Ei käyttöä

Jeesukselle

Nuorena meni kaikki päin vittua. Omia mokia, ei kodissa mitään vikaa ollut, akateemiset vanhemmat, ei pulaa mistään, ei rakkaudestakaan. En oikein tiedä edes mikä ja miksi meni pieleen, eivät saaneet vain aisoihin.

Koulukotikin oli lähellä, siltä vältyin. Peruskoulu jäi kyllä kesken. Ja myöhemmin vältyin vankilalta. Nipin napin. Sen verran oli järkeä päässä, että kun tajusin, että tämä oli sitten se vihon viimeinen ehdonalainen ja seuraava on sitten linnaa niin järkiinnyin.

Siihen elämään kuului vahvasti viina, satunnaiset rikokset (kätkentärikoksia, autovarkauksia, rattijuopumuksia ja petoksia) ja pilven poltto. Hällä väliä tyyli.

Olin 22-vuotias kun viisastuin. Se oli yksiselitteisesti vain päätös, ymmärsin ettei tästä näinkään mitään tule. Sain elämäni oikeastaan ensimmäisen työpaikan ja ensimmäisen palkan. Ja hankin vuokra-asunnon, ei tarvinnut pyöriä toisten nurkissa tai rappukäytävissä...

Opettavaisia kokemuksia niiltä vuosilta on, nyt ikää on 40 ja asiat kunnossa. Kouluja tuli käytyä sitten jälkikäteen, ihan hyvä sisätyö, vaimo, tenava ja ihan omistusasuntokin. Aika pian velatonkin. Joku auton kotterokin pihassa. Keskiluokkaa kai.

Mutta koskaan en edes pohtinut, että joku Jeesus minut pelastaisi (kyllä tapasin tietenkin näitä katuevankelistoja joilla oli tarjota oma mallinsa pelastuksesta). Kun tajusin, että pelastusta tässä tarvitaan niin tajusin myös ettei minua pelasta kukaan muu kuin minä itse.

Ja Jeesustelijoille: suurin osa ihmisistä jotka saavat asiansa kuntoon saavat ne kuntoon ilman Jeesusta. Kokemuksieni mukaan harva tarvitsee Jeesuksianne heistäkään jotka laittavat raiteiltaan suistuneen elämänsä kuntoon. Melko harva. Järjen palautumista siinä tarvitaan, ei uskoon hurahtamista.

Ai niin. Tein rikoksia myöhemminkin. Ajokortin ajoin vasta 32-vuotiaana, ajokortitta siihen saakka huristelin. Vain kerran paloin. Osasinhan ajaa jo, ilman kolareita siihen saakka, kun sain kortin rysähti ensimmäisen kerran ja vika minussa. Hah haa... Kortitta oltiin kohtelias liikenteessä ja varovainen. Ei ylinopeuttakaan koskaan.

25

167

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • oikea Jeesus

Pilapaloja kaikki.

• ole vapaa

Iankaikkisen elämän sanat!

Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa. Niin Jeesus sanoi niille kahdelletoista: "Tahdotteko tekin mennä pois?" Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat; ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä." (Joh 6:66-69)

Sinulla on on tietenkin täysi vapaus kääntää selkäsi Jeesukselle, sillä Jumala ei pakota ketään taivaaseen niin kuin tuo ylläoleva raamatunpaikkakin antaa ymmärtää.
      Me uskovaiset pidämme esillä evankeliumia, koska se on tehtävämme ja itsekukin saa itse valita, missä viettää iankaikkisuuden kuoleman jälkeen.

• Rapanhapakko

>>>
        Me uskovaiset pidämme esillä evankeliumia, koska se on tehtävämme ja itsekukin saa itse valita, missä viettää iankaikkisuuden kuoleman jälkeen.

• en pelottelisi, mutt
        Rapanhapakko kirjoitti:

>>>

"toinen henkilö" rapanhapakolle
        Ymmärrän suuttumuksesi. Itsekin olen kuitenkin uskoon päätynyt ja "helvettikysymys" on ahdistava puhumattakaan, kun siitä pitää muistuttaa, jos toiselle hengellisistä asioista haluaa kertoa. Sitä haluaisi niin mielellään puhua, mitä hyviä asioita ne parhaimmillaan tuovat tässä ajassa ja sitten sanoinkuvaamattoman hieno iankaikkinen elämä.

"Sinun täytyy ensin haluta tuota uskontosi pohjakuvitelmaa ja.." Ymmärränkö oikein Sinun tarkoittavan, että uskovat HALUAVAT toisin ajattelijat helvettiin (mitä se sitten loppujen lopuksi onkaan...tietysti jotain ikävää). Jos näin sadistisina meitä pidät, olet erehtynyt. Onko tällainen asenne välittynyt jostakin henkilöstä. Jos helvetin saisi kristinuskosta pois, useimmat uskovat sitä haluaisivat. Mutta kun sieltä ei saisi kerätä vain rusinoita pullasta...Siksi on lähdetty tälle "varoituslinjalle", mikä toteutetaan yksilöllisesti ja joskus loukkaavasti. Asetelma on kiusallinen.

• Rapanhapakko
        en pelottelisi, mutt kirjoitti:

Ymmärrän suuttumuksesi. Itsekin olen kuitenkin uskoon päätynyt ja "helvettikysymys" on ahdistava puhumattakaan, kun siitä pitää muistuttaa, jos toiselle hengellisistä asioista haluaa kertoa. Sitä haluaisi niin mielellään puhua, mitä hyviä asioita ne parhaimmillaan tuovat tässä ajassa ja sitten sanoinkuvaamattoman hieno iankaikkinen elämä.

"Sinun täytyy ensin haluta tuota uskontosi pohjakuvitelmaa ja.." Ymmärränkö oikein Sinun tarkoittavan, että uskovat HALUAVAT toisin ajattelijat helvettiin (mitä se sitten loppujen lopuksi onkaan...tietysti jotain ikävää). Jos näin sadistisina meitä pidät, olet erehtynyt. Onko tällainen asenne välittynyt jostakin henkilöstä. Jos helvetin saisi kristinuskosta pois, useimmat uskovat sitä haluaisivat. Mutta kun sieltä ei saisi kerätä vain rusinoita pullasta...Siksi on lähdetty tälle "varoituslinjalle", mikä toteutetaan yksilöllisesti ja joskus loukkaavasti. Asetelma on kiusallinen.

Sinäkin sanot sen itse, mutta et ole huomaavinasi. Olet kuin saippuapala, kuten uskovaiset aina.

Selvästi sinunkin haluamaasi uskontoon kuuluu se helevetti muille. Uskontosi osana. Vaikka keskityt mieluummin uskontosi muihin, mukavampiin puoliin. Siispä sinä uskontoasi halutessasi ja kannattaessasi tosiaan haluat kaiken ihanan ja hyvän lisäksi sitä helevettiä muille, oli se sinusta uskossasi sivuasia vai ei. Joten pyydäpä anteeksi ja lopeta noin julman maailmanselityksen haluaminen sinäkin.

Et varmaan ole ymmrrävänäsi taaskaan. Johtuneeko, että koet haluamasi maailmanselityksen helevetteineen jotenkin itsestäänselvänä ja helevetin sen valitettavana puolena? Eihän se niin mene. Se ei ole maailman perusasia, monet meistä tavallisistakaan suomalaisista emme perustellusti pidä koko kristinuskon maailmanselitystä totena. Sinä pidät ja sinä aktiivisesti haluat, että maailma toimii niin. Jolloin haluat myös, että toisenuskoiset ja uskonnottomat, mukaanlukien minun ja varmaan sinunkin ystäviäsi ja sukulaisiasi ja kristinuskon suunnasta riippuen jopa yli 90& ihmisistä outuu ikuiseen kärsimykseen, jos eivät ennen kulemaasi tule haluamaasi uskoon.

Jos et käsitä oppisi pahuutta, niin sinähän olet ihan umpipaha itse.myös jos tuo on sinusta sivuasi uskontosi ilosten puolien rinnalla, sekin piittaamattomuus on moraalintajun vajautta-

Vaikka tuo oppisi olisi totta (helevetti toisuskoisille ja uskonnottomille, Jumala kuin VT:n Jumala kaikkine hirmutekoineen), tuohon liittyminen (olisi kuin liittyisi natsipuolueeseen keskitysleiriltä päästäkseen. Jonne leirille moraalisemmat vielä jäävät.

Kuitenkin jos ja kun tuollainen kristinusko ei ole totta, niin sittenhän sinä olet tuplasti perverssi moista maailmanselitystä halutessasi. Vaikka enimmäkseen ajattelisit vain kivempia puolia uskonnostasi, haluat uskontosi mukana myös noita kauheuksia.

Jos syötät "Jeesus pelastaa"... niin eiväthän kaikki voi Jeesukseen uskoa (mieti arabimaita ym) emmekä monet meistä koko uskontoosi... ja sitä apua tarjotessasi sinun edelleen täytyy aktiivisesti haluta sitä uskontosi kuvaamaa helevetin uhkaa.

Joten lakkaa haluamasta moista julmaa, valheellista törkyä, ja joo pyydä anteeksi.

• 3+14
        en pelottelisi, mutt kirjoitti:

"Itsekin olen kuitenkin uskoon päätynyt ja "helvettikysymys" on ahdistava puhumattakaan, kun siitä pitää muistuttaa, jos toiselle hengellisistä asioista haluaa kertoa.""Jos näin sadistisina meitä pidät, olet erehtynyt."

Eli olet päätynyt "itse" vapaasta tahdostasi? Eli olet hyväksynyt helvetin sisältävän maailmankuvan. Eli olet hyväksynyt sen, että toisin ajattelevia voi kiduttaa. Joistain uskovaisista kyllä myös ikävästi paistaa tämä mieltymys helvetillä pelotteluun ja vääräuskoisten helvettiin tuomitsemisen ilo.

"Jos helvetin saisi kristinuskosta pois, useimmat uskovat sitä haluaisivat."

Miksei saisi? Saihan ihminen sen aikoinaan siihen liitettyäkin.

• samanarvoisia olemme
        3+14 kirjoitti:

"Itsekin olen kuitenkin uskoon päätynyt ja "helvettikysymys" on ahdistava puhumattakaan, kun siitä pitää muistuttaa, jos toiselle hengellisistä asioista haluaa kertoa.""Jos näin sadistisina meitä pidät, olet erehtynyt."

Eli olet päätynyt "itse" vapaasta tahdostasi? Eli olet hyväksynyt helvetin sisältävän maailmankuvan. Eli olet hyväksynyt sen, että toisin ajattelevia voi kiduttaa. Joistain uskovaisista kyllä myös ikävästi paistaa tämä mieltymys helvetillä pelotteluun ja vääräuskoisten helvettiin tuomitsemisen ilo.

Miksei saisi? Saihan ihminen sen aikoinaan siihen liitettyäkin.

Minä uskon Jumalaan ja Hänen ilmoitukseensa Raamatussa. Jos en usko Jeesukseen ja Hänen sovitustyöhönsä....jos en ole Jeesuksen puolella, olen Häntä vastaan ja erossa Jumalan rakkaudesta ja pelastuksesta...niin ollen olen turvautunut Jeesuksen vereen, tunnustanut ja katunut syntejäni anoen armoa ja sisälläni on tietoisuus olevani Jumalan lapsi ilman omaa ansiota. Uskovillekaan pelastus ei ole itsestäänselvyys, vaan meidän tulee muistaa kuuliaisuus ja pitää elävä suhde yllä Jumalaan, että olemme valmiit kohtaamaan Luojamme. Pyhä Henki neuvoo ja pitää meidät "hereillä", jolloin sisällämme on rauha ja luottamus pelastuksesta.

Mieltymys pelotteluun.....tuomitsemisen ilo ei ole tervettä. Rakkaus aiheuttaa huolen toisesta ja siksi haluaa kertoa pelastuksesta. Tämä voi vaikuttaa sairaalta, jos Jumalaan ei usko, mutta Jumala vetää meitä Hengelläänkin puoleensa ja voi antaa uskon (harvemmin syntyy rationaalisen ajattelun tuloksena, mutta aina voi rukoilla Jumalaa ilmaisemaan itsensä..Hän on aina tietoinen ajatuksistasi ja lähestyy meitä, kun me lähestymme Häntä).

"Sinusta on muka huolissaan.." Epäluulosi on tiukassa, mutta se voi karista, kuten on käynyt monille tavallasi ajattelevalle. Ihmisenä en voi muuta kuin muistuttaa näistä asioista. Uskon Jumaln puhuvan Sinulle jonakin päivänä.

• Kalapagos (ei kirj.)
        samanarvoisia olemme kirjoitti:

Minä uskon Jumalaan ja Hänen ilmoitukseensa Raamatussa. Jos en usko Jeesukseen ja Hänen sovitustyöhönsä....jos en ole Jeesuksen puolella, olen Häntä vastaan ja erossa Jumalan rakkaudesta ja pelastuksesta...niin ollen olen turvautunut Jeesuksen vereen, tunnustanut ja katunut syntejäni anoen armoa ja sisälläni on tietoisuus olevani Jumalan lapsi ilman omaa ansiota. Uskovillekaan pelastus ei ole itsestäänselvyys, vaan meidän tulee muistaa kuuliaisuus ja pitää elävä suhde yllä Jumalaan, että olemme valmiit kohtaamaan Luojamme. Pyhä Henki neuvoo ja pitää meidät "hereillä", jolloin sisällämme on rauha ja luottamus pelastuksesta.

Mieltymys pelotteluun.....tuomitsemisen ilo ei ole tervettä. Rakkaus aiheuttaa huolen toisesta ja siksi haluaa kertoa pelastuksesta. Tämä voi vaikuttaa sairaalta, jos Jumalaan ei usko, mutta Jumala vetää meitä Hengelläänkin puoleensa ja voi antaa uskon (harvemmin syntyy rationaalisen ajattelun tuloksena, mutta aina voi rukoilla Jumalaa ilmaisemaan itsensä..Hän on aina tietoinen ajatuksistasi ja lähestyy meitä, kun me lähestymme Häntä).

"Sinusta on muka huolissaan.." Epäluulosi on tiukassa, mutta se voi karista, kuten on käynyt monille tavallasi ajattelevalle. Ihmisenä en voi muuta kuin muistuttaa näistä asioista. Uskon Jumaln puhuvan Sinulle jonakin päivänä.

Sinähän olet erikoinen uskova. Sinä jopa tunnut tunnistavan, että aika sadistinen olento tämä Yahwe, kun haluaa käristää ihmisiä ikuisessa tulessa tai keittää heidät elävältä kuoliaaksi.

Sinä toisin sanoen tiedät, että Jumalasi on sadistinen mulkku, mutta tästä huolimatta sinä jatkat hänen palvontaansa. Miksi? Pelkoko sinut jatkamaan?

Toisekseen, miten perustelet sen, että jatkat sadistisen mulkun palvontaa, vaikka tiedät totuuden? Sinä palvot vapaaehoitsesti kyseistä olentoa, vaikka tiedät hänen olevan paha. Osa Hitlerin seuraajista ei tiennyt, mitä kaikkea pahaa Hitler teki eli heillä oli tavallaan syy toimia, kuten toimivat. Sinulla ei tällaista syytä ole.

Miksi haluaisit helvetin pois? Onko se mielestäsi huono tai paha asia? Eikö Jumala olekaan täydellisen hyvä ja muutenkin täydellinen? Miten täydellinen olento voisi luoda, jotain väärää tai epätydellistä?

Yahwe on sairas ja sadistinen murhamies se käy ilmi Raamatusta. On myös sairasta palvoa sairasta olentoa ja vieläpä väittää tämän olevan hyvä, kun on täysin selvää, että näin ole, kun Raamattua lukee.

• Rapanhapakko
        samanarvoisia olemme kirjoitti:

Jep. Kuten selitin, sinä haluat tuota maailmanselitystä hellvetteineen. Kuljet sitten pelottelemassa tai et. Käytännössä sinun täytyy ponnistella vastustaessasi muuta tietoa ja yleistyvää käsitystä, ettei maailmanselityksesi ole totta. Tietysti sinä nautit siitä, muutenhan olisit iloinen ettei se olekaan totta! Mutta sitä vastustat viimeiseen asti.

Joten sinä todella haluat oppisi osana, että esim. minun vaarini kituu ikuisesti, ei ollut uskovainen. Jos et tajua tuon halusi julmuutta, ihan sairashan sinä olet. Psykopaatti.

Sinä vain omasta halustasi lukkiudut tuohon maailmanselitykseesi. Ja vielä kerran, jos sinusta Jeesus on tässä se pelastusköysi, sittenkin sinun täytyy ensin haluta sitä miltä Jeesus muka pelastaa, eli Hellvettiä muille. Kai käsität, että monet kristinuskon suunnat haluavat samaa sinulle, joka olet heidän mielestään vääräoppinen? Muslimeista ja mormoneista (joille mormoneillekin kuulemma Jumala puhuu suoraan) ym puhumattakaan.

Paha, julma maailmanselitys. Joka perustuu silmien sulkemiseen ja valehteluun. Pahantahtoinen pohja jonka päälle kuvittelet itsellesi uskovaisena erikoisasemaa, nöyrää teeskennellen. Hyi.

• Odotetaan...
        Rapanhapakko kirjoitti:

Jep. Kuten selitin, sinä haluat tuota maailmanselitystä hellvetteineen. Kuljet sitten pelottelemassa tai et. Käytännössä sinun täytyy ponnistella vastustaessasi muuta tietoa ja yleistyvää käsitystä, ettei maailmanselityksesi ole totta. Tietysti sinä nautit siitä, muutenhan olisit iloinen ettei se olekaan totta! Mutta sitä vastustat viimeiseen asti.

Joten sinä todella haluat oppisi osana, että esim. minun vaarini kituu ikuisesti, ei ollut uskovainen. Jos et tajua tuon halusi julmuutta, ihan sairashan sinä olet. Psykopaatti.

Sinä vain omasta halustasi lukkiudut tuohon maailmanselitykseesi. Ja vielä kerran, jos sinusta Jeesus on tässä se pelastusköysi, sittenkin sinun täytyy ensin haluta sitä miltä Jeesus muka pelastaa, eli Hellvettiä muille. Kai käsität, että monet kristinuskon suunnat haluavat samaa sinulle, joka olet heidän mielestään vääräoppinen? Muslimeista ja mormoneista (joille mormoneillekin kuulemma Jumala puhuu suoraan) ym puhumattakaan.

Paha, julma maailmanselitys. Joka perustuu silmien sulkemiseen ja valehteluun. Pahantahtoinen pohja jonka päälle kuvittelet itsellesi uskovaisena erikoisasemaa, nöyrää teeskennellen. Hyi.

Jumala kuvaa itseään kiivaana, oikeudenmukaisena ja rakastavana Ainoa todellinen pahuuden lähde on s.aatana langenneen "eneklarmeijansa" kanssa ja tietysti ihmiset, jotka ovat enemmän tai vähemmän liittoutuneet hänee. Jostain syystä Jumala on "paholaiselle" antanut määräajan riehua täällä estäen tahtonsa mukaan hänen tekojaan. Kuitenkin "valtaa" pahan vastustamiseksi on annettu uskoville esim rukouksin. Jumalan ajattelutapaa on ihmisen vaikea kuvitella, joten Häneen uskovana on alistuttava Hänen tahtoonsa. Kuriositeetti on, että ateistit, jotka eivät edes usko Jumalaan, määrittelevät, millainen Hänen tulisi olla.Hänen nimensä on: Minä olen se, joka minä olen. Meidän toiveemme eivät Hänen olemukseensa vakuta.

Omaan uskooni kaikkia vaikuttavia asioita en tiedä (tietysti pyhä Henki..).Mutta minulle, kuten useille muillekin on annettu muutamia niin vakuuttavia todisteita Jumalasta, että kieltäminen on mahdotonta. Koska ne ovat henkilökohtaisia, ne eivät kertomuksena saisi aikaan kuin pilkkaa. Usein olen kokenut olevani kuin tilanteessa, jossa sydän jyskyttäen olen mennyt talon sisälle kertomaan juuri leivitoineeni. Kukaan ei usko. Turhautuneena on täytynyt miettiä, pidänkö turpani kiinni ja pidän salaisuuteni...ihmeistä puhuja koetaan helposti ylpeänä ja muita "hengellisempänä"...Valehtelua ei ole, jos puhuu asiasta, josta on täysin vakuuttunut. Väittely lienee melko turhaa käymältämme pohjalta. Ainoa vaihtoehtoni tässä vaiheessa on pyytää Jumalaa puuttumaan Sinun ja muiden elämään....ilmaista itsensä todellisena, minkä jälkeen on vasta mahdollisuus hengellisiin ratkaisuihin. Lonkalta heitetty pikarukous ei Jumalaa vakuuta, siksi toivon siihen yhtyvän mahdollisimman monen uskovan. "Vanurskaan rukous voi paljon, kun se on harras."

• täydennystä
        Odotetaan... kirjoitti:

Jumala kuvaa itseään kiivaana, oikeudenmukaisena ja rakastavana Ainoa todellinen pahuuden lähde on s.aatana langenneen "eneklarmeijansa" kanssa ja tietysti ihmiset, jotka ovat enemmän tai vähemmän liittoutuneet hänee. Jostain syystä Jumala on "paholaiselle" antanut määräajan riehua täällä estäen tahtonsa mukaan hänen tekojaan. Kuitenkin "valtaa" pahan vastustamiseksi on annettu uskoville esim rukouksin. Jumalan ajattelutapaa on ihmisen vaikea kuvitella, joten Häneen uskovana on alistuttava Hänen tahtoonsa. Kuriositeetti on, että ateistit, jotka eivät edes usko Jumalaan, määrittelevät, millainen Hänen tulisi olla.Hänen nimensä on: Minä olen se, joka minä olen. Meidän toiveemme eivät Hänen olemukseensa vakuta.

Omaan uskooni kaikkia vaikuttavia asioita en tiedä (tietysti pyhä Henki..).Mutta minulle, kuten useille muillekin on annettu muutamia niin vakuuttavia todisteita Jumalasta, että kieltäminen on mahdotonta. Koska ne ovat henkilökohtaisia, ne eivät kertomuksena saisi aikaan kuin pilkkaa. Usein olen kokenut olevani kuin tilanteessa, jossa sydän jyskyttäen olen mennyt talon sisälle kertomaan juuri leivitoineeni. Kukaan ei usko. Turhautuneena on täytynyt miettiä, pidänkö turpani kiinni ja pidän salaisuuteni...ihmeistä puhuja koetaan helposti ylpeänä ja muita "hengellisempänä"...Valehtelua ei ole, jos puhuu asiasta, josta on täysin vakuuttunut. Väittely lienee melko turhaa käymältämme pohjalta. Ainoa vaihtoehtoni tässä vaiheessa on pyytää Jumalaa puuttumaan Sinun ja muiden elämään....ilmaista itsensä todellisena, minkä jälkeen on vasta mahdollisuus hengellisiin ratkaisuihin. Lonkalta heitetty pikarukous ei Jumalaa vakuuta, siksi toivon siihen yhtyvän mahdollisimman monen uskovan. "Vanurskaan rukous voi paljon, kun se on harras."

jatkaisin vielä...en ymmärrä täysin ajattelutapaasi yhdistäessäsi uskon ja sadismin. Olisi järkyttävää ajatella (puhumattakaan toivomisesta) vaarisi tai Sinun iankaikkisesta kitumisesta. Ehkä vaarillesi on annettu armo viimeisillä hetkillään ja Sinulla on elämä edessäsi. Tämä on ahdistava asia, siksi sitä esillä pidetään. Sosiaalisesti (änkytän, jännitän) pelkään ihmisiä...en väkivaltaa. Siksi rajoitetusti puhun pelastuksesta Jeesksesta, ettei Jumala syyttäisi ja kysyisi joskus, miksi en ihmisiä varoittanut jumalattomuudesta.

• satuahannevain
        täydennystä kirjoitti:

jatkaisin vielä...en ymmärrä täysin ajattelutapaasi yhdistäessäsi uskon ja sadismin. Olisi järkyttävää ajatella (puhumattakaan toivomisesta) vaarisi tai Sinun iankaikkisesta kitumisesta. Ehkä vaarillesi on annettu armo viimeisillä hetkillään ja Sinulla on elämä edessäsi. Tämä on ahdistava asia, siksi sitä esillä pidetään. Sosiaalisesti (änkytän, jännitän) pelkään ihmisiä...en väkivaltaa. Siksi rajoitetusti puhun pelastuksesta Jeesksesta, ettei Jumala syyttäisi ja kysyisi joskus, miksi en ihmisiä varoittanut jumalattomuudesta.

"Mutta minulle, kuten useille muillekin on annettu muutamia niin vakuuttavia todisteita Jumalasta, että kieltäminen on mahdotonta."

Ihminen on keksinyt yli puoli miljoonaa eri unkontoa ja jumalaa. Jokaisesta uskonnosta löytyy roppakaupalla sinun kaltaisiasi ihmisiä, jotka ovat saaneet "salaista tietoa" että juuri se heidän uskonsa ja jumalansa on oikea. Harmi vain kun te olette keskenää ristiriidassa :D

"Siksi rajoitetusti puhun pelastuksesta Jeesksesta, ettei Jumala syyttäisi ja kysyisi joskus, miksi en ihmisiä varoittanut jumalattomuudesta"

Eli et saarnaa jumalastasi hyvää hyvyyttäsi vaan teet sen välttääksesi jumalasi mahdollisen vihan. Mitä tämä kertoo sinusta? Mitä tämä kertoo jumalastasi? Kannattaisi miettiä :)

"Kuitenkin "valtaa" pahan vastustamiseksi on annettu uskoville esim rukouksin."

No, kuka kissan hännän nostaisi ellei kissa itse :). On se hienoa miten uskovat tekevät itsestään aina parempia ihmisiä kuin muut.

• täysin armahdettu
        satuahannevain kirjoitti:

"Mutta minulle, kuten useille muillekin on annettu muutamia niin vakuuttavia todisteita Jumalasta, että kieltäminen on mahdotonta."

Ihminen on keksinyt yli puoli miljoonaa eri unkontoa ja jumalaa. Jokaisesta uskonnosta löytyy roppakaupalla sinun kaltaisiasi ihmisiä, jotka ovat saaneet "salaista tietoa" että juuri se heidän uskonsa ja jumalansa on oikea. Harmi vain kun te olette keskenää ristiriidassa :D

"Siksi rajoitetusti puhun pelastuksesta Jeesksesta, ettei Jumala syyttäisi ja kysyisi joskus, miksi en ihmisiä varoittanut jumalattomuudesta"

Eli et saarnaa jumalastasi hyvää hyvyyttäsi vaan teet sen välttääksesi jumalasi mahdollisen vihan. Mitä tämä kertoo sinusta? Mitä tämä kertoo jumalastasi? Kannattaisi miettiä :)

"Kuitenkin "valtaa" pahan vastustamiseksi on annettu uskoville esim rukouksin."

No, kuka kissan hännän nostaisi ellei kissa itse :). On se hienoa miten uskovat tekevät itsestään aina parempia ihmisiä kuin muut.

Kristinuskossa on inhimillisesti ajatellen "kummallisuus", että samaa persoonaa pelkää ja rakastaa. Jos on pelastuksessa ( täällä ollut "ABC") saanut armon ja sovinnnon Jumalan kanssa ja Pyhä Henki tämän ihmiselle vakuuttaa, niin pelko väistyy...ei huolehtiminen omasta hengellisestä elämästä ja suru/huoli läheisistä ja muista ihmisistä, joille Jumala on yhtä tyhjän kanssa.

Viittasitko uskoville annettuun valtaan? Se "valta" rajoittuu rukoukseen ja siihen, että Jumalan kanssa "väleissä" oleva voi pyytää asioita Jumalalta...jopa muuttaa Hänen mielensä, kun Hänen kannaltaan asia on vakuuttavasti esitetty. Toiselle pelastusta rukoileminen on varmasti Jumalan tahdon mukainen rukous, joten kärsivälliseen (joskus vuosia) rukoukseen on syytä odottaa vastaus. Raamatussa on kehoituksia evankelioimisesta ja vastaavasti varoitus sen laiminlyönnistä. Siksi otan nämä sanat vakavasti. Asenteeni tulisi lähteä positiivisesta lähimmäisenrakkaudesta ja tätä motiivia on mietittävä. Jumalasta puhutaan rakkautena ja siihen keskitytään. Eivätkö esim. ihannevanhemmat voi olla luonteeltaan rakastavia, oikeudenmukaisia ja joskus kiivaitakin? Ehkä kaukaa haettu esimerkki, mutta Jumala on sellainen kuin on ja se on otettava vakavasti. Tässä menen nyt itse Jumalan spekulointiin. Ymmärrät väärin (tarkoitushaukuisesti?) uskovien pitävän itseään muita parempina. Itse olen tyrinyt elämässäni pahemmin kuin keskivertokansalaiset, eikä se muuksi muutu. Minut on vain armahdettu, mikä selvisi pitkän prosessin jälkeen ja nyt olen kiitollinen Jeesuksen uhrista ja yksin Jumalalle kuuluu kiitos pelastuksesta ja muutoksesta elämässäni, josta esim. viha toisia kohtaan on jäänyt. Jumala on luvannut unohtaa pahat tekomme, mitkä ovat Jeesuksen verellä pestyt. Ihmisten kanssa olen selvittänyt asiani niin pitkälle, kuin pystyin ja useat minua tässä neuvoivat.

• satuahannevain
        täysin armahdettu kirjoitti:

Kristinuskossa on inhimillisesti ajatellen "kummallisuus", että samaa persoonaa pelkää ja rakastaa. Jos on pelastuksessa ( täällä ollut "ABC") saanut armon ja sovinnnon Jumalan kanssa ja Pyhä Henki tämän ihmiselle vakuuttaa, niin pelko väistyy...ei huolehtiminen omasta hengellisestä elämästä ja suru/huoli läheisistä ja muista ihmisistä, joille Jumala on yhtä tyhjän kanssa.

Viittasitko uskoville annettuun valtaan? Se "valta" rajoittuu rukoukseen ja siihen, että Jumalan kanssa "väleissä" oleva voi pyytää asioita Jumalalta...jopa muuttaa Hänen mielensä, kun Hänen kannaltaan asia on vakuuttavasti esitetty. Toiselle pelastusta rukoileminen on varmasti Jumalan tahdon mukainen rukous, joten kärsivälliseen (joskus vuosia) rukoukseen on syytä odottaa vastaus. Raamatussa on kehoituksia evankelioimisesta ja vastaavasti varoitus sen laiminlyönnistä. Siksi otan nämä sanat vakavasti. Asenteeni tulisi lähteä positiivisesta lähimmäisenrakkaudesta ja tätä motiivia on mietittävä. Jumalasta puhutaan rakkautena ja siihen keskitytään. Eivätkö esim. ihannevanhemmat voi olla luonteeltaan rakastavia, oikeudenmukaisia ja joskus kiivaitakin? Ehkä kaukaa haettu esimerkki, mutta Jumala on sellainen kuin on ja se on otettava vakavasti. Tässä menen nyt itse Jumalan spekulointiin. Ymmärrät väärin (tarkoitushaukuisesti?) uskovien pitävän itseään muita parempina. Itse olen tyrinyt elämässäni pahemmin kuin keskivertokansalaiset, eikä se muuksi muutu. Minut on vain armahdettu, mikä selvisi pitkän prosessin jälkeen ja nyt olen kiitollinen Jeesuksen uhrista ja yksin Jumalalle kuuluu kiitos pelastuksesta ja muutoksesta elämässäni, josta esim. viha toisia kohtaan on jäänyt. Jumala on luvannut unohtaa pahat tekomme, mitkä ovat Jeesuksen verellä pestyt. Ihmisten kanssa olen selvittänyt asiani niin pitkälle, kuin pystyin ja useat minua tässä neuvoivat.

"Jumalan kanssa "väleissä" oleva voi pyytää asioita Jumalalta...jopa muuttaa Hänen mielensä, kun Hänen kannaltaan asia on vakuuttavasti esitetty."

Tämä sinun kuvasi ikuisesta, äärettömän viisasta ja kaikkivoipaisesta jumalaolennosta on kyllä naivi ja surkuhupaisa. Oletko ikinä miettinyt millainen jumala edes vaatii palvomista? millainen jumala muuttaa mieltään nuoleskelusta kuten ihmiset tekevät?

• naivi, ei tyhmä
        satuahannevain kirjoitti:

"Jumalan kanssa "väleissä" oleva voi pyytää asioita Jumalalta...jopa muuttaa Hänen mielensä, kun Hänen kannaltaan asia on vakuuttavasti esitetty."

Tämä sinun kuvasi ikuisesta, äärettömän viisasta ja kaikkivoipaisesta jumalaolennosta on kyllä naivi ja surkuhupaisa. Oletko ikinä miettinyt millainen jumala edes vaatii palvomista? millainen jumala muuttaa mieltään nuoleskelusta kuten ihmiset tekevät?

Jos palvonnalla tarrkoitetaan kiittämistä ja ylistämistä, motiivina tulee olla aito rakkaus ja kiitollisuus sovittajaamme Jeesusta/Jumalaa kohtaan. Jumala näkee teeskentelyn arvottomana eikä pakota itseään ylistämään. Polvilleen joutuu jokainen menemään. Enkelit ovat luotu ennen ihmistä eivätkä ole väsyneet Jumalan ylistämiseen. Iankaikkisuudessa ihmiset ovat enkeleiden kaltaisia. Siellä ei väsytä ja kyllästytä (biologisia tunteita).

• satuahannevain
        naivi, ei tyhmä kirjoitti:

Jos palvonnalla tarrkoitetaan kiittämistä ja ylistämistä, motiivina tulee olla aito rakkaus ja kiitollisuus sovittajaamme Jeesusta/Jumalaa kohtaan. Jumala näkee teeskentelyn arvottomana eikä pakota itseään ylistämään. Polvilleen joutuu jokainen menemään. Enkelit ovat luotu ennen ihmistä eivätkä ole väsyneet Jumalan ylistämiseen. Iankaikkisuudessa ihmiset ovat enkeleiden kaltaisia. Siellä ei väsytä ja kyllästytä (biologisia tunteita).

millainen ikuinen, äärettömän viisas ja voimakas jumalaolento kaipaa kiittämistä ja ylistämistä?

millainen äärettömän viisas ja voimakas jumalaolento haluaa että sinä polvistut hänen edessään?

millainen äärettömän viisas ja voimakas jumalaolento jaksaa kuunella ikuisuuden enkeleiden ylistämistä?

millainen äärettömän viisas ja voimakas jumalaolento antaa sinulle kaksi vaihtoehtoa usko/ylistä tai mene helvettiin?

kristinuskossa minua eniten kuvottaa tämä jumala joka vanhassa testamentissa murhaa itse, kehottaa murhaamaan naisia, lapsia karjaa, kehottaa kiduttamaan, kehottaa ryöstämään neitsyitä ja väkisin makaamaan nämä. tämä vanhassa testamentissa kuvattu jumala on narsistinen, psykopaattinen, moraaliton ja paha. minä en tätä olentoa kumartaisi vaikka tämä olento olisi oikeasti olemassa.

• no hesus, no

Näin viittä vaille vanhuksena kun elämäänsä katselee taaksepäin tulee mieleen, että monesti olisi voinut valita toisinkin. Mutta mistäpä sitä etukäteen voi tietää millaisiin ihmisiin törmää. Myönnän auliisti että en tajunnut aikoinaan valita oikeaa opinahjoa ja työelämä olikin sen jälkeen melko sirpaleista. Myönnän senkin etten tajunnut että sen yhden tyypin kanssa ei olisi kannattanut mennä naimisiin ja tehdä lasta, mutta muutaman hakkaamiskerran jälkeen hain avioeron ja se paskianen muutti pois. Uhkaili kyllä vielä jälkeenpäin, mutta lopetti sitten lopulta kun sanoin, että minähän en uhriksi suostu, tämä oli tässä.

Ajokortitta ajaminen on rikos, mutta kyllä minä nuorena kortitta ajelin. Olin kavereiden kuskina, kun ne halusivat ryyppäämään. Kolaroinut en ole koskaan. Mitä nyt auto kerran pyörähti ojaan katolleen ja kaverille laitettiin kymmenen tikkiä päähän. Ei se ollut edes hänen autonsa, mutta en minä sitä tiennyt.

Jos noita rikoksia ei oteta huomioon, niin olen ollut lainkuuliainen. Paitsi kerran otin työpaikan kahvikassasta muutaman lantin, että pääsin bussilla kotiin. Onko se rikos?

Mitään jeesuksia en ole koskaan tarvinnut elämääni.

• Kortitta ajaminen alaikäisenä oli meillä päin oikeastaan maan, tai kylän tapa. Ensimmäinen autokin tuli ostettua autoliikkeestä kai joskus 16-vuotiaana. Myyjä siirsi auton vain liikkeen tontin rajojen ulkopuolelle ja toivotteli hyvää matkaa. Sitä ennenkin oli autoja, Kuplavolkkari, Mini ja Isuzu Bellet,

Kerran vain poliisi pysäytti, ei edes sakkoa, poliisi vain ajoi auton kotipihaan ja torui. Poliisin takavalot kun hävisivät näkyvistä oltiinkin jo menossa toiseen suuntaan. Virkavaltakin oli maalaiskylässä tottunut siihen, että kakarat ne ajelee eikä se ollut mikään kummoinen rikos, 7-vuotiaat ajoi mopolla, toisella kymmenellä olevat traktorilla ja 15-vuotiaat autolla.

• no hesus, no
        a-teisti kirjoitti:

Kortitta ajaminen alaikäisenä oli meillä päin oikeastaan maan, tai kylän tapa. Ensimmäinen autokin tuli ostettua autoliikkeestä kai joskus 16-vuotiaana. Myyjä siirsi auton vain liikkeen tontin rajojen ulkopuolelle ja toivotteli hyvää matkaa. Sitä ennenkin oli autoja, Kuplavolkkari, Mini ja Isuzu Bellet,

Kerran vain poliisi pysäytti, ei edes sakkoa, poliisi vain ajoi auton kotipihaan ja torui. Poliisin takavalot kun hävisivät näkyvistä oltiinkin jo menossa toiseen suuntaan. Virkavaltakin oli maalaiskylässä tottunut siihen, että kakarat ne ajelee eikä se ollut mikään kummoinen rikos, 7-vuotiaat ajoi mopolla, toisella kymmenellä olevat traktorilla ja 15-vuotiaat autolla.

En ajanut alaikäisenä, paitsi kerran moottoripyörää, jonka tankkiin tuli reikä, kun sen onnistuin kaatamaan päin kiveä. Meidän pihasta sen laitoin huristamaan ja se oli sitten menoa. Eipäs kun joo, nyt muistankin, olinko jotain 17-vuotias kun poikakaverin isän kuplavolkkarin astinlaudan metallireunuksen onnistuin kihartamaan metsätiellä. Mihin lie kantoon osunut.

Maaseudulla ajeltiin aikoinaan myös kännissä. Kun piti kapakkiin lähteä, niin ei se kuski sieltä selvin päin kotiin tullut. Yleensä ainakaan.

• sattuuhan sitä
        a-teisti kirjoitti:

Kortitta ajaminen alaikäisenä oli meillä päin oikeastaan maan, tai kylän tapa. Ensimmäinen autokin tuli ostettua autoliikkeestä kai joskus 16-vuotiaana. Myyjä siirsi auton vain liikkeen tontin rajojen ulkopuolelle ja toivotteli hyvää matkaa. Sitä ennenkin oli autoja, Kuplavolkkari, Mini ja Isuzu Bellet,

Ei liity ateismiin, mutta käytyyn keskusteluun. 70- ja 80-lukujen vaiheessa eräs kylän poikamme oli päässyt töihin paikkakuntamme suurimpiin kuuluvaan yritykseen autonkuljettajan tehtäviin. Erääna aamuna poika meni pomon kansliaan tarkoituksena pyytää vapaata seuraavan viikon tietylle päivälle. Hänellä kun oli sinä päivänä edessään inssiajo. No pomo hämmästyi kerrassaan kun ilmeni että kaveri oli ajanut hänen autojaan jo melkein kaksi vuotta ilman ajokorttia. Pomo suuttui niin, että halusi antaa pojalle loparit moisesta petoksesta. Työsuhde oli katkolla muutaman viikon, ja poika oli jämäkkänä. Hän vetosi puollustuksekseen, että työnantaja ei ollut missään vaiheessa kysynyt ajokorttia puhumattakaan, että olisi sitä tarkistanut. Olis kai ollut velvollinen, kun nuori ihminen tulee töihin. Työpaikalla nousi kohu ja luottamusmieskin oli puoltanut pojan jäämistä töihin. No poika sai jälleen tehdä firman hommia kunnes siirtyi ajan myötä opiskelemaan ja muualle leipiin.

• no hesus, no kirjoitti:

En ajanut alaikäisenä, paitsi kerran moottoripyörää, jonka tankkiin tuli reikä, kun sen onnistuin kaatamaan päin kiveä. Meidän pihasta sen laitoin huristamaan ja se oli sitten menoa. Eipäs kun joo, nyt muistankin, olinko jotain 17-vuotias kun poikakaverin isän kuplavolkkarin astinlaudan metallireunuksen onnistuin kihartamaan metsätiellä. Mihin lie kantoon osunut.

Maaseudulla ajeltiin aikoinaan myös kännissä. Kun piti kapakkiin lähteä, niin ei se kuski sieltä selvin päin kotiin tullut. Yleensä ainakaan.

Kännissä ajamiseen linja on koventunut mikä on aivan oikein, se ei ole enää vain hyväksyttävää.

Kesäpaikkahan tuo paikka nykyisin on ja piha sekä pihatie aurataan talvisin vaikka siellä ei ollakaan. On edes asutumman näköinen vaikka 95% ajasta onkin tyhjillään.

Sellainen 13-vuotias kaveri sen isolla Valtralla lumikauhoineen ja linko perässä viimeksi aurasi kun satuttiin olemaan paikalla. Ajeli kylätienkin linkonsa kanssa.

Se oli kyllä viime talvi, ei ole sielläkään juuri lunta nyt.

• sattuuhan sitä kirjoitti:

Ei liity ateismiin, mutta käytyyn keskusteluun. 70- ja 80-lukujen vaiheessa eräs kylän poikamme oli päässyt töihin paikkakuntamme suurimpiin kuuluvaan yritykseen autonkuljettajan tehtäviin. Erääna aamuna poika meni pomon kansliaan tarkoituksena pyytää vapaata seuraavan viikon tietylle päivälle. Hänellä kun oli sinä päivänä edessään inssiajo. No pomo hämmästyi kerrassaan kun ilmeni että kaveri oli ajanut hänen autojaan jo melkein kaksi vuotta ilman ajokorttia. Pomo suuttui niin, että halusi antaa pojalle loparit moisesta petoksesta. Työsuhde oli katkolla muutaman viikon, ja poika oli jämäkkänä. Hän vetosi puollustuksekseen, että työnantaja ei ollut missään vaiheessa kysynyt ajokorttia puhumattakaan, että olisi sitä tarkistanut. Olis kai ollut velvollinen, kun nuori ihminen tulee töihin. Työpaikalla nousi kohu ja luottamusmieskin oli puoltanut pojan jäämistä töihin. No poika sai jälleen tehdä firman hommia kunnes siirtyi ajan myötä opiskelemaan ja muualle leipiin.

Olen ollut muinoin joitakin vuosia rahtihommissa, vedit irtoperiä satamiin ja sieltä pois, joskus seilasin itsekin trailerin mukana Eurooppaan.

Työhaastatteluissa ei korttia aina kysytty, ei kukaan kuvitellut, että kortiton kaveri hakisi sen alan hommia. No kortti oli mutta kyllä näitä tapauksia on joissa kortiton mies on vedellyt rahteja vuosikausia käryämättä.

Jonkinlainen kortti on voinut olla, on esim. C-kortilla ajettu yhdistelmää.

• a-teisti kirjoitti:

Olen ollut muinoin joitakin vuosia rahtihommissa, vedit irtoperiä satamiin ja sieltä pois, joskus seilasin itsekin trailerin mukana Eurooppaan.

Työhaastatteluissa ei korttia aina kysytty, ei kukaan kuvitellut, että kortiton kaveri hakisi sen alan hommia. No kortti oli mutta kyllä näitä tapauksia on joissa kortiton mies on vedellyt rahteja vuosikausia käryämättä.

Jonkinlainen kortti on voinut olla, on esim. C-kortilla ajettu yhdistelmää.

a sitten on niin, että kortillahan ei ajeta vaan autolla. Itse sain yhdistelmäkortin valtiolta lahjaksi armeijassa. Rekkakuskiko? Paskat, intin vehkeet oli leluja, korttikin ajettiin jollakin 2-akselisilla vajaa pituisilla leluyhdistelmillä.

Harppaus puutavara-auton ruoriin on siitä melkoinen, varsinkin kun tuolloin ajettiin kuutiokuormia vielä, yhdistelmien painot oli rajuja, 100 tonnia mennyt varmasti joskus rikki kun uitosta otettu poka päälle.

• Rapanhapakko

Aloitukseen siteeraan taas uusintana itseäni ketjusta "miten uskovaiseksi tullaan". Alunperin Kirkko Kuulolla-puolella,

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11555452

Siinä minulla oma summittainen jaoittelu uskoontulijatyypeistä. Ulkopuolelta katsoen, koska suvussanikaan ei "uskoontulijoita" tai ainakaan "tosiuskovaisia" ole. Vaikka muualla niihin törmää

Tämä siis kohta kaksi kolmijaostani. Sopinee töry-elämää viettäneiden uskoontuloon.

2.) Luulisin, että toinen uskoontulijatyyppi päinvastoin ei olekaan kasvanut missään uskisyhteisössä. Hän on pinnallinen huithaipeli, jota tieteet, taiteet, filosofiat ja uskonnot eivät ole kiinnostaneet. Nuoruus on mennyt bilettäessä, viinaa ja sitä toista v-alkuista. Joillakin päihteiden käyttö on päässyt pahaksi, ja jotkut sekaantuvat rikoksiin.

Tulee henkilökohtainen kriisi. Elämä on umpikujassa ja syyllisyydentunto vaivaa. Tuo sivistymätön tyhmä juntti ei ole koskaan syntyjä syviä ajatellut, ja ainoana ratkaisuna hänelle tulee mieleen vain joskus kuulemansa fundisusko. Mikä tarjoaakin teknistä ratkaisua: mielikuvitusjeesus antaa synnit anteeksi (entäs uhrit ja tekeekö se tekoja tekemättömiksi, haloo?) Ratkaisukristillisyys myös lupaa taata äkillisen elämäntapojen muutoksen, ja rappiomiehen kahden jäljelläolevan aivosolun simppeliin binäärisysteemiin tuo todella toimii.

TÄYDENNYS: Sen tyypin uskoontulija on ehkä kasvanut kulttuurissa, jossa tolkumpi elämä samaistetaan uskovaisuuteen ja vain uskovaisuuteen. Mitään muuta vaihtoehtoa tapojensa muuttamiseen hän ei ehkä tiedä. Muutos saattaa olla pyväkin, jos ei miellä muita vaihtoehtoja kuin epäterveellinen töry-elämä ja uskossa pysyttely.

Loppukaneetti alkup. tekstistäni, arvioin siellä siis kaksi muutakin uskoontuloreittiä.

On myös porukkaa kaikissa noissa, jotka väittävät tulleensa uskoon spontaanisti.
      On rukoiltu tai alettu lukea Raamattua ja sitten Pyhä Henki on täyttänyt jne.
      Spontaanisuus tuossa ei ole totta. Miten heille olisi tullut mieleen rukoilla kristinuskon Jumalaa tai lukea Raamattua, jos eivät jo valmiiksi olisi sen kulttuurin vaikutuksessa? Sitten kun pää höyryten näitä mietivät, niin johan alkaa vaikutuksille altis ihminen näkemään näkyjä ja kuulemaan ääniä.

Noissa karismatodisteluissa on muutenkin ongelmana, että ne kuinka sattuukaan johtavat erilaisiin teologioihin, aina siihen mihin hihhuli on ajautunut. Eikä siinä "Pyhän Hengen" tiedossa koskaan ole mitään uutta informaatiota, vaan aina pelkkää ihmisiltä opittua kliseistä "kaanaankieltä".

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11417
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9810
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      144
      5559
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3784
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3740
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3635
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3378
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3173
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2793
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2583
    Aihe