Pistääköhän kukaan paremmaksi... mulla on tuossa kirjoituspöydän laatikoissa pari vetonuppia ollut hajalla tuollaiset 25 vuotta ainakin enkä ole saanut aikaiseksi korjata tai uusia niitä :D
No eilen liimasin kuin ihmeen kaupalla säilyneen rikkoutuneen nupin palaset yhteen, saa nähdä pitääkö.
Pitäisi vaan metsästää vielä yksi vuosien saatossa hajonnut ja hävinnyt samantyylinen nuppi jostain ja aika tiheäkierteiset ruuvit näihin molempiin mutta mistähän löytyisi?
Ruuvit saattaa olla yleisesti käytössä vielä nykyäänkin huonekaluissa mutta nuo nupit, nuppi on valkoinen muovinen pyöreä noin vuodelta 1980 olevaan kirjoituspöytään eli ilmeisesti aika retro malli :P
Nupin halkaisija on n. 40mm, nuppi on tavallaan kovera keskeltä ja korkeutta laatikon ulkopinnasta n. 26mm. Laatikon vastinpinnan halkaisija n. 22mm.
Onko näitä varaosina huonekaluliikkeissä tai rautakaupoissa? Jos vaikka saisi uusittua nämä ennenkuin seuraavat 25 vuotta kuluu :D
Pisimpään kestänyt projektinne?
43
347
Vastaukset
Suosittelen rautakauppaa.
Itselläni vielä kesken aikuisena miljonääriksi projekti. Viitsi vitsi, koottavan Camaron etuvalot odottaa kääntamistä, kasasin sen 1983.- laiska remppamies
Haha, mulla on sama aikuisena miljonääriksi projekti vieläkin vasta hyvin pienellä alulla, ikää jo 39v :D
Alempana tuli ihan hyvä idea, jos laittaisikin kaikki neljä nuppia uusiksi niin ainakin tulee samanlaiset ja kaikkiin on sopivat ruuvit jos ne tulee pakkauksessa mukana.
- Harrastus
Vaihda kaikki nupit uusiin niin tulee samanlaiset.
Itsellä on ollut 8 vuotta kestänyt talonparannusprojekti eikä loppua näy. No, sitä on tehty sitä mukaa kun aikaa, intoa ja rahaa on ollut eli aika hitaasti. - aIatrossi
Valmistajatusein käyttävät ns. villikoko ruuveja tarkoiteksella
ettei voi itse korjata huoltokorjaamo saakeikan tai on ostettava koknaan uusi mööpeli
Itse olen kaukoviisaana kerännyt talteen villejä ruuveja jms.
romua ja usein rempassa löydän sopivan romulaatikostani
Rautakaupat yleensä myyvät vain standardien mukaisia osia- kylä näi o
.
Niinkin yksinkertainen vempele kuin jonas oegland polkupyärä siinä on kans jotain pieniä ruuveja ja pultteja joita ei löydä kuin varapyörästä tai jenkeistä schwinn varaosamyynnistä
har!11
. - Ehkä tunnetuin:.
.
Ehkä tunnetuin ei-dokumentoitu ruuvi oli trabantin lokasuojan ruuvit joita ei oltu dokumentoitu eikä varaosaluetteloitu trabin piirimyyjät kävi niitä varastamassa suoraan tehtaalta
har!1
.
- spottista
Lapsenteko projekti kesti pisimpään. Aikaa se otti, mutta valmista tuli.
- määmy
Ku yks o kadoksis, kandee tsöpaa uuet. Mikäl antiikkikamaa, kandee funtsii uusiks.
Vähä niinku linkin, kuoppa keskel.
http://www.posliinipirtti.com/media/catalog/product/cache/1/image/181x256/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/0/2/027u3873.jpg
Ei aavistustkaa mist löytää, etsisin sisustusliikkeist Mul on nyt ollu yks harrasteauto työn alla kakskyt.... kesällä tulee 28 vuotta projektin aloittamisesta. Monta muuta on menny käsien läpi tässä välillä, tuo vaan on kestänyt.
Olen nyt noin kahdeksan vuotta ollut entisöimässä isoisäni isoisän tekemää puuarkkua. Hermot meinas mennä jo maalikerroksia pois raaputellessa ja kun vihdoin sain puupinnan esiin ja maalattua sen, homma lopahti siihen etten saanut koskaan mentyä ostamaan rautaosiin kelpaavaa maalia.
Saapi nähdä saanko koskaan valmiiksi...- aIbatrossi
Pyydä neuvoa ja osta entisöintitevaraliikkeeistä
ammatiartesaani tietää
Onhan se varmaan arvokas bysanttilainen kirstu;) - runontaja off
aIbatrossi kirjoitti:
Pyydä neuvoa ja osta entisöintitevaraliikkeeistä
ammatiartesaani tietää
Onhan se varmaan arvokas bysanttilainen kirstu;)Ei ole enää, koska maalattu ja raaputettu. Metalliosiin käy öljypohjainen maali jos haluaa oikein hifistellä, ensin Ferrexiä, sitten otepohjaa ja lopuksi päälysmaali 2 x. Muuten otepohja ja 2 x päällysmaali.
Bysantti aika oli ennen 1500 lukua. Sinänsä antiikkia (suomessa raja 100 v.) runontaja off kirjoitti:
Ei ole enää, koska maalattu ja raaputettu. Metalliosiin käy öljypohjainen maali jos haluaa oikein hifistellä, ensin Ferrexiä, sitten otepohjaa ja lopuksi päälysmaali 2 x. Muuten otepohja ja 2 x päällysmaali.
Bysantti aika oli ennen 1500 lukua. Sinänsä antiikkia (suomessa raja 100 v.)Ei se mikään arvokas kirstu ole, tavallinen puukirstu mutta pitkään suvussa kulkenut eli tunnearvoa on.
Se oltiin "pilattu" usealla maalikerroksella jo ennen meikäläisen raaputteluja, joten paremmaksi vain tuli. Ainakin omasta mielestäni ;)
Kiitti vinkeistä! Ehkä joku päivä saan nuo rautaosatkin viimeisteltyä...- aIbatrossi
runontaja off kirjoitti:
Ei ole enää, koska maalattu ja raaputettu. Metalliosiin käy öljypohjainen maali jos haluaa oikein hifistellä, ensin Ferrexiä, sitten otepohjaa ja lopuksi päälysmaali 2 x. Muuten otepohja ja 2 x päällysmaali.
Bysantti aika oli ennen 1500 lukua. Sinänsä antiikkia (suomessa raja 100 v.)Äläpäs puhu puppua
Olen senvrean rtesaani, että tulee ilamaine Mallarimestrienlehtikin
kun isäukkokin ammattilainen
Ferrexillä voi töhriä kalsaris pitovärin päälle et osannut mainita minkäänlaista esim dispersiomaaleja--Miranoli ei ainakaan käy
Yleensä antiikkia entisöidään alkuperäista vastaavilla
taidetauluissa pois karrissen tilaalelaitetään neutraali harmaa
Bysantti oli valtiona Itä-Rooma, eikä Bysantia ole ainakaavielä
ydinpommeilla poistettu, va bysantin taidetta voi tehdä senkin
jälkeen, kun runontaja oeruxetkasva nurmennunnuja
älä pilaa osmannineito Oasixen työtä väärillä neuvoillasi pätemällä näkemättäkään edeskuva siitä kirstusta - määmy
aIbatrossi kirjoitti:
Äläpäs puhu puppua
Ferrexillä voi töhriä kalsaris pitovärin päälle et osannut mainita minkäänlaista esim dispersiomaaleja--Miranoli ei ainakaan käy
älä pilaa osmannineito Oasixen työtä väärillä neuvoillasi pätemällä näkemättäkään edeskuva siitä kirstustaVodaohenteine dispenssiomaali o lateksii, mä e pilais kirstuu lateksil.
aIbatrossi kirjoitti:
Äläpäs puhu puppua
älä pilaa osmannineito Oasixen työtä väärillä neuvoillasi pätemällä näkemättäkään edeskuva siitä kirstustaSinun ohjeilla ei tulisi p*skaa eikä lasta
- albatrossi
määmy kirjoitti:
Vodaohenteine dispenssiomaali o lateksii, mä e pilais kirstuu lateksil.
jo toinen hölmö neuvoja
- aibatrossi ei ruuna
runontaja kirjoitti:
Sinun ohjeilla ei tulisi p*skaa eikä lasta
Ruuna ei p'askhuusiakan osai maalata
esittä artesaania, vaikkei tiedä mikä sellainen onkaan
isäukkoni on sellaisexy koulutettu 4vuotta - aIbatrossi
albatrossi kirjoitti:
jo toinen hölmö neuvoja
"dispenssota" ei ole olemassa
DISPERSIO ei sisä vettä eikä latexia
kts google aIbatrossi kirjoitti:
"dispenssota" ei ole olemassa
DISPERSIO ei sisä vettä eikä latexia
kts googleTikkurila on siis väärässä?
http://www.digipaper.fi/coatings/33029/index.php?pgnumb=8- aibatrossi
oasis79 kirjoitti:
Ei se mikään arvokas kirstu ole, tavallinen puukirstu mutta pitkään suvussa kulkenut eli tunnearvoa on.
Se oltiin "pilattu" usealla maalikerroksella jo ennen meikäläisen raaputteluja, joten paremmaksi vain tuli. Ainakin omasta mielestäni ;)
Kiitti vinkeistä! Ehkä joku päivä saan nuo rautaosatkin viimeisteltyä...Elä osmanni hyvä usko moihin ruunaan ja feikki määmyyn
Turussa on useitakin alan puoteja, joissa ammattilainen
neuvoo ilmasexy ja osaa myydä oikeat tarvikkeet
Minäkin osaan puuosat _ootrata_vaikka palisanterin näköisexy
tai tehdä vahapinnan-------mitäs vaan tahrot
ja juodaan punkut shit:) aibatrossi ei ruuna kirjoitti:
Ruuna ei p'askhuusiakan osai maalata
esittä artesaania, vaikkei tiedä mikä sellainen onkaan
isäukkoni on sellaisexy koulutettu 4vuottaOtappa lääkkees
aibatrossi kirjoitti:
Elä osmanni hyvä usko moihin ruunaan ja feikki määmyyn
Turussa on useitakin alan puoteja, joissa ammattilainen
neuvoo ilmasexy ja osaa myydä oikeat tarvikkeet
Minäkin osaan puuosat _ootrata_vaikka palisanterin näköisexy
tai tehdä vahapinnan-------mitäs vaan tahrot
ja juodaan punkut shit:)Puuosat on käsitelty jo, muistaakseni vahalla. Vielä kun saisi rouheaksi taotut rautaosat siistittyä, olisi kirstu käyttökelpoinen. Kiitos vain kaikille vinkeistä, eiköhän se oikea maali aikanaan löydy kunhan saan aikaiseksi tarttua pensseliin.
- Kikurila
runontaja kirjoitti:
Tikkurila on siis väärässä?
http://www.digipaper.fi/coatings/33029/index.php?pgnumb=8Pane titikku persees ja ui, ruuna
Tikkurila vamistaa ihan muita maaleja, eikä tiedä mitään
ruuna käyttää tulstimessakin Kikurila kirjoitti:
Pane titikku persees ja ui, ruuna
Tikkurila vamistaa ihan muita maaleja, eikä tiedä mitään
ruuna käyttää tulstimessakinKoeta keksiä parempia trolleja
- ruunamaton ori
runontaja kirjoitti:
Otappa lääkkees
wanha slogani jo
sä tarviit jääräpäänsärkylääkettä itse pätemisen tuskaan
paa ferrexii kalsarihis, ettei ruostu pazkaan - cissi vanha tamma
runontaja kirjoitti:
Koeta keksiä parempia trolleja
Niitä on nippu valmiinakin
juo se lippu tikkuviinakin - albatrossi
oasis79 kirjoitti:
Puuosat on käsitelty jo, muistaakseni vahalla. Vielä kun saisi rouheaksi taotut rautaosat siistittyä, olisi kirstu käyttökelpoinen. Kiitos vain kaikille vinkeistä, eiköhän se oikea maali aikanaan löydy kunhan saan aikaiseksi tarttua pensseliin.
Rautaiset osat voi putsta ruostesta vaikka 30% suolahapolla
tai oksaali ta fosforihapolla, joka toimi myös ruosteen eston fosfaattipinnalla-------suolahapolla saa vessanpytynkin kui uudeksi
on vaan niin polttavaa, että tarit suojamaskinja kumihanskat
apteekin ouhtaampi suolahappo on kallista
yx kaveri tuo itse maahan ja maksaa vain alle 50senti/kg
Homma on kokemattomalle vaarallista--joku laborantti voi neuvoa
tai minäkin--jos tarjoot vaik Mendozat;-)
fosforihappo olis ehkä parempaa rusteenestonkannalta
mutkun kuivissa sisätiloissa säilytat aarteesi ei väliä
ruuna sa ferrexillänsä estää kalsariensa ruostee jarrutusjäljet
voisin kyllä järkätä ammattilaisen arviomaan---mut neuoja saa laln liikkeistäkin--älä vaan ominpäin hapottele. ellet ennen ole käsitellyt suolahappoa-------senkin voin tehd kokemuksella
Mendozapalkalla;-) tai ootrata vaikka marmorixi
taitolaji sekin---vahalla on helppoa saada kestävä pinta ja kulessa vain lisää vahaa ja suopa----ohjeet on vahapurkissa
saanx mää nyh sitä Mendozaa:D albatrossi kirjoitti:
Rautaiset osat voi putsta ruostesta vaikka 30% suolahapolla
tai oksaali ta fosforihapolla, joka toimi myös ruosteen eston fosfaattipinnalla-------suolahapolla saa vessanpytynkin kui uudeksi
on vaan niin polttavaa, että tarit suojamaskinja kumihanskat
apteekin ouhtaampi suolahappo on kallista
yx kaveri tuo itse maahan ja maksaa vain alle 50senti/kg
Homma on kokemattomalle vaarallista--joku laborantti voi neuvoa
tai minäkin--jos tarjoot vaik Mendozat;-)
fosforihappo olis ehkä parempaa rusteenestonkannalta
mutkun kuivissa sisätiloissa säilytat aarteesi ei väliä
ruuna sa ferrexillänsä estää kalsariensa ruostee jarrutusjäljet
voisin kyllä järkätä ammattilaisen arviomaan---mut neuoja saa laln liikkeistäkin--älä vaan ominpäin hapottele. ellet ennen ole käsitellyt suolahappoa-------senkin voin tehd kokemuksella
Mendozapalkalla;-) tai ootrata vaikka marmorixi
taitolaji sekin---vahalla on helppoa saada kestävä pinta ja kulessa vain lisää vahaa ja suopa----ohjeet on vahapurkissa
saanx mää nyh sitä Mendozaa:DEipä ole ennen tullut hapoteltua, joten täytynee kokeilla hellempiä keinoja.
Sitä viimeksi juomaani Mendozan viiniä saa ainakin Skanssin Alkosta, joten sieltä vain kyselemään ;)- Aibatrossi
oasis79 kirjoitti:
Eipä ole ennen tullut hapoteltua, joten täytynee kokeilla hellempiä keinoja.
Sitä viimeksi juomaani Mendozan viiniä saa ainakin Skanssin Alkosta, joten sieltä vain kyselemään ;)En ole koskaan käynyt Skanssin Alkossa-----------
Saako sieltä myös turkkilaisen kaunottaren seuraxi? - runontaja off
oasis79 kirjoitti:
Eipä ole ennen tullut hapoteltua, joten täytynee kokeilla hellempiä keinoja.
Sitä viimeksi juomaani Mendozan viiniä saa ainakin Skanssin Alkosta, joten sieltä vain kyselemään ;)Tuolla pari kikkaa, siinä rakeisessa röörinavaajassa se vika, että tarvitsee tuhdit kumihanskat (talouskumikäsineitä vankemmat) ja kasvosuojaimen
http://susannantyohuone.blogspot.fi/2012/06/maalin-poistaminen-vanhojen-ikkunoiden.html
Huuhtelu vedellä ja kuivaus föönillä. Aibatrossi kirjoitti:
En ole koskaan käynyt Skanssin Alkossa-----------
Saako sieltä myös turkkilaisen kaunottaren seuraxi?Enpä tiedä, sun täytyy mennä katsomaan minkälaista seuraa sieltä löydät.
Mä oon saanut siellä seurakseni pelkkiä myyjiä.runontaja off kirjoitti:
Tuolla pari kikkaa, siinä rakeisessa röörinavaajassa se vika, että tarvitsee tuhdit kumihanskat (talouskumikäsineitä vankemmat) ja kasvosuojaimen
http://susannantyohuone.blogspot.fi/2012/06/maalin-poistaminen-vanhojen-ikkunoiden.html
Huuhtelu vedellä ja kuivaus föönillä.Näyttipä vaivattomalta eritoten irroitettavien metalliosien puhdistukseen.
Sain aika hyvin puhtaaksi rautaosatkin aikanaan jollain maalinpoistoaineella vai mikä lie se oli, mutta jonkin verran ruostetta jäi jäljelle. Rautaosat ovat tosiaan melko rouheasti taottuja ja aikaa myöden vielä lisää kolhiintuneet, joten koloihin on vaikea päästä käsiksi.
Mahtaakohan tykätä kyttyrää jos vaan länttään maalin päälle... Niin olin ajatellut tehdä :) Loppui nimittäin hermot koko touhuun kun sitä aikani jynssäsin parilla eri liuoksella...- määmy
Mä oon duunannu rautaosat, ekaks isot maalit kuumapuhaltimel & lastal. Tuuleti puhaltaa siihe vieree myrkkyje vuoks. Loput maalit pois miniporaan kytketyl harjal.
Maalaus spreil
- kirjoituslipas
no tuo elämä on vielä ihan kesken
- profetiaYakov(pöpi)
Aikasi tulee tänään keskiyöllä
- edel.
profetiaYakov(pöpi) kirjoitti:
Aikasi tulee tänään keskiyöllä
Kiitos ennustuksestasi, olen siihen täysin avoin. Tänään mietin, kuinka päästä eroon tosielämän stalkkerista, sellaisesta kuka ei tuntuisi pääsevän eroon minusta. Aamulla en sitä vielä tiennyt, tarkoitus oli ja on edelleen tehdä aivan muuta.
- musti.
Viikkosiivous kesti kerran puoli vuotta :)
- laiska remppamies
No niin... päivitystä. Kävin eräässä kaupassa jossa oli erinäisiä vetimiä tarjolla ja bingo!, löytyi uutena hyllystä täsmälleen samanlainen pyöreämallinen vedin, pussissa on niitä kaksi kappaletta, mukana on myös ruuvit jotka tosin ovat selvästi harvakierteisempiä kuin alkuperäisten vetimien ruuvit mikä ei tosin haittaa kun ne ei näy.
Vetimien kaikki mitatkin täsmäsivät sen 80-luvun alusta olleen alkuperäisen vetimen mukaan vetimen halkaisijaa, syvyyttä, sekä laatikon vastinpinnan halkaisijaa myöten!
Kerkesin jo luulla että kirjoituspöytäni näyttää ihan hetimiten jälleen ehjältä laatikonvetimet paikallaan mutta edellämainitusta huolimatta näin ei sitten käynytkään perk3le!
Nimittäin uusissa vetimissä on sittenkin aivan pieni ero alkuperäisiin verrattuna, vetimen sisällä olevassa ruuvinreiässä on sellainen syvennys mitä alkuperäisissä ei ole joten pussin mukana tulleet ruuvit eivätkä alkuperäisetkään ruuvit yllä ottamaan kiinni nupista paikalleen asennusta yritettäessä eikä mulla tähän hätään ole pidempiäkään ruuveja!! PE8KELE sanon minä jo tässä vaiheessa toisenkin kerran!! Miten tämä voi olla näin vaikeaa??!! Yhdet pe8keleen ruuvit pilasivat tämänkin asian vaikka kaikki muu loksahti niin nätisti paikalleen!!
No tajunnette tästä etten ole paljon muussakaan elämässä mikään onnettaren suosikki... :-/ Ehkä siitä johtuukin laiskuuteni yrittää juuri mitään, tiedän että aina tulee jokin ihan friikkivastus mikä pilaa kaiken ja myrkyttää mielen... - runontaja.reiska
Entisöin Hispano Suizani kuntoon
pintääsittelyna viimeistelin kierittämalla tervassa ja höyhenissä - rosestar
mullahan löytyisi paljon parsittavaa mutta olen laiska välineet ottaa esiin eli nyt parsin jotka vastaan vasta tuli, mutta kätköistä löytyisi varmaan lisään ja välissä on monia heitetty meneen ongelma on todellakin välineiden puutos ja jos väriä ei ole heitän mielummin roskiin kun odotan tilaisuutta keretä korjata.
iltasin ei jaksa ja tahtoisi muuta tehdä kuin perehtyä korjamaan.- aiBatrossi
Hyvä Rva rosestar
Saat minulta parikin ruskeaa villatakkia
ne purkamalla saa lankaa Ukon kalsarien persukset parsituxi
- laiska remppamies
Taas päivitys! Nyt on vetimet paikallaan kuin silloin joskus 80-luvulla :)
Sopivien ruuvien etsiminenkin oli työlästä eikä täysin sopivia edes löytynyt joten piti ottaa vähiten väärät ja kiinnittää niillä nuo uudet vetonupit mutta kunhan nyt jollain ovat kiinni, pääasia että ovat tukevasti kiinni.
Sainpas tämän projektin viimein tehtyä valmiiksi, kyllä olen nyt tyytyväinen itseeni :)
Sain toisenkin "todo" listan kohdan tehtyä, olkkarissani on ollut varmaan jo 2000-luvun alusta asti "hakkeroitu" maadoittamaton jatkojohto, pistoketta vuoltu että se menee maadoitettuun pistorasiaan. Ostin viimeinkin kunnollisen uuden maadoitetun jatkojohdon ja heitin sen hakkeroidun romukoppaan.
Hmm... onkohan mulla nyt oikeastaan enää kovin pitkään kestäneitä projekteja tekemättäkään... niin no se miljoonien hankkiminen... kenties sekin järjestyy tänä iltana viking-lotossa... :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184371Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia5032380Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1421941Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.161530- 771525
- 1591483
- 10921
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik34798- 65778
- 106777