Raamattu jumalallinen vai inhimillinen?

vapaa-saarnaaja

Raamattu on osin ihmimillinen osin jumalallinen. Jumalallinen ilmoitus on annettu ihmisten kautta, puettu inhimillisiin sanoihin ja sidottu sekulaarin maailmanhistorian tapahtumiin. Raamatun kirjoittajat ovat olleet hengellisesti ja johdatettuja. He ovat kanavoineet kosmista esoteerista tietoa ja viisautta. Profeetat ovat toimineet Jumalan Hengen vaikutuksesta ja sen inspiroimina.

Raamatun kuvaukset kuvaavat oman aikansa tieteen maailmankuvaa. Kuitenkin suurimmalta osin Raamatusta löydetyt ristiriidat ovat joko näennäisiä tai ihmisten käsityskyvyn ulkopuolella.

3

67

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rapanhapakko

Jos Raamatun ristiriidat ovat "ihmisen käsityskyvyn ulkopuolella", niin miten muka tiedät, että ne ovat "näennäisiä"? No et mitenkään, kunhan puhut paaaskaa. Ristiriitoja se on täynnä, ja sinäkään et niitä "esoteriallasi" selitä muuten kuin tyhmillä ihan ihmisajatuksilla.

Ja mistä Jumalasta puhut?
      Tiedot Raamatun Jumalasta tulevat Raamatun kertomuksista. Jotka eivät ole luonnontieteellisesti, historiallisesti, arkeologisesti eivätkä ei-hihhuli-teologien mukaan raamatuntutkimuksellisestikaan tosia. Ja koska ne kertomukset eivät ole tosia, ei ainakaan Raamatun kertomusten kuvaamaa Jumalaakaan ole olemassa. Tuskinpa muidenkaan uskontojen kuvaamia jumalia.

OK, jos haluat pitää jotain spirituaalisuutta (kunhan et hörhöile liikaa). Mutta ihan lapsellista tukeutua siinä Raamattuun tai muuhun uskontojen kirjaan. Miten sulle on edes noin käynyt? Uskissuvusta tai jos et, ei eka kertaa "syntyjä syviä" ajatellessa mieleen tullut kuin Raamattu tai muiden uskontojen jutut mukamas auktoriteetteina?

• vain niin...

"vapaan-saarnaajan" näkemykset taitavat olla tiukasti dogmaattiset ja vapaiden suuntien opetuksiin nojaavia eikä niiden ulkopuolella pelastusta ole?

• ateistix

"Raamatun kuvaukset kuvaavat oman aikansa tieteen maailmankuvaa."

- Heh. Mitä tieteellistä on luomiskertomuksessa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      57
      2326
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2007
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      112
      1681
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1232
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe