenäpulmasta pääsisi eroon, olisi se kyllä mahtavaa.

      • 37v tukkonenä

        Edellinen jatkaa vielä, että nenähuuhtelukannu on käytössä täälläkin. Ei kuitenkaan koko aikaa. Niinä päivinä jolloin nenä on hetkellisesti sen verran auki että kannua pystyy käyttämään. Jos nokka on täydellisesti tukossa, näköjään myös se väliseinämässä oleva aukko on ummessa eikä nenäkannun vesikään mene silloin nenästä (tai siis siitä väliseinämässä olevast reiästä, sieraimesta toiseen) läpi tai se menee vain tipoittain, jolloin nenähuuhtelu kestää ikuisuuden.


    • onkohan vakavaa

      Myös minun vasemmasta sieraimesta on vuotanut ainakin 5 vuotta, mutta nyt on ollut vaikeaa viimeiset kuusi päivää.
      En tiedä onko minulla flunssa tai keuhkokuume. Nenä vuotaa jatkuvasti ja kurkussa niin paljon limaa että luulen tukehtuvani öisin, en pysty nukkumaan sen tähden
      Kuumetta on vähän, tunnen kuumeen hajun.
      Onneksi ei ole tarvinnut mennä töihin, sillä olen aivan voimaton. Olen juuri ja juuri jaksanut hoitaa kotihommat mutta täytyy levätä välillä.
      Olen ottanut paracetamolia ja Kvilla nimistä liman irroittamiseksi.

    • 3+3

      allergia?

      jätä viljat

    • Juuso420

      Menkää töihin

    • Anonyymi

      Siis 2014 alkanut ketju tämä, nyt eletään jo v. 2023. Onko kukaan teistä saanut mitään helpotusta vaivaan?

      Minulla alkoi lähes päivittäinen erittäin voimallinen aivastelu ja vesinuha sekä myös niistäessä kirkas limaisuus nenästä viime keväänä kerrostaloasunnossamme. Olimme mökillä kesästä lukien 7kk (vanhuuseläkeläinen) ja sama jatkui siellä. Vuodenajalla ei ole muuten vaikutusta, mutta tuntuu, että kesällä tilanne ei ollut näin paha kuin kevällä ja syksyllä.

      Usein pihalle mennessäni syksyllä se laukaisi heti aivastuskohtauksen, yleensä 3 voimakasta aivastusta peräkkäin, silmien valuminen ja näitä edeltää voimakas terävän piston tunne syvällä nenäkuorikoissa. Pahimpina päivinä aivastan kymmeniä kertoja. Joskus on 1- korkeintaan 3 pv välissä ettei tätä ilmene. En tiedä, mikä tämän laukaisee. Meillä on kissa, mutta sen läheisyydessä tämä ei pahennu ja usein tosiaan aivastuskohtaukset ja sitä seuraava huomattava liman ja/tai vesinuhan eritys tulevat todennäköisemmin, jos lämpötila vähänkään muuttuu mennessäni viileämpään tai tuuleen.

      Tammikuusta lähtien, n. kuukauden minulla on ollut aamuisin nielu täynnä sitkeää limaa, johon pelkään tukehtuvani, jos vahingossa hengitän suun kautta unissani. Kiire on herättyä juoda runsaasti, että saan huuhdottua nielustani sitkeän paksun liman alas.

      Mieleen on tullut sekin, voisiko syynä olla meidän ilmatilaamme tehtävät lentoruiskutukset. Syksyllä kävi usein niin, että sain joka kerta ulos mennessäni, jo muutaman henkäisyn jälkeen valtavan aivastelukohtauksen ja sitten virtasi kirkas lima. Tällöin joka kerta taivaalla näkyi sinne aiemmin ruiskutetut jo levinneet kemikalivanat ja usein oli vielä tuoretta vanaa tulossa samaan aikaan yläpuolellamme (mistä tosin tuskin olisi mitään ehtinyt vielä valua alas hengitysilmaamme). Jostain luin, että Suomessa tehdään lentoruiskutuksilla jotain nanopartikkelikokeita, Suomihan on myyty vapaaksi riistaksi näihin kokeisiin. Kuulemma Tarja Halonen aikoinaan allekirjoitti paperin, että kuka vain voi tulla tekemään ilmakehällemme mitä haluaa. (Tätä en ole tarkistanut, mutta en enää hämmästy mitään.) Valtamediassa on uutisoitu kerran suomalaisen naisen sateentuottamistutkimuksista lentoruiskutuksin, minkä rahoittajana oli Arabiemiraatit. Tällöin ainakin Etelä-Suomessa satoi vettä kaatamalla koko kesän ja oli vain pari aurinkoista päivää... En ole mikään "salaliittoteoreet1kko", mutta lentoruiskutukset ovat ihan jokaisen silmin nähtävissä. Siitä vain meille ei kerrota, mitä ne ruiskuttavat ja miksi.

      Siis onko kukaan tämän näkevä saanut mitään helpotusta päivittäiseen aivasteluun ja vesinuhaan/kirkkaaseen limaan ja mahd. aamulimaisuuteen nielussa????
      Mikä vain, mikä voisi auttaa!!!!!!! Monilla on paljon rankempaa, tiedän, mutta elämä tuntuu raskaalta tämän liman keskellä, kun ei oikein jaksaisi aina puhuakaan, kun happi loppuu kesken, koska hengittäminen käy vain suun kautta. Ja syöminen on rankka suoritus sekin. Eikä pelkästään suun kautta hengittäminen ole hyväksi hampaillekaan.

      • Anonyymi

        Jos kurkussa on limaa, niin voiko olla refluksiin liittyvää? Siis sellainen muoto, joka ei tunnu missään. Ei rinnan polttelua tai muuta.


    • Anonyymi

      Minullakin on krooninen nenänvuoto, mutta tukkoisuutta ei tosin ole. Vuoto on ihan "vettä", ei ole ollut oikeaa räkää edes flunssassa vuosikymmeniin. Joskus nenä vuotaa, välillä taas ei, ei ole mitään flunssaa mutta jatkuvasti vaivaa. Olen epäillyt allergiaa, pölystä tai vastaavasta.

      Nenänvuotoon on usein auttanut sinkki. Sitä saa tabletteina ihan ruokakaupasta. Pitää kuitenkin muistaa, ettei ota liikaa.

    • Anonyymi

      Onpa tutun tuntuista vaivaa itselläni,kumppanilla ja monilla tutuilla tuntuu olean kumma kyllä jatkuvaa aivastelua ja tukkoisuutta siinä määrin ettei tunnu enään normaalilta.Entä sitten nuo vanat jatkuvasti taivaalla ?mistä me tiedämme mitä paskaa sieltä sydetään niskaan kun yleisesti tuntuu että tänä päivänä kaikki potee jatkuva flunssaakin entä nuo "pandemiat" ja ylikuolleisuudet ?
      IHMETTELEN monen muunkin kanssa tätä aikaa jota elämme ja tuota sairaiden määrää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6560
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2634
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2210
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1886
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe