Raamattu on osin ihmimillinen osin jumalallinen. Jumalallinen ilmoitus on annettu ihmisten kautta, puettu inhimillisiin sanoihin ja sidottu sekulaarin maailmanhistorian tapahtumiin. Raamatun kirjoittajat ovat olleet hengellisesti ja johdatettuja. He ovat kanavoineet kosmista esoteerista tietoa ja viisautta. Profeetat ovat toimineet Jumalan Hengen vaikutuksesta ja sen inspiroimina.
Raamatun kuvaukset kuvaavat oman aikansa tieteen maailmankuvaa. Kuitenkin suurimmalta osin Raamatusta löydetyt ristiriidat ovat joko näennäisiä tai ihmisten käsityskyvyn ulkopuolella.
Raamattu jumalallinen vai inhimillinen?
3
67
Vastaukset
- Rapanhapakko
Jos Raamatun ristiriidat ovat "ihmisen käsityskyvyn ulkopuolella", niin miten muka tiedät, että ne ovat "näennäisiä"? No et mitenkään, kunhan puhut paaaskaa. Ristiriitoja se on täynnä, ja sinäkään et niitä "esoteriallasi" selitä muuten kuin tyhmillä ihan ihmisajatuksilla.
Ja mistä Jumalasta puhut?
Tiedot Raamatun Jumalasta tulevat Raamatun kertomuksista. Jotka eivät ole luonnontieteellisesti, historiallisesti, arkeologisesti eivätkä ei-hihhuli-teologien mukaan raamatuntutkimuksellisestikaan tosia. Ja koska ne kertomukset eivät ole tosia, ei ainakaan Raamatun kertomusten kuvaamaa Jumalaakaan ole olemassa. Tuskinpa muidenkaan uskontojen kuvaamia jumalia.
OK, jos haluat pitää jotain spirituaalisuutta (kunhan et hörhöile liikaa). Mutta ihan lapsellista tukeutua siinä Raamattuun tai muuhun uskontojen kirjaan. Miten sulle on edes noin käynyt? Uskissuvusta tai jos et, ei eka kertaa "syntyjä syviä" ajatellessa mieleen tullut kuin Raamattu tai muiden uskontojen jutut mukamas auktoriteetteina? - vain niin...
"vapaan-saarnaajan" näkemykset taitavat olla tiukasti dogmaattiset ja vapaiden suuntien opetuksiin nojaavia eikä niiden ulkopuolella pelastusta ole?
- ateistix
"Raamatun kuvaukset kuvaavat oman aikansa tieteen maailmankuvaa."
- Heh. Mitä tieteellistä on luomiskertomuksessa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka572326Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1121681Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181