Ylävartalon ja kasvojen kuumotus

larss

Olen 18v poika ja olen kärsinyt ylävartalon ja kasvojen kuumotuksesta, sekä poskien voimakkaasta punoituksesta jo toista vuotta. Myös korvani kärsivät samoista oireista. Olen normaalipainoinen, hoikka joukkueurheilua harrastanut (5 vuotta n. 2 vuotta sitten) runsashiuksinen lukiolainen. Oireet niin punoituksen kuin kuumotuksenkin osalta ovat hyvin kiusallista ja jokapäiväistä elämää haittaavaa. Tykkään urheilusta, mutta vaivani takia en pysty nauttimaan siitä täysin. (esim) Jalkapalloa pelatessa jo 1-2 spurtin jälkeen alkaa kuumotus naamassa ja voimakas punoitus erityisesti poskissani, joissa on selkeä alue, joka aina muuttuu punaiseksi. Muuten naamani on normaalia ihoa, mutta tuolla alueella se on kuivaa ja herkkää. Hengästyn ja hikoan todella helposti kuumotuksesta johtuen.

Eikä vaiva valitettavasti näy pelkästään liikkuessa. Poskeni eivät ole koskaan normaalit, vaan punaisuus on läsnä vuorokauden ympäri. Kuitenkin olen oppinut elämään sen pienen punaisuuden kanssa, joka on mm. herätessäni ja muutenkin kun en kärsi kuumotuksesta. Vaiva on haitannut koulunkäyntiäni, koska koulussa ollessa pysyn viileänä parhaimmillaan vain lounaaseen asti. Sen jälkeiset tunnit ovat viimeistään taistelua kuumotusta vastaan. Oireet haittaavat suuresti sosiaalista elämääni ja olen hieman jopa syrjäytynyt tämän takia. Haluan kuitenkin edetä elämässäni, koska näen itsessäni potentiaalin, mutta tämä vaiva ei vaan poistu, vaikka lääkärit ovat niin uskotelleet.

Olen siis käynyt kolmesti puhumassa puhtaasti tästä vaivasta lääkäreille. Samat puheet ovat toistuneet ja samaa hoitoa tarjottu. Perusvoidetta ja allergialääkettä, jotka eivät kuitenkaan auta käytännössä yhtään. Voiteiden käytön jälkeen oireet vain voimistuvat. Tuntuu, että lääkäreiltä puuttuu palava halu auttaa. Otetaan vastaan, kuunnellaan, muka tutkitaan jotain, ollaan hetki hiljaa ja annetaan resepti voiteeseen ja allergialääkkeisiin.

Okei, se mitä haluaisin nyt kuulla: Jokin tapa jolla päästä eroon kuumotuksesta. Voiko kehoa jollain tapaa viilentää? Juon vettä paljon ja olen aina niin vähissä vaatteissa kuin tilanne sallii. Pidän talvesta siinä mielessä, että pystyn pakenemaan kuumuutta hetkeksi ulos vähissä vaatteissa. Kuitenkin sieltä palatessani kuumuus tuntuu vain vaikeammalta. Kesällä eläminen on yhtä tuskaa. Uiminen antaa myös helpotusta hieman, mutta järveen pääsy ei aina ole mahdollista.

Kiitos avusta etukäteen. Kysykää ja ehdottakaa hoitoja. Korostan, että ensisijaisesti haluaisin eroon juuri kuumudesta ja vasta toissijaisesti punoituksesta. Tulen säännöllisin väliajoin vastaamaan viesteihin.

2

982

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kofeiini

Kofeiini ainakin voi aiheuttaa kuumotusta. Kahvi, tee, energiajuomat, colat ja muut kokonaan pois hetkeksi ja katso mitä tapahtuu.

• Isompi ohmi tilalle

Muistan yhden tutun henkilön ulkomailta joka kärsi samasta vaivasta.
      Muistaakseni vika on vegetatiivisessa hermostossa. Asia voidaan helposti korjata pienellä leikauksella, missä salvataan yksi hermo rintakehän alueella.
      Tavallinen tk-lääkäri ei kai ymmärrä asiasta höppäsen pöläystä. Kannattaa kääntyä asiantuntijan puoleen. (Neurologi tai sisätautilääkäri?)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1939
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe